2d diabeetikon aamupala

mies 55v

Kiinnostaisi tietää mitä syötte aamupalaksi? Olen tabletti hoidossa. metforem 750mg 1 3. Itse syön ennen töihin lähtöä useimmiten ruisleipää pari palaa ( rasvana becel) ja juustoa tai keitettyä kananmunaa päälle sekä juon ison mukillisen kahvia. Miten kaurapuuro soveltuu 2d tyypille, onko hiilaripitoisuus leipää paljonkin suurempi?Söisin mielelläni puuron mutta hiilarit arveluttaa. Karppaajat älköön vastatko kiitos.

15

10064

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n 46

      Olen 46 v. nainen, D2-diagnoosi 1,5 vuotta sitten, lääkitys 500 mg metformiinia aamuisin. Syön aamulla aina kaurapuuroa voileivän (ruispala tai vastaava, 1 tl oivariinia, 1 siivu leikkelettä, salaatinlehti) hedelmän, yleensä banaanin.

      Puurossa minusta on hyvä puoli että saa suolatonta kun itse keittää, ja aamulla on kiva syödä jotain lämmintä. Usein sekoitan puuroon pari lusikallista pakastemustikoita, nam! 300 gramman annoksessa kaurapuuroa on noin 20 grammaa hiilihydraattia. Ainakaan minulla tällainen aamiainen ei nosta verensokeria yli ohjearvojen. Muilla aterioilla syön vähemmän hiilihydraatteja mutta aamulla jotenkin tuntuu että tarvitsen niitä.

    • Tällä jaksan

      Syön aamulla yhden 100-120 g painavan itseleivotun sämpylän (kokojyvävehnästä ja ohrasta täydennettynä auringonkukansiemenillä) päällä vähärasvaista margariinia ja punaleima Emmentaalia. Juomana muki teetä keinomakeutettuna. Tuolla pläjäyksellä jaksaa hyvin lounasaikaan ilman näläntunnetta. Lounaalla en yleensä syö leipää, mutta joskus keittoruuan kanssa 2-3 viipaletta ruisnäkkileipää.

    • oma valinta
      • Pysyisit poissa

        Unohdit siis alkuperäisen kysyjän viimeisen virkkeen!


      • verensokeri kertoo
        Pysyisit poissa kirjoitti:

        Unohdit siis alkuperäisen kysyjän viimeisen virkkeen!

        Olkoon nyt alkuperäisen kysyjän viimeinen toivomus mikä tahansa, niin hänen kannattaisi mitata verensokerinsa tunti ja kaksi tuntia aamupalansa jälkeen. Vertaamalla erilaisilla aamupaloilla arvoja keskenään hän näkee, nostavatko aamupalat liikaa sokeria ja onko otettava käyttöön myös esimerkiksi insuliini tai ateriatabletit.


      • oma valinta

      • oma valinta
        verensokeri kertoo kirjoitti:

        Olkoon nyt alkuperäisen kysyjän viimeinen toivomus mikä tahansa, niin hänen kannattaisi mitata verensokerinsa tunti ja kaksi tuntia aamupalansa jälkeen. Vertaamalla erilaisilla aamupaloilla arvoja keskenään hän näkee, nostavatko aamupalat liikaa sokeria ja onko otettava käyttöön myös esimerkiksi insuliini tai ateriatabletit.

        AP:llä on jo tabletti käytössä.

        Kyllä tässä yritetään vaan auttaa.


      • 5+10
        oma valinta kirjoitti:

        AP:llä on jo tabletti käytössä.

        Kyllä tässä yritetään vaan auttaa.

        Metformiinilla ei juurikaan ole vaikutusta aterain jälkeisiin arvoihin. Metformiinin vaikutus on estää maksaa lykkäämästä liikaa sokeria vereen, mitä varsinkin aamulla tapahtuu kakkosilla liikaa aamunkoittoilmiön muodossa.

        Ateriatabletit lisäävät haiman insuliinineritystä. Sopivasti ennen ateraa otettuna sopiva määrä vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin. Ateriatableteilla on vaikea kuitenkaan saavuttaa kunnollisia arvoja, koska tällöin uhkaa usein hypo.

        Oikea määrä ateriainsuliinia oikeaan aikaan otettuna on parempi vaihtoehto kuin ateriatabletit tarkemman osumatarkkuutensa vuoksi. Paras vaihtoehto vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin on kuitenkin hiilihydraattien vähentäminen. Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa... :D


      • Tällä mennään
        5+10 kirjoitti:

        Metformiinilla ei juurikaan ole vaikutusta aterain jälkeisiin arvoihin. Metformiinin vaikutus on estää maksaa lykkäämästä liikaa sokeria vereen, mitä varsinkin aamulla tapahtuu kakkosilla liikaa aamunkoittoilmiön muodossa.

        Ateriatabletit lisäävät haiman insuliinineritystä. Sopivasti ennen ateraa otettuna sopiva määrä vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin. Ateriatableteilla on vaikea kuitenkaan saavuttaa kunnollisia arvoja, koska tällöin uhkaa usein hypo.

        Oikea määrä ateriainsuliinia oikeaan aikaan otettuna on parempi vaihtoehto kuin ateriatabletit tarkemman osumatarkkuutensa vuoksi. Paras vaihtoehto vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin on kuitenkin hiilihydraattien vähentäminen. Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa... :D

        "Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa..."

        Minäkin olen vähentänyt hiilihydraatteja mutta en karppaa ja karppaamiskehuthan aloittaja vain kielsi.

        Minulla on nyt testattu Januviaa Metforemin parina perusinsuliinin sijasta jotta aterian jälkeisiä korkeampia verensokereita saataisiin kuriin. Januvia ei vaikuta mitenkään joten näyttää että testin jälkeen joudutaan palaamaan tehonsa osoittaneeseen Lantukseen. Vielä ei ole keskusteltu ateriainsuliinista, mutta metformiini ei ainakaan riitä enää yksin pitämään verensokerin perustasoa terveellisissä lukemissa.


    • oma valinta
    • Myös oma valinta

      Voi ja vastaavat kovat rasvat eivät ole terveellisiä rasvahappojen lähteitä. Öljyt ovat tärkeitä rasvahappolähteitä, margariinikin on terveellisempää kuin voi.

      • oma valinta

      • Oma järki päässä
        oma valinta kirjoitti:

        Eläinrasvoja EI ole yhdessäkään tutkimuksessa todettu epäterveellisiksi. Niitä kansa on aina syönyt.

        Margariinia ei kukaan suosittele syömään.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

        "Eläinrasvoja EI ole yhdessäkään tutkimuksessa todettu epäterveellisiksi. Niitä kansa on aina syönyt."

        Kansa sairasti ja kuoli ennen aikojaan sydän ja verisuonitauteihin. Nyt kun Suomessa tilastoja on saatu kaunistumaan, lääkärit pelkäävät että tilanne pahenee tulevina vuosina taas entiselleen.

        No usko mitä uskot, minä taas uskon mitä uskon mutta en sinua.


    • Ruoka terv. mukaan

      Vuosia aamupalani on ollut 2 desiä rasvatonta ja laktoositonta maitoa. Lisäksi vitamiinit (monivitamiinipilleri ja D3 25 mg), verenpainelääkitys, omegakapseli ja ruokalusikallinen oliiviöljyä. Murukahvin joukkoon laitan puolilusikallista ceyloninkanelia. Ei nälitä aamulla.

    • möhkönen

      Olen 52-v ja syön aamulla puolikkaan reissarin ja siihen floraa ja rehuja kalkkunaleikettä tomaattia ja kurkkua. Kaiken kruunaa kuppi maitokahvia. Aamuisin minulle ei maistu oikein sapuskat. Tällä aamupalalla pärjään lounaaseen joka on 10.30 silloin syön yleensä mitä koulussa on ruokaa. Syön toki päivän mittaan muutakin, mutta kysyit lähinnä aamupalaa. Lääkkeet minulla on metforem 1aamulla ja kaksi illalla ja lantusta 14 ky. Olen siin d 2. Minulla kiikastaa se aamunkoittoilmiö.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      103
      855
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      276
      667
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      71
      617
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      593
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      536
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      33
      493
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe