Vähän muutamia merkkejä katselleena, kuten älvsbytä,muuramea ja jokeritaloa, mutta kai näitä muutakin on jotka tekevät näitä ns.tilaelementtejä.
Mielessäni on ollut, että saisi nopeasti, vaivattomasti ja kohtuu hintaisesti talon.
Myös radon asioita olen miettinyt, että saadaanko tuulettuvasta alapohjasta helpommin haitalliset "kaasut" pois ?
Siis asioita kysynkin lähinnä niiltä jotka ovat rakentaneet tilaelementtitalon,
Siis onko nopea rakentaa, eli kauanko on mennyt siitä, kun taloa alettiin pystytyksestä muuttoon?. Mitä talo on tullut maksamaan paketin lisäksi?
Entäs käyttäjä näkökulmasta millainen on alapohja onko työläs huolehtia vai onko vaivaton.. millainen talonlattia on talvella???
Tilaelementtitalot?
34
3508
Vastaukset
Oikeampi kysymys kuuluisi - paljonko menee aikaa rakentamispäätöksestä muuttoon. Normaalissa markkinatilanteessa tilaelementtifirmoillakin tilauksesta muuttoon menee liki vuosi - ostajan onneksi nyt on hieman hiljaisempi aika ja saattaapi nyt ostaen olla muutto mahdollinen jossain juhannuksen tienoilla - tarkemmat tiedot kultakin talotoimittajalta.
- tilamies75
Voisko siten olla, että mahtaako ajallisesti saada precut tai muun elementtitalon samaan aikaan, jos noita joutuu jonottaa?
tilamies75 kirjoitti:
Voisko siten olla, että mahtaako ajallisesti saada precut tai muun elementtitalon samaan aikaan, jos noita joutuu jonottaa?
Täysin mahdollista, mutta muistaa kannattaa yksi juttu: Oikeasti hyvillä toimittajilla on huonompanakin aikana tilauskirjat täynnä - pitkät toimitusajat kertovat suosiosta - ja suosio kertoo joko vankasta brändistä tai hyvästä hinta-laatusuhteesta. Ja jokaiseen sääntöön sisältyy poikkeuksiakin... tähänkin.
- tilamies75
rauno_kangas kirjoitti:
Täysin mahdollista, mutta muistaa kannattaa yksi juttu: Oikeasti hyvillä toimittajilla on huonompanakin aikana tilauskirjat täynnä - pitkät toimitusajat kertovat suosiosta - ja suosio kertoo joko vankasta brändistä tai hyvästä hinta-laatusuhteesta. Ja jokaiseen sääntöön sisältyy poikkeuksiakin... tähänkin.
Joo näin varmaan on.... Sitä nyt en itse tiedä millaiset jonot on noissa tilaelementti taloissa, mutta käsittääseni nopeita ja helppoja rakentaa eli hyvin niille jotka eivät pysty/jaksa rakentaa itse?. ..
Itse luulen myös, että merkeissä on varmaa eroja, vaikka ovat tilaelementti nimikkeellä ja myös ihmisten mielipiteissä on varmaan eroja suuntaan ja toiseen.... tilamies75 kirjoitti:
Joo näin varmaan on.... Sitä nyt en itse tiedä millaiset jonot on noissa tilaelementti taloissa, mutta käsittääseni nopeita ja helppoja rakentaa eli hyvin niille jotka eivät pysty/jaksa rakentaa itse?. ..
Itse luulen myös, että merkeissä on varmaa eroja, vaikka ovat tilaelementti nimikkeellä ja myös ihmisten mielipiteissä on varmaan eroja suuntaan ja toiseen....Hyvyys on aina ostajan arviointiin perustuva juttu, joten en väitä yhden hyvyydestä tai toisen rumuudesta mitään. Tilaelementtitaloisssa on paljon rajotteita, jotka kaikki hyväksymällä on tilaelementtitalopaketti mahdollinen ratkaisu. Ja muutama sana noista rajoitteista:
Tuotantotekniset rajoitteet:
1) Tilaelementtituotanto on varsin vakioitua - pääosin ei mitään yksilöllisyyttä.
2) Kaikissa tilaelementtitaloissa on puurossipohja
3) Niissä ei ole mitään arkkitehtoonisia hienouksia
4) Erikseen noista arkkitehtoonisista hienouksista pitää nostaa esiin ne eniten kaivatut ominaisuudet, rinnetalon tai porrastetun tekeminen on tilaelementeistä vaikeaa, ilman yksilöllisyyttä mahdotonta.
Ja täysin luonnollisena seurauksena noista teknisistä rajoitteista tulee:
5) Tilaelementtituotanto kilpailee hanakimmin alemmissa laatuluokissa.
Tottahan tilaelementtituottajatkin voisivat pistää sisutukseen laatua, mutta se ei ole kovin rationaalista: Vai miltä kuulostaisi pähkinäpuinen kojelauta ja silkkiverhoillut istuimet Ladassa?
Ja kuinka kaukana on suomalaisen pientalotuotannon eri tuotesegmentit toisistaan?
Olen toiminut suomalaisessa pientalotuotannossa päätyönäni nyt 27 vuotta - käytännöllisesti katsoen kaikissa tehtävissä ja hvyin laajan tuote- ja yrityskirjon parissa. 21 vuotta tuosta ajasta olen toiminut yrittäjänä ja tarjonnut suunnittelu-, kehitys-, rakennus- ja valvontapalveluita alan yrityksille ja rakentajille. Ja minulla on mielestäni toimivat suhteet likimain kaikkiin alan yrityksiin. Ja millaisen saldon olen kokemusta eri tuotteista saanut, paljastaa noitten tuotteiden erilaisuuden.
Hirsi-, kivi- ja precut taloja suunnittelen, kehitän sekä valvon säännöllisesti ja suurelementtitaloja satunnaisemmin. Yhden pienelementtitalon rungon kävin timpurini kanssa kaveria (elementtitehtaan työpäällikkö) auttaakseni oikomassa kymmenen vuotta sitten. Tilaelementtitalotyömaalle en ole jalkaani laskenut vaikka kyllä mulla on sopimussuhteita sellaisiin yrityksiin, jotka niitä tekee - ja olinpa joskus aikoinaan myynnin tehtävissä sellaisessa firmassa, jonka yksi tehdas teki tilaelementtitaloja. Olen luonteeltani ammatillisesti utelias, enkä ole siis millään tapaa väistellyt tilaelementtitaloja - tilaelementtitalot tuntuvat väistelevän minua.
Eli näin iso on suomalaisten pientaloratkaisujen kirjo - neljännesvuosisadan voidaan tanssia samalla parketilla, tallaamatta koskaan toisiamme varpaille ;-)rauno_kangas kirjoitti:
Hyvyys on aina ostajan arviointiin perustuva juttu, joten en väitä yhden hyvyydestä tai toisen rumuudesta mitään. Tilaelementtitaloisssa on paljon rajotteita, jotka kaikki hyväksymällä on tilaelementtitalopaketti mahdollinen ratkaisu. Ja muutama sana noista rajoitteista:
Tuotantotekniset rajoitteet:
1) Tilaelementtituotanto on varsin vakioitua - pääosin ei mitään yksilöllisyyttä.
2) Kaikissa tilaelementtitaloissa on puurossipohja
3) Niissä ei ole mitään arkkitehtoonisia hienouksia
4) Erikseen noista arkkitehtoonisista hienouksista pitää nostaa esiin ne eniten kaivatut ominaisuudet, rinnetalon tai porrastetun tekeminen on tilaelementeistä vaikeaa, ilman yksilöllisyyttä mahdotonta.
Ja täysin luonnollisena seurauksena noista teknisistä rajoitteista tulee:
5) Tilaelementtituotanto kilpailee hanakimmin alemmissa laatuluokissa.
Tottahan tilaelementtituottajatkin voisivat pistää sisutukseen laatua, mutta se ei ole kovin rationaalista: Vai miltä kuulostaisi pähkinäpuinen kojelauta ja silkkiverhoillut istuimet Ladassa?
Ja kuinka kaukana on suomalaisen pientalotuotannon eri tuotesegmentit toisistaan?
Olen toiminut suomalaisessa pientalotuotannossa päätyönäni nyt 27 vuotta - käytännöllisesti katsoen kaikissa tehtävissä ja hvyin laajan tuote- ja yrityskirjon parissa. 21 vuotta tuosta ajasta olen toiminut yrittäjänä ja tarjonnut suunnittelu-, kehitys-, rakennus- ja valvontapalveluita alan yrityksille ja rakentajille. Ja minulla on mielestäni toimivat suhteet likimain kaikkiin alan yrityksiin. Ja millaisen saldon olen kokemusta eri tuotteista saanut, paljastaa noitten tuotteiden erilaisuuden.
Hirsi-, kivi- ja precut taloja suunnittelen, kehitän sekä valvon säännöllisesti ja suurelementtitaloja satunnaisemmin. Yhden pienelementtitalon rungon kävin timpurini kanssa kaveria (elementtitehtaan työpäällikkö) auttaakseni oikomassa kymmenen vuotta sitten. Tilaelementtitalotyömaalle en ole jalkaani laskenut vaikka kyllä mulla on sopimussuhteita sellaisiin yrityksiin, jotka niitä tekee - ja olinpa joskus aikoinaan myynnin tehtävissä sellaisessa firmassa, jonka yksi tehdas teki tilaelementtitaloja. Olen luonteeltani ammatillisesti utelias, enkä ole siis millään tapaa väistellyt tilaelementtitaloja - tilaelementtitalot tuntuvat väistelevän minua.
Eli näin iso on suomalaisten pientaloratkaisujen kirjo - neljännesvuosisadan voidaan tanssia samalla parketilla, tallaamatta koskaan toisiamme varpaille ;-)...hetkinen, pitää korjata. Olin minä kerran tekemisissä tilaelementtitalon kanssa. Piirsin muutama vuosi sitten yhteen tilaelementtitaloon asemapiirroksen. Meinasi ihan unohtua, kun oli rinnetalo - "yksilöllinen" tilaelementtitalo eli monellakin tapaa "poikkeus" kun puhutaan näistä tällä palstalla taajempaan mainituista tilaelementtitaloista.
- tilamies75
rauno_kangas kirjoitti:
...hetkinen, pitää korjata. Olin minä kerran tekemisissä tilaelementtitalon kanssa. Piirsin muutama vuosi sitten yhteen tilaelementtitaloon asemapiirroksen. Meinasi ihan unohtua, kun oli rinnetalo - "yksilöllinen" tilaelementtitalo eli monellakin tapaa "poikkeus" kun puhutaan näistä tällä palstalla taajempaan mainituista tilaelementtitaloista.
Uskon kyllä Raunon puheisiin, kun tuntuu olevan kokemusta rakennus alasta, mutta käsitinkö oikein, että tilaelementti ei voi olla "mersu"?tuosta ladasta, kun oli puhe...
tilamies75 kirjoitti:
Uskon kyllä Raunon puheisiin, kun tuntuu olevan kokemusta rakennus alasta, mutta käsitinkö oikein, että tilaelementti ei voi olla "mersu"?tuosta ladasta, kun oli puhe...
Olin vastaavinani tähän viestiin, mutta näkyy kadonneen vastaus.
Oli tarkoitus sanoa, että teoriassa ei ole estettä sille, että tilaelementtitalo tehtäisiin laadukkaasti, mutta ei se kovin todennäköistä ole. Ainakin ne tilaelementtitalot, joihin olen tutustunut (en väitä kaikkia merrkejä syynänneeni) ovat selkeästi keskilaadun alapuolella - systemaattisesti.- rpppppp
rauno_kangas kirjoitti:
Olin vastaavinani tähän viestiin, mutta näkyy kadonneen vastaus.
Oli tarkoitus sanoa, että teoriassa ei ole estettä sille, että tilaelementtitalo tehtäisiin laadukkaasti, mutta ei se kovin todennäköistä ole. Ainakin ne tilaelementtitalot, joihin olen tutustunut (en väitä kaikkia merrkejä syynänneeni) ovat selkeästi keskilaadun alapuolella - systemaattisesti.Voi tietysty olla, että perus tilaelenttiä ei voi muunnella, ei ainakaan samalla tavalla kuin muita elementtejä. Mahtaisiko olla niin, että valmistajilla olisi aina perus tilaelementti/moduli joita kootaan mahdollisuuksien/talon mukaan, olisiko siten pituus leveys ja korkeus aina sama?
rpppppp kirjoitti:
Voi tietysty olla, että perus tilaelenttiä ei voi muunnella, ei ainakaan samalla tavalla kuin muita elementtejä. Mahtaisiko olla niin, että valmistajilla olisi aina perus tilaelementti/moduli joita kootaan mahdollisuuksien/talon mukaan, olisiko siten pituus leveys ja korkeus aina sama?
Ei ne käsittääkseni ole muutoin tiettyihin mittoihin lukittuja, mutta maksimimitat tulee elementtipöydistä ja kuljetuskalustoista - ja oavt aika vaatimattomia. Osittain tuo vähäinen muunneltavuus tulee seurauksena tuosta edelläkäsitellystä laatumääritelmästä - tuon tasoista tuotantoa ei kannata räätälöimään ruveta, mieluummin kisataan laadusta tinkimällä ja sarjatuotantohyötyjä maksimoimalla.
...niin ja paljonko perustyyppisessä tilaelementestä (esim 3,5x7,0 metrisistä) koottavalla talolla on räätälöinnille tarjota mahdollisuuksiakaan - kyllä se aika vähiin jää väkisinkin muunneltavuus.
Ja poikkeuksena säännöstä tietystikin nuo pienemmät toimittajat, jotka kyllä tekevät yksilöllisempääkin, jos vaan sattuu asiakkaalla olemaan sellaiset kuvat, joihin sutattu talo on tehtävissä tilaelementeistä.
- Tilaelementti
Meillä on tilaelementtitalo missä asutaan ja itse tehtiin sokkeli ja maanrakennustyöt.
Talopaketti toimitus oli n.80% kokonaiskustannuksista mihin sisältyi tonttikin ja paalutus. Tekee riittävästi tuuletusreikiä sokkeliin ja eristää alla olevan maan niin pysyy alapohja kuivana. Aikataulusta sen verta että huhti-toukokuussa tehtiin sokkeli ja maanrakennustyöt ja talon asennus oli heinäkuun alussa ja sitten elokuussa jo asuttiin. Hiukan tämä ratkaisu tietty maksoi, mutta oli helppo ja nopea, myös laatu ja työjälki on ollut hyvää. Ei reklamoitavaa. Autotallin teen sitte itte ja toteutan siinä kirvesmiehen taitoja.
Tänään oli tuttavaperhe kylässä, heillä on rakennusliikkeen pitkästä tehty talo, uusi myös ja oli jo keittiön ja wc vesiputket jäässä. No onneksi heilläkin on vielä takuu. - tilamies75
Onse toisaalta aika paljon, jos jo 80% hinnasta tulee paketista. Joissain paketeissa on ilmeisesti perustukset mukana, mutta teillä ilmeisesti jouduttiin tekemään itse? Oliko vaativat maatyöt, kun jouduttiin paaluttamaan, joutuiko ajaa paljon mursketta?
Niin alapohjaan riittää tarpeeksi tuuletusluukkuja, eikä tarvitse ilmankuivaimia?
entäs kuinka korkea "ryömintä" tila on?
Millaiset talon lattiat on materiaaliltaan pinnasta ja onko vahvatpalkit ettei lattiat notku, entäs onko lattiassa lämmitysTuo 80 % - erityisesti itsetehdyllä sokkelilla ei kuulosta kovin uskottavalta. On se teoriassa mahdollinen, mutta ilmeisen harvinainen tapaus. Mieluummin budjetoisin sen lähemmäksi 70 % ja siinäkin laskelmassa perustus pitää tulla paketissa.
- tilamies75
Mitäs mieltä rauno on kyseisistä alapohjista ja niiden toimiivuudesta, ja se miten niitä saa pidettyä hyvässä kunnossa?, ilmeisesti tilaelementeissä lattia ratkaisut ovat melkein samanlaisia? , voisko lattiavasojen/eristeiden vahvuudet vaihdellla?
Entäs hinta poliitiikasta, ilmeisesti eivät kaikki tilaelementtitalot ole niitä edullisimpia vaikka jokin niistä saattaa olla vai olenko käsittänyt oikein,? Ilmeisesti joissain on käytetty kalliimpia materiaaleja ja olisko pakettien sisältökin ratkaiseva hinnan suhteen?Sitä tuskin on kenelläkään (asiantuntijalla) kiistäminen, että ryömintätilalliseen alapohjaan (rossipohja) sisältyy enemmän haasteita ja riskejä kuin muihin alapohjatekniikoihin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö rossipohjaa voisi käyttää. Tärkein haaste rossipohjiin liittyen on ryömintätilan tuuletuksen tai oikeammin kosteudenpoiston varmistaminen.
Kyllä tilaelementtitalotarjouksiinkin saa mahdutettua teknisiä, laadullisia ja sisällöllisiä eroja. Nyt kun ajat on hieman tavallista tiukemmat, kilpailu useimmiten pitää hinnat kohtuullisena, mutta se ei tarkoita, etteikö isommissa hankinnoissa pitäisi aina pyrkiä kilpailutukseen. Miten laadultaan, sisällöltään ja mallistoltaan erilaisten tilaelementtitalojen tarjouskilpailun pystyy järjestämään uskottavasti - se lienee ostajan haasteista kaikkein suurimpia...- tilamies75
rauno_kangas kirjoitti:
Sitä tuskin on kenelläkään (asiantuntijalla) kiistäminen, että ryömintätilalliseen alapohjaan (rossipohja) sisältyy enemmän haasteita ja riskejä kuin muihin alapohjatekniikoihin. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö rossipohjaa voisi käyttää. Tärkein haaste rossipohjiin liittyen on ryömintätilan tuuletuksen tai oikeammin kosteudenpoiston varmistaminen.
Kyllä tilaelementtitalotarjouksiinkin saa mahdutettua teknisiä, laadullisia ja sisällöllisiä eroja. Nyt kun ajat on hieman tavallista tiukemmat, kilpailu useimmiten pitää hinnat kohtuullisena, mutta se ei tarkoita, etteikö isommissa hankinnoissa pitäisi aina pyrkiä kilpailutukseen. Miten laadultaan, sisällöltään ja mallistoltaan erilaisten tilaelementtitalojen tarjouskilpailun pystyy järjestämään uskottavasti - se lienee ostajan haasteista kaikkein suurimpia...Niin aikaisemmin jäi tuosta tilaelementin rossipohjasta kysymyskin, eikös joissain taloissa käytetä puhallinta/kosteudenpoistajaa? ja onko jossain "vapaasti" tuulettuva?, mutta miten rossipohjaa pitäisi hoitaa, ettei se pääse homehtumaan vai onko sellaista pelkoa?...
Pitäisikö pohjaan saada lämpöä??, kun joku joskus sellaista heitti, kun aikoinaan vanhat talotkin valskas pohjaa.. tilamies75 kirjoitti:
Niin aikaisemmin jäi tuosta tilaelementin rossipohjasta kysymyskin, eikös joissain taloissa käytetä puhallinta/kosteudenpoistajaa? ja onko jossain "vapaasti" tuulettuva?, mutta miten rossipohjaa pitäisi hoitaa, ettei se pääse homehtumaan vai onko sellaista pelkoa?...
Pitäisikö pohjaan saada lämpöä??, kun joku joskus sellaista heitti, kun aikoinaan vanhat talotkin valskas pohjaa..Rossipohjassa on pari talotoimittajaa käyttänyt kosteudenpoistajia - ja samalla ovat pienentäneet ryömintätilan tuuletusta, jotta ryömintätilan lämpötila nousisi ja alapohjan läpi ulos kulkeutuvan lämpöenergian määrä vähenisi. Eli niillä oli pyrkimys parantaa talojensa energiatehokkuutta.
Vapaasti tuulettuvaakin alapohjaa käytetään, muttei tietääkseni millään valtakunnallisesti merkittävällä talomerkillä vakiona.
Ryömintätilan ilmankosteuden kuriin saamiseksi sinne pitää saada joko riittävä tuuletus TAI lämpöä - ja varmimmin ongelmat torju, jos saadaan molempia. Ryömintätila pitää myös eristää ulkoilmaa vastaan ja myöskin maata vasten, ainakin reuna-aluilla.
- valamista vaan
Meille tuli Valmis-Vaaja 2005. Ollaan oltu tyytyväisiä. Ei ole alapohjassa ollut hometta eikä muutakaan ongelmaa. Meillä talo tuli galvanoitujen teräspalkkien päälle. Pystypalkit juntattiin kallioon. Hyvin on vaaterissa pysynyt. Ite en rakentamiseen sotkeutunut kun en siitä mitään ymmärrä. Sen juuri tiedän kummasta päästä vasara pidetään kiinni. Luultavasti muutamme toiselle paikkakunnalle työn takia ja varmaankin talo myydään ja ostetaan tai rakennetaan uudelle paikkakunnalle uusi mökki. Harmi kun Vaajataloa ei enää valmisteta. Ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Kai niitä muitakin hyviä löytyy tarvittaessa. Meille joko jo valmiiksi rakennettu talo tai tilaelementti on ainoat ratkaisut. Ei ole aikaa, ei kärsivällisyyttä eikä itsellä taitoa alkaa rakentamaan pitkästä, pre cutista tai suurelementeistä.
- rakentajaehkä
Oliko valmis Vaajassa vähän samalla tyylillä perusta kuin älvsby talossa, eli pilareilla? Sitä vaan olen miettinyt, että onko vaaraa, ettei tolpat liiku tai kai siinä on maamassoja vaihdettu ja eristetty hyvin.. Niin ilmeisesti pilareiden päällä oli betoni sokkeli, jossa tuuletusaukot?
- rakentajaehkä
rakentajaehkä kirjoitti:
Oliko valmis Vaajassa vähän samalla tyylillä perusta kuin älvsby talossa, eli pilareilla? Sitä vaan olen miettinyt, että onko vaaraa, ettei tolpat liiku tai kai siinä on maamassoja vaihdettu ja eristetty hyvin.. Niin ilmeisesti pilareiden päällä oli betoni sokkeli, jossa tuuletusaukot?
Niin, mitäs merkkejä vielä valmistetaan?, eikös jokunen tilaelementti tosiaan lopettanut?
Mikähän olis syynä... - tilamies75
rakentajaehkä kirjoitti:
Niin, mitäs merkkejä vielä valmistetaan?, eikös jokunen tilaelementti tosiaan lopettanut?
Mikähän olis syynä...niin piti vielä kysyä siitä alapohjasta, että eikös siellä ryömintätilassa ole puupohjan tukena "väliseiniä"/pilareita välikantona, eli pääseekö ilma siten vaihtumaa niin hyvin?.
Tehdäänkö vastaavanlaista rossi ratkaisua muutenkin kuin tilaelementissä? tilamies75 kirjoitti:
niin piti vielä kysyä siitä alapohjasta, että eikös siellä ryömintätilassa ole puupohjan tukena "väliseiniä"/pilareita välikantona, eli pääseekö ilma siten vaihtumaa niin hyvin?.
Tehdäänkö vastaavanlaista rossi ratkaisua muutenkin kuin tilaelementissä?Rossipohja puusta => sieltä täytynee löytyä kantavia tukilinjoja 3...4 metrin välein. Nuo kantavat linjat kannattaa tehdä pilari-palkki-rakenteisina, sillä väliseinäsokkeli haittaa tuulettumista aika paljon.
Tilaelementtitalot ovat liki poikkeuksetta rossipohjallisia ja rossipohjaa käytetään jonkin verran muissakin taloissa.
- Poikkelus
Yksi poikkeus on, Teijo Talot, jonka pienemmät talot tuodaan paikalle kokonaisena ja isommat valmiina viipaleena.
Ja se poikkeus siis on, että Teijo-Talo on maanvaraisella betonilaatalla, kun muut tosiaan ovat niitä rossipohjaisia.
http://www.teijo-talot.fi/default/www/fi/yritys/toimintamalli/- tilamies75
rauno_kangas kirjoitti:
Poikkeus vahvistaa säännön.
Eikös teijotalon voi siirtää?, entäs tilaelementti, eikös se ole sitten siinä, kun laitettu???
tilamies75 kirjoitti:
Eikös teijotalon voi siirtää?, entäs tilaelementti, eikös se ole sitten siinä, kun laitettu???
Tottahan Teijotalon voi siirtää, mutta onko se ihan oikeasti varteenottetava vaihtoehto - en usko, että noita ainakaan laajemmassa mitassa siirrellään. Ja voihan periaatteesa melkein minkä tahansa talon siirtää - hirsirakennuksia siirretään harva se viikko, mutta onko siinäkään mitään järkeä.
Ihan mielenkiintoisen "myyntiargumentin" on Teijo-Talot tuossa siirrettävyydessä keksinyt. Tietääköhään kukaan tapausta, jossa normaali asiakas oli Teijo-talonsa siirtänyt?
No, kun yleensä olen pidättäytynyt yksittäisten tuotemerkkien kommentoinnista, niin eiköhän tämä tällä kertaa riittänyt aiheesta "Teijo-Talot" - ja sen minkä kirjoitin, kirjoitin lähinnä järjestelmäkysymyksenä, eikä niinkäät Teijo-Taloon tuotemerkkinä liittyen.
- suma5
Vanha timpuri sanoi aikoinaan mielestäni aika hyvin että "tilaelementtitalot ovat vain parakkitaloja".
Parakit asennetaan joko vierekkäin tai päällekkäin.
Taisi timpuri olla ylpeä omasta ammattiosaamisesta.- tilamies75
Mitäs onko teillä kokemuksia siitä, että kuinka laitetaan /kuinka pysyy sokkelin päällä oleva "kattohuopa" soiro? sitä vaan mietin, että nosturin kanssa ei varmaan ongelmaa, mutta jos joutuu tunkkailemaan ja liikuttaa elementtiä sokkelin päällä???
- nipas00
Eikös noi alajuoksun ja sokkelin väliset soirot ole nykyään jotain joka estää radonia? vai olenko kuullut jotain aivan höpöä??
Bitumikaista tms. alajuoksin ja sokkelin välissä estää kosteutta nousemasta sokkelista puurakenteisiin. Kun sen kaistan leveyttä lisätään (nykyään yleisesti 500 mm) sillä voidaan lisäksi sulkea rako seinän ja laatan välissä, jolloin se samalla estää radonia pääsemästä lattian alta huonetilaan.
- tilamies75
rauno_kangas kirjoitti:
Bitumikaista tms. alajuoksin ja sokkelin välissä estää kosteutta nousemasta sokkelista puurakenteisiin. Kun sen kaistan leveyttä lisätään (nykyään yleisesti 500 mm) sillä voidaan lisäksi sulkea rako seinän ja laatan välissä, jolloin se samalla estää radonia pääsemästä lattian alta huonetilaan.
Niin mitäs eroa on älvsbyyn ja muuramen perustuksissa? Onko muuramessa myös pilarit sokkelin alla?... Onko sokkelit muuten samanlaisia?
tilamies75 kirjoitti:
Niin mitäs eroa on älvsbyyn ja muuramen perustuksissa? Onko muuramessa myös pilarit sokkelin alla?... Onko sokkelit muuten samanlaisia?
Kovin laajaa tuntemusta kummastakaan talomerkistä ei minulla ole, mutta muutamista työmaista minulla on koirankusetuslenkkien yhteydessä näköhavaintoja - kummankaan talomerkin työmaalla ei ole tullut käytyä.
Muurametalossa näyttäisi olevan perusversiona noin metrin korkea paikalla valettu teräsbetonisokkeli. Se ei perusmallissaan tule tolppien nokkaan, mutta oletettavasti se voidaan yhdistää myös paalutukseen, jos maaperän heikko kantavuus sellaista edellyttää.
Älvsbytalossa taas perusversiona taitaa olla pulimetrinen elementoitu sokkelipakkki, joka perusversiossa asennetaan pilarianturoitten tai paaluhattujen varaan. Tämäkin järjestelmä saattaa olla yhdistettävissä paalutukseen.
Äkkiinäinen ei kenties valmiista perustuksesta suurta eroa havaitse, mutta kyllä Älvsbytalon perustus on selkeästi "nuukemmin" tehty, mutta siinä ei siinä mielessä ole mitään uutista, onhan Älvsbytalot kautta linjan tehty aika vaatimattomalla laatukriteeristöllä.
- nnnnnnnnn
Mutta onko sitten muuramessa korkeampi ryömintätila?, Milläs muuten tuolla ryömintä tilassa mennään eteenpäin kun, joissain kuvissa näkee palkkeja olevan siellä poikkettain?, onkohan kaikissa nykyisissä tilaelementeissä samanlailla?
Eikös joku kehunut täällä, että oli muunlainenkin ratkaisu joku pilari...Edelleen muistutan, että arvioni perustuvat parin kymmenen metrin päästä tehtyihin silmämääräisiin havaintoihin, mutta näyttäisi selvältä, että Muurametalon perusmuuriin on helpompi yhdistää 80 cm ryömintätila (normien suositus minimi) kuin Älvsbyn vastaavaan.
Ryömintätilan välipalkkeihin tai -seiniin pitää järkätä kulkuaukot, jotta jokaiseen osastoon on pääsy. Toisaalta joskus tuo pääsy järjestetään asunnon lattiaan tehtävällä luukulla - tuosta tosin ei ole varmistettua tietoa, onko tuo vippaskonsti käytössä kellään tunnetulla liikemerkillä.
Vaihtoehtojakin tuohon perustamistapaan löytyy. Erityisesti paalutettavissa kohteissa on tutkimisen arvoisia tapoja useampia - tuo keskenjäänyt lauseesi voisi viitata vaikkapa teräspaaluihin ja teräsputkipalkkeihin, joita on viime vuosina käytetty ilmeisesti kasvavissa määrin - ja saadaan sopimaan kummankin mainitun talomerkin alle... siis tekniikkansa puolesta, kummankaan kaupallisia valmiuksia en tunne.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3472784Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201549Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan151026Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57997Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27944En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm82923Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898- 80898
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205839