olen muutaman vuoden hörhöilyn jälkeen palaamassa mukavan leppoisaan ateismiin. larry flyntin sanoja lainatakseni olen toipuva kristitty. elämän riepottelut saivat liittymään uskonnolliseen järjestöön. järki alkoi lopulta palailemaan ja ateismi taas ainut järkevä vaihtoehto. mutta yllättävän sitkeässä on tunnepuoli kiinni uskonnossa, vaikka en mihinkään uskokaan. tuntuu että pitäisi uskoa, pitäisi suorittaa tiettyjä rituaaleja jne. eikä tähän liity edes minkäänlaista painostusta uskovien taholta. saan olla ihan rauhassa. kai se vaan on toisten vaikeampaaq päästä eroon niin mielen kuin ruumiinkin myrkyistä. tämä vaan nyt muistutuksena että sanokaa EI huumeille ja uskonnolle.
paluu ateismiin
141
667
Vastaukset
- .
tai sitten vaan lääkkeet kohilleen ja rukoilijalle kans
- ei-uskis
lfknmjbgfbj
19.10.2011 12:19
Eiköhän ihmisten enemmistö ole niitä, jotka eivät ole vakaumuksestaan varmoja.
Hetkittäin uskotaan sitten taas ei.
Ihmisten jako kahteen leiriin, tiukkoihin uskoviin ja varmoihin ateisteihin on pelkkää fiktiota. Todellisuus on paljon monimutkaisempi ja sekavampi. Senhän näkee siitäkin kun gallupkysymyksiä näissä jumala-kysymyksissä hiukan muutellaan, niin saadaan erillaisia tuloksia.
Jos uskonnollinen vakaumus ei arkielämää haittaa, eikä itseä ahdista, niin aika sama uskooko vai ei. - meemimuumi
Miten voisi olla haittaamatta? Jos nyt ajatellaan että henkilö ei usko tai haluaisi eroon uskosta mutta jokin osa aivoista pitää uskonnollisista uskomuksista kiinni niinkuin aloittajalla. Eikö silloin esim vaikeissa päätöksissä tai muissa tunnepuolta rassaavissa asioissa nimenomaan ratkaisia haeta sieltä uskonnon puolelta. Ja kun toisaalta tyypillä on se rationaalinen ei-uskonnollinen järkikin niin joutuuhan siinä melkoiseen ristiriitaa. Veikkaanpa että lopputulemana se uskonnollinen tunnepuoli vie voiton ja sitä sitten taas tilanteen mentyä ohi saa ihmetellä et miksi on niin vaikea päästä uskonnosta eroon. Olen vakaasti sitä mieltä että uskonnosta voi päästä eroon se kenet kunnon annos tervettä järkeä ryyditettynä vaikkapa rautaisannoksella evoluutiotietoisuutta vakuuttaa todellisuuden oikeasta luonteesta. Tuollainen välimaastossa roikkuva on mielestäni persoonallisuushäiriöinen. Siinä ei rukoukset auta. Suosittelen ammattiapua.
- ei-uskis
>>>Miten voisi olla haittaamatta?...toisaalta tyypillä on se rationaalinen ei-uskonnollinen järkikin niin joutuuhan siinä melkoiseen ristiriitaa...
- meemimuumi
Ehkä olen sitten sen sortin putkiaivo etten pysty käsittämään miten tuommoinen puolin ja toisin heiluminen onnistuisi ja vielä rusinat keräillen. Mitkä edes ovat ne rusinat jotka uskonnollisesta uskosta voisi kerätä jos muuten on ateisti.
- ei-uskis
>>>Ehkä olen sitten sen sortin putkiaivo etten pysty käsittämään miten tuommoinen puolin ja toisin heiluminen onnistuisi ja vielä rusinat keräillen.>Mitkä edes ovat ne rusinat jotka uskonnollisesta uskosta voisi kerätä jos muuten on ateisti.
- Uskova
EVK
- ????
Uskova kirjoitti:
EVK
??????????????????????????????????
- meemimuumi
No juu jos tarkoituksellisuuden ja jumalan varjeluksen rusinat pystyy itselleen keräämään niin varmasti mukavalta tuntuu ei siinä mitään. Keräisin varmasti itsekin jos voisin. Mutta jos tuommoiset rusinat onnistuu itselleen nappaamaan ei mielestäni enää voi olla kyseessä ateisti. Ihan normi hällävälisti ehkä tuon voi tehdä ihan tuosta vaan.
- ei-uskis
>>>...Ihan normi hällävälisti...
- meemimuumi
Luulenpa ettei heille tarvitse määritelmiä kehitellä. Ainakaan itse tuskin mitään määritelmiä tarvivat, me ehkä. Luulen että ovat ihmisiä jotka näistä asioista evät tuon "taivaallista" välitä vaan elävät elämäänsä tarkeämpiin asioihin keskittyen. Itse jään välillä näitä nysväämään. Ehkäpä siksi että omalla kohdallani ateismi ei ole vain luonteva seuraus vähäisestä tietomäärästäni vaan olen lisäksi tehnyt siitä jonkin asteisen vakaumuksen. Vai voiko edes olla vakaumuksetonta ateismia? Ihan kiinnostava aihe tämä mutta minulta loppuu sivistys aiheen syvällisempään ymmärtämiseen ja esittämiseen. Jospa ei-uskiksen lisäksi muutkin viisaat jatkavat.
- Suosittelen
lukemaan ajatuksen kansa Dawkinsin jumalharhan ja vaikkapa vielä maailman hienoimman esityksen. Varmistu että ymmärrät lukemasi. Jos vielä epäröit, pysy uskossasi et siitä kuitenkaan tule luopumaan
- nelisilmä
Jumalharhan luin. Onhan se niin että jos ei sillä kirjalla jumalusko lähde niin siten ei millään. On siinä siihen malliin faktat kohdallaan. Itse olen ateisti ja ateismissani vahvistuin.
- Minimaalihullu
Ymmärrän avaajaa hyvin.Kristittyjen kirjoittelu tällä palstalla on saanut minut epäilemään ateismia.Sitten tunnen itseni Juudaaksi!En ole uskova,mutta en oikein täysateistikaan.Pää on välillä sekaisin!Uskonto sitoo ajatusmaailmaa,vaikka järki sanoo,ettei millään eikä kellään ole oikeutta pakottaa muita ajattelemaan samalla tavalla kuin itse ajattelee.Rohkeutta tässä tarvitaan.Täytyy yrittää pysyä lujana.
- Niltimunkki
Minimaalihullu safirella voisi vähentää sitä multinikkeilyä.
- Kun lukee
näitä kirjoituksia joita ateismi kirvoittaa niin mietinpä vaan. Kannattaako kenenkään pyrkimällä pyrkiä ateistiksi? On sen verran sekopäistä tekstiä. Ota näistä selvää mikä on ateistin kirjoittamaa mikä ei. Asiallisiakin tekstejä kai on mutta niiden löytäminen työlästä kaiken skeidan seasta. Itse en ole ateisti enkä ateistiksi haluakaan.
- Ihmettelen vain
Mikä on sitten sun syys "kun lukee"kirjoitella lisää paskaa talle palstalle?
- No sori,
Ihmettelen vain kirjoitti:
Mikä on sitten sun syys "kun lukee"kirjoitella lisää paskaa talle palstalle?
tutustuin palstaan ja ihmettelin vaan "ääneen" kirjoitusten tasoa. Luulisi ainakin ateistien niin paljon olevinaan muita järkevämpinä pystyvän parempaan. Vai ovatko muutkin kirjoittelijat minun tavoin ei-ateisteja. No tää riitti mulle, sori häiriö.
- laiskat korvatulpat
leppoisassa ateismissa ei tarvitse ajatella mitään, ainoastaan odotella sohvaperunan lailla ruokaa tai ainakin todisteita että sitä on olemassa. Rituaaliin kuuluu isoääninen
kuorsaus ja korvatulpat siltä varalta että herää siihen - O'ou
Joo. Uskoon tulohan saattaa joskus tapahtua siten, että yks kaks pamahdetaan uskoon ja halleluja, se on siinä. Ainakin tällaisia kertomuksia on. Uskosta luopuminen sensijaan on aina prosessi. En ole ainakaan kenenkään kuullut yhtäkkiä saaneen ahaa-elämyksen kesken syvästi uskomisen, että eihän sitä jumalaa olekaan, turhaan tässä hihhuloin.
Minullakin kesti vuosia, ennenkuin voin lopullisesti katsoa luopuneeni uskosta. Ensin alkoi epäileminen, aluksi oman lahkon joitakin "totuuksia" kohtaan, sitten koko oppia yleensä. Sen jälkeen kristinopin kyseenalaistaminen, sen jumalakäsityksen kyseenalaistaminen, lopulta koko jumalakäsitteen.
Pitkän aikaa jatkui tila, jossa välillä en uskonut ja sitten taas tuli ajatus: Entä jos sittenkin... Tiedon lisäämisellä siitä voi päästä, ainakin omalla kohdallani toimi.
Kun ymmärtää, miten maailma toimii ilman yliluonnollisia hokkuspokkuksia ja ihmsen täällä ololle on luonnollinen selitys, se auttaa.
Kun ymmärtää, mistä ihmisen taipumus uskomiseen tulee ja minkä mekanismien kautta aivoissa vaikuttaa, se lisää "vastustuskykyä." Uskomisellekin on luonnollinen selitys. - lfknmjbgfbj
Tietoa pitäisi kyllä jo oleman tarpeeksi, mutta kun.....Toissapäivänä "retkahdin" rukoilemaan. Tänäänkin teki mieli mutta en halua sallia sitä itselleni. Haluan kerta kaikkiaan eroon tuosta mielen saastasta. Alkoholisteilla lienee samanlaisia vaikeuksia olla olla ilman alkoholia.
- O'ou
Onkohan sinun uskosi sitten rituaaleja, olet addiktoitunut rituaaleihin, jotka koet lohduttavina.
Minun uskoni oli varmuutta, että jumala on, se on raamatun Jumala ja minun lahkoni on (ainoana mailmassa) sen oikean tulkinnan ja uskon haltija. Tässä ja vain tässä uskossa pelastuu.
Sen kun tajusi huuhaaksi, niin siitä se lähti. Ihmisen päähän tulee lapsena ja aikuisenakin varmoina pitämiään asioita, eli dogmeja.
Noiden dogmien "läpi" katsellaan ympäröivää maailmaa ja päädytään lopputuloksiin, jotka sopii vaikka väkisten noihin dogmeihin.
Todellisuudesta napsitaan pala sieltä ja pala täältä aina senmukaan, onko se yhteensopiva entisen ajatusmaailman ja varsinkin ko ihmisen dogmien kanssa.
Suuretkaan epäloogisuudet ja järjenvastaisuudet ei lopulta haittaa, ihminen työstää asiat mielestään järkeväksi paketiksi.
Ps pitää kokoajan muistaa, ettei suurta osaa ihmisistä voi hyvällä tahdollakaan sanoa rationaalisiksi, eikä varsinkaan analyyttisiksi.
Kun tuollaiseen ihmiseen törmää ja hänen kanssaan keskustelee, on hyvä muistaa, ettei mahdollisesti hyvinkin lennokkaat mielipiteensä ole mitään harkittua pelleilyä, vaan hän on tod näk ihan tosissaan.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dogmi
Uskominen on ihmislajille tavallaan luonnollista toimintaa. Joillain taipumus on vahvempi, toisilla heikompi.
Ehkä sinun kannattaa tutustua uskomisen mekanismeihin, jotta opit tuntemaan mielesi rakennetta ja ymmärrät syyn uskon houkuttelevuuteen tapauksessasi. Silloin tiedät mitä mielessäsi tapahtuu ja osaat suhtautua siihen tunteilematta tai ainakin voit yrittää kontrolloida tunteitasi.
Uskon houkutuksiin taitaa auttaa parhaiten järki ja tieto. Helpointa on hankkia tietoa. Samalla sitä järkeäkin voi tulla vähän lisää (eihän sitä koskaan liikaa ole).- lfknmjbgfbj
Kai se mun uskonikin oli varmuutta, ainakin parhaimmillaan se sitä oli. Uskosta olen erkaantunut, ja haluan jo ateistiksi itseäni kutsua. Kyllä, jokin addiktio noihin rituaaleihin on. Tunnepuolella jokin vetää niitä suorittamaan, ja toisaalta älyllisellä tasolla ne ovat täysin vailla sisältöä. Voisikohan ne korvata pikku hiljaa jotenkin muutoin. Miten ateisti voi "rukoilla"?
"Miten ateisti voi "rukoilla"
Ehkä "hyviä fiboja" voisi hakea luonnosta ja yhteisöllisyydestä.
Ainakin minä voin tuntea upeita tuntemuksia vaikka katsoessani tuota ruukkukasvia vieressäni. Meissä molemmissa on sama elämä, joka on jatkunut sukupolvelta toiseen jo mittaamattoman pitkän ajan. Voin tuntea olevani yhtä kaiken elollisen kanssa. Elämän ympäröimänä, osana elämää.
Myös katsoessani taivaankappaleita voin aistia olevani osa määrättömän suurta maailmankaikkeutta. En kaukana siitä, vaan sen sisällä, sen yhteydessä, en pienenä, en suurena vaan yhtenä meistä.
Ystävät ja läheiset ovat myös tärkeitä. He ovat elämän rikkaus.
Rukoiluun liittyvän pyytämisen voi korvata tekemisellä. Jos jotain haluaa, niin sen voi saada tekemällä asialle jotain.
Jos kaipaat seremonioita ja kauniita menoja, niin voit kehittää sellaisia itsellesi. Ei niihin tarvita jumalolentoja.
Voit vaikka aina ensilumen tullessa viedä lyhteen pikkulinnuille ja samalla muistella elämän monimuotoisuutta ja osaasi siinä. Voit liittää vuotuisiin juhlapyhiin muiden maallisten perinteiden lisäksi joitain omiasi. Voit vaikka jouluisin lahjoittaa pienen summan jollekin sekulaarille avustusjärjestölle. Kekrinä voit viedä kynttilän haudalle ja muistella esi-isiäsi ja sitä miten heidän elämänsä jatkuu vielä sinussa.
Vähän mielikuvitusta peliin, pää taivaissa mutta jalat maassa.
Toivottavasti tästä oli jotain apua.- O'ou
Onkos näihin tullut tutustuttua?
http://uskomaton.fi/beta/kirja-arviot/47-kirja-arvioita/73-jumalat-loisivat-aivoissa-pascal-boyer-ja-ihminen-loi-jumalat
http://uskomaton.fi/beta/kirja-arviot/47-kirja-arvioita/80-lumous-murtuu-uskonto-luonnonilmioenae
Tuohon, että "miten ateisti voi rukoilla" vastattin jo, että toivo. Vaikutus varmankin on sama, vaikka rukoilu lähteekin oletuksesta, että on joku, jolta toivoa kuten joulupukki. - lfknmjbgfbj
Phoebus kirjoitti:
"Miten ateisti voi "rukoilla"
Ehkä "hyviä fiboja" voisi hakea luonnosta ja yhteisöllisyydestä.
Ainakin minä voin tuntea upeita tuntemuksia vaikka katsoessani tuota ruukkukasvia vieressäni. Meissä molemmissa on sama elämä, joka on jatkunut sukupolvelta toiseen jo mittaamattoman pitkän ajan. Voin tuntea olevani yhtä kaiken elollisen kanssa. Elämän ympäröimänä, osana elämää.
Myös katsoessani taivaankappaleita voin aistia olevani osa määrättömän suurta maailmankaikkeutta. En kaukana siitä, vaan sen sisällä, sen yhteydessä, en pienenä, en suurena vaan yhtenä meistä.
Ystävät ja läheiset ovat myös tärkeitä. He ovat elämän rikkaus.
Rukoiluun liittyvän pyytämisen voi korvata tekemisellä. Jos jotain haluaa, niin sen voi saada tekemällä asialle jotain.
Jos kaipaat seremonioita ja kauniita menoja, niin voit kehittää sellaisia itsellesi. Ei niihin tarvita jumalolentoja.
Voit vaikka aina ensilumen tullessa viedä lyhteen pikkulinnuille ja samalla muistella elämän monimuotoisuutta ja osaasi siinä. Voit liittää vuotuisiin juhlapyhiin muiden maallisten perinteiden lisäksi joitain omiasi. Voit vaikka jouluisin lahjoittaa pienen summan jollekin sekulaarille avustusjärjestölle. Kekrinä voit viedä kynttilän haudalle ja muistella esi-isiäsi ja sitä miten heidän elämänsä jatkuu vielä sinussa.
Vähän mielikuvitusta peliin, pää taivaissa mutta jalat maassa.
Toivottavasti tästä oli jotain apua.Kiitos. Ajattelemisen aihetta hetkeksi aikaa.
- Thronos
Rituaalina voisi olla vaikka muutaman kiitollisuuden- tai ilonaiheen ajatteleminen ennen nukkumaanmenoa. Itse nukahdan aina niin nopeasti etten ehdi paljon ajatella mutta olen kuullut sanottavan että se tuo hyvän olon.
Rukouksen sijaan voisi kokeilla vaikka etäännyttämistä. Kun minulla on murheita niin katson tai ajattelen tähtitaivasta ja ajattelen miten pieniä ja merkityksettömä murheeni ovat äärettömän avaruuden mittakaavassa. Se auttaa kummasti.
"Miten ateisti voi "rukoilla"?"
Toivo. Sama asia ja sama lopputulos. Toiveesi toteutuu tai sitten ei. Itse voit vaikuttaa toiveesi toteutumiseen ratkaisevasti.- Voihan se
rukoilu olla myös muuta kuin pyyntöjä, esim. pelkkää hiljentymistä. Miten olisi vaikka joku zen-meditaatio tai siihen pohjautuva mindfullnes harjoitus. Noissahan ei oleteta mitään jumalia tai tuonpuoleisuutta yleensäkään.
- Nyyttoni
Ainahan voi käyttää henkisen kapasiteettinsa myös eläintieteisiin esim. kamelit mielenkiintoinen tutkimuskohde ajan kuluksi.
- dgh
Miten niin hyväksytyksi? Ei kai ateistin tarvitse hakea hyväksyntää muilta ateisteilta. Minä ainakin yritän vaan ajatella omilla aivoillani ja paskat nakkaan mitä muut siitä ajattelee, olivatpa ateisteja tai vaikka hinduja. Ymmärrän että uskonyhteisöön liittyvät hakevat yhteisönsä hyväksyntää ja miksei vaikkapa poliittiseen puolueeseen tai vaikkapa urheiluseuraan liittyvät. Ateismi ei ole mikään yhteisö. Tietty jos johonkin vapaa-ajattelijoihin haluaa niin voi joutua hyväksymisienkin kanssa kipuilemaan, mutta se on sitten oma juttunsa.
- mun mielestä
ateisti ei tarvitse kenenkään hyväksyntää uskomuksilleen. ateistin aatokset perustuu faktoihin eikä ole muiden hyväksynnästä tai sen puutteesta riippuvaisia.
- .
Jeesusta ei edes ole olemassa.
- ..
. kirjoitti:
Jeesusta ei edes ole olemassa.
On ehkä aikoinaan ollut, muttei ollut muuta kuin tavallinen kengänkuluttaja muiden joukossa.
- meemimuumi
Näin. Unohtakaa hyväksynnän tavoittelu. Se johtaa vain käsitysten muuttamiseen kulloisenkin ilmapiirin mukaan, oli ne käsitykset sitten uskonnollisia tai ateistisia. Pystyisitkö silloin itse itseäsi kunnioittamaan? Se kuitenkin lienee tärkeintä. Itse toki soisin että käsityksensä perustaa tieteellisiin faktoihin kuin harhaisiin uskomuksiin, mutta parempi kunnon uskis kuin lipevä tuuliviiri.
- K.R.S.
''Uskonto on aivan eri asisa kuin usko.''
Sinun uskontosi on kristinusko.
''Ateisti on harha''
Hui, olenko minä harha? Kenen harhaa olen? Tajuatko miten harhainen olet kun keskustelet harhojen kanssa?
''Ateismi on todella hörhöilyä, josta ateisti ei tajua mihin soppaan kätensä panee.''
Sinulla meni nyt tämä väärin, sinä olet se joka ei ymmärrä mitä ateismi on.
''Usko Jeesukseen ja elä Hänen tahtonsa mukaan, vaikka se saattaa usein olla aika vaikeaa, koska liha haluaa palvella synnin lakia.''
Mitä vaikeata siinä on, sinähän kuitenkin tulkitset jumalasi tahdon sellaiseksi kuin sinä sen haluat.
''Näin käy myös ateistille, sillä hän rakentaa talonsa hiekalle''
Miten käy sinun talosi tulvassa ja tuulessa, talosi kun on rakennettu mielikuvituksen varaan.
''Ateistia voisi verrata myös koiraan, joka palaa oksennukselleen haistaen oksennustaan. tai sikaa, joka puhtaaksi pestyään alkaa taas rypeä rapakossa. Jeesus antaa puhtaan elämän, vaikka ihminern pysyy syntisenä kuolemaansa asti. Hän, Jeesus on myös tuo tukeva kallio. Häneen kannattaa panna uskovana toivonsa. Liity johonkin uskovien seurakuntaan, jossa saat raamattua lukien ja toisten kanssa asioita tutkien pulmat pikku hiljaa selviävät..''
Auktoriteettiuskosi on kammottavaa. "olen muutaman vuoden hörhöilyn jälkeen palaamassa mukavan leppoisaan ateismiin. larry flyntin sanoja lainatakseni olen toipuva kristitty. elämän riepottelut saivat liittymään uskonnolliseen järjestöön. järki alkoi lopulta palailemaan ja ateismi taas ainut järkevä vaihtoehto. mutta yllättävän sitkeässä on tunnepuoli kiinni uskonnossa, vaikka en mihinkään uskokaan. tuntuu että pitäisi uskoa, pitäisi suorittaa tiettyjä rituaaleja jne. eikä tähän liity edes minkäänlaista painostusta uskovien taholta. saan olla ihan rauhassa. kai se vaan on toisten vaikeampaaq päästä eroon niin mielen kuin ruumiinkin myrkyistä. tämä vaan nyt muistutuksena että sanokaa EI huumeille ja uskonnolle."
- en ole ollut huumeissa koskaan kiinni, enkä uskonnossa.
Jeesus ei ole uskonto, eikä hän tarvitse meidän rituaalejamme, rituaalit ovat vain este Jeesuksen antamaan yltäkylläiseen elämään.- 1000sanaa1totuus
Jumalanhullu - se ääni sun päässäsi ei ole Jeesus
- Näin on, kop kop!
1000sanaa1totuus kirjoitti:
"...eksynyt ateisti on tyypillinen etsikkoaikaansa viettavä hihhuli. Tuuli on näille tehnyt pesän korvien välioin jo aika päiviä sitten!"
1000sanaa1totuus kirjoitti:
"Jumalanhullu - se ääni sun päässäsi ei ole Jeesus "
- ei mun pääsäni mitään sellaisia "ääniä"ole. "Jumala puhuu tavalla, jos toisella, aina sitä vain ei huomata."- ...
Jumalanhullu kirjoitti:
"Jumalanhullu - se ääni sun päässäsi ei ole Jeesus "
- ei mun pääsäni mitään sellaisia "ääniä"ole. "Jumala puhuu tavalla, jos toisella, aina sitä vain ei huomata."Käskeekö se ääni tappamaan lapsia??? men hoitoon!
... kirjoitti:
Käskeekö se ääni tappamaan lapsia??? men hoitoon!
"Käskeekö se ääni tappamaan lapsia??? men hoitoon! "
- oletko varmasti kunnossa?
Vai etkö osannut viestiäni lukea?
Jumala on rakkaus,eikä Hän ketään käske tappamaan.- K.R.S.
Jumalanhullu kirjoitti:
"Käskeekö se ääni tappamaan lapsia??? men hoitoon! "
- oletko varmasti kunnossa?
Vai etkö osannut viestiäni lukea?
Jumala on rakkaus,eikä Hän ketään käske tappamaan.''Jumala on rakkaus,eikä Hän ketään käske tappamaan.''
Puhutko nyt samasta jumalasta josta kerrotaan raamatussa? Se muuttumaton, aina ja iankaikkisesti sama jumala? Se, jonka antamia tappo-käskyjä löytyy pitkin VT:a?
Miksi olisi mahdotonta olennolle, joka on jo käskenyt tappamaan, käskeä tappamaan uudestaan? Etenkin kun tämä olio on olevinaan muuttumaton. K.R.S. kirjoitti:
''Jumala on rakkaus,eikä Hän ketään käske tappamaan.''
Puhutko nyt samasta jumalasta josta kerrotaan raamatussa? Se muuttumaton, aina ja iankaikkisesti sama jumala? Se, jonka antamia tappo-käskyjä löytyy pitkin VT:a?
Miksi olisi mahdotonta olennolle, joka on jo käskenyt tappamaan, käskeä tappamaan uudestaan? Etenkin kun tämä olio on olevinaan muuttumaton."'Jumala on rakkaus,eikä Hän ketään käske tappamaan.''
Miksi olisi mahdotonta olennolle, joka on jo käskenyt tappamaan, käskeä tappamaan uudestaan? Etenkin kun tämä olio on olevinaan muuttumaton. "
Ota huomioon, että VT:n Ja UT:n välissä on risti. Jollet ymmärrä sitä ja kokonaisuutta, ajatuksesi menevät metsikköön.
Jumala ei ole muuttunut, suunitelma ihmiskunan pelastamiseksi on edelleenkin voimassa. Senaikaisten ihmisten toilaukset olisivat tuhonneet suunnitealman, ellei Jujmalöa olisi näyttänyt heille oikeata suuntaa, vaikkakin kuritukset olivat ankaria.
Jeesus sovitti, kärsi sen rangaistuksen, joka meille olisi kuulunut tottelemattomuutemme takia. Jos ihminen hyväksyy Jumalan suunnitelman kohdalleen Jeesuksesa Kristuksessa, iankaikkinen ero Jumalasta ei satu kohdalle.
Se siksi, että elämä ei lopu ruuumiin kuolemaan.- meemimuumi
Jumalanhullu kirjoitti:
"'Jumala on rakkaus,eikä Hän ketään käske tappamaan.''
Miksi olisi mahdotonta olennolle, joka on jo käskenyt tappamaan, käskeä tappamaan uudestaan? Etenkin kun tämä olio on olevinaan muuttumaton. "
Ota huomioon, että VT:n Ja UT:n välissä on risti. Jollet ymmärrä sitä ja kokonaisuutta, ajatuksesi menevät metsikköön.
Jumala ei ole muuttunut, suunitelma ihmiskunan pelastamiseksi on edelleenkin voimassa. Senaikaisten ihmisten toilaukset olisivat tuhonneet suunnitealman, ellei Jujmalöa olisi näyttänyt heille oikeata suuntaa, vaikkakin kuritukset olivat ankaria.
Jeesus sovitti, kärsi sen rangaistuksen, joka meille olisi kuulunut tottelemattomuutemme takia. Jos ihminen hyväksyy Jumalan suunnitelman kohdalleen Jeesuksesa Kristuksessa, iankaikkinen ero Jumalasta ei satu kohdalle.
Se siksi, että elämä ei lopu ruuumiin kuolemaan.Mikä ihmeen suunnitelma? Kauanko sen toteuttamiseen menee? Vai onko vielä suunnittelupöydällä? Vaatiiko uusia teloituksia vielä?
Ai että VT ja UT kokonaisuus? Molemmat niin ristiriitaisia ja sekavia teoksia ettei ole itsessäänkään kovin yhtenäisiä. Vaatinee lujaa uskoa että ylipäätään jaksaa uskoa. - K.R.S.
Jumalanhullu kirjoitti:
Se siksi, että elämä ei lopu ruuumiin kuolemaan.''Ota huomioon, että VT:n Ja UT:n välissä on risti. Jollet ymmärrä sitä ja kokonaisuutta, ajatuksesi menevät metsikköön.''
Ei suinkaan, se kuvittelemasi risti on se, joka on metsikössä. Sehän on jo kaikkien tiedossa, että jumalasi on raamatun mukaan käskenyt tappamaan, ja mikään ei estä sitä käskemään uudestaan
''Jumala ei ole muuttunut, suunitelma ihmiskunan pelastamiseksi on edelleenkin voimassa. Senaikaisten ihmisten toilaukset olisivat tuhonneet suunnitealman, ellei Jujmalöa olisi näyttänyt heille oikeata suuntaa, vaikkakin kuritukset olivat ankaria.
Jeesus sovitti, kärsi sen rangaistuksen, joka meille olisi kuulunut tottelemattomuutemme takia. Jos ihminen hyväksyy Jumalan suunnitelman kohdalleen Jeesuksesa Kristuksessa, iankaikkinen ero Jumalasta ei satu kohdalle.''
Kaikesta päätellen jumalasi suunnitelma on lähettää suurin osa ihmiskunnasta helvettiin. Jos näin ei ole, suunnitelma on täysin epäonnistunut.
''Se siksi, että elämä ei lopu ruuumiin kuolemaan.''
Kuolleen kohdalta elämä on kyllä loppu, muuten elämä jatkuu niin kauan kuin on jotakin jota voi sanoa eläväksi. - K.R.S.
meemimuumi kirjoitti:
Mikä ihmeen suunnitelma? Kauanko sen toteuttamiseen menee? Vai onko vielä suunnittelupöydällä? Vaatiiko uusia teloituksia vielä?
Ai että VT ja UT kokonaisuus? Molemmat niin ristiriitaisia ja sekavia teoksia ettei ole itsessäänkään kovin yhtenäisiä. Vaatinee lujaa uskoa että ylipäätään jaksaa uskoa.Ps.
''Senaikaisten ihmisten toilaukset olisivat tuhonneet suunnitealman, ellei Jujmalöa olisi näyttänyt heille oikeata suuntaa, vaikkakin kuritukset olivat ankaria.''
Toilailevatko ihmiset nykyään vähemmän? Elävätkö nykyihmiset jumalasi tahdon mukaisesti enemmän kuin ennen vedenpaisumusta, tai ennen Jeesusta? - K.R.S.
K.R.S. kirjoitti:
Ps.
''Senaikaisten ihmisten toilaukset olisivat tuhonneet suunnitealman, ellei Jujmalöa olisi näyttänyt heille oikeata suuntaa, vaikkakin kuritukset olivat ankaria.''
Toilailevatko ihmiset nykyään vähemmän? Elävätkö nykyihmiset jumalasi tahdon mukaisesti enemmän kuin ennen vedenpaisumusta, tai ennen Jeesusta?Hups, piti vastata Jumalanhullulle
Jumalanhullu kirjoitti:
Se siksi, että elämä ei lopu ruuumiin kuolemaan.Miten täydellisen suunnitelman voi tuhota?????
- hy
K.R.S. kirjoitti:
''Ota huomioon, että VT:n Ja UT:n välissä on risti. Jollet ymmärrä sitä ja kokonaisuutta, ajatuksesi menevät metsikköön.''
Ei suinkaan, se kuvittelemasi risti on se, joka on metsikössä. Sehän on jo kaikkien tiedossa, että jumalasi on raamatun mukaan käskenyt tappamaan, ja mikään ei estä sitä käskemään uudestaan
''Jumala ei ole muuttunut, suunitelma ihmiskunan pelastamiseksi on edelleenkin voimassa. Senaikaisten ihmisten toilaukset olisivat tuhonneet suunnitealman, ellei Jujmalöa olisi näyttänyt heille oikeata suuntaa, vaikkakin kuritukset olivat ankaria.
Jeesus sovitti, kärsi sen rangaistuksen, joka meille olisi kuulunut tottelemattomuutemme takia. Jos ihminen hyväksyy Jumalan suunnitelman kohdalleen Jeesuksesa Kristuksessa, iankaikkinen ero Jumalasta ei satu kohdalle.''
Kaikesta päätellen jumalasi suunnitelma on lähettää suurin osa ihmiskunnasta helvettiin. Jos näin ei ole, suunnitelma on täysin epäonnistunut.
''Se siksi, että elämä ei lopu ruuumiin kuolemaan.''
Kuolleen kohdalta elämä on kyllä loppu, muuten elämä jatkuu niin kauan kuin on jotakin jota voi sanoa eläväksi.mikäköhän se jumalan suunnitelma meikäläisenkin kohdalla voisi olla? ja kuinkakohan kauan noiden jumalallisten suunnitelmien toteutukseen menee? hohhoijjaa.....
- miksilmanseksii
Jumalanhullu kirjoitti:
Se siksi, että elämä ei lopu ruuumiin kuolemaan.Tyypillinen mutuateistikandi! Vösilö, kun huiomaa kusetuksen, niin sitten vain ateistipalstalla paskaa laukomaan entisitä sielunveljistänsä. Sopulilaumassa on mukava elää,-
- meemimuumi
Joo todella vankalle kalliolle rakentaa Jeesukseen uskova. Jeesushan lupasi tulla takaisin jo ensimmäisen kristityn sukupolven vielä eläessä, mutta ei vaan ole näkynyt. Vaikka eihän tässä ole mennyt kuin 2000 vuotta. Tosi luotettavaa ja vankkaa peruskalliota.
- tiedät enemmän
Ehdotan sinulle Raamatun lukemista - ei pelkkää selailua.
- tiedätkö itse?
tiedät enemmän kirjoitti:
vai luuletko tahi uskotko vaan?
meemimuumi
15.11.2011 13:24
>>>Jeesushan lupasi tulla takaisin jo ensimmäisen kristityn sukupolven vielä eläessä, mutta ei vaan ole näkynyt.- ..
tiedät enemmän kirjoitti:
Ei Raamatun lukeminen juuri tietoa lisää. Raamatun tuntemusta toki, emmie sillä.....juu en lue. Kerta riitti.
- mistä tiedät
että biblia kääntää oikein. Mikä on alkukielen sana?
- Ei sillä ole väliä
mitä alkukielellä sanotaan. Valitaan vaan mieluisin käännös ja sillä mennään! Niin mää en tiiä mitä alkuperäisessä tekstissä sanotaan. Ihmettelen vaan tuommoista kun käännöksistä valitaan se oikea ilman viittausta alkukieleen.
- .
Arvaa mitä jumalanhullu? Jeesus valehteli!
- ehkä se
vaan erehty.
Juu ei elämiseen uskontoja tai niiden oppeja tarvita. Eikä elämä ole riippuvainen mistään dogmeista. Eikä tule koskaan olemaan. Uskomattomana on mukavampi elää. Sen olen huomannut itsekkin. Ei tarvitse kuunnella tai totella sokeita ja umpimielisiä pronssikautisia oppeja jotka eivät edes pidä paikkaansa.
- tähän voisin
sanoa jopa aamen!
- Onko se uskominen
sitten niin kauheaa? Talous vai mikälie guru Nassim Taleb taisi jossain sanoa että ihmisen kyky skeptisismiin on rajallinen. Hän säästää sen todella tärkeisiin asioihin ja sallii itsensä olla tunnustava kristitty. Inhimilistä.
- ????
Että vain kristittynä oleminen on inhimillistä? Entä muslimi? Hindu? Ateisti?
- (*)(*)
sitten niin kauheaa? Talous vai mikälie guru Nassim Taleb taisi jossain sanoa että ihmisen kyky skeptisismiin on rajallinen. Hän säästää sen todella tärkeisiin asioihin ja sallii itsensä olla tunnustava kristitty. Inhimilistä.
Mun kyky uskoa kaikkea paskaa on rajallinen. Säästän kykyni tarkeisiis asioihin. Sallin siis itseni uskoa joulupukkiin. Inhimillistä. - jeak
Itsellä hieman sama tilanne kuin aloittajalla. Ihmetyttää tuo tunnepuolen vaikea irrottaminen uskonnosta. Mulla ei oo ollu vähäisimmässäkään määrin uskonnollinen koti, vaan kaikki lapsuuden aikainen uskonto on syötetty peruskoulussa. Mun mielestä ehdottomasti uskonnollinen opetus pois kouluista. Just jotain elämänkatsomusta tilalle.
- Paree ois
laittaa ihan vaan liikuntaa tilalle. Pesäpalloa perkele ni ei sekoa kaiken maailman hörhöilyihin.
- Kamoon!
Just niin. Suurimmalle osalle "uskonnollisuus" on vain tiettyjä perinteitä, kuten nyt uhkaavasti lähestyvä joulu, joululauluineen- ja kirkkoineen. Kulttuurikristillisyydessä ei mitään pahaa. Ei tarvi väkisin yrittää joksikin fanaattiseksi ateistiksi yrittää jos nyt sattuu kristillisyydestä tykkäämään. Ja arjessa voi kristittykin olla ihan moderni tieteen saavutuksista nauttiva evoluutioon uskova taikauskoton tavan tallaaja. Rentoutukaa ihmiset.Pitkälti olen kanssasi samaa mieltä.
Tosin noissa uskoissa on omat sudenkuoppansa ja ikävät piisteensä, mutta sunnuntaiuskovaisuus on ihan vaaratonta. Vaikka siinä tulella leikitäänkin. Täydellinen hurahtaminen uskoon ja taas siitä pois on uskoakseni rankkaa touhua.
Eli vaara vaanii vapaakirkossa.
;-)
- No joo
jos hurahtaa vallan niin rankalta vaikuttaa niinku ketjun aloittaja kertoo. Vaan oisko niin että jos on kerran hurahtanu ja irti päässy ni ei enää pitäisi edes tapakristillisyyttä harjoittaa. Sama kuin raitistuneella alkoholistilla suhde alkoholiin. Itse sanon rehelliesti olevani ateisti jos kysytään, mutta käyn huoletta kirkossa jos nyt emäntä haluaa kaveriksi vaikka jouluna tai pääsiäisenä. Oonpa ehtoollisenkin hörpänny enkä sen kummemmin ruvennu hihhuloimaan.
No joo
23.11.2011 13:48
>>>...jos on kerran hurahtanu ja irti päässy ni ei enää pitäisi edes tapakristillisyyttä harjoittaa. Sama kuin raitistuneella alkoholistilla suhde alkoholiin...
- meemimuumi
Eikö ehtoollisella käyminen ole aikas tunnustuksellinen teko? Äkkiseltään tuntuisi että vähän eri sarjassa kuin joululaulujen laulaminen kirkossa. Mitä ateisti tekee ehtoollisella?
- jo on!
Erään ateistin aviopuoliso on uskossa - ja haukkuu aviopuolison uskoa muuta!
jo on!
24.11.2011 16:54
>>>Erään ateistin>aviopuoliso on uskossa>- ja haukkuu aviopuolison uskoa muuta!- hy
ikiateisti kirjoitti:
jo on!
24.11.2011 16:54
>>>Erään ateistin>aviopuoliso on uskossa>- ja haukkuu aviopuolison uskoa muuta!tämäkin keskustelu käytäisiin välillä katolilaisuus__ateismi.
Vois olla helpompaa keskustella just ateismi-katolilaisuus vastaparein. Nykyluterilaisuus ainakin on jo niin epämääräistä että siitä on hankalaa saada edes sen vertaa otetta että vois olla kunnolla eri mieltä. Ja vapaiden suuntien opit ja kannattajat jo niin eri sfääreissä että mitäpä niiden kanssa keskustelisi/väittelisi.
- Määäää
nautin ehtoollista suoraan pullosta ja haukkaan patonkia kaverix enkä hauku ketään...enkä usko mitään
- """""
larry flyntin sanoja lainatakseni
kukas valopää toi on?? - a-pl
Eikö ehtoollisella käyminen ole aikas tunnustuksellinen teko? Äkkiseltään tuntuisi että vähän eri sarjassa kuin joululaulujen laulaminen kirkossa. Mitä ateisti tekee ehtoollisella?
Ei kai se voi sua vahingoittaakaan? Vai? Voihan sen ottaa ihan kauniina tapana. Ja jos käy ehtoollisella esim. puolison tai muun suvun tai perheen kanssa jolle ehtoollinen ehkä jotain merkitsee, voi se olla vain osa yhteisöllisyyttä osallistua läheisille merkitykselliseen tapahtumaan. Ja sitä paitsi se viini on hyvää. - dfjkjb
aikas pimentoonhan tuota joutus jos ateismissani hurahtaisin niin fanaattisex et kaikkee uskonnollista hapatusta tyystin karttaisin. iinä menis monet häät hautajaiset ja sukulaisten rippijuhlat sivu suun. Puku päälle kraka kaulaan ja kirkkoon jos tilaisuus niin vaatii. Ja kyllä ne mun tuntevat tietää että mä oon ateisti silti. Ja muiden luulola ei oo väliä.
- ja mäiske käy
Ja säkinalt jälleen sitten urahtelemaan ja hakaamaan rintaasi.
- täh?
mmmitäh?
- pelekeejä
ikiateisti
23.11.2011 11:36
Eli vaara vaanii vapaakirkossa.
;-)
Ehkä jus noissa vapaissa suunnissa vaaniikin, ne kun tuntuvat olevan tosissaan uskonsa kanssa. Valtion kirkko on jo niin surkuhupaisa ettei voi kertakaikkiaan itsekään enää oikeasti uskoa juttuunsa. Kallista on ja myötähäpeää aiheuttaa. Mutta vapaita suuntia kavahtakaa. - no voe
helevetti!!!
- no voe ku o hyvvee
http://www.youtube.com/watch?v=Z6RoO6rK5aw&feature=player_embedded
http://www.spiritlessons.com/Documents/Bill_Wiese_23_Minutes_In_Hell/Lastest_DVD_Video/SoulChoice_23_Minutes_in_Hell_Bill_Wiese_GoodQuality.mp4
http://www.youtube.com/watch?v=xRSjzY0s0SM&feature=related
http://www.spiritlessons.com/Documents/Several_Christian_Testimonies/Several_Christian_Testimonies_1_GoodQuality.mp4
http://www.spiritlessons.com/Documents/Several_Christian_Testimonies/Several_Christian_Testimonies_2_GoodQuality.mp4
http://www.spiritlessons.com/Documents/Rawlings/To_Hell_And_Back_Dr_Rawlings_GoodQuality.mp4- khjkhjkhjkhjkhjkhjkh
Lisää älyttömiä todistuksia vailla todistusvoimaa, paitsi tietenkin ennestään sokeille uskoville.
- Älä mollaa
todistuksia! Tossa oli aikaisemmin linkki suoraan helvettiin, kuulostiko hauskalta mitä??? Mieti omalle kohalles. Voi helevetti näitä oikeesti :/
- kjhkjhkjhkjhkhjkhkhk
Joo, noille todistuksille ei voi muuta kuin nauraa, samaa paskaa kuin helvetin äänet.
http://en.wikipedia.org/wiki/Well_to_Hell_hoax
- meemimuumi
Tuo nyt on uskovaisen käsitys asiasta. Tai sitten ihan vaan vinoilua. Jos ei ole jumalauskoa miksi vältellä jumalaa. En usko menninkäisiinkään enkä niitä liiemmin metsätiellä välttele. TV-lupatarkastajan uskon ja sitä välttelen, ajankohtaista kun on.....
- jeak
Vieläkö joku lahko kieltää tv:t? Luuli et lestaadiolaisetki ois lieventäny määräyksiä. Mut ei tölsyn kattomisoikeuden takia kannata ateistiks palailla, semmosta paskaa suoltavat kok ajan. Muutoin kyllä kannatan ajatusta.
- .
Porukoitten naapurustossa asu lestadiolaisperhe eikä niillä kyllä tölsyä ollu.Tosin pari vuotta sitte sanoutuvat irti ja hommasivat samalla tölsyn ja muita mukavuuksia. Liekö ihan ateismiin palanneet mutta tälle vuostuhannelle kuitenki.
- jeak
Tommonen kysyy jo rohkeutta kun siinä taitaa mennä elämäntavan muutoksessa iso joukko sukulaisia ja ystäviä lopullisesti.
- hjgk
"Ateistit yrittävät kaikin keinoin välttää Jumalaa. Pettävät vain itseään. Se onkin pahinta mitä voi olla."
Noinkohan se on pahint? Mites just esim tommoset lestaadiolaiset joissa naiset pidetään synnytyskoneina? Jos tolleen perhe päättää vapautua tosta paskasta niin kyllähän siinä pain vastoin hyvää tapahtuu, vaikka ei ateismiin saakka meniskään mikä kuiteski kaikkein parasta olis. Pääsee äitikin halutessaan töihin tai opiskelemaan. Voihan se olla et sillä on jo ammatti jota ei voi harjottaa ku aina raskana. Eli mikä on hyvää mikä pahaa? - tiptaptiptap
joulu tulla jolokottaa. siinä taas näätte mistä uskonnossa on kyse, markkinahumusta. ostakaa ostakka! syökää kanaa! vaan miten on, lähteekö ateistit mukaan kristilliseen kulutusjuhlaan? minä en, en vietä joulua enkä mitään muutakaan kristillistä juhlaa millään tavalla. enkä edes itsenäisyyspäivää enää, näin aiheen vierestä, eu-suomi ei itsenäinen.
- kerubim
Koira palaa oksennukselleen ja syntinen ateismiin tullen A-teistiksi. Kuinka suloiset ovat ilosanoman tuojan jalat, koska Herra tulee keskiyöllä ja kaikkien teot paljastuvat mutta Me jotka Herraa odotamme veisaamme Pyhä,pyhä,pyhä olet sinä Herra Sebaot. Totisesti on kohtuullista! A-teisti, osta TV. A-teisti, syö, juo ja nai ja kerro kaverillekin. Yhdessä hukutte! Onko ketään kuka Herraa etsii? Ei! Ateismi on voittanut maailman ja A-teisti hukkuu. Vain valitut pelastuvat, ne jotka hakkaavat pahat ajatuksensa rikki kalliioon joka on Kristus. A-teisti, missä on pistimesi. Turhaan pauhaat kun kuitenkin hukut. Valitse puolesi mutta muista että Herra ohjaa vanhurskasten tien mutta A-teisti hukkuu.
- ....
''Pyhä,pyhä,pyhä olet sinä Herra Sebaot.''
Oletko varma, että kolme ''pyhää'' riittää? - hjhjhjhjhjhjhjhjhj
Tässä taas yksi persoonallisuushäiriöinen fundis, jonka pitäisi mennä psykoterapiaan. Mutta oman psyykkeen puutteet huomaa hankalimmin.
- rohkeasti
hjhjhjhjhjhjhjhjhj kirjoitti:
Tässä taas yksi persoonallisuushäiriöinen fundis, jonka pitäisi mennä psykoterapiaan. Mutta oman psyykkeen puutteet huomaa hankalimmin.
Mene vaan. Hyvä kun oot häiriös huomannu.
- kerubim
Pyhä,pyhä,pyhä olet sinä Isä Poika ja Pyhä henki kolme yhdessä iankaikkisesti aamen.
- a-pl
"joulu tulla jolokottaa. siinä taas näätte mistä uskonnossa on kyse, markkinahumusta. ostakaa ostakka! syökää kanaa! vaan miten on, lähteekö ateistit mukaan kristilliseen kulutusjuhlaan? minä en, en vietä joulua enkä mitään muutakaan kristillistä juhlaa millään tavalla. enkä edes itsenäisyyspäivää enää, näin aiheen vierestä, eu-suomi ei itsenäinen. "
Kyllä joulua vietetään koko perheen voimin ja kaikki kinkut jaa loorat pöydäs. Ja onpa jokunen lahjakin kuusen alla. - ny huolettaa
sikäli et jos haluaa ihan tunnustautua ateistiksi niin pitääkö hyväksyä homot? Tuntuu olevan niin et uskovaiset ei diggaa homoista ja ateistit on homomyönteisiä. Mä en halua olla mikään uskovainen mut homotpöyristyttää. Eli jos nyt rupeen ihan avoimesti tunnustamaan ateismini niin olettaako jengi automaattisesti mun olevan homomyönteinen.
- Jengi
olettaa että hankit tietoa eri ilmiöistä ja muodostat mielipiteesi faktojen perusteella. Jengi olettaa että et perustele mielipiteitäsi vetoamalla Raamattuun tai muihin uskonnollisiin teksteihin.
Myös ateisti voi toki olla tyhmä, oppimaton, ahdasmielinen tms. Eikä ateistillakaan tarvitse välttämättä joka asiaan olla mielipidettä.
- tottakai
jokainen ajatteleva ateisti suhtautuu myönteisesti seksuaalivähemmistöihin, maahanmuuttoon, luonnonsuojeluun....
- lfknmjbgfbj
"joulu tulla jolokottaa. siinä taas näätte mistä uskonnossa on kyse, markkinahumusta. ostakaa ostakka! syökää kanaa! vaan miten on, lähteekö ateistit mukaan kristilliseen kulutusjuhlaan? minä en, en vietä joulua enkä mitään muutakaan kristillistä juhlaa millään tavalla"
Tässäpä mulla nyt oiva aika totutella uskonnotonta elämää. Tänä vuonna joulu mökillä. Ei joulukirkkoa. Ei mitään uskonnollista. Muutaman lahjan olen kyllä erehtynyt ostamaan ja näin osallistunut markkinahumuun, mutta se ei liene vähäisimmässäkään määrin uskonnollista. Uudenvuoden lupauksena lupaan pyrkiä kertakaikkiaan lopettamaan kaiken uskonnon kanssa pähkäilyn, puolesta tahi vastaan, ja keskittyä niihin kaikkiin muihin elämän tarjoamiin kiinnostaviin asioihin. Siihen mun "uusateismini" antanee hyvän mahdollisuuden. "joulu tulla jolokottaa. siinä taas näätte mistä uskonnossa on kyse, markkinahumusta. ostakaa ostakka! syökää kanaa! vaan miten on, lähteekö ateistit mukaan kristilliseen kulutusjuhlaan? minä en, en vietä joulua enkä mitään muutakaan kristillistä juhlaa millään tavalla"
Kristillinen juhla? Ehkä nykyään, mutta ei ole kauaa ollut, tätä tietenkään kovinkaan moni vuoden 1800 jälkeen syntynyt ei varmaan edes tiedä. Lähes kaikki "kristilliseen" jouluun liittyvät perinteet vat alun perin syntisten pakanoiden kerettiläistä vouhotusta.
Vietän mielelläni joulua jos satun sopivaan seuraan kyseisenä ajankohtana. Hyvä veruke pysähtyä vanhempien luo. Lahjominenkin on hauskaa, kuhan se on vapaaehtoista, eikä sillä synnytetä "näkymättömiä velkasuhteita".- jeak
"Kristillinen juhla? Ehkä nykyään, mutta ei ole kauaa ollut, tätä tietenkään kovinkaan moni vuoden 1800 jälkeen syntynyt ei varmaan edes tiedä"
Miten niin ei tiedä? Kyllä joulu oli jo 1800-luvulla kristillinen juhla. Taisi olla 300-luvulla kun muinaisten roomalaisten talvipäivänseisauksen juhlaan liitettiin jessen synttärit. - kgji
Mitä ihmeen väliä onko joulu alunperin kristillinen tai kuinka kauan sellainenn ollu. Nyt se on markkinahumua ja aika marginaalinen on se joukko joka joulussa enää mitään kristillistä näkee. Eli sopii ateistillekin, tiedä sitten onko mitään järkee.
- eri joulut
On kahdenlaista joulua: kristillinen joulu ja markkinajoulu.
- hy
on vaan kristilline joulu ja ihan sama mikä juhla sen paikalla muinoin ollu. joulu on kristillinen. mut ei sitä juuri enää vietetä. nyt vaan myydään krääsää joulun varjolla.
Miksi kukaan kristitty viettäisi joulua kristillisistä syistä? Ei kristinuskossa ole mitään järjellistä syytä juhlia 25. joulukuuta, jollei kristinuskossa ole syytä juhlia talvipäivänseisausta, joka muutenkin on jo pari päivää aikaisemmin.
http://www.kristitynfoorumi.fi/joulu.htm- hy
no on se hyvä et talvipäivänseisaus ja jessen synttärit juhlitaan yhdessä. tulee halvemmaksi. yx krääsäjuhla vähemmän. vielä vois vaikka yhdistää vapun ja juhannuksen. vaikka tosi juhlijat ne kai yhdistääkin yhdeksi putkeksi.
- jeboooooooooooooooou
Mä sain tulla uskoon!
- miksi
tällä palstalla siitä mesoot? Mee kirkkoon!
- kerubim
Miksi sinä luovut uskosta joka meille on kerta kaikkisesti annettu Hänen kunniakkaan ja Pyhän Nimensä kautta? Älkää pyrkikö mukauttamaan olemistanne tämän maailman mukaan vaan valvokaa! sillä Hän tulee kuin varas yöllä ja kenet hän löytääkään valvomasta? A-teistitkö? Ei ei. Heille on varattu itku ja hampaiden kiristely. Älkääkä väittäkö ettei teitä olisi varoitettu.
Palaa takaisin uskoosi,pyydä itkien ja rintaasi lyöden syntisi anteeksi ja saat palata Hänen jalkojensa juureen. - heeeheeeeei
kerubim puhuu asiaa
- ehkä?
Jos Suomi olisi ateistinen maa, niin olisikohan täällä samanlaista kuin Pohjois-Koreassa? Ja jos "suuri johtaja" olisi kuollut, niin ihmiset surisivat kuolemaa hakkaamalla nyrkkejään asfalttiin kuten Pohjois-Koreassa?
- suomessa
juotais vaan kossua.
- juuri näin
Ihminen palvoo aina jotakin. Jos ei Jumalaa niin Johtajaa.
- huh huh!
Aikamoinen uskonto tuo ateismi!
- On se, on se
Pahimmillaan todella näyttäytyy uskonnon kaltaisena omine "profeettoineen"
- eläköön vapaus!
Oli kuulemma aika styranki!
- #
En usko. Todista. Ja lähteeksi ei sitten kelpaa mikään.
- hä?
Siis mitä?
- sama uskonto
Mitä kotimaiset ateistit ajattelee Pohjois-Korean jutusta? Oliko hyvä mies?
- No mitä
kotimaiset kristityt ajattelee Hitleristä? Eikö tuo ollu katolilainen??
- ?
Nyt ateistit on hiljaa. Suru?
- vikinä kuuluu
Surraan vain niitä sian porsaita, joita te kannibaalit, oman lajinne syöjät lahtaatte satujuhlanne kunniaksi.
- :(
"olen muutaman vuoden hörhöilyn jälkeen palaamassa mukavan leppoisaan ateismiin."
Jo pelkästään tämän ketjun lukeminen paljastaa kuinka leppoisasta ilmiöstä on kyse kun ateismista puhutaan. - a-pl
Vähän on keskustelu ryöpsähtänyt :) edelleen asiaa silti ketjun pointti.
- ?
"olen muutaman vuoden hörhöilyn jälkeen palaamassa mukavan leppoisaan ateismiin."
Onko jo liput ostettu ateistien paratiisiin? - .
Onko jo liput ostettu ateistien paratiisiin?
Mikähän se mahtaa tämä paratiisi olla? - a-pl
Leppoisan ateistista joulua kaikille.
- jkdf
"Mikähän se mahtaa tämä paratiisi olla? "
Mitäpä luuuuulet? - Efraim
Ymmärrän aloittajan tunnelmat. Itse olen ollut aina toisen valtionkirkkomme jäsen, ja siitä on seurauksena tiettyjä tottumuksia joista on vaikea päästä eroon. Olen ateisti, mutta en saa itseäni eroamaan kirkosta. Kirjahyllyssäni on ylinnä metrin verran uskonnollista kirjallisuutta, ikoneja seinällä. Eihän niistä varsinaista haittaakaan ole, ikonit jopa kauniita, mutta hieman ristiriitainen ja ahdistunut olo välillä tulee.
Tilasin itselleni joululahjaksi kirjan God, the failed hypothesis. Tuli hieman kumma olo asettautua lukemaan kun lukutuolia vastapäätä on ikoniseinä. Pieniä asioita tämmöiset, mutta huomaa miten uskonnolliset tottumukset ovat taustalla vaikka en muuten ole uskonnollinen. Olen harkinnut uskonnollisista symboleista ja kirjallisuudesta luopumista, mutta niillä on kuitenkin tunnearvoa.
Ketjusta on poistettu 16 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 781562
Ripeyttä asiointiin
Ottaa päähän yhden ja saman asiakkaan hitaus kassalla kun yhdellä kädellä nostelee ostoksia kärrystä ja välillä pitelee71528- 871426
Mitä ajattelit hänestä
Ensi kohtaamisesta alkaen? Itsellä pikkuhiljaa syventyi rakkaudeksi vaikka alusta asti ajattelin että hän on samallainen851155Mietitkö tosissasi..
..että olisin tullut sinne jonkun muun vuoksi kuin sinun? Ei näinä vuosina tapahtuneet, myös tapahtumatta jääneet, ole3906- 64856
- 74805
- 52787
Marinin ahdistelija - "Lemmenkipeä huippuosaaja Lähi-idästä"
Olikin valtamedialle hankala paikka, kun kyseessä olikin "rikastaja" Vähän aikaa sitä voitiin piilotella, mutta pakko ol141751- 79694