kapi_

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.
Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.
Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:
Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!
(Eino Leino)
Ja onhan myös näin:
Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!
(Omar Khaijam)
Aloituksia
436
Kommenttia
6591
Viikko on taaskin vierähtämässä
Melkein tällä samalla otsikolla tein edellisen avaukseni viimeviikon perjantaina. Siinähän totesin Keskustan kannatuksen3155Olihan vaalit!
Presidentinvaaleissa tehtiin nyt historiaa! Nykyjärjestelmän mukaisissa vaaleissa nyt ensimmäistä kertaa ehdokas valitti10153Palveluillako Suomi nousuun 2
Jokin aika sitten tein avauksen ”Palveluillako Suomi nousuun”. Tuohon avaukseen inspiroi minua tv-uutinen, jossa kerrott15152Ajatuksia uusimmasta puoluegallupista - ja vähän muustakin
Tiistaina oli palstalla avaus, jossa Kantar TNS:n HS:lle tekemään gallupiin viitaten kepun kannatuksen edelleen jatkunut55152Olen pettynyt Juha Sipilään
Eihän tätä palstaa enää voida kepupalstaksi kutsua, kun aivan muut aiheet kuin kepu ja sen politiikka näkyvät taas jyllä44150Hajoaako nyt tyttöviisikko?
Hallitustamme ja sitä kautta maatamme on nyt johtanut hienojen, nuorten naisten viisikko. Se viisikko on osoittautunut m67150KAPInallisia ajatuksia
Miksi Ruotsissa kaikki on paremmin kuin meillä Suomessa? Siellä on oma rahakin, meillä ei. Ovatko ruotsalaiset meitä vii74149Hyvää Äitienpäivää!
Huomenna on Äitienpäivä. Saanen esittää toivotukseni tällä palstalla, vaikka täällä vakiovierailijoina ei ehkä ole paljo3148Viikonlopun toivotukset
Politiikka – varsinkaan tälle palstalle nimetyn puolueen politiikka ei näy antavan aihetta minulle tulla käymään täällä.4146Viikonlopputervehdys
Tässä se on taas viikko vierähtämässä lopulleen ja kun viikonloppuisin en juuri koskaan täällä käy, tapanani on ollut ku10143Tulevista presidentinvaaleista
Tämänaamuisessa Hesarissa on Kantar TNS:n lehdelle tekemä gallup ehdokkaiden tämänhetkisestä kannatuksesta. Sauli Niinis12142Brexitin vaikutus puolueittemme kannatukseen?
Eri asiantuntijatahot ovat jo esittäneet arviointejaan siitä, millaisia vaikutuksia brexitillä eli Britannian EU:sta läh14138Suomi tarvitsisi laajapohjaisen hallituksen...
… jossa vasemmisto ja oikeisto sopisivat yhdessä menoleikkauksista ja veronkiristyksistä julkisen talouden tervehdyttämi56136Vuoden vaihtuessa
Vuosi vaihtuu nyt järkyttävässä maailmantilanteessa. Venäjän järjetön, raaka hyökkäys Ukrainaan on aiheuttanut maassa va53136Onko tämä keskustan ansiota?
Suomi on lähtenyt taas nousuun. Viennin veto on alkanut toden teolla. Helsingin sataman tilastot sen osoittavat. Helsing10134Viikonlopputoivotukset
Vaikka en yleensä täällä viikonloppuisin käy, nyt täytyi tulla otsikossa mainitsemastani syystä. Jätin kyllä viikonloppu5133Vaalitulokset on saatu
Vajaa tunti sitten laitoin tämän saman edelliselle avaukselleni (Vaalituloksia odotellessa), mutta laitanpa tämän kuiten39132Tervetuloa Paavo Väyrynen!
Edellisellä avauksellani Katri Kulmunista puhe on mennyt Paavo Väyryseen. Siellä eräs anonyymi tänään sanoo minun haukku102132Joulu tulla jollottaa
Kahteen viikkoon en ole täällä käynyt, enkä ole paljon politiikkaakaan seurannut, mutta jotain sentään. Siitä pientä yht50131Ihana aamu!
Kun Suomi eilen pääsi Naton täysjäseneksi, olin siitä niin onnellinen, että useampia lasillisia juhlajuomaakin tuli illa42130