2d diabeetikon aamupala

mies 55v

Kiinnostaisi tietää mitä syötte aamupalaksi? Olen tabletti hoidossa. metforem 750mg 1 3. Itse syön ennen töihin lähtöä useimmiten ruisleipää pari palaa ( rasvana becel) ja juustoa tai keitettyä kananmunaa päälle sekä juon ison mukillisen kahvia. Miten kaurapuuro soveltuu 2d tyypille, onko hiilaripitoisuus leipää paljonkin suurempi?Söisin mielelläni puuron mutta hiilarit arveluttaa. Karppaajat älköön vastatko kiitos.

15

10063

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • n 46

      Olen 46 v. nainen, D2-diagnoosi 1,5 vuotta sitten, lääkitys 500 mg metformiinia aamuisin. Syön aamulla aina kaurapuuroa voileivän (ruispala tai vastaava, 1 tl oivariinia, 1 siivu leikkelettä, salaatinlehti) hedelmän, yleensä banaanin.

      Puurossa minusta on hyvä puoli että saa suolatonta kun itse keittää, ja aamulla on kiva syödä jotain lämmintä. Usein sekoitan puuroon pari lusikallista pakastemustikoita, nam! 300 gramman annoksessa kaurapuuroa on noin 20 grammaa hiilihydraattia. Ainakaan minulla tällainen aamiainen ei nosta verensokeria yli ohjearvojen. Muilla aterioilla syön vähemmän hiilihydraatteja mutta aamulla jotenkin tuntuu että tarvitsen niitä.

    • Tällä jaksan

      Syön aamulla yhden 100-120 g painavan itseleivotun sämpylän (kokojyvävehnästä ja ohrasta täydennettynä auringonkukansiemenillä) päällä vähärasvaista margariinia ja punaleima Emmentaalia. Juomana muki teetä keinomakeutettuna. Tuolla pläjäyksellä jaksaa hyvin lounasaikaan ilman näläntunnetta. Lounaalla en yleensä syö leipää, mutta joskus keittoruuan kanssa 2-3 viipaletta ruisnäkkileipää.

    • oma valinta
      • Pysyisit poissa

        Unohdit siis alkuperäisen kysyjän viimeisen virkkeen!


      • verensokeri kertoo
        Pysyisit poissa kirjoitti:

        Unohdit siis alkuperäisen kysyjän viimeisen virkkeen!

        Olkoon nyt alkuperäisen kysyjän viimeinen toivomus mikä tahansa, niin hänen kannattaisi mitata verensokerinsa tunti ja kaksi tuntia aamupalansa jälkeen. Vertaamalla erilaisilla aamupaloilla arvoja keskenään hän näkee, nostavatko aamupalat liikaa sokeria ja onko otettava käyttöön myös esimerkiksi insuliini tai ateriatabletit.


      • oma valinta

      • oma valinta
        verensokeri kertoo kirjoitti:

        Olkoon nyt alkuperäisen kysyjän viimeinen toivomus mikä tahansa, niin hänen kannattaisi mitata verensokerinsa tunti ja kaksi tuntia aamupalansa jälkeen. Vertaamalla erilaisilla aamupaloilla arvoja keskenään hän näkee, nostavatko aamupalat liikaa sokeria ja onko otettava käyttöön myös esimerkiksi insuliini tai ateriatabletit.

        AP:llä on jo tabletti käytössä.

        Kyllä tässä yritetään vaan auttaa.


      • 5+10
        oma valinta kirjoitti:

        AP:llä on jo tabletti käytössä.

        Kyllä tässä yritetään vaan auttaa.

        Metformiinilla ei juurikaan ole vaikutusta aterain jälkeisiin arvoihin. Metformiinin vaikutus on estää maksaa lykkäämästä liikaa sokeria vereen, mitä varsinkin aamulla tapahtuu kakkosilla liikaa aamunkoittoilmiön muodossa.

        Ateriatabletit lisäävät haiman insuliinineritystä. Sopivasti ennen ateraa otettuna sopiva määrä vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin. Ateriatableteilla on vaikea kuitenkaan saavuttaa kunnollisia arvoja, koska tällöin uhkaa usein hypo.

        Oikea määrä ateriainsuliinia oikeaan aikaan otettuna on parempi vaihtoehto kuin ateriatabletit tarkemman osumatarkkuutensa vuoksi. Paras vaihtoehto vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin on kuitenkin hiilihydraattien vähentäminen. Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa... :D


      • Tällä mennään
        5+10 kirjoitti:

        Metformiinilla ei juurikaan ole vaikutusta aterain jälkeisiin arvoihin. Metformiinin vaikutus on estää maksaa lykkäämästä liikaa sokeria vereen, mitä varsinkin aamulla tapahtuu kakkosilla liikaa aamunkoittoilmiön muodossa.

        Ateriatabletit lisäävät haiman insuliinineritystä. Sopivasti ennen ateraa otettuna sopiva määrä vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin. Ateriatableteilla on vaikea kuitenkaan saavuttaa kunnollisia arvoja, koska tällöin uhkaa usein hypo.

        Oikea määrä ateriainsuliinia oikeaan aikaan otettuna on parempi vaihtoehto kuin ateriatabletit tarkemman osumatarkkuutensa vuoksi. Paras vaihtoehto vaikuttaa aterian jälkeisiin arvoihin on kuitenkin hiilihydraattien vähentäminen. Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa... :D

        "Jaa, mutta hiilihydraattien vähentämisestähän ei saanut tässä ketjussa kirjoittaa..."

        Minäkin olen vähentänyt hiilihydraatteja mutta en karppaa ja karppaamiskehuthan aloittaja vain kielsi.

        Minulla on nyt testattu Januviaa Metforemin parina perusinsuliinin sijasta jotta aterian jälkeisiä korkeampia verensokereita saataisiin kuriin. Januvia ei vaikuta mitenkään joten näyttää että testin jälkeen joudutaan palaamaan tehonsa osoittaneeseen Lantukseen. Vielä ei ole keskusteltu ateriainsuliinista, mutta metformiini ei ainakaan riitä enää yksin pitämään verensokerin perustasoa terveellisissä lukemissa.


    • oma valinta
    • Myös oma valinta

      Voi ja vastaavat kovat rasvat eivät ole terveellisiä rasvahappojen lähteitä. Öljyt ovat tärkeitä rasvahappolähteitä, margariinikin on terveellisempää kuin voi.

      • oma valinta

      • Oma järki päässä
        oma valinta kirjoitti:

        Eläinrasvoja EI ole yhdessäkään tutkimuksessa todettu epäterveellisiksi. Niitä kansa on aina syönyt.

        Margariinia ei kukaan suosittele syömään.

        http://personal.inet.fi/koti/remeli/Suomalainen_ravitsemuspolitiikka.htm

        "Eläinrasvoja EI ole yhdessäkään tutkimuksessa todettu epäterveellisiksi. Niitä kansa on aina syönyt."

        Kansa sairasti ja kuoli ennen aikojaan sydän ja verisuonitauteihin. Nyt kun Suomessa tilastoja on saatu kaunistumaan, lääkärit pelkäävät että tilanne pahenee tulevina vuosina taas entiselleen.

        No usko mitä uskot, minä taas uskon mitä uskon mutta en sinua.


    • Ruoka terv. mukaan

      Vuosia aamupalani on ollut 2 desiä rasvatonta ja laktoositonta maitoa. Lisäksi vitamiinit (monivitamiinipilleri ja D3 25 mg), verenpainelääkitys, omegakapseli ja ruokalusikallinen oliiviöljyä. Murukahvin joukkoon laitan puolilusikallista ceyloninkanelia. Ei nälitä aamulla.

    • möhkönen

      Olen 52-v ja syön aamulla puolikkaan reissarin ja siihen floraa ja rehuja kalkkunaleikettä tomaattia ja kurkkua. Kaiken kruunaa kuppi maitokahvia. Aamuisin minulle ei maistu oikein sapuskat. Tällä aamupalalla pärjään lounaaseen joka on 10.30 silloin syön yleensä mitä koulussa on ruokaa. Syön toki päivän mittaan muutakin, mutta kysyit lähinnä aamupalaa. Lääkkeet minulla on metforem 1aamulla ja kaksi illalla ja lantusta 14 ky. Olen siin d 2. Minulla kiikastaa se aamunkoittoilmiö.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      176
      1767
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      347
      1308
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      67
      1207
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      228
      986
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      46
      930
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      58
      849
    7. 69
      798
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      39
      754
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      684
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      79
      660
    Aihe