Kenen moraalia me haluamme seurata Jumalan vai ihmisten?
- Jumala hyväksyy raiskauksen - Genesis 19:6
- Jumala hyväksyy raiskauksen ja insestin - Genesis 19:33-34
- Jephtah uhrasi ainoan tyttärensä jumalle- Judges 11:30-39
- Se joka pilkkaa isäänsä tai äitiään tulee tappaa - Exodus 21:17
- Jumala palkitsi uskovat ryöstäjät mm. 32.000 neitsyt naisella - Numbers 31:35
- Jumala opastaa uskovia kaupungin ryöstössä - Deuteronomy 20:10-13
- Jumala kehottaa eläintenkidutukseen - Joshua 11:6
- Jumala kehottaa tappamaan lapsia - Joshua 6:21-27
- Jumala kehottaa massamurhaan - 1 Samuel 15:2
- Jumala kehottaa tappamaan vastasyntyneet - Exodus 12:29
- Polttamaan 250 ihmistä - Numbers 16:35
- Tappamaan mm. Gibeonin ja Makkedahin kaupunkien asukkaat - Joshua 10:10-27 & Joshua 10:28
- Jumalan enkelit tappavat 185.000 Assyyrialaista - 2 Kings 19:35
...
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=fvwp&v=hCovYF51qHE
“The God of the Old Testament is arguably the most unpleasant character in all fiction: jealous and proud of it; a petty, unjust, unforgiving control-freak; a vindictive, bloodthirsty ethnic cleanser; a misogynistic, homophobic, racist, infanticidal, genocidal, filicidal, pestilential, megalomaniacal, sadomasochistic, capriciously malevolent bully.”
― Richard Dawkins, The God Delusion
Miksi Jumalalla vihaa ihmisiä?
26
151
Vastaukset
- Esko
Raamattu kertoo Jeesuksesta ja Jeesus kertoi millainen Jumala on ja mitä hän haluaa ihmisten tekevän.
Ei nämä sinun yrityksesi tee kristinuskoa toisenlaiseksi.
Se kuvastaa vain ihmisten kykyjä selittelyyn. Sehän on ääretön.- Kalapagos
Ok, Eskoseni. Oletko koskaan huomannut, että raamattuun kuuluu myös ns. vanha testamentti? Vai yritätkö väittää, että osa raamatusta ei olekaan totta tai Jumalan sanaa?
Haluatko käyttää ääretöntä selityskykyäsi siihen, että kertoisit meille ymmärtämättömille miksi Jumala halusi tappaa kaikki nuo ihmiset ja paljon muita? Äläkä kerro mitään Jeesusteluja. Haluan tietää miksi Jumala toimi, kuten toimi.
Itse en pysty ymmärtämään, että kaikkihyvä olento tekisi mitään vastaavaa. Minä en ole lähellekään kaikkihyvä, mutta en pystyisi mitenkään oikeuttamaan moisia tekoja. Tämä Jumalahan vaikuttaa kilpailevan Hitlerin ja erään Venäläisen viiksiniekan tasolla, mitä hyvyyteen tulee. - Esko
Kalapagos kirjoitti:
Ok, Eskoseni. Oletko koskaan huomannut, että raamattuun kuuluu myös ns. vanha testamentti? Vai yritätkö väittää, että osa raamatusta ei olekaan totta tai Jumalan sanaa?
Haluatko käyttää ääretöntä selityskykyäsi siihen, että kertoisit meille ymmärtämättömille miksi Jumala halusi tappaa kaikki nuo ihmiset ja paljon muita? Äläkä kerro mitään Jeesusteluja. Haluan tietää miksi Jumala toimi, kuten toimi.
Itse en pysty ymmärtämään, että kaikkihyvä olento tekisi mitään vastaavaa. Minä en ole lähellekään kaikkihyvä, mutta en pystyisi mitenkään oikeuttamaan moisia tekoja. Tämä Jumalahan vaikuttaa kilpailevan Hitlerin ja erään Venäläisen viiksiniekan tasolla, mitä hyvyyteen tulee.VT on sen ajan ihmisten käsitys Jumalasta. UT on Jeesuksen käsitys Jumalasta.
Ihmisten mieli on vaikuttanut siihen, millaisena Jumala on ymmärretty.
Sinun mielesi vääristää asiaa yhä pahemmin. Juutalaiset ajattelivat aivan toisin kuin sinä. - Tieto korvaa uskon
Esko kirjoitti:
VT on sen ajan ihmisten käsitys Jumalasta. UT on Jeesuksen käsitys Jumalasta.
Sinun mielesi vääristää asiaa yhä pahemmin. Juutalaiset ajattelivat aivan toisin kuin sinä.Molemmat VT ja UT ovat ihmisten kirjoittamia. Raamatun uskomuksien mukaan VT:n kirjoitti ihmiset joille Jumala puhui suoraan ja UT:n kirjoitti ihmiset, jotka seurasivat Jeesusta ja jatkoivat kirjoittamista vielä tämän jälkeenkin.
Mielestäsi siis Jumalan käsite Jumalasta on virheellinen?
Jos sanot vanhan testamentin olevan vain ihmisten kirjoittamaa ilman Jumalan vaikutusta tai ihmisten vaikuttaneen Jumalan sanaan niin voit sanoa aivan samaa myös uudesta testamentista. Tällöin olet itse kumonnut koko raamatun ja viet uskostasi pohjan.
Tosin olit kyllä osittain oikeassakin. Nimittäin VT ja UT ovat vain sen ajan ihmisten käsitys Jumalasta. Eikä mitää muuta. Esko kirjoitti:
Sinun mielesi vääristää asiaa yhä pahemmin. Juutalaiset ajattelivat aivan toisin kuin sinä.Entäs se käsitys Jeesuksesta? Lainataampa hiukan Jeesuksen sanomisia tuosta kirjastasi:
Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Entäs se käsitys Jeesuksesta? Lainataampa hiukan Jeesuksen sanomisia tuosta kirjastasi:
Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Luuk. 22:36 "Niin hän (Jeesus) sanoi heille: ... Ja jolla ei ole, myyköön vaippansa ja ostakoon miekan."
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta."ARGH! "lainataanpa"
prkl...- Esko
UskonnotonLähimmäinen kirjoitti:
Entäs se käsitys Jeesuksesta? Lainataampa hiukan Jeesuksen sanomisia tuosta kirjastasi:
Luuk. 12:49-51 "Tulta minä olen tullut heittämään maan päälle; ja kuinka minä tahtoisinkaan, että se jo olisi syttynyt!... Luuletteko, että minä olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? Ei, sanon minä teille, vaan eripuraisuutta.">>Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Jeesus ei kehottanut miekkaa käyttämään. Hän tarkoitti tuossa, että ihmiset tulevat miekkaa käyttämään. - MitäMitäMitä???
Esko kirjoitti:
Sinun mielesi vääristää asiaa yhä pahemmin. Juutalaiset ajattelivat aivan toisin kuin sinä.Esko Esko, eihän tossa sun selityksessä ole mitään tolkkua. Olet siis erittäin tyypillinen uskovainen.
Lisäksi silmiin pisti tämä: "UT on Jeesuksen käsitys Jumalasta". Siis Jeesuksen KÄSITYS isästään? Mitä ihmettä? Eli Jeesus ei edes tiennyt kuka hänen isänsä on? Tuohan todellakin vie lopullisesti pohjan koko Raamatusta. - Todella outoa
Esko kirjoitti:
>>Matt. 10:34 "Älkää luulko, että minä (Jeesus) olen tullut tuomaan rauhaa maan päälle; en ole tullut tuomaan rauhaa, vaan miekan."
Jeesus ei kehottanut miekkaa käyttämään. Hän tarkoitti tuossa, että ihmiset tulevat miekkaa käyttämään.No minkä takia sen piti ylipäätään tuoda se "miekka" maan päälle jos se kerran tiesi, että ihmiset alkavat riehumaan ja sotimaan? Sairasta touhua olennolta, tai oikeastaan olennoilta joiden pitäisi olla hyviä ja rakastavaisia.
- Todella outoa
Todella outoa kirjoitti:
No minkä takia sen piti ylipäätään tuoda se "miekka" maan päälle jos se kerran tiesi, että ihmiset alkavat riehumaan ja sotimaan? Sairasta touhua olennolta, tai oikeastaan olennoilta joiden pitäisi olla hyviä ja rakastavaisia.
Tarkoitan siis rakastavia.
- Kaimasi
"Se kuvastaa vain ihmisten kykyjä selittelyyn."
Raamattu vai kristinusko?
- Tieto korvaa uskon
Jep.. Ja pahasti itseään täynnä eli sadistinen narsisti.
(Exodus 20:5) "Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;"
(Exodus 34:14) "For thou shalt worship no other god: for the LORD, whose name is Jealous, is a jealous God:"
Taidan lopettaa viestin mieluummin lainauksella viisaalta mieheltä.
"In their struggle for the ethical good, teachers of religion must have the stature to give up the doctrine of a personal God, that is, give up that source of fear and hope which in the past placed such vast power in the hands of priests. In their labors they will have to avail themselves of those forces which are capable of cultivating the Good, the True, and the Beautiful in humanity itself. This is, to be sure, a more difficult but an incomparably more worthy task.”
- Albert Einstein - +++++++
Ei raamatun jumala vihaa ihmisiä tai muuta elämää vaan pitää näitä omina pelinappuloinaan ja koska hän on paha niin hän käyttää niitä kuten pahan jumalan voi olettaa.
Oikeassa maailmassa raamatun jumala ei ole paha eikä hyvä, koska se ei ole olemassa.- Olly
Ei.
Jumala on kirjallinen satuhahmo, Jumala ei vihaa eikä rakasta ketään jos ei kirjaa muuteta.
Xittu, ehdit ensin.
Hedelmistään puu tunnetaan.
- rehellistä peliä
Juutalaisille täytyy nostaa hattua siinä suhteessa etteivät ole jälkikäteen ruvenneet väärentelemään pyhää kirjaansa eli VT:a, vaan ovat antaneet sen olla sellaisenaan, lapsellisuuksineen päivineen.
- ...
Miksi kristinusko kantaa painolastinaan vanhaa testamenttia. Sehän on juutalaisten uskonnollinen kirja? Pyritäänkö sillä tekemään ihmisistä puoliksi juutalaisia ja puoliksi kristittyjä?
- Esko
Mihinkäs koko ihmiskunnan historian voisi piilottaa? Ihmiset ovat olleet sellaisia, kun kukaan ei muuta tiennyt. Pitäisi jo nähdä ihmiskunnan kehittyvän.
Uusia asioita hyväksytään vastahakoisesti ja hitaasti. Uudet ja parhaat ideat jopa tuomitaan kelvottomiksi ja hylätään. Kun arvostelijoina ovat yhteiskunnan johtajat, heillä ei aina ole parhaat aivot. - 43
Esko kirjoitti:
Mihinkäs koko ihmiskunnan historian voisi piilottaa? Ihmiset ovat olleet sellaisia, kun kukaan ei muuta tiennyt. Pitäisi jo nähdä ihmiskunnan kehittyvän.
Uusia asioita hyväksytään vastahakoisesti ja hitaasti. Uudet ja parhaat ideat jopa tuomitaan kelvottomiksi ja hylätään. Kun arvostelijoina ovat yhteiskunnan johtajat, heillä ei aina ole parhaat aivot.Onko Ramaattu sun mielestä jokin historiankirja? Onhan siellä jotakin faktaakin mutta suurimmaksi osaksihan se on vain satukirja.
Ensinnäkin osassa kerrotaan ihmisten pahoista teoista, niistä ei voi syyttää Jumalaa. Jotkut kohdat ovat julmaa luettavaa, ei siinä mitään. Mutta toisaalta asioiden taustat ja vaikuttimet jätetään (sopivasti?) kertomatta. Näin tehden asioiden tiimoilta ei tule kokonaisuudet esille, mutta se lienee tarkoituskin?
- Kalapagos
Oletko tosissasi? Pitääkö meidän vielä avata nuo kohdat sinulle? Jos ne avattaisiin sinulle niin myöntäisitkö jumalan olleen paha? Osassa toki tekijöinä ovat toimineet ihmiset, mutta he ovat toimineet jumalan nimissä ja jumalan tuella. Tarkoitus on ainoastaan osoittaa, että VT jumala oli lähempänä saatanaa kuin kaikkihyvää olentoa. Tämä ei tosin taida sinua häiritä. Jumala saa tappaa ja jumalan nimissää saa tappaa, kun jumala on kristinuskon jumala?
Etkö pidä jumalan tekoja pahana? Jos et niin aivan turha saarnata ateisteille kristillisistä ja hyvistä arvoista.Tarkoitan että se "avaaminen" tuo kohtiin lisätietua. Esim.että Jumala varoitti ja kehoitti kääntymää pahoilta teiltä lukuisia kertoja. Oli mahdollisuus välttää Jumalan tuomio. Jos pistää kätesi nuotioon varoituksista huolimatta ei siitä voi varoittajaa syyttää,kun käsi palaa.
Toki inhimillinen puoli minussa ihmettelee että eikö asioita olisi voinut hoitaa jotenkin toisin. Eli häiritsee toki. Toisaalta Jumala on elämän antaja niin loogista on myös että Hän on elämän ottaja loppupeleissä.
- Kalapagos
Kristillistä jumalaa ei joko ole tai jumala ei ole kaikkihyvä.
Jos kristillinen jumala olisi niin ihmettelen suuresti useampaakin asiaa.
a) Miksi Jumala peuhtaroi väkivallassa koko VT:n ja oli kuin itse *******
b) Miksi Jumala tuomitsee ikuiseen kadotukseen rajallisista virheistä?
c) Miksi Jumalan mielestä kaikki ei uskovat ja ns. vääräuskoiset joutuvat helvetiin?
a) Jumala on VT:n pohjalta äärimmäisen kieroutunut olento
b) Mikään kaikkihyvä ei asettaisi rajatonta kärsimystä rajallisista rikoksista. Jos asettaa niin tällainen olento on erittäin kieroutunut ja paha. Kuka tai millainen ihminen kidutttaisi lapsiaan armottomasti ja ikuisesti jos nämä tekevät jotain pahaa? Ainoastaan erittäin sadistinen ja paha olento.
c) Jumala lähettää tietoisesti suurimman osan ihmistä helvettiin vain, koska ei viitisinyt esittää kenellekään mitään todisteita itsestään ja aitoudestaan. Tämä kertoo äärimmäisen pahasta ja kieroutuneesta olennosta.
Jos Jumala on tuollainen niin irtisanon mielihyvin kaiken palvonnon ja ihailun hänestä ja niin pitäisi tehdä jokaisen, joka välittää muista ihmisistä. Helvetti itsessään todistaa, että Jumalaa ei joko ole tai hän on erittäin paha.a) Jumala myös armahti, oli pitkämielinen ja auttoi monintavoin. Kokonaisuus on tässäkin tärkeää ja olellista huomioida. Vt kertoo paljon Israelin kansan ja heidän naapurikansojen elosta, ihminen oli jo silloin sotaisa, ei uutta auringon alla. Miksi sitten Jumala ratkaisi jotkut asiat loppupeleissä väkivalloin? Siihen en osaa vastata.
b) Niin, kun joku saa itse arvioida virheitään ja pahoja tekojaan on tapana vähätellä ja/tai syytellä muita. Lienee joku psykologinen juttu. Ihminen tuskin itse on jäävi tuomitsemaan ja arvostelemaan tekojaan tai tekemättä jättämisiään. Jumala sen sijaan ei ole.
c) Raamattu ei sinänsä puhu paljoa helvetistä, siitä millainen se tarkasti ottaen on . Kuitenkin se on eroa Jumalasta. Jos joku ei halua uskua ja seurata jotakin, luonnollistahan on silloin että he ovat erillaan, kulkevat eri teitä.- Olly
juhani1965 kirjoitti:
a) Jumala myös armahti, oli pitkämielinen ja auttoi monintavoin. Kokonaisuus on tässäkin tärkeää ja olellista huomioida. Vt kertoo paljon Israelin kansan ja heidän naapurikansojen elosta, ihminen oli jo silloin sotaisa, ei uutta auringon alla. Miksi sitten Jumala ratkaisi jotkut asiat loppupeleissä väkivalloin? Siihen en osaa vastata.
b) Niin, kun joku saa itse arvioida virheitään ja pahoja tekojaan on tapana vähätellä ja/tai syytellä muita. Lienee joku psykologinen juttu. Ihminen tuskin itse on jäävi tuomitsemaan ja arvostelemaan tekojaan tai tekemättä jättämisiään. Jumala sen sijaan ei ole.
c) Raamattu ei sinänsä puhu paljoa helvetistä, siitä millainen se tarkasti ottaen on . Kuitenkin se on eroa Jumalasta. Jos joku ei halua uskua ja seurata jotakin, luonnollistahan on silloin että he ovat erillaan, kulkevat eri teitä.Juhani, niin paljon kuin pidänkin maltillisesta miettimisestäsi, onko tämä todiste Jumalan olemassaolosta? Ja jos on, minkä Jumalan?
- KeljuKoo
"Kokonaisuus on tässäkin tärkeää ja olellista huomioida."
Jos asiaa tarkastellaan oikeasti KOKONAISUUTENA ei Jumalasi oikeustaju ja oikeudenmukaisuus yllä edes pienen lapsen tasolle. Onneksi sellaista sadistista hirviötä ei ole olemassa missään muualla kuin uskovaisten mielikuvituksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 594693
- 653808
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.2123220- 1143061
- 482894
- 232548
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192216Ero 68-vuotiaana
Minkälaisen keskustelun saan aikaiseksi, kun minä 68-vuotias nainen haluan erota 70-vuotiaasta miehestäni. Olemme kumpi2471997- 1081872
- 361865