Naisen kanssa kommunikoinnissa ongelmia. Apuja?

Probleema

Nyt ois sellanen ongelma, että meillä suhteessa ei tuo kommunikointi pelaa tietyllä osa-alueella ja minä ja parempi puoliskokin tiedostetaan asia. Minä ilmeisesti enemmän, kuin hän, koska olen yleensä se joka eniten jää ymmälleen asioissa. Olemme siis kaukosuhteessa. Muuten suhde toimii hyvin, mutta tämä on meillä ongelmana vielä: Meillä kommunikoinnissa ongelmana on liian epäselvät keskustelut joissa jää osa asioista sanomatta tai kysymättä. Otan yhtenä esimerkkinä pari päivää sitten tapahtuneen:

Nainen kertoi kasaavansa grilliä ja tekevänsä puutöitä muun perheen kanssa ja kertoi tulevansa myöhemmin juttelemaan skypeen. Asiahan oli minulle täysin ok ja puuhastelin omia juttujani. Hän tuli sitten myöhemmin skypeen ja minä odotin jo, että pääsemme juttelemaan, mutta hän halusi tehdä vielä koulutehtävänsä (opiskelee siis vielä) ja äitienpäiväkortin mikä tietysti oli minulle täysin ok. Kun hän sai ne valmiiksi hänen piti mennä saunaan, mutta hän sanoi, että juttelemme sen jälkeen. No hänellä kestää siellä yleensä sen 30-40min ja odottelin häntä skypeen paikalle ja sitten hän laittoi, että katsoo hetken televisiota samalla kun kuivattelee mikä myös tietysti oli minulle täysin ok. Odottelin semmoiset 20min ja sitten hän sanoi, että aikoo katsoa leffaa. Sitten hän sanoi, että ''Jos kerkeis sen leffan jälkeen jutella hetken ;)''. Tässä kohtaa minua alkoi harmistuttaa jo kun olin suurinpiirtein puolipäivää turhaan odotellut ja toinen lupaillut, että tulen ja sitten ei tulekkaan ja taas lupaa tulevansa ja taas ei tulekkaan. Tässä kohtaa ajattelin, että käy niin, että hän kun on sen leffan katsonut niin hän on niin väsynyt ettei jaksa jutella. Harmistuksissani näpäytin hänelle sitten ''Pitää katsoa kerkiänkö''. Tähän hän kysyi ''Kuinka niin?'' ja vastasin, että ''Omia juttuja''. Sanoin hänelle sitten, että minusta tuntuu, että olen turhaan odotellut ja, että ei ole kiva miten hän pompottaa minua noin, että ''tuun, en tuu, tuun, en tuu, tuun''-tyylillä. Siihen hän vastasi ettei tee niin tahallaan ja ei osannut muotoilla oikein tuota ''Jos kerkeis sen leffan jälkeen jutella hetken'' vaan hän tarkoitti, että kerkiää jutella ja muotoili sanavalintansa väärin. Sitten sieltä tuli avautuminen miten hän on tehnyt rankasti ulkona hommia ja listasi kaikki puutyöt, grillinkasaamiset, grillaamiset jne. Enhän minä tiennyt, kuin vain puutöistä ja grillin kasaamisesta joten en tiennyt hänellä olleen rankka päivä. Tässä kohtaa hän päätti ettei sitten tulekkaan puhumaan skypeen lainkaan. Yritin rauhoitella häntä, mutta ei siitä oikein mitään tullut ennen, kuin soitin hänelle ja puhuimme puhelimessa ja puhelimessakin hän oli todella vihainen (nainen on temperamenttinen ja kiihtyy nollasta sataan herkästi). Siinä tuli puheeksi mm. se leffan katsominen ja siinä tapahtui kummallakin kömmähdys: minä en tajunnut kysyä miten kauan se leffa kestää (kesti enää vain vähän aikaa) eikä hän tajunnut sanoa minulle kauanko se kestää joten oletin sen kestävän vielä pitkään minkä takia harmistuin ja pamautin sen näpäytyksen. Minä pyysin anteeksi sen jälkeen kun hän sanoi, että ''no olisit kysynyt''. Sitten sanoin tuosta telkun katsomisesta, että hän olisi voinut sanoa aiemmin, että aikoo katsoa leffaa vielä siihen perään niin hän sanoi ''kuivattelin ettei tarttis märis hiuksis istuu koneella''. Kysyin miksei hän sanonut minulle suoraan, että haluaa kuivatella niin kauan, että hiukset kuivuu. Vastaus oli: ''no sori kun en tajunnut''. Sitten hän kertoi kaiken rankasta päivästä ja minä vastasin etten tiennyt, että hänellä oli niin rankka päivä ja, että jos hän olisi kertonut minulle, että hänellä on niin rankka päivä ollut takana ja, että haluaa sen takiakin rauhassa katsella telkkaria ja leffaa niin olisi voinut vain sanoa minulle.
Onneksi sain hänet lopulta rauhoittumaan ja pääsimme kumpikin nukkumaan hyvillä mielin.

Meillä on siis ongelma tiivistettynä: asioista jää osa kertomatta (naisella yleensä ja joskus myös minullakin, mutta harvemmin), kumpikin tekee oletuksia vajaan kertomuksen pohjalta (naiselta jää selventämättä asiat kuten tuo kauan leffa kestää ja minäkään en aina tajua kysyä asioista) ja sitten kun tilanne alkaa jo muuttua riidaksi niin sitten vasta paljastuu kaikki vaikuttavat asiat ja nainen yleensä jättää viimetippaan sen, että kertoo suunnitelmien muuttumisen. Ollaan keskusteltu tästä ongelmasta kahdenkesken, mutta tuntuu, että minä ainoastaan otan oppia. Osittain tuo naisen temperamenttikin haittaa kommunikointia, koska silloin hän ei millään meinaa suostua puhumaan asioista. Samoin hän aika usein kieltää sen, että on vihainen, mutta minä tunnistan kyllä hänen äänestään, puheistaan, kirjoitustyylistään ja myös eleistään milloin hän on vihainen ja lopulta sitten suostuu puhumaan.

Miten te muut olette saaneet omassa suhteessanne vastaavat kommunikointiongelmat korjattua tai edes vähän parannettua? Anteeksi hieman epäselvä kirjoitus. Nakutin tämän juuri ennen nukkumaanmenoa.

15

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tatjiz

      Kommunikointi on parisuhteessa yksi vaikeimmista asioista. Minulla se kuitenkin pelaa kohtuullisen hyvin kumppanini kanssa. Nuo ovat nimenomaan niitä juttuja, jotka pitää selittää toiselle rautalangasta. Kukaan ei ole ajatuksenlukija, ja kuvailemassasi tilanteessa olisin itse turhautunut jo aiemmin. MIelestäni naisesi selittelee, jos olet hänelle tärkeä, luulisi että hän pitää kiinni lupauksesta keskustella tiettyyn aikaan. Arvostan kumppaniani todella enkä ikimaailmassa jättäisi häntä roikottamaan tuolla tavalla. Ihan sama miten rankka päivä on ollut. Toisaalta jossain vaiheessa päivää hän olisi yhtä hyvin voinut kertoa olevansa uupunut ja ehdottaa vaikka seuraavana päivänä juttelemista.
      Olen itsekin ollut joskus kaukosuhteessa, ja tiedän kuinka helposti riitoja siinä tulee, ja niiden selvittäminenkin on erilaista kun toinen ei ole siinä vieressä ja silloin erityisesti jää puuttumaan se riidan suloisin vaihe - sopiminen ja haliminen.

      Itselläni toimii ehkä kysymys "mitä tarkoitat" hyvin tai toisen sanojen peilaaminen. Esim. jos nainen sanoo, että menen nyt suihkuun ja sitten kuivattelen, niin voit sanoa tämän "olet menossa suihkuun ja kuivattelet, tarkoittaako tämä sitä että et ehdi juttelemaan ollenkaan kanssani?" voit myös rakentavasti kertoa asiasta joka harmittaa sinua, sanoin "minusta tuntuu....että en ole tärkeä sinulle, kun et pidä kiinni sovitusta aikataulusta". Näin sanomasi tuntuu vähemmän hyökkäävältä.

      Tsemppiä, kyllä se siitä :)

      • Probleema

        No minä aloitan itse keskustelun tunteista juurikin näin, että ''minusta tuntuu...''. Sanavalinnalla ei ole oikeastaan paljon merkitystä jos hän on valmiiksi äkäinen tai väsynyt sillä hän hermostuu herkästi palautteesta. Valitettavasti hän ei kestä kritiikkiä kovin helposti vaikka se olisi kuinka rakentavaa ja nätisti sanottu. Rauhoituttuaan sitten kyllä yleensä ymmärtää mitä ajan takaa.


    • NoinSeMenee

      Sinulla on sellainen nainen, joka määrää kaiken tahdin. Keskusteluissa hänellä on selittely- ja manipulointiarsenaali, joka saa sinut tuntemaan itsesi roistoksi joka kinassa.

      Ihan turha yrittää samaa toisin päin. Hän on aina askeleen edellä. Ajan mittaan opit varomaan sanomisiasi paremmin, ja hän suuttuu sinulle harvemmin. Vuosien päästä hän kirjoittaa tänne valittaen, kuinka vaikeaa on saada sinua puhumaan tunteistasi.

      • Probleema

        Myönnän tunteneeni välillä itseni pahaksi ihmiseksi kun olen ottanut jonkin asian esille ja saanut siten riidan aikaan vaikkakin riita on yleensä hyvin yksipuolista. Minä pysyttelen rauhallisena vaikka kuinka ärsyttäisi ja puhun asiallisesti, mutta nainen hermostuu herkästi vaikka sanoisi kuinka nätisti ja asiallisesti asian. Olen tosin tottunut elämään jo tuollaisen temperamentin kanssa.


      • VaroNoitaAkkoja

        Hyvin kuvailtu. Kyseessä vaan on hyvin epäterve nainen ja sitä myötä parisuhde.

        Jos lopetat tunneilmaisun, ajatuksiesi, tarpeidesi ja toiveidesi kertomisen ikävän vastareaktion pelossa, niin se on jo ihan perinteistä "munankuorilla kävelemistä". Jos tuohon vielä sisältyy muuta manipulointia, kontrollia ja epätasapainoiset oikeudet sinun ja ko. naisen välillä, niin voit jo ruveta hiljalleen tekemään arviota naisen narsistisuuden tasosta ja olla varman, että sulta viedään vielä kaikki jossain vaiheessa: itsetunto, miehisyys, mielenterveys ja rahat, elämä.

        Elämä? Kyllä, jos veikatan saan niin vietätte aikaa lähinna naisen valitsemien ystävien kanssa ja omat vanhat kaverisuhteesi ovat jääneet taka-alalle. Harrastukset, oma-aika vähentyneet tai ainakin podet niistä jatkuvaa huonoa omaatuntoa? Jos näin niin naisesi omistaa kohta elämäsi. Auta armias kun sen haluaa jotain muuta, niin jäät tyhjän päälle.

        Jos vastasit kaikkeen kyllä, niin yksi neuvo: run Forrest run!


    • KesäOnKohtaTäällä

      Mä tässä juuri kirjoitin kommunikoinnin probleemasta itsekin tänne keskustelupalstalle ja nyt annan mun näkökantani sun probleemaasi :)

      Mielestäni välinpitämättömyys paistaa naisen käytöksestä. Onko aidosti susta kiinnostunut sillä tasolla, että haluaisi antaa yhteistä aikaa myös keskustelun merkeissä. Mielestäni jos toisesta tarpeeksi tykkää niin toista haluaa myös kuulla ja toiselle antaa aikaa. Toki voi olla kyse vaan luonteen erilaisuudesta. Joku toinen panostaa suhteeseen enemmän esim. antamalla aikaa keskusteluille ja toinen taas kokee, että mitä sitä turhia jauhamaan kun on nyt muutakin tekemistä, kyllä sen kerkee tuonnempanakin. Mun mielestä tässä asettelussa on jo ristiriita. Toinen haluaa enemmän kuin toinen pystyy/ kykenee antamaan. Lupaus on aina lupaus ja sen ohittaminen on mielestäni itsekkyyttä. On toki hyvä, että annetaan toiselle aikaa ja vapautta puuhastella omiaan mutta vastavuoroisesti on hyvä myös ottaa toinen huomioon pitämällä kiinni sovituista asioista.

      Itsekin olen temperamenttinen tunneihminen, mutta sitäkin tärkeämpää on mulle se, että keskustellaan vaikkakin sitten lyhyesti jos on muuta sillä hetkellä menossa. Keskustelu ja avoimuus on äärimmäisen tärkeää suhteessa ja kuulluksi tuleminen. Ilman sitä syntyy helposti väärinymmärryksiä, jotka kasvavat suhteen edetessä ellei niihin heti tartuta. Voi olla kyse, että pääsette yhteisymmärrykseen kun ilmoitat että tarvitsen tätä ollakseni onnellinen- puhut siis omista tarpeistasi, etkä tarraa toiseen vaan kerrot rehellisesti mitä olet vailla ja mitä suhteessa tällä hetkellä taas arvostat. Nainen tällöin kunnioittaa sitä, että olet rehellinen tai toisessa tapauksessa suuttuu koska ei halua ottaa tosiasioita huomioon. Rehellisyyteen vaaditaan myös osittain riskienottamista koska se voi myös tarkoittaa eri teille lähtöä mutta elämässä itsensä kuuntelu on avain onneen ja rehellisen rakkauden mahdollistamiseen.

      Toivottavasti tästä oli apua.

      • Probleema

        Olen aina rehellinen ja kerron avoimesti tunteistani ja toiveistani. Nainen asui yhdessä vaiheessa luonani parisen kuukautta lomalla ollessaan ja meillä ei ollut lainkaan yhdessä asuessa riitoja tai mitään ongelmia. Nyt kun olemme erillämme niin tuntuu, että hänellä on useammin pinna kireällä ja enemmän stressiä. Minulla on aikomus muuttaa samalle paikkakunnalle missä nainen asuu, mutta juuri nyt en vielä kykene, koska haluan ensin löytää työpaikan ja asunnon hänen paikkakunnaltaan ja minulla on nykyinen työni täällä ja ajattelin kerätä säästöjä.


    • Mykiö

      Naisesi kuulostaa ex-miesystävältäni.

      Ei tuo minusta kommunikointiongelmalle kuulosta, vaan venkuloimiselta. Naisesi olisi voinut kunnioittaa aikaasi, ja miettiä milloin hänellä on oikeasti aikaa. Tai miettiä, onko hänellä halua edes puhua skypessä juuri tänään. Hän ei tunnu tietävän mitä tahtoo ja välttelee ratkaisun tekoa - huomioimatta että samalla tuhlaa sinunkin aikaasi ja energiaasi. Pitää sinua siinä roikkumassa, eikä uskalla sanoa että hei, en tahtoisi juuri tänään. Pelkää varmaan, että noin kieltäydyttyään jonain päivänä et jaksakkaan odotella vaan teet muita ratkaisuja - ja naisraukka joutuisi tosipaikan eteen, ratkaisemaan omia ongelmiaan. Ei - helpompi on venkuloida. Ja niinpä hän venkuloi, tuhlaa aikaasi, antaa epämääräisiä vastauksia napakoihinkin kysymyksiin, ei ole ymmärtävinään eikä halua tulla ymmärretyksi.

      Itse en osannut ratkaista tuota omassa suhteessani. Hyviä aikoja oli, jolloin asiat sujuivat helpommin, ja opinpahan itse ilmaisemaan tahtoni napakammin, rönsyilemättä. Rönsyily on nimittäin aina ollut paheeni...

      Erottuamme mies kertoi kokevansa elävänsä jonkun toisen ihmisen elämää, ei omaansa. Ikäänkuin katsovansa sivusta. No ei ihme! Elämä läsnä joka päivä - ja tyyppi antaa sen liukua ohi, tarttumatta napakasti siihen, mitä oikeasti haluaa. Miksi näin on - sen kun vielä ymmärtäisi.

    • jenniina1

      Lupaus on lupaus. Se tarkoittaa, että toteutetaan asia kuten on sovittu. Syyksi perumiseen sopii ainoastaan ylitsepääsemätön este. Mikään noista naisesi tekemisistä ei ollut sellainen. Etenkin kaukosuhteessa on tärkeää että toimitaan, kuten puhutaan. Törkeää on myös syyllistäminen omasta epäluotettavuudesta huolimatta. Jos sanon, että soitan kun olen laittanut pyykit narulle, niin tietenkin soitan sen jälkeen. Eihän tuossa pitäisi olla mitään epäselvää.

      edellä tulikin jo neuvoja. Tämä oli vaan minun näkemykseni.

    • näinmentiin

      Meillä oli poikaystävän kanssa sopimus että tiettynä päivänä tiettyyn kellonaikaan puhutaan,ja jos jotain estettä tulee ette Skspeen pääse, se ilmoitetaan. Sovitaan toinen aika.
      Joskus olin tosi poikki päivän jälkeen tai vähän kipee, ilmoitin sen hänelle ja saatettiin sitten puhua vaan puhelimessa jonkin aikaa. Tai sitten hän oli. Tai muuta yllättävää tuli. Ollaan onneksi molemmat sellaisia,että pidetään kiinni mistä sovitaan. Ja tosiaan jos estettä tuli ja tulee, tai myöhästymistä niin kerrotaan se toiselle.
      Asuimme eri maissa niin tapaamaan ei tosiaan päästy liian usein. Mutta suhde kesti, ja nyt asutaan yhdessä kolmatta vuotta nyt, eräässä kolmannessa maassa!
      Kyllä se onnistuu kun tahtoo!

    • Sinä taas. Voi kun jaksaisin linkittää aiemmat avauksesi, niin muutkin näkisivät että jos vastaus ei sinua miellytä niin se valuu kuin vesi hanhen selästä, olethan Täydellinen Ihminen.

      Hohhoijaa.

    • http://keskustelu.suomi24.fi/t/13544025

      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13553642

      Ja arvaan, että tämäkin on saman kirjoittajan näppikseltä
      http://keskustelu.suomi24.fi/t/13586728

      • Lauraliina__

        Mie en kyllä näe ap:n ja noiden kirjoittajan tekstissä muuta yhtäläisyyttä, kuin kaukosuhteen ja, että toinen asuu vanhempien luona ja jokaisella on joku ongelma? Ap:han puhuu siitä miten häntä vaivaa se, ettei saa ratkaistuksi tuota kommunikointi ongelmaa heidän välillään vaikka kuinka yrittää yhdessä naisenkin kanssa ja myöntää vielä ettei itsekkään aina osaa kysyä yms. Mitä minä luin siun laittamist linkeistä niin niissä ei puhuta mitään kommunikointi ongelmista vaan, enemmänkin, että toinen tekee miten tahtoo tai näin ainakin itse ymmärsin tekstit eli poikkee miun mielestä ap:n naisesta. Ikäeroakinhan noissa näyttäs olevan. Nuo kaks ekaa mainitsemaasi kyllä vaikuttavat saman kirjoittajan tekeleiltä, mutta ei tuo alempi ja tää.


      • gfdgsdgsg

        Jep, sama kaveri joka muistaa kaiken tapahtuneen hengästyttävän tarkasti sana sanalta ja analysoi ja vuodattaa kaiken viimeiseen tippaan. Olisi kovin raskasta olla tuollaisessa suhteessa.


      • ElämääKaasuvaloissa
        gfdgsdgsg kirjoitti:

        Jep, sama kaveri joka muistaa kaiken tapahtuneen hengästyttävän tarkasti sana sanalta ja analysoi ja vuodattaa kaiken viimeiseen tippaan. Olisi kovin raskasta olla tuollaisessa suhteessa.

        Taitaa olla aika traumatisoitunut kaveri sitten jo. Päätä ja tunne-elämää on sotkettu niin pahasti, että yrittää analysoimalla ymmärtää mitä tapahtuu. Terapiaa tiedossa...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1243
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      976
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      899
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      879
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      864
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      860
    7. 3
      770
    8. Mitä teet mies

      Tälleen vappuaattona? Mietityttää, että onkohan sulla joku nainen, jonka kanssa vietät vapun? 😔
      Ikävä
      20
      760
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      751
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      751
    Aihe