"Kirkko päivitti ohjeistusta vaitiolovelvollisuudesta
Kirkkohallitus on päivittänyt kirkon työntekijöiden ja luottamushenkilöiden ohjeistusta vaitiolovelvollisuudesta. Päivitys tehtiin lainsäädännön muutosten vuoksi.
Uudessa ohjeistuksessa päivitettiin seurakuntien työssä esiin nousseita kysymyksiä vaitiolovelvollisuudesta. Oppaan tarkoitus on selkeyttää kirkkolain ja muiden lakien vaikutusta vaitioloon ja ilmoitusvelvollisuuteen. Lisäksi siinä määritellään ripin, yksityisen sielunhoidon ja muun auttamistyön rajoja.
- Vaitiolovelvollisuus ei ole koskaan estänyt kirkkoa toimimasta yhtä aikaa sekä ripin ja sielunhoidon luottamuksellisuuden edellyttämällä tavalla että mahdollisten tai jo tehtyjen rikosten tai väärintekojen uhrien hyväksi, toteaa kirkon kriminaalityön työalasihteeri Sami Puumala Kirkkohallituksesta.
Vaikka rippisalaisuus on säilytetty, ohjataan rikoksen tekijää itse ilmoittautumaan viranomaisille.
- Ripissä ja siihen rinnastuvassa yksityisessä sielunhoidossakin tulee kehottaa rikoksen tekijää itse ilmoittautumaan viranomaisille, vaikka hänen saamansa synninpäästö onkin Jumalan edessä anteeksiannon väline. Armon kokemisen tulee johtaa totuudellisuuteen ja oikeisiin tekoihin, Puumala sanoo."
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/01/kirkko_paivitti_ohjeistusta_vaitiolovelvollisuudesta_3220220.html
Missä vaiheessa rippisalaisuus on laajentunut koskemaan myös yksityistä sielunhoitoa? Minusta julkinen keskustelu tästä koski vain rippiä.
Ja mikä on "yksityistä sielunhoitoa"? Käytännössä voi olla mitä vaan keskustelua.
Rippisalaisuus ohjeet
asdalksdls
0
102
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi
Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh2512053- 841238
- 901067
Jani Wickholm on kuollut
Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm1171055- 123850
J-mies, miten voit olla niin varma siitä
että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp87847Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa101809- 122779
Alan pikkuhiljaa olemaan sinut
sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante124716- 23701