Älä osta uutta pienellä käsirahalla!

Velkainen autoilija

Itse voin masta kokemuksesta kertoa, että jos ostat uuden auton pienellä käsirahalla, niin kirveen kiveen lyöt - ja kovaa!

Ostin uuden auton 31 500 euroa renkaineen ja varusteineen muine kuluineen. Käsirahaa kun ei ollut kuin 1500 euroa, niin järkevää vaihtoautoakaan ei saanut. Mutta, mutta... Yllätys oli suuri kun supliikki myyntimies käänsi uuden auton kaupan puolelle ja pyysi kysymään sieltä.

Ja niinhän siinä kävi, että kaupat tuli 1500 euron käsirahalla! Mies muikeana ulos kaupasta ja autoa odottamaan.

Nyt kolme vuotta vanhempana ja viisaampana sekä autossa 84 000 ajettuna tilanne on toinen.

Velkaa tuosta autosta kuukausilyhennysten jälkeen on vielä 36 x 380 = 13 680 - 31 500 euroa = velkaa jäljellä 17 820 euroa.

Kun menin jälleen autokauppaan tekemään kauppoja, niin myyjä tarjosi vaihtoautostani 16 500 euroa vastaavaan uuteen autoon!!

Voisi kysyä DNA:n sloganin mukaan "Onko tässä mitään järkeä!"

Tilanne nuorilla on paha, sillä kova kilpavarustelu autojen suhteen on kaverien kesken. Mutta pidä järki päässä ja pysy erossa pienen käsirahan kaupoista jos olet ostamassa uutta autoa - naimisissa olet auton kanssa ja arvo laskee enemmän kuin maksat pois!!

147

12834

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ota laina pankista

Ainakin kannattaa maksaa auto pankkilainalla, eikä siis missään nimessä autoliikkeen rahoituksella. Pankista lainatulla rahalla maksetussa autossa sinä olet omistaja, mutta autoliikkeen kautta rahoitetun auton omistaa rahoitusyhtiö.

Monissa tapauksissa autoliikkeen rahoituksella ostetusta autosta on velkaa esim. 9000 euroa, mutta siitä saisi myöhemmin myydessä korkeintaan vain 6000 euroa. Monilla ihmisillä ei ole mahdollisuutta maksaa tuota 3000 euron erotusta kerralla, eli he ovat "pakkonaimisissa" autonsa kanssa loppuun asti.

Kaikkein järkevintä olisi tietenkin säästää koko kauppahinta ensin, ja maksaa sitten auto kokonaan. Usein ei oteta huomioon, että autoon menee vuositasolla paljon muutakin rahaa kuin vain velan lyhennykset. Polttoaineet, vakuutukset, huollot, katsastukset ja yllättävät korjaukset maksavat myös.

• Velkainen autoilija

Olen niin samaa mieltä kanssasi!

• foliohattujateille
        Velkainen autoilija kirjoitti:

Jos menet autoliikkeeseen tietämättä itsekään mitä haluat, voi käydä näin. Itse harkitsen tarkkaan mitä ostan ja millä se maksetaan, näinniinkuin hiukka isommissa hankinnoissa. Jep, minulle 24k€ maksava auto on iso hankinta.
        Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia pienestä käsirahasta ja pienestä kuukausierästä saati pitkästä (60kk) rahoituksesta. Ja kaikille foliohatuille, kyllä autoliikkeen myymä rahoitus kaikenlisäksi. "En voi myydä autoa jota en omista". Kyllä, juuri näin. En ole myymässä/vaihtamassa enkä mitään muutakaan. Rouva käy sillä töissä, käymme autolla kaupassa, sukulaisissa, lomalla jne. Toisinsanoen laite on käyttöä varten hankittu, ei vaihtoa tai vaihtoarvoa silmällä varten. Silloin kun tilantarve tms muuttuu oleellisesti, harkitaan taas uudestaan.

Se riski tässä on että jos jotain tapahtuu finanssipuolella, voi takkiin tulla. Murehtikaa te muut sitä, itse en. Edellisen auton pätkä päättyi kolme vuotta sitten, mukavahan se oli velattomalla autolla ajella. Ja voi vieläkin, auto kun jäi meille kakkosautoksi.

• järjenhäivääkään
        foliohattujateille kirjoitti:

Jos menet autoliikkeeseen tietämättä itsekään mitä haluat, voi käydä näin. Itse harkitsen tarkkaan mitä ostan ja millä se maksetaan, näinniinkuin hiukka isommissa hankinnoissa. Jep, minulle 24k€ maksava auto on iso hankinta.
        Itselläni ei ole ollut mitään vaikeuksia pienestä käsirahasta ja pienestä kuukausierästä saati pitkästä (60kk) rahoituksesta. Ja kaikille foliohatuille, kyllä autoliikkeen myymä rahoitus kaikenlisäksi. "En voi myydä autoa jota en omista". Kyllä, juuri näin. En ole myymässä/vaihtamassa enkä mitään muutakaan. Rouva käy sillä töissä, käymme autolla kaupassa, sukulaisissa, lomalla jne. Toisinsanoen laite on käyttöä varten hankittu, ei vaihtoa tai vaihtoarvoa silmällä varten. Silloin kun tilantarve tms muuttuu oleellisesti, harkitaan taas uudestaan.

Se riski tässä on että jos jotain tapahtuu finanssipuolella, voi takkiin tulla. Murehtikaa te muut sitä, itse en. Edellisen auton pätkä päättyi kolme vuotta sitten, mukavahan se oli velattomalla autolla ajella. Ja voi vieläkin, auto kun jäi meille kakkosautoksi.

En voi myydä autoa jota... nyt tää foliohattu ei ymmärrä. Mulla siis n.3000e velkaa autosta rahoitusliikkeelle. Nyt myin sen autoliikkeelle,jossa vaihdoin uuteen autoon. Järkevintä tietysti olisi ollut maksaa se pois ,myydä ja ostaa fillari. Sillä pärjää kaupungissa ympäri vuoden.Noin 6vuotta ajelin,ennekuin autoon taas sorruin.

• foliohattujateille
        järjenhäivääkään kirjoitti:

En voi myydä autoa jota... nyt tää foliohattu ei ymmärrä. Mulla siis n.3000e velkaa autosta rahoitusliikkeelle. Nyt myin sen autoliikkeelle,jossa vaihdoin uuteen autoon. Järkevintä tietysti olisi ollut maksaa se pois ,myydä ja ostaa fillari. Sillä pärjää kaupungissa ympäri vuoden.Noin 6vuotta ajelin,ennekuin autoon taas sorruin.

Sitä nämä käteis/pankkilainaostajat täällä toitottavat. Myynti vaatii siis pari puhelinsoittoa ennenkuin rahoitusyhtiön auto vaihtaa omistajaa, ja sitä moni tuntuu pelkäävän. Itselleni on se ja sama kuka auton omistaa, minä vai rahoitusyhtiö.

• Et siis ymmärrä

Sitä nämä käteis/pankkilainaostajat täällä toitottavat. Myynti vaatii siis pari puhelinsoittoa ennenkuin rahoitusyhtiön auto vaihtaa omistajaa, ja sitä moni tuntuu pelkäävän. Itselleni on se ja sama kuka auton omistaa, minä vai rahoitusyhtiö.

Monissa tapauksissa autoliikkeen rahoituksella ostetusta autosta on velkaa esim. 9000 euroa, mutta siitä saisi myydessä korkeintaan vain 6000 euroa. Ihmisillä ei ole aina mahdollisuutta maksaa tuota 3000 euron erotusta kerralla, eli he ovat "pakkonaimisissa" autonsa kanssa loppuun asti.

Siksi kannattaa ottaa lainaraha pankista, jolloin pääsee heti auton omistajaksi.

Autoliikkeen rahoituksella olet vain haltija.

• Foliotariittäävielä
        Et siis ymmärrä kirjoitti:

Monissa tapauksissa autoliikkeen rahoituksella ostetusta autosta on velkaa esim. 9000 euroa, mutta siitä saisi myydessä korkeintaan vain 6000 euroa. Ihmisillä ei ole aina mahdollisuutta maksaa tuota 3000 euron erotusta kerralla, eli he ovat "pakkonaimisissa" autonsa kanssa loppuun asti.

Siksi kannattaa ottaa lainaraha pankista, jolloin pääsee heti auton omistajaksi.

Ja sinä et siis ymmärrä sitä että minä en ole myymässä autoa kesken pätkämaksun. Auto vaihtuu kun tulee perusteltu tarve, oli se sitten korjauskustannusten nousu tai tilantarve tai mikä vaan, ei siksi että 'on kiva ajaa uudella' tms.
        Ei se maksamaton pankkilainakaan mihinkään häviä autoa myydessä. Päinvastoin, myyt kuuden tonnin auton pois josta on velkarahaa 9K€. Mitä jäi? Kolme tonnia miinusmerkkistä rahaa.

• Et siis ymmärrä
        Foliotariittäävielä kirjoitti:

Ja sinä et siis ymmärrä sitä että minä en ole myymässä autoa kesken pätkämaksun. Auto vaihtuu kun tulee perusteltu tarve, oli se sitten korjauskustannusten nousu tai tilantarve tai mikä vaan, ei siksi että 'on kiva ajaa uudella' tms.
        Ei se maksamaton pankkilainakaan mihinkään häviä autoa myydessä. Päinvastoin, myyt kuuden tonnin auton pois josta on velkarahaa 9K€. Mitä jäi? Kolme tonnia miinusmerkkistä rahaa.

Siinä vaiheessa, jos tai kun joudut työttömäksi tms. ja sinulla on 6000 euron arvoisesta autosta velkaa 9000 euroa, pääset autosta ja kaikista siihen liittyvistä akuuteista kustannuksista (vakuutukset, käyttömaksut jne.) eroon myymällä auton, jos olet itse rekisteriotteeseen merkitty omistaja. Maksettavaksi jää vain 3000 euroa lainan lyhennystä pankille. Siihenkin saat tarvittaessa maksuvapaita kuukausia tai pienennetyt kuukausierät.

Jos sen sijaan olet rekisteriotteessa vain haltija, niin työttömänä tai luottotietosi menettäneenä et saa sitä puuttuvaa 3000 euroa pankista, jotta voisit myydä auton. Olet siis sidottu autoosi.

Onko vaikeaa tajuta?

• foliotaperkele

Siinä vaiheessa, jos tai kun joudut työttömäksi tms. ja sinulla on 6000 euron arvoisesta autosta velkaa 9000 euroa, pääset autosta ja kaikista siihen liittyvistä akuuteista kustannuksista (vakuutukset, käyttömaksut jne.) eroon myymällä auton, jos olet itse rekisteriotteeseen merkitty omistaja. Maksettavaksi jää vain 3000 euroa lainan lyhennystä pankille. Siihenkin saat tarvittaessa maksuvapaita kuukausia tai pienennetyt kuukausierät.

Jos sen sijaan olet rekisteriotteessa vain haltija, niin työttömänä tai luottotietosi menettäneenä et saa sitä puuttuvaa 3000 euroa pankista, jotta voisit myydä auton. Olet siis sidottu autoosi.

Onko vaikeaa tajuta?

Ymmärrän tämän täysin.
        Viimeisiään ei koskaan pidä autoon laittaa, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Jos menee kädestä suuhun, ei finanssipolitiikka kestä yllättäviä tilanteita. Duunari ilman isoja perintöjä tai veikkausvoittoja ei isoja pysty tekemään, mutta joillain valinnoilla saa aikaan sen että back-up löytyy. Ja siksi omalla kohdalla tilanne on se ettei minua kiinnosta kuka autoni omistaa.
        Osa ihmisten velkavankeuksiin johtaneista tilanteista ovat heistä riippumattomia, mutta omien valintojen kautta niihinkin on jouduttu. Ja jos auton vuoksi sellaiseen joutuu, on asia täysin omaa hölmöyttä.

Voihan myös olla että en sittenkään ymmärrä tätä pointtiasi. Nyt on kolmas autorahoitus meneillään itselläni. Tähän mennessä ei ole ollut vaikeuksia näiden kanssa, ja aika paljon pitää tapahtua ennenkuin luottotietoihin lähtee vekkiä tulemaan. Eikä vielä ole tullut tarvetta lähteä irtaantumaan rahoitusyhtiön omistamasta autosta.

• Ei käteisellä

Muutaman kerran vertailin pankkilainaa ja autoliikkeen rahoitusta, ja jokaisella kerralla autoliikkeen tarjoama rahoitus tuli pankkilainaa edullisemmaksi. Jostain ihmesyystä rahoitetuissa kaupoissa hinnat ovat selvästi joustavampia verrattuna käteiskauppoihin.

• Velallinen välillä
        foliotaperkele kirjoitti:

Ymmärrän tämän täysin.
        Viimeisiään ei koskaan pidä autoon laittaa, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Jos menee kädestä suuhun, ei finanssipolitiikka kestä yllättäviä tilanteita. Duunari ilman isoja perintöjä tai veikkausvoittoja ei isoja pysty tekemään, mutta joillain valinnoilla saa aikaan sen että back-up löytyy. Ja siksi omalla kohdalla tilanne on se ettei minua kiinnosta kuka autoni omistaa.
        Osa ihmisten velkavankeuksiin johtaneista tilanteista ovat heistä riippumattomia, mutta omien valintojen kautta niihinkin on jouduttu. Ja jos auton vuoksi sellaiseen joutuu, on asia täysin omaa hölmöyttä.

Voihan myös olla että en sittenkään ymmärrä tätä pointtiasi. Nyt on kolmas autorahoitus meneillään itselläni. Tähän mennessä ei ole ollut vaikeuksia näiden kanssa, ja aika paljon pitää tapahtua ennenkuin luottotietoihin lähtee vekkiä tulemaan. Eikä vielä ole tullut tarvetta lähteä irtaantumaan rahoitusyhtiön omistamasta autosta.

Usein tähän ongelmakierteeseen autojen kanssa joutuu ostamalla liian kalliin vaikkapa uuden auton liian pitkällä rahoituksella ja 0-omarahoituksella/ lähes arvottomalla vaihtoautolla.
        Optimitilanne on ostaa talouteen nähden järkevän hintainen auto ja rahoitus kohtuulliseksi ajaksi, tuo yleinen 4-5 vuotta on aika järkevä maksimi. Tuolloin kk-erät pysyvät kohtuullisina ja autolla kuin autolla on yleensä vielä jotain käsiraha-arvoa n. 4-5 vuotiaana, jos uusi alkaa jälleen polttelemaan. Itse olen pysynyt pitkään keskiluokan uusissa autoissa ja toisinaan on ollut hieman jäännösvelkaa vaihtaessa uuteen, mutta välillä tilanne on "nollattu" eli uusien myymälään on menty vaihtamaan täysin velattomalla vaihtoautolla. Jokatapauksessa jäännösvelka on aina pysynyt reippaasti pienempänä kuin vaihtoauton pessimistisestikkin ajateltu arvo.
        Jossain vaiheessa tilanne voi olla myös se, että on rahallisesti aivan sama, maksatko jäljellä olevan maksuohjelman loppuun ja auton arvo tietenkin tippuu X-summan tuon ajan kuluessa, vai vaihdatko heti ja lisäät jäljellä olevan X-jäännösvelan uuteen velkaan.

Hulluin veto on ostaa joku talouteen nähden liian kallis käytetty 4-5 vuotias loistoauto tai joku muu kallis unelma ja pitkällä rahoituksella. Arvo on nollassa sitten lopulta auton ollessa 10 vuotias ja remppaakin on varmasti joutunut tekemään. Myös myynti voi osoittautua järkihinnalla vaikeaksi jos siihen joutuu. Tälläisisä kaupoissa yleensä menne hommat juuri niin, että velka on kokoajan reippaasti plussan puolella ja auton arvo miinuksella.

Itselleni ei ole ollut kynnyskysymys ikinä olenko haltija vai omistaja. Minä sillä autolla olen aina ajanut ja nykyään rahoitetunkin auton voi melko helposti myydä, jos pakko eteen tulee. Järjestyy tosiaan parilla puhelisoitolla niinkuin joku totesikin.
        Kokemusta löytyy vuosien varrelta niin pankkilainoitetusta, kuin rahoitetuistakin autoista. Aina on hommat mennyt hyvin, joustavasti ja maksumieshän olen ollut minä, rahoittajasta riippumatta:) Korot näissä vaihtoehdoissa muutamia tarjouksia lukuunottamatta aika lähellä toisiaan mutta pankki vaatii ainakin hieman kalliimissa autokaupoissa vakuuksia, se on pankkilainan huono puoli. Lisäksi noin parinkympin perheautoissa prosentin - kahden ero koroissa ei juuri vuoria siirrä.
        Sen ohjeen antaisin, että jos talous on niin veitsen terällä, että joutuu päällimäisenä miettimään takaisinmaksusta suoriutumista, ei velkaa kannata autoiluun ottaa.

• pränikkä_ajokki

Tämä varmaan tapauskohtaista. Otin autoliikkeen tarjoamaa rahoitusta, 2,9% korolla, ei muita kuluja. Sopimusaika 48kk. 34000 Euron hintaisesta autosta 20000 eur käteisellä, loput rahoituksella.

• tämän porukan paras

Näkyy että täällä neuvonantajat ovat muka tietävinään, voe,voe. Kyllä rahoitusyhtiön omistaman autonkin voi itse myydä.

• Et aina
        tämän porukan paras kirjoitti:

Näkyy että täällä neuvonantajat ovat muka tietävinään, voe,voe. Kyllä rahoitusyhtiön omistaman autonkin voi itse myydä.

Rahoitusyhtiön omistaman auton myyntiin tarvitaan rahoitusyhtiön lupa, eikä sitä voi myydä millä tahansa hinnalla. Jos yrität myydä kymppitonnin autoa tonnilla jollekin, taatusti rahoitusyhtiö kaataa kaupan heti. Jos myyntihinta on reilusti alle velan määrän, varmasti rahoitusyhtiö saattaa estää kaupan tekemisen, heillä on siihen täysi oikeus. Sama pätee muuten myös asuntoihin, jos niidenkin hinnat romahtaa, voi pankki kieltää sinua myymästä asuntoa, jos velkaa on enemmän kuin lainaa.

• näin on valitettavas

auton ostaja on joka maksaa,ei liike.minä ostan aina halvalla,ja myyn voitolla sellainen kauppa elättää,ja tuo työpaikkoja ja rahaa yhteiseen kassaan veroina ,ja luo uutta vaihtuvuutta myytäviin autoihin.

• Juu, näinhän on
        Et aina kirjoitti:

Rahoitusyhtiön omistaman auton myyntiin tarvitaan rahoitusyhtiön lupa, eikä sitä voi myydä millä tahansa hinnalla. Jos yrität myydä kymppitonnin autoa tonnilla jollekin, taatusti rahoitusyhtiö kaataa kaupan heti. Jos myyntihinta on reilusti alle velan määrän, varmasti rahoitusyhtiö saattaa estää kaupan tekemisen, heillä on siihen täysi oikeus. Sama pätee muuten myös asuntoihin, jos niidenkin hinnat romahtaa, voi pankki kieltää sinua myymästä asuntoa, jos velkaa on enemmän kuin lainaa.

Tämähän on aika selvää, kun auto toimii rahoituksessa vakuutena. Tuskin kukaan auton papereihin merkitty omistajakaan myy kymppitonnin autoaan tonnilla, oli siitä sitten velkaa vaikkapa pankille tai ei.

Ymmärtääkseni rahoitetun auton voi haltija myydä pois alimmillaan jäljellä olevalla velan nettosummalla, jonka korko ja päivän saldotilanne tarkistetaan myynnin yhteydessä.

Vaihtoehtoisesti, jos myy auton halvemmalla, pitää maksaa auton myyntihinta ja velan erotus, eli löysää rahaa on auton myynnin päälle löydyttävä, jos joutuu halvemmalla myymään. Suorituksen saatuaan luottoyhtiö lähettää auton paperit myyjälle tai sovittaessa suoraan uudelle omistajalle.

Mahdollista on myös siirtää rahoitus/osa rahoituksesta uudelle omistajalle. Rahoituksen siirrossa uuden omistajan tulee olla luonnollisesti luottokelpoinen. Tällöin velan maksaja ja haltija muuttuu, auton paperit tietenkin pysyvät luottoyhtiön konttorilla, kunnes uusi omistaja on maksanut auton maksuohjelman loppuun.

Sama pätee asuntoihin, joissa yleensä asunto toimii lainan vakuutena - ainakin johonkin summaan asti, yleensä jopa kokonaan.

• lainakose
        tämän porukan paras kirjoitti:

Persauikiset ottavat sieltä rahoitusyhtiöltä lainaa, itse otin faijan takauksen pankkiin ja sain paljon edullisemman lainan, auto on myös oma, ei pantin takauksena oleva. Kannattaa miettiä miten toimii.

• Ei köyhyyttä
        lainakose kirjoitti:

Persauikiset ottavat sieltä rahoitusyhtiöltä lainaa, itse otin faijan takauksen pankkiin ja sain paljon edullisemman lainan, auto on myös oma, ei pantin takauksena oleva. Kannattaa miettiä miten toimii.

Kaikillahan ei ole faijaa takaamassa. Pankista voi toki lainan ottaa, jos niitä vakuuksia löytyy, kaikilta ei. Jos kusinen paikka joskus tulee ja joudut myymään auton halvalla pois, ei se pankissakaan oleva "jäännösvelka" mihinkään katoa. Päinvastoin, sotkussa on mukana myös faijasi, jos itselläsi on maksuvaikeuksia. Veikkaan, että tässäkin maassa on muutamat puhevälit menetetty vanhempien takausten vuoksi. Rahoitusyhtiölle vastaat vain sinä.

Pankkilainan etuna on pidetty mahdollisuutta neuvotella maksuvapaista kuukausista jne. mutta nykytilanteen kiristyttyä onnistuvat laina-ajan pidennykset ja kk-erän keventämiset maksuvapaat nykyään erittäin joustavasti myös rahoitusyhtiöilläkin. Mielummin he ottavat rahansa pitkällä juoksulla korkoineen pois, kuin rupeavat realisoimaan käytettyjä autoja.

Ja niinkuin joku jo mainitsikin, pankkien joustoluotot, johon nämä autolainatkin pankeissa kategorioidaan, ovat usein koroiltaan jopa kalliimpia kuin vastaavat rahoitusluotot.

• richie rich
        lainakose kirjoitti:

Ihan yhtä persaukinen oot itekkin kerta lainaa joudut ottamaan :)

• tarmot

Minulla on ollut 5 vuotta sama Mazda ja kulut huoltoa 150 /vuosi. Ei ole maksanut paljon. Ajan autolla about 40 000/vuosi. Nyt vaihdoin Hondaan. On maksanut noin 2000/vuosi auton lyhennykset. Annan mielelläni ohjeita järkevään auton hankintaan.

• qaw
        lainakose kirjoitti:

miksi ottaa lainaa jotain peltilehmää varten..käteinen on kätevää

• mikaat1

Ja esim. Pankkilainarahalla käteisellä maksettuna voi päältä saada tingittyä heti tonnin pari pois kun raha kädessä kauppaan mennään...

• Sellaista autoa

mihin ei ole varaa, ei yksinkertaisesti kannata ostaa lainkaan. Aloittaja on siis tehnyt kaiken päin prsettä alusta saakka. On typerää tehdä autokauppaa tietämättä että uuden auton hinta puolittuu kolmessa vuodessa, niin meillä kuin saksassakin. Olisikohan kannattanut etsiä se kolme vuotta vanha käytetty, ottaa vähän velkaa pankista käsirahaa varten ja maksaa loppu osamaksulla. Eihän sekään mikään ihannetapaus tietysti ole mutta selviäisi ainakin huomattavasti pienemmällä auton arvonlaskulla.

• Vaasan ekonomi

Mä olen ratkaissut asia seuraavalla tavalla:

Mietin aina paljon olen valmis häviämään autosta kuukausitasolla.

Eli ensin lasketaan, että tankkaan kerran viikossa, jottei menisi alakanttiin. 4x 90 €= 360 €, sitten vakuutukset vaikkapa 400 €/12= 33 €/kk, sitten ajoneuvovero joku 12 €/kk, sitten huollot ja korjaukset, pesut, renkaat per vuosi, eli 1500 €/ 12= 120 €/kk. Katsastusmaksut 100 €= 8 €/kk

Eli tästä lasketaan ensin peruskakku, mitä auton käyttäminen maksaa kuukaudessa 360 € 33 € 12 € 120 € 8 €= 553 €/kk.

Tämän jälkeen kysytään itseltä paljonko olen valmis käyttämään rahaa auton arvonalenimiseen per kuukausi ? Monet pitävät autoa esimerkiksi 3-5 vuotta. Jos oletetaan pitoajaksi 4 vuotta, niin asian voi testauttaa seuraavasti:

Esimerkki 1 käytän arvonalenemiseen max 100 €/kk

Esim vuoden 2003 VW golf (aj.n. 150.000) maksaa noin 6500 €:a, jos pidän tätä 48 kk, eli 4800, eli jämy olisi 1700 €, Onko todennäköistä että saisit 4 vuoden päästä vuoden 2003 golfista 1700 ?, osviittaa voidaan hakea siitä, paljonko maksaa esimerkiksi 1998-1999 oleva golfi lisättyinä 4 vuoden lisäkilometreillä, eli 100.000 km päälle. Ja hakuun nettiautoon 98-99 250.000 ajetut golfit, löytyykö hinta ?

Hinta näyttäisi olevan vielä jotain 3000 €:a, tätä toki sotkee uudempi korimalli, mutta voidaan sanoa, että 1700 < 3000, eli arvon aleneminen jää keskimäärin pienemmäksi 72 €/kk, kuin 100 €/kk, eli varsin kilpailukykyinen vaihtoehtoehto.

Toisaalta voidaan olettaa, että tämä erotus 1300 menisi korjauksiin lisäksi vanhemmassa autossa neljän vuoden aikana.

Esimerkki 2 käytän arvonalenemiseen 300 €/kk

Mersu, E malli 2006. ajettu 130.000, hinta 23.000 €, hinta laskisi 4 vuotena 14.400, jämy näinollen 10.000 €/ riippuen korimallista. Taas jää pelivarana 1500 € kaula.

Jos hinta laskisi sen 13.000 €/48 kk= 270 €/kk

Vrt 2002 , 250.000 aj.

Esimerkki 3 käytän arvonalenimiseen 500 €/kk

Ostan uuden Mb e mallin, hinta 50.000 karvalakkina, pidän neljä vuotta arvon alennus 24.000 €/ 48 kk

Eli 2008, hinta noin 25.000 €:a

Pitää osapuilleen kutinsa.

Eli autoilun peruskustannus on melko vakio, koska kustannukseen pitää budjetoida reilusti ajoja, jottei tule tilannetta, että on auto, muttei raaski ajaa.

Varsinki kalleimissa hintaluokissa kuten yli 10.000 €< tulisi huomioida rahoituskulut tai oman pääoman vaihtoehtoinen tuotto.

Näkisin että melko vakioitu kustannus on alkaen tuolta 650 €kk, kysymys on siitä kuinka paljon on vara kuluttaa auton arvonalenimiseen, yli perustason ?

Itse lasken vielä sen kuinka suuri osa autoilun kustannus on nettotuloistani, eli jos saan nettona 2000 €/kk, voin sanoa, että jo 650 € kuukausikustannus on netostani 1/3, eli suuri.

Autokulu on oikeassa suhteessa mielestäni silloin kun se on kuukausinetosta enintään 20 %, jos kustannus jaetaan puolison kesken päästään tähän.

Eli keskiluokkaisella 2800 €/kk ansaitsevalla ei Suomessa ole juuri varaa pitää autoa.

En voi kun ihmetellä niitä perus töissä käyviä, joilla on kaksi uudehkoa autoa pihassa.

Sanokaa kuinka paljon meni pieleen ?

• zxz.

On se nyt typerää mennä ostamaan uusi auto ja noin kallis. Auton arvo laskee aina. Kauppiaat pyytävät niistä paljon, mutta mitään ne ei niistä maksa.

Käyttettyjä hyviä autoja on paljon tarjolla... Oppirahat on maksettava, niin on mullekin käynyt.. Hinta oli kylläkin suunillen toi sama, mutta markkoina.

Enää en osta autoa velaksi....se on tyhmintä mitä voi tehdä.

• zxz.
        Foliotariittäävielä kirjoitti:

MIKÄ IHMEEN 9K€ ............?

• zxz.
        foliotaperkele kirjoitti:

Ymmärrän tämän täysin.

Omaan asuntoon kannattaisi laitta vaikka viimeisetkin rahat.

• zxz.
        Velallinen välillä kirjoitti:

Usein tähän ongelmakierteeseen autojen kanssa joutuu ostamalla liian kalliin vaikkapa uuden auton liian pitkällä rahoituksella ja 0-omarahoituksella/ lähes arvottomalla vaihtoautolla.
        Optimitilanne on ostaa talouteen nähden järkevän hintainen auto ja rahoitus kohtuulliseksi ajaksi, tuo yleinen 4-5 vuotta on aika järkevä maksimi. Tuolloin kk-erät pysyvät kohtuullisina ja autolla kuin autolla on yleensä vielä jotain käsiraha-arvoa n. 4-5 vuotiaana, jos uusi alkaa jälleen polttelemaan. Itse olen pysynyt pitkään keskiluokan uusissa autoissa ja toisinaan on ollut hieman jäännösvelkaa vaihtaessa uuteen, mutta välillä tilanne on "nollattu" eli uusien myymälään on menty vaihtamaan täysin velattomalla vaihtoautolla. Jokatapauksessa jäännösvelka on aina pysynyt reippaasti pienempänä kuin vaihtoauton pessimistisestikkin ajateltu arvo.
        Jossain vaiheessa tilanne voi olla myös se, että on rahallisesti aivan sama, maksatko jäljellä olevan maksuohjelman loppuun ja auton arvo tietenkin tippuu X-summan tuon ajan kuluessa, vai vaihdatko heti ja lisäät jäljellä olevan X-jäännösvelan uuteen velkaan.

Hulluin veto on ostaa joku talouteen nähden liian kallis käytetty 4-5 vuotias loistoauto tai joku muu kallis unelma ja pitkällä rahoituksella. Arvo on nollassa sitten lopulta auton ollessa 10 vuotias ja remppaakin on varmasti joutunut tekemään. Myös myynti voi osoittautua järkihinnalla vaikeaksi jos siihen joutuu. Tälläisisä kaupoissa yleensä menne hommat juuri niin, että velka on kokoajan reippaasti plussan puolella ja auton arvo miinuksella.

Itselleni ei ole ollut kynnyskysymys ikinä olenko haltija vai omistaja. Minä sillä autolla olen aina ajanut ja nykyään rahoitetunkin auton voi melko helposti myydä, jos pakko eteen tulee. Järjestyy tosiaan parilla puhelisoitolla niinkuin joku totesikin.
        Kokemusta löytyy vuosien varrelta niin pankkilainoitetusta, kuin rahoitetuistakin autoista. Aina on hommat mennyt hyvin, joustavasti ja maksumieshän olen ollut minä, rahoittajasta riippumatta:) Korot näissä vaihtoehdoissa muutamia tarjouksia lukuunottamatta aika lähellä toisiaan mutta pankki vaatii ainakin hieman kalliimissa autokaupoissa vakuuksia, se on pankkilainan huono puoli. Lisäksi noin parinkympin perheautoissa prosentin - kahden ero koroissa ei juuri vuoria siirrä.
        Sen ohjeen antaisin, että jos talous on niin veitsen terällä, että joutuu päällimäisenä miettimään takaisinmaksusta suoriutumista, ei velkaa kannata autoiluun ottaa.

Siis aina velkaa autosta ? Ei kävis.. mikään kaupan edustusauto..Oma se on oltava.

4-5 vuotta velkaa autosta, on masentava ajatus.

• Meilläkin käytetään
        zxz. kirjoitti:

Siis aina velkaa autosta ? Ei kävis.. mikään kaupan edustusauto..Oma se on oltava.

4-5 vuotta velkaa autosta, on masentava ajatus.

mieluummin sen auton hankintaan nuo ylimääräiset kulut.
        Ekaan parempaan autoon(20v sitten) otimme velkaa ja sen jälkeen autot on ostettu käteisellä.
        Kannattaa ensin säästää rahat ja ostaa auto vasta sitten, ei tule mitään ikäviä yllätyksiä.

• valeomaisuutta

Pankkilaina on aivan sama. Jos ostat asunnon pankkilainalla, pankilla on oikeus käydä katsomassa omaisuutensa hoitoa. Eli pankki voisi poikkeilla tarkastamassa ajoittain huushollinsa, jossa sinä olet tavallaan pankin vuokralaisena. Toki eivät onneksi tee sitä.

• omin avuin onneen
        lainakose kirjoitti:

Enpä kehtaisi "ottaa" kenenkään takauksia. Olen oppinut tulemaan itsenäisesti toimeen. Takaajan riski on aina menettää fyrkkansa. Kuka sellaista haluaisi edes pahimmalle vihamiehelleen.

• Tervetuloa elämään
        zxz. kirjoitti:

MIKÄ IHMEEN 9K€ ............?

Asutko tynnyrissä ? Tuo pitäisi olla kyllä pienellä 9 k€

-kiloeuroo

• mikänoomi Espoosta
        Vaasan ekonomi kirjoitti:

Mä olen ratkaissut asia seuraavalla tavalla:

Mietin aina paljon olen valmis häviämään autosta kuukausitasolla.

Eli ensin lasketaan, että tankkaan kerran viikossa, jottei menisi alakanttiin. 4x 90 €= 360 €, sitten vakuutukset vaikkapa 400 €/12= 33 €/kk, sitten ajoneuvovero joku 12 €/kk, sitten huollot ja korjaukset, pesut, renkaat per vuosi, eli 1500 €/ 12= 120 €/kk. Katsastusmaksut 100 €= 8 €/kk

Eli tästä lasketaan ensin peruskakku, mitä auton käyttäminen maksaa kuukaudessa 360 € 33 € 12 € 120 € 8 €= 553 €/kk.

Tämän jälkeen kysytään itseltä paljonko olen valmis käyttämään rahaa auton arvonalenimiseen per kuukausi ? Monet pitävät autoa esimerkiksi 3-5 vuotta. Jos oletetaan pitoajaksi 4 vuotta, niin asian voi testauttaa seuraavasti:

Esimerkki 1 käytän arvonalenemiseen max 100 €/kk

Esim vuoden 2003 VW golf (aj.n. 150.000) maksaa noin 6500 €:a, jos pidän tätä 48 kk, eli 4800, eli jämy olisi 1700 €, Onko todennäköistä että saisit 4 vuoden päästä vuoden 2003 golfista 1700 ?, osviittaa voidaan hakea siitä, paljonko maksaa esimerkiksi 1998-1999 oleva golfi lisättyinä 4 vuoden lisäkilometreillä, eli 100.000 km päälle. Ja hakuun nettiautoon 98-99 250.000 ajetut golfit, löytyykö hinta ?

Hinta näyttäisi olevan vielä jotain 3000 €:a, tätä toki sotkee uudempi korimalli, mutta voidaan sanoa, että 1700 < 3000, eli arvon aleneminen jää keskimäärin pienemmäksi 72 €/kk, kuin 100 €/kk, eli varsin kilpailukykyinen vaihtoehtoehto.

Toisaalta voidaan olettaa, että tämä erotus 1300 menisi korjauksiin lisäksi vanhemmassa autossa neljän vuoden aikana.

Esimerkki 2 käytän arvonalenemiseen 300 €/kk

Mersu, E malli 2006. ajettu 130.000, hinta 23.000 €, hinta laskisi 4 vuotena 14.400, jämy näinollen 10.000 €/ riippuen korimallista. Taas jää pelivarana 1500 € kaula.

Jos hinta laskisi sen 13.000 €/48 kk= 270 €/kk

Vrt 2002 , 250.000 aj.

Esimerkki 3 käytän arvonalenimiseen 500 €/kk

Ostan uuden Mb e mallin, hinta 50.000 karvalakkina, pidän neljä vuotta arvon alennus 24.000 €/ 48 kk

Eli 2008, hinta noin 25.000 €:a

Pitää osapuilleen kutinsa.

Eli autoilun peruskustannus on melko vakio, koska kustannukseen pitää budjetoida reilusti ajoja, jottei tule tilannetta, että on auto, muttei raaski ajaa.

Varsinki kalleimissa hintaluokissa kuten yli 10.000 €< tulisi huomioida rahoituskulut tai oman pääoman vaihtoehtoinen tuotto.

Näkisin että melko vakioitu kustannus on alkaen tuolta 650 €kk, kysymys on siitä kuinka paljon on vara kuluttaa auton arvonalenimiseen, yli perustason ?

Itse lasken vielä sen kuinka suuri osa autoilun kustannus on nettotuloistani, eli jos saan nettona 2000 €/kk, voin sanoa, että jo 650 € kuukausikustannus on netostani 1/3, eli suuri.

Autokulu on oikeassa suhteessa mielestäni silloin kun se on kuukausinetosta enintään 20 %, jos kustannus jaetaan puolison kesken päästään tähän.

Eli keskiluokkaisella 2800 €/kk ansaitsevalla ei Suomessa ole juuri varaa pitää autoa.

En voi kun ihmetellä niitä perus töissä käyviä, joilla on kaksi uudehkoa autoa pihassa.

Sanokaa kuinka paljon meni pieleen ?

Minusta olit aika kattavasti miettinyt autoilun kokonaiskuluja. Itse pidän kirjanpitoa excelillä tuloista ja menoista ja kyllä se autoilun osalta näyttää siltä, että 400-500 menee helposti kuukaudessa käyttö-, vakuutus- ja ylläpitokuluihin vaikka ei laskisi edes sitä arvon alenemista.

Kaikkein eniten voi kuitenkin omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen arvon alenemaan. Mitenkö? No vaikka seuraavien kolmen toimintamallin avulla, halvimmasta vaihtoehdosta kalliimpaan edeten.

1) Ostaa vain halpoja autoja. Viiden tonnin autosta ei arvo alene millään yli viittä tonnia. Halpa auto on yleensä mainettaan parempi, ei jätä tielle kerran vuodessa eikä kaipaa korjausta kerran kuussa. Jos itsellä yhtään pysyy työkalut kädessä niin tämä on hyvä vaihtoehto.

2) Ostaa auton esim. 3 vuotta vanhana, jolloin sen arvo on karkeasti ottaen puolittunut verrattuna uuteen, mutta käyttöarvosta on jäljellä vielä ainakin 90%. Tässä kohtaa merkkikohtaiset erot arvon alenemisessa ovat todella suuria. Itse olen suosinut tätä tapaa autonvalinnoissani. Kymppitonnin auto, ajoa 4-5 vuotta, jäännösarvo 3000 €.

3) Jos on niin paljon rahaa, että voi ostaa uuden auton (mieluummin ilman velkaa) niin silloin kannattaa valita merkki, jossa arvo säilyy mahdollisimman hyvin ja joka on ns. suosittu eikä mikään marginaaliryhmään kuuluva.

Linkistä löytyy hyödyllistä tietoa eri merkkien ja mallien arvon alenemisesta yms.
        http://www.ajovalo.net/Kaytetyt.htm

• 15
        Tervetuloa elämään kirjoitti:

-kiloeuroo

Euroja ei lasketa kiloissa vaan kappalemäärissä. tuo k€ on väärä mutta yleistynyt ilmaisu.

Tervetuloa totuuteen!

• 15
        15 kirjoitti:

Euroja ei lasketa kiloissa vaan kappalemäärissä. tuo k€ on väärä mutta yleistynyt ilmaisu.

Tervetuloa totuuteen!

tai no onhan se virallisesti oikein mutta miksi sitä käyttää? pitäisikö myös 10 eurostakin alkaa vääntää 1 deka€uro? ei mitään järkeä.

• 17
        valeomaisuutta kirjoitti:

Pankkilaina on aivan sama. Jos ostat asunnon pankkilainalla, pankilla on oikeus käydä katsomassa omaisuutensa hoitoa. Eli pankki voisi poikkeilla tarkastamassa ajoittain huushollinsa, jossa sinä olet tavallaan pankin vuokralaisena. Toki eivät onneksi tee sitä.

Ei se noin mene. Riippuu täysin siitä mitkä ovat olleet lainan myöntämisvakuudet.

Eikä pankilla ole mitään tarkastusoikeuksia, jos siitä ei erikseen sovita.

• velkaa 10.000 ja 3 v
        zxz. kirjoitti:

On se nyt typerää mennä ostamaan uusi auto ja noin kallis. Auton arvo laskee aina. Kauppiaat pyytävät niistä paljon, mutta mitään ne ei niistä maksa.

Käyttettyjä hyviä autoja on paljon tarjolla... Oppirahat on maksettava, niin on mullekin käynyt.. Hinta oli kylläkin suunillen toi sama, mutta markkoina.

Enää en osta autoa velaksi....se on tyhmintä mitä voi tehdä.

Oletko ilman autoa vai ajatko vanhalla autolasi edelleen,koska uuttaa velkaa et tee,niin silloin olet ilman autoa 2-5 vuotta,että saat säästetyksi uuden auton rahasi,jotta et jää velkaa.

• Vaasan ekonomi
        mikänoomi Espoosta kirjoitti:

Minusta olit aika kattavasti miettinyt autoilun kokonaiskuluja. Itse pidän kirjanpitoa excelillä tuloista ja menoista ja kyllä se autoilun osalta näyttää siltä, että 400-500 menee helposti kuukaudessa käyttö-, vakuutus- ja ylläpitokuluihin vaikka ei laskisi edes sitä arvon alenemista.

Kaikkein eniten voi kuitenkin omilla valinnoillaan vaikuttaa siihen arvon alenemaan. Mitenkö? No vaikka seuraavien kolmen toimintamallin avulla, halvimmasta vaihtoehdosta kalliimpaan edeten.

1) Ostaa vain halpoja autoja. Viiden tonnin autosta ei arvo alene millään yli viittä tonnia. Halpa auto on yleensä mainettaan parempi, ei jätä tielle kerran vuodessa eikä kaipaa korjausta kerran kuussa. Jos itsellä yhtään pysyy työkalut kädessä niin tämä on hyvä vaihtoehto.

2) Ostaa auton esim. 3 vuotta vanhana, jolloin sen arvo on karkeasti ottaen puolittunut verrattuna uuteen, mutta käyttöarvosta on jäljellä vielä ainakin 90%. Tässä kohtaa merkkikohtaiset erot arvon alenemisessa ovat todella suuria. Itse olen suosinut tätä tapaa autonvalinnoissani. Kymppitonnin auto, ajoa 4-5 vuotta, jäännösarvo 3000 €.

3) Jos on niin paljon rahaa, että voi ostaa uuden auton (mieluummin ilman velkaa) niin silloin kannattaa valita merkki, jossa arvo säilyy mahdollisimman hyvin ja joka on ns. suosittu eikä mikään marginaaliryhmään kuuluva.

Linkistä löytyy hyödyllistä tietoa eri merkkien ja mallien arvon alenemisesta yms.
        http://www.ajovalo.net/Kaytetyt.htm

Hienoa että on näinkin valveutuneita ihmisiä, jotka hahmottavat asian.

Itse olen laskenut nuo summani summa mutikassa, koska en pidä exceliä, vaan muistini perukoista nuo luvut kaivanut. Toleranssi näyttäisi rimmaavan excelisi kanssa.

Olet täysin oikeassa asiasi suhteen.

1) Tässäkin hintaluokassa on meheviä autoja 6000 € -1000 €, kun vaan plokkaa sellaisen joka on perusvarma toimimaan. On varmasti edullista, mikäli mennään tämän 5000 alle, täytyy olla automalli kohtainen vikatuntemus jo herkistynyt. Jotkut siilailee näistä jopa 1000 €:n autoista pelejä, joilla ajelevat 2-3 vuotta.

On myös sellainenkin filosofia, jonka olen todennut kaikkein halvimmaksi, että kyttää kun tulee myyntiin näitä vanhoja "mummon" autoja, jotka ovat olleet todella vähäisellä, mutta säännönmukaisella käytöllä. Jos näitä saa ostella 1000 -500, ja ajelee kolme vuotta, tulee halvimmaksi.

On myös niitä, jotka ostavat halvan auton ja ajavat sillä niin kauan kun leimaa riittää, ja jotkut tämän jälkeenkin...

2) Tässä tavassa voi painottaa erilaista lähestymistapaa, ostatko 10.000 €:n hintaisen 3 vuotta vanhan perusauton, vai 8 vuotta vanhan auton kaikilla mausteilla, jolloin hinta on noin 1/6 uuden hinnasta. Jos ostat tälläisen kaikilla mausteilla olevan, on syytä olla tuttu automekaanikko, joka tekee sopivasti. Muuten korjaus MAKSAA isosti.

Mutta sinänsä keskimäärin ottaen varsin rationaalinen ja hyväkin toimintatapa.

3) Asia on juuri näin.

Tämän ylimenevä on puhdasta ylellisyyttä, autokuumetta, herratautia tms. En moralisoi, mutta pussin tulee olla todella kunnossa, jos mennään tämän ryhmän ohi.

Erittäin hyvä kirjoitus sinulta!

• zxz.
        Tervetuloa elämään kirjoitti:

-kiloeuroo

Missä tynnyrissä tollaista käytetään ? En ole kyllä ennen kuullut.. Onko se taas joku Hesalaisten, tai stadilaisten käyttämä ?

• zxz.
        velkaa 10.000 ja 3 v kirjoitti:

Oletko ilman autoa vai ajatko vanhalla autolasi edelleen,koska uuttaa velkaa et tee,niin silloin olet ilman autoa 2-5 vuotta,että saat säästetyksi uuden auton rahasi,jotta et jää velkaa.

En ole koskaan omistanut uutta autoa, koska siihen ei ole varaa...Uudet autot on selvästi ylihinnoiteltuja suomessa..Ylimääräistä rahaa täytyy olla jos uuden auton voi ostaa.....Hinnat alkaen 200 €. mulla, ei velkaa.

• Heikkipelti-peltihei

Onko vaikeaa tajuta?

Pistä myynti ilmoitus, jossa mainitset mahdollisen rahoituksensiirron, edellyttäen,
        että rahoitusyhtiö hyväksyy ostajan! Kulut ehkä 250e. Autoliike joka tapauksessa
        kauppaa autoasi 10000-11000e eteenpäin, koska se on bisnestä eikä diakoniaa!
        Ei se ole helppoa mutta ei niin vaikeaakaan....
        Sillä oletko tällä hetkellä omista tai haltija ei ole suurempaa merkitystä, kunhan tuot asiat vain reilusti julki kauppaa tehdessä.
        Rahoitusyhtiön raha on aina kiinteällä korolla. Toisin kuin pankin lainat on sidottu
        erilaisiin korkomekanismeihin, se saattaa tulla jonkun verran kalliimmaksi.
        Kyllähän noista liikkeiden riveissä olevista myyntiautoista on suurin osa rahoitusyhtiöiden omistuksessa!

• justniin
        lainakose kirjoitti:

Joojoo. Mites nyt, kun se voorti on romuna isäukon takapihalla..laina pitäs maksaa
        Vakuutusyhtiö ei ota kantaa, kun oli alkoholissa verta...jos tuo rahoitusyhtiön korko
        on noissa tarjouksissa 2,5% kiinteänä niin on isälläs kummat pankki suhteet, jos halvemmalla saa rahaa. Osoittaahan se jonkun sortin vastuunkanto kykyä, jos
        ostaa auton ilman isukin takausta!

• Selavei 5v

No,tietytti tillä että Arvoa ei päätetä.Hmm.Pulkkamäkeen.

• Grööntroot
        zxz. kirjoitti:

Missä tynnyrissä tollaista käytetään ? En ole kyllä ennen kuullut.. Onko se taas joku Hesalaisten, tai stadilaisten käyttämä ?

Ei

• mökkitie
        Et aina kirjoitti:

kyllä se nyt jumalauta on niin,että kyllä rekisteriotteessa,pitää olla oma nimi,eikä minkään firman taikka rahoitusyhtiön.

• loppuvel

autoliikkeen myymä rahoitus kaikenlisäksi. "En voi myydä autoa jota en omista". Kyllä, juuri näin. En ole myymässä/vaihtamassa enkä mitään muutakaan.

Kyllä voi auton myydä ennenkuin on maksettu kokonaan
        eli minä ainakin voin yksityiselle myydä auton vaikka on rahoitusyhtiön nimissä.
        Myyntiin kysytään lupa rahoitusliikkeestä,ja sitten kun olet sen myynyt maksat
        loppuvelat yhtiölle.

• SURKEA SIJOITUS

Auto on surkein sijoitus mitä on olemassa.

Järkevintä on olla ilman autoa jos vain mahdollista. Jos tarvitset auton, osta ikäluokkaa 5-10 vuotta ja hinta siinä 5000€ tietämissä. Auto on vielä suhteellisen tuore ja luotettava eikä arvo enää juuri tipu tuosta.

• Tuotto tärkeä

Jus tästä syystä en ikinä sijoita rahaa autoon - ostan ne aina rahoitettuina. Rahan kun voi sijoittaa tuottamaan.

• fjklsdjfklaj
        Tuotto tärkeä kirjoitti:

Jus tästä syystä en ikinä sijoita rahaa autoon - ostan ne aina rahoitettuina. Rahan kun voi sijoittaa tuottamaan.

Voihan sen lainarahankin laittaa tuottamaan. Ihan sama mitenpäin sen tekee.

• hinta nousee

minä ostin parivuotta takaperin 25 vuotta vanhan toyotan,maksoi 680 euroa.jokapäivä on ajettu joskus satojakilometriä päivässä.katsastuksesta on mennyt aina läpi kerralla.nyt olen ajatellut että taidan myydä.hinta on kovasti noussut nyt 1480 euroon.jos jaksas vielä ajella sillä niin hinta kuulemma kaksinkertaistuu parin vuoden päästä.että ei kaikilla autoilla hinta laske.mulla on toinen auto ostin sen 27 vuotta sitten hintaa oli 8000 markkaa.nyt sen hinta on 12000 euroa.että kyllä auton hinta nousee minulla ainakin.

• gggggggggggggggg
        hinta nousee kirjoitti:

minä ostin parivuotta takaperin 25 vuotta vanhan toyotan,maksoi 680 euroa.jokapäivä on ajettu joskus satojakilometriä päivässä.katsastuksesta on mennyt aina läpi kerralla.nyt olen ajatellut että taidan myydä.hinta on kovasti noussut nyt 1480 euroon.jos jaksas vielä ajella sillä niin hinta kuulemma kaksinkertaistuu parin vuoden päästä.että ei kaikilla autoilla hinta laske.mulla on toinen auto ostin sen 27 vuotta sitten hintaa oli 8000 markkaa.nyt sen hinta on 12000 euroa.että kyllä auton hinta nousee minulla ainakin.

Jätit vaan sen kertomatta että mikä oli todellinen auton arvo ostaessa, ja sen kuinka paljon sinulla on mennyt antiikkivehkeen uusimiseen ja huoltoon rahaa, vai onko se seissyt tallissa, en usko.

• usko pois

Auto ei ole sijoitus vaan tarvekalu, jota ilman ihminen ei usko pärjäävänsä. Oikeasti autoon kuluvilla rahoilla ajelisi taksilla kaikki tärkeimmät matkat ja lihaspelillä ja julkisilla päivittäiskulun. Siitä hyötyisi pää ja ruumis ja pankkitili karttuisi.

• Vai sijoitus

Ei tullut edes mieleen että auton ostaminen olisi joku sijoitus. Kyllä auto ostetaan aina jokun muun asia kuin sijoituksen takia. Tuottavassa työssäkin oleva auto on lähinnä vähennyskelpoinen kuluerä, niin kuin muukin tulonhankkimiseen käytetty kulu.

• 30
        usko pois kirjoitti:

Auto ei ole sijoitus vaan tarvekalu, jota ilman ihminen ei usko pärjäävänsä. Oikeasti autoon kuluvilla rahoilla ajelisi taksilla kaikki tärkeimmät matkat ja lihaspelillä ja julkisilla päivittäiskulun. Siitä hyötyisi pää ja ruumis ja pankkitili karttuisi.

Ei se ole uskon asia jos haluaa ja tarvii autoa. Ajattelitko että myös uskomalla hoituu kaikkien tavaroiden kuljetukset. Se mikä on toiselle tärkeää ei ole sitä toiselle monestikaan. Jokainen tekee oman valintansa milloin käyttää autoa ja milloin ei.

Jos tekee viikon aikana enemmän kuin kolme 12 kilometrin matkaa tulee sen yhdenkin lisämatkan takia taksi pirun paljon kalliimmaksi, ja olet myös taksin armoilla milloin se sattuu olemaan vapaana. Ja lisäksi joutuu aivan laskea että sainko vielä tehdä yhden matkan vai onko kiintiö jo täynnä. Omassa autossa ei tule lisämaksuja jos auto on täynnä matkustajia, vaan päinvastoin jokainen voi heittää vähän bensarahaa, jos ottaa fiksuja kyytiiin. Oma auto ei myöskään pyydä odotusaika rahaa joka takseilla on noin 40€ tunti.

Ja kuitenkin sitten kun se auto on, niin ei sen käyttöä tarvi verrata taksin käyttöön kun se voi väliin seistä vaikka viikon tai kaksi, tulee halvemmaksi.

Tämä kaikki on totta, mutta ei enää silloin jos ostaa älyttömän kalliin auton sen kalliine huoltoineen. Eikä sekään niin haittaa jos on tee-se-itse miehen taito.

• 400 kuussa tyhjästä

Pistä vähän järkeä noihin autohommiisi ja ala ajaa sellaisilla autoilla, joihin sinulla oikeasti on varaa. 15000 euron arvonalennus kolmessa vuodessa on sinulle selvästi liikaa ihan riippumatta siitä, maksatko osamaksulla vai käteisellä.

• Velkainen autoilija

En minä ole muuta väittänytkään - 15000 euron menetys on minulle todella paljon ja velkaakin on vielä enemmän kuin auton arvo. Tarkoitukseni onkin ollut kirjoittaa oma tyhmä virhe kaikkien tietoon, että joku viisaampi (varsinkin nuori) ei tekisi samaa virhettä!!

Aina näitä autokauppiaita ilmestyy haukkumaan kun joku koittaa kirjoittaa asiasta. On vain niin läpinäkyvää kun koitetaan halventamalla toista ihmistä kääntää keskustelun suunta pois alkuperäisestä asiasta.

• 400 kuussa tyhjästä

En minä ole muuta väittänytkään - 15000 euron menetys on minulle todella paljon ja velkaakin on vielä enemmän kuin auton arvo. Tarkoitukseni onkin ollut kirjoittaa oma tyhmä virhe kaikkien tietoon, että joku viisaampi (varsinkin nuori) ei tekisi samaa virhettä!!

Aina näitä autokauppiaita ilmestyy haukkumaan kun joku koittaa kirjoittaa asiasta. On vain niin läpinäkyvää kun koitetaan halventamalla toista ihmistä kääntää keskustelun suunta pois alkuperäisestä asiasta.

Eikö nyt tässä vaiheessa olisi järkevintä pitää se kolmivuotias sisäänajettu auto? Sen arvo on pudonnut puoleen eikä seuraavien 10 vuoden aikana putoa sen enempää.

Tietenkin jos olisit huomannut asian jo kolme vuotta sitten, olisit säästänyt paljon rahaa.

• Yaris tilattu
        400 kuussa tyhjästä kirjoitti:

Eikö nyt tässä vaiheessa olisi järkevintä pitää se kolmivuotias sisäänajettu auto? Sen arvo on pudonnut puoleen eikä seuraavien 10 vuoden aikana putoa sen enempää.

Tietenkin jos olisit huomannut asian jo kolme vuotta sitten, olisit säästänyt paljon rahaa.

Juu mut on mukavaa ajaa autolaa jossa takuu voimassa. Vaihtaa taas uuteen 3v päästä. Näin minä nykyisin teen ,maksoi mitä maksoi.

• Kalle Hustler

Ethän sinä varsinaisesti mitään virhettä ole tehnyt, vaan haluat ainoastan taas uuden auton. Auton arvonalenema on noin 2000 euroa vuodessa pitkällä pitoajalla, kolmen vuoden -lyhyellä- pitoajalla se voi olla jopa 5000 euroa.

Nyt sinulla on kuitenkin parempi auto kuin mitä alunperin sillä 1500 olit lähdössä ostamaan, ja jokuhan sen 3-vuotiaankin tyytyväisenä ostaisi.

Minun neuvoni ei ole etteikö hyvää autoa voisi ostaa, vaan se että autonvaihto kolmen vuoden välein uuteen maksaa enemmän kuin pidempi pitoaika.

• Saman hintaiseen

Olisit vaihtanut saman hintaiseen niin ei olisi ollut kuin kymppitonnin menetys.

• No sinä oletkin
        Yaris tilattu kirjoitti:

Juu mut on mukavaa ajaa autolaa jossa takuu voimassa. Vaihtaa taas uuteen 3v päästä. Näin minä nykyisin teen ,maksoi mitä maksoi.

erikoistapaus, nimittäin kädetön tumpelo jolle kallein mahdollinen ratkaisu vaihtaa auto aina uuteen silloin kun se on parhaimmillaan, on ainoa oikea.

• Kalle Hustler

Se 15 000 euron menetys realisoituu onneksi vasta sitten kun vaihdat autoa. Ei tavallisella ihmisellä ole varaa laittaa 5000 euroa vuodessa uuteen autoon. Autojen keski-ikä Suomessa on päälle 10 vuotta, eli harva ajaa uudella autolla.

Oikeampi hintaluokka tavikselle on 21 500 ja pitoaika 6-7 vuotta.

• sdsdjdkjklkljklasjda

Uuden auton pääomakulut ovat huimat verrattuna 3-4 vuotiaaseen menopeliin. Ostin vuonna 2008 uuden auton, hinta oli n. 29 t€. Nyt autosta saa vaihdossa n. 17 t€ eli hinta tullut alas n. 3000 € vuodessa! Pitäkää tämä mielessä kun kiroatte korkeita polttoainehintoja ja ajetta aina uudella autolla. Se jos bensa tai diesel maksaa 10 tai 20 senttiä enemmän tai vähemmän litralta on aivan diiba daabaa kun lasketaan uuden auton pääomakuluja, ne vasta kalliita ovat.

• Pillipiipari

Kyllä pennittömän olisi pitänyt kyetä kieltäytyä 31500 euron autosta.
      Sanoiko kaverit tai puolisosi mitään, kun kerroit mitä oli menossa tekemään?

Totuus ob myös se, että rahaton ajaa romulla.
      Itselläni on päivätyö ja rahaa on säästynyt vuosien varrella 35000 euroa. Itse ajattelin ostaa asunnon auton sijaan.

Tälä hetkellä ajelen siistillä, mutta vanhalla 95 vuoden autolla.

• uye567584 n4u

"Totuus ob myös se, että rahaton ajaa romulla"

Ei se kyllä nyt ihan noinkaan mene :D minulla on -99 vm nissan almera jonka ostin 1,5v sitten. Ajettu hiukan reilu 200tkm silloin ja hinta oli 1800€ et aika romu sekin rupee olee mut rahaton en silti ole jos nettotulot on 2500€ kuukaudessa. Et ei aina voi sanoa ku näkee jonkun ajelevan romulla, et tuo on varmasti rahaton.

• eurot pois.......

Ei se hinnanpudotus pienestä käsirahasta johdu, kaikkien autojen hinnat putoaa, ihan sama millä tavalla maksettu/maksetaan. Minä ostin 2v sitten auton joka maksoi 24000€, ja maksoin käteisellä, nyt autosta saisi vaihdossa n. 16000 ja vuoden kuluttua n.13000€. Ei ole halpaa uudella autolla ajelu. Kaverilla oli 4 vuotta Nissan 350Z ja arvonalennus 513€ kuukaudessa.

• Niinpä---

"Velkaa tuosta autosta kuukausilyhennysten jälkeen on vielä 36 x 380 = 13 680 - 31 500 euroa = velkaa jäljellä 17 820 euroa"

Voi juma jurpo. Sulla on velkaa jäljellä 13680 euroa. Olet lyhentänyt autohankintaasi 17820 euroa. Jos autoliike hyvittää autostasi 16500e, niin sullahan on itseasiassa suurempi käsiraha kuin viimeksi autoa ostaessasi! (16500e - jäljellä olevan velan määrä 13680e =2820e).

• Velkainen autoilija

Taisi jäädä peruskoulussa matematiikka suorittamatta - tai sitten tämä on sitä autokauppiaitten korkeampaa matematiikkaa, jota ei tavallinen pulliainen ymmärrä.

380 x 36 = 13 680 euroa (lyhennykset korkojen jälkeen)
        Alkuperäinen velka 31500 euroa (ilman korkoja)

Lyhennykset - Alkuperäinen velka = 17 820 euroa velkaa jäljellä!

Autostani hyvitetään vaihdossa 16500 ja kun velkaa on vielä 17 820, niin pitäisi maksaa autokaupalle 1320 euroa, jotta ottaisi auton vaihdossa. Tämän lisäksi vielä käsiraha uuteen päälle!!

• KysynVaan-76

Taisi jäädä peruskoulussa matematiikka suorittamatta - tai sitten tämä on sitä autokauppiaitten korkeampaa matematiikkaa, jota ei tavallinen pulliainen ymmärrä.

380 x 36 = 13 680 euroa (lyhennykset korkojen jälkeen)
        Alkuperäinen velka 31500 euroa (ilman korkoja)

Lyhennykset - Alkuperäinen velka = 17 820 euroa velkaa jäljellä!

Autostani hyvitetään vaihdossa 16500 ja kun velkaa on vielä 17 820, niin pitäisi maksaa autokaupalle 1320 euroa, jotta ottaisi auton vaihdossa. Tämän lisäksi vielä käsiraha uuteen päälle!!

Sotket nyt itse tai sitten kirjoitit alkuperäisen sepustuksesi väärin. Kirjoitit nimittäin "Ostin uuden auton 31 500 euroa renkaineen ja varusteineen muine kuluineen. Käsirahaa kun ei ollut kuin 1500 euroa"

Auton kokonaishinta on ollut siis 31500 ja sinulla käsirahaksi 1500e. Maalaisjärjellä laskien tarvitsit lainaa siis 30000e (31500-1500), et 31500e. Tai sitten olet itse sotkenut asiat viestissäsi.

• Ei mitään järkeä

Ei mitään järkeä vaihtaa näinkin arvokasta autoa vielä tässä vaiheessa. Autohan on vielä uutta vastaava. Rahoitus on aivan OK.

Pienessä käsirahassa ei ole mitään ongelmaa. Auton arvo saattaa laskea rahoituksen alkuvaiheessa hiukan enemmän kuin velka, mutta kun velka on kuoletettu, niin autolla on vielä arvoa ja tässä tapauksessa auton arvo on todennäköisesti loppuun kuoletustilanteessa moninkertainen maksamaasi käsirahaan verrattuna.

Kun rahoituksenalaista autoa vaihtaa, niin silloin kannattaa kysyä useampiakin tarjouksia, koska autoliikkeet saattavat käyttää rahoitustilannetta hyväkseen ja arvioivat auton arvon alakanttiin. Yleensä kannattaa odottaa ainakin siihen saakka kun auton arvo vastaa velan arvoa.

Auton arvon ja velan vastaavuus riippuu voimakkaasti siitä mikä on automerkille tyypillinen arvon aleneminen. Silloin kun arvonaleneminen on voimakasta niin silloin auton arvon vastaavuus alenee todennäköisemmin alle velan arvon. Kun taas hyvin arvon pitävän automerkin arvo vain harvoin alenee ainakaan merkittävästi missään vaiheessa alle velan arvon.

Mitä kalliimmasta autosta on kysymys, niin sitä suuremmalla todennäköisyydellä auton arvo käy velan arvon alapuolella. Jäännösarvo voi olla kuitenkin moninkertainen käsirahaan verrattuna.

• Velkainen autoilija

Tämä olisi helposti korjattavissa sillä, että uusia autoja ei myytäisi niin pienellä käsirahalla. Samoinhan tehdään käytettyjen autojen puolella.

Käsiraha uuteen vähintään 30% (tai jopa suurempi), niin tilanne helpottuisi suuresti ja estäisi meitä persaukisia tekemästä idioottimaisia kauppoja!!

• K.H.

Tämä olisi helposti korjattavissa sillä, että uusia autoja ei myytäisi niin pienellä käsirahalla. Samoinhan tehdään käytettyjen autojen puolella.

Käsiraha uuteen vähintään 30% (tai jopa suurempi), niin tilanne helpottuisi suuresti ja estäisi meitä persaukisia tekemästä idioottimaisia kauppoja!!

Edelleenkään kaupassasi ei ollut muuta vikaa kuin että jäit koukkuun uudella autolla ajamiseen? Vai onko jäänösvelka se mikä on ongelmana?

Pidä nykyinen autosi vielä vähintään kolme vuotta. Kysy rahoitusyhtiöstä tai pankista lainaa jos se on siitä kiinni.

Itse ostin vähänajetun kolmevuotiaan auton noin 50 % arvonalenemalla (noin 14 000 euroa), enkä ole sitä vielä 3½ vuoden pitoajan jälkeen myymässä. Minulle hyvä kauppa, ensimmäiselle omistajalle (joka oli firma) kallis.

• Ero tuhansia

Nyt et todellakaan ymmärtänyt mitä edellä kirjoitettiin. Osta Corolla 10% prosentin käsirahalla, niin todennäköisesti auton arvo pysyy velan arvoa korkeampana.

Avensis voi olla rajatapaus korkeammasta hinnasta johtuen. Kalliiden autojen arvo alenee halvempia enemmän prosentteinakin.

Kallis ranskalainen saattaa käydä selvästikin alempana velan arvoa, mutta senkin arvo on jo reilustikin ennen jäännösarvoa velan arvoa korkeampi.

Kalliin auton vaihto huomattavasti halvempaan on aina epätaloudellista jos yksinomaan auton hinnoitteluista on kysymys. Jos vaihtaa saman tasoiseen, niin aika harvoin hyvitys jää velkaa pienemmäksi. Esimerkiksi Avensis Avensikseen tai Avensis Yarikseen on aivan eri perusteiset kaupat ja hyvityksessä voi olla tuhansien ero.

• Kokemus-K
        K.H. kirjoitti:

Edelleenkään kaupassasi ei ollut muuta vikaa kuin että jäit koukkuun uudella autolla ajamiseen? Vai onko jäänösvelka se mikä on ongelmana?

Pidä nykyinen autosi vielä vähintään kolme vuotta. Kysy rahoitusyhtiöstä tai pankista lainaa jos se on siitä kiinni.

Itse ostin vähänajetun kolmevuotiaan auton noin 50 % arvonalenemalla (noin 14 000 euroa), enkä ole sitä vielä 3½ vuoden pitoajan jälkeen myymässä. Minulle hyvä kauppa, ensimmäiselle omistajalle (joka oli firma) kallis.

Sellainen autorahoitus jossa koko lainasumma maksetaan takaisin on kuitenkin aina "terve". Epäterveitä ovat vain ne rahoitukset joissa loppuun jätetään suurempi viimeinen rahoituserä. Näissä tapauksissa on todella mahdollista että auton arvo ei kata juuri koskaan velan määrää. Mutta jos laina maksetaan kokonaisuudessaan, auton arvo on varsinkin lainan loppupuolella aina käytänössä suurempi kuin lainan määrä.
        Jos katsotaan vaikka hyvin tyypillistä viiden vuoden autolainaa, on siinä auton arvosta jäljellä lainan loppuessa ainakin 25-30% uuden hinnasta, usein enemmänkin.

• Velkainen autoilija kirjoitti:

Uskomatonta! Joillekin on aina ratkaisu vapauden rajoittaminen. Koska joku idiootti haluaa varustelukilpaan johon hänellä ei ole varaa, niin kaikkien vapautta on rajoitettava. Käsirahan suuruus ei ole tässä oleellinen seikka, aivan saman se olisi maksanut suuremmallakin käsirahalla (poislukien korot). Kyse on siitä, että tyyppi ei tajua, ettei ole mielekästä ostaa uutta autoa kolmen vuoden välein.

• muuttuneetajat

Ajat ovat näköjään muuttuneet. Vuosikymmeniä sitten nuorena kaverina kun autoa ostattelin niin myyjä kertoi että onko sinulla sellainen tarve autolle että auto yleensäkään kannattaa hankkia. Olin kyllä asian puinut tarkoin jo ennen liikkeeseen menoa ja tullut ulokseen että tarvetta olisi. Mutta oli hyvin asiallinen myyjä muttei ainoa. Toisella kerralla toisessa liikkeessä myyjä varsin perinpohjin kertoi miten ja milloin auto kannattaa ostaa, miten siitä on mahdollista saada parhaat tinkimiset. Ne oli niitä aikoja, varsin huimilta kuulostaa nykykaupat. Kai se sitten on tärkeintä myyjälle että rahaa tulee, ei se, miten.

• Yualle

Nyt en ihan ymmärrä..., 17800 - 16500 = 1300. Se kun jaetaan 3:lla, niin tekee vähän rapiat 400/vuosi. Ei paha hinta autoilulle ja vieläpä uudella autolla!?!

Jos auton ostaa osamaksulla, niin silloin nuo 380 euroset /kk pitää budjetoida kiinteäksi osaksi kuukausimenoihin, ne eivät ole mitään ekstraa. Näin olet varmaankin tehnyt...

• ei lisämaksuja

Autossa arvo puolittuu 4-5? vuodessa riippumatta maksutavasta. Osamaksulla hintaa tulee tietekin lisää ja siksi sitä kannattaa aina välttää. Säästää vaikka sen 5 vuotta romulla ajaen.

• ostan

osta käytetty ..ålå itke

• kauppamaisteri

Kaikista huonoin "sijoitus" on ostaa ihka uusi auto. Auton arvo murenee jo useita tonnia ennenkuin olet sen edes kerennyt liikkeestä kotipihaan ajaa. En ole koskaa edes harkinnut uuden auton ostoa. Olen ostanut auton kun sen kalleimmat kilometrit on joku tyhmempi ensin maksanut:) eli yleensä olen ostanut n 3-4v vanhan auton, mutta siinäkin vuodessa hinnanlasku on melkoinen ja häviäminen on taattua. Nykyään minulla on ihan toisenlaiset konstit niin ettei autoni arvo oikeastaa edes kerkeä vuodessa kahdessa laskemaan kun sen myyn voitolla ja taas ostan toisen jne jne jne. Asiat vaan pitää hallita ja osata niin kyllä se arvo kohdillaan viihtyy ja omaisuus mukavasti karttuu;)

• Sijoittaja nro1

Olet siis hävinnyt puhdasta rahaa n 15.000e kolmessa vuodessa?? Käsittämätöntä kuinka alkoi oikein tehdä itsellänikin pahaa oloa kun mietin kuinka lujassa on tienata tuollainen kasa rahaa. Itse ajelen n 1000-2000e autoilla ja huollan ne itse, automenot vuodessa eivät näin ole juurikaan kummoiset ja saan liikkua toimivalla autolla paikasta A paikkaan B. Sinun ei kannata todellakaan alkaa miettimään menetettyjä rahojasi, sillä se ei tee hyvää mielenrauhalle, mutta ajatteleppas jos olisit sijoittanut sen summan johonkin ja olisit tuplannut rahasi...noh se nyt on jo jälkiviisautta se...

• Olet oikeassakin

Pienemmän luokan (uutena n. 20 - 25 th euroa) autoissa ei 3-4 vuotta rullatun osto tule juuri halvemmaksi mitä arvopudotukseen tulee, jos se pitoaika on sama kuin uudella, eli muutama vuosi. Noin 10 vuotiaana, kun toisen käden omistaja siitä toistasataatuhatta ajettuna luopuu, arvo on jo aika alhaalla.

3-4 vuotias vaihdokki on arvopudotusta silmälläpitäen paras ostos silloin, kun kyseessä on joku selvästi kalliimpi auto tai erikoismalli/erikoisvarusteltumalli. Niissä arvo uudesta - muutaman vuoden käytettyyn - tippuu eniten ja sellaisen ostamalla voi tehdä hyvät kaupat.
        Pikkuautoissa ja keskiluokassa häviää käytetyn ostaja muutamassa vuodessa yleensä liki saman kuin uuden ostaja, uuden ostajalla on vielä etuna takuu ja uuden auton kaikkipuolinen virheettömyys.

esim. uusi bensa-Focus maksaa vaikkapa 22 tuhatta. Eka omistaja myy sen 3-4 vuotiaana ja saa siitä vaihdossa ehkäpä hyvällä tuurilla samaan merkkiin 12-13 tuhatta. Eli häviää tyypilliset 10-9 tuhatta tuossa ajassa.
        Paikalle tulee toisen käden ostaja, maksaa liikkeelle siitä 14 tuhatta. Hän pitää sitä sen 4-vuotta ja 8-vuotiaiden Focusten toteutuneet reaalihinnat pyörivät 5 tonnista ylöspäin, joten se likimain sama 9 tuhatta on tuossakin hävitty.

Merkilläkään ei nykyään ole paljon vaikutusta tuohon kaavaan, vain kokoluokalla.

Itse myyt vaihdokin aika nopeasti pois, jolloin vertailu uuteen saa reilusti tasoitusta.

• prosentin voitto
        Olet oikeassakin kirjoitti:

Pienemmän luokan (uutena n. 20 - 25 th euroa) autoissa ei 3-4 vuotta rullatun osto tule juuri halvemmaksi mitä arvopudotukseen tulee, jos se pitoaika on sama kuin uudella, eli muutama vuosi. Noin 10 vuotiaana, kun toisen käden omistaja siitä toistasataatuhatta ajettuna luopuu, arvo on jo aika alhaalla.

3-4 vuotias vaihdokki on arvopudotusta silmälläpitäen paras ostos silloin, kun kyseessä on joku selvästi kalliimpi auto tai erikoismalli/erikoisvarusteltumalli. Niissä arvo uudesta - muutaman vuoden käytettyyn - tippuu eniten ja sellaisen ostamalla voi tehdä hyvät kaupat.
        Pikkuautoissa ja keskiluokassa häviää käytetyn ostaja muutamassa vuodessa yleensä liki saman kuin uuden ostaja, uuden ostajalla on vielä etuna takuu ja uuden auton kaikkipuolinen virheettömyys.

esim. uusi bensa-Focus maksaa vaikkapa 22 tuhatta. Eka omistaja myy sen 3-4 vuotiaana ja saa siitä vaihdossa ehkäpä hyvällä tuurilla samaan merkkiin 12-13 tuhatta. Eli häviää tyypilliset 10-9 tuhatta tuossa ajassa.
        Paikalle tulee toisen käden ostaja, maksaa liikkeelle siitä 14 tuhatta. Hän pitää sitä sen 4-vuotta ja 8-vuotiaiden Focusten toteutuneet reaalihinnat pyörivät 5 tonnista ylöspäin, joten se likimain sama 9 tuhatta on tuossakin hävitty.

Merkilläkään ei nykyään ole paljon vaikutusta tuohon kaavaan, vain kokoluokalla.

Itse myyt vaihdokin aika nopeasti pois, jolloin vertailu uuteen saa reilusti tasoitusta.

Kyllä tuo 3-4 vuotias on paras ostos muissakin kuin pikkuautoissa. Sanoisin että vielä kokoluokkaa enemmän vaikuttaa merkki/malli. Sitikka, Pökötti, Rellu, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Saab, Alfa, Fiat yms. kohdalla uuden arvo pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. Sen sijaan Gorilla, Avensis, eräät Bemarit ja Audit, Golf, Passat, Octavia, Qashqai jne. ovat sellaisia ettei niitä missään nimessä kannata ostaa 3-vuotiaana vaan uutena, koska ero uuteen voi olla 15%.

• Olet oikeassakin
        prosentin voitto kirjoitti:

Kyllä tuo 3-4 vuotias on paras ostos muissakin kuin pikkuautoissa. Sanoisin että vielä kokoluokkaa enemmän vaikuttaa merkki/malli. Sitikka, Pökötti, Rellu, Chevrolet, Chrysler, Dodge, Saab, Alfa, Fiat yms. kohdalla uuden arvo pienenee kuin pyy maailmanlopun edellä. Sen sijaan Gorilla, Avensis, eräät Bemarit ja Audit, Golf, Passat, Octavia, Qashqai jne. ovat sellaisia ettei niitä missään nimessä kannata ostaa 3-vuotiaana vaan uutena, koska ero uuteen voi olla 15%.

Juu sen verran vedän kyllä takas, että on toki muutama merkki, jotka saattavat hidastaa arvonlaskuaan 3-4 vuoden jälkeen erittäin radikaalisti ja toisen käden ostaja voi saada miltei uuden karhean auton vuosiksi melko edullisin kustannuksin.
        Mainitsemistasi varmasti Chrysler, Dodge, Alfa ovat etenkin sellaisia, mutta kyseessä on kuitenkin aika vähän myydyt marginaalimerkit. Noista Alfa ostetaan selkeästi tunteella, ei kait sellaisen ostaja ajattele pätkääkään arvonlaskua.
        Saabin arvokehityksen ymmärtää merkin vuosia jatkuneen epävarman tilanteen takia, välillä on puhuttu, että takuut ja varaosahuolto säilyy ja välillä on ennustettu ongelmia omistajille.
        Jälkilistassasi olevia kansanautoja lähinnä tarkoitin ja ajatus pyöri juurikin näissä myydyimmissä, kun kirjoittelin, niissä uusi on ehdottomasti harkinnan arvoinen ratkaisu..

Toisaalta, miksi uuden ajamattoman auton tarvitsisikaan olla yhtä halpa kuin 60 thkm ja 3 talvea naarmitun?? Ajamattomuudesta pitää maksaa.

Edelleen olen kuitenkin sitä mieltä, että nimenomaan ison luokan auto, tila-auto tai maasturi on se, joka kannattaa ostaa sisäänajettuna ja tuo pienempi kokoluokka uutena niinkuin totesitkin.
        Sekin totta, että liikkeissä muutamista suosituista, pari-kolme vuotta kurvailluista perheautoista pyydetään melkein uuden hintoja.
        Tokihan automyyjän sivuilla olevat alkaen hinnat ovat vähän harhaanjohtavia: uuden auton hintaan saa lisätä metallivärin, lämmittimet, talvikiekot, vetokoukun, toimituskulut, roiskeläpät ja jopa kuramatot voi joutua itse maksamaan. Näistä kertyy äkkiä pari kolme tonnia ekstraa ovh-hinnan päälle, jo pelkkä vetokoukku voi maksaa uuteen autoon tuhat euroa!!. Nämähän käytetyn hintaan saa ikäänkuin "kaupan päälle".
        Käytetyssä ei juuri ratkaise, mitä varusteita autoon on uutena otettu, joten jonkun varustellun yksilön voi saada käytettynä kohtuullisen edullisesti.

• Metsämökin tonttu

Olisit ostanut sillä 1500e käytetyn, ei tarvis itkiä täällä. Sillä rahalla saa jo toimivan pelin.

• eguilia..

uuden auton osto on typerintä mitä olla voi, ostakaa muutaman vuoden ikäinen auto josta on huippu kalliit kilometrit takana, muijja osti 06 uuden nissanin ja vuoden päästä oli hinta loikannu jo 6 tonnia ales päjen, jotta siihen malliin pers aukiset lisääntyy ja hirttoköysi nitisee..ps. paitsi jos on rahaa jotta ei tiedä mihin työntäs puahaha..

• hhhh..

joo mutta kun naapurissa on uus, niin pitää mullakin olla vaika menis talo alta, mutta peltilehmä pitää olla hjyvä..

• Ainako myyjän vika

Ei ole, sinun pitää tietää jo ostaessasi että et tee sijoitusta vaan ostat kestokulutushyödykkeen jonka arvo käytettynä riippuu siitä kuinka paljon joku hasluaa siitä maksaa.
      Älä osta autoa tai muuta hyödykettä ellei sinulla ole siihen varaa ja rahaa.

Jos automyyjän tarjoama hyvitys on liian vähän, niin myy itse se.

Ei automyyjää kukaan voi pakottamaan maksamaan ylihintaa ja ei se voi olla myyjän vika jos sinulla ei ole rahaa.

• Pirssikeisari

Heh, mutta mulla on käynyt tsäkä kun naapurissa ei ole kuin n 500e micra pihas, eli meikä ajelee ainakin puolet kalliimmalla pirsillä kuin naapurin sekatyömies:))....itse olen kylläkin tällä hetkellä työtön, mutta naapurini ei vieläkään ole saanut sitä selville vaikka työttömyyttä on jatkunut jo yli 2v:))

• grannen

velallahan ne ihmiset nykyisen koreilee... autokaupat on harvoin voitoksi, huonoin investointi mitä maa päällään kantaa.

• puupaa31

Ei ole järkeä

Auton arvo karkeasti ottaen puolittuu kolmessa vuodessa... sen mukaan se lainakin pitää mitoittaa, että saa velat maksettua, jos joutuu auton myymään.

• ie

kauppa se on mikä kannattaa.

• tää on nähty

suomalainen kateus haitarilla ostettu auto pitää olla vaikka ei ole varaa kun elovena kaurapuuron? ps. ketutaa korjata penni emmeleiten autoja kun niilä ei ole varaa pitää niitä mikään ei saa maksaa mitään.D

• tiuku111

Kyllä se vaan niin on minunkin kokemuksissani , että kun ajaa auton liikkeestä niin sen myyntihinta putoaa 50 %..

• kakee25

Niinpä nii mutta mitä maksaa lihavan ja kovaruokaisen akan ylläpito?

• talousassistentti

Elekää olko hulluja, autokaupat tarvii katteensa korot 15%, kyllä siinä vanhasta autosta on turha odottaa omiaan, auton arvo tippuu 200-400€/kuukausi. Laskekaa vaikka ite.

• pienet menot

Vertailun vuoksi kerrottakoon, että maailman rikkaimman henkilön (2008) Warren Buffettin kallein ostama auto maksoi 40000 euroa.

• ROTFLMAOXD

LOLZ FAIL!! XD

• Mazda 626

Olet siis maksanut autoilusta 410 €/kuukausi polttoaineet vakuutuksiet huollot, aika kohtuullista. Ite maksan 200€/kuukausi, ajan 626 Mazdalla, huolto 150/vuosi vakuutus. Maksat siis 2000/vuosi enemmän kuin minä. No ei oo paljon.

• Kantapään kautta

Ihan sama ostaako pienellä vai isommalla käsirahalla uuden auton,velkaa jää tosin vähemmän jos maksaa isomman käsirahan. Se ei kuitenkaan poista sitä tosi seikkaa ,että auton arvo tipahtaa heti muutaman tonnin kun olet sen ostanut ja ajanut ulos liikkeestä. Saatikka kun ole ajanut sillä jo kolme vuotta.
      Joten voitaneen todeta ,että auton sijoitus arvo on huono.

• harvakseltaan

En myy.
      Sanon tuttavilleni, kun tulee puhe autokaupoista.

Perheessämme pidetään vuosikymmeniä samoja autoja.
      Pidän niistä huolta ja arvon alenema jakautuu eri vuosikymmenille.
      Ruostesuojauksen teetän halvemmankin hintaluokan uuteen tai vanhaan,
      vaikka se ei muka kannata ja haittaa hitsaamista.
      Uudempia onkin joutunut hitsattavaksi ja paalaimeen.

Tunnen autoni kunnon ja huoltohistorian alusta asti.
      Kylmäkäynnityksiä ei ole, kesälläkin lohkolämmitän. En kiirehdi.
      Tuoreemmista on tekniikka kuluneempaa.
      Jälleenmyyntiarvoa en ajattele, menee pitkään.
      Polttoaineen ja ylläpidon kulut selvitään ennen hankintaa.

Olen autokauppiaan painajainen ja kaveripiirin pihein, en myy.

• velaton autoilija

Jos on käytettävissä 1500€ ni missään nimesä ei pidä ostaa 31500€ maksavaa autoa.. sehän on itsestään selvä asia..
      1500€ omarahotus osuudella voi ostaa maksimissaaan 8000-10000€ auton.
      Asunto kaupassa suhde on hieman toinen ,,k oska se asunnon arvo ei pääsääntösesti putoa kaupan teon jälkeen ekat 20% niinku auton kanssa käy.

• keljuk

>k oska se asunnon arvo ei pääsääntösesti putoa kaupan teon
        >jälkeen ekat 20% niinku auton kanssa käy.

Niin, asunnon arvo voi tipahtaa vaikka vuodessa 80%.

• Tumpin pieksut
        keljuk kirjoitti:

>k oska se asunnon arvo ei pääsääntösesti putoa kaupan teon
        >jälkeen ekat 20% niinku auton kanssa käy.

Niin, asunnon arvo voi tipahtaa vaikka vuodessa 80%.

Teoreettisesti kyllä. Me taas ostimme vanhan omakotitalon ensiasunnoksi 2006, lohkoimme tontin ja myimme toisen puolen ja nyt on kiinteistön arvo karkeasti 150000 € suurempi kuin jäljellä oleva laina.

• 80% ihan huuhaata
        Tumpin pieksut kirjoitti:

Teoreettisesti kyllä. Me taas ostimme vanhan omakotitalon ensiasunnoksi 2006, lohkoimme tontin ja myimme toisen puolen ja nyt on kiinteistön arvo karkeasti 150000 € suurempi kuin jäljellä oleva laina.

Sama täällä, ostimme vaimon kanssa reilu 10 vuotta sitten vanhahkon omakotitalon asuinkaupunkimme hyvältä, arvostetulta omakotitaloalueelta. Myyjä halusi erotilanteen takia myydä nopeasti ja hinta oli sopiva. Remppaakin ollaan vuosien saatossa toki tehty, mutta samalta alueelta naapurustosta on samantyylisiä taloja myyty yli 2x sillä hinnalla, minkä tästä aikoinaan maksoimme. Jäljellä oleva velka on jo todella pieni verrattuna talomme reaaliarvoon. Ei huonot kaupat. Jos olisimme päätyneet rakentamaan, tilanne olisi varmasti toinen.
        Eihän sitä kotia myyntiin hankita - mutta kieltämättä rauhoittaahan se, että omaisuus suhteessa velkaan on oikeassa suhteessa.

• tupsukkkkaaaaah

Itse ostin aikoinaan hieman yli 20.000 euron hintaisen auton uutena. Olen pitänyt autoa nyt noin 10 vuotta ja tarkoituksenani on pitää autoa vielä 1-2 vuotta. Tämä tarkoittaa sitä, että loppujen lopuksi autoni on tullut maksamaan minulle vain alle 2000 e/vuosi. Toki sen lisäksi tulee käyttökulut eli bensat, huollot, katsastukset yms, mutta huolellisessa ylläpidolla ja rauhallisella ajotavalla nykyauto kestää mainiosti noin 300.000 km. Myydessä en tosin tule saamaan kuin ehkä 500 euroa, mutta mukavaa on ollut ajaa velattomalla autolla.

En ole varakas, mutta oleellista on se, että ajat vain sen hintaisella autolla, mihin sinulla on varaa. Itsekin mielelläni ottaisin jo uuden auton, mutta en ole saanut tarpeeksi rahaa säästöön. Eli tarkoituksena on säästää autoa varten esim. 500-1000 euroa vuodessa, jolloin saa säästettyä jopa koko uuden auton hinnan ETUKÄTEEN säästöön. Mahdollisessa työttömyystilanteessa voi myydä auton pois eikä tarvitse sen jälkeen maksaa enää mitään autolainoja.

• Yualle

Hyvin sanottu!

Nimenomaan ajotapa ratkaisee! Nykyjantterit ei vaan paljoa kuoppia väistele (= tiedossa nivel- ja iskarirempulaa) ja kiihdyttää aina talla pohjassa. Etenkin talvisin liikennevaloista lähdettäessä. Naureskelen aina syksyisin, kun samat hemmot vuodesta toiseen hankkimassa edellisen talven aikana loppuunajettujen nastarenkaiden tilalle uusia...=)

• Ompahan oma!

Ajelen 10 vuotta vanhalla Volvolla. Centtiäkään en siihen ole rahaa keneltäkään lainannut ja rekisteriotteessa komeilee oma nimi! Rehvastelemaan en sillä pääse, mutta saman matkan sillä taittaa kun uudellakin pelillä! Eikä arvo laske läheskään sitä vauhtia mitä uudemmissa autoissa!

• vanhalla mersulla..

Juuri näin. Minunkin ego kestää vanhalla autolla ajamisen ja rekkarissa komeilee tasan tarkkaan vain minun nimi...

• gbhnjhmm

ois varmaan kannattnu ostaa 50 000km ajettu niin et ois maksanut "uusi" lisää, mikä on 30% auton hinnasta..ei se auto kuitenkaan uutena pysy kuin ekat 6kk

• Kysyn vaan

Miksi ostit uuden auton,kun voisit vaikka joka vuosi ostaa 500 euron katsastetun auton,jolla ajaisit ainakin vuoden ilman mitään remontteja,ehkä saisit katsastettuakin taas vuodeksi ilman remontteja....?????????????Ehkä joskus autosi laukeaisi ennenaikojaan,sou vhat romunkerääjät maksavat nykyään ehkä 50-100 euroa....tappiota tulisi joka tapauksessa vähemmän kuin uuden arvo alenee vuodessa.....

• MIKÄ KONE.

Itte ajelen 40v vanhalla jenkillä kesät talvet bensaa menee mut on oma .D

• Kaksi.

Vaihtoehtoa saada auton vaihtoarvo pysymään korkeampana on,pidä uusi auto lämpimässä tallissa ajamatta metriäkään,näin auto pysyy virheettömänä kunnes saat sen maksettua. Takuuhuoltoihin voit ajaa autosi,niistä ei tule montaa kilometriä. Tai ostat merkin, minkä hinta ei laske niin jyrkästi.

• näinhän se menee

...vaikka asiasta en tiedä.

• Osta uus jos mielit

Hauska seurata kirjoittelua uusi vs. vanha auto.

Uusi auto on huono sijoitus, se on selvä. Mutta niinhän ovat myös uusi tietokone, iso paneelitelevisio, moottorivene, pippuripihvit, pihapalju, tupakointi, alkoholi, metsästysvälineet, ipod, etelänmatka ja miljoona monta muutakin asiaa.
      Asia vaan on niin, että jos rahkeet riittävät ja uusi auto kiehtoo, ainoa lääke on ostaa se pränikkä peli, eikä miettiä paljonko siinä häviät.... Se maksaa sen minkä maksaa. Mihinkä sen vanhalla räpiskällä ajaessa säästyneen rahan sitten laittaisit?? Johonkin toiseen turhakkeeseen?? Viet mukanasi taivaaseen??
      Se on selvä, että uutta tai kallista autoa ei kannata hankkia, jos rahat eivät muutenkaan meinaa riittää elämiseen. Silloin on parempi etsiä halvempia vaihtoehtoja. Mutta jos maksukykyä riittää, miksi käydä töissä ja kitua ajamalla jollain vanhalla rottelolla?? Olen aina ajatellut uuden auton ikäänkuin elämän luksuksena, josta pitää kärsiä X-summa rahaa. Jos olisin PA, varmasti ajaisin jollain vanhalla muutaman satasen autolla, se on selvä. Ajopeli on sovitettava elämäntilanteen mukaan.

Aikanaan kun ostin ensimmäisen aivan uuden auton perheeseemme, tuli heti kateellinen työkaveri vinoilemaan, että "hullu olet, tajuatko paljonko menetät rahaa"... "arvo tippuu puoleen, kun ajat liikkeen ovesta ulos" jne. tuttua virttä. Aikansa hänen vinoiltuaan totesin, että eipä teidän perhe yhtään sen useammin Thaimaassa käy, tai hienommin syö kuin meidänkään, vaikka ajat vanhalla romulla ja minä tuota uutta ajopeliä kuukaudessa sen 250 - 300 euroa maksankin.
      Siihen loppui suunsoitto.

• viis satasilla

ylipäätään älä osta pienellä rahalla. normi autothan voivat maksaa kymmeniä tuhansia ja jos ostat kolikoilla niin voi luoja sitä kolikoiden määrää ja laskemista.

• höpöpö

jos ostat auton,se saa maksaa korkeintaan sun vuositulojen verran.Käsirahaa pitäis olla aina vähintään sen verran mitä rahoituskorkoon menee maksuaikana.

• pussineiti

Ostappas vanha kunnon auto, niin ei tarvi sitten surra noita rahoja myöhemmin että mihin ne menikään.
      Hyvin oon pärjänny jo tolla omalla autolla, mistä maksoin kohta 4v sitten 5700€ ja vm on 97. Käsirahaa annoin myös 1500€ ja vanhasta autosta sain 1800€, eli ei tarvinnu jäädä itkemään mitään. Ja mittarissa on kohta 290tkm. Enkä myy!:D
      Ja olen autoista kiinnostunu tyttö. Ollaan kaveriporukalla riehuttu niitten autojen kans. Ikinä ei olla kilpailtu siitä et kenellä on hienompi auto. Jokaisella olkoon se auto minkä itse haluaa ja mihin on varaa laittaa rahaa.
      Oma suuri unelma ois vanha kunnon Datsun 100a.
      Tosta vielä, autosta josta sain 1800€, niin olin maksanu siitä 1,5v aikasemmin 2600€ eikä se mua häiritse et se laski noin. Ja myyntiin meni hinnalle 2300€ ja aika heti oli myyty ja edelleen näen sen liikenteessä, se oli mitsu lanceri vm.92.

• Ei ole musta

Näin kirjoitti:
      tiuku111
      3.3.2012 16:53
      0
      Sulje
      Kyllä se vaan niin on minunkin kokemuksissani , että kun ajaa auton liikkeestä niin sen myyntihinta putoaa 50 %..

Onkohan nyt todella valittu väärä merkki ja malli?

Minulla on saksalainen merkki, jossa on neljä kirjainta. Vaihdoin tammikuussa kahta päivää vaille 3v. vanhan farmariautoni uuteen, mutta isompi koneiseen ja maksoin välirahaa 6000€. Minulta jäi pois huolto, katsastus, vakuutuksesta sain 200€:n alennuksen ja uudessa on 3v. takuu, jne. Minun mielestäni kannattaa tinkiä mielihaluistaan jos haluaa ajaa uudella autolla edullisesti.
      Autossani on kaikki varusteet mitä voisi ajatella ja ajo-ominaisuuksista jokaisessa testissä on tullut huippupisteet. Mitä vielä voisin vaatia?

• ohi on 500tkm

q/"Autossani on kaikki varusteet mitä voisi ajatella ja ajo-ominaisuuksista jokaisessa testissä on tullut huippupisteet. Mitä vielä voisin vaatia?"/

Mitenkä saat tuossa itsesi kuulostamaan niin idiootilta? Kuka pelle valitsee itselleen auton testitulosten tai varustemäärän mukaan?

Tiedätkö edes mitä hyötyä/haittaa eri varusteet tuovat ajamiseesi ja mitä niiden mahdollinen korjauttaminen tulee maksamaan? Mitä enemmän autossa on ylimääräistä tekniikkaa, sen kalliimmaksi sen pito yleensä koituu. JA tottakai ajopäivät vähenevät, auton maatessa merkkihuollossa yms...

No eipä siinä mitään, onhan varustelulla hieno kehuskella 8). Mutta tuo ajo-ominaisuuksien huippupisteet, sitä en ymmärrä. Eikö ne ole vain ihmisten mielipiteitä? Toisille kun riittää vaikka litranen etuveto ja toiset tarvitsevat viisilitrasen nelikon, nauttiakseen ajo-ominaisuuksista ja -tuntumasta. Eikö olisi vain viisainta käydä koeajamassa _eri_ merkkejä ja malleja, jotta varmasti löytää itselleen sopivimman?

Ja voi kyllä, uuden auton arvo alenee heti kun ostosopimukseen saadaan nimet alle, merkistä riippumatta.

• Velkainen autoilija

Voisi kysyä DNA:n sloganin mukaan "Onko tässä mitään järkeä!"
      - Velkainen autoilija

Vastaajat ovat niin tietämättömiä paskoja, jotka nauravat Veikkauksen Jokeri-hahmolle. Saatanan vajakit

• uskokoon ken haluaa

Kysynpä vain missä mielessä ja ketkä?

• PIIKKI LIHASSA

Bugatti, Ferrari, Aston Martin, Rolls Royce ja Bentley ovat korkeatasoisia arvoautoja joiden arvo ei mahdottomasti laske. Sitten taas esim. Mercedes Benzin, Volkswagenin ja Volvon arvo laskee huomattavasti nopeammin kuin esim. Hondan ja Toyotan. Ranskalaiset ja korealaiset romahtavat nopeasti samoin italialaiset kansanmallit.

• TUOLLAISET RAHATTO-

MAT urpot pysyköön autohommista erossa.

• Miksi pitää ostaa se 30 000 hintainen?

Tuolla 17 000 eurollakin saa uusia autoja. Niiden pitäisi kelvata jos rahaa kerran ei ole.

Ärsyttävää kun ostetaan pröystäilyvehkeitä velaksi, niin muutaman vuoden päästä on tarjolla käytettynä vain isoja kalliita loppuun ajettuja paskakasoja, eikä vähän ajettuja kohtuukuntoisia pikkuautoja, kuten järkevää olisi.

• 17000 riittää

Auto raha -ja elämäntilanteen mukaan, todella hyvä ohjelanka. Se on totta, että jos uutta välttämättä tekee mieli - eikä rahaa ole loputtomasti käytössä - saa 17000 eurolla - ja jopa vielä edullisemmin yllättävän hyvän uudenkin auton, jossa ilmastointi, turvallisuus kohdallaan ja muut herkut.
        Nykyajan uudet pikuautot hakkaavat ominaisuuksiltaan ja jopa viime vuosien vauhdilla kasvaneilla tiloiltaan menneiden vuosien isommat ajokit mennen tullen. Ylpeys on vain nielaistava ja lähdettävä rohkeasti kokeilemaan. Tietenkin eri asia jos on useampi lapsi, sitten ei pienemmän luokan uusi auto ole vaihtoehto.

17000 tuhanteen alkaa irtoamaan jo upo-uutta Yarista, pikkutila-auto Honda Jazzia, pitkätakuista Kia Rio:a, Chevyn uutta turvallista Aveoo, Pösön ja Citikan komeen näköisiä pikkumalleja jne. jopa hieman isomman kokoluokan 2-ovinen sporttinen Kia Pro´ceed lähtömallina mahtuu tohon hintaan. Eivätkä tosiaan ole mitään aivan pikkuautoja nykyään, lisäksi kaikki tarpeellinen varustus löytyy jo tuosta kokoluokasta.
        Tuossa hintaluokassa arvokaan ei tipu euroissa mitattuina niinkuin joissain 45 th euron autoissa. "Pikkuautot" pitävät arvonsa suhteellisen hyvin ja ovat muutenkin käytössä suht edullisia, halvat vakuutukset, pieni kulutus, edulliset huollot jne.

• Kosla

Yli kahen tonnin autoja ny ei Suomen kärrypoluille kannata hankkia ruostumaan.Huonoin sijoitus ikinä.Vain Katainen ja kumppanit voittaa!

• ¨pojjpojhgjhg

Se on Saunalahden slogan, ei DNA:n.

• captn obvious

No shit sherlock

• Automies,34v ratissa

Ostin -88 mallisen Corollan katsastettuna kolme vuotta sitten,maksoin 700e.
      Käytin sillä lapseni autokoulun ja perheemme käytti sitä kakkosautona viime syksyyn, kilometrejä meillä tuli 45tkm.
      Myin sen samaan hintaan yksityiselle kun katsastus läheni, remontteihin meni 300e meillä ollessa ja ainakin sen autonhinnan voitimme autokoulussa mutta en tarkalleen laskenut kuitenkaan ei hävitty.
      Syksyllä ostin kakkoseksi Volvo S40 mallia-96, ajettu 181tkm, ei kelvannut muille kun vanhaa mallia ja kai liian halpa kun maksoi vain 2000e.
      Vanhempi herrasmies ajanut uudesta ja pitänyt autoaan erittäin hyvin, kaikki renkaatkin hyviä ja tankki,jarrut,hihnat yms vaihdettu juuri, etenkin vetokoukku ollut tarpeellinen kun vaimon autossa sitä ei ole ja maksais 500e.

Minusta autoilu on erittäin halpaa kun käyttää järkeään eikä anna egolleen valtaa vaan etsii näitä hyväkuntoisia alle 200tkm ajettuja.
      Yöt nukuttaa oikein hyvin kun ei ole yhtään velkaa eikä tarvitse harmitella 3 tonnin arvonlaskua joka vuosi kuten kallista kaskoa tai huolloissa riistohintoja.
      Mutta ostelkaa ihmeessä velaksi uusia autoja niin ostelen niitä jatkossa pilkkahinnalla itselleni,viisas pääsee vähemmällä (työllä).

• vaihdanko VR:ään?

Omistan viime vuosituhannelta olevan ison saabin, toimii, kulkee paremmin kuin VR:n lähijunat pakkasella. Viime kerralla katsastusmies kehui, ettei ole aikaisemmin nähnyt näin hyväkuntoista tätä vuosikertaa.(ehkä, koska hymyilin kauniisti?)
        Pientä remppaa on tietysti ollut, itse en osaa. Nyt katsastus edessä,;oik. etuoven sulkeutumisessa jotain häikkää, samoin vilkussa. Takalokarien alareunassa ruostetta?
        Mitä teen? Romuttamolle hieno auto? Ostaako joku näin vanhaa?

• velaton autoilija

Tuo osoittaa sen että 31500 euron auton pääomakulut ovat enemmän kuin 380 euroa/kk, jolla summalla olet siis autoa maksanut. Lähtötilanteessa sinulla oli 1500 euroa, nyt sinulla on 16500 euron autosta velkaa 17820 euroa, eli velkaa on 1320 euroa. Yhteensä rahoitusvajetta on kolmessa vuodessa tullut siis 2820 euroa. Mutta jos ajatellaan että sinun pitäisi nyt kolmen vuoden päästä kyetä uusimaan vastaava sopimus, olisi rahoitusvaje vielä nykyistä käsirahaa suurempi, eli vähintään 4320 euroa. Eli oikea minimilyhennys kuukaudessa olisi pitänyt olla 500 euroa, ei 380 euroa.

Aika hyvän käsityksen siitä paljonko minkäkin hintaisen auton pitäminen oikeasti maksaa, saa ko. auton leasinghinnasta. 30 tuhannen auton leasinhinta (3vuotta/90 tkm) taitaa olla luokka 800 euroa/kk

• Paneuropean 009

Tuttua tarinaa,kaverini osti moottoripyörän ja käsirahaksi kävi velkainen fillari,josta liike hyvitti 300 euroa,siis sataa euroa,kun loppuvelat oli maksettu pois,niin ei enempää sillä ollut enään arvoa,mutta liike myikin kaverille 16 000 tuhanne euron fillarin ja 5 vuotta hän maksaa 250 euroa kuussa,mutta sen jälkeen oli siinä lapussa jota vilkaisin,niin viiminen erä vielä 5 000 euroa,nyt kaverini koittanut saada myytyä pyöräänsä,mutta ei kukaan maksa kuin korkeintaan 13000 euroa siitä,ikäviä tarinoita nämä,kun myyjänä oli supliikki mies ja itse kiertelin liikkeesä,koska ei minulle kuulu toisen rahallinen tilanne,mutta sitten kotipihallamme hän kysyi,että mikä toi viimeinen suoritus 5000 euroa oikein meinaa tarkoittaa,myyjä ei ollut selittänyt,että näin kuukausi erät on saatu pienemmiksi ja tulet sitten vaihtamaan,ainahan tuo pyörä 5 vuoden päästä on vielä 10 000 euron arvoinen,niin kaveri jos nyt sattuisi 10tonnin saamaan,niin vielä siitä vähennetään 5000 euroa viimistä erää,niin koko hemmetin rumba alkaa taas uudestaan ja millä tuokin reppana saa säästetyksi 5000 euroa, velan aikana säästöön,koska muitakin velkoja on,niin näin tyhmiä vedätetään sillä viimeisellä isommalla erällä ,joka voidaan siirtää sitten seuraavalle pelille ja näitä on paljon,koska juttelin yhden mp-myyjän kanssa asiasta,niin sanoi että moni tekee noin siksi,että se kuukausierä on mahdollisimman pieni ja tulevat sitten ostamaan taas siltä myyjältä uuden pelin allensa,koska uskovat saavansa enempi,kuin muilta liikkeiltä,joka on ihan väärä käsitys,kun huomaa,että kaveri ottaa tuommoisen kaupan,jossa vika erä on 5000 tuhatta,niin tietävät sen olevan täysi urpo,sama kuulemma toimii autoissa ihan samalla tavoin,itselläni oli 4 vuotias vaihtari,onka omistin itse ja annoin sen ja pankista otin 7000 euron lainan ja 2,9 % korolla ja omistajana olen minä itse,joten myynti on helppoa,jos haluisin siitä eroon,mutta tuskin,kun verissä on tuo mp:llä ajaminen ollut jo yli 40 vuotta, ja nykyinen lainakin tuli 3 vuodeksi,niin olen velaton nyt ensi keväänä,kun kaverillani on 4 vuotta 48x250 e kun yhden vuoden on nyt maksanut,ja viiminen 5000 erä ja korkokin oli 6.7% santarderillta otettuna,aikamoiset erot on,mutta itse piti ottaa pankista tuo laina,koska autoni ostan käteisellä ,koska kuukausieräni on niin pienet ja autossani en pidä kuin pakollisen liikennevakuutuksen ja varkaus,palo,ilkivalta ym.eli se edullisin vakuutus,niin nämä velkani pystyn hoitamaan,mutta pelkään jo kaverini puolesta,että meneekö 3 vuotta sitten takaisin saatu luotto,joka oli jo luottokiellossa,niin nyt uudestaan kieltoon,sitten elämä tulee todellakin vaikeaksi,siksi tuo oli hyvä varoitus nuorille,koskaan yli 10 000 tonnin velkaa isompaa ei pidä ottaa ja missään nimessä ei sitä jotakin ammanuteettista viimistä erää 5000 tonnin korville,se on kuin hitaasti tekisi itsemurhaa,uskokaa pois,niin kaverini on kohta luottokiellossa,vaikka kaikki me neljä mukana ollutta ukkoa varoitimme,että älä osta,kun edelinen on vielä alle 10 tuhatta ajettu,mutta isoin pyörä piti saada,mutta elämäähän tämä vaan on.

• Olipas selvää ja

helppolukuista tekstiä. Oikein nautin lukiessani.

• JK

VAI NIIN

• nimim.

>> www.worldcruise12.blogspot.com

• tyhmyys huipussaan

hehe kyseessä oli kylläkin Saunalahti slogani "onko tässä mitää järkeä" olen siis tässäkin asiassa oikeassa ja on todellakin tyhmää maksaa autosta 31:500e itse ostin käytetyn Mercedes-Benz 250d alle 4000e lla siis tässäkin asiassa olen jälleen oikeassa olen siis viisaampi kuin maan hallitus eduskunta ja pääministeri:) taas voitin ja säästin sievoiset summat, sitäpaitsi kannattaa hyödyntää eu ta ja tuoda vaikkapa eu maa virosta kaikkia viinaa ym koska siellä kaikki on halvempaa eikä veroja tarvitse maksaa koska me kaikki elämme demokraattisessa maassa jossa kaikillLA ON YHTÄLÄISET oikeudet:) siispä tuon suomeen autonkin virosta erikoista ettei esimerkiksi eu maa albaniassa ja virossa ole ollenkaan mitään ajonmeuvoveroja ja dieselveroja kyllä suomalaiset ovatkin tyhmiä kun maksavat mitä valtiovalta heiltä haluaa:)

• amm.

Niin se vaan on, että kun ostaa uuden auton ja ajaa sen ulos liikkeestä, on arvo laskenut sillä matkalla jo 25%. . .

Uutta autoa ei kannattaisi ostaa kuin käteisellä tai hankkia liisarilla..

• Velga

Sen 5000 €:n viimeisen ison erän voi myös pilkkoa osiin, eli jatkaa sitä rahoitusta uudella sopimuksella.

Olipa huono myyjä kun ei tuota kertonut. Eli nou hätä, uusi soppari jäännöserästä ja makselee taas sen 250€/kk.

• surkeaa toimintaa

Minustakin aika ammattitaidoton prätkämyyjä, jos ei kerro rahoitussopimuksen ehtoja tarkasti.
        Joskus luin jutun eräästä lehdestä autokauppiaan arjesta, ja siinä myyjä painotti, ettei ole kenenkään edun mukaista tarjota asiakkaalle sellaisia sopimuksia, joiden kanssa hän joutuu pulaan. Ahne myyjä, jolla vain kauppa mielessä, pilaa mahdollisuudet jatkossa varmasti moniin muihinkin kauppoihin, jos saa asiakkaansa liriin. "Ammattitaitoisen myyjän pitää osata tarvittaessa myös jäähdytellä asiakasta hienovaraisesti, jos asiakas on auto/moottoripyöräkuumeissaan laittamassa päätään silmukkaan" - näin jutussa muistaakseni kymmeniä vuosia autoja myynyt myyjä totesi....

Autokauppojen yhteydessä rahoitusvaihtoehdot, hyvitykset, rahoituskorot sun muut asiaan liittyvät jutut ovat ainakin minun kohdallani kerrottu hyvin ja koko paketti hintoineen, hyvityksineen korkoineen tulostettu paperille tarjoukseksi, jolloin olen saanut niitä kotona "yön yli miettiä" ja laskeskella sopivia kk-eriä, eri rahoitusvaihtoehtoja yms..ei ole koskaan tyrkytetty "nimi paperiin" tyylillä.

Nämä isommat rahoitusyhtiöiden kanssa yhteistyötä tekevät liikkeet ja myyjät saavat varmaan paremman koulutuksen ja ohjeistuksen, miten asioita esitellään asiakkaille.

• waheli

En ole ostanut ikään uutta autoa enkä osta. 1:n-2v:n vuoden aikana 30 kympin auto hinta putoaa n.2-4000/e, aljom.riippuen, sit se vähän hidastuu 2-3 vuoden aikana, kunnes jälleen romahtaa 5v. jälkeenhän puhutaan 15th:sta, siitä vuosittain 1-2000/e. vauhdilla kunnes ollaan 10v jälkeen 3-5000/e. Osta autosi hiukan käytettynä ja vähän ajettuna, säästyy hiili jälkikin,tehtaiden ympäristössä!?? Tai mitäs si siitä piittaamme??

• rahanpolttoa

Yksi työkaveri sanoi uuden auton ostaneena, että hän ikäänkuin poltti joka kuukausi 500 euroa rahaa auton arvonalennuksessa. Kannattaa osta joku noin kymmenen vuotta vanha auto. Arvo ei tipu enää lähellekään samaa vauhtia kuin uusissa.

• _Hams-Petter

Väärin, täysin väärin!

Pitää huolehtia, ettei osta ikinä uutta autoa, sen arvo laskee kaikkein nopeimmin.

Itse ajan käytetyllä mersulla n.10000-15000€:n autolla, arvo laskee tonni-pari vuodessa. Ja sen takia mersulla, koska sen arvo pienenee vähemmän kuin jonkun muun halpamerkin.

Ei ikinä uutta koska noin käy, jos maksaa liian hitaasti auton osamaksuja. Anna miljonäärien ostaa autot uutena, jos ei o fyffee niin uusien autojen kauppa ei ole sua varten!

• Fyffendahl

Vaikka olisi fyffee, kannattaa usein silti ostaa vanha.

• Lähisairaanhoitaja

Uuden auton ostaminen ei koskaan kannata taloudellisesti.

Mutta moni ihminen on valmis kärsimään tuon tappion saadakseen alleen uuden auton. Uusi on aina uusi. Auton historia on omistajalle selvillä. Takuut voimassa.

Me käytettyjä autoja ostavat saamme olla suuressa kitollisuuden velassa noille uusia autoja ostaville ihmisille. Ilman heitä markkinoilla ei olisi käytettyjä autoja.

Moni uuden auton ostaja vaihtaa autonsa taas uuteen kolmen vuoden välein välttyäkseen katsastukselta.

Uutta autoa ostaessa käsiraha kannattaa katsoa siten, että kolmen vuoden päästä rahoitusvelkaa on vähemmän kuin auton markkina-arvo autoliikkeessä. Näin maksat rahoitusvelkaa maailman tappiin, mutta allasi on aina uusi auto.

• villwill

Älkää puhuko näitä jannuja ympäri, kannustakaa ennemmin ostamaan se uusi auto! Muuten meille fiksummille ei kohta ole niitä 3v/100000km käytettyjä helmiä myytävänä :0

• GOD-1

Kannattaa kokeilla pyramidimarkkinointia, vaikka ternimaitobisnestä. Voin suositella - sillä rikastuu.

Jutta

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa

Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja
      Maailman menoa
      346
      2771
    2. Mikä piirre on kasvoissa tärkein?

Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?
      Ikävä
      120
      1539
    3. Suurimman myrskyilyn jälkeen

vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul
      Ikävä
      48
      1370
    4. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      15
      1016
    5. Mikä häpeä Haapaveden kaupungille

Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa
      Haapavesi
      57
      987
    6. Tojotamies törttöili taas auton eteen

Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta
      Suomussalmi
      27
      934
    7. En sano tätä pahalla

Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm
      Ikävä
      82
      913
    8. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      149
      898
    9. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      80
      898
    10. Tiedättekö miksi mies on olemassa?

Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar
      Ikävä
      205
      839
    Aihe