http://ssd.jpl.nasa.gov/sbdb.cgi?sstr=2005 YU55;orb=1
8.11.2011 eli ensi viikolla ohittaa Maan alle Kuun etäisyydeltä halk. 400 m murikka. Viimeisestä vastaavanlaisesta ohituksesta on liki 30 v.
Nasan muk. aiheuttaisi törmätessään esim. valtamereen vain kohtuukokoisen maanjäristyksen ja 100 km päässä törmäyspaikasta 20 m korkeita aaltoja.
Jättikokoisten asteroidien arvellaan aiheuttaneen hirmuliskojen jne. tuhon, kuten tiedetään.
Mutta entäs sitten asteroidit jotka jää noiden em. kokojen väliin eli 400 m - jätti?
Olisiko niissä tarpeeksi ytyä aiheuttamaan niin voimakkaita tsunameita, jotka voisivat tuhota kokonaisia kulttuureita tai koko sivilisaation, aiheuttamatta kuitenkaan pahempaa tuhoa eliökunnalle?
Varmaankin kaluttu aihe, mutta voisiko monien kulttuurien vedenpaisumusmyyttikin olla seurausta tällaisesta. Huom. myös Atlantis-myytti, vaikka se onkin todennäköisesti Platonin satuilua. Ja eikä tuhotulvan tarvitsisi johtua yhdestä ainoasta asteroiditärskystä globaalisine vaikutuksineen. Monta asteroidia, eri aikoina, eri puolilla maapalloa.
Asteroidi 2005 YU55 saapuu
8
141
Vastaukset
- asianharrastaja
Kuten uutinen kertoo, suunnilleen tuon kokoisen asteroidin edellisestä lähiohituksesta on 30 vuotta ja kohti osumisesta noin 30´000 (Arizonan kraateri). Puhekykyisen (myyttiä edes teoriassa siirtämään pystyvän) ihmisen aikana törmäyksiä olisi ollut 2 - 4, joista yksi maalle. Suurempien todennäköisyys on vielä paljon pienempi; nuorimmat isot sukupuuttojäljet ovat 65 miljoonan vuoden takaa.
Kyllä paikalliset vedenpaisumusmyytit voi huoletta laskea paikallisten tai niitä vähän laajempien (kuten Mustan meren täyttyminen) paisumisten tiliin. Myytit ovat myös paljon nuorempia kuin luulisi; Raamatun teksti saattaa olla niistä useankin ttakana. Tunguskan seudulle 1908 pudonnut möykky taisi olla pienempi?
- asianharrastaja
Aika paljon pienempi. Kivijälkiä tai isoja kraatereita ei jäänyt, joten epäiltiin komeetan lumijääytimen kappaleeksi.
- Hiski & kissi
asianharrastaja kirjoitti:
Aika paljon pienempi. Kivijälkiä tai isoja kraatereita ei jäänyt, joten epäiltiin komeetan lumijääytimen kappaleeksi.
Nyt vasta muistuu mieleen että Hiskin isä suomensi 1970-luvulla kirjan "Kun taivas syöksi tulta" joka todisteli möykyn olleen alienien alus. Kaikkea sitä joutuukin suomentamaan henkensä pitimiksi.
Hiski & kissi kirjoitti:
Nyt vasta muistuu mieleen että Hiskin isä suomensi 1970-luvulla kirjan "Kun taivas syöksi tulta" joka todisteli möykyn olleen alienien alus. Kaikkea sitä joutuukin suomentamaan henkensä pitimiksi.
Hyvä kun mainitsitte kirjan luonteen, olin nimittäin jossakin vaiheessa aikeessa ostaa tuon nettidivarista.
- hupikirjallisuutta
moloch_horridus kirjoitti:
Hyvä kun mainitsitte kirjan luonteen, olin nimittäin jossakin vaiheessa aikeessa ostaa tuon nettidivarista.
Ufokirjat on aivan hauskaa iltalukemista, jos saa eurolla-parilla, kyllä niitä kannattaa ostella. George Adamskin ym. kirjoista saa hyvät naurut.
- Toivotaan näin
Iskisipä Suomeen
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta
Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas2131403- 961266
Ikävöin sua
Sä vaan pyörit mun mielessä, en saa sua unohdettua. Tilanteesta tekee vaikean sen kun molemmat ollaan varattuja ja tilan31027Neljä kuukautta vankeutta, kenelle?
Kuka tuomittiin ehdottomaan neljän kuukauden vankeustuomioon ja korvauksiin?9908Oletko pitkävihainen ja onko sinulla " huono muisti muisti "?
Mitä asioita et unohda tai anna anteeksi ? Mitä asioita voit " unohtaa" tai unohtaa? Vastaa koskien kaivattuasi tai yle15901Minä täällä vaan
Ukko jota oot joutunu joskus sietämään työnpuolesta. Toivottelen kauniita unia💛86880- 32820
Jos haluat jatkaa tutustumista
Pyydä mut suoraan kunnon treffeille. En lähde mihinkään epämääräiseen viestittelyyn enää.58804T, miten mun pitäis toimia
Olen niin toivottoman ihastunut suhun...ollut jo liian,monta,vuotta. Lähestynkö viestillä? Miten? Sun katse...mä en kest37748Oho! Esko Eerikäinen joutuu palaamaan "kalakukkokaupunkiin" - Tämä syy ei jätä kylmäksi!
Esko Eerikäinen on kyllä monessa mukana ja uskaltaa heittäytyä. Hatun nosto siitä! Eerikäinen palasi “kalakukkokaupunkii44734