Olen uusi palstalla

Steurastaja

haluaisin vierailla täällä , tuolla ilmastopuolella alkoi olla liian kuumaa.
Tämä on täysin vakava kysymys, niin monesta mielestäni luotetavasta suusta olen kuullut pallosalamasta.
Onko teillä kellään havaintoja, kun minulla ei ole?
Siis olen vähän ihmeissäni tähän ikkään, mikä se on, vai eikö?

12

255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • huh huh

      Tuolla voi tutustua tähän Steurastajaan:

      Mielisairas Steurastaja: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8818618

      Erään hörhön elämää osa 1: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8749701
      Erään hörhön elämää osa 2: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8777875
      Erään hörhön elämää osa 3: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8811987

      Olettaisin, että kukaan tähtitiedepalstan lukijoista ja keskustelijoista ei kaipaa häntä tänne hörhöilemään loputtomasti. Paitsi tietysti jos halutaan luovuttaa koko Suoli24 huuhaa-hörhöille, kuten suuri osa siitä jo onkin.

    • Vastataan..

      Tiedoksesi, että pallosalamoilla ei ole yhtään mitään tekemistä tähtitieteen kanssa. Kokeilepa jotain meteorologia- tai sääpalstaa. Tai ehkäpä kaikkein parhaiten löydät tietoa Googlesta tai Wikipediasta.

      • esim. Ursassa on

        nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
        http://ursa.fi/ursa/jaostot/

        Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt.


      • pilvet pois sanon mä
        esim. Ursassa on kirjoitti:

        nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
        http://ursa.fi/ursa/jaostot/

        Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt.

        ... kun tähtitieteellisen yhdistyksen lehdessä on paljon pilvikuvia. Tähtiä me halutaan nähdä eikä pilvee. Taitavat vetää siellä Ursan toimistolla liikaa pilvee ja muita huumeita?


      • Alnair
        esim. Ursassa on kirjoitti:

        nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
        http://ursa.fi/ursa/jaostot/

        Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt.

        noita yhdistetäkään tähtiharrastukseen. Ursa vain kattaa kaikki taivaan ilmiöt, ei vain pelkkiä tähtiä. Täällä on alkanut ilmaantua aika tiukkarajaisia ihmisiä, heh. Ursa ei saisi kertoa ufotutkijoille omia näkemyksiään ufokuvista, vaikka laajaa tietoa on kaikista taivaalle liittyvistä jutuista ja nyt rajataan Ursan toimintaa pelkkiin tähtiin... Saallitteko esim. revontulijaoston, tai sateliittijaoston? Ne eivät liity pilviin, tai haloihin, mutta ei tähtiinkään...


      • Alnair
        esim. Ursassa on kirjoitti:

        nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
        http://ursa.fi/ursa/jaostot/

        Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt.

        se pallosalama.

        Nykyään se on virallinen salamaluokka. Pallosalamasta on paljon video- ja valokuvamateriaalia, sekä pallosalama on kyetty muodostamaan laboratoriossa joitakin vuosia sitten.

        Nykyään tiedetään että se vaatii syntyäkseen hiilipohjaisen hiukkasen, esim jonkin roskan ilmassa... vaikka puun lehden tms. Voimakas salama lähietäisyydellä muodostaa energiakentän hiilipohjaisen roskan ympärille ja se elää aikansa, kunnes varaus purkautuu joko räjähdysmäisesti, tai hiipuen. Kestoajat ovat pitkiä, useita sekunteja, jopa puoli minuuttia.

        Luonnossa pallosalamat liittynevät erittäin voimakkaiden positiivisten maasalamoiden läheisyyteen, kuten yläilmakehässä leimahtavat keiju- ja kajosalamatkin.

        Eli siis jotakin on jo selvinnyt näistä mystisistä ilmiöistä, mutta tutkimus jatkuu...


      • rasvattu salama
        Alnair kirjoitti:

        se pallosalama.

        Nykyään se on virallinen salamaluokka. Pallosalamasta on paljon video- ja valokuvamateriaalia, sekä pallosalama on kyetty muodostamaan laboratoriossa joitakin vuosia sitten.

        Nykyään tiedetään että se vaatii syntyäkseen hiilipohjaisen hiukkasen, esim jonkin roskan ilmassa... vaikka puun lehden tms. Voimakas salama lähietäisyydellä muodostaa energiakentän hiilipohjaisen roskan ympärille ja se elää aikansa, kunnes varaus purkautuu joko räjähdysmäisesti, tai hiipuen. Kestoajat ovat pitkiä, useita sekunteja, jopa puoli minuuttia.

        Luonnossa pallosalamat liittynevät erittäin voimakkaiden positiivisten maasalamoiden läheisyyteen, kuten yläilmakehässä leimahtavat keiju- ja kajosalamatkin.

        Eli siis jotakin on jo selvinnyt näistä mystisistä ilmiöistä, mutta tutkimus jatkuu...

        Minulla sellainen mielikuva että vanha kansa yleensä havaitsi pallosalaman puulla lämmitettävän tulisijan lähistöllä. Mahtaako pallosalama-havaintojen vähentyminen olla yhteydessä puulämmityksen vähentymiseen?


      • Alnair
        rasvattu salama kirjoitti:

        Minulla sellainen mielikuva että vanha kansa yleensä havaitsi pallosalaman puulla lämmitettävän tulisijan lähistöllä. Mahtaako pallosalama-havaintojen vähentyminen olla yhteydessä puulämmityksen vähentymiseen?

        oikein usko. Synnyttämiseen riittää mikä tahansa ilmassa sopivalla etäisyydellä oleva hiilipohjainen roska ja tarpeeksi voimakas salaman isku siihen lähelle. Ei kylläkään ole mahdotonta sellainen, että pallosalama syntyisi helpommin savupiipun lähistölle iskevän voimakkaan salaman ansiosta, jos samaan aikaan piippu pöllyttää savua ja nokea ilmaan.


    • itse nähnyt...

      mikään UFO juttu, meinaan se pallosalma. Luonnon ilmiö ukkosella. Salma ja ukkonen kulkevat käsi kädessä.

      • -pallopää

        salma salma SALAMA!


      • palloton valo
        -pallopää kirjoitti:

        salma salma SALAMA!

        Yhtään pallosalamaa ei ole tähän päivään mennessä onnistuttu edes kuvaamaan, joka on mielestäni erittäin kummallista. Tiedemiehet eivät myöskään tyhjentävästi ole pystyneet moista mystistä ilmiötä selittämään. (ja suhtautuvat koko ilmiön olemassaoloon erittäin epäilevästi)
        Eli vankka käsitys on että koko pallosalamajuttu on kansan ukkospelokkaassa suussa kehittynyt lähes uskottavaksi. Mietiooäs siitä.


      • on yks video...
        palloton valo kirjoitti:

        Yhtään pallosalamaa ei ole tähän päivään mennessä onnistuttu edes kuvaamaan, joka on mielestäni erittäin kummallista. Tiedemiehet eivät myöskään tyhjentävästi ole pystyneet moista mystistä ilmiötä selittämään. (ja suhtautuvat koko ilmiön olemassaoloon erittäin epäilevästi)
        Eli vankka käsitys on että koko pallosalamajuttu on kansan ukkospelokkaassa suussa kehittynyt lähes uskottavaksi. Mietiooäs siitä.

        pallosalamasta:

        http://www.iltalehti.fi/nettitv/?7194129

        Ja tuolla on videoita labrasta:

        http://www.eng.tau.ac.il/~jerby/Fireballs.html


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      109
      868
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      627
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      503
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe