Vapaa kuvaus

Pitkä ja monipolvinen elämä on jo takanani. Monessa olen mukana ollut, paljon nähnyt, paljon kokenut ja jotain vielä muistankin. Maailma on muuttunut paljon elinaikanani, niin myös elinympäristöni ja yhteisöni, jotka ovat vaihtuneetkin moneen kertaan. Muuttunut olen varmaan itsekin, kun muokkaajia on ollut paljon.

Tapsa Rautavaara lauleli ”en päivääkään vaihtaisi pois”. En yhdy tuohon varauksetta, mutta yhdyn kyllä laulun säepariin ”jotain jos toimissain väärin mä tein, suon senkin itsellein”. Elämää se kaikki on ollut. Kun elämä vielä jatkuu, yhä se elämältä maistuu, antejaan antaa ja varsin moniaalle edelleen kuljettaa. Myös maailmanmeno ja elämän ilmiöt yhä kiinnostavat niin, että otan niihin kantaa myös näillä palstoilla.

Tämän korkean iän saavuttaneen on kuitenkin ylöspäin katseensa kohdistaen joskus syytä huokaista näinkin:

Ah, painuva päivä, ma aamusta aloin,
jo lapsena leimusin, nuorena paloin,
mut tahtoni vielä ei tuhkaksi tulla,
jos vielä on valkeutta sulla!

(Eino Leino)

Ja onhan myös näin:

Niin kauan, kun on veri suonissas,
luut, jänteet lujina ja ominas,
niin kauan älä pyri kohtalon
majasta ahtaasta pois jalallas!

(Omar Khaijam)

Aloituksia

383

Kommenttia

6211

1. Miksi Keskustan kannatus ei nouse?

Avauksellani ”Ajatuksia uusimmasta puoluegallupista - ja vähän muustakin” 26.09. sanoin näin: >>En ole kepun kan
    Suomen Keskusta
    98
    46
  2. Stubb oli loistava tv:ssa!

Kun avausten teko kapista kuuluu eräiden mielestä tälle palstalle, kai yhtä hyvin kuuluu myös tämä avaukseni. Katsoin ju
    Suomen Keskusta
    66
    46
  3. Hyvää Uutta Vuotta!

Jo aamupäivällä jätin uudenvuoden toivotukseni Mielipidepankille, Pystyyn_kuolleelle, aito-arskalle ja parille muullekin
    Suomen Keskusta
    11
    46
  4. Stubb vai Rinne?

Aamun Hesarin pääkirjoitus on otsikoitu: ”Sipilän valinta: Stubb vai Rinne?” Hesarikin pitää siis jo selvänä, että Sipil
    Suomen Keskusta
    61
    45
  5. Syntyykö helmikuun järkiliitto?

Saako tammikuun kihlaus sellaisen jatkon nyt 76 vuotta myöhemmin? Eikö Korpilammen henki ole sittenkään vielä kuollut? P
    Suomen Keskusta
    16
    45
  6. Keskustan tuleva kohtalo

Moneen päivään en ole palstaa avannut. Perjantaina viimeksi käydessäni näin täällä 14.12.2019 tehdyn avauksen otsikolla
    Suomen Keskusta
    56
    44
  7. Hyviä uutisia

Suomen lisävelkaantuminen on nyt pysähtynyt. Toistaiseksi. Hyvä kuitenkin niin, vaikka velkaantuminen voi jatkua - ja to
    Suomen Keskusta
    41
    44
  8. Hallituksella hurja kansansuosio

Lännen media on tehnyt kyselyn, jossa on kysytty mielipiteitä nykyisestä - siis Sanna Marinin hallituksesta. Kyselyssä o
    Suomen Keskusta
    63
    43
  9. Onhan Suomessa tapahtunut!

Pari viikkoa ennen reissuun lähtöäni tein avauksen ”Poliittisella rintamalla rauhallista”. Sen jälkeen alkoi postilakko,
    Suomen Keskusta
    40
    43
  10. Lakien kunnioituksesta - ja sen puutteesta

Minä Keskustasta kaukana olevana en ymmärrä palstalla vellovaa hölötystä, jossa pidetään paheksuttavana ellei jopa rikol
    Suomen Keskusta
    41
    42
  11. Keskusta vastaan asiantuntijat

Vain oman pään tuottama on ainoa arvostettu tiedonsaantimetodi eräiden täällä esiintyvien mielestä. Mutta kun minä koet
    Puolueet
    46
    41
  12. Totuuden itsepuolustus

Muutaman päivän jälkeen nyt avasin tämän palstan enkä täällä näe mitään sellaista asiallista, johon puuttuisin, puolesta
    Suomen Keskusta
    126
    41
  13. Pitäisikö Suomeen julistaa poikkeusolot?

Siis tämän koronapandemian johdosta? Perustuslakiasiantuntija, professori Martin Scheinin katsoo, että Suomen tulisi tod
    Suomen Keskusta
    42
    41
  14. Hallitus osoitti nopeaa toimintakykyä

Hallituksen kokoonpaneminen kesti melko kauan ja kokoonpanostakin saattoi tulla monien mielestä arveluttava siksikin, ku
    Puolueet
    45
    40
  15. Kansalla on kovin karu kuva Keskustasta

>>Suomalaisten mielestä puolueista parhaat mielikuvat ovat sdp:llä, kokoomuksella, vihreillä ja perussuomalaisilla
    Suomen Keskusta
    52
    39
  16. Pääkaupunki suunnannäyttäjänä

Kun pääkaupunki tietysti näyttää suuntaa koko maalle, on paikallaan hieman tarkastella äänestyskäyttäytymistä täällä Hel
    Suomen Keskusta
    56
    39
  17. Väyrynen lyttää kikyn

Olen ollut kovinkin Väyrys-vastainen, kuten varmaan olette huomanneet. Mutta jokohan pirulauta pitää minunkin alkaa usko
    Suomen Keskusta
    42
    39
  18. Hallituksella ei aihetta huoleen

HS:n tänäinen gallup näyttää, että hallituspuolueilla on edelleen kansan tuki. Tosin vain vihreät pystyivät nostamaan ka
    Suomen Keskusta
    74
    39
  19. Piti tämäkin vielä kokea!

Näin korkeaan ikään eläneenä olen kokenut elämässäni jo paljon ja monenlaista. Muistan vielä sodan aikaa pelkoineen ja t
    Suomen Keskusta
    112
    38
  20. Ajatuksia tässä koronakaranteenissa

Pari viikkoa sitten tein avauksen, joka tietenkin on valunut jo kovin kauas, mutta rekisteröityneenä se oli profiilini k
    Suomen Keskusta
    72
    38