Ateisti ei usko jumalaan eikä luomistapahtumiin ja niin edelleen...
Eli jos uskovainen lopettaa jumalaan uskomisen, hän lopettaa uskomisen eli on ateisti...
mutta onko uskovainen jos ei pidä sunnuntaina sapattia, tai käyttää lääkäriä raamatun ohjeiden sijaan, ei rukoile jne...
Missä menee raja? Siinä ettei usko jumalaan... aika naurettavaa.
Kuinka moni teistä uskovaisista käy edes kirkossa tai kuka teistä oikeasti on lukenut raamatun kannesta kanteen? ... sitä minäkin.
Missä menee uskovaisen ja ateistin raja?
33
179
Vastaukset
- ++++++++++++++++
"Missä menee raja? Siinä ettei usko jumalaan... aika naurettavaa."
Miksi se on naurettavaa? Jos et ole teisti olet ateisti.- k3ijo
Osaatko lukea keijo?
Tuossa kysytään juuri, missä menee raja ateistilla ja teistillä.
Milloin muutut ateistista teistiksi?
Onko se jokin uskontoon liittyvää vai oletko sitten teisti kun eroat kirkosta, mutta silti vilpittömästki uskot jumalaan? - trskele
Uskon itseeni omana jumalani. Olenko teisti?
- itsietA w31
trskele kirjoitti:
Uskon itseeni omana jumalani. Olenko teisti?
Raja menee siinä, että ateisti ei usko Jumalan olemassaoloon, ja teisti uskoo. Ihminen on teisti kunhan uskoo Jumalaan, vaikkei uskoa soveltaisikaan jokapäiväiseen elämään.Ja Hoitsu Hki, jos todella uskot noin, se tarkoittaa sitä, ettet tiedä ateismista mitään.
- trskele
itsietA w31 kirjoitti:
Raja menee siinä, että ateisti ei usko Jumalan olemassaoloon, ja teisti uskoo. Ihminen on teisti kunhan uskoo Jumalaan, vaikkei uskoa soveltaisikaan jokapäiväiseen elämään.Ja Hoitsu Hki, jos todella uskot noin, se tarkoittaa sitä, ettet tiedä ateismista mitään.
Eli toisinsanottuna olisin teisti jos uskoisin itseäni omana jumalanani enkä uskoisi muuhun jumalaan?
- itsietA w31
trskele kirjoitti:
Eli toisinsanottuna olisin teisti jos uskoisin itseäni omana jumalanani enkä uskoisi muuhun jumalaan?
Jos pitäisit itseäsi kirjaimellisesti jumalolentona, kuolemattomana kaiken luojana, niin olisit teisti. Huomaa tekstissäni sanan "Jumala" suuri alkukirjain, joka viittaa kristinuskon jumalaan.
- trskele
itsietA w31 kirjoitti:
Jos pitäisit itseäsi kirjaimellisesti jumalolentona, kuolemattomana kaiken luojana, niin olisit teisti. Huomaa tekstissäni sanan "Jumala" suuri alkukirjain, joka viittaa kristinuskon jumalaan.
Kyllä. Tiedän että kirjoitat sen isolla alkukirjaimella. Puhumme kuitenkin teisteistä ja ateisteistä. Eli mikä vain jumala kelpaa. Sinänsä kirjoitit väärin siinä vaiheessa kun puhuit mikä on teisti ja ateisti, mutta olkoon se.
Vaatiiko jumalolentona oleminen sen että on kuolematon, kaiken luoja? Ajatellaan näin. Sinun ruumiisi ja tekosi on maailmankaikkeus. Sinä päätät mitä käy. Olet jumalasi. Pidät itseäsi jonkinlaisena jumalolentona näiden asioiden siivittämänä. Oletko teisti? - itsietA w31
trskele kirjoitti:
Kyllä. Tiedän että kirjoitat sen isolla alkukirjaimella. Puhumme kuitenkin teisteistä ja ateisteistä. Eli mikä vain jumala kelpaa. Sinänsä kirjoitit väärin siinä vaiheessa kun puhuit mikä on teisti ja ateisti, mutta olkoon se.
Vaatiiko jumalolentona oleminen sen että on kuolematon, kaiken luoja? Ajatellaan näin. Sinun ruumiisi ja tekosi on maailmankaikkeus. Sinä päätät mitä käy. Olet jumalasi. Pidät itseäsi jonkinlaisena jumalolentona näiden asioiden siivittämänä. Oletko teisti?Nykyään kaikki päättävät omista asioistaan, mutta harva pitää itseään jumalana. Jumalana pidetään usein henkilöä, jolla on yliluonnollisia voimia, joita minulla ei ole. Jumalhahmot usein päättävät joko kaikesta tai valikoidusta aihealueesta esim. luonnonvoimista, siis kyse on ns. korkeammasta voimasta. Kuitenkin ateistina päätän omista asioistani ihmisenä, en Jumalana.
- trskele
itsietA w31 kirjoitti:
Nykyään kaikki päättävät omista asioistaan, mutta harva pitää itseään jumalana. Jumalana pidetään usein henkilöä, jolla on yliluonnollisia voimia, joita minulla ei ole. Jumalhahmot usein päättävät joko kaikesta tai valikoidusta aihealueesta esim. luonnonvoimista, siis kyse on ns. korkeammasta voimasta. Kuitenkin ateistina päätän omista asioistani ihmisenä, en Jumalana.
Nykyään kaikki antavat jonkin muun päättää omista asioistaan median, kulttuurin, yhteiskunnan ja kaiken muun kautta. Harvempi pystyy erottamaan itsensä tästä kaikesta ja ajatella omin aivoin.
Lähinnä tässä keskustelussa puhun eräästä filosofisesta ajatusmaailmasta, (en juuri nyt muista nimeä) jossa ihminen ei pidä mitään muuta kuin itseään todellisena. Kaikki muu ympärillä on harhaa. Jos ihminen keskittyisi tarpeeksi tämän harhan muuttamiseen hän pystyisi. Eikö tämä tekisi hänestä itsestään jumalaa? (Periaatteessa nyt kun ajattelen sitä en puhu mistään erikoisesta. Ihan vain keskustelun vuoksi heittelen tällä hetkellä jotain.)
Myös se että jumala-käsitys saattaa muuttua niin monen mielessä niin moneksi eri asiaksi niin ketä vain pystyisi manipuloimaan toisia juuri näiden aikaisemmin mainitsemien asioiden kanssa sellaiseksi että häntä pidettäisiin jumalana.
- Totta Mooses
Sapatin viettäminen kuuluu juutalaisuuteen."Henki itse rukoilee sanattomilla huokauksilla" rukouspakkoa ei ole.Lääkäriä käytettiin jo Jeesuksen aikaan.Olen lukenut raamatun monta kertaa.
Höh. Minä en ajattele tuollaisia asioita. Ehkäpä ateistilla on muunlaisia omantunnon kysymyksiä pohdittavana.
- Nähty on
Uskovaisten mielestä toinen ihminen ei ole uskovainen jos ei jaa saman tuomitsemishalun erillaisia ihmisiä vastaan, myöskin antisemitismin ja rasismin puuttuminen pidetään yleensä merkkinä siitä että on luopunut uskostaan.
Tulee avauksesta mieleen ihan apostoli Paavalin omantunnonkysymykset. Mitä saa syödä?Paavali antoi luvan syödä epäjumalille uhrattua lihaa.Voin käydä ehtoollisella, jos eksyn kirkkoon. Ja kristityn ystävän luona voi syödä, vaikka ruoka olisi "siunattua2 Eihän tuollaisilla asioilla ole mitään väliä!Ehkä olen erilainen ateisti kuin moni muu,mutta jos alan miettiä mikä on minulle ateistina sallittua ja mikä ei olen alkanut ajatella uskovaisen aivoilla!!
Raja ja rima taitaa olla agnostisuudessa. Missä teistit ja ateistit voivat jakaa saman linjan. Toinen ei usko koska ei ole nähnyt riittävästi todisteita.
Toinen uskoo vaikka ei tiedä varmasti koska usko on uskon asia - ei tiedon.Minä aijon olla uskonnoista täysin vapaa. Noudatan vain hyviä tapoja, jos olen tekemisissä uskovaisten ihmisten kanssa. En usko, että kirkon ehtoollinen vaikuttaisi minuun jotenkin! Ateistina en voi uskoa sellaiseen!Jos karttelisin kaikkea, mikä haiskahtaa kristinuskolta,uskonnolla olisi minuun valtava ote!
- gngfrwd
Ateisti on henkilö jolla ei ole asennetta Jumalaan, eli hän ei ole mielessään tehnyt valintaa uskoako vaiko ei.
Hän ei käytöksellään eikä tunteillaan osoita itselleen eikä muille suhtautumistaan Jumalaan, joka on hänelle kuin ei olisi koskaan kuullutkaan.
Ateistit ovat tunnetusti jumalattomia.
Kaikki jumalattomien teot eivät ole näkyvästi pahoja vaikka suuri osa niistä onkin.- K.R.S.
''Ateisti on henkilö jolla ei ole asennetta Jumalaan, eli hän ei ole mielessään tehnyt valintaa uskoako vaiko ei.
Hän ei käytöksellään eikä tunteillaan osoita itselleen eikä muille suhtautumistaan Jumalaan, joka on hänelle kuin ei olisi koskaan kuullutkaan.
Ateistit ovat tunnetusti jumalattomia.
Kaikki jumalattomien teot eivät ole näkyvästi pahoja vaikka suuri osa niistä onkin.''
Trolli, tietämätön, vai molempia?
- mnvb
Oikeasti vai käytännössä?
Uskovaisuudeksi sanottu sisältää laajan kirjon erilaisia tapoja ja kriteereitä.
Evoluutiooon uskomistakin voi tietyin varauksin sanoa uskovaisuudeksi.
Ateismikin voi esiintyä negatiisena uskovaisuutena silloin kun se vaikuttaa asenteena uskovaisuutta ja uskoa kohtaan.
Mikäli siihen liittyy vielä jonkun tietyn kohdeuskonnon kiistäminen ja roikkuminen tietyissä uskoon liittyvissä keskustelupalstoissa on kyse varsin uskovaistyyppinen ateismin muoto. Vieläpä kaikkein tyypillisin muoto! - Olly
Ateisti ei usko jumaliin.
Vain idiootti uskoo luomiskertomuksiin, mutta sillä ei ole tekemistä ateismin määritelmän kanssa.- toki
Miten määrittelet sen mihin et jumalissa usko?
muutenhan et edes mainitsisi jumalia, jos et ole määritellyt?
Ja jos määrittelyn jälkeen olet päättänyt olla uskomatta et ole puolueeton tai kantaa ottamaton puhtaasti ateisti. toki kirjoitti:
Ja jos määrittelyn jälkeen olet päättänyt olla uskomatta et ole puolueeton tai kantaa ottamaton puhtaasti ateisti."Miten määrittelet sen mihin et jumalissa usko?"
Olen määritellyt, että en usko jumalien olemassaoloon.
"muutenhan et edes mainitsisi jumalia, jos et ole määritellyt?"
Teistit ovat määritelleet jumalilleen ominaisuuksia, en minä. Minulle riittää, että en usko yhteenkään teistien jumalista, pääosin siksi että niistä ei ole luotettavia havaintoja. Ainoatakaan.
"Ja jos määrittelyn jälkeen olet päättänyt olla uskomatta et ole puolueeton tai kantaa ottamaton puhtaasti ateisti."
Aivan samantekevää.
Minä olen oma itseni ja siihen tyytyväinen.
Jumaliin en usko enkä tunne tarvetta siihen. Se että pidätkö jotain puolueettomana ja puhtaana ateistina on ihan sinun oma asiasi.- Olly
toki kirjoitti:
Ja jos määrittelyn jälkeen olet päättänyt olla uskomatta et ole puolueeton tai kantaa ottamaton puhtaasti ateisti.Miten tämä voi joillekin olla näin vaikeaa? Määrittelen? En usko jumalien olemassaoloon, pidän koko ajatusta jostain yliluonnollisesta jumalasta täysin naurettavana.
Ei, en ole päättänyt mitään. Pidän vain jo pelkkää ajatusta jumalasta idioottimaisena, samanlaisena, kuin ehkä itse pidät vaikka spaghettihirviötä maailman luojana.
- heitetään pois
Ateismi ja evoluutio-oppi on vanhanaikaista.
- Atte Ateisti
Selkeää rajaa ei ole, koska ihminen voi elää elämänsä pää täynnä ristiriitoja. Mihin itsensä laittaa akselilla ateismi-teismi, saa itse päättää. Kuten myös sen, edellyttääkö uskon taso esim. kirkkoon kuulumista.
- ..kusipää
Raja on kusiraja
- m3h...
Eli olet uskovainen jos uskot vain jumalaan, mutta et usko mitä jumala edustaa eli luomista, pyhää henkeä jne... aika paksua
- V.Vittu
Vitussa raja menee
- rajanvetäjä
Siinäpä hyvinkin
Ateisti ei omaa teististä mailmankatsomusta. Eli ateistilla ei ole uskoa jumalaan tai jumaliin, tämä siis tarkoittaa suhdetta kaikkiin jumaliin. Eli ihminen joka ei usko zeukseen, afroditeen, baaliin, ilmariseen tai liki lukemattomaan määrään jumaluuksia, on ateisti suhteessa kaikkiin näihin jumaliin. Eli jokainen ihminen on ateisti lähes loputtomaan määrään jumalia. Joten myös sinä olet ateisti!!.
- Olly
Autossani kaikki renkaat ovat ehjiä, paitsi yksi. Autoni renkaat siis ovat ehjät.
- Vitsikäs nimimerkki
Laadukkaita viestejä täällä.
Yksinkertaista; jos henkilöltä kysyy uskooko hän jumalaan / jumaliin ja hän vastaa "kyllä", hän on teisti. Kaikki muut vastausvaihtoehdot (ehkä, en, emmä tiiä) tarkoittavat ateistia.
Miten määrittelet jumalan on taas asia erikseen, mutta yleensä nämä keskustelut ovat täysin turhia. - selvä asia
"Missä menee uskovaisen ja ateistin raja?"
Siinä, että uskovainen tietää totuuden ja ateisti ei.
Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 831738
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee101603- 931528
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen911271Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole31056- 64886
Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol152883- 76850
- 52827
Kysyin kaikilta yhteisiltä tutuilta mielipidettä siitä, että kannattaako sinun kanssa alkaa!
Päätös oli lähestulkoon yksimielinen. Minunkin vaisto antoi vaaranmerkkejä, mutta järkytyin mitä sinusta kuulin. Aluksi122805