Valikko
Aloita keskustelu
Hae sivustolta
Kirjaudu sisään
Keskustelu
Viihde
Alennuskoodit
Black Friday 2024
Lainaa
Treffit
Säännöt
Chat
Keskustelu24
profiilit
flegu
profiilit
flegu
flegu
Vapaa kuvaus
Aloituksia
4
Kommenttia
371
Uusimmat aloitukset
Suosituimmat aloitukset
Uusimmat kommentit
Sinuun on sitten sovellettu eri sääntöjä kuin minuun! Aloitin pätkä / työttömyysjakso vaiheen 1996 joten uskon tietäväni menettelytavat. Työttömyyskorvauksen laskentaperusteet heikkenivät oleellisesti jo 90-luvun alkupuolella.
Sen jälkeen ns. ansiosidonnaisen 20%:n leikkuri tuli vastaan niin alhaisella tulotasolla, ettei sen yli menevällä ansiolla ole ollut käytännön merkitystä päivärahaan.
Mitättömästä työttömyyskorvauksesta laskettiin 75% eläkeperusteisiin. Se siitä makoilemalla kertymisestä!!!!!!!!!!
Joko valehtelet törkeästi tai muistisi pettää perusteellisesti. Et suinkaan perusta huuhaa juttuasi kuulopuheisiin. Minulle sinun on turha yrittää vakuuttaa mitään!
26.10.2015 20:25
Eläkkeemme reaaliarvo on laskenut kaikki nämä vuodet. Laskentatapa on muuttunt mutta suunta on sama emmekä me ole missään vaiheella olleet mitään suojatteja myöhemmin eläköityneisiin nähden. Eläkkeidemme pieneminen on ollut pitempiaikaista! Ja se lähtötaso. Lähempänä 30% kuin 40% ml. kaikki pienipalkkaiset vuodet.
Sen verran olen kelmi, että lasken eläkevuosiksi myös pitkäaikaistyöttömyyden vuodet jolloin tulot olivat vielä eläkettäkin paljon pienemmät.
Indeksikorotukset ovat olleet nimellisiä, minullakin aikanaan muutaman kympin mutta niitä vuosia ei ollut montaa. Vuosikausia %:n osien korotukset eivät ole riittäneet eron nousuun. Tosin paljoa ei lähde. Viimeinen "korotus" merkitsi 13€:n menetystä nettoon. Vaimolleni jäi 3€ plussaa.
Toistan. Parhaimmillaankaan eläkkeeni ei ollut lähelläkään palkkojani. 7 vakituista työsuhdetta ja 10 pätkää. Olen törmännyt useinkin "virkamiesmäiseen ajatteluun". Esimerkiksi toimihenkilökodista lähtöisin oleva miniäni ei suostu millään ymmärtämään, ettei kaikkien tulot nouse eläkeikään saakka eikä se eläke ol 60% palkasta. Aikanaan alskettiin 4 viimeistä työvuotta. Jossakin välissä peruste oli 10 viimeistä. Nyt en tiedä mutta työhistoriatani johtuen laskennassa ovat kaikki 10 vakituista paikkaa ja osa noista 7:stä pätkästä.
Mutta, tiesin tämän ennalta ja teimme lopettamispäätöksemme tietoisesti. Muuallakin on elämää kuin työpaikoilla.
26.10.2015 13:39
Kova on kohtalo mutta kirjoituksesi kielii myös suunnittelemattomuudesta.
Taustasi perusteella olitte hyvätuloisia, pitkän työuran tehneitä joten eläkkeenne ovat olleet varsin korkeat suhteessa muihin eläkeläisiin.
Eläköityminen ei tule yllätyksenä.
Minun eläkkeeni perustuu 27:ään työvuoteen joten kertymä% on jomkin verran päälle 30% ja laskennassa ovat mukana sekä alkupään, että loppupään pienet tulot.
Vaimoni kertymää on muutama vuosi enemmän mutta lalasta ja osa-aikaisuudesta johtuen hänen eläkkeensä on alle 1000€.
Oltuamme eläkkeillä 15 vuotta on reaalinen ostovoima pienentynyt useita kymmeniä %:ja, ehkä 40%. Myös euromääräiset summat ovat minun kohdallani pienetyneet viime vuosina.
Elettyämme lapsuutemme ja nuoruutemme köyhyydessä ja kurjudessa ovat asenteemme kaikkeen aineelliseen muodostuneet hyvin kohtuullisiksi emmekä myöskään vertaa olemistamme ympäristömme ihmisiin.
Olemme tyytyväisiä elämäämme mutta emme yleiseen kehitykseen.
Palasimme 2,5 viikkoa sitten Espanjasta ja eilen viikon risteilyltä Välimerellä. Marraskuun alussa vaimo käy tuulettumassa lapissa ja saman kuukauden lopulla menemme viikoksi Keski-Eurooppaan.
Muuten elämme pienine eläkkeinämme vaatimatonta arkista elämää yhteisine ja molempien omine harrastuksineen.
Mielenrauhan tae: ei vertaa eikä valita!
26.10.2015 09:51
Puolivakavasti. Joukossa on asiallisiakin kommentteja ja sitten täyttä potaskaa. Valtaosa siltä väliltä.
Hunksiin en ole reagoinut pitkiin aikoihin. Ko. nimimerkin alta en viitsi lukea tavuakaan. Häveliäisyyteni ja kunnianloukkaussyytteen pelko estävät mainitsemasta syitä.
Eräs toinen nimimerkki saa taholtani saman kohtelun. Muhikoon omassa erinomaisuudessaan!
Joka tapauksessa vaikenen nyt yli viikoksi. Lähden pian ajelemaan kohti Seutulaa. Palasimme reilu viikko sitten Espanjasta ja lähden nyt ulkoiluttamaan vaimoani viikoksi Välimerelle. Mielenkiintoinen, meille uusi reitti ja sopiva vuodenaika säätä ajatellen.
17.10.2015 08:33
Kiinnostus on aitoa tai sitten ei! Teennäisyys kuitenkin paistaisi läpi ja mielestäni se olisi vaiteliaisuutta loukkaavampaa.
Vaimoni ei kysy paljonko vedin maasta tai montako leukaa meni vaan on kiinnostunut siitä ketä muita siellä oli.
Vastaavasti kun vaimoni tänäänkin tuli harmaahapsien ompeluklubilta minua kiinnosti mitä projekteja heillä on menossa ja millaisen vastaanoton saivat vaimoni viemät rihkamat. Lopusta selvittelystä hän pitää itse huolen.
13.10.2015 17:29
En ota kantaa toisten menetelmiin ja tapoihin.
Itse popsin läpi vuoden B1 ja B6 125mg/pv ja B12 250 mikrogrammaa / pv.
D-vitskua pimeänä vuodenaikana.
C-vitskussa luotan hedelmiin ja muissa muihin tuoresyötäviin ja sapuskan monipuolisuuteen.
Maitoa lutkuttelen 1 - 1,5l/pv ja vilkaisu tölkin kupeeseen kertoo siinäkin olevan em. hivenaineita.
13.10.2015 17:07
Minun ikäisenä isäni oli työntänyt koiranputkea jo 9-vuotta.
Itse olen omistautunut vaimoni ulkoiluttamiseen.
Palasimme torstaina Espanjasta. Kävimme eilen lapsenlapsemme synttäreillä pk-seudulla.
Tämän viikon lauantaina lähden vaimoni seuraksi ja tulkiksi Välimeren risteilylle.
Kittilässä poikamme perhettä moikkaamassa hän sentään käy yksin mutta marraskuun lopun Berliinin joulutoreille hän tarvitsee taas minut sekä käytännön, että kielen vuoksi.
Ei ole helppoa pitää vanhaa naista tyytyväisenä.
Ps. Espanjassa ostin vaimolleni kahdesti leikkokukkia. Maksoivat yhteensä 10€. Suhteutettuna hiusteni leikkuuseen, 9€, olivat todella kalliita.
Se tulee vielä tyyriiksikin!
Ulkoilutan niin kauan kuin tuntuu hyvältä ja kykenen.
12.10.2015 20:06
Kyllä välillä vetää vakavaksi! Kävin juuri inventoimassa autotallin sisältöä. ( Huom.partitiivi!) Talli 23m2.
Totesin siellä olevan pois roijattavaa mutta varsinaisen harmituksen muodosti se laaja sortimentti tarvikkeita joille olisi käyttöä jos vielä tekisin jotain.
Työkaluja, välineitä, tarvikkeita, jalopuulistoja, pinnoitettuja lastulevyjä, kamikaaleja joista osa vielä käyttökunnossa ja paljon luokittelematonta mutta periaatteessa tarpeellista tavaraa.
Lähiaikoina on tallin sisältöön puututtava sydän turruttaen kovalla kädellä.
12.10.2015 17:43
Ulkonäöstä viis´ mutta tarve ja käytännöllisyys. 2:n henkilön talouteemme sopii parhaiten ns. "jenkkikaappi" jossa yläosan muodostaa 40 - 45 litran pakastin. Soveltuu, paitsi säilytykseen, niin myöskin pienten erien pakastamiseen.
Vapaa-ajan asunnollamme on samanlainen mutta uusiminen tulee olemaan hankalaa. Ko. tyypin kaappien valikoima on suppea ja kaappipaikan kohdalla, seinällä oleva boileri asettaa korkeudelle rajoituksensa.
12.10.2015 17:34
Yksikään oikeudessa käynyt juttuni ei ole päätynyt oikeaan ratkaisuun.
Esimerkkejä.
Ajaa päräytin jarruttomalla moottoripyörällä sivutieltä polkupyöräilijän päälle. Heppu haastoi minut oikeuteen ja minut todettiin syyttömäksi. En saanut edes sakkoja vaikka kohde joutui sairaslomalle. Minulla ei ollut asianajajaa.
Sanaharkan päätteeksi kahvilassa vastapäinen kaveri löi päähäni kukkamaljana olleen lasisen ketsuppipullon. Vaadin korvauksia ja lyöjän kieltäydyttyä hankin asianajajan joka vei asian oikeuteen. Minä sain sakot. Lyöjä ei mitään. Vastapuolen rotaryveljet hoitivat asian.
Yksi juttuni eteni hoviin syyttäjän toimesta. Hänen mielestään alioikeuden minulle langettava tuomio oli epäoikeudenmukainen ja hän vaati minulle vapauttavaa päätöstä. Tuomio jäi voimaan.
Nuo ovat mielestäni selvimpiä tapauksia. En luota tippaakaan!
11.10.2015 21:58
Myrskyt ja vastoinkäymiset? Mitä niillä tarkoitat?
Minusta satunnaiset, tai jopa kroonisetkin sairaudet joiden kanssa tulee toimeen, fyysisesti ja psyykisesti kuormittavat ohimenevät ajat sekä taloudellisen niukkuuden jaksot kuuluvat normaaliin elämään eivätkä ole mitään mainittavia vastoinkäymisiä tai myrskyjä!
13.09.2015 12:54
Tuolla ohjeella tapahtuu täysin päin vastoin!
11.09.2015 19:56
Emme kumpikaan tarkoituksella provosoi toista eikä pitkään aikaan sitä ole tapahtunut vahingossakaan mutta vaimoni kyllä joskus provosoituu jos en ole tarkkana.
Yhteisissä asioissa ei synny kinaa ja onneksemme toiselle tärkeät asiat eivät sitä ole toiselle joten voimme kumpikin toteuttaa niissä mielitekojamme vapaasti.
Joskus kuitenkin otteeni hieman lipsuu. Kun elämäni sulostuttaja esimerkiksi esittelee jotain ostamaansa blaaseria ( vai mikä se pusakka onkaan ) niin joskus unohdan kinnostuneen ilmeen virittämisen ja se aiheuttaa tyytymättömyyden purkauksen.
Hän tietää tasan tarkkaan, etteivät rätit kiinnosta minua pätkääkään enkä sen vuoksi ole miesmuistiin lähtenyt hänen kanssaan luumuilemaan kyseisiin kauppoihin.
Viimeinen kerta oli kauan sitten Tallinnassa kun erehdyin mukaan tyttöjen matkalle. Naiset panivat minut parkkiin erääseen vanhan kaupungin terassille vannottaen pysymään siinä. Kun he yli 4:n tunnin jälkeen tulivat hakemaan niin vaimoni hämmästys oli aito. "Siehä oot hulassa"!
Meillä toimii tehtäväjako. Esimerkiski muutaman vuoden takaisella Berliinin reisulla vaimoni lähti metsästämään kudamin tavarataloista jotain tiettyä blaaseria. Sovimme kännykkäyhteydestä hänen päästyään maaliin. Palaveripaikalle näky erotiikkamuseon kilpi. Kaljoittelun asemesta kerroin meneväni sinne tappamaan aikaa.
Tämä vain yhtenä esimerkkinä toimivasta yhteistyöstä.
Ps. Museon ilmainen osa ei ollut kummoinenkaan ja kiinnostavammalle osastolle olisi ollut tarpeen kaivaa kuvetta.
11.09.2015 19:52
Eläkkeeni ostovoima on 12-vuoden aikana heikentynyt noin 40%. Nimelliset korotukset ovat olleet naurettavia ja viime vuosina on eläkkeen nettosummakin järjestelmällisesti pienentynyt. Tosin vähän kerrallaan, viimeeksi 13€ mutta jokainen vuosi.
Yhteensä elämisen kustannukset ja eläkekehityksen kumulatiivinen laskenta antaa lohduttoman tuloksen.
11.09.2015 08:28
Kiitoksia huolenpidosta! Tähän saakka numerot, tuntemukset ja vaimoni mielipide puhuvat pelkästään myönteisistä puolista.
Sitä paitsi, loppuvuosi menee aika lailla rentoutumisen merkeissä eikä siitä nauttiminen olisi mahdollista ilman edeltävää elämäntapaa.
08.09.2015 11:05
Kaikkina iltoina vietän niin perhe-elämää kuin vain voi kuvitella eläkeläispariskunnan viettävän.
Lisäenergiatarpeeni johtuvat siitä, että keskiviikkoisin teen kyykkytreenit submaksimaalisilla painoilla ja sunnuntaisin maastavedot pyramidina maksimiin.
Harkat aamuisin alkaen klo 9:n tienoissa.
Lauantai on viikon ainoa huilipäivä.
08.09.2015 07:39
Kestoaihe joten ilmeisen yleinen.
Jokaisella parisuhteella lienee yksi optimaalinen järjestely joka on, joko täysin harmiton, tai aiheuttaa vähiten syrjityksi tulemisen tunnetta.
Tuttavapiirissämme on muutama ääritapaus.
Toisessa herra on täysin holtiton joten rouvan on pidettävä kiinni taloudellisista järjestelyistä turvatakseen lasten ( 3kpl ) ja yhteisen talouden toimivuuden.
Ennen pakkojärjestelyä herra esimerkiksi osti niukassa tilanteessa kuukausipalkkansa arvoiset stereot vaikka lasten vaatetarpeet olivat hoitamatta.
Herra pulittaa rouvalle kuukausittain määräsumman.
Toisessa tuttavaperheessämme roolit ovat täysin vastakkaiset. Rouvalla ei ole tolkkua lainkaan ja heidän järjestelynsä on se, että rouva maksaa markettiostokset ja herra kaiken muun. Matkakassaa kertyttävät kolikoiden tallentamisella!?!
Kummankin perheen järjestelyt ovat heille ilmeisen optimaaliset.
Läheinen tuttavani pitää vaimoltaan salaista "seksirahastoa" mutta lienee harvinainen ilmiö.
Kustannusten jaosta riiteleviä emme tunne kaikkia mutta riittävästi kuitenkin.
Tasa-arvolla ei ole mitään tekemistä kustannusten jakautumisen kanssa. Kyse on siitä mikä tuntuu sopivalle ja oikeudenmukaiselle.
Moni nainen näyttää pönkittävän itsetuntoaan rähjäämällä kustannusten jaosta jossakin suhteessa. Keinotekoinen yhteys mutta numeerinen mitattavuus tekee sen helpoksi riidan aiheeksi vaikka varsinainen ongelma onkin muu!
07.09.2015 12:42
Juuri noin! Lopetin alkon käytön ja työpaikkojen epäterveelliset einekset vaihtuivat itse valmistettuun, terveelliseen perusruokaan.
Eri puolella eteläistä Suomea meuhkatut, vaihtelevan mittaiset työrupeamat vaihtuivat säännölliseen kotielämään.
Aloitin intensiivisen kuntoilun n. 10h/viikko.
Valinnan vapaus tekemisissä poisti stressin ja vapautti energiaa parisuhteen hoitamiseen.
Nopea nukahtaminen ja täydellisen rennot yöunet
Detaljitietoa, leikkautin molemmat silmäni ja oireilevan olkapääni.
Toivon kanssaihmisille vähintäänkin samoja mahdollisuuksia ja niiden hyväksikäyttöä!
07.09.2015 07:48
Kelpaako talkootyö?
6:n tunnin yhtämittainen jalkojen päällä oleminen alkaa, tuntumaan ihme ja kumma, alaselän sivuilla. Monipuolisempi puuhastelu olisi varmaan helpompaa.
Yleisesti ottaen olen paremmassa kunnossa kuin viimeisinä työvuosinani +50 vaiheessa.
En tarvitse silmälaseja ja fysiikka on rutkasti parempi. Leposyke on laskenut niistä ajoista n. 25 laakia ja lääkitsemättä vastoin aikaisempaa. Kokonaiskolestroli 8 -> alle 5:n josta HDL 1,7 - 1,9. Trigly pahimmillaan 0,78.
Kaikki toimii joten nythän minussa olisi stahanovilaisia aineksia fyysiseenkin työhön.
06.09.2015 22:45
Meillä toteutuu tasa-arvo täydellisesti!
On asioita joissa minä olen pätevämpi joka suhteessa ja otan vastuun tekemisistäni.
Vaimollani on vastaavasti omat reviirinsä joihin hän ei kaipaa minun tarttumistani.
Välissä on laaja, harmaa alue jolla asiat ratkaisevat.
Tasa-arvon nimissä minä olen aina ottanut täyden vastuun perheemme kaikinpuolisesta turvallisuudesta ja hyvinvoinnista joten halutessaan vaimoni odottaa minun päätöstäni.
Raha-asioiden hoitaminen tasa-arvon mittana on mielestäni naurettavaa pilkun halkomista. Jos puhutaan tasa-arvosta niin kaikki on yhteistä, kummallakin on kontrolloimaton käyttöoikeus perheen kaikkiin varoihin ja tietenkin kumpikin tajuaa kulloisenkin tilanteen ja elää sen mukaisesti.
06.09.2015 14:37
17 / 19