Novo rapid ei tehoa?!

Jarkkojare

Heivain! Onko kellään muulla ollut sellaista ongelmaa, että lyhytvaikutteinen insuliini ei vaikuta, siis aivan sama pistääkö sitä ollenkaan. Sitten se vaikuttaa useiden tuntejen päästä. Ongelma ilmenee yleensä aamuisin. Saatan syödä vain 30 grammaa hiilihydraatteja, ja pistää 4-5 yksikköä, joka on minulla määränä jopa vähän yläkanttiin. Sitten verensokeri nousee 15-20 hujakoille ja pysyy siellä tunnin pari, jonka jälkeen onkin jo lounaan vuoro ja sama rumba jatkuu.
Eikä tässä vielä kaikki. Kun korkeaa verensokeria haluaa epätoivoisesti saada alas pistämällä lisää insuliinia, ei mitään tapahdu enne iltaa/yötä. Tällöin sokerit laskevat liian alas ja heikotukseen saa tyhjentää koko jääkaapin. Saatan normaalina päivänä, kun tätä sattuu, pistää jopa 2,5 kertaisen määrän lyhytvaikutteista aterian yhteydessä.
Oireet ilmenevät arkisin. Vietin äsken syysloman jolloin minulla ei ollut ongelmia missään välissä. Viittaisi vähän stressihormonihommiin, vai? Olen tästä lääkärille maininnut, mutta hän ei usko, ennenkun toimitan mittauspäiväkirjan, jossa on sokeriarvot ennen ja jälkeen aterian, sekä hiilihydraatti ja insuliinimäärät. Outoa, että sama asia kirjallisena on uskottavampaa, vaikka lähde olen edelleen minä itse. Pistää V-käyrät nousemaan tämä kaikki.

Kuulostaako tutulta ? jaetaan kokemuksia ja silleen!
Kiitoksia!

22

5918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tyttö77

      Jarkkojare!

      Onko tämä jatkunut pidemmän aikaa?

      Yksi selitys voisi olla "kulunut" pistopaikka.
      Itselläni on "mielipaikat" kahdessa kohdassa vatsassa. Niihin on niin helppo pistää kun on töissä ja pitää pikaisesti vaan pistää ennen ruokailua. Ajatuksissani pistän tosi usein näihin kohtiin ja niissä on kyllä ns. kovettumat. Kotona ollessa jaksan/muistan (useimmiten) vetää housut alas ja pistää reiteen tai pakaraan, ja silloin huomaan että insuliini vaikuttaa paremmin. Kovettumiin pistäessä verensokeri voi laskea juuri kertomallasi tavalla, eli paljon myöhemmin.

      Toinen selitys voisi olla vanhentunut insuliini. Mutta tuskin se rupeaisi vaikuttamaan myöhemmässä vaiheessa, siis silloin kun verensokerisi laskee oudosti?

      Itselläni on ihan normaalia että pistän noin tupla annoksen ateriainsuliinia aamuisin. Verensokerini tuppaa aina nousemaan aamulla/aamupäivällä. Jos pistän normi annoksen, vs on todella korkealla lounas aikaan. Diabeteshoitajani mukaan tämä on aika tavallista? En tiedä... onko muilla?? Voisihan se olla loogista että keho tavallaan tarvitsee enemmän insuliinia lähteäkseen käyntiin aamulla... Lantusta pistän iltaisin.

      Stressi vaikuttaa. Myös ihan sillä tavalla että olen niin uppoutunut töihin tai muuhun että en "ehdi" syödä vaikka huomaan ett vs on matalalla. Myöhemmin sitten kun mittaa, niin vs on taivaissa... Tiedän - hyi minua!

      Alla olevasta linkistä voit vähän lukea eri syitä verensokerin kummalliseen käytökseen.

      http://www.diabetes.fi/diabetesliitto/lehdet/diabetes-lehden_juttuarkisto/hoidon_seuranta/miksi_verensokeri_heittelee.713.news

      Toivottavasti löydät ratkaisun ongelmaasi!! Tiedän miten turhauttavalta tämä kaikki välillä tuntuu. Ja on tosi kökköä jos lääkärin kanssa joutuu vääntämään kättä. (Itse olen "harrastanut" tätä viimeiset 23 vuotta.)

    • Humalogilla minä

      Tuli mieleeni, että oletkohan hiilari herkkä? Mutta kyllä insuliinisi pitäisi vaikuttaa nopeammin. Oletko kokeillut ottaa insuliinin aikaisemmin kauin nyt?

      Minulla on ateria inskana Humalog KwikPen, ja minulla se vaikuttaa lähes saman tien.
      Jos et ole Humalogia kokeillut, niin kokeile ihmeessä.

      • veijo036963

        Humalogilla minä

        Mistä löydät diabeetikon joka EI OLE hilariherkkä??


    • kissakuumallakatolla

      On ihmisiä joille ei insuliini tehoa ollenkaan.

    • Tyttö77

      Mulla on tosiaan myös Humalog käytössä, eikä Novo Rapid josta Jarkkojare kirjoitti. Minulle on kerrottu että ovat "ihan samaa litkua", vain eri merkkisiä. Tuskin ne nyt IHAN samaa olevat? Enkä epäile etteikö jotkut voisi reagoida eri tavalla niihin!

    • lääkäri on ideuutti

      Novorapid ja Humalog eroavat toisistaan kuin yö ja päivä. Käytin itse ennen Novorapidia, kunnes meni hermo juurikin tuohon samaiseen ongelmaan: ei toiminut ruuan kanssa, aiheutti häntiä ja viivästyneitä hypoja, ei saanut korkeita sokereita laskusuuntaan jne jne ja jne. Vaihdoin Humalogiin, nykyisin hba1c alle 7. Yli 10 verensokerit harvinaisia ja todella nopeasti korjattavissa olevia.

      Humalog on siis paljon aggressiivisempi, toimii omalla kohdallani täydellisesti.

      Pyydä saada kokeilla nopeampaa insuliinia, niin tein itsekin (lääkäri ei reagoinut vaikka kerroin ongelmistani). Aloita varovaisesti.

    • Garlo1

      Suosittelen kokeilemaan muuta kuin ihmisinsuliinijohdannetta. Tarkkana alkuun annostuksessa, ettei hypoja pääse tulemaan.

      Jos on ylipainoa kertynyt huomattavasti, pyydä lääkäriltäsi myös Victoza-suolistohormoonivalmiste käyttöösi. Se ehkäisee myös hypoja sekä auttaa ensisijaisesti hallitsemaa painoa vähentämällä ruokahalua.

      Suosittelen tutustumaan Diabetes-liiton sivuille sekä siellä julkaisuun: "Suomessa myynnissä olevat insuliinit ja annosteluvälineet 2012".

      Myös on huomattava, että pitkävaikutteisen insuliinin osuus ongelmaan täytyy selvittää! Onko käytössä ja toimiiko se miten perusinsuliinitason ylläpitäjänä.

    • jarkkojare

      Lantuksen merkitys sokereille on tarkastettu ja annostelu juuri kohdillaan. Sain myös reseptin humalogille, jota täytyy tänään käydä hakemassa.

      Nyt on omalääkärille näytetty erittäin tarkka mittauspäiväkirja. Ei keksinyt ratkaisua ongelmaani, joten soitti diabeteslääkärilleni, jolle en saanut aikaa. Diabeteslääkäri käski mitata lisää ennen ja jälkeen aterioiden, ja mennä vuoden alussa hoitajan vastaanotolle. Mitähän ihmeen hyötyä tästä on? olen jo mittauksia tehnyt ja molemmat lääkärit ovat nyt tietoisia siitä, että jokin on pielessä, ja jokainen tuntuu heittävän ongelman aina seuraavalle hoidettavaksi...Lisäksi minua ei kuunnella tai uskota. Samat asiat tuli viimeksikin kerrotuua moneen kertaan, että meni perille.

      Mittauspäiväkirjasta huomaa mm. kuinka sokerini nousee samantien herätyksen jälkeen itsestään, vaikka insuliiniakin pistin. Itseasiassa joskus tuntuu siltä, että se insuliinin pistäminen laukaisee verensokerin nousemisen... Ja juuri tämän suurimman ihmetyksen aiheen lääkäri tuntui sivuuttavan samantien.

      Mitä siis neuvoksi, jos lääkäreistä ei yksinkertaisesti ole apua? Viime yönä heräsin kahdesti pistämään novo rapidia turhaan. Ei ole kivaa joulun alla tämä?!?

    • sitä ei moni tiedä

      Illalla sokerit 16.0 söin 50 g hillareita ja pistin 10 yksikköä Novo rapidia Levemiriä 14 yksikköä. Aamulla sokerit 16.2. Aamulla söin 70 g hiilareita ja pistin 11 yksikkö molempia insuliineja. Kahden tunnin päästä 18.2? Olen vastaikään sairastunut 1-luokan diabeetikko ja urheilen ahkerasti. Mistä tämä voisi johtua? Onko pistopaikoilla niin suuri merkitys, sillä pistän aina lyhyen vatsaan?

      • 00000000000000000000

        Jos pistopaikka on muuten kunnossa, niin ei pitäisi olla.

        Kannattaisi kokeilla edes vähän pienemmillä hiilihydraattimäärillä, niin ei olisi nuo mahdolliset heitot niin suuria.

        Äkkiseltään sun pitkävaikutteisen määrä suhteessa novorapidiin näyttäis aika pieneltä Oletko kokeillut lääkärin kanssa lisäillä määrää? Tilanteesi kaipaa mielestäni vähintään diabeteshoitajan kanssa keskustelua. Ei ole hyvä, että uusi diabeetikko joutuu tappelemaan yksin.


    • d90nainen

      Itsellä vaihettiin Novo Rapid aikaa sitten ja samana pv:nä kun aloitin sen käytön,päädyin sairaalaan.Insuliini ei vaan sopinut.Verensokeri kävi ensin jossain 25 ja tipahti todella nopeasti 2.1ja nousi taas ja laski.Lääkäri epäili,että Rapidissa olisi jokin apuaine,jolle olisin allerginen.Suostuin kokeilemaan valvonnassa vielä seuraavan päivän novo rapidia ja sama yletön heittely jatkui.
      Lopulta lääkäri päätti että vaihdetaan insuliini.Varsinaista syytä ei lähdetty etsimään,koska se olisi ollut liian vaarallista.
      Mulla on otettu vasta aine kokeita insuliineille ja esim. Protaphan ja Lantus ei sovi,koska kummallekkin kroppa kehittää vasta aineita,samoin Actrapidille.Voihan se olla että Novo Rapid ei sopinut mulle juuri vasta aineiden takia ja laukaisi sen takia jonkinlaisen elimistön stressireaktion.Papereissa on maininta,ettei Novo Rapidia saa antaa eikä vaihtoa siihen suositella.

      • maurimourunen

        Levemir on kokemukseni mukaan toimii hyvin, aika tasainen vaikutusprofiili. Protaphan on ainoa ns. ihmisanalogi, mutta sen vaikutus on yllättävän arvaamaton..ko Koita löytää uuden ajan insuliineistä sopiva..aloita pienillä annoksilla.
        Levemirin voi pistää kahdesti pvässä aamulla ja illalla, joten sen vaikutusta on helppo tarkkailla .


      • maurimourunen

        D90naiselle, tosin Novorapid ja Levemir ovat kummatkin Novo Nordiskin insuliinejä, joten kannattaa katsoa, jos kummassakin insuliinissä käytetään samoja apu-aineita, joille mahdollisesti olet herkistynyt.


    • kyllä kai

      vähennä inskan tarvetta ja sehän onnistuu jättämällä sellaiset sapuskat poikkeen mistä valkoinen mies voipi viinaa valmistaa.

      • 00000000000000000000

        ^erittäin tyhmä vastaus. oletko sinäkin niitä vhh 2-tyyppiläisiä? perehdy asiaan ennen kun pädet. ääliö


    • Apidra solostar

      Ehkä siitä syystä että pistopaikka on kulunut tai insuliini vahentunut.Sun
      kannattaa tehdä,kuten lääkärisi neuvoi eli toimitat mittauspäiväkirjasi,jossa
      on sokeriarvot,hiilihydraatit ja insuliinimäärät.Ei se ole outoa että sama asia
      kirjallisena on uskottavampaa.Noin minäkin olen toiminut ja lääkärini on
      siitä pystynyt arvioimaan paljonko tarvitsen insuliinia ja sokerit on sitten
      saatu tasaantumaan.Toivottavasti vastauksestani on jotain apua

    • 00000000000000000000

      ^kysyjän tekstistä näkee heti, ettei kyseessä ole vajaaälyinen tai vasta sairastunut lapsi.

    • maiy

      Mulla elämä ja sokerin heittelyt aivan kuten tekstin aloittajalla. Ei vaan löydy syytä miksi ne aina karkaa korkealle!
      Olisi kiva tietää miten kävi kun sait humalogin?

    • jarkkojare

      Humalog toimi aivan samalla tavalla. ei vaikutusta. Tämä ongelma on nyt itsekseen hellittänyt hieman, mutta todella huonoja päiviä on edelleen. Lääkäriaika on vasta kuukauden päästä...

      Monella olen kuitenkin lukenut insuliinin vaihtamisen tehonneen.

    • KaakaoPapu.

      Mulla NovoRapid käytössä ja hyvin on toiminu ;o johtuisko siitä et oon ollu tyypin 1 diabeetikko vast 2 kk?

      Kumminkin, ootko säilyttäny insuliinias käyttöön oton jälkeen jääkaapissa? Niin ei koska saa tehdä. Jos se on päässy jäätymää tai lämmenny yli 50-asteiseks ni se menettää tehonsa. Toki voi olla et se on vanhentunu, jollon siit tulee arvaamatonta tavaraa. Kysy lääkäriltä niin sillähän se selviää.

      • maurimourunen

        moi, se riippuu myös jääkaapin lämpötilasta, mutta mielyttävämpi pistää on huoneenlämpöinen aine. Novorapid kynä käyttö-ikä on 4viikkoa, jonka jälkeen otetaan uusi kynä.


    • maurimourunen

      yllättävää on se että suuret insuliiniannokset voivat vaikuttaa vielä seuraavankin vrk puolella.
      Niin, ja lyhytvaikutteisin insuliinin pistosväli on ainakin se 3tuntia. "tyypin diabeetikko oma insuliinin tuotanto toimii,,,ja ylipäätään koko touhu on yksiöllistä!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe