ISIS - Maailmanlopun lahko

Second

ISIS - Maailmanlopun lahko
http://keskustelu.suomi24.fi/t/13874554/isis---maailmanlopun-lahko

Maailmanlopun lahko
http://www.hs.fi/ulkomaat/a1428030899890
https://ailakervinen.files.wordpress.com/2015/05/maailmanlopun-lahko.pdf

"Isis fantasioi propagandassaan lopun aikojen tapahtumilla.

Ensimmäisen kerran minua valaistiin islamin viimeisten aikojen opetuksista Jemenissä talvella 2010. Salafikoulun käynyt toimittaja kertoi lopun aikojen suuresta taistelusta, joka käydään Lähi-idässä muslimien ja heidän vihollistensa välillä. Milloin ja miksi, sitä ei kukaan tiedä, mutta vastassa saattavat olla Israel ja sen liittolaiset, hän kertoi.

Tämän jälkeen olen ajautunut Lähi-idän maissa muutamia kertoja keskusteluihin lopun aikojen läheisyydestä. ”Se on väistämätöntä”, sanoi palestiinalaistaustainen insinööri Persianlahden Qatarissa keväällä 2012. ”Kymmenen vuoden sisällä täällä puhkeaa sota, joka vetää kaikki mukaansa.”

Tällaisen henkisen ilmapiirin keskelle nousi ilmiö nimeltä Isis.

Huppupäinen mies puhuu kameralle koppavalla Lontoon-aksentilla. Taustalla näkyy autiona kumpuilevaa niittymaisemaa ja muutama hassu betonirakennus. ”Täällä me olemme, Dabiqissa, hautaamassa ensimmäistä amerikkalaista ristiretkeilijää”, huppumies lausuu terroristijärjestö Isisin propagandavideolla. Hänen jaloissaan lojuu amerikkalaisen avustustyöntekijän Peter Kassigin irtileikattu pää.

Dabiq on pikkuruinen maalaiskylä Pohjois-Syyriassa lähellä Turkin rajaa. Terroristijärjestö Isis valtasi strategisesti merkityksettömän kyläpahasen elokuussa 2014. Dabiq on paikka, jolla on rooli islamin eskatologiassa (oppi viimeisten aikojen tapahtumista). Profeetta Muhammedin suuhun laitetun kiistanalaisen perimätiedon mukaan Dabiqin niityillä käydään lopun aikoina taistelu muslimien ja ”roomalaisten” armeijoiden välillä. Ennustuksen mukaan muslimit lyövät vihollisarmeijat ja valtaavat tämän jälkeen Konstantinopolin eli nykyisen Istanbulin.

Dabiq on myös kesällä 2014 perustetun Isisin englanninkielisen propagandalehden nimi. Lehden numeroissa Isis kirjoittaa toistuvasti ”hetkestä”. Tällä viitataan islamin opetuksiin historian lopusta.

Juutalaisuus, kristinusko ja islam ovat sukulaisuskontoja. Ei siis ihme, että islamin viimeisten aikojen opilla on paljon yhteistä juutalais-kristillisen eskatologian kanssa. Itse asiassa islamin käsitys historian lopussa tapahtuvasta hyvin ja pahan välisestä taistelusta on toisinto juutalais-kristillisen tradition tuntemasta Harmageddonin taistelusta.

Islamin lopun ajan oppi erityispiirteineen muotoutui enimmäkseen 700–800 -luvuilla, kertoo professori Jaakko Hämeen-Anttila Helsingin yliopistosta.

Islam omaksui kristinuskosta myös opin Jeesuksen toisesta tulemisesta. Islamin mukaan Jeesus auttaa islamin messiasta, Mahdia, voittamaan taistelussa pahan voimat. Mahdi perustaa voittoisan taistelun jälkeen islamilaisen ihanneyhteiskunnan maan päälle.

Eskatologia on korostunut tiettyinä historian aikoina. Esimerkiksi ristiretkien aikaan tuotettiin paljon eskatologista kirjallisuutta varsinkin Syyriassa.

”Eskatologinen retoriikka sopii hyvin aseellisille liikkeille, koska siinä taistelu on keskeisessä osassa”, Hämeen-Anttila sanoo.

Onko Isis islaminen maailmanlopun lahko? Tähän näkemykseen kallistuu kanadalainen toimittaja Graeme Wood, jonka laaja artikkeli What Isis Really Wants julkaistiin amerikkalaisessa The Atlantic - laatulehdessä maaliskuussa.

Maailmanlopun odotus on johtoaihe Isisin propagandassa, Wood kirjoittaa.

Jos Isis on profeetallista käsikirjoitusta orjallisesti seuraava lahko, sen sotilaallinen nujertaminen on helppoa, Wood esittää. Vastataan vain kutsuun ja kohdataan Isis Dabiqin niityillä. Isisin aseellinen voima on mitätön liittoutuneiden asevoimiin verrattuna. Isisin vääjäämätön ja nöyryyttävä tappio Dabiqissa olisi kiistaton osoitus siitä, että Isis ratsastaa väärällä profetialla.

Hämeen-Anttila suhtautuu ajatukseen epäillen. Hänen mielestään Isis ei ensinnäkään ole aito maailmanlopun lahko. Järjestö vain käyttää lopun ajan retoriikkaa vahvistaakseen rivejään ja rakentaakseen pelotevaikutusta.

Mikä Isis sitten on?

Se on äärifundamentalistinen liike, joka on päässyt kukoistamaan väkivaltaisessa kontekstissa, jossa sota on jatkunut viimeiset viisitoista vuotta.”

On traagista, että Lähi-idän uskonnot jakavat yhteisen näyn lopun aikojen taistelusta. Jos maailmanpoliittiset tapahtumat eri puolilla sotketaan uskonnollisiin lopun ajan fantasioihin, soppa saattaa muuttua itseään toteuttavaksi ennusteeksi. Mutta ei välttämättä.

Todisteita epäonnistuneista lopun aikojen liikkeistä on riittämiin islamin, kristinuskon ja juutalaisuuden historiassa. Eskatologisia myrskyjä nousee historian levottomina kausina, ja sinne ne myös unohtuvat. Ennustan, että jossakin vaiheessa tämäkin myrsky on ohi, ja maailma jatkaa kulkuaan".
.
MItä mieltä olette?

15

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MeAgain

      Sitä mieltä, että ISIS:n väellä ei ainakaan tällä hetkellä ole aseita maailmanloppu-fantasioiden toteuttamiseen ja tuskin sellaisia kovin helposti saavatkaan. Heidän iskukykynsä rajautuu suurilta osin juuri terroriin eli pelon herättämiseen.

    • alfa123om222

      Isis oli ennustettu yli tuhat vuotta aiemmin islamin eskatologiassa. Jopa isiksen johtajan nimi mainitaan tuhat vuotta vanhoissa dokumenteissa.
      Paluuta entiseen ei mielestäni ole, vaan tulee yhtä merkittävä muutos kuin mitä Jeesus oli aikoinaan. Suomessa on pitkään aprikoitu rakennemuutoksesta, joka tapahtuu joko hallitusti tai romahduksen kautta. Isot maat ovat järjestelleet Uutta maailmanjärjestystä puolestaan jo 1970-luvulta alkaen. Kouluissa jo tuolloin opettettiin, että UMJ tulee viemään tehtaat kolmanteen maailmaan ja nyt se on toteutunut.

      Elämme yhtä merkittävää aikaa kun oli aika Jeesuksen syntymän tienoilla. Kristityt ovat kiinnittäneet vain huomionsa Lootin päiviin, Nooan päiviin ja maailmanloppuun, mutta on myös muita päiviä kuten esim. Ihmisen Pojan päivä. Ihmisen Poika eli Kuningas Nebukadnessar omasi valtavan valtakunnan, jota koko maailman kaikki muut valtakunnat määrättiin tottelemaan. Ehkä on tulossa Ihmisen Pojan päivä eikä Lootin ja Nooan päivä?

      • Tällainen "Ompi nouseva jumalolento X:n armosta, vihasta, käskystä ja johdatuksella ryhmittymä Y vastaan asiaa Z, joka on X:lle vastenmielinen" ei ole juuri muuta kuin itseään toteuttava ennustus, joita tunnetaan maailman sivu. Kannattaa nyt muistaa, että tämä Isiksen eskatologinen paatos on vain opportunistista propagandaa, jota tuskin lietsotaan todellisten lopunaikojen toteen näyttämiseksi. Kyse on puhtaasti globaalista ja paikallisesta geopolitiikasta; Persianlahden konflikteista, islamilaisen maailman modernisaatiosta ja kansannousuista ja valtatyhjiöistä. Jenkit liittolaisineen saisivat nyt kiireen vilkkaa hoitaa loppuun sen mikä aloittivat mutta jättivät kesken - ts. siivota aiheuttamansa sotkun maan päältä.


    • täyspakkaus

      Kyllä Isiksellä on rooli vanhan maailmanrakenteen hajoittamisessa. Negatiivisuus on otettu "maailmanlopun" hyötykäyttöön ja Isis on siinä hyvä työkalu, kuten on myös uusimaailmanjärjestys-ohjelma. Molemmat ovat pahuuden kyllästämiä.
      Isis ja UMJ ovat tavallisen havaintotavan ulottumattomissa ja ne paljastuvat suurelle yleisölle vasta, kun jokin ilmiö tapahtuu. UMJ on piilossa eliitissä ja Isis on piilossa Islamissa ja maahanmuutossa/invaasiossa. Suuri yleisö - 70% väestöstä - on massapsykoosin vallassa, heidän todellisuudentajunsa on pettänyt.
      Idea on saada selville tietosuudeltaan kehittyneet ihmiset. Ihmiset, jotka ovat säilyttäneet itsemääräämisoikeutensa ja ovat valmiit yksilöinä lopettamaan tämän hyvä/paha-maaplaneettapelin. Jokainen ihminen joutuu tässä loppusilauksessa paljastamaan korttinsa, millä ovat pelissä mukana; mikä on suhtautuminen maahanmuuttoon ja/tai UMJ:n valta toisiin-peliin.
      Ihminen, joka ei näe maahanmuutossa Isistä ja perustelee mamutusta uskonnollisin perustein, on massapsykoosin vallassa ja auttamattomasti pelin häviäjä. Samoin ne, jotka ovat sitouttaneet itsensä UMJ-ohjelmaan, ovat häviäjiä.
      Lopputulemana on ihmiskunnan uudelleen ryhmitys; jako moneen osaan ja asuttaminen uusille asuinsijoille. 70%:lla väestöstä kärsimyspolku jatkuu. Tietoisuudeltaan kehittyneet ihmiset näkevät ja kokevat runsautta.

      • unohda-allah

        Antikristus. Raamatussa on ilmoitettu antikristuksen ilmaantuminen!? Raamatun mukaan antikristus ei tunnusta Jeesusta Kristusta lihaan tulleeksi Jumalan Pojaksi! Kalliomoskeijan ulko ja sisäseiniin on kirjoitettu; "Että Jumalalla ole Poikaa!" Eli kirjoitukset käyvät toteen, eli muhamettilaisuus eli islam on Antikristus, joka Raamatuissa on ilmoitettu tulevan maailmaan!!! "Joka uskoo Jeesuksen olevan Jumalan Pojan, sillä on elämä, mutta joka ei usko Jeesusta Jumalan Pojaksi, sillä ei ole elämää!" Raamattu "Jeesus tuli pelastamaan, ei tuhoamaan!" "Usko Jeesukseen, niin sinä pelastut!" Raamattu. (nimimerkki: ttkki)


    • kristuspelastus

      Jeesus kristus tulee ja tuomitsee kaikki muslimit helvettiin!
      Myös ateistit, vääräuskoiset ja haihattelijat joutuvat ikuiseen helvetin tuleen. Jeesus sanoi minulle, että saatana loi ISIS:ksen ja saatana lähetti helvetistä muslimisoturinsa maanpäälle terrorisoimaan ja luomaan pahuutta ja kärsimystä maanpäälle.
      Saatana on tämän kaiken takana! SAATANA SINÄ ET VOI MEITÄ JEESUS KRISTUS TULEE JA PELASTAA MEIDÄT JA TE MEUSLIMIT JOUDUTTE HELVETIN IKUISIIN LIEKKEIHIN!

      • ihmeellistä

        Jeesus tulee takaisin. Mutta Jumalan armoa on, ettei Hän vielä ole tullut. Katsos kun Jeesus tulee niin ihmiset: "Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
        Ja ensi töikseen hän käskee tuomaan eteensä kaikki vihollisensa, jotka eivät Jeesusta minään pitäneet ja käskee teloittaa kaikki, myös ne jotka sanovat, ettei allahilla ole Poikaa.
        ” Lk. 19:27 Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni."


      • Lue-uudelleen
        ihmeellistä kirjoitti:

        Jeesus tulee takaisin. Mutta Jumalan armoa on, ettei Hän vielä ole tullut. Katsos kun Jeesus tulee niin ihmiset: "Ja maan kuninkaat ja ylimykset ja sotapäälliköt ja rikkaat ja väkevät ja kaikki orjat ja vapaat kätkeytyivät luoliin ja vuorten rotkoihin ja sanoivat vuorille ja kallioille: "Langetkaa meidän päällemme ja kätkekää meidät hänen kasvoiltansa, joka valtaistuimella istuu, ja Karitsan vihalta! Sillä heidän vihansa suuri päivä on tullut, ja kuka voi kestää?"
        Ja ensi töikseen hän käskee tuomaan eteensä kaikki vihollisensa, jotka eivät Jeesusta minään pitäneet ja käskee teloittaa kaikki, myös ne jotka sanovat, ettei allahilla ole Poikaa.
        ” Lk. 19:27 Mutta viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaaksensa, tuokaa tänne ja teloittakaa minun edessäni."

        Jeesuksen avulla, me tulemme selviämään tuostakin haasteesta, Luin Joh.evankeliumia ja ymmärsin lukemani näin:
        Minä (Jeesus) olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys.
        Minä olen se hyvä paimen.
        Minä olen ovi; jos joku minun kauttani menee sisälle, niin hän pelastuu, ja hän on käyvä sisälle ja käyvä ulos ja löytävä laitumen.
        Varas (ISISI:sit) ei tule muuta kuin varastamaan ja tappamaan ja tuhoamaan.
        Minä (Jeesus) olen tullut, että heillä olisi elämä ja olisi yltäkylläisyys. Minä olen se hyvä paimen, joka antaa henkensä lammasten edestä.
        Mutta palkkalainen, (kirkon pappi) joka ei ole paimen ja jonka omia lampaat eivät ole, kun hän näkee (ISIS) suden tulevan, niin hän jättää lampaat ja pakenee; ja (ISIS) susi ryöstää ja hajottaa ne. Hän pakenee, sillä hän on palkattu eikä välitä lampaista.
        Minä Jeesus olen se hyvä paimen, ja minä tunnen omani, ja minun omani tuntevat minut, niin kuin Isä tuntee minut ja minä tunnen Isän ja minä annan henkeni lammasten edestä
        Mutta tämä on tuomio, että valkeus Jeesus on tullut maailmaan,
        ja ihmiset rakastivat pimeyttä (ISISIÄ, tappamista, aporteja, homoutta ja herätys eksytystä) enemmän kuin valkeutta; sillä heidän tekonsa olivat pahat.
        Jeesus on Herra!

        https://www.youtube.com/watch?v=ky57zbSM_YY imaanin väite vain muslimi on syyttön.


      • Opamaha

        Varas on usa. Isis on vain oikeuksiaan puolustava järjestö. Usa on antikristus.


      • lue-Sanasta
        Opamaha kirjoitti:

        Varas on usa. Isis on vain oikeuksiaan puolustava järjestö. Usa on antikristus.

        Isis on islamilaisuuden ja koraanin tuomaa hedelmää.
        Mutta Jumalan Poika Jeesus sanoo tuosta kelvottomasta hedelmästä:

        Matt. 12:33 Joko tehkää puu hyväksi ja sen hedelmä hyväksi, tahi tehkää puu huonoksi ja sen hedelmä huonoksi; sillä hedelmästä puu tunnetaan.
        Matt. 7:17 Näin jokainen hyvä puu tekee hyviä hedelmiä, mutta huono puu tekee pahoja hedelmiä.
        Luuk. 6:43 Sillä ei ole hyvää puuta, joka tekee huonon hedelmän, eikä taas huonoa puuta, joka tekee hyvän hedelmän;
        Luuk. 6:44 sillä jokainen puu tunnetaan hedelmästään. Eihän viikunoita koota orjantappuroista, eikä viinirypäleitä korjata orjanruusupensaasta.
        Luuk. 6:45 Hyvä ihminen tuo sydämensä hyvän runsaudesta esiin hyvää, ja paha tuo pahastansa esiin pahaa; sillä sydämen kyllyydestä suu puhuu.


    • äärioikeisto

      Eiköhän suoda ISIS:lle maailmanloppu ja ydinpommiteta koko saastainen Lähi-itä maantasalle. Saavat sen toivomansa maailmanlopun lopultakin!

      • Tai sitten ISIS ja äärioikeisto molemmat voisivat muuttaa Kuuhun, ja sitten maailman ydinasevaltiot voisivat ampua täyslaidallisensa sinne perään. Jos homma hoidettaisiin kunnolla ja tunnollisesti, niin voisimme päästä kerralla eroon idiooteista ja ydinaseista!


    • ttkkl

      Kristus nousi kuolleista, kuolemalla kuoleman voitti, haudoissa oleville elämän antoi!
      "Kuolema hallitsi Moosekseen asti, Mooses hallitsi Jeesukseen Kristukseen asti, Kristus hallitsee maalman loppuun asti, kunnes antaa kaiken Jumalalle!"
      "Joka kuollut on vanhurskautunut pois synneistä!" Raamatun mukaan Uuden Testamentin todistus!
      "Joka uskoo Jeesukseen pelastuu ja saa iankaikkisen elämän!" Uuden Tesramentin mukaan Raamatussa

    • Anonyymi

      "Mahdi perustaa voittoisan taistelun jälkeen islamilaisen ihanneyhteiskunnan maan päälle."

      Islamissa vaaditaan Jumalan kumartamista.

      "Sille annettiin valta antaa pedon kuvalle henki, että pedon kuva puhuisikin, ja saisi aikaan, että ketkä vain eivät kumartaneet pedon kuvaa, ne tapettaisiin."

      Jumala ei vaadi kumartamista eikä uhreja, vaan uskonnollisten yhteisöjen johtajat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1595
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1076
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      922
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      816
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe