haluaisin vierailla täällä , tuolla ilmastopuolella alkoi olla liian kuumaa.
Tämä on täysin vakava kysymys, niin monesta mielestäni luotetavasta suusta olen kuullut pallosalamasta.
Onko teillä kellään havaintoja, kun minulla ei ole?
Siis olen vähän ihmeissäni tähän ikkään, mikä se on, vai eikö?
Olen uusi palstalla
12
255
Vastaukset
- huh huh
Tuolla voi tutustua tähän Steurastajaan:
Mielisairas Steurastaja: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8818618
Erään hörhön elämää osa 1: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8749701
Erään hörhön elämää osa 2: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8777875
Erään hörhön elämää osa 3: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8811987
Olettaisin, että kukaan tähtitiedepalstan lukijoista ja keskustelijoista ei kaipaa häntä tänne hörhöilemään loputtomasti. Paitsi tietysti jos halutaan luovuttaa koko Suoli24 huuhaa-hörhöille, kuten suuri osa siitä jo onkin. - Vastataan..
Tiedoksesi, että pallosalamoilla ei ole yhtään mitään tekemistä tähtitieteen kanssa. Kokeilepa jotain meteorologia- tai sääpalstaa. Tai ehkäpä kaikkein parhaiten löydät tietoa Googlesta tai Wikipediasta.
- esim. Ursassa on
nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
http://ursa.fi/ursa/jaostot/
Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt. - pilvet pois sanon mä
esim. Ursassa on kirjoitti:
nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
http://ursa.fi/ursa/jaostot/
Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt.... kun tähtitieteellisen yhdistyksen lehdessä on paljon pilvikuvia. Tähtiä me halutaan nähdä eikä pilvee. Taitavat vetää siellä Ursan toimistolla liikaa pilvee ja muita huumeita?
- Alnair
esim. Ursassa on kirjoitti:
nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
http://ursa.fi/ursa/jaostot/
Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt.noita yhdistetäkään tähtiharrastukseen. Ursa vain kattaa kaikki taivaan ilmiöt, ei vain pelkkiä tähtiä. Täällä on alkanut ilmaantua aika tiukkarajaisia ihmisiä, heh. Ursa ei saisi kertoa ufotutkijoille omia näkemyksiään ufokuvista, vaikka laajaa tietoa on kaikista taivaalle liittyvistä jutuista ja nyt rajataan Ursan toimintaa pelkkiin tähtiin... Saallitteko esim. revontulijaoston, tai sateliittijaoston? Ne eivät liity pilviin, tai haloihin, mutta ei tähtiinkään...
- Alnair
esim. Ursassa on kirjoitti:
nykyään melko paljon myös muiden taivaan ilmiöiden kuten halojen havainnointia ja myrskybongausta. Syynä se, että monet tahtiharrastusaktiivit harrastavat noitakin. Itse kyllä olen sitä mieltä, ettei noita pitäisi yhdistää tähtiharrastukseen.
http://ursa.fi/ursa/jaostot/
Niin, ja enpä itse ole mitään pallosalamoita nähnyt. Se ihmetyttää, että nykyään kännykkäkameroiden aikana ei niitä ole vieläkään juuri kuvattu vaikka 70 luvulla vanhusten tarinoissa monikin aikoinaan oli sellaisen joskus lapsuudessaaan nähnyt.se pallosalama.
Nykyään se on virallinen salamaluokka. Pallosalamasta on paljon video- ja valokuvamateriaalia, sekä pallosalama on kyetty muodostamaan laboratoriossa joitakin vuosia sitten.
Nykyään tiedetään että se vaatii syntyäkseen hiilipohjaisen hiukkasen, esim jonkin roskan ilmassa... vaikka puun lehden tms. Voimakas salama lähietäisyydellä muodostaa energiakentän hiilipohjaisen roskan ympärille ja se elää aikansa, kunnes varaus purkautuu joko räjähdysmäisesti, tai hiipuen. Kestoajat ovat pitkiä, useita sekunteja, jopa puoli minuuttia.
Luonnossa pallosalamat liittynevät erittäin voimakkaiden positiivisten maasalamoiden läheisyyteen, kuten yläilmakehässä leimahtavat keiju- ja kajosalamatkin.
Eli siis jotakin on jo selvinnyt näistä mystisistä ilmiöistä, mutta tutkimus jatkuu... - rasvattu salama
Alnair kirjoitti:
se pallosalama.
Nykyään se on virallinen salamaluokka. Pallosalamasta on paljon video- ja valokuvamateriaalia, sekä pallosalama on kyetty muodostamaan laboratoriossa joitakin vuosia sitten.
Nykyään tiedetään että se vaatii syntyäkseen hiilipohjaisen hiukkasen, esim jonkin roskan ilmassa... vaikka puun lehden tms. Voimakas salama lähietäisyydellä muodostaa energiakentän hiilipohjaisen roskan ympärille ja se elää aikansa, kunnes varaus purkautuu joko räjähdysmäisesti, tai hiipuen. Kestoajat ovat pitkiä, useita sekunteja, jopa puoli minuuttia.
Luonnossa pallosalamat liittynevät erittäin voimakkaiden positiivisten maasalamoiden läheisyyteen, kuten yläilmakehässä leimahtavat keiju- ja kajosalamatkin.
Eli siis jotakin on jo selvinnyt näistä mystisistä ilmiöistä, mutta tutkimus jatkuu...Minulla sellainen mielikuva että vanha kansa yleensä havaitsi pallosalaman puulla lämmitettävän tulisijan lähistöllä. Mahtaako pallosalama-havaintojen vähentyminen olla yhteydessä puulämmityksen vähentymiseen?
- Alnair
rasvattu salama kirjoitti:
Minulla sellainen mielikuva että vanha kansa yleensä havaitsi pallosalaman puulla lämmitettävän tulisijan lähistöllä. Mahtaako pallosalama-havaintojen vähentyminen olla yhteydessä puulämmityksen vähentymiseen?
oikein usko. Synnyttämiseen riittää mikä tahansa ilmassa sopivalla etäisyydellä oleva hiilipohjainen roska ja tarpeeksi voimakas salaman isku siihen lähelle. Ei kylläkään ole mahdotonta sellainen, että pallosalama syntyisi helpommin savupiipun lähistölle iskevän voimakkaan salaman ansiosta, jos samaan aikaan piippu pöllyttää savua ja nokea ilmaan.
- itse nähnyt...
mikään UFO juttu, meinaan se pallosalma. Luonnon ilmiö ukkosella. Salma ja ukkonen kulkevat käsi kädessä.
- -pallopää
salma salma SALAMA!
- palloton valo
-pallopää kirjoitti:
salma salma SALAMA!
Yhtään pallosalamaa ei ole tähän päivään mennessä onnistuttu edes kuvaamaan, joka on mielestäni erittäin kummallista. Tiedemiehet eivät myöskään tyhjentävästi ole pystyneet moista mystistä ilmiötä selittämään. (ja suhtautuvat koko ilmiön olemassaoloon erittäin epäilevästi)
Eli vankka käsitys on että koko pallosalamajuttu on kansan ukkospelokkaassa suussa kehittynyt lähes uskottavaksi. Mietiooäs siitä. - on yks video...
palloton valo kirjoitti:
Yhtään pallosalamaa ei ole tähän päivään mennessä onnistuttu edes kuvaamaan, joka on mielestäni erittäin kummallista. Tiedemiehet eivät myöskään tyhjentävästi ole pystyneet moista mystistä ilmiötä selittämään. (ja suhtautuvat koko ilmiön olemassaoloon erittäin epäilevästi)
Eli vankka käsitys on että koko pallosalamajuttu on kansan ukkospelokkaassa suussa kehittynyt lähes uskottavaksi. Mietiooäs siitä.pallosalamasta:
http://www.iltalehti.fi/nettitv/?7194129
Ja tuolla on videoita labrasta:
http://www.eng.tau.ac.il/~jerby/Fireballs.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
- 125886
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa109868"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276667- 71627
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73593Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54536Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33503- 72483