Osta totuutta, älä myy!

Semper.Fidelis

Snl.23:23 "Osta totuutta, älä myy, osta viisautta, kuria ja ymmärrystä."

Sananlaskujen kehotus totuuden ja viisauden ostamiseen taitaa saada ristiriitaisen vastaanoton, sikäli kuin meidän aikanamme tuohon Sanan kehotukseen monikaan enää kiinnittää huomiota.

Totuuden ja viisauden sisältö tehdään selväksi Raamatussa. Mutta "tämän maailman viisaille" totuus ja viisaus näyttäytyy aivan eri valossa kuin niille, jotka Jumalan sanaa rakastavat.

1.Kor.3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";

Rahalla totuutta ei voi ostaa. Voidakseen ostaa totuutta ihmisen on aina luovuttava jostakin. Hänen täytyy luopua oman kunnian etsimisestä ja kaikesta, mikä on suurta maailman silmissä.

Jokaisella ihmisellä on varaa antaa totuudelle lisää sijaa omassa elämässään. Kukaan meistä ei voi sanoa ostaneensa totuutta koko määrää, sisimpänsä 'totuusvarastot' täyteen.

Voiko uskovallakin olla rakkautta tämän maailman viisauteen, voiko hänessä vaikuttaa mielenlaatu, joka sallii Sanan totuuden myymisen kohtalokkain seurauksin?

Sana kehottaa meitä OSTAMAAN totuutta. Totuuden myyminen vie kohti eksytystä ja johtaa myyjän lopulta valheen omaksi.

80

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kehotuksella totuuden ostamiseen on välitön yhteys siihen, mitä Paavali kirjoittaa efesolaisille 4.luvussa jakeet 14-15:

"ettemme enää olisi alaikäisiä, jotka ajelehtivat
      ja joita viskellään kaikissa opintuulissa ja ihmisten
      arpapelissä ja eksytyksen kavalissa juonissa;
      vaan että me, totuutta noudattaen rakkaudessa,
      kaikin tavoin kasvaisimme Häneen, joka on pää, Kristus,"

Totuuden ostaminen on kasvamista Häneen, joka on Pää.

Totuuden myyminen on mielistymistä valheeseen. Se on kasvamista POIS totuudesta, luopumista pois Kristuksesta.

• Mikko.

Tuohon alla olevaan kirjoittamaasi viestiisi haluamme me palstalaiset sinulta hiukan lisää selvitystä?

>>Viime päivien tapahtumien valossa aloittajan asenne tarjoaa otollista kasvupohjaa uskonnollisille äärinäkemyksille. Niille haluan itse sanoa jyrkästi EI. Aloittajan viha ei minuun tehoa.

• greeeeen
        Mikko. kirjoitti:

Tuohon alla olevaan kirjoittamaasi viestiisi haluamme me palstalaiset sinulta hiukan lisää selvitystä?

>>Viime päivien tapahtumien valossa aloittajan asenne tarjoaa otollista kasvupohjaa uskonnollisille äärinäkemyksille. Niille haluan itse sanoa jyrkästi EI. Aloittajan viha ei minuun tehoa.

Hyvään yhteyteen toit, Mikko, asian. Totuudesta puheenollen...

• Mikko.

>>Totuuden ostaminen on kasvamista Häneen, joka on Pää>>

Itse asiaan sitten, onko Kristukseen kasvamista esim, kun kirjoitat että greeeeen on syyllistynyt vihan kirjoituksiin. Lueskelin eilen hänen viestinsä ja sinunkin eräässä ketjussa, en huomannut hänessä mitään vihaa, vaan teillä on kina ja oppi kysymys riita.

Olen hyvinkin huvittunut nyt, kun paremmin tutustuin kirjoituksiinne, siis riitelyllä kasvetaan Kristukseen ja jos pidetään toinen uskova pelastumattomana.

Grreeeeeni laittoi eilen aloituksen ja kysyi sulta, missä on vihan kirjoitukset häneltä, aloitus poistettiin pikaisesti.

• Osta Mikko sinäkin totuutta, älä anna tilaa katkeruudelle.

Heb.12:15 "pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, 'ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä', ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,"

• greeeeen

Niin, mikko, sinun huomaa kyllä pyrkivän totuuteen. :)

Ihmettelen kovasti mainitsemasi aloitukseni poistoa. Kuten siinä sanoin, en löydä vihaa itsestäni, ja olisinkin toivonut, että Semper olisi osoittanut kirjoituksistani väittämänsä 'vihani ja asenteeni, joka tarjoaa otollista kasvupohjaa äärinäkemyksille'

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10016744#comment-50574718

Minulle on nimenomaan kysymys oppiemme/näkemystemme eriävyydestä ja perusteiden hakemisesta niille.

• greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

Osta Mikko sinäkin totuutta, älä anna tilaa katkeruudelle.

Heb.12:15 "pitäkää huoli siitä, ettei kukaan jää osattomaksi Jumalan armosta, 'ettei mikään katkeruuden juuri pääse kasvamaan ja tekemään häiriötä', ja monet sen kautta tule saastutetuiksi,"

Oliko tuo siis, Semper, Mikon esittämään asiaan käyvä vastauksesi..? Vai haluatko sittenkin kääntää huomion Mikkoon itseensä..?

• Mikko.

Osta Mikko sinäkin totuutta, älä anna tilaa katkeruudelle.

Mulla on jo totuutta riittävästi ja tarvittaessa sydäntä oikeamielisyyteen. Katkera tuskin olen kuin ajottain, tällä hetkellä nuille ilkeille ihmisille, kerta moponi renkaan viiltelivät puukolla ja kun varmasti tiesivät että ainut kulkuneuvo mulla.

Koittakaahan greeeeenin kanssa selvittää asianne, silloinhan samalla ostat totuutta?

• et löydä
        greeeeen kirjoitti:

Niin, mikko, sinun huomaa kyllä pyrkivän totuuteen. :)

Ihmettelen kovasti mainitsemasi aloitukseni poistoa. Kuten siinä sanoin, en löydä vihaa itsestäni, ja olisinkin toivonut, että Semper olisi osoittanut kirjoituksistani väittämänsä 'vihani ja asenteeni, joka tarjoaa otollista kasvupohjaa äärinäkemyksille'

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10016744#comment-50574718

Minulle on nimenomaan kysymys oppiemme/näkemystemme eriävyydestä ja perusteiden hakemisesta niille.

vihaa etkä vikaa. Silti käytöksesi on kuin riivatun..jankuttava ja itseään toistava... sinä siunaat niitä jotka ovat samaa mieltä kanssasi, ja haukut niitä jotka suvaitsevat sanoa vastalauseen ajatusmaailmaasi... todella kehittävää etten sanois.

• greeeeen
        et löydä kirjoitti:

vihaa etkä vikaa. Silti käytöksesi on kuin riivatun..jankuttava ja itseään toistava... sinä siunaat niitä jotka ovat samaa mieltä kanssasi, ja haukut niitä jotka suvaitsevat sanoa vastalauseen ajatusmaailmaasi... todella kehittävää etten sanois.

Jaahas, arvelusi huomioitu, 'et löydä'.

Todellisuudessa olen jo pitkään pyytänyt Semperiä antamaan Raamatusta perusteita opilleen ja siihen perustuville väitteilleen muiden väärässäolosta ja harhaoppisuudesta, mutta eipä niitä ole vain tullut. Niiden sijasta on saatu vain lisää syytöstä ja tuomiota.

Näytähän niitä väittämiäsi muiden haukkumisia kirjoituksistani! Edes joitakin.

• Mikko. kirjoitti:

Mulla on jo totuutta riittävästi ja tarvittaessa sydäntä oikeamielisyyteen. Katkera tuskin olen kuin ajottain, tällä hetkellä nuille ilkeille ihmisille, kerta moponi renkaan viiltelivät puukolla ja kun varmasti tiesivät että ainut kulkuneuvo mulla.

Koittakaahan greeeeenin kanssa selvittää asianne, silloinhan samalla ostat totuutta?

Mikko tyytyväisenä (?): >>Mulla on jo totuutta riittävästi

• Mikko.

Mikko tyytyväisenä (?): >>Mulla on jo totuutta riittävästi

Ja viisauttakin on, koska kateellisia löytyy mullekin ihka oikiassa elämässä ja mulle riittää tämä viisaus, on riittänyt 58 vuotta jo. Minä elelen mukavasti akkani kanssa ja sopuisasti, ystäviäkin on. Mutta nuo kateelliset vaan meinaa kiusaksi asti, huomenna käytävä taas poliisilaitoksella. PEEEEERIKSI EI ANNETA!!!!

• greeeeen

Kun ihminen taipuu Jumalan alaisuuteen ja vastustaa paholaista, lakkaa paholainen ahdistamasta tätä. (Jaak. 4:7)

Ne, jotka pysyvät uskollisina Hänen sanalleen, oppivat tuntemaan totuuden, ja totuus tekee heistä VAPAITA. (Joh. 8:31-32)

Jumala valmentaa ihmistä antamalla koettelemuksia/kärsimyksiä, ja tämä kuritus antaa lopulta näin valmennetuille hedelmänsä: rauhan ja vanhurskauden, ja päästää ihmisen osalliseksi Hänen pyhyydestään. (Hepr. 12)

Ihmisen on mahdollista päästä totuuteen, ja PYSYÄ HORJUMATTA totuudessa, joka hänelle on ANNETTU. (2. Piet. 1)

-> hapuilu ja synnin kanssa painiskelu ei jatku loputtomiin, Semper.

• >>Kun ihminen taipuu Jumalan alaisuuteen ja vastustaa paholaista, lakkaa paholainen ahdistamasta tätä. (Jaak. 4:7)>Ne, jotka pysyvät uskollisina Hänen sanalleen, oppivat tuntemaan totuuden, ja totuus tekee heistä VAPAITA. (Joh. 8:31-32)

• greeeeen
        jukka.finland kirjoitti:

>>Kun ihminen taipuu Jumalan alaisuuteen ja vastustaa paholaista, lakkaa paholainen ahdistamasta tätä. (Jaak. 4:7)>Ne, jotka pysyvät uskollisina Hänen sanalleen, oppivat tuntemaan totuuden, ja totuus tekee heistä VAPAITA. (Joh. 8:31-32)

Jukka hyvä, miksi ihmeessä en uskoisi Raamatun selkeitä ilmoituksia?!

En perusta mitään yksittäisille jakeille, mutta en myöskään ryhdy kopioimaan palstalle laajempia kokonaisuuksia kuin on tarpeen. Jokainen voi itse tutkia asiayhteydet Raamatusta.

No, koska asiasi oli nyt tuo, että irrottelisin asioita yhteyksistään, kopioin vähän enemmän...

Raamattu sanoo täysin selkeästi sen, että jos vastustamme paholaista, lakkaa se ahdistamasta meitä!

7 Taipukaa siis Jumalan alaisuuteen, mutta vastustakaa Paholaista, niin se lakkaa ahdistamasta teitä.

8 Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat!

9 Tuntekaa kurjuutenne, surkaa ja itkekää! Kääntyköön naurunne murheeksi, ilonne masennukseksi.

10 Nöyrtykää Herran edessä, niin hän on teidät korottava.

(Jaak. 4:7-10)

Raamattu kertoo useissakin kohdissa siitä, miten nöyrtyminen ja Hänen tuntemisensa ja Hänen sanassaan pysyminen tekee ihmisen vapaaksi! Poika todellakin on se, joka tekee vapaaksi, kukaan ei kai muuta ole väittänytkään.

31 Niille juutalaisille, jotka nyt uskoivat häneen, Jeesus sanoi: "Jos te pysytte uskollisina minun sanalleni, te olette todella opetuslapsiani.

32 Te opitte tuntemaan totuuden, ja totuus tekee teistä vapaita."

33 He vastasivat hänelle: "Me olemme Abrahamin jälkeläisiä, emme me ole koskaan olleet kenenkään orjia. Kuinka voit sanoa, että meistä tulee vapaita?"

34 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jokainen, joka tekee syntiä, on synnin orja.

35 Orja ei pysy talossa ikuisesti, mutta poika pysyy.

36 Jos Poika vapauttaa teidät, te olette todella vapaita.

(Joh. 8:31-36)
        _______

Raamattu kertoo täysin selkeästi sen, että Jumala voi pyhitää ihmisen jo tässä ajassa KOKONAAN ja varjella tämän niin että hän SÄILYY nuhteettomana Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen (silloin ihmisellä on rauha).

23 Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.

(1. Tess. 5:23)

Ja sitten muutama kohta lisää, jotka kertovat mm. siitä, että Jumalan antamat koettelemukset kestävät aikansa ja antavat näin valmennetuille lopulta hedelmänsä: rauhan ja vanhurskauden.

6 Nöyrtykää siis Jumalan väkevän käden alle, niin hän ajan tullen korottaa teidät.

7 Heittäkää kaikki murheenne hänen kannettavakseen, sillä hän pitää teistä huolen.

8 Pitäkää mielenne valppaana ja valvokaa. Teidän vastustajanne saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii, kenet voisi niellä.

9 Vastustakaa häntä, uskossa lujina! Tiedättehän, että veljenne kaikkialla maailmassa joutuvat kokemaan samat kärsimykset.

10 Kaiken armon Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa. Vähän aikaa kärsittyänne hän itse varustaa, voimistaa, vahvistaa ja lujittaa teidät.

(1. Piet. 5:6-10)
        _______

10 Isämme kurittivat meitä vain lyhyttä aikaa varten ja niin kuin heistä näytti hyvältä, mutta Jumalan kuritus koituu meidän todelliseksi parhaaksemme: me pääsemme osallisiksi hänen pyhyydestään.

11 Vaikka kuritus ei sitä vastaan otettaessa koskaan tunnu iloiselta vaan ikävältä asialta, se lopulta antaa näin valmennetuille hedelmänsä: rauhan ja vanhurskauden.

(Hepr. 12:10-11)
        _______

7 ja teillä on armolahjojen koko rikkaus odottaessanne Herramme Jeesuksen Kristuksen ilmestymistä.

8 Jumala on myös vahvistava teitä loppuun saakka, niin ettei teissä ole moitteen sijaa Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemisen päivänä

(1. Kor. 1:7,8)

• Aloituksen aihe on aina ajankohtainen, kaikissa olosuhteissa.

Jostain syystä se näyttää herättäneen suurinta mielenkiintoa palstan herhiläisessä, jolle totuus ilmeisesti parhaimmillaan merkitsee toverin lahkeessa roikkumista.

Minun valitsemani totuus kestää nuo roikkumiset. Oleellista ei ole se, kestävätkö minun lahkeeni, vaan se, että Totuus kestää.
      Kunnia Jumalalle, minun Totuuteni on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti. Jeesus elää, Hän on tie ja totuus ja elämä.

• greeeeen

Voi Semper, etkö muuhun kykene kuin tuohon jatkuvaan henkilöön käymiseen?!

• Ved.2
        greeeeen kirjoitti:

Voi Semper, etkö muuhun kykene kuin tuohon jatkuvaan henkilöön käymiseen?!

Sitä kutsutaan projektioksi. Semper käy nyt vielä tulisemmin kuumana, koska hän käy oman prosessinsa syvintä olemustaan. Inhottavinta on se, että tällaiset persoonat käyttävät Raamatun sanaa, Jumalaa, oman persoonansa työstämisessä.

Toivottavasti hän saisi ratkottua ongelmansa jossain muualla, kuin uskoon perustavien henkilöiden keskustelupalstoilla!

• Ved.2 kirjoitti:

Sitä kutsutaan projektioksi. Semper käy nyt vielä tulisemmin kuumana, koska hän käy oman prosessinsa syvintä olemustaan. Inhottavinta on se, että tällaiset persoonat käyttävät Raamatun sanaa, Jumalaa, oman persoonansa työstämisessä.

Toivottavasti hän saisi ratkottua ongelmansa jossain muualla, kuin uskoon perustavien henkilöiden keskustelupalstoilla!

En tiedä, mikä sai sinut kirjoittamaan tuon vihaviestisi, Ved.2.

Jos haluat taiteilla oppimillasi (?) termeillä, niin otapa tästä koppi: 'patologinen antipatia' kuvannee sinun syvintä mielenlaatuasi Jeesuksen seuraajia kohtaan. Ainakin tuo viimeinen viestisi on pahansuopuudessaan ja vihamielisyydessään viitteenä siihen suuntaan.

Kaikilla meillä on elämän koulu kesken. Minun haasteeni ja kannustukseni sinulle on sama kuin kaikille lähimmäisilleni:

"Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa." Roomalaiskirje 12:18

• Ved.2

En tiedä, mikä sai sinut kirjoittamaan tuon vihaviestisi, Ved.2.

Jos haluat taiteilla oppimillasi (?) termeillä, niin otapa tästä koppi: 'patologinen antipatia' kuvannee sinun syvintä mielenlaatuasi Jeesuksen seuraajia kohtaan. Ainakin tuo viimeinen viestisi on pahansuopuudessaan ja vihamielisyydessään viitteenä siihen suuntaan.

Kaikilla meillä on elämän koulu kesken. Minun haasteeni ja kannustukseni sinulle on sama kuin kaikille lähimmäisilleni:

"Jos mahdollista on ja mikäli teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien ihmisten kanssa." Roomalaiskirje 12:18

Haluan vaan auttaa sinua tässä haastavassa elämänkoulussa. Mitään "pahansuopaisuutta" ei kirjoitukseni sisältänyt. Mutta oma reaktiosi kertokoon tilastasi riittävästi.

"Patologinen antipatia". Eiköhän näissä sinun kirjoituksissasi ole ihan tarpeeksi sitä omaa patologiaasi! Jos mitenkään olisi mahdollista elää rauhassa lähimpien kanssa. Mikset elä sitten rauhassa muiden kanssa? Haastat riitaa kauttaaltaan joka taholla.

Käsittääkseni et ole uudestisyntynyt, ja käyt tällaista Raamatun kautta käypää jumaletsintää. Tämä ei ole syyttelyä tai riidan haastamista. On vaan toteamus pitkän linjan uskovan taholta. Eli 33 vuotta uskontaipaleen kokemuksella havaittu.

Tämä siksi, että jotkut saattavat harhautua luulemaan laajan Raamattutietämyksen johdosta, että Semper olisi jotenkin uskovaisuuden airut sanomisissaan.

Tunnustus sanallisesti ei vaan sinänsä riitä. Pitää olla Hengen todistus uskoontulosta.

"Kaikilla meillä on elämänkoulu kesken." Huomi!. Ei kaikilla ole siinä suhteessa elämänkoulu kesken. Semperin on käytävä elämänkoulunsa, mikäli tulee valistetuksi, siis Hengen mittaan käypä uskovaksi. Tästä on Semperillä nyt kysymys.

Kysymys on nöyrtymisestä, mikä on erittäin vaativa prosessi uskoontulossa.

Mutta jos on jo itsensä asettanut uskovien ylimmäksi tuomariksi, niin miten sieltä nyt voisi alentua armon kerjäläiseksi? Aika mahdotonta, veikkaan. Annas olla. Jumalalle kaikki on mahdollista.

• Ved.2 kirjoitti:

Haluan vaan auttaa sinua tässä haastavassa elämänkoulussa. Mitään "pahansuopaisuutta" ei kirjoitukseni sisältänyt. Mutta oma reaktiosi kertokoon tilastasi riittävästi.

"Patologinen antipatia". Eiköhän näissä sinun kirjoituksissasi ole ihan tarpeeksi sitä omaa patologiaasi! Jos mitenkään olisi mahdollista elää rauhassa lähimpien kanssa. Mikset elä sitten rauhassa muiden kanssa? Haastat riitaa kauttaaltaan joka taholla.

Käsittääkseni et ole uudestisyntynyt, ja käyt tällaista Raamatun kautta käypää jumaletsintää. Tämä ei ole syyttelyä tai riidan haastamista. On vaan toteamus pitkän linjan uskovan taholta. Eli 33 vuotta uskontaipaleen kokemuksella havaittu.

Tämä siksi, että jotkut saattavat harhautua luulemaan laajan Raamattutietämyksen johdosta, että Semper olisi jotenkin uskovaisuuden airut sanomisissaan.

Tunnustus sanallisesti ei vaan sinänsä riitä. Pitää olla Hengen todistus uskoontulosta.

"Kaikilla meillä on elämänkoulu kesken." Huomi!. Ei kaikilla ole siinä suhteessa elämänkoulu kesken. Semperin on käytävä elämänkoulunsa, mikäli tulee valistetuksi, siis Hengen mittaan käypä uskovaksi. Tästä on Semperillä nyt kysymys.

Kysymys on nöyrtymisestä, mikä on erittäin vaativa prosessi uskoontulossa.

Mutta jos on jo itsensä asettanut uskovien ylimmäksi tuomariksi, niin miten sieltä nyt voisi alentua armon kerjäläiseksi? Aika mahdotonta, veikkaan. Annas olla. Jumalalle kaikki on mahdollista.

Kateus vie kalatkin vedestä. Sen todistaa viestisi, vedättäjä.

Kun kateuteen yhdistyy kaunainen katkeruus, niin jäljellä ei ole hiventäkään rakkautta. Siitä sinä olet murheellinen esimerkki.

"Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja
        rukoile Herraa - jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus
        sinulle anteeksi annetaan.
        Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden
        sappea ja kiinni vääryyden siteissä." Apt.8:22-23

Pietarin sanat kuulostavat ankarilta ja sitä ne ovatkin. Ehkä ne herättävät sinut miettimään vaikuttimiesi puhtautta. Omalla kohdallani olen joka päivä valmis parannukseen. Ja kyllä parannuksentekoon aihetta löytyykin, vielä on hiottavaa.

Toivottavasti osaat lopettaa julkisen herjauksesi. Minua tosin et sillä vahingoita, mutta omalla kohdallasi asia voi olla toisin.

Ved.2, elä ja anna toistenkin elää! Toivoo SF, ystävällisesti.

• greeeeen
        Ved.2 kirjoitti:

Pitkään olen halunnut uskoa Semperin totuuteen pyrkimiseen ja vilpittömyyteen, joita hän niin kovasti palstalla muistaa korostaa, mutta aika vaikea on enää pitää yllä mielikuvaa rehdistä uskovasta keskustelijasta.

Minäkin olen saanut Semperiltä mm. tuomion harhaoppisuudesta, eksyttäjyydestä ja sairaasta opista... Semper on mm. väittänyt minua uskonnollisia palstoja monella eri nimimerkillä kolunneeksi peluriksi, ja sanonut minun vihaavan ja asenteeni tarjoavan otollista kasvupohjaa uskonnollisille äärinäkemyksille.

Koskaan Semperiltä ei kuitenkaan saa perusteluita rajuille väitteilleen, vaan jokaisella kerralla tämä ystävämme käy vain uudelleen ja uudelleen kiinni henkilöihin ja yrittää peittää siten alkuperäisen asian. Ja siitä, että minä en tuosta lannistu, vaan jaksan pyytää asiaan käymistä ja niitä perusteluita yhä uudelleen, ottaa Semper vain lisää vettä myllyynsä ja uudet tuulesta temmatut väitteet pääsevät taas palstalle peittämään edellisiä jälkiään...

Semper on osoittanut monet kerrat käytöksellään hyvin selvästi sen, ettei hänen totuutensa kestä lähempää tarkastelua, oli sitten kyse uskonasioista tai vaikkapa siitä mitä hän muista ihmisistä täällä laukoo!

• greeeeen

Kun kateuteen yhdistyy kaunainen katkeruus, niin jäljellä ei ole hiventäkään rakkautta. Siitä sinä olet murheellinen esimerkki.

Pietarin sanat kuulostavat ankarilta ja sitä ne ovatkin. Ehkä ne herättävät sinut miettimään vaikuttimiesi puhtautta. Omalla kohdallani olen joka päivä valmis parannukseen. Ja kyllä parannuksentekoon aihetta löytyykin, vielä on hiottavaa.

Toivottavasti osaat lopettaa julkisen herjauksesi. Minua tosin et sillä vahingoita, mutta omalla kohdallasi asia voi olla toisin.

Siinäpä muita jatkuvasti julkisesti herjaavan toive:

>>Toivottavasti osaat lopettaa julkisen herjauksesi. Minua tosin et sillä vahingoita, mutta omalla kohdallasi asia voi olla toisin.

• Tarvitset ammattiapu

Aivan sekosekopäätekstiä Semperiltä. Mistä toisen pitäisi tehdä parannus? Jumalan rakkaudesta, uskovaisuudesta, hengellisyydestä, yleensäkin kristllisyydestä, joita sinulla ei miesparka ole nimeksikään, etkä edes alkuunkaan ymmärrä mitä ne tarkoittavat. Sinähän olet raamattua lainaileva muotouskovainen, millä ei uudestisyntymisen kanssa ole niin sitten yhtään mitään tekemistä. SINÄ ET VAAN OLE USKOSSA, etkä ymmärrä mitä se edes tarkoittaa.

Ja mikä ihmeen herjaus? Sinulle on Jumalan elävä sana käynyt pilkaksi. Kun et ole Jumalan puolella, olet Häntä vastaan. Ja kun et ole uskovien puolella, olet heitä vastaan ja samalla Kristusta vastaa.

Omaa patogiaasi tänne purat

• Tunnen tätä lajia
        greeeeen kirjoitti:

Pitkään olen halunnut uskoa Semperin totuuteen pyrkimiseen ja vilpittömyyteen, joita hän niin kovasti palstalla muistaa korostaa, mutta aika vaikea on enää pitää yllä mielikuvaa rehdistä uskovasta keskustelijasta.

Minäkin olen saanut Semperiltä mm. tuomion harhaoppisuudesta, eksyttäjyydestä ja sairaasta opista... Semper on mm. väittänyt minua uskonnollisia palstoja monella eri nimimerkillä kolunneeksi peluriksi, ja sanonut minun vihaavan ja asenteeni tarjoavan otollista kasvupohjaa uskonnollisille äärinäkemyksille.

Koskaan Semperiltä ei kuitenkaan saa perusteluita rajuille väitteilleen, vaan jokaisella kerralla tämä ystävämme käy vain uudelleen ja uudelleen kiinni henkilöihin ja yrittää peittää siten alkuperäisen asian. Ja siitä, että minä en tuosta lannistu, vaan jaksan pyytää asiaan käymistä ja niitä perusteluita yhä uudelleen, ottaa Semper vain lisää vettä myllyynsä ja uudet tuulesta temmatut väitteet pääsevät taas palstalle peittämään edellisiä jälkiään...

Semper on osoittanut monet kerrat käytöksellään hyvin selvästi sen, ettei hänen totuutensa kestä lähempää tarkastelua, oli sitten kyse uskonasioista tai vaikkapa siitä mitä hän muista ihmisistä täällä laukoo!

Greeeeen, hänen kanssaan on ihan turhaan yrittää yhtään mitään. Sellaiseen kivisydämeen ei mene mikään hyvä perille. Hän vihaa hyvyyttä, eikä siedä sitä.

Hänen omat uskon asiansa ovat niin huonosti kuin olla voivat, siksi hän käy muiden kimppuun, nimenomaan sellaisten, joilla on oikea asenne ja suhde Jumalaan. Ja koska hänelle on täysin mahdotonta nöyrtyä.

Tällaiset persoonat eivät koskaan muutu. Tämä on aika pessimistisesti sanottu, mutta totta. Tiedän mistä puhun.

• Höpöhöpö,greeeen!
        greeeeen kirjoitti:

Semper jos kuka on palstan rehdein ja totuudellisin ja tuo
        asiat esille, niinkuin ne ovat - senköhän vuoksi mustamaalaat häntä kaikenaikaa ?

Lopettaisit jo henkilöön kohdistuvat kirjoituksesi, mikäli
        usko Jeesukseen on sinunkin sydämen asiasi..?

• Sinäkin, kuka lie
        Tarvitset ammattiapu kirjoitti:

Aivan sekosekopäätekstiä Semperiltä. Mistä toisen pitäisi tehdä parannus? Jumalan rakkaudesta, uskovaisuudesta, hengellisyydestä, yleensäkin kristllisyydestä, joita sinulla ei miesparka ole nimeksikään, etkä edes alkuunkaan ymmärrä mitä ne tarkoittavat. Sinähän olet raamattua lainaileva muotouskovainen, millä ei uudestisyntymisen kanssa ole niin sitten yhtään mitään tekemistä. SINÄ ET VAAN OLE USKOSSA, etkä ymmärrä mitä se edes tarkoittaa.

Ja mikä ihmeen herjaus? Sinulle on Jumalan elävä sana käynyt pilkaksi. Kun et ole Jumalan puolella, olet Häntä vastaan. Ja kun et ole uskovien puolella, olet heitä vastaan ja samalla Kristusta vastaa.

Omaa patogiaasi tänne purat

ajattelit sitten pistää lusikkasi samaan soppaan ja osoittaa,
        ettet ole uskovana senkummoisempi, kuin millainen sinun
        arvostelemasi henkilö mielestäsi on...

Raamattupalstaa lukeneena huomasin, miten riidanhaluista
        porukkaa siellä oli ja nyt ilmeisesti samat henkilöt alkavat
        pesiytyä myöskin tänne helluntailaisuus-palstalle, niinkuin
        tämä Ved2.

Nimim.greeeen ei näytä osaavan kirjoittaa mitään muuta
        vaan on niin kiinni katkeruutensa kohteessa, että tekee
        jatkuvasti uusia aloituksia ja kommentoi kaikkeen, missä
        vain huomaa nimim. Semperin kirjoittavan - tuoko nytsitten
        on kristillistä ja Jumalan mielen mukaista toimintaa, itseään uskovina pitäviltä henkilöiltä ?

• greeeeen
        Höpöhöpö,greeeen! kirjoitti:

asiat esille, niinkuin ne ovat - senköhän vuoksi mustamaalaat häntä kaikenaikaa ?

En mustamaalaa yhtään ketään, vaan Semper itse ei vain pysty vastaamaan sanoistaan! Johtuu ihan Semperistä itsestään, että jatkuvien perusteettomien heittojensa lähempi tarkastelu näyttää hänen 'valkean vaatteensa' valossa ihan joksikin muuksi...

• greeeeen
        Tunnen tätä lajia kirjoitti:

Greeeeen, hänen kanssaan on ihan turhaan yrittää yhtään mitään. Sellaiseen kivisydämeen ei mene mikään hyvä perille. Hän vihaa hyvyyttä, eikä siedä sitä.

Hänen omat uskon asiansa ovat niin huonosti kuin olla voivat, siksi hän käy muiden kimppuun, nimenomaan sellaisten, joilla on oikea asenne ja suhde Jumalaan. Ja koska hänelle on täysin mahdotonta nöyrtyä.

Tällaiset persoonat eivät koskaan muutu. Tämä on aika pessimistisesti sanottu, mutta totta. Tiedän mistä puhun.

Minusta Ved. 2 analysoi hyvin jossakin tuolla ylempänä sitä, mikä Semperillä on niissä uskonasioissaan vikana. En sano tätä mielelläni, mutta kaiken sen jälkeen, mitä Semper on taas tässä viimeaikoina niskaani kaatanut, sanon kuitenkin...

• greeeeen
        Sinäkin, kuka lie kirjoitti:

tämä Ved2.

on kristillistä ja Jumalan mielen mukaista toimintaa, itseään uskovina pitäviltä henkilöiltä ?

En ole katkera Semperille tai yhtään kenellekään, vaan haen edelleenkin perusteita Semperin väitteille ja uskolle, jonka varjolla hän tuomitsee muita/ tuomitsi minutkin heti kättelyssä harhaoppiseksi, eksyttäjäksi jne., ja ilmoitti sanomani olevan sairasta oppia. Niitä perusteita ei vain näy millään häneltä löytyvän.

• Höpöhöpö,greeeen! kirjoitti:

Kiitos kirjoituksestasi! Joku sentään ymmärtää.. :)

• Sinäkin, kuka lie kirjoitti:

tämä Ved2.

Raamattupalstalta tai mistä tulevatkin, joka tapauksessa vihamielisten riidanhaastajien joukko näyttää lisääntyvän tälläkin palstalla.

Ved.2 on vanhastaan tunnettu iskijä, milloin salakavalasti puskista ja milloin taas Vedättäjä -tunnuksellaan. Epäluotettavampaa hurskastelijaa kuin hän on vaikea löytää. Sanottakoon se murhemielin ja kaikkea hyvää ko. veijarille toivoen.

• Ved.2

Raamattupalstalta tai mistä tulevatkin, joka tapauksessa vihamielisten riidanhaastajien joukko näyttää lisääntyvän tälläkin palstalla.

Ved.2 on vanhastaan tunnettu iskijä, milloin salakavalasti puskista ja milloin taas Vedättäjä -tunnuksellaan. Epäluotettavampaa hurskastelijaa kuin hän on vaikea löytää. Sanottakoon se murhemielin ja kaikkea hyvää ko. veijarille toivoen.

Ei pidä paikkaansa. Tunnettu "iskijä", Ved.2 ei iske puskista. omaa vähäistä nimimerkkiään uskollisesti käyttäen kirjoittaa ja esiintyy ihan nimimerkillään ja on myös henkilökohtaisesti tavoitettavissa. Tämä kirjoittaja, Semper tietää myös kenen kautta minuun saa yhteyttä myös ihmisenä. Tämä ei tarkoita Semperin pitkäaikaista riitakumppaniaan Raamattupalstalta, Teuvo Sunia.

Em. Semperin kirjoitus itsessään osoittaa, miten kaukana kirjoituksensa ovat Jumalasta. Jutut vaan pahenee lukiessani hänen yhteenottojaan ties kenenkin kanssa.
        Alunalkaen pidin kyseisen herran juttuja ikäänkuin uskovan vilpittömänä haluna tuoda totuutta julki Jumalan sanasta ja puolustaa sitä.

Ei minua haittaa eikä provosoi enää mitenkään Semperin kirjoitukset, eikä panettelut.Sama ongelma hänellä tulee myös muiden kanssa tälläkin palstalla. Missä Semper, siellä ongelma. Nyt pitäisi ratkaista hänen suhteensa tämä ongelmavyyhti, mikä tulee hänen suhteissaan muihin kristittyihin. Mutta tällä palstalla on myös muita kristittyjä, jotka ovat kohdanneet hänen vinoutuneensa näissä asioissa.

En kirjoittaisi tällä "totuusfoorumilla", mutta näen aioneksia myös muiden havaintojen lukumäärässä. ikäänkuin Semper ei olisikaan toivoton tapaus. jotainhan hän etsii, koska on tekemisissä uskovien kanssa, mitä mielestäni Greeen edustaa.

Uskovan tehtävä on välittää lähimmästään. Tässä suhteessa Semper on nyt kaiken myötätunnon keskiössä, tärkeä henkilö Jumalalle minun mielestäni. En sano tätä ylimielisesti, vaan ihan kristillisellä lähimmäisen rakkaudella antautuneena.

"Osta totuutta, älä myy." Liittyy siinä mielessä, että Totuuden Henki saadaan lahjana. Sitä ei voi kaupitella. Se saadaan lahjana uskonvanhurskaudessa. Mutta jos Totuuden Henki ei ole saanut vallata sisäistä ihmistä, niin kaikenlainen uskolla puuhastelu on turhaa, jopa vahingollista.

• Ved.2

En ole missään Greeenin kirjoituksissa havainnut mitään mustamaalaamista. Mutta provosoityumisen vaara meillä itsekullakin on olemassa. Mainitsen vaan mm. Greeenille, että kannattaa tehdä havaintoja siitä', että mitkä ovat tuon totuuden Hengen ilmentymät? Tässä mielessä Semperin aloitus on erittäi hyvä.

Semperiltä puuttuu uskovan kaikkein perustavan laatuiset uskovan tunnistettavat kriteerit:1) Hän ei tunnusta lähimmäisen puolesta rukoilemista.2) Hän ei tunnusta syntisyyttään 8esim. hän on erittäin törkeällä tavalla loukannut lähimmäistään julkisella palstalla, eikä suostu anteeksi pyytämään), eikä näin ollen katso totuudessaan olla aihetta pyytää kenelttäkään anteeksii loukkauksiaan (Mm. minua hän haukkui homoksi raamattupalstalla) eikä suostu anteeksipyytämään.Itse olen kyllä antanut sen hänelle anteeksi. 3) jatkaa riitelyään muiden kanssa, vaikka on huomautettu, että harhaoppista pitää karttaa, varoitettuaan häntä kandesti tai kolmesti.4) kirjoittaa ja lainailee Raamattua, muttei ole todistusta uudestisyntymästään (kasteella käynti ei sitä todista). 4) puuttuu yksinkertaisesti lähimmäisen rakkaus, mikä tarkoittaa sitä, että kieltää kaikkein tärkeimmän käskyn Raamatusta: Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi, mutta Jumalaa yli kaiken - siis lähimmäisen rakastaminen liittyy kaksoiskäskyyn. Näistä em. kriteereistä johtuen henkilö ei ole kohdannut Pelastajaansa, koska hän ei ole sitä ollut vaillakaan.Ainoastaan ilmenee tulvimalla erilaisia Raamatun paikkoja, ikäänkuin ei olisi itse sitä luettu,mitkä ovat sinänsä hyviä, mutta osoittautuvat hyvin ontoiksi henkilökohtaisen sisäisen todistuksen puutteesta johtuviksi. Ristin sovitustyö on niin yksinkertainen, että siltä tieltä ei pitäisi eksyä, jos vähänkään Raamattua tuntee!" Tai se pitäisi ensin löytyä.

Totuuden henki, johda sinä meitä!

• Turhuuksien turhuus
        Sinäkin, kuka lie kirjoitti:

tämä Ved2.

Samaa potaskaa on tällä lahkopalstalla, kuin raamattupalstallakin. Olet Semper, tai samassa semperhengessä oleva. Mutta tiedetään, että tuskin muutosta tulee koskaan olemaankan. Mihin se paha sieltä sisältä lähtisi, kun sen on antanut sydämensä ja sielunsa vallata täysin.

Toivotonta, vaikka toivoa pitäisi olla loppuun asti. Rajansa ja aikansa kaikella.

• Ole varuillaan!
        greeeeen kirjoitti:

Minusta Ved. 2 analysoi hyvin jossakin tuolla ylempänä sitä, mikä Semperillä on niissä uskonasioissaan vikana. En sano tätä mielelläni, mutta kaiken sen jälkeen, mitä Semper on taas tässä viimeaikoina niskaani kaatanut, sanon kuitenkin...

Olet greeeeeen oikeassa. Sinä vaikutat hyvin vilpittömältä. Siunausta sinulle, ja kannattaa pysyä erossa häijyistä ja nurjista ihmisistä, sillä usko ei ole joka miehen. Tänä viimeisenä aikana on paljon hajottajia.

• Tunnistetaan.

Semper se itseänsä aina puskista kehuu.

• reginrarento.
        Ved.2 kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa. Tunnettu "iskijä", Ved.2 ei iske puskista. omaa vähäistä nimimerkkiään uskollisesti käyttäen kirjoittaa ja esiintyy ihan nimimerkillään ja on myös henkilökohtaisesti tavoitettavissa. Tämä kirjoittaja, Semper tietää myös kenen kautta minuun saa yhteyttä myös ihmisenä. Tämä ei tarkoita Semperin pitkäaikaista riitakumppaniaan Raamattupalstalta, Teuvo Sunia.

Em. Semperin kirjoitus itsessään osoittaa, miten kaukana kirjoituksensa ovat Jumalasta. Jutut vaan pahenee lukiessani hänen yhteenottojaan ties kenenkin kanssa.
        Alunalkaen pidin kyseisen herran juttuja ikäänkuin uskovan vilpittömänä haluna tuoda totuutta julki Jumalan sanasta ja puolustaa sitä.

Ei minua haittaa eikä provosoi enää mitenkään Semperin kirjoitukset, eikä panettelut.Sama ongelma hänellä tulee myös muiden kanssa tälläkin palstalla. Missä Semper, siellä ongelma. Nyt pitäisi ratkaista hänen suhteensa tämä ongelmavyyhti, mikä tulee hänen suhteissaan muihin kristittyihin. Mutta tällä palstalla on myös muita kristittyjä, jotka ovat kohdanneet hänen vinoutuneensa näissä asioissa.

En kirjoittaisi tällä "totuusfoorumilla", mutta näen aioneksia myös muiden havaintojen lukumäärässä. ikäänkuin Semper ei olisikaan toivoton tapaus. jotainhan hän etsii, koska on tekemisissä uskovien kanssa, mitä mielestäni Greeen edustaa.

Uskovan tehtävä on välittää lähimmästään. Tässä suhteessa Semper on nyt kaiken myötätunnon keskiössä, tärkeä henkilö Jumalalle minun mielestäni. En sano tätä ylimielisesti, vaan ihan kristillisellä lähimmäisen rakkaudella antautuneena.

"Osta totuutta, älä myy." Liittyy siinä mielessä, että Totuuden Henki saadaan lahjana. Sitä ei voi kaupitella. Se saadaan lahjana uskonvanhurskaudessa. Mutta jos Totuuden Henki ei ole saanut vallata sisäistä ihmistä, niin kaikenlainen uskolla puuhastelu on turhaa, jopa vahingollista.

Kristillistä lähimmäisen rakkautta on monen vaikea ottaa vastaa

Kuten sanoit, uskonnollinen puuhastelu saa tosi paljon vain harmia aikaan, eli uskonnon nimissä tehdään hyvin paljon karhunpalvelusta Jumalan työlle kun ei Totuuden Henkeä ole mukana näissä puuhasteluissa. Ei ole ihme, kun vieroksutaan sitten todellisiakin uskovia, ainakin alkuun.

• greeeeen
        Ved.2 kirjoitti:

Ved. 2, näin 'kauniistihan' Semper sanoi sinusta:

>>Epäluotettavampaa hurskastelijaa kuin hän on vaikea löytää

• greeeeen
        Ole varuillaan! kirjoitti:

Olet greeeeeen oikeassa. Sinä vaikutat hyvin vilpittömältä. Siunausta sinulle, ja kannattaa pysyä erossa häijyistä ja nurjista ihmisistä, sillä usko ei ole joka miehen. Tänä viimeisenä aikana on paljon hajottajia.

Siunausta sinullekin 'Ole varuillaan'. Juuri tuossa mietinkin, että onko Semper myrkyttänyt mielensä Teuvo Sunin kanssa käymässään kauheassa taistelussa. Hän ei ehkä valvonut itseään ja ollut varuillaan... Siinä sodassa molemmat ovat kyllä aivan täysin pahalla tiellä, eikä Semper ole moittimaansa tappelukaveriaan hillitympi tai parempi. Molemmat ovat hylänneet täysin Jumalan tahdon mukaan toimimisen ja antavat tulla ihan mitä kerkeävät: hirveää nimittelyjä, syyttelyä, tuomiota jne.. Lukekaa itse, aika valaisevaa...

• greeeeen
        Ved.2 kirjoitti:

En ole missään Greeenin kirjoituksissa havainnut mitään mustamaalaamista. Mutta provosoityumisen vaara meillä itsekullakin on olemassa. Mainitsen vaan mm. Greeenille, että kannattaa tehdä havaintoja siitä', että mitkä ovat tuon totuuden Hengen ilmentymät? Tässä mielessä Semperin aloitus on erittäi hyvä.

Semperiltä puuttuu uskovan kaikkein perustavan laatuiset uskovan tunnistettavat kriteerit:1) Hän ei tunnusta lähimmäisen puolesta rukoilemista.2) Hän ei tunnusta syntisyyttään 8esim. hän on erittäin törkeällä tavalla loukannut lähimmäistään julkisella palstalla, eikä suostu anteeksi pyytämään), eikä näin ollen katso totuudessaan olla aihetta pyytää kenelttäkään anteeksii loukkauksiaan (Mm. minua hän haukkui homoksi raamattupalstalla) eikä suostu anteeksipyytämään.Itse olen kyllä antanut sen hänelle anteeksi. 3) jatkaa riitelyään muiden kanssa, vaikka on huomautettu, että harhaoppista pitää karttaa, varoitettuaan häntä kandesti tai kolmesti.4) kirjoittaa ja lainailee Raamattua, muttei ole todistusta uudestisyntymästään (kasteella käynti ei sitä todista). 4) puuttuu yksinkertaisesti lähimmäisen rakkaus, mikä tarkoittaa sitä, että kieltää kaikkein tärkeimmän käskyn Raamatusta: Rakasta lähimmäistä niinkuin itseäsi, mutta Jumalaa yli kaiken - siis lähimmäisen rakastaminen liittyy kaksoiskäskyyn. Näistä em. kriteereistä johtuen henkilö ei ole kohdannut Pelastajaansa, koska hän ei ole sitä ollut vaillakaan.Ainoastaan ilmenee tulvimalla erilaisia Raamatun paikkoja, ikäänkuin ei olisi itse sitä luettu,mitkä ovat sinänsä hyviä, mutta osoittautuvat hyvin ontoiksi henkilökohtaisen sisäisen todistuksen puutteesta johtuviksi. Ristin sovitustyö on niin yksinkertainen, että siltä tieltä ei pitäisi eksyä, jos vähänkään Raamattua tuntee!" Tai se pitäisi ensin löytyä.

Totuuden henki, johda sinä meitä!

Paljon tunnistan henkilökohtaisella kokemuksella todeksi kirjoituksestasi, Ved. 2.

Toivotaan, että Semper vielä pääsee näkemään totuuden kaikessa, myös itsensä osalta.

• Ole varuillaan!
        greeeeen kirjoitti:

Siunausta sinullekin 'Ole varuillaan'. Juuri tuossa mietinkin, että onko Semper myrkyttänyt mielensä Teuvo Sunin kanssa käymässään kauheassa taistelussa. Hän ei ehkä valvonut itseään ja ollut varuillaan... Siinä sodassa molemmat ovat kyllä aivan täysin pahalla tiellä, eikä Semper ole moittimaansa tappelukaveriaan hillitympi tai parempi. Molemmat ovat hylänneet täysin Jumalan tahdon mukaan toimimisen ja antavat tulla ihan mitä kerkeävät: hirveää nimittelyjä, syyttelyä, tuomiota jne.. Lukekaa itse, aika valaisevaa...

Se on uskomatonta, minkälaisiin syövereihin ihminen päästää itsensä menemään. Aika avuton olo, jos ei millään hyvällä tahdolla ja lähimmäisen rakkaudella ole mitään merkitystä.

Turhaan ei raamatussa korosteta kehoitusta olla varuillaan ja valvomaan.

• greeeeen
        Ole varuillaan! kirjoitti:

Se on uskomatonta, minkälaisiin syövereihin ihminen päästää itsensä menemään. Aika avuton olo, jos ei millään hyvällä tahdolla ja lähimmäisen rakkaudella ole mitään merkitystä.

Turhaan ei raamatussa korosteta kehoitusta olla varuillaan ja valvomaan.

Ja Semperin syöverit sen kuin vain jatkuvat. Nythän hän on tehnyt uuden aloituksen, jossa uskottelee olevansa vihattu/parjattu siksi ettei ole maailmasta...

http://keskustelu.suomi24.fi/node/10038721

• "Snl.23:23 "Osta totuutta, älä myy, osta viisautta, kuria ja ymmärrystä."

Filosofisena sanontona jae on silkkaa hepreaa. Tiedosta joutuu tavalla tai toisella maksamaan ja silloin sitä myydäänkin. Mutta tuskinpa kirjoittaja on sitä tarkoittanut.

Jakeella voitaneen tarkoittaa jokseenkin - opiskele, pidä silmäsi auki, tutki ilmiöiden syitä ja seurauksia, jaa tietoa muillekin.

SF:n tuntien totuus onkin tuiki tuntematon "ylhäältä saatu" pelastumisoppi (kuoleman jälkeen). Tällaiseen totuuteen SF pyrkii.
      Hän kuolettaa alkuunsa vastaajatukset opin oikeellisuudesta sillä, että sitä ei tutki "maallinen viisaus", koska oppi on järjelle hullutus (niin kuin onkin), siihen on vain uskottava.

Kristillisessä termistössä totuus on uskoa ja usko totuutta. Muulla ei ole väliä. Jos oppi uusitestamentillisesta lopun ajoista ja joidenkin uskovien ikuisesta onnesta olisi totuutta, sähövispilän rakentaminen olisi epätodellista.

Jos SF sanoisi, että todentamattomat kristilliset opinkappaleet ovat uskoamme, ei todennettua totuutta, hän olisi rehellisempi.

• Hyvä kommentti sinulta, Suopursukka. Vai olisiko parempi sanoa: hyvä kommentti ottaen huomioon skepsis-pohjaisen lähtökohtasi:)
      (Toivottavasti tuo skepsis-viittaus ei loukkaa sinun periaatteitasi.)

Niin, kyllä totuus on paljon konkreettisempaa kuin mainitsemasi >>todentamattomat kristilliset opinkappaleet

• Nyt haluan kiittää SF asiallisesta kommentista. Olemme siis samaa mieltä, mitä kumpikin tykönään tarkoittaa totuudella.
      Skepsis tai agnostikko tai ateisti ei haittaa. Sitä kaikkea itsekukin tavallaan on. Myös monen sortin uskovat.

Raamatussa on satoja yksittäisiä kohtia, jotka edellyttävät ateismia tai vähintään tämänpuoleisen todellisuuden tiedostamista.
      Esimerkiksi Jeesuksen nimiin laitettu tarina, millaiseen maaperään tulee viljakasveja kylvää. Se sopii myös propagandatyön vertaukseksi. Sehän sanoo lyhyesti, että siellä ei kannata agiteerata, missä sanomaa ei oteta vastaan. Noin se menee minkä opin esilletuomisessa tahansa. Tällaisia Jeesuksen nimiin laitettuja vertauksia on useita ja jotka voidaan käsitetään kristillisiksi, vaikka ovat konkreettiselta sisällöltään yleisiä viisauksia.

Sitten on se ryhmä mm.katumus, anomusrukous, jumalan kuolema, sijaiskärsijä, lopun ajat, pelastus, ikuinen elämä ym. ja jotka ovat pelkkää uskoa.
      Tai ei sittenkään. Ei ainakaan kristillistä alkuperältään.

Kaikki esitetyt opinkappaleet olivat jo ennen Jeesuksen ilmaantumista antiikin uskonnoissa ja dualistisen filosofian (Platon, Aristoteles ym.) asettamuksissa.
      Yksistään Egyptin monijumalaisesssa uskonnosta löytyy kaikki kristilliset uskondogmit.
      Siispä raamatussa ei ole yhtään oleellista uskonviisautta, mitä ei maailmalla jo olisi ollut.

Zarahustralais-mitralaisessa persialaisessa uskonnossa jumalan kuolema, sijaiskärsijä-profeetta, pelastus uskossa sijaiskärsijään, taivas/helvetti, viimeinen tuomio olivat siten, että kristinuskon voi katsoa plagioineen sieltä opit.

Agnostikkona voisi todeta. Tämä todellisuus on varmasti totta. Käytäntö sen osoittaa.
      Elämä on täynnä uskoa. Sitä ei vain tiedosteta. Jokainen toivoo, että nukkumaan mentyään heräisi taas aamulla. Kalaan menijä odottaa saavansa saaalista. Työn odotetaan sujuvan suunnitelmien mukaan.
      Siis uskoa tai luottamusta tarvitaan.
      Uskonnollinen usko perustaa uskonsa muuhun. Sen perustana on muuttumaton maailma, vaikka maailma muuttuukin silminnähden.

• body

Totuus on meissä itsessämme, eikä sitä voi ostaa tai myydä.

• Bodyn mielestä >>Totuus on meissä itsessämme

• Mikko.

Bodyn mielestä >>Totuus on meissä itsessämme

Kuuleppas Sempper eläpäs soimaa rehellisiä kansalaisia, siellä on ryhdikästä kansalaista, jotka elelee rehellisesti työtänsä tehden, eivät tuomitse uskovia, kuin uskomattomiakaan. Minusta vaikuttaa heidän totuutensa aidolta ja sitä se onkin.
        Sitten on uskovat, hieno homma, mutta kun tuomitsevat, miksihän? Ateistit on sitten sinänsä, heissä on hienoja rehtiä yksilöitä, jotka kunnioittavat uskovankin vakaamusta. Sinähän se ääriuskova taidatkin olla joka vihaa lietsoo, vai?

• Mikko. kirjoitti:

Kuuleppas Sempper eläpäs soimaa rehellisiä kansalaisia, siellä on ryhdikästä kansalaista, jotka elelee rehellisesti työtänsä tehden, eivät tuomitse uskovia, kuin uskomattomiakaan. Minusta vaikuttaa heidän totuutensa aidolta ja sitä se onkin.
        Sitten on uskovat, hieno homma, mutta kun tuomitsevat, miksihän? Ateistit on sitten sinänsä, heissä on hienoja rehtiä yksilöitä, jotka kunnioittavat uskovankin vakaamusta. Sinähän se ääriuskova taidatkin olla joka vihaa lietsoo, vai?

Tsot tsot, Mikko! Eläppäs sinä nyt innostu rehellistä palstalaista solvaamaan. Että oikein ääriuskova ja vielä vihaa lietsoo, vai?

Ilta on ehtinyt jo pitkälle ja lienee meidän molempien kohta aika siirtyä levolle. Huomenna on uusi päivä, jos Herra meille suo.

Tässä sinulle vielä rauhallista iltalukemista Jumalan sanasta:

"Taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen, jonka mies löysi ja kätki; ja siitä iloissaan hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon." Matt.13:44

Siinäpä Jeesuksen vertaus Taivasten valtakunnasta. Vertaus sopii hyvin kuvaamaan pelastavan totuuden merkitystä meille.
        Mikään ei saa olla esteenä Totuudelle meidän elämässämme.

"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen". Fil.3:8

• Mikko.

Tsot tsot, Mikko! Eläppäs sinä nyt innostu rehellistä palstalaista solvaamaan. Että oikein ääriuskova ja vielä vihaa lietsoo, vai?

Ilta on ehtinyt jo pitkälle ja lienee meidän molempien kohta aika siirtyä levolle. Huomenna on uusi päivä, jos Herra meille suo.

Tässä sinulle vielä rauhallista iltalukemista Jumalan sanasta:

"Taivasten valtakunta on peltoon kätketyn aarteen kaltainen, jonka mies löysi ja kätki; ja siitä iloissaan hän meni ja myi kaikki, mitä hänellä oli, ja osti sen pellon." Matt.13:44

Siinäpä Jeesuksen vertaus Taivasten valtakunnasta. Vertaus sopii hyvin kuvaamaan pelastavan totuuden merkitystä meille.
        Mikään ei saa olla esteenä Totuudelle meidän elämässämme.

"Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen". Fil.3:8

Minulla on tänään tv-ilta, katson rauhassa sitä ja normaalia elämän kulkuja siitä.

• greeeeen

Bodyn mielestä >>Totuus on meissä itsessämme

Kun ihminen on kääntynyt Jumalan puoleen, taipunut Jumalan alaisuuteen ja tullut todella Hänen lapsekseen, ei tässä todellakaan ole aimo annosta valhetta.

Mutta mutta... on niitä, joissa tällaista todellista prosessia ei ole tapahtunut. He näyttävät ulkoisesti hurskailta ja uskollisilta, mutta sisäinen tilansa onkin jotakin ihan muuta.

• greeeeen
        Mikko. kirjoitti:

Niin, Mikko, Semperhän ei taaskaan kyennyt antamaan (niitä sinunkin pyytämiäsi) perusteita minusta suoltamilleen väitteille...

Kerroit tuolla aiemmin, ettet löytänyt enemmälläkään viestieni lukemisella minusta sitä Semperin väittämää vihaa. Nyt näyt päässeen jäljille siitä, missä se viha oikeasti on... Harmi vain, että kaikki eivät varmasti asiaan enempiä tutustu, ja niinpä nämä Semperin valheet menevät heihin helposti täydestä.

• Paha on paha, ei muu
        Mikko. kirjoitti:

Semper on pirun riepottelema, jolle ei kannata vastata. Raamattua lainaa automaattikirjoituksella. Se ei todellakaan ole uskova ihminen. Pirukin uskoo Jumalaan. ja siksi vapisee

• Paha on paha, ei muu kirjoitti:

Semper on pirun riepottelema, jolle ei kannata vastata. Raamattua lainaa automaattikirjoituksella. Se ei todellakaan ole uskova ihminen. Pirukin uskoo Jumalaan. ja siksi vapisee

Kerrotko mitä tarkoitat toteamalla

>>Raamattua lainaa automaattikirjoituksella

• greeeeen kirjoitti:

Niin, Mikko, Semperhän ei taaskaan kyennyt antamaan (niitä sinunkin pyytämiäsi) perusteita minusta suoltamilleen väitteille...

Kerroit tuolla aiemmin, ettet löytänyt enemmälläkään viestieni lukemisella minusta sitä Semperin väittämää vihaa. Nyt näyt päässeen jäljille siitä, missä se viha oikeasti on... Harmi vain, että kaikki eivät varmasti asiaan enempiä tutustu, ja niinpä nämä Semperin valheet menevät heihin helposti täydestä.

>>Harmi vain, että kaikki eivät varmasti asiaan enempiä tutustu, ja niinpä nämä Semperin valheet menevät heihin helposti täydestä

• greeeeen
        jukka.finland kirjoitti:

>>Harmi vain, että kaikki eivät varmasti asiaan enempiä tutustu, ja niinpä nämä Semperin valheet menevät heihin helposti täydestä

Jukka hyvä, tiedän kyllä itse, onko minussa vihaa Semperiä tai jotakin muuta kohtaan.

Jos haluat laajemman selvityksen siitä, miksi käyn usein kiinni Semperin ASIAAN, aloitetaan vaikka tästä: Se ei ollut kukaan muukaan (kuin Semper), joka alkoi heti kättelyssä syyttää minua harhaoppiseksi, eksyttäjäksi jne., ja sanoa oppini olevan sairasta... Siinäpä hyvä syy pyytää Semperiltä perusteita. Jos ihminen kykenee esittämään noin vahvoja väitteitä kanssaihmisistään, pitäisi hänellä kyllä olla vedenpitävät perusteet niille!

Kuten Mikolle jo totesin, minulle on nimenomaan kysymys oppiemme/näkemystemme eriävyydestä ja perusteiden hakemisesta niille.

• greeeeen kirjoitti:

Jukka hyvä, tiedän kyllä itse, onko minussa vihaa Semperiä tai jotakin muuta kohtaan.

Jos haluat laajemman selvityksen siitä, miksi käyn usein kiinni Semperin ASIAAN, aloitetaan vaikka tästä: Se ei ollut kukaan muukaan (kuin Semper), joka alkoi heti kättelyssä syyttää minua harhaoppiseksi, eksyttäjäksi jne., ja sanoa oppini olevan sairasta... Siinäpä hyvä syy pyytää Semperiltä perusteita. Jos ihminen kykenee esittämään noin vahvoja väitteitä kanssaihmisistään, pitäisi hänellä kyllä olla vedenpitävät perusteet niille!

Kuten Mikolle jo totesin, minulle on nimenomaan kysymys oppiemme/näkemystemme eriävyydestä ja perusteiden hakemisesta niille.

Olet greeeen jo aivan riittävästi todistanut siitä, että tarvitset apua kysymyksiisi jostain aivan muualta kuin tältä palstalta.

Erityisen selväksi olet tehnyt sen, että allekirjoittaneen (SF) taholta et tule saamaan mitään apua itsellesi. Kaikki on tehty, mitä palstan puitteissa voidaan tehdä hyväksesi. Sinun on aika kääntyä toiseen suuntaan ja katsoa, mistä apua on saatavissa.

Tämän tutun SOS-osoitteen haluan palauttaa sinun mieleesi:

"Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Ps.50:15

• greeeeen

Olet greeeen jo aivan riittävästi todistanut siitä, että tarvitset apua kysymyksiisi jostain aivan muualta kuin tältä palstalta.

Erityisen selväksi olet tehnyt sen, että allekirjoittaneen (SF) taholta et tule saamaan mitään apua itsellesi. Kaikki on tehty, mitä palstan puitteissa voidaan tehdä hyväksesi. Sinun on aika kääntyä toiseen suuntaan ja katsoa, mistä apua on saatavissa.

Tämän tutun SOS-osoitteen haluan palauttaa sinun mieleesi:

"Ja avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." Ps.50:15

Semper ystäväiseni, SINÄ et ole kyennyt antamaan Raamatusta tukea/todisteita väitteillesi, ja se on SINUN kuoppasi ja puutteesi, ei minun!

Et myöskään pysty perustelemaan minusta henkilönä esittämiäsi väitteitä, vaan käännät jatkuvasti huomion tahallisesti muualle, kuten perusteiden pyytäjään henkilönä (mm. Mikko). Se myös on SINUN kuoppasi ja puutteesi, ei minun!

• Palstaa ei ole
        greeeeen kirjoitti:

Semper ystäväiseni, SINÄ et ole kyennyt antamaan Raamatusta tukea/todisteita väitteillesi, ja se on SINUN kuoppasi ja puutteesi, ei minun!

Et myöskään pysty perustelemaan minusta henkilönä esittämiäsi väitteitä, vaan käännät jatkuvasti huomion tahallisesti muualle, kuten perusteiden pyytäjään henkilönä (mm. Mikko). Se myös on SINUN kuoppasi ja puutteesi, ei minun!

tarkoitettu henkilökohtaisten ongelmien purkamiseen, eikä
        myöskään palstalla kirjoittavien henkilöiden arvosteluun,
        vaan keskusteluun helluntailaisuudesta ja siihen liittyvistä asioista.

• greeeeen
        Palstaa ei ole kirjoitti:

tarkoitettu henkilökohtaisten ongelmien purkamiseen, eikä
        myöskään palstalla kirjoittavien henkilöiden arvosteluun,
        vaan keskusteluun helluntailaisuudesta ja siihen liittyvistä asioista.

Ei niin ole tarkoitettu, mutta kun minä aloin aikanaan keskustelun näistä uskonasioista (joista täällä vähän laajemminkin yleisesti keskustellaan), ilmoitti Semper minun olevan mm. harhaoppinen ja eksyttäjä, ja sanomani olevan sairasta oppia. Omia uskomuksiaan hän ei kuitenkaan kykene perustelemaan, vaan käy perusteita pyydettäessä kiinni henkilöihin hyvin rajusti ja rumasti.

• greeeeen kirjoitti:

Ei niin ole tarkoitettu, mutta kun minä aloin aikanaan keskustelun näistä uskonasioista (joista täällä vähän laajemminkin yleisesti keskustellaan), ilmoitti Semper minun olevan mm. harhaoppinen ja eksyttäjä, ja sanomani olevan sairasta oppia. Omia uskomuksiaan hän ei kuitenkaan kykene perustelemaan, vaan käy perusteita pyydettäessä kiinni henkilöihin hyvin rajusti ja rumasti.

Herjoillesi ja henkilöön kiinnikäymisellesi ei näytä loppua tulevan.

Kuka tahansa voi palstalla aloittaa herjauskampanjan ketä tahansa vastaan. Oletko tullut ajatelleeksi sitä?

Tarvitaan vain kaksi asiaa, juuri ne kaksi, joilla sinä itseäsi ruokit:

1)
        keksi valhe omasta päästäsi ja valitse sille kohde

2)
        ala syöttää omaa valhettasi kestosyötöllä palstalle.

Noilla 1 2 eväillä ja nuoteilla olet yhtä ja samaa levyäsi viime marraskuusta lähtien pyörittänyt. Etkö itse ala kyllästyä?

Mitä jos vihdoin heittäisit pois katkeruutesi sarvet ja alkaisit keskustella. Miltä se kuulostaa ehdotuksena, greeen?

Ystävällisin terveisin,
        SF

• greeeeen

Herjoillesi ja henkilöön kiinnikäymisellesi ei näytä loppua tulevan.

Kuka tahansa voi palstalla aloittaa herjauskampanjan ketä tahansa vastaan. Oletko tullut ajatelleeksi sitä?

Tarvitaan vain kaksi asiaa, juuri ne kaksi, joilla sinä itseäsi ruokit:

1)
        keksi valhe omasta päästäsi ja valitse sille kohde

2)
        ala syöttää omaa valhettasi kestosyötöllä palstalle.

Noilla 1 2 eväillä ja nuoteilla olet yhtä ja samaa levyäsi viime marraskuusta lähtien pyörittänyt. Etkö itse ala kyllästyä?

Mitä jos vihdoin heittäisit pois katkeruutesi sarvet ja alkaisit keskustella. Miltä se kuulostaa ehdotuksena, greeen?

Ystävällisin terveisin,
        SF

Semper, voimme kyllä alkaa katselemaan asian lävitse tuolta kirjoitushistoriastamme, jos väität, etteivät asiat ole niin kuin sanon!

Sanohan siis nyt suoraan, ovatko ne vaiko eivätkö ole?

Minä olen yrittänyt jo pitkään, alusta saakka, keskustella sinun kanssasi ASIOISTA, mutta sinä et pysty niissä pysymään, vaan käyt jatkuvasti kiinni minuun henkilönä, syytöksinesi ja tuomioinesi! Tässä nyt ihan vastakin kun tein sinulle kysymyksiä eräästä asiasta, sinä aloitit vastaamisesi ketjuun toteamuksella siitä, miten helmiä ei pitäisi antaa... ja etenit sitten mm. väitteisiin minun vihastani ja uskonnollisia äärinäkemyksiä ruokkivasta, vaarallisesta asenteestani! Kun väitteillesi pyydettiin perusteluja, ei niitä taaskaan tullut.

En edelleenkään ole katkera, vaan haen sinulta perusteita väitteillesi!

• SF:
      "Kun totuudesta on kysymys, aidosta ja iäti kestävästä totuudesta, niin silloin kannattaa heittää inhimilliset ja tunteelliset "totuudet" romukoppaan."

SF luo edelleen aloittamaansa semperiläistä totuuden käsitettä. Totuuden luo subjekti ei suinkaan objektiivisesta todellisuudesta vaan raamatun ikiaikaisista väittämistä. Semperiläisessä totuudessa henkivoima on tuhotulvien syy, ihmisten synnit johtavat maatalauskatoon .
      SF ohjaa tietoisesti lukijoita harhaan tiedostusprosessin tapahtumisesta.

Väännän hiukan.
      Totuus ei tule olemattoman sielun kautta taivaalliselta hengeltä.
      Totuus seisoo siinä, missä olevainen on. Se on sitä liikkeessä, muotoutuvana, historiallisina olioina -objektiivisesti olemassaolevana- subjektista riippumatta, ajattelusta riippumatta.

Sitten kuvaan tulee tiedostaja, subjekti ja joka itsekin on osa objektiivista todellisuutta. Marsissa ei ole ajattelevaa subjektia. Silti Mars-planeetta on olemassa subjektista riippumatta.
      Maassa subjekti on ajatteleva ihminen. Ihmisellä on kyky mielikuvitukseen ja ajattelun lentoon yli kaikkien maallisten rajojen. Näin kuvitellaan. Entäpä todellisuus.

Ensin subjektin aivoihin heijastuu luonnon ilmiöt ja oliot aistien välityksellä kuvina ja mielteinä. Luonto itse ei tule aivoihin.
      Heijastaako tiedostus todellisuutta oikein. Absoluuttisesti ei, mutta konkreettisesti kyllä. Käytäntö on totuuden kriteeri. Mikäli syy-yhteyksiä ei ymmärrettäisi, silloin ihmiskuntaa ei olisi.
      Esim. jos kävellessä vastaan tulee joki, ihminen ei jatka kävelyään veteen huomioimatta jokea. Aivot viestittävät muutoksen ja ihminen reagoi siihen.
      Käytäntö osoittaa, olemmeko arvioineet todellisuuden oikein.

Kaikki mielikuvituksellisimmatkin tarut, sadut, uskomukset - mikä niiden lähtökohta on? Niiden juuret ovat havainnoimassamme todellisuudessa. Todellinen maailma, luonto tai maailmankaikkeus on myös mielikuvituksen lähde.

Luonnollinen ihminen heijastaa todellisuutta suunnilleen oikein. Uskonnolliset uskomukset tai dogmit (muuttumattomat opinkappaleet) syntyvät uskovan päässä toiveena ja haluna muuttaa todellisen maailman ehtoja ihmiselle myönteisemmäksi asua ja sen toivotaan toteutuvan olemattoman kautta erilaisilla vippaskonsteilla.
      Uskonnot kieltävät käytännössä todellisuuden olemassaolon ja "uuden todellisuuden" luomisessa syntyy luonnollisesti mielivaltaisia näkemyksiä.

Todellisen maailman ehtojen edessä ihmiskunta on yhdenvertaisessa asemassa. Kukaan ei ole enssijainen tai toissijainen.

• Suopursukka luonnostelee lennokkaasti "semperiläistä" totuutta:
        >>Totuuden luo subjekti ei suinkaan objektiivisesta todellisuudesta vaan raamatun ikiaikaisista väittämistä.

• SF:
      "Toiseksi, mikään maallinen subjekti EI LUO totuutta! Yhdelläkään ihmisellä ei ole kykyä maailmankaikkeuden määrittelemiseen tai mittaamiseen"

SF kiistää ihmisen kyvyn heijastaa todellisuutta. Hän kiistää aivan oikein, että ajattelu ei luo todellisuutta ja hetken päästä kiistää oman lausuntonsa.
      Reaalinen todellisuus ei olisi olemassa. Todellisuus olisi taivaassa ja taivaselämän tavoittelussa. Tällaista filosofiaa opetetaan pappiskoulutuksessa. Siinä ei ole mitään uutta.
      Tuolla filosofialla ei muuta saakaan kuin papin ammatin.

Tuonpuoleinen elämä ja sen tavoittelun tärkeys on nimenomaan luotu ihmisen aivoissa. Se on luotu jo vuosituhansia ennen kristinuskon syntymistä.
      Se on tunteita ja toiveita saada jotain, jollaista ei saada reaalielämässä. Se on maallisten halujen toiveiden tynnyrin mahdollistamishalua edes kuoleman jälkeen.

Taivaselämä on keinotekoisesti luotu olemattomuudesta. Ja koska olemattomuutta ei ole, taivaselämääkään ei ole. Jäljelle jää toive sen olemassaolosta.

Tulevaisuuden ihmisen "taivaselämä" ehkä toteutuu, jahka lähinnä Marsiin ihminen rakentaa asuttavan yhdyskunnan.

• Marsiin meistä kukaan ei ehdi ja Kuukin meiltä jää saavuttamatta.
        Miksi emme ottaisi vastaan Jumalan meille tarjoamaa pelastusta; tässä ja nyt: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut".

Evankeliumin hyvästä sanomasta et löydä tyydytystä inhimillisen 'viisauden' koville vaatimuksille. Niinpä sinun onkin, jos haluat pelastua, toteltava nöyrin mielin seuraavia Paavalin sanoja:

1.Korinttolaiskirje:

3:18 Älköön kukaan pettäkö itseään. Jos joku teidän joukossanne luulee olevansa viisas tässä maailmassa, tulkoon hän tyhmäksi, että hänestä tulisi viisas.
        3:19 Sillä tämän maailman viisaus on hullutus Jumalan silmissä. Sillä kirjoitettu on: "Hän vangitsee viisaat heidän viekkauteensa";
        3:20 ja vielä: "Herra tuntee viisasten ajatukset, hän tietää ne turhiksi."

Ihminen, joka KOKO sydämestään kaipaa pelastusta sielullensa ja etsii rauhaa maailman myrskyjen keskellä, kääntyy lopulta Jumalan puoleen. Sellainen ihminen turvautuu Jumalan Poikaan Jeesukseen. Hänessä meillä on syntien sovitus ja pelastus.

• "Marsiin meistä kukaan ei ehdi ja Kuukin meiltä jää saavuttamatta."

Auta armias noita lausuntoja. Antakee armoo.
      Marsissa on jo käyty. Ei tosin fyysisesti, mutta monet luotaimet ovat tutkineet Mrsia kiertoradalta sekä Marsin pinnalta saakka.
      Kuusta nyt ihiminen on sattumnalta itse käynyt hakemassa näytteitä

Avaruusvaltojen tai siis ihmiskunnan tähtäimessä on jo konkreettisesti pysyvän avaruusaseman rakemtaninen. Joko kuuhun tai Marsiin. Mars näyttää olevan USA:n Nasa suosikki.

Jo pelkkiin suunnitelmiin tarvitaan objektiivisen todellisuuden tuntemusta. Suunnitelmat eivät ole enää pelkästään teorian tasolla. Molemmat aurinkokunnan kappaleet tiedetään tietyillä ehdoilla asumiskelpoisiksi.

Abrahamin ja Jeesuksen taivaassa käy jo nyt aikamoinen elävien ihmisten vilinä. Menevät sinne elävinä ja palaavat takaisin elävinä.
      Tietääkö raamatun "tiedostusprosessi" tästä. Missähän jakeissa asia kuvattaisiin.

• Kuulehan Suopursukka-kuomaseni: sinun Mars- ymv. luotaimesi ovat hyttysten hiekkalaatikkoleikkiin verrattavaa puuhastelua sen rinnalla, mistä on kysymys silloin, kun maailmankaikkeuden Luoja järjestelee asioita ja hoitelee suvereenia valtapiiriään.

>>>Auta armias noita lausuntoja. Antakee armoo.

• Jesaja 59:14 "Oikeus työnnetään takaperin, ja vanhurskaus seisoo kaukana, sillä totuus kompastelee torilla, suoruus ei voi sisälle tulla.

59:15 Niin oli totuus kadonnut, ja joka pahasta luopui, se ryöstettiin paljaaksi. Herra näki sen, ja se oli hänen silmissänsä paha, ettei ollut oikeutta.

59:16 Ja hän näki, ettei ollut yhtäkään miestä, ja hän ihmetteli, ettei kukaan astunut väliin. Silloin hänen oma käsivartensa auttoi häntä, ja hänen vanhurskautensa häntä tuki.

59:17 Ja hän puki yllensä vanhurskauden kuin rintahaarniskan ja pani pelastuksen kypärin päähänsä, hän puki koston vaatteet puvuksensa ja verhoutui kiivauteen niinkuin viittaan.

59:18 Tekojen mukaan hän maksaa palkan: vihan vastustajillensa, koston vihollisillensa; merensaarille hän kostaa."

"Niin oli totuus kadonnut" luemme Jesajan luvusta 59:15.
      Totuuden puolustaminen ei paljoa sytytä tämänkään palstan harventunutta kirjoittajajoukkoa.

Paria virkistävää poikkeusta lukuunottamatta totuuden arvoksi noteerataan palstalla 'evvk', = eipä voisi vähempää kiinnostaa.

Aloitukset tulevat ja menevät (haukotus:). Mutta kerran koittaa aika, jolloin jokainen meistä tekee tiliä Totuuden edessä.
      On hyvä varautua palkanmaksuun, on hyvä rakastaa Totuutta.

• "Totuuden puolustaminen ei paljoa sytytä tämänkään palstan harventunutta kirjoittajajoukkoa."

Olen samaa mieltä. Vahinko. Valitettavasti palstalaisten suurin mielenkiinto kohdistuu elämän tuhoutumiseen kristillisen maailmanlopun nimissä.

Yhdessä asiassa UT hakee oikeaa ratkaisua. Nimittäin ikuisessa elämässä.
      Ihminen (UT:ssa Jumala) on potentiaalisesti ollut aina ja tulee olemaan.

Mikään syntyvä olio tai ilmiö ei voi syntyä tyhjästä. Olion ainesosat täytyy olla jo olemassa, että se voi järjestyä (kuuseksi, joeksi, vehnäksi, hiireksi, ihmiseksi ym.).
      Samoin olion kuoltua (eloton tai elävä) ei katoa minnekään. Sen ainesosat ovat edelleen olemassa. Jossakin olomuodossa.
      Mikään syntynyt olio ei elä ikuisesti. Niitä syntyy ja kuolee lakkaamatta. Olion ainesosat säilyvät.

On täysin mahdollista, että edes yksi pieni atomi ( sellaisenaan tai vähän muuttuneena) olisi ollut ainesosana useissa myöhemmin syntyneissä ihmisissä.
      Materia on alituisessa muutoksen ja liikkeen tilassa.

Koska materiaa ei voi synnyttää eikä hävittää, materia "elää" ikuisesti. Teoreettisesti voisi olla rajattoman ajan puitteissa olla mahdollista muodostua täsmälleen samanlainen aurinkokunta historioineen. Se eläisi historiansa uudelleen uutena historiana muistamatta entistä.
      Ehkä elämme jo toisen tai kymmenenenen kerran!

• >>Valitettavasti palstalaisten suurin mielenkiinto kohdistuu elämän tuhoutumiseen kristillisen maailmanlopun nimissä.

• "Meidän Jumalamme ei ensisijaisesti tarjoa maailmanloppuja,...."

Mutta tarjoaa kuitenkin. Hellareille se on ensisijainen. He valmistautuvat jo ensi vuoden lopputaisteluun.
      Tänä vuonna se ei näytä tulevan ja toisekseen ensin vuoden alussa on presidentivaalit ja hellaritkin haluavat nähdä ensin lopputuloksen.

• -to_y-

Johanneksen ilmestys 21:17
      Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Joka tämän kuulee, sanokoon: "Tule!" Joka on janoissaan, tulkoon. Joka haluaa, saa lahjaksi elämän vettä.

Totuus on ilmaista.

• -to_y-

No joo... Tietysti kun lahjan saa niin usein annetaan vastalahja. Sen verran kait totuuden lahja maksaa että kertoo totuudesta muillekkin :)

• keveakuorma

oon usein miettinyt että miten muka subjektiivinen olento kykenee löytämään objektiivista totuutta/todellisuutta ?
      jos totuus konstruoidaan sosiaalisesti, niin silloinhan jokaisen ihmisen totuus on sosiaalisesti konstruktoitu, jolloin totuus on subjektiivsta ja näin ollen relatiivista, ympäristöstä riippuen..
      joten ihmisen totuus on aina subjektiivista.. :D jolloin on ihan turha väitellä siitä mikä on totuus, koska emme voi koskaan täydellä varmuudella sitä tieteellisesti tai aivoitellen todistaa.
      todellisuus on jokaiselle subjektiivista..

• Filosofien ja muiden 'viisaustieteilijöiden' totuus on relatiivista.
        Heillä ei voi olla absoluuttista totuutta, joka kattaisi kaiken olevaisen, kaiken mitä maailmankaikkeus pitää ja on pitänyt ja tulee pitämään sisällään kautta kaikkien aikojen.

Viisaimpienkin ihmisten inhimilliset totuudet lässähtävät kuin pannukakku, kun pitäisi määritellä kestävä totuus kaikesta.

Arvostan kyllä tieteen suurenmoisia saavutuksia. Mutta totuutta niillä saavutuksilla ei ole pystytty juurikaan lähestymään saati sitten määrittelemään.

Totuudella tarkoitan tässä aloituksella ensisijassa hengellistä käsitettä, joka riittää tyydyttämään ihmisen totuuden 'nälän'.

"Siitä me myös puhumme, emme inhimillisen viisauden
        opettamilla sanoilla, vaan Hengen opettamilla, selittäen
        hengelliset hengellisesti. Mutta luonnollinen ihminen ei
        ota vastaan sitä, mikä Jumalan Hengen on; sillä se on
        hänelle hullutus, eikä hän voi sitä ymmärtää, koska se
        on tutkisteltava hengellisesti." 1.Kor.2:13-14

Hengellistä, pelastavaa totuutta ei voi saavuttaa ilman uskoa.
        "Mutta ilman uskoa on mahdoton olla otollinen; sillä sen, joka Jumalan tykö tulee, täytyy uskoa, että Jumala on ja että hän palkitsee ne, jotka häntä etsivät." Heb.11:6

Jotta mitään ansiota totuuden löytämisestä ei jäisi ihmisen viisaudelle, on nöyrästi tunnustettava, että uskokin on lahja.

• Silloin kun tiedostamisprosessia ei ymmärretä ja kiistetään subjektin mahdollisuus tiedon saantiin, sanotaan kuten vieteissä teologit sanovat. Absoluuttista totuutta ei voi saavuttaa - siksi mitään totuuutta ei ole ja sitten totuudeksi löytyy kahdentuhannen vuoden takaiset selitykset maailman olemuksesta.

Kun sanotaan, että totuus on aina subjektiivinen, silloin ihmisestä tehdään "jumala" ja tämä mystinen olento (ei enää ihminen) luo päässään kaiken sen minkä aisteilla havaitsee tai mitä tiedemies kojeillaan löytää. Totuuksia olisi yhtä monta kuin ihmistä.
      Pappishapatus ei voi kohota korkeammalle. Se on jo "jumalallisissa korkeuksissa".

Totuuden tiedostamisesta.
      Otetaanpa aukio, jonka keskellä on yksi ainoa puu, mänty. Kaikki suomalaiset laitetaan kiertämään puun ympäri ja sanomaan, mikä se on. Jokainen vastaa että siinä on mänty tai mäntypuu tai se puu nimeltään mänty.
      Vastaus sisältää absoluuttisen totuuden. Se sisältää myös konkreettisen totuuden.
      Kuvaileepa joku sitten mäntyä tarkemmin miten tahansa, mänty ei siitä muutu. Se on sitä mitä on.

Vastaus sisältää jo itsessään ristiriitaisuuden ja vastakohdan. Sanana mänty merkitsee jotain ja jotain mitä se ei ole.

Tiedostus etenee eteenpäin. Mänty on havupuun heimoa. Se on kasvi. Se kelpaa polttopuuksi. Siitä saadaan suksia, huonekaluja, tärpättiä, tervaa ja monenmoista. Nämäkin ovat absoluuttisia totuuksia.
      Edemmälle menevä tarkastelu vaatii tieteellisiä kojeita. Männyn kemiallinen koostumus, kasvun toimintaperiaate, jälkeläisten tuotanto ym. ym. seikkoja.
      Tiedotus alkaa yleisestä ja etenee yksityiseen.

Riippumatta mäntyä katsovan tietotasosta, mänty on sellainen kuin on ajattelusta riippumatta. Männyn olemuksen tiedostaminen on objektiivisen totuuden esillesaamista.
      Tiedostuksen eteneminen löytää männystä yhä uusia puolia. Jo pelkästään männystä on mahdoton saada kokonainen tieto eli absoluuttinen totuus.
      Estääkö tämä tiedostusta tai tekeekö se sen tarpeettomaksi. Ei suinkaan. Mitä enemmän männystä tiedetään, sitä enemmän sillä on käytännöllistä merkitystä.
      Lukija voi laitttaa männyn tilalle minkä tahansa muun sanan tai maailmankaikkeuden, periaate tiedostuksessa on sama.

Teologit voivat tietämättään propagoida "subjektiivista totuutta". Käytännössä se on heidän tehtävänsä. Jos eivät niin tee, he eivät kohta enää nosta palkkaa teologin työstä.

• keveakuorma

tässä onkin tieteen ja uskonnon välinen raja-aita: miten voidaan muuttaa jotain sellaista kuin Jumala mitattavaan muotoon, kun meillä on vain tuo raamattu ja ihmisten kokemukset ? Voidaanko Jumalaa määritellä tieteellisin keinoin ja voidaanko siitä sanoa jotain ? Onko teologia ylipäätänsä määriteltävissä tieteeksi ? Entäs muut "pehmeät" tieteet, kuten psykologia, sosiologia, jotka mittaa ihmisten pään sisäisiä, näkymättömiä reaktioita ?
      Elämä on omituista, ehkä teologialle löytyy jonkinlainen tieteellinen perusta, mutta ei se niin vankka ole kuin jotain fyysistä asiaa mitatessa.. mutta toisaalta, onko se tarpeellistakaan..

• Ihminen itse on myös osa objektiivistä todellisuutta. Emme kuvittele naapuria olevaksi. Naapuri on olemassa ja me tiedostamme sen.

Psykologia ja sosialogia tutkivat myös objektiivistä todellisuutta. Ensimmäinen lähinnä sitä, mitä aivopassa tapahtuu ja jälkimmäinen suurten ihmisjoukkojen käyttäytymisen lakeja.

Jumalan terminkin takana vaikuttaa todellisuus, tosin vääristyneessä muodossa.
      Jumalan ominaisuudet eivät ole tuulesta temmattuja.

1.
      Jumala on kaikkialla läsnä, ajaton ja rajaton. Jumala on ihmisen kuva taivaassa.
      Rajaton ja ajaton materia persoonallistetaan hengeksi olemattomuudessa.
      Materia muutetaan hengeksi ja henki materiaksi (lihaksi).

Tällainen maailmankatsomus on irtaantunut täydellisesti todellisuuden ymmärtämisestä, kääntänyt sen nurinniskoin. Katsomuksen ainesosat ovat silti olemassa. Materia on "aineellista", tyhjiö on yksi materian olomuoto.

2.
      Katsotaanpa Jumalan adjektiiveja.
      Jumala on kiltti, auttavainen, kiivas, kiukkuinen, murhiin yllyttäjä, niitä tekevä, joukkomurhaaja, lasten ystävä, kansojen ystävä, vääräuskoisten vihaaja, orjuuden kannattaja ym. ym.

Millainen Jumala on? Mitä poikkeavaa jumalan ominaisuuksissa on sellaista mitä ihmisessä ei ole! Ei mitään.
      Ihminen (uskova) siirtää taivaaseen omat toiveensa ja halunsa ja toivoo niiden tulevan takaisin maan päälle lihaksi ajattelun (rukoilun) voimalla.

Uskonnoissa ei ole mitään muuta kuin mitä ihminen voi luontoa ja elämää tarkkailemalla kuvitella.

Millainen olisi hyvä jumala? Se antaisi luonnon kaikkineen olla ja kehittyä omillaan. Siinä tapahtuisi hyvää ja pahaa ja kaikenlaista aivan niin kuin nytkin tapahtuu kaikesta raamatun lukemisesta ja uskosta riippumatta.
      Ihminen vapautuisi henkisesti ja uskonnolla alistaminen lakkaisi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      127
      1934
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      100
      1670
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      56
      1286
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      64
      1207
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      31
      998
    6. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      47
      896
    7. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      51
      893
    8. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      44
      862
    9. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      820
    10. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      798
    Aihe