Kuuntelin äsken radiosta Heikki Ojaa. Hän on tähtitieteen dosentti. Filosofian tohtori,ja helsingin yliopiston alman-akan toiminnan johtaja.
Hän sanoi että 1700 luvulla on alman-akasta poistettu 11 päivää. Tuli mieleen,kun adventisteille on tarkkaa,että se pitää olla juuri lauantai lepopäivällä,eikä sunnuntai kelpaa. Niin tuntuu että noita päiviä on mulkattu aika paljon. Ei voi millään tietää että mikä se alkuperäinen lauantapäivä on kyseessä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Heikki_Oja
Pää-asia että lepäät..1.pv/vko
19
101
Vastaukset
- kertausoppiako.
Etkö lue palstaa, vastahan kirjoituksesi sisältöä käsiteltiin.
- Minä....1
Pitää paikkansa. Harvoin käyn täällä lukemassa.
- pyh!
Viikkojärjestys ei ole muuttunut. Piste. Päiviä voi poistaa almanakasta vaikka kuinka monta. Se ei muuta viikkojärjestystä.
- Minä....1
Sitähän,ei tiedä adventistien nykysapatti,voi olla vaikka alkuperäinen keskiviikko.
- vaihdetaan levyä
Just tästä kirjoitin, eli ei ongelmaa, vaan asian ydin on se sapatti.
Eletään tässä ja nyt.
On turhaa jallitusta, tuossa oliko vastaava viikko pari sitten.
Olisiko se sapatti ollut, maanatai, tahi torstai, tahi tiistai, tahi sunnuntaikohdalla.
Mitä merkitystä sillä on..??
Ei mitään.
Vaan sapatti on se lauantai ja asian sisältö ratkaisee.
Mutta turhuuksien markkinat vääntää asiaa monelle mutkalle. - pyh!
Väärin. Viikkojärjestys ei ole muuttunut. Almanakan päiviä voi rukata ihan miten haluaa. Se ei muuta viikkojärjestystä mitenkään. Sun logiikallas sunnuntai olisi sitten torstai.
- 7:nnen päivän juoppo
pyh! kirjoitti:
Väärin. Viikkojärjestys ei ole muuttunut. Almanakan päiviä voi rukata ihan miten haluaa. Se ei muuta viikkojärjestystä mitenkään. Sun logiikallas sunnuntai olisi sitten torstai.
onko sulla harhoillesi todisteita???
mielipide ilman todisteita on kuin peräreikä, jokaisella sellainen on.
(tuossakin oli väite ja perustelu)
Päivien numerointi ja viikko jäjestys on molemmat muuttuneet monia kertoja vuosien kuluessa... - Minä...1
pyh! kirjoitti:
"Väärin. Viikkojärjestys ei ole muuttunut. Almanakan päiviä voi rukata ihan miten haluaa. Se ei muuta viikkojärjestystä mitenkään" (Näin sanoi pyh)
No alman-akan rukkausten mukaan ne adventistitkin näkyvät menevän.
- Olen päättänyt
Korvasyyhyyn he haalivat sopivaa kuultavaa (ja luettavaa). Siten päästään kunnioittamasta Jumalan selvää Sanaa, joka on niin selvä, että lapsikin voi sen ymmärtää.
Parempi olisi miettiä, mitä Jumala ajattelee, kun et häntä tottele, eikä joidenkin ihmisten puheita. - Minä....1
Mutta mutta. Kun teille ei kelpaa mikään muu päivä koska Jumala on pyhittänyt vain lauantain,niin jos se lauantai onkin väärässä paikassa.
Sehän voi olla adventisteilla vaikka alkuperäinen pedon päivä sunnuntai? - historiaa
-Minä...1-
Katolliselle kirkolle ei ole epäselvää mikä päivä on sapatti, ei myöskään ev.lut.kirkolle. Viikon lasketaan alkavan sunnuntaista, joten seitsemäs päivä on lauantai, samoin kuin oli Suomessakin virallisesti ennen vuonna 1973 käyttöön otettua viikkonumerointijärjestelmää. 200-luvulle tultaessa kristillinen kirkko halusi tehdä selvän eron juutalaisuuteen sekä teologisista että poliittisista syistä, ja kristittyjen lepopäiväksi tuli viikon ensimmäinen päivä, sunnuntai, Kristuksen ylösnousemuksen päivä.
1. maaliskuun 7. 321 jKr. Keisari Konstantinus antoi Lain, jolla hän määräsi sunnuntain erotettavaksi lepopäiväksi. Tämä laki määräsi kaikki kaupungeissa asuvat ihmiset lepäämään sunnuntaina, mutta salli maanviljelijöiden työskennellä tuona päivänä.
2. Vuonna 325 jKr. Rooman piispa Sylvester muutti nk. apostolisella vallalla viikon ensimmäisen päivän mimen Herran päiväksi.
3. Laodikean kirkolliskokous määräsi 364 jKr. etteivät kristityt saaneet levätä lauantaina, vaan heidän oli työskenneltävä tuona päivänä ja pidettävä sunnuntai lepopäivänään.
4. Vuonna 538 jKr. Orleansin kirkolliskokous kielsi maaseudun väestöä ja maanviljelijöitä työskentelemästä sunnuntaina.
Minä....1 ajatteletko, että Jeesus meni sununtaina synagoogaan ja kuoli maanataina? Sinulle se on ehkä epäselvää, mutta ei kirkoille, jotka hyvin tietävät mikä päivä on sapatti. Sapattia on ihmisten toimesta muutettu sen takia, että ei olisi tiedetty minä päivä Jeesuksen aikaan oli sapatti. Israelilaisille Jumala itse opetti Siinain vaelluksella manna-ihmeen avulla, että mikä päivä on sapatti. Viikkojärjestystä ei ole Israeliaiset muuttaneet.
Millä perusteella Minä...! perustellee, että sapatti voi olla vaikka nykyinen keskiviikko, joka ei ole enää kesellä viikkoa? - Minä...1
Heikki Oja totesi,että sanonta "Jaakko heittää kylmän kiven veteen"
Ei pidä paikkaansa,vaan se on jäänyt sanonnaksi. Koska ennen 1700-lukua Jaakon päivä oli 5pv.elokuuta. Eli päiviä on siirrelty.Jos vähän tutkitte kalenterin historiaa huomaisitte kohta, että viikkojärjestys on ollut sama Rooman ajoista meidän päiviimme. Korjaus, joka kalenterissa eri maissa eri aikoina tehtiin koski sitä, että juliaanisessa kalenterissa vuosi vähitellen siirtyy, koska siinä 400 vuodessa on 100 karkauspäivää. Paavi Gregoriuksen korjaus muutta karkauspäivien määräksi 97. Kun näitä kalenterimuutoksia tehtiin, vuosihaluttiin palauttaa alkuperäiselle paikalleen ja kalenteri uudistettiin niin, että esim. maanantaita edelleenkin seurasi tiistai, mutta kalenteri hyppää 11-13 päivän yli (riippuen siitä, milloin korjaus tehtiin).
Kai
- eepu*
Lapin kävijä on käymässä Israelissa ja lähtee takaisin kotia lentokoneella Israelista lauantaina Sapatin päättyessä sieltä klo 19 lentokoneella ja palaa Lappiin tulo noin klo 21, hän huomaa että siellä vielä vietetään sapattia vaikka hän itse on viettänyt sen Israelissa, pitääkö hänen alkaa taas viettämään sapattia??? Ei se noin ole vaan Sapatti on päättynyt Lapissa silloin klo 19 kesäaikaan!!!!
Peto - eli petos! Paavikunta on petos! Paavi on peto, ..ja vaimo (pyh) ratsastaa pedolla sapatinlepopäivänä!
Sillä Oikea Sapatti/Lepopäivä on normaaliaikaan pe. illasta klo 18.00 - la. iltaan klo 18.00!
[ SAPATTI alkaa päivämäärärajalta (180° pituuspiiriltä) perjantaina auringon laskiessa normaaliaikaan klo 18.00!]
Jumala sanoo Sapatistaan: ".. SAPATTINI MINÄ annoin heille, olemaan MERKKINÄ MINUN ja heidän välillään, että he tulisivat tietämään, että MINÄ olen HERRA, joka pyhitän heidät.
" .. pyhittäkää MINUN SAPATTINI; ne olkoot merkkinä välillämme, MINUN ja teidän, että tulisitte tietämään, että MINÄ olen HERRA, teidän JUMALANNE." (ks. Hes.20.Luku)!
"Lähtekää siitä ulos, te Minun kansani, ettette tulisi hänen synteihinsä osallisiksi ja saisi tekin kärsiä hänen vitsauksistansa." Ilm.18:4
Kirkko on paavin peruja, kreikaksi; kyriekee, kyriakon, Kyriakee, = sunnuntai. --- Mutta Oikea kristillinen yhteisö on; εκκλησια (ekklesia ) = ULOSKUTSUTTU – seurakunta!
Lähtekää siitä ULOS, UUDISTUKAA/PUHDISTUKAA kaikesta katolisenkirkon hapatuksesta!
Oikea Kristillinen/Messiaaninen Sapattiyhteisö on; εκκλησια [ekklesia] = "ULOSKUTSUTTU" – SEURAKUNTA yhteisö! [ Ei siis kirkko - sana "kirkko" on paavin/katolisenkirkon hapatusta, kreikaksi; kyriekee, kyriakon, Kyriakee, = SUNNUNTAI ]
Jätä siis kirkko – sunnuntaiyhteisö/rakennus, kolmeen arvoasemaan kastaminen, Sapatin polkeminen, iankaikkinen kidutusoppi, ja anna pelastaa itsesi siinä Oikeassa (Apt.2:38) uskonmukaisessa upotuskasteeseen Vapahtajan Nimeen, sillä; Johanneksen (Apt.2:38; Matt.21:25) kaste oli Taivaasta - Jumalalta, niin kuin Sapattikin, kun taas Jumalan pilkkaa ovat; vauvavalelu kasteena ja kastaminen kolmeen arvoasemaan, Oikean Sapatin polkeminen ja sunnuntaisapatin asettaminen sen tilalle!
”Kun Kristus päättää välittäjätyönsä taivaan pyhäkössä, vuodatetaan se laimentamaton viha niiden päälle, jotka kumartavat petoa (katolisen kirkon oppia) ja sen kuvaa sekä ottavat sen merkin (Ilm.14:9,10). Egyptin vitsaukset olivat samantapaisia kuin ne laajakantoisemmat rangaistukset, jotka kohtaavat maailmaa juuri ennen Jumalan kansan vapautusta. Ilmestyskirjan kirjoittaja sanoo: "Silloin tuli pahoja märkiviä haavoja niihin ihmisiin, joilla oli pedon merkki ja jotka kumarsivat sen kuvaa." "Meri muuttui kuin kuolleen vereksi." "Kolmas enkeli tyhjensi maljansa virtoihin ja vesien lähteisiin, ja ne muuttuivat vereksi." Enkeli sanoi: "Vanhurskas olet sinä, - - joka annoit nämä tuomiot!” [STs.608(627)]
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAHSHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
eepu
*
♥ MARANATA! ♥ - Minä...1
Eli kun 11-päivää on poistettu....laske lauantaista 11-päivää eteenpäin...tulee keskiviikko..
Eli ennen 1700-lukua...nykyisen lauantain/sapatin sijaan oli keskiviikko.
Ehkä tämän(kin) takia UT. ei juuri perusta päivistä mitään. - ymmärrys
Minä...1 ymmärrä jo. mieti vaikka karkauspäivää, kun kalenteriin joka 4. vuosi lisätään yksi päivä. Ei viikkojärjestys siitä mihinkään pomppaa. Vai atteletko, että silloin mennään vaikka maantaissa kaksi vuorokautta ja sitten vasta alkaa tiistai. Ei, ei niin..
- qwerty...,-,.
Ei ole siis ihme kun raamattu sanoo: "Yksi pitää yhden päivän parhaana,toinen taas toisen,kukin olkoon mielessään varma"
- paastopäivät...
Piispa Kailan mukaan siteeraat paastopäiviä.
- qwerty,,..--.,,
Mistäs piispa Kaila tietää.....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its3858458Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1732810- 131152
- 76998
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta61903- 25896
- 55863
- 64832
- 46806
Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss72792