Mitenköhän nettiprofiilissa pitäisi tulkita harrastuksena tai liikuntalajina "lenkkeily" tai toiveet "yhteisistä lenkeistä"?
Oma kokemukseni on, että ainakin naisista suurin osa sanoo lähtevänsä "lenkille" kun vain menevät kävelemään jossakin muussa kuin ns. kaupunkiasussa. Usein tällaiset ihmiset, sekä naiset että miehet, jotka katsovat hitaanlaisen ja lyhyenkin kävelyn olevan "lenkkeilyä" ovat yleiskunnoltaan aika huonoja, jolloin "lenkkeily" harrastuksena on vähän harhaan johtava ilmaus.
Minulle on tullut vastaan sekä näitä, jotka tarkoittavat lenkillä nimenomaan kävelyä ja toisaalta yksi sellainenkin nainen, jolla oli lenkkeily harrastuksena, mutta oli itse asiassa aika kovan luokan maratonjuoksija. Omasta mielestään hän ei voinut sanoa harrastuksenaan juoksu koska hänen maratonvauhtinsa oli enemmänkin hölkkää kuin juoksua. Joten tuntuu siltä, että lenkkeily voi kattaa kaikenlaisen ulkoliikunnan ääripäitä myöden.
Lenkkeilyn määritelmä
31
674
Vastaukset
- deft
Näinpä.
Lenkkeilyn, niin kuin monen muunkin asian jonka tekemiseen menee viikossa x määrä tunteja, voi sanoa harrastukseksi ilman että sen pitää tarkoittaa elämäntapaa.
Itsekin voisin varmaankin laittaa profiiliini harrastavani lenkkeilyä, koska kävelen kaikki päivittäiset matkani. Harvemmin kuitenkaan urheilullisessa mielessä. Sitä varten on ihan kunnolliset liikuntamuodot ja urheilulajit olemassa :) - 111
Minä kyllä tulkitsen lenkkeilyn aina juoksuksi tai hölkäksi - ellei käy ilmi, että nimenomaan kävelylenkeistä on kyse.
Tykkään itse tehdä kävelylenkkejä, ja mainitsisin harrastuksekseni kävelyn (mikäli minulla profiili olisi). Ei tulisi mieleenikään sanoa sitä lenkkeilyksi. - huijattu
Yks muija sanos kans et harrastaa lenkkeilyä mut kun tapasin niin se muija painoi 90 kg ja tuskin olisi puolta kilsaa jaksanut juosta putkeen. Kyllä se on pelkkää huijausta jos sanoo lenkkeilevänsä.
- erttuoyuip
Pääasia kait että harrastaa ulkoilmaliikuntaa. Harvempi nainen pysyisi jonkun himolenkkeilijämiehen perässä.
- ghjfdkagj
Oisko se UKK-instituutin 250min REIPASTA kävelyä/75min juoksua suosittelema perusliikunnan määrä sopiva lenkkeilyn raja?
En taas oikeen ymmärrä aloituksen mielekkyyttä, eikö sitä epäselvien asioiden kohdalla voisi kysyä siltä ao tyypiltä, mitä hän sillä tarkoittaa. Kysymyksessä ei kuitenkaan ole virallisesti tarkasti määritelty ilmaisu. Vähän samaan kuin englannin kielinen harrastusmuoto outdoors: voit mennä merkitylle polulle käveleksimään tunniksi, rannalle hengailemaan ongen kanssa, viettää koko lomasi kulkemalla läpi Australian aavikon tai purjehtimalla Atlantin yli, yhtä kaikki samaa ulkoilua.
- M50+
Oma lenkkini on kevyttä hölkkää, mutta daamin kanssa lenkkeily on mielestäni reipasta (sauva)kävelyä urheiluvarusteissa. Koska yhteisen lenkin aikana on myös tarkoitus jutella, pitää vauhdin olla sellainen että hengästyminen ei ole ongelma.
Liika näyttäminen on vaarallista puolin ja toisin. Jalkavammat eivät parane nopeasti.
Äskeisen lenkkini aikana törmäsin yhteen hyvään esimerkkipariskuntaan. He olivat n. 40 v, urheiluvarusteissa ja sauvat mukana. Keskustelu soljui aktiivisesti vaikka vauhti oli kävelyksi reipasta. - 20+2
Itse pidän harrastuksenani lenkkeilyä, kun vuoroin kävelen reippaasti ja vuoroin hölkkään. Tavoitteena kohottaa kunto siihen pelkkään hölkkään. Olen reippaasti ylipainoinen, niin joku voi saada selittämättä kuvan, että käyn löntystämässä jonku puoli kilsaa (todellisuudessa vähintään tunti kerrallaan, matkaa en mittaa).
- llooiikkl
kävely ei ole lenkkeilyä. Eräs nainen tv:n deittiohjelmassa kehui miten paljon treenaa kuntosalilla 6 kertaa viikossa, mutta ulkonäön puolesta ajattelin että sinä tyttö et tiijä ees mitä kuntosalitreenaaminen tarkottaa. Joillain naisilla on outo käsiys siitä. Jutellaanko siellä vaan toisten kansa vai mitä? Hän näytti siltä kun ei olisi iknä harrastanut liikuntaa. Kyllä tuloksia tulee jo parissa viikossa jos oikeasti treenaisi kuntosalilla.P.s olen nainen
- Dr Obvious
Salitreenin muutenkin vähäiset laihduttavat vaikutukset kumoutuvat helposti huonolla ruokavaliolla. Kyllä salilla näkee lihavia naisia jotka tosissaan vetävät BodyPump-treenit läpi mutteivat koskaan laihdu. Ravinnolla on painoon (läskiin) paljon suurempi vaikutus kuin liikunnalla, varsinkin jos liikunta ei ole aerobista ja pitkäkestoista.
Monen lenkkeily käsittää 2 x 5 min/pv koirankusetuksen lähimetsikossä tai liittyy sinapin ja kaljan kulutukseen.
- Melezdek
Minun kohdallani lenkkeily voi tarkoittaa hiihtolenkkiä, kävelylenkkiä, pyöräilyä(20-60 km) tai rullaluistelulenkkiä. Alle 20 km pyöräily ei ole liikuntaa vaan normaalia arkiliikkumista. Pidän lenkkeilyn lempeän palauttavana, sillä muut liikuntaharrastukset laittavat jo lihakset jatkuvaan kipuun ja jumiin.
Miestä kaipaisin sellaisille romanttisille luontolenkeille, voisin näyttää hänelle upeita merimaisemia ja voisimme istua välillä kalliolla ja katsella auringonlaskua. Ja käydä hiihtämässä kuutamohiihtoja. Tai sitten voisimme tehdä päivän pyöräretken Porvooseen. Mutta ehkä kutsuisin tuota pikemminkin ulkoiluksi.
Minusta on typerää kun jotkut miehet(ja näköjään) eivät pidä kävelyä liikuntana vaan vain juoksua. He saattavat esim. juosta 3 x 30 min. viikosssa. Itse taas en pitäisi tuollaista puoltatoista tuntia edes liikuntana. Kyllä parin tunnin kävelylenkki ON liikuntaa, samoin hieman lyhyempi jos sen tekee oikein reippaasti. Mielestäni reipas voimakävely, on rankempaa kuin juoksu, voimakävelyssä rasittuu enempi lihaksia kuin juoksussa, juoksussa rasittuu vain muutama hassu jalan lihas, se on oikeastaan aika kevyttä.
Kun olen harrastanut enimmäkseen pitkiä kävely/pyöräily lenkkejä, olen ollut hoikimmillani. Nyt harrastan enempi sellaista voimajoogaa, joka on niin rankkaa että tunnin jälkeen vaatteet on likomärät hiestä, mutta ei kropastani näy että harrastan liikuntaa. Rasvaa löytyy, mutta siellä on lihaksia alla, mutta eihän ne näy sieltä rasvan alta. Tuo jooga on niin rankkaa, että on aivan mieletön ruokahalu. Sellua siis on, ja monet varmasti ajattelevat että “voisi tuokin HIEMAN harrastaa jotain liikuntaa” mutta siinäpähän ajattelevat. En harrasta liikuntaa sen vuoksi että näytän hyvälle vaan sen vuoksi että rakastan liikuntaa. Onko se ihan oikeasti noin vaikeaa kysyä? Onko teillä niin paljon hakukriteereihinne mahtuvia kohteita, että niihin ei jaksa ottaa yhteyttä ja kysyä mitä henkilö tarkoittaa lenkkeilyllä/kertoa miten itse lenkkeilee?
Itse en lenkkeile. Kävelen päivittäin yhden viiden kilometrin lenkin ja viikonloppuisin pitempiä mutta kutsun sitä ulkoiluksi.- 13+16
Minä harrastan juoksua ja myös profiilissani lukee, että juoksen. Matkat 10-20 km:n väliltä ja siis todella juoksua.
Lenkkeily ei kuulosta ainakaan minun korvaani juoksemiselta, vaan juuri lähinnä sellaiselta koiranulkoiluttamiselta.
Olen siis nainen. - 36
Ap:lle:
Aika saivartelevat kriteerit sulla, jos ei kävelylenkkeilevä nainen käy. Kävelyhän ei aina tarkoita huonoa kuntoa tai lihaksetonta kroppaa, paitsi tietysti kaltaisellesi miehelle. - ~
Riita puoliksi, pitäisiköhän termi olla kävelylenkillä käynti?
- Mimmi*
Lenkki on matka mikä alkaa ja loppuu samaan pisteeseen.
- Mimmi*
Niinkuin lenkkimakkara.
- mies kuntoilija
Mä pidän lenkkeilyy sellasena urheilumuotona et siinä nousee kunto ja tulee hiki. esim juoksu joku 5 kilsaa on jo lenkkeily. Kävely ei ole mun mielestä lenkkeilyä. joku tunnin pyörälenkki on lenkkeilyy mut jos polkee kauppaan ja takas ni ei siinä paljon kunto nouse jollei matka ole joku 10 kilsaa.
- Mimmi*
Jos polkee kilometrin lenkin päivittäin kauppaan siitä tulee jo 365 km vuodessa, ei mikään hullumpi matka. Kyllä siinä jo kunto kohoaa.
- erteutru
Kävely on painonhallinnan kannalta tosi tehokasta, jos kävelee säännöllisesti ja kestoltaan 45 minsaa.
Jos haluaa kohottaa kuntoa lenkkeilyllä, niin lenkit on parempi tehdä itseksein...jos taas haluaa lenkkiseuraa, niin silloin varmaan on ajatus, että se ei ole mitään hampaat irvessä juoksua, vaan siinä voi samalla keskustella.
- vwzvwzvwzvwzv
Lenkkeily joillekkin tarkoittaa roskapussin vientiä autolle mennessä.
Minulle juoksua (naisten perässä). - onpa nähty
Mitäs näistä vastauksista opimme??
Ei ole mielekästä tutustua netissa kuukausitolkulla kun eri ihmisllä on erilainen käsitys mikä yleensäkään on harrastus tai joku muu.Joskus sitten taas verottajakin pääsee vaikuttamaan siihen onko harrastus vai tulonlähde jos saa jotain hyödykkeitä asiasta.
Terassilta terassille kävely on lenkkeilyä,kerran vuodessa naapurikuntaan on matkailua,naapurin koiran ulkoiluttaminen on koiraharrastaja niin kuin netissä totopelaaminen on hevosharrastusta,yleishyödylliset harrastukset kun myy ovella lippuja,kerran rinteessä käyneenä on tietenkin lasketteluharrastus,eronneista on tullut sinkkuja,kilomäärätkin heittelee normaalilla ihmisellä päivittäin mutta tarkka määrä kuitenkin löytyy,onhan näitä :). - nyt "lenkille"
Jaa-a - tuotapa ei ole tullut ajatelleeksikaan. Minäkin laitoin muistaakseni lenkkeily kun on muutama koira niin niiden kans sitten "lenkkeillään" . No se on kyllä mun mielestä sanonta - koska oikeasti minäkin lähden vain kävelylenkeille niiden kans. Sitten pyöräilylenkit on erikseen- silloin ei pysähdellä. Mut joo pitää pistää mieleen niin ei tuu vääriä käsityksiä
- juupajuujuupajuu
Koiran/koirien kanssa kävely on pysähtymistä joka puskan juureen nuuhkimaan
ja ku***le, joten ei siinä hengästymään pääse. Tietysti saahan siinä raitista
(hih) ulkoilmaa.
Minä miellän lenkkeilyn juoksuksi, jossa irroitellaan väliin hiki pintaan ja sit
löysäillään, tai ripeäksi kävelyksi. No ihan miten vaan, mutta löntystely ei sitä ole. - nyt "lenkille"
juupajuujuupajuu kirjoitti:
Koiran/koirien kanssa kävely on pysähtymistä joka puskan juureen nuuhkimaan
ja ku***le, joten ei siinä hengästymään pääse. Tietysti saahan siinä raitista
(hih) ulkoilmaa.
Minä miellän lenkkeilyn juoksuksi, jossa irroitellaan väliin hiki pintaan ja sit
löysäillään, tai ripeäksi kävelyksi. No ihan miten vaan, mutta löntystely ei sitä ole.NO.... ei se nyt ihan niinkään ole. Koirien ei ole pakko pysähdellä joka puskaan. Ja kyllä niiden kans kävellessäkin saa hien pintaan jos haluaa. Tossua vaan reippaammin tossun eteen.
- ....................
Tässä Wikipedian määritelmä:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lenkkeily
Kannattaa olla ehkä vähän monisanaisempi, jos haluaa välttää väärinkäsityksiä.
Eli kertoa vähän tarkemmin, minkä tyyppistä lenkkeilyä harrastaa. - w4e
Mitenköhän nettiprofiilissa pitäisi tulkita harrastuksena tai liikuntalajina "lenkkeily" tai toiveet "yhteisistä lenkeistä"?
Tuo nyt on niin typerä kysymys että voi jeesus.
Sehän on ihan yksilökohtainen mitä kukakin tarkoittaa.
Niinkuin joku mainitsikin niin sinähän voit kysyä millaisesta lenkkeilystä on kyse, koska ilmiselvästi sillä on sinulle suuri merkitys.
Omasta mielestäni lenkkeily tarkoittaa säännöllistä juoksulenkkiä 3 kertaa viikossa, esim 30-50min, jossa tulee kunnolla hiki. - wr
En lähde juoksulenkille miesten kanssa. En pysy perässä, olen niin pieni, eikä keskustelusta tule mitään. Voin lähteä salille, kävelylle tai pyöräilemään.
- ..............
Ei kannata takertua liikaa yksityiskohtiin, eiköhän asia selvinne sitten viestien vaihdossa.
- rannallarannalla
Toisaalta jotkut "yksityiskohdat" on hyvä selvittää alkumetreillä. Nimittäin
kun minä hain aikoinaan seuraa suomi24, niin oli yksi tärkeä kriteeri ja
se koski mökillä viihtymistä, mutta sitten tulikin yllätyksenä yhden kanssa
tapaillessa, että on niin kaupunkiainen, ettei lähde sieltä kirveelläkään
mihinkään itikoiden syötäväksi, tai puita pilkkomaan. (Kysymyksessä oli mies).
Kun haluaa sellaisen kumppanin, että voi yhdessä harrastaa, tai muuten viettää
aikaa, niin pidän tärkeänä, että ollaan jokseenkin samalla aaltopituudella.
- mies_44
Tämä "yhteinen mökkiharrastus" naisen mainitsemana on aika kimurantti asia, vaikka mies sinänsä mökkeilystä tykkäisikin. Monet miehet on nimittäin huijattu tällä verukkeella tekemään ilmaiseksi satoja työtunteja remontteja, laitureita ja veneen kunnostusta naisen mökille, usein jopa maksaen itse suuren osan materiaaleista. Sitten kun on valmista, mies saa mennä.
Juuri oli tällainen tapaus lähipiirissäni, jossa oli mukana myös naisen teini-ikäisten poikien urheiluharrastukset. Kun mökkiremontit tulivat valmiiksi ja poikien urheilut loppuivat iän karttuesssa (tai ainakin kuljetusavun tarve väheni), ei miestä yhtäkkiä enään tarvittu. Kumma sattuma oli, että naisen "kipinät" suhteeseen loppuivat juuri tässä tilanteessa muutaman vuoden yhdessäolon jälkeen.- rannallarannalla
Kyllä noitakin varmaan löytyy, mutta sama jos asuisi omakotitalossa, niin kyllä
siellä nikkarointia riittää. Ei minun profiilissa ollut mainintaa remontti reiskan
taidoista. No olen kyllä itse ja puhun nyt sitten vain minusta sellainen, että en
kehtaisi teetättää mitään töitä ja viellä laittaa maksamaankin. Se olis kyllä
kaiken huippu.
Minä kyllä tarkoitin sanan varsinaisessa merkityksessä, että viihtyisi ihan
vain nauttien hiljaisuudesta ja vaikkapas laiturin nokassa ongella. Kaikkea sellaista
mitä mökillä näperrellään.
En ole mikään orjapiiskuri, vaan leppoisa ja leikkimielinen höperö vaan.
Joo tämän takia ei "kipinät" lopu, kyllä ne loppuu johonkin muuhun :))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten277674- 76638
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483