Kyllä minä ymmärrän jos joku ei usko Jumalan olemassaoloon.

joku vaan

Kyllä minä ymmärrän jos joku ei usko Jumalan olemassaoloon ja on ateisti. Hän vain ei usko. En syytä enkä tuomitse. Ehkäpä ihminen alkaa etsiä Jumalaa sitten kun on oikein kova hätä ja menee huonosti elämässä. Jos ihmisellä on kaikki hyvin niin silloin hän ei kaipaa Jumalaa tai uskonasioita. Niin se monesti on.

Siunausta kaikille! :)

30

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ymmärrät hyvin ateismin lähtökohdan.

Siksi haluaisin auttaa sinua ymmärtämään myös sen, että ateisti ei todennäköisesti ryhdy uskomaan vaikeuksienkaan kohdatessa.

Aivan samoin kun sinäkään et käänny hindujen jumalien puoleen elämän karikoissa, koska niitä ei mielestäsi ole olemassakaan, niin en minäkään ala uskomaan kristinuskojen jumaliin hädän hetkellä. Samasta syystä.

Valitettavasti/onneksi tiedän asian kokemuksesta.

Ei jonkun ateistin kääntyminen koettelemusten edessä varmaan aivan täysin mahdotonta ole, jos hänen ateisminsa sattuu olemaan heikkoa lajia ja hän on luonteeltaan helposti hätääntyvä sekä silloin arvostelukyvytön.

Kyseisessä tapauksessa on helppo sortua lahkolaisten suosimaan ajatukseen: "Hän ei ollut oikea" ateisti, vaikka hän olisi vain hetkeksi menettänyt otteensa todelliseen maailmaan.

• joku vaan

Kristinuskossa ei ole jumalia vaan yksi Jumala. On helppo sanoa hyvinä aikoina ettei ryhdy uskomaan vaikeuksien kohdatessa mutta entäs sitten kun ne vaikeudet kohtaavat? Hindujen jumalat ovat siinä mielessä todellisia että ne ovat riivaajia ja voivat aiheuttaa esim. sairauksia. (olen kuullut eräänkin tapauksen)

Usein syytetään uskovaisia erilaisista asioista vaikka kyseessä ei ole ollut uskovainen vaan vain uskonnollinen henkilö joka on samalla viivalla ei-uskovan kanssa. Uskovainen voi kyllä myös langeta ja tehdä virheitä. Olen kuullut että jotkut uskovaiset ovat jopa luopuneet uskostaan.

Siunausta!

• R. Sitia
        joku vaan kirjoitti:

Kristinuskossa ei ole jumalia vaan yksi Jumala. On helppo sanoa hyvinä aikoina ettei ryhdy uskomaan vaikeuksien kohdatessa mutta entäs sitten kun ne vaikeudet kohtaavat? Hindujen jumalat ovat siinä mielessä todellisia että ne ovat riivaajia ja voivat aiheuttaa esim. sairauksia. (olen kuullut eräänkin tapauksen)

Usein syytetään uskovaisia erilaisista asioista vaikka kyseessä ei ole ollut uskovainen vaan vain uskonnollinen henkilö joka on samalla viivalla ei-uskovan kanssa. Uskovainen voi kyllä myös langeta ja tehdä virheitä. Olen kuullut että jotkut uskovaiset ovat jopa luopuneet uskostaan.

Siunausta!

"Usein syytetään uskovaisia erilaisista asioista vaikka kyseessä ei ole ollut uskovainen vaan vain uskonnollinen henkilö joka on samalla viivalla ei-uskovan kanssa."

Ihan klassikko argumentti: "Ei ne jotka tekee pahaa ole oikeita uskovaisia vaan jotain ihan muuta porukkaa." Mitäköhän Tomás de Torquemada olisi tehnyt sinulle, jos olisit tuollaisia käynyt hänelle juttelemassa.

• joku vaan kirjoitti:

Siunausta!

Vähämpä tiedät palvomastasi uskonnosta. Kristinuskossa on 4 jumalolentoa riippuen laskentatavasta lukematon määrä muita henkiolentoja riippuen mielikuvituksesta ja tulkinnoista. Tyypillinen pronssikautinen uskonnollinen tarukokoelma.

• joku vaan kirjoitti:

Siunausta!

Oliko Jeesus myös Jumala vai vain Jumalan poika?

Ja jos oli silloin kristinuskolla on kaksi jumalaa.
        Ja jos ei silloin Jumala on Jeesuksen yläpuolella eli tämän isä. Ja on määräsyvallaltaan suurempi.

• joku vaan kirjoitti:

Siunausta!

"Kristinuskossa ei ole jumalia vaan yksi Jumala. On helppo sanoa hyvinä aikoina ettei ryhdy uskomaan vaikeuksien kohdatessa mutta entäs sitten kun ne vaikeudet kohtaavat? Hindujen jumalat ovat siinä mielessä todellisia että ne ovat riivaajia ja voivat aiheuttaa esim. sairauksia. (olen kuullut eräänkin tapauksen)"

Kristinuskoissa on useita jumalia.

Yksi tapa useuteen on se, että kolminaisuuden jäseniä pidetään käytännössä omina persoonallisina jumalinaan. Asia selviää esimerkiksi kysymällä itseltään, onko Jeesus jumala vai ihminen. Sitten on tietysti esim. katolisten Mariakultti, pyhimykset ym.

Toinen syy, miksi voidaan sanoa, että kristinuskoissa on monia jumalia, on se että jokaisella lahkolla ja jopa yksittäisillä ihmisillä on omat erilaiset jumalansa. Jonkun jumala suvaitsee vaikka naispapit ja toisen jumalalle on punaiset sukatkin kauhistus.

Jos kristinuskojen jumalilla olisi vain yksi tahto, jonka se ilmoittaisi samanlaisena kaikille uskojilleen, niin silloin voisi puhua yhdestä jumalasta.

Koska näköjään uskot hindujen jumalien olevan todellisia, niin sinulle pitää antaa toisenlainen esimerkki:

Aivan samoin kun sinäkään et käänny Joulupukin puoleen elämän karikoissa, koska sitä ei mielestäsi ole olemassakaan, niin en minäkään ala uskomaan kristinuskojen jumaliin hädän hetkellä. Samasta syystä.

Jos uskot Joulupukinkin olevan olemassa jossakin muodossa, niin yritän keksiä vielä sopivamman vertauksen.

Elämä on todellakin helppoa hyvinä aikoina. Olen kokenut myös huonoja aikoja ja jopa joutunut katsomaan kuolemaa silmästä silmään. En ole silloinkaan tuntenut mitään tarvetta alkaa uskomaan mielikuvitusjuttuihin. Että se siitä sitten.

• hörhörhörhör
        atac kirjoitti:

Oliko Jeesus myös Jumala vai vain Jumalan poika?

Ja jos oli silloin kristinuskolla on kaksi jumalaa.
        Ja jos ei silloin Jumala on Jeesuksen yläpuolella eli tämän isä. Ja on määräsyvallaltaan suurempi.

Erikoista, ettei noin perusasiaa kristinuskosta tiedetä...

No asian valaisemiseksi voitte käydä lukemassa ev.lut.kirkon sepistyksen asiaan: http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kolminaisuusoppi.

• hyväksi olisi
        KeljuKooKojootti kirjoitti:

Vähämpä tiedät palvomastasi uskonnosta. Kristinuskossa on 4 jumalolentoa riippuen laskentatavasta lukematon määrä muita henkiolentoja riippuen mielikuvituksesta ja tulkinnoista. Tyypillinen pronssikautinen uskonnollinen tarukokoelma.

Ateistit pitäisi laittaa rippikouluun. Tietäisivät enemmän kristinuskosta.

• 3w4retg

"Hindujen jumalat ovat siinä mielessä todellisia että ne ovat riivaajia ja voivat aiheuttaa esim. sairauksia. (olen kuullut eräänkin tapauksen)"

-Minäkin olen kuullut että jossain on nähty menninkäisiä. Riivaajat ovat ihan yhtä vakavastiotettavia olentoja, oli kyse mistä tahansa uskonnosta.

• muuan mies

kun ateisti ei usko jumalan olemssaoloon, niin se ei ole vielä tietoa jumalattomuudesta, sillä vasta kun kaikenlainen usko päättyy, niin voimme nähdä onko sitä vain ei, joten se on jokaisen henkilökohtaisesti nähtävä
      En halua paljastaa lopputulosta joten siitä tulisi uskon asia, joten se asia on jokaisen henkilökohtaisesti ratkaistava

Ateistilla on usko vielä vaikka ei uskookaan jumalaan, sillä tuo usko on meissä psykologisena perimänä ego sielu, ja vasta kun lakkautuu voimme nähdä ajattoman totuuden

• khkjhh

''Ateistilla on usko vielä vaikka ei uskookaan jumalaan, sillä tuo usko on meissä psykologisena perimänä ego sielu, ja vasta kun lakkautuu voimme nähdä ajattoman totuuden''
        Oletko arjuuna vai arjuunaa kopiova hihhuli?

• "Ateistilla on usko vielä vaikka ei uskookaan jumalaan, sillä tuo usko on meissä psykologisena perimänä ego sielu, ja vasta kun lakkautuu voimme nähdä ajattoman totuuden "

Älä valehtele. Oletko joku psykologi? Ateismi on uskon puute jumaliin.

• missxcessive kirjoitti:

"Ateistilla on usko vielä vaikka ei uskookaan jumalaan, sillä tuo usko on meissä psykologisena perimänä ego sielu, ja vasta kun lakkautuu voimme nähdä ajattoman totuuden "

Älä valehtele. Oletko joku psykologi? Ateismi on uskon puute jumaliin.

Ei usko pääty siihen että kieltää jumalan vaan on kiellettävä myös kaikki usko, jonka me olemme saaneet peritönä,materiasta kehityksen kautta syntyneestä egosta
        Käsite maailma on uskon maailma, ja tuo perimä alkaa vaikuttamaan meissä kun opimme puhumaan ja muodostamaan käsityksiä
        Sitä ennen lapsi vaistonsa varassa eli ilman egoa
        Näin egon on ihmisen syitten ja seurausten ketju joka ei voi päättyä fyysisessä kuolemassa, vaan jatkuu uudessa persoonassa, niinkauan kuin kun ne on loppuun käyty
        KUn henkisellä alueella toimiva ego on ymmärtänyt koko tun prasessin , jonka se on käynyt läpi egon syntymisessä niin syyn jaerauksen laki heittää vaikuttamasta, ja ego kuoleutuu pois
        Jos tyrmäätte nuo asiat, niin silloin te kumoatte syyn ja seurauksen lain joka on maailman kaikkeudellinen laki ja vain uskonto kieltää sen olemassa olon

Henkimaailma on totta, sillä se on tuon lain mukaan syntynyt, ja sen on synnyttänyt materiasta kehityksen syntynyt ajatus, joka on korkein materiasta syntynyt henki

Ettehän te voi tuota asiaa ymmärtää koska teille on koulussa opetettu määrätyt kaavat joitten mukaan toimitte, joten hakeudutte niiden taakse poulustaaksenne sitä mitä teille on opetettu

• niko-tiina kirjoitti:

Ei usko pääty siihen että kieltää jumalan vaan on kiellettävä myös kaikki usko, jonka me olemme saaneet peritönä,materiasta kehityksen kautta syntyneestä egosta
        Käsite maailma on uskon maailma, ja tuo perimä alkaa vaikuttamaan meissä kun opimme puhumaan ja muodostamaan käsityksiä
        Näin egon on ihmisen syitten ja seurausten ketju joka ei voi päättyä fyysisessä kuolemassa, vaan jatkuu uudessa persoonassa, niinkauan kuin kun ne on loppuun käyty
        KUn henkisellä alueella toimiva ego on ymmärtänyt koko tun prasessin , jonka se on käynyt läpi egon syntymisessä niin syyn jaerauksen laki heittää vaikuttamasta, ja ego kuoleutuu pois
        Jos tyrmäätte nuo asiat, niin silloin te kumoatte syyn ja seurauksen lain joka on maailman kaikkeudellinen laki ja vain uskonto kieltää sen olemassa olon

Henkimaailma on totta, sillä se on tuon lain mukaan syntynyt, ja sen on synnyttänyt materiasta kehityksen syntynyt ajatus, joka on korkein materiasta syntynyt henki

Ettehän te voi tuota asiaa ymmärtää koska teille on koulussa opetettu määrätyt kaavat joitten mukaan toimitte, joten hakeudutte niiden taakse poulustaaksenne sitä mitä teille on opetettu

lisäksi en ole psygoloki, eikä noita asioita ratkota sen avulla, sillä psykologia on titeenä hakoteillä, sillä se keskittyy vain manipuloimaan ihmistä
        Psykologit tutkivat toista ihmistä, mutta pitäisi tutkia itseään, niin silloin voisivat saada totellista tietoa

• niko-tiina kirjoitti:

Newage-tyyppinen hölinä ja hatusta tehtyjen väitteiden tekeminen on pelkkää hölynpölyä.

"Ettehän te voi tuota asiaa ymmärtää koska teille on koulussa opetettu määrätyt kaavat joitten mukaan toimitte"

Vaikka sinä tuolla tyylillä olet koulusi käynyt, ei se tarkoita, että muut tekisivät niin. Oleellista ei ole opetella kaavoja ulkoa vaan ymmärtää periaatteet niiden taustalla ja kyetä itse arvioimaan ja tekemään niitä kaavoja. Sellaista kykyä ei osoita hölynpölyn jokeltelu.

• "Ehkäpä ihminen alkaa etsiä Jumalaa sitten kun on oikein kova hätä ja menee huonosti elämässä."

Ehkä noin joskus voi olla ja onkin. Muttei se ole mikään todiste, että kaikki tekisivät samalla tavalla. Eli käänny onglemien kohdatessa ensimmäisenä piruntorjunta patteriston puoleen. Katsos kun joskus ihmiset osaavat hakea onglemansa lähteen ihan maallisista arkisista asioista.

Eivätkä ensimmäisenä ajattele onglemana olevan jonkin Karman lakiin nojaavan chakra energia tukoksen.

Tai synnin/Karman ongleman joka estää Dharmaan tai taivaaseen pääsyn.

• piip.

hehhee

Et syytä etkä tuomitse, jos joku ei ole samanlainen uskihörhö kuin sinä????

• etsimme eri tavoin?

Oeln tavannut henkilöitä, että he ovat alkaneet etsiä Jumalaa ja iankaikkista todellisuutta, koska elämä on ollut niin käsitämättömän ihanaa. Ei voi uskoa että kaikki on vain itsetään niin hyvin ja jano elää ikuisesti kasvaa, kun nauttii ja on hyvä olla. Itse etsin Jumalaa juuri parhaimpina onnenhetkinä ja kun ajallisesti oli kaikki ihan loistavasti. Tosin kuolemanpelko vaivasi ajoittain.

• Kyllä se on toinen ihminen, joka aiheuttaa kärsimystä toiselle, eikä mikään riivaaja.Jos alkaa rukoilla ja ruikuttaa saa ruikuttaa armoa koko elämänsä.Aika julma oppi tämä:"Se jolla on, sille yhä lisätään ja siltä jolla ei ole, otetaan pois sekin, minkä hän kuvittelee itsellään olevan."En minä halua noudattaa tuollaista oppijärjestelmää!

• R. Sitia
    • "Ehkäpä ihminen alkaa etsiä Jumalaa sitten kun on oikein kova hätä ja menee huonosti elämässä. Jos ihmisellä on kaikki hyvin niin silloin hän ei kaipaa Jumalaa tai uskonasioita. Niin se monesti on."

Ehkäpä ei. Oikein kova hätä on ollut ja huonosti on mennyt mutta eipä ollut jumala mielessä.

• joku vaan
      5.10.2011 14:16

>>>...Jos ihmisellä on kaikki hyvin niin silloin hän ei kaipaa Jumalaa tai uskonasioita. Niin se monesti on.

• +++++++++++++++

Miksei jumala voi todista itseään ihmiselle siten, että tämä pystyy arvioimaan kokemustaan järkillä?

Kun ihmisellä menee huonosti tämä takertuu helposti mihin tahansa joka helpottaa oloa, jopa harhoihin.

• Sitten kun tulee oikein kova hätä, ihminen alkaa yleensä etsiä rahaa!

• joku vaan

Raha ei ole vastaus kaikkeen. Esim. on olemassa sairauksia yms. joita ei voi rahan voimalla parantaa.

• Voipas! Minä paranin.

• Aatiltu

"Voipas! Minä paranin. "

Jotain nyt vain jäi paranematta.

• Niin jäi. Silmät!

• LookAtYou

Juuri tuollaisen ajattelutavan soisin olevan kaikilla uskiksilla. Valitettavasti niitä paasaavia miekkafundiksiakin löytyy. Pidän kuitenkin hyvin epätodennäköisenä että ikinä kääntyisin uskoon.

• En pidä kovinkaan todennäköisenä että sinä oikeasta ymmärrät henkilöä joka ei usko minkäänlaisen jumalan olemassaoloon. Pois lukien tietenkin sellainen mahdollisuus että olet trolli.

Minulla kun ei ole ensimmäistäkään syytä alkaa jonkinlaisen hädän kohdatessa etsiä apua jostakin jonka olemassaoloon minä en usko.
      Tämä olisi sama jos esittäisit että: Hädän hetkellä jokainen etsii apua näkymättömistä koettavan todellisuuden ulkopuolella elävistä tontuista.

Minä en usko tällaisten tonttujen olemassaoloon yhtään sen enempää kuin uskon minkäänlaisen jumalan olemassaoloon, joten mitä mahdollista syytä minulla olisi koskaan turvautua kumpaankaan minkäänlaisessa tilanteessa??

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Minkä nimistä naista

Täällä kaipailet?
      Ikävä
      106
      2449
    2. Minkä nimistä miestä

Täällä kaipailet🤔
      Ikävä
      106
      1912
    3. Ripeyttä asiointiin

Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee
      Hyrynsalmi
      16
      1804
    4. Mitä ajattelit hänestä

Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen
      Ikävä
      99
      1457
    5. Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"

Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol
      Maailman menoa
      192
      1432
    6. Mietitkö tosissasi..

..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole
      Ikävä
      4
      1375
    7. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      133
      975
    8. Koska me nähdään

Seuraavan kerran ja odotanko sitä?
      Ikävä
      57
      957
    9. Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!

Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi
      Tunteet
      125
      948
    10. En tunne muita

Kohtaan tätä samaa polttavaa halua vain sinua kohtaan. Ei vaan muut sytytä
      Ikävä
      64
      946
    Aihe