Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Katristako Keskustan puheenjohtaja?

Katri Kulmuni on siis ilmoittautunut kisaamaan kepun puheenjohtajuudesta. Jo vanha uutinen, josta te täällä lienette jo
    Suomen Keskusta
    68
    74
  2. Tänään on historiallinen päivä

Suomessa pidetään nyt vaalit, joita ei ole koskaan aikaisemmin pidetty. Siis nuo aluevaalit. Ensimmäiset sellaiset vaali
    Suomen Keskusta
    40
    72
  3. Keskustapolitiikasta ei mitään uutta

Kolmisen viikkoa sitten edellisen viestini jättäessäni sanoin palaavani tänne vasta sitten, kun Keskustan politiikka sii
    Suomen Keskusta
    17
    71
  4. Onko nykypolitiikka tylsää?

Muutaman kerran kahden viime viikon aikana olen palstan avannut, mutta en ole sitä paljonkaan lukenut enkä mitään tänne
    Suomen Keskusta
    57
    70
  5. Vapputervehdys!

En ole muutamiin päiviin täällä käynyt. Näkyyhän täällä olevan muutama asiallinenkin avaus, jopa sarkastisesti hauska, k
    Suomen Keskusta
    69
    69
  6. Suosituimmat kansanedustajaehdokkaat Uudellamaalla

Tänäisessä Hesarissa on laajaan kyselyyn perustuva listaus Uudenmaan kansanedustajaehdokkaiden suosiosta. Kaikkiin kysel
    Suomen Keskusta
    43
    69
  7. Onko Nato ainoa turvamme?

”Onko EU ollut siunauksemme”, kysyin edellisellä avauksellani viime perjantaina. Nyt minun täytyi kysyä noin. Tähän sain
    Puolueet
    46
    69
  8. Riikka Purrasta Perussuomalaisten puheenjohtaja

Nyt Perussuomalaisetkin saivat naispuheenjohtajan. Otan asian esille tällä palstalla siksi, kun suurista puolueista Kesk
    Suomen Keskusta
    30
    68
  9. Vaalituloksia odotellessa

Tietenkin odotan mielenkiinnolla tuloksia, jotka eivät liene yllättäviä. Persujen vaalivoittoon en usko, joten en pelkää
    Suomen Keskusta
    62
    68
  10. Puoluekenttämme murroksessa

Suomessa koko valtiollisen olemassaolomme ajan kaksi puoluetta on pysynyt muita puolueita varmimmin poliittisessa johdos
    Suomen Keskusta
    88
    67
  11. Maassa kaikki hyvin, hallitus on vankka...

... eikä kätyrlaumaa näy missään. Tämä tuli mieleeni aito-arskan joitakin aikoja sitten laittaman avauksen alkusanoista,
    Suomen Keskusta
    18
    66
  12. Tässähän olen, kaivattunne

Vielä täytyi tulla täällä pistäytymään. En tule tänne minua varmaan noilla älyttömyyksillään tänne vedättämään pyrkivien
    Suomen Keskusta
    32
    65
  13. Työvoimapulasta ym.

Edellisessä avauksessani keskiviikkona 20.10. sanoin jättäväni palstan rauhaan vähän pidemmäksikin ajaksi, mutta lupasin
    Suomen Keskusta
    25
    61
  14. Keskustan puoluekokouksen lähestyessä

Puoluekokous on vajaan viikon kuluttua, 4.-5.9. Kokouksen tärkein tapahtuma on puolueen puheenjohtajavaali. Tällainen ei
    Suomen Keskusta
    123
    60
  15. Juhannusrauhaa - tai -riehaa!

Kotimaan politiikassa on nyt rauhallista, suorastaan hiljaista. Wille Rydman siihen on antanut vähän eloa - tosin sellai
    Suomen Keskusta
    25
    60
  16. Varmin tapa välttää vahinkoja

Ei ole kapinallinen näkemys, vaan vanha väite, että jos ei mitään tee, ei tule vahinkojakaan. Oikeaksi väite osoittautuu
    Suomen Keskusta
    49
    60
  17. Omavaraisuutta vai huoltovarmuutta?

Nyt esille tuomani näkemys on varmaan kapinallinen ainakin niiden kepulaisten mielestä, jotka ovat täällä pitäneet tärke
    Suomen Keskusta
    22
    59
  18. Puoluekannatukset normalisoituvat

Yle:n uusi gallup osoittaa puolueiden kannatuksen taas normalisoituvan. Jälleen meillä on kolme suurta puoluetta (kepu,
    Suomen Keskusta
    53
    59
  19. Jäähyväissanoiksi hallitukselle minäkin

Olin jo päivällä kirjoittamassa omaa avaustani tuosta hallituksen yllätyserosta, mutta väki kävi täällä silloin niin kuu
    Suomen Keskusta
    67
    59
  20. Me ylläpidämme demokratiaa

”Demokratia on systeemi, joka takaa sen ettei meitä hallita paremmin kuin ansaitsemme”, totesi George Bernard Shaw. Oike
    Suomen Keskusta
    13
    58