kari.tolonen

"Ajattelen, siis olen." (Descartes) "Minä en ajattele, minä vain olen." (Tuntematon) Kotimaa: --- Koulutus: --- Ammatti: Muu Siviilisääty: --- Lapset: ---
Aloituksia
73
Kommenttia
1182
Vanhin meille säilynyt pääsiäis-saarna
Kirjoittanut Meliton, Lydian Sardeen seurakunnan piispa keisari Marcus Aureliuksen aikana (161-!80) 1 Teksti hebrealais0262Nahistelua alkukristillisyyden malliin
Ei tuo "Mohikaanin", "Ekivaarin" ja "Hirvaksen" kädenvääntö oppikysymyksistä mitään uutta ole. Sehän on aivan alkukristi10262Mistä mielestänne kertoo Joos.10:12,13
Mitä ja mistä mielestänne kertoo Joosua 10:12,13? Ptolemaiolaisessa maailmankuvassa tämä olisi vielä ymmärrettäviss4250Autuaitten ylösnousseitten osa...?
Mihin perustuu käsitys siitä, että autuaitten osan ylösnousemuksessa saaneet matkustelevat pitkin ja poikin universumia6249Miksi ei alkuseurakunnan malliin...?
Apt.2:44 - 47 kertoo: "Ja kaikki, jotka uskoivat olivat yhdessä ja pitivät kaikkea yhteisenä, ja he myivät maansa ja t4248Täydellinen ihminen?
Sanomme usein puolustellen olevamme vain epätäydellisiä ihmisiä mutta jos me olemme epätäydellisiä ihmisiä, niin millain7240Sapatin ja sunnuntain pyhittämisen perusteet
Adventistit ja juutalaiset pyhittävät sapattia siis (vanhan) Aatamin luomisen muistoksi. Suurin osa kristillisistä kirko5239Suuria ansioita Herralle vietäväksi
Kovin on omia ansioita korostavaa tämä ns. vapaiden suuntien usko. Herralle kiikutetaan omaa uskoa, antautumista, kast6227Miksei profeettoja ja saarnaajia saisi...
Miksei profeettoja ja saarnamiehiä saisi arvostella? Jos he ovat Jumalan asialla ja puhuvat Hänen nimissään, niin silloi4223Sallittu, kielletty ja käsketty adventisteilla?
Onko adventistien opissa ja ajattelussa sallittu kaikki mitä Raamatussa ei ole kielletty? Entä onko kaikki mitä Raamatt9218Kaste ja pelastus
Täällä puhutaan aika paljon kasteesta ja pelastuksesta: lapsikaste pelastaa ja ei pelasta. Uudestikastaminen eli uskovie6207Tietäääkö Jumala
oman nimensä? Jumala illmoitti Moosekselle olevansa "minä olen se, joka olen". Olisikohan mahdollista, ettei Jumala its4202Raamattu - Jumalan sanaa...
Jeesukselle ja alkuseurakunnan juutalaiskristityille Mooses, profeetat ja kirjoitukset, siis meidän VT:mme, olivat Jumal6190Osaako joku sanoa, mihin...
katoavat ne uskovat, jotka kaiken maailman huijarisaarnaajien edessä "lankeavat loveen" ja sitten pettyvät uskossaan, hu2185Jeesus - tosi Jumala ja tosi ihminen
Luomiskertomuksen mukaan Jumala loi Aadamin kuvakseen mutta sitten tiedämme kuinka kävi... No, Jeesuksen uskotaan ollee5182Tietääkö joku, koska ja kenen toimesta?
Tietääkö joku, koska ja kenen toimesta nämä tietyissä kristillisissä piireissä vallalla olevat Danielin ja Ilmestyskirja2178Jos koko Raamattu on Jumalan sanaa...
Jos koko Ramattu on Jumalan sanaa, niin mistä johtuu ettei sitä lueta alusta loppuun, kuten mitä muuta kirjaa hyvänsä? M2168Hyvää Joulua!
Hyvää Joulua kaikille palstalaisille arvoon, aviosäätyyn, ikään, rotuun, sukupuoleen, ja uskoon katsomatta.1166Puhtaat ja saastaiset eläimet
1.Moos.9:3, Apt.10:12-15 näyttäisivät osoittavan ettei juutalaisten ja islamilaisten sianlihansyöntikielto ole aivan yks0162Kristillinen VT:n tulkinta
Me kristityt olemme lukeneet VT:a pari vuosituhatta UT:n "läpi". Eikä siinä mitään. Kristillisen uskon "läpi" luettuna V2155