Minä olin luennolla, enkä kuullut uutista ennen kuin molemmat tornit olivat jo romahtaneet. Menin kotiin ja katsoin koko loppupäivän BBC Newsiä.
Minulla oli silloin hyvin yksiulotteinen ja negatiivinen kuva Yhdysvalloista ja erityisesti sen tuoreesta presidentistä, ja tuntemaani kauhuun ja epäuskoon sekoittui tietynlaista "mitä minä sanoin" -asennetta, josta en ole ollenkaan ylpeä. Sen sijaan, että olisin suoraan tuominnut teon sinä karmaisevana rikoksena ihmiskuntaa kohtaan, mikä se oli, ajattelin, että Amerikka on itse vastuussa siihen kohdistuvasta vihasta ja katkeruudesta. Paheksuntani vain lisääntyi Bushin sodanjulistuksen myötä.
En ollut suinkaan ainoa, jonka tunsi väärin kohdistettua sympatiaa terrorismia aseenaan käyttäviä tahoja kohtaan. Tyypillistä oli tuomita teko, mutta ymmärtää, millaisista poliittisista ja sosiaalisista olosuhteista se kumpusi. Nykyään, kun kuulen sellaisia lausuntoja, olen häpeissäni, että koskaan ajattelin niin ja kehtasin vieläpä sanoa sen ääneen.
Kun joukko nuoria miehiä kaappaa neljä matkustajakonetta tarkoituksenaan lentää niillä päin rakennuksia ja tappaa tuhansia ihmisiä, vaatii todella vääristynyttä ajattelua edes pyrkiä rationalisoimaan sellaista tekoa. Järjellä ei sen kanssa ollut mitään tekemistä, vaan se tehtiin vihan vallassa ihmisvihamielisen ideologian ajamana kuvitellen, että se palkitaan Jumalan taholta ruhtinaallisesti.
Kymmenen vuotta sitten ajattelin myös, että islam oli vain keppihevonen, että rauhan uskontoa ei ollut syyttäminen WTC-iskuista. Kuvittelin, että Al-Qaedan on täytynyt julmasti vääristellä rauhan uskontoa käyttääkseen sitä osana ideologiaansa. Toisaalta tämä kumpusi ihan aidosta toiveesta, että muslimit eivät joutuisi vihan kohteeksi, koska jotkut heistä ovat murhaajia. Mutta se kumpusi myös siitä, että oman ideologiani mukaan kaikki uskonnot olivat samanlaisia ja julmuudet, epäoikeudenmukaisuudet, sodat ja terrorismi johtuivat aina jostain muusta kuin uskonnosta. Syynä oli kulttuuri, politiikka, kouluttamattomuus, köyhyys, tyhmät ihmiset. Ihan mikä tahansa muu kuin uskonto. Teot tehtiin ehkä uskonnon nimissä, mutta oman ideologiani mukaan motivaation täytyi olla toisaalla.
Sellainen ajattelu, että uskontoja on kiittäminen niiden inspiroimista hyvistä teoista, muttei koskaan syyttäminen niiden motivoimista pahoista teoista ei ole hedelmällistä ja estää meitä tunnistamasta haitallisia ja ihmisvihamielisiä ideologioita. Ja saa nuoren suomalaisnaisen rationalisoimaan julmaa ja epäinhimillistä tekoa, joka johti tuhansien ihmisten kuolemaan ja kahteen sotaan.
Missä olit 11.9.2001?
19
114
Vastaukset
- Finavia mies.
Olin töissä kun juttu alkoi pyöriä uutisissa, olen pääkaupunkiseudulla lentokentällä töissä ja siitä tapahtuamasta alkoi suomen ilmailualan alamäki sillä uudet tiekunteneet turvatoimet ovat niin kalliita että suomen ilmailuala kamppailee kustannuksien kanssa ja sen seuranneiden sotien takia nousseet polttoainekustannukset ovat jatkuva riesa.
- trskele
Olin kotona ja sinänsä ei kiinnostanut tornien kaatuminen.
- Welder88
Olin kesän viimeisissä kunnan järjestämissä yleisurheilu kisoissa ja voitin kultaa kuulantyönnöstä(3kg kuula, n. 9m). Olin 13vuotias.
- miss ei kirj.
Olin juuri tullut koulusta, isoveljeni pyysi katsomaan TV:tä ja kertoi mitä oli tapahtunut. Silloin ei vielä tiedetty mitä oli tapahtunut oikeasti, eikä miksi näin tapahtui. Olin kauhuissani, pelkäsin että alkaa sota. Olin 13v. Sen verran traumaattinen tuo tapahtuma oli, että paljon myöhemmin kun aika matalalla taivaalla lenteli lentokone, ajatuksiini tuli että mitä jos tuo lentokone lentää päin meidän taloa. Asuimme sillon 10 kerroksisessa kerrostalossa. Ihan hullua ja järjetöntä. :(
- Jeesus the Jumala.
Olin lomalla, ja Allah tuurari minua
- poiukydfvb
Olikohan joku suomalainen poliitikko kun totesi WTC-iskujen jälkeen; "Islam on maailman rauhanomaisin uskonto"
En käsitä miten tuollaisen terroriteon jälkeen joku voi nähdä asian tuolla tavalla.
Minusta on huolestuttavaa jos valtion johtopaikoilla on sellaisia ihmisiä, jotka eivät joko ymmärrä tai kykene harkitsemaan sanojaan.- hö höö...
Ja sillähän ei ole mitään tekemistä että kristityt ja Juutalaiset ovat yhdessä sortaneet muslimeita tauotta?????
Olin talon perustusten teossa ja eräs vanha mies tuli kertomaan polkupyörällä asian. Se on sellainen tarinankertoja että vähintään 50% jutuista saa päästää toisesta korvasta ulos. Muistan ajatelleeni että mitähän nyt tuosta uskoisi.. Juttu oli kuin olikin totta.
Isku oli järkyttävä tragedia, mutta siinä kuoli vain tuhansia ihmisiä. Jokainen on tietenkin täysin turha kuolema. Uhrien määrään nähden asia on saanut kohtuuttoman paljon julkisuutta. Johtuu tietysti siitä, että tapahtui USA:ssa. Joka päivä kuolee afrikassa saman verran ihmisiä ravinnon puutteeseen, mutta se ei saa juuri mitään mediatilaa. Tämä ei tietenkään vähennä WTC iskujen kauheutta, mutta antaa niille hieman realistisempaa mittasuhdetta.Muistan sen aamun kun katsoin tv:tä paljon ennen kuin piti opistolle junalla lähteä. Ei oikein osannut sanoa mitä ajatteli, kun näin lentokoneiden iskeytyvän torneihin joita seurasi sortumiset. Ja kyllä vieläkin on vaikea käsittää asian laajuutta.
http://i806.photobucket.com/albums/yy345/kingoftheheavies/ad4c44e7.jpg- 1
Ja Reagan oli kristitty.
he he he hee... - tulin koulusta sillo
aamun ? iskut tehtiin iltapäivällä kello 16 suomen aikaa.,olitko amerikassa silloin ?
- Saa ajatella
tulin koulusta sillo kirjoitti:
aamun ? iskut tehtiin iltapäivällä kello 16 suomen aikaa.,olitko amerikassa silloin ?
Jospa se oli suraava aamu.
- No ajattelisit sitte
Saa ajatella kirjoitti:
Jospa se oli suraava aamu.
aloittaja kysyi päivämäärästä 11.9.2001.
vastaaja vastasi "muistan SEN aamun"
vai tarkoititko "surraava aamu"? tulin koulusta sillo kirjoitti:
Totuus tuli julki. Eli muistan missä olin. Olin kännissä.
- tulin koulusta sillo
Lollo lehteä luin, Raamatun kanssa
- Muikkuinen
Töissä etnisessä ravintolassa, missä muutamia työntekijöitä hymyilytti Osaman temppu (tiesivät heti kenen tekosia)... Itseäni ei juuri naurattanut.
- DarkNH
Ensin kuulin kaverilta että jotain on tapahtunut. Luuli varmaan että olen tietoinen jo asiasta.
Poltin alaikäisenä baarissa tupakkia ja join hyvää kahvia. Telkkarista tuli se tornien sortuminen uudestaan ja uudestaan. Silloin en tiennyt kuinka suuri juttu siitä eskaloituu. Sitten illalla oli mtv3 yöchat ihan sekaisin. Ei näkynyt BBC vaan TXTTV.
Missä sinä olit kun JFK tapettiin? - Muuan attasin
Olin siinä ensimmäisessä törmänneessä koneessa kuskina. Kirjoittelen nyt täältä taivahista neitsyitteni hieroessa pakaroitani.
- sen näk.sok.reettaki
Mutta koskahan saadaan pääsyyllinen tuomiolle. Meinaan se Soots Pushi(tyhmempi). Sehän kaiken junaili "kavereineen".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pekka Aittakumpu ja Jenni Simula kiistävät väitetyn aviorikoksen
"Yleisessä tiedossa oleva asia”, sanovat Kalevan lähteet https://www.kaleva.fi/pekka-aittakumpu-ja-jenna-simula-ki2056468Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1442887- 442347
- 962161
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2382051Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2311467- 781432
Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää131366Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j71315Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä3871256