Joku taas poisti linkitykseni erään tutkijan mielipiteeseen MKn tapahtumapaikasta ja kiuinka hän tällaiseen tulokseen on tullut. Taisi olla liian vahvaa todistetta Mormonin kirjalle kun eivät vastustajamme kestäneet kyseistä linkitystä jota olisi voitu pitää kekustelun alustuksena. Heille keksustelu opn vain sitä että he savagt heittää vaikka minkälaista lokaa ihan vapasati mutta kun ruvetaan puhumaan asiasta niin he poistattavat kirjoituksiani, lainauksiani ja linkityksiäni solkenaan, eli siis ei täälla voi mistään keksustella, vaan vain saa haukkua ja räyhätä sitä kyllä sallitaan ihan vapaasti varsrsinkin Jeesuksen Kristuksen kirkon vastustajien taholta.... vastustajat tietävät että mormonit eivät rupea heitä kuitenkaan pahemmin haukkumaan koska he tietävät että meistä se on typerää.
Joka tapauksessa MKn maantiede on kiehtova aihe ja on herättänyt mielenkiintoa monissa myös kirkon ulkopuoleisissa henkilöissä eikä välttämättä halventavassa mielessä vaan mielenkiinnosta.
Joseph Smith aikoinaan kertoi perheelleen miltä nefiläiset näyttivät ja miten he asuivat ja mitä he tekivät. Hänen kerrotaan kertoneen heistä erittäin elävästi ja vaivattomasti, kuin hän olis nähnyt heidät ja elänyt heidän kanssaan.
Mkn maantieteestä ei suonkaan olla yhtä mieltä kirkossa eikä siitä ole saatu minkäänlaista ilmoitusta joten ajatus on vapaa.
Tässä ystäväni Scott esittelee tohtori Larryn joka myös on ystäväni ja joka innosti minuakin MKn maantieteen tutkimukseen. Larry on siis biokemian luennoitsija ... ei Utahista. Hän kertoo tässä oman mielipiteensä ja esittelee syyt m iksi hän äin ajattelee.
Sekä Ushimita että Gerjava joet ovat hyviä vaihtoehtoja MKn jokiin joista siinä kerrotaan. Ystäväni tohtori Jerry A. on hieman er mieltä MKn tapahtumapaikoista mutta ei nin kovin paljon eroja.
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=knw0pl8Ifsc#!
MKn maantieteestä
12
145
Vastaukset
- M.E.L.
Perusteita, Nenskuseni, eikä pelkkää perusteetonta suunsoittoa!
Minä voisin tulla sinne kongressiinne pitämään paljon paremman ja vakuuttavamman luennon Teletapeista - jos luentopalkkiosta päästään sopuun - kuin mitä mainitsemasi huru-ukko piti.
Takaan että olisitte sen esityksen jälkeen aivan ekstaasissa ja maailmankuvanne olisi totaalisen muuttunut!
Kyllä sitä muutkin kuin Smith osaavat :-D - M.E.L.
P.S. Minä muuten aivan rakastan tekstejäsi eikä tulisi mieleenikään itkeä ainuttakaan niistä pois!
Saan niitä lukiessani päivittäisen huumoriannokseni yllin kyllin täyteen joten kiitos siitä!
Ja mitä enemmän kirjoitat, sitä enemmän lukijat pitävät mormoneja täysin tärähtäneinä. :-D - Totuusko?
Paljon kirjoitusvirheitä tekstissäsi. Oletko päihteiden vaikutuksen alaisena, kenties kahvin?
Ensinnäkin Nenada. Oletko ihan oikeasti koskaan lukenut muuta kuin pro-mormon tekstiä? Jos vähän tutkisit pintaa syvemmälti, niin huomaisit, että löytyy jopa kirjastolainausdokumentteja, jossa ilmenee se fakta, että Jooseppisi lainasi paikallisesta kirjastostaan kertomuksia Amerikan intiaaneista. Ei hän kovinkaan lukutaidoton ja oppimaton ollut kuten kirkko kultaisessa stooriissaan väittää. Ja eikö se ole luonnollinen seuraus, että lapsi kertoo perheillassaan lukemiaan kertomuksia. Mutta jo luonteeltaan glooriaa etsivänä lapsena, Jooseppi ei kertonut perheelleen, että luki nuo stoorinsa muualta.
Siinäpä sinulle tutkimuksen siemen... aloita se ja ota selvää asioista itse äläkä niele kaikkea veljiesi/sisariesi silkkilinna-kertomukset tuosta vaan. - !!!
Jaahas. Nensku joka omalta hymistelypalstaltaan poistaa vain "adjektiiveja" on itkenyt pois viestini, jossa ihmettelin nenskun tietämystä MK:n maantieteestä.
Kun Nenskua valistettiin, että Nahom sijaitsee Jemenissä, Nensku vastasi: "Jemenissä! Anna mun kaikki kestää!"
Pitäisi mormonilla olla vähän paremmat eväät kirjoitella MK:n maantieteestä kuin linkittäjä-Nenskulla, joka kunnolla lue edes omia linkityksiään eikä itse tuota eikä ajattele mitään. - rikrakrok
Voisiko joku kertoa, minkä nykyisen maan alueelle MK:n tapahtumat sijoittuvat? En pysty kännykällä katsomaan videota.
- tutki
Mielenkiintoista kiitos tutustun...
- ...
Mielenkiintoista nenskumaista hömppää. Nensku rivien välissä myöntääkin, että kirkko ei tue noita juttuja sen paremmin kuin "Lehi in the Wilderness"-hömppääkään, vaan ottaa siihen fiksusti etäisyyttä.
- Ev.lut.
"Joku taas poisti linkitykseni erään tutkijan mielipiteeseen MKn tapahtumapaikasta ja kiuinka hän tällaiseen tulokseen on tullut."
Mitä merkitystä on tällaisella mielipiteellä, kun itse kirjan tapahtumista ei ole mitään todisteita? - chris_hitchens
Minusta on jotenkin surkuhupaisaa, ettei YKSIKÄÄN arkeologi ole kyennyt löytämään AINUTTAKAAN todistetta, joka edes hitusen tukisi MK:n maantiedettä. Silti ihmiset vaan pokkana uskoo että kyllä ne ameriikoissa ovat olleet...
Paikalliset mormonit täällä kertoivat, että Mormonin kirjassa mainittu laivamatka olisi päättynyt johonkin nykyisen Väli-Amerikan maiden kohdalle ilman tarkempaa määritystä. Tämän he sanoivat kuitenkin olettamuksella, ei siis varmuudella.
Olisi kyllä hyvä asia jos joku paikka voitaisiin vielä varmuudella nimetä. koska en usko Mormonin kirjan ihan "tyhjästäkään" syntyneen.- Ent. mormoni
Ei Mormonin kirja tietenkään tyhjästä eikä tyhjiössä syntynyt, kuten ei muukaan kirjallisuus. Joseph Smith Junior oli ahkera uskonnollisissa kokouksissa kävijä ja jossain vaiheessa mukana myös vapaamuurareiden toiminnassa, kunnes hänet sieltä erotettiin.
Nuori Smith oli myös innokas kirjojen lainaaja ja lukija, joka oli kiinnostunut mm. Amerikan alkuperäisväestöstä esitetyistä teorioista ja maantiedosta. Minkä lisäksi hän useimpien oman aikansa uskovaisten tapaan oli tutkinut ahkerasti Raamattua.
Jos henkilöllä on lisäksi vilkas mielikuvitus ja tarpeeksi itseluottamusta, on siinä jo tarpeeksi aineksia kirjailijaksi ryhtymiseen. Suureksi avuksi oli mahdollisuus sanella. Tuota mahdollisuutta käyttivät monet muutkin 1800-luvun kirjailijat, Smithiä paremmatkin. - ei toki tyhjästä
No eihän se "tyhjästä" syntynytkään. 1823 Ethan Smith mm. kirjoitti kirjan View of the Hebrews, joka esitteli suunnilleen samanlaisen juonen kuin Mormonin kirja kadonneista "Israelilaisista, jotka purjehtivat uudelle mantereelle ja perustivat kukoistavan kulttuurin", joten 1830 ilmestynyt MK:m todellakaan putkahtanut tyhjiöön esitellen vastaavia ajatuksia uusina ideoina.
http://en.wikipedia.org/wiki/View_of_the_Hebrews
"Roberts' list of parallels included:
-extensive quotation from the prophecies of Isaiah in the Old Testament;
-the Israelite origin of the American Indian;
-the future gathering of Israel and restoration of the Ten Lost Tribes;
-the peopling of the New World from the Old via a long journey northward which -encountered "seas" of "many waters;"
-a religious motive for the migration;
-the division of the migrants into civilized and uncivilized groups with long wars between them and the eventual destruction of the civilized by the uncivilized;
-the assumption that all native peoples were descended from Israelites and their languages from Hebrew;
-the burial of a "lost book" with "yellow leaves;"
-the description of extensive military fortifications with military observatories or "watch towers" overlooking them;
-a change from monarchy to republican forms of government; and
the preaching of the gospel in ancient America."
Kirjoitustyyliltään Mormonin kirja taas kopioi toista aikalaista kirjailijaa Salomon Spaldingia, joka tunnettiin proosallisena "came to pass" -miehenä. "came to pass" on englannin kielisen MK:n yleisin fraasi ja esiintyen kirjassa 1358/5104 jakeesta (vs. Vanha testamentti 391/17203).
Joten ei, MK ei todellakaan syntynyt tyhjästä, vaan kirjoittaja on ollut hyvinkin tietoinen näistä parista kirjailijasta ja heidän tuotannostaan kun on pyrkinyt kopioimaan heidän tyylinsä ja tarinansa juonen näinkin yksityiskohtaisesti.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1121226
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1201091- 137987
- 96812
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten306787Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82694Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54626Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist49599Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64592- 75514