latinan osaajia?

apua tarvitseva

Osaako joku kääntää latinaksi lauseen "kirkkain tähti taivaalla" tai "taivaan kirkkain tähti".
En meinaa löytää kyseisiä lauseita mistääs sanakirjoista ja google-kääntäjään en luota

18

336

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tapana on kysyä, haluatko kirjoittaa Caesarin ja Ciceron latinaa, keskiajan munkkien latinaa vai uuden ajan tiedemiesten kyökkilatinaa. Vai haluatko ehkä vain päteä latinankielisellä fraasilla, jota et itse ymmärrä, ajattelematta pätkääkään sitä, ymmärtääkö sitä kukaan muukaan, ainakaan oikein?

      Muuten, ”kirkkain tähti taivalla” ei ole lause.

      • La Tina

        >Muuten, ...

        Onhan siinä subjekti (tähti) ja predikaatti (taivalla), että kyllä se sillä perusteella on lause, hieman epäonnistunut ehkä.


      • Läpstikkiä
        La Tina kirjoitti:

        >Muuten, ...

        Onhan siinä subjekti (tähti) ja predikaatti (taivalla), että kyllä se sillä perusteella on lause, hieman epäonnistunut ehkä.

        ...taivAAlla, ei taivalla...

        I found my Jesus.

        Jos jotakin latinasta osaa, kannattaa kokeilla sitä transleittoria ja siitä sitten, fiksi kerrallaan katella kohilleen, vaikka koululatinan mukaan.


      • La Tina kirjoitti:

        >Muuten, ...

        Onhan siinä subjekti (tähti) ja predikaatti (taivalla), että kyllä se sillä perusteella on lause, hieman epäonnistunut ehkä.

        Yritäpä löytää jostain kansakoulun äidinkielen kirja. Siinä kerrotaan, mikä on predikaatti ja mikä on lause. Saattaa asia selvitä peruskoulun äidinkielen kirjastakin jostain kuvien ja jaarittelun seasta.


      • Sysmä

        Suoritin aikoinaan pakollisen latinan yliopistossa. Kurssikirjana oli Oxford Latin Course, osat 1 ja 2 (M. G. Balme & James Morwood, Oxford University Press).
        Kiinnostaisi näin jälkikäteen tietää että mitä mainitsemistasi latinan lajeista tulin oikein päntänneeksi?


      • Lipstikkiä
        Läpstikkiä kirjoitti:

        ...taivAAlla, ei taivalla...

        I found my Jesus.

        Jos jotakin latinasta osaa, kannattaa kokeilla sitä transleittoria ja siitä sitten, fiksi kerrallaan katella kohilleen, vaikka koululatinan mukaan.

        "...taivAAlla, ei taivalla..."
        Luepa tuo Yuccan kirjoitus.


      • Yaffah
        Yucca kirjoitti:

        Yritäpä löytää jostain kansakoulun äidinkielen kirja. Siinä kerrotaan, mikä on predikaatti ja mikä on lause. Saattaa asia selvitä peruskoulun äidinkielen kirjastakin jostain kuvien ja jaarittelun seasta.

        Olipa "taivalla" tuossa kirjoituksessasi predikaatti tai ei, verbihän se ainakin on.

        "Kirkkain tähti taivalla" on vaikkapa runollista ilmaisua.


      • Viisastelija__

        Kyllä se muuten on lause tai virke mutta vajaa sellainen, koska siitä puuttuvat subjekti ja predikaatti.

        Usein (lehti)otsikoissa käytetään vajaita lauseita niiden nasevuuden vuoksi, jos se ei haittaa ymmärrettävyyttä, mutta joskus siitä saattaa seurata monitulkintaisuutta.


    • apua1

      fraasi olisi tulossa suruvalitteluun, menneen latinan lehtorin muistolle, joten jos teillä ei ole vastausta kysymykseen, voitte jättää nuo negatiiviset kommentit pois.

      • eiautaitku

        Täällä esiintyy latinan "asiantuntija", joka tavallisesti yrittää piilottaa asiantuntemattomuutensa milloin minkäkinlaisten lillukanvarsien kaiveluun.

        Siksipä et täältä saa asiallista vastausta asialliseen kysymykseesi, johon halutessaan voisi vastata ihan muutamalla latinankielisellä sanalla. Siis tietenkin, jos oikeasti osaisi latinaa.


      • 171717190191

        Ajattelit siis ilmaista tunteitasi kielellä, jota et itse osaa pätkääkään. Tosi aitoa.


    • auttajasi

      stella splendidissima totius caeli

      Huomaathan että stella on feminiininen sana, joten harkinnet tarkoin kunnioitatko sillä miespuolista vai naispuolista vainajaa.

      • 19 + 19

        Kysyjä ei tietenkään huomaa, että käännökseen on ujutettu sana, jolla ei ole mitään vastinetta annetussa tekstissä.

        Mutta ei se mitään, koko ajatus on tässä teennäinen, joten ei juuri ole väliä, miten se käännetään.Sivistynyt ihminen vaivautuisi, jos häntä sanottaisiin taivaan kirkkaimmaksi tähdeksi, isä aurinkoiseksi tai ajatusten Tonavaksi.

        P.S. Feminiinisyysjuttu oli hyvä trollaus!


      • rtewfig2
        19 + 19 kirjoitti:

        Kysyjä ei tietenkään huomaa, että käännökseen on ujutettu sana, jolla ei ole mitään vastinetta annetussa tekstissä.

        Mutta ei se mitään, koko ajatus on tässä teennäinen, joten ei juuri ole väliä, miten se käännetään.Sivistynyt ihminen vaivautuisi, jos häntä sanottaisiin taivaan kirkkaimmaksi tähdeksi, isä aurinkoiseksi tai ajatusten Tonavaksi.

        P.S. Feminiinisyysjuttu oli hyvä trollaus!

        Taisipa "asiantuntija" itse vihdoinkin herätä kommentoimaan. Jos on niinkuin epäilen, feminiinisyysjuttu ei todellakaan ole trolli vaan ihan sitä tyypillisintä häntä itseään.


    • ......

      lucidissima stella in caelo

      • .........

        lucidissima stella caeli
        caeli lucidissima stella
        stella lucidissima caeli
        caeli stella lucidissima


    • evyn

      Voisiko joku latinan kielen osaaja kääntää lauseen:

      -rakkaudesta ruokaan ja ruoasta rakkauteen.

      - ruokaa suurella rakkaudella ja intohimoisella otteella.

      • nope..

        Ei ainakaan vastaamaan suomalaista sanaleikkiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1198
    2. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      771
    3. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      577
    4. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      560
    5. Miksi Lapset kiusaa yöllä

      Miksi Lapset kiusaa yöllä ihmisiä? Miksi vanhemmat antaa tämän tapahtua? Eikö ne huomaa ettei lapset ole kotona vai eivä
      Kauhava
      22
      502
    6. Ajatteletko ollenkaan minua

      Naiselle, jonka kanssa vahva tunne yhteydestä. Jota kipeästi kaipaan, mutta jota ei juuri näe. Onko siitä jo kolme vuott
      Ikävä
      29
      496
    7. Viimeinen lankafest

      Käykää viimeisessä lanka festissä. Ensivuonna sitä ei enää ole. Rahat on loppu. Harmi .
      Puolanka
      14
      452
    8. Sama ransetti taas!

      Keikkui tällä kertaa Honkavaaran tien varressa muutaman sadan metrin päässä Louhenkoskelta.. Otin rekisterin ylös ja ver
      Hyrynsalmi
      14
      451
    9. Hän on tosi

      hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      20
      436
    10. Haluan sinut, kuuletko minua.

      Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      17
      423
    Aihe