No niin, tulipas ajettua uuden uutukainen,
volvo V50 1.6D, momentum -varustetasolla.
Moottori, vaikka pieni onkin, kuljetti
aivan mukavasti kyseistä autoa ja vääntöäkin
riitti alakierroksilla.
Kyseisessä koneessa nokka-akseleita pyörittääpi
hihna, vaikka vaihtoväli olikin jotain
n. 150 tuhatta, niin kannattaa ottaa huomioon.
Takuuhan on kaksi vuotta ja ilman
kilometrirajoitusta.
Ihan ketterä ajettava, vaikka aluksi luulinkin
olevan kömpelö, koska en ole farkkumalleja
ajanut aikaisemmin. Ei kuitenkaan kovin paljon
eronnut ketteryydeltään pienemmistä muiden
valmistajien hatchback -malleista.
Matka taittui mukavasti, lähes huomaamatta.
Myös hidastetöyssyt pystyi vielä kivasti
ylittämään n. 45 km. nopeudella.
No, sitten negatiivisia puolia. Itse kun olen
lähes 190 senttinen ja n. 130 kg painava
"jötkäle", niin mahduin kyllä etupenkille
ihan hyvin, kun se oli lähes taka-asennossa.
Taakse istumaan on turha kuvitellakaan, ainakaan
siinä tilanteessa.
Myös "isokenkäisenä" jalan siirtäminen kaasulta
jarrulle oli vaikeahkoa, koska yleensä
kengänkärki osui, jonnekin "kojelaudan"
jatkeisiin, tai mitä lieneekään siellä ne
rakenteet. Siis jokatapauksessa melko ahdas
jalkatila tai oikeastaan jarrupoljin oli melko
korkealla. Tuskin pystyy kumisaappailla ajamaan.
Ajovalot pestään aina, kun tuulilasikin,
jos ajovalot ovat päällä. Jos ajovalot on nolla
asennossa, niin sitten ei pestä (paitsi
xenoneilla), joka siis on erittäin ärsyttävää
näissä Suomen suolaisissa ja jäisissä oloissa,
kun esim. nokassa kilokaupalla lunta ja jäätä,
ja silti rapa lentää tuulilasiin, niin ei voi
pimeällä pestä tuulilasia pitkät päällä.
Myös peilien vilkut, kattolamppu ja
takajarruvalot pitää ohjekirjan mukaan vaihdattaa
huollossa. Eli saattanee tulla kalliiksi, koska
ilmeisesti takajarruvaloissakin vaihdettanee
koko led elementti.
Myöskään ohjekirjassa ei mainittu missään, mistä
autoa voidaan nostaa hallinosturilla, joka
mielestäni on puute ja pitäisi jokaisessa
ohjekirjassa mainita, koska esim. useissa
automerkeissä saa erilaisia vastauksia, riippuen
siitä mistä huollosta kysyy.
Myös pitää huomata, että peltivanteissa ja
aluvanteissa käytetään eri mutterisarjaa
ohjekirjan mukaan, eli molemmille on omansa.
Periaatteessa alusarjan korkeampi mutterisarja
pitäisi käydä myös peltivanteisiin,
ohjekirjan mukaan, mutta en tiedä estääkö
sitten pölykapselin käytön.
Jos haluaa vararenkaan, paikkaussarjan tilalle,
niin se on syytä huomata ostettaessa, koska ei
maksa silloin mitään.
Jos hankkii ko. auton halvemmalla kinetic
varustetasolla, niin silloin kannattaa hankkia
vakionopeus-säädin ja automaattisesti himmentyvä
peruutuspeili (on muuten yllättävän hyvä kapine)
lisävarusteina.
Myös pysäköintitutka taakse ja kuorman sidontalenkit tavaratilassa lisävarusteena
eivät ole mikään hukkainvestointi.
Eli, tässäpä sitä nyt ollaan kahden vaiheilla
hankkiako vaiko ei.
Nuo jarru-, -vilkku ja kattovalon pakko-huolto-
vaihto, sekä lampunpesinten erilliskäytön
puutuminen vähän harmittaa. Loppujen lopuksi
kysessä ei ole mikään sisätiloiltaankaan tilava
auto ja ilmeisesti aika moni pieni hatchback
malli vetää vertoja ko. auton sisätiloille.
Seuraavaksi sitten käyn tarkemmin Huyndai i30:n
dieselin kimppuun, koska toisena vaihtoehtona
olisi tuollainen idän ihme. Ensivaikutelma
ainakin vaikutti hyvältä, mutta
ajettavuudeltaan volvo on kyllä parempi
(=leppoisampi).
T.S.
Volvo V50 kokemuksia
7
4480
Vastaukset
- lentokenttäselkä
Kävin myös V50 tsekkaamassa ja ihmeen pieneltä tilat vaikuttivat.
Fordin Focus farkku oli sisältä tilavampi vaikka vähän niinkuin sisarautoja ovat.
Harmi koska uusittu V50 on tyylikkään näköinen.
Tosin eipä tuo faceliftattu Focuskaan pahalta näytä eli se on koeajolistalla keulassa kunhan saavat niitä kauppoihin.- perisynti..
eli ruostuminen (kuten taas eilen lehdissä oli) on huomioitava sitä hankkiessa. Kannattaa tehdä kunnon ruosteenestokäsittely Focukseen. Ajo-ominaisuudet siinä autossa on kerrassaa loistavat!
- kineticillä
perisynti.. kirjoitti:
eli ruostuminen (kuten taas eilen lehdissä oli) on huomioitava sitä hankkiessa. Kannattaa tehdä kunnon ruosteenestokäsittely Focukseen. Ajo-ominaisuudet siinä autossa on kerrassaa loistavat!
Ihan hyvän näköinen auto ulkoapäin tämä uusittu Focus. Harmi vaan että kojelauta materiaaleineen ja muotoiluineen on, niin noh, voortti mikä voortti. Kojelauta näyttää kiinalaiselta elektroniikalta, kun taas Volvossa se näyttää tyylikkäästi muotoilulta hifilaitteelta...ontuva vertaus, mutta aikamoinen ero on autojen tyylissä ja muotoilussa!!!
- Viluinen.
V50 on vähempivikainen kuin isompi volvo v70 .Autossa pienet tilat parempi ajaa kuin japsit,ei vikoja enempää kuin tojossakaan.Lämmitys laite poikkeuksellisen hidas ja tehoton ottaen huomioon että keulassa on volvon merkki.
- herää pahvi
Viluinen. kirjoitti:
V50 on vähempivikainen kuin isompi volvo v70 .Autossa pienet tilat parempi ajaa kuin japsit,ei vikoja enempää kuin tojossakaan.Lämmitys laite poikkeuksellisen hidas ja tehoton ottaen huomioon että keulassa on volvon merkki.
hitaasti heräsit kirjoittelemaan 2008 vuoden ketjuun, Ruusunenko olet?
- vaikutelmat tuosta
V50stä ja I30stä.
I30 tuntui taakse mennessä tilavemmalta ja helpommalta. Volvossa ei saa varpaita minnekkään. Pitkää matkaa ajatellen V50 penkki taas on minulle hyvin tukeva, ja uskon että pystyisin ajamaan sillä kivutta pitkää matkaa. I30n perusjakkara ei sovellu minulle yhtään, 30km varmaan menisi ilman että huomaisi mitään jos ei "kuuntele selkää", mutta pidemmällä matkalla ei toimi. Paremman varustelun jakkarassa jossa on erilainen pinnoite ja ristiseläntuki, mutta tuki on väärässä kohtaa ja ei korota penkkiä niin laajasti kuin volvoissa. Itselläni auttamattomasti tippuu tuon takia I30 pois, penkki on melkein auton tärkein varuste minulle.
Kannattaa myös koeajaa Citroen C4 jos I30stäkin voi ajatella, se on mielestäni aika tasainen haastaja näille kahdelle. Kontti voi olla vähän pienempi kuin Volvossa, mutta takatilat muistaakseni on paremmat jaloille.
Parhaat takapenkit pienissä autoissa on C30ssä, mutta siitä puuttuu se kontti. :) Mutta vaikka et vakavasti citikkaa ajattelisi, käy ajamassa, ei maksa mitään. - Pikku riisseli
1.6D koneessa turbon laakeri liian pieni ja näitä on poikinut jo 70000km ajettunakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483