Vapaa kuvaus

Aloituksia

1

Kommenttia

4130

1. Ekaan kysymykseen niin työtä, harrastuksia ja arjen pyöritystä.

Toiseen kysymykseen totean että ei nyt kiimaa mutta outoja positiivisia juttuja joita ei ehkä ymmärrä ekalla istumalla. Pahoittelut jos tämä positiivisuus välittyy tästä tekstistä.
    Tuossa on tullut oltua vaaliteltoilla ja on todettava että meno näyttää enemmän positiiviselta markkinahumulta kuin vaalikamppanjalta. Sitten kun istahtaa katsomaan puoluejohtajien tenttiä niin tuntuu kuin oltaisiin toisessa todellisuudessa.
    Salilla treenitulokset pysyy tai paranee samalla kun paino hitaasti laskee. Treenikaverin kanssa siitä keskustelin ja hän oli sitä mieltä että minun hermoston tuottama voimapotentiaali on parantunut. Jotenkin vain tuo voimapotentiaali ja viisikymppinen mies ei oikein kuuluisi samaan lauseeseen.

Ehkä se oudoin juttu sattui tiistaina. Nainen jonka kanssa olin treffeillä kuukausia sitten soitti ja puheltiin siinä niitä ja näitä. Tunti siinä meni vaikka mitään sen suurempaa asiaa ei ollut mutta lopputuloksena sellainen suunnitelma että parin viikon päästä käydään syömässä, siitä pari päivää niin hän tulee kahville ja siitä vajaa viikko niin hän hakee minut hänen kämpille. Jotenkin se että on sovittu treffit tuntuu oudolta mutta se että on jo kolmet sovittuna saman naisen kanssa on jo korkeamman tason selittämätön ilmiö.
  2. Ulkoisesti olen lyhyenläntä tapaus ja muutenkin olemus ehkä kuuluu luokkaan "yhdentekevä". Olisin ollut hyvä vakooja sillä tuskin minua huomattaisiin vaikka oltaisiin kävelty päin.
    Duunaritaustasta johtuen , tai sen ansiosta, keskiluokkaista arkea, keskiluokkaista harrastelua ja noin yhteenvetona voisi todeta että keskiluokkaista elämää.
    Ihmisten kanssa tulen hyvin toimeen vaikka on myönnettävä että viime aikoina olen tullut tarkemmaksi siitä mitä sanon, kuntapolitiikan seuraus.

Jos nyt toiveita laittaisin niin ei kovin tunnekylmä tapaus. Ainakin olisi kyky rakastaa ja ottaa vastaan toisen antama rakkaus. Lisäksi toksinen yksilöllisyys saisi loistaa poissaolollaan eli jos vaikka etenee urallaan se tapahtuu omilla ansioilla eikä toisia alaspainamalla.
    Liikunnallisuudesta plussaa. Olisi mukava käydä yhdessä vaeltamassa, kiipeillä puissa tai laskea pulkkamäkeä. Keskustelutaito on hyvä ominaisuus mutta vielä tärkeämpää on hahmottaa mitä sanoo. Jos käyttää ilmaisua "jos et tiedä mistä kiikastaa niin ei minun sitä sinulle tarvi kertoa" niin tulkitsen tuon niin että asia on nin vähäpätöinen että sen voi unohtaa.
    Naisen on myös hyvä hahmottaa että jos käyttää sanatonta viestintää niin siinä on omat riskinsä. Jos ilmenee tunnetta että mielellään toivoisi minun tulevan takaa niin on syytä sanoa tämä ääneen. Se että on kontallaan lattialla pakarat kohti kattoa saattaa minussa aiheuttaa tulkinnan että hänellä on jotakin pudonnut lattialle ja tulen auttamaan etsinnöissä. Tämä saattaa hieman latistaa tunnelmaa.

Ikähaarukka noin +-5 vuotta omasta iästä mutta vielä oleellisempaa on samanlainen elämäntilanne ja että pystytään sovittamaan lyhyen-, keskipitkän- ja pitkä aikavälin suunnitelmat yhteen.
  3. "........moni teistä näyttää huomattavasti vanhemmilta kuin olette."
    Täällä yksi eikä tarvi edes sohvalla maata. Kyllä vuorotyö raskaassa teollisuudessa jättää jälkensä. Päivätöissä vanhenee vuodessa vuoden mutta vuorotöissä vuodessa vanhenee kolme vuotta. Kun on ollut noissa hommissa 30-vuotta niin kyllä näyttää jo siltä että miesten eliniän odote on ohitettu jo aikoja sitten.
    Tuohon kun lisätään alan työsuojelulliset riskit kuten fyysisyydestä aiheutuvat kulumat, kuulon alenemat ja vaikkapa erilaiset altistukset niin eipä ihme että me persvakoduunarit näytetään siltä että paras kiima elämästä on takana..

"Suosittelen katsomaan peiliin!"
    Tämä on hyvä neuvo partaa ajaessa tai kun on auolla liikenteessä. Omalla kohdallani on ollut tarpeen ihan pysähtyä peilin eteen ja katsomisen lisäksi myös vähän pohtimaan omia tuntemuksia jotka yleensä ovat liittyneet isompiin kokkonaisuuksiin. Esimerkiksi miten hoidan lähivanhempana lapset, työpaikka kun lähti alta niin miten tästä ettenpäin ja viimeisenä se miten taklaan yhä synkkenevän yksinäisyyden. Jotenkin se peili siinä kertoo kuka on se liikkeelle laittava voima.
    Itse en käyttäisi peiliä oman ulkonäön arviointiin. Jos treffeillä tulee pakkeja tai deittisovelluksissa ei tule kontakteja niin kyllä se haarukoi riittävällä tarkkudella miltä sinä ulospäin näytät. Jos muutosta haluat seurata niin pistä vanhoja valokuvia vierekkäin.

"Muistakaa että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten"
    Eipä tuo pääse unohtumaan sillä sen verran useasti opettajat sen meille pojille kertoivat. Samalla lailla kuin kommentti "teistä ei pojat tule mittän" niin molemmat on kyllä syöpyneet opettajien toimesta ihan lihasmuistiin saakka.
  4. Sellainen joka rakastaisi minua ja pystyisi ottamaan vastaan minun rakkauteni. Eli kovin tunnekylmä ei saisi olla mutta minusta laskelmoitavuus on hyvä piirre. Tarkoitan sillä sitä että pystyy vastaamaan kuin työhaastattelussa eli missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua. Jos hänellä on suunnitelmissa esim muutto ja minä haen parisuhdetta niin osaa realistisesti vähän punnita asioita ja nähdä onko meillä mahdollisuuksia vai pitääkö jomman kumman suunnitelmiaan päivittää.

Ihmiskäsitys olisi selainen että metsässä kohtaisi ennemmin miehen kuin karhun. Positiivinen ihmiskäsitys jossa pyritään näkemään se yksilö sieltä isommasta viiteryhmästä; ja mielellään positiivisessa valossa.

Liikunnallisuus ja/tai taiteellisuus on plussaa sillä hyvä että on omia mielenkiinnon ja intohimon kohteita.

Se onko kanaemo vai pirttihirmu nyt ei niin olennaista ole. Nuo luonteet voi verrata kokoustaktisiin keinoihin tuoda asia esille. Kunhan omana itsenään vastaa niin kyllä ne asiat siitä selkiytyy.

Olisi hyvä jos nainen ei tuntuisi oikealta. Olen laittanut merkille että jos jokin asia tuntuu liian hyvälle ollakseen totta niin yleensä se myös sitä on. Sellainen "voisi tavata ehkä toistekin"-tapaus olisi optimi. Pikku hiljaa ikäänkuin liuuttaisiin parisuhteeseen ilman sitä vaalenpunaista höttöä; olisi kyllä aivan kermainen tapa saavuttaa parisuhde.
  5. Ihan aasinsiltana sinkkuuteen. Töissä eräs nuorimies kehui miten ammattikoulun kaverit on kuumaa kamaa tyttöjen keskuudessa. Hänkin oli hyvin suosittu peräti kaksi kertaa. Molemmat kerrat ajoittuivat hetkiin kun lukiossa tuli puheeksi vanhojen tanssit. Tytöt alkoivat katsoa ympärilleen tajuten että luokasta ei montaa kavaljeeria löydy jotenalkoi kopse käydä amiksen lattioilla kun tanssiparia lähdettiin hakemaan. Hänkin oli kahdet tanssit pyörinyt joten ainakin on saanut kädestä pidellä.

Sellainen ongelma siinä tietysti oli että kun treenejä oli sekä päivällä että iltaisin niin osalle pojista alkoi tulla enemmän poissaoloja. Epävirallisesti siitä keskusteltiin opettajien ja luottamusportaan kanssa että miten tähän suhtaudutaan. Kielletäänkö kokonaan, merkataanko luvattomaksi poissaoloksi vai pystyykö ne tunnit korvaamaan.
    Lopputulemana ne merkattiin luvallisina poissaoloina jotka piti korvata niin olivat samalla viivalla miden oppilaiden kanssa.

Ihan vaalejakin silmälläpitäen meillä varmaan nousee keskusteluun sellaien asia että maksetaanko lukiolaisille ajokortti. Tätähän joissakin kunnissa käytetään houkutuksena. Jos meille sellaien päätös tulee niin varmaan nousee keskusteluun se miksi ammattikoulun oppilaille sitä ei kustanneta.

Ihan noin aloitukseen viitaten niin en osaa sanoa paljonko lukioista tai korkeakoulujen aloituspaikoista on turhia mutta viime vuonna taisi korkeakoulujen aloituspaikoja olla noin 50t ja niihin haki 150t hakijaa; mukana siis ensikertalaiset että aiemmin yrittäneet.
    Syntyneitä oli noin 45t ja jos tavoite olisi että puolet olisi korkeakoulutettuja niin ilman koulutuspoliittista muutosta ollaan aika ihmeissään.