Ikivanhaa maankuorta palaa takaisin vaipasta pinnalle

Tutkijat ovat pitkään olettaneet , että merenalaisten tulivuorenpurkausten laava saattaa sisältää materiaalia varhaisen maapallon kuoresta, mutta tämän todistaminen on osoittautunut vaikeaksi.

Merellinen laatta painuu subduktiovyöhykkeellä toisen alle astenofääriin ja sulaa pikku hiljaa magmaksi matkallaan vaippaan, mutta tästä matkasta ei tiedetä kovinkaan paljoa.

Nyt kuitenkin tutkijaryhmä on onnistunut löytämään todisteita takaisin palanneesta ikivanhasta kuoresta Polynesian Cookinsaarilta, jossa he tutkivat vulkaanisia kiviä.

Kivistä löytyi rautasulfidi kiteitä ja tutkijat keskittyivät analysoimaan sen rikki-isotooppeja 32, 33 ja 34. Rikki-isotooppi 33:ssa tutkijat havaitsivat merkkejä kemiallisesta vuorovaikutuksesta UV-säteilyn kanssa ajalta ennen kuin otsonikerroksen syntyminen alkoi suodattaa sitä n. 2,45 Ga sitten. Tämä osoittaa, että alityöntö on tapahtunut ennen fotosynteesin kehittymistä ja myös sen, että materiaalia ikivanhasta kuoresta voi todellakin säilyä hyvin pitkiä aikoja Maan vaipassa ja palata takaisin.

"These measurements place the first firm age estimates of recycled material in oceanic hotspots," Hauri said. "They confirm the cycling of sulfur from the atmosphere and oceans into mantle and ultimately back to the surface," Hauri said."

http://phys.org/news/2013-04-ancient-earth-crust-deep-mantle.html

Miten tämä tutkimus sopii nuoren Maan geologiaan?

12

136

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2323
      • "Sopii tänne paremmin"

        Ei sovi, koska tämä kumoaa nuoren Maan kreationistien geologian ja haluan nimenomaan kuulla kreationistien selityksiä.


    • Jaahas, joku sitten poistatti jo Repen ja minun viestit. Eikö olisi reilua ja rehellistä, jos vastaisitte avaukseen asiallisilla vasta-argumenteilla poistattamisen sijaan?

      • turhat evot

        Evokkien valhe tutkimuksiin ei tartte vastata asiallisesti. Tutkimus perustuu kehäpäätelmään että maapallo olis miljardeja vuosia vanha. Maa on nuori geologisten evidenssien mukaan.


      • * * * * *
        turhat evot kirjoitti:

        Evokkien valhe tutkimuksiin ei tartte vastata asiallisesti. Tutkimus perustuu kehäpäätelmään että maapallo olis miljardeja vuosia vanha. Maa on nuori geologisten evidenssien mukaan.

        Kyseessä ei ole kehäpäätelmä, vaan todiste siitä, että alkuperäinen päätelmä näyttäisi olevan totta.

        Nyt sinun pitäisi osoittaa tutkimus valheelliseksi esimerkiksi osoittamalla mitä tutkimuksessa on tehty väärin. Kyse on kuitenkin hyvin dokumentoidusta tieteellisestä tutkimuksesta.


      • blindwatchmaker
        turhat evot kirjoitti:

        Evokkien valhe tutkimuksiin ei tartte vastata asiallisesti. Tutkimus perustuu kehäpäätelmään että maapallo olis miljardeja vuosia vanha. Maa on nuori geologisten evidenssien mukaan.

        Jälleen yksi kertakäyttönikin takaa länkyttävä ja valehteleva vajakkikretu - tosin ei kylläkään palstalla ensimmäistä kertaa länkyttämässä.

        Esitä yksikin vertaisarvioitu tieteellinen todiste nuoresta maasta.

        Kretuja ahdistaa kun tieteellisiä todisteita, jotka kumoavat YEC-kreationistien väitteet löytyy koko ajan lisää entisten todisteiden lisäksi. Ja olemassa oleviakin todisteita on massiivinen määrä.


      • turhat evot
        * * * * * kirjoitti:

        Kyseessä ei ole kehäpäätelmä, vaan todiste siitä, että alkuperäinen päätelmä näyttäisi olevan totta.

        Nyt sinun pitäisi osoittaa tutkimus valheelliseksi esimerkiksi osoittamalla mitä tutkimuksessa on tehty väärin. Kyse on kuitenkin hyvin dokumentoidusta tieteellisestä tutkimuksesta.

        Mistä muka tiietään milloin otsonikerros on tullu? Tutkimus perustuu kehäpäättelyyn oletetuista ajankohista.


      • turhat evot
        blindwatchmaker kirjoitti:

        Jälleen yksi kertakäyttönikin takaa länkyttävä ja valehteleva vajakkikretu - tosin ei kylläkään palstalla ensimmäistä kertaa länkyttämässä.

        Esitä yksikin vertaisarvioitu tieteellinen todiste nuoresta maasta.

        Kretuja ahdistaa kun tieteellisiä todisteita, jotka kumoavat YEC-kreationistien väitteet löytyy koko ajan lisää entisten todisteiden lisäksi. Ja olemassa oleviakin todisteita on massiivinen määrä.

        Evo tutkimukset perustuu kehäpäättelyyn ku oletetaan joskus jotaki tapahtuneen ja ympätään sitten kaikki sopimaan niihin.


      • * * * * *
        turhat evot kirjoitti:

        Mistä muka tiietään milloin otsonikerros on tullu? Tutkimus perustuu kehäpäättelyyn oletetuista ajankohista.

        Kreationismi perustuu uskonnon mukaisiin kehäpäätelmiin sekä ajankohdista että kaikista muistakin.


      • * * * * *
        turhat evot kirjoitti:

        Evo tutkimukset perustuu kehäpäättelyyn ku oletetaan joskus jotaki tapahtuneen ja ympätään sitten kaikki sopimaan niihin.

        Evo? Tuohan oli nimenomaan kreationistista "tiedettä" kuvaava toteamus. Tieteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        Tieteen piirissä ei muuten ole mitään outoja evotutkimuksia. Tieteellinen tutkimus on aina aatteetonta.


      • * * * * * kirjoitti:

        Evo? Tuohan oli nimenomaan kreationistista "tiedettä" kuvaava toteamus. Tieteen kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        Tieteen piirissä ei muuten ole mitään outoja evotutkimuksia. Tieteellinen tutkimus on aina aatteetonta.

        Tosiasioitten selittäminen vakaan denialistisille, sivistyksestä osattomaksi jääneille kretupelleille on totaalisen turhaa, mutta on hienoa, että tänne tupsahtelee kaltaisiasi uusia naamoja, jotka jaksavat pitää palstan suurehkon hiljaisen lukijakunnan tieteen tasalla silloinkin kun me palstaiältämme vanhemmat valkopartaukit vedämme henkeä, huokaamme syvään ja keräämme voimia tuleviin hauskoihin taistoihin.


    • Korjaan ja vähän tarkennan avaustani koskien lähinnä tätä kohtaa;

      "Tämä osoittaa, että alityöntö on tapahtunut ennen fotosynteesin kehittymistä "

      Fotosynteesi käynnistyi jo aikaisemmin, eikä suuri hapettumistapahtuma (GOE) ollut välitön seuraus siitä, vaan siihen vaikutti myös hiilen kiertokulku.

      Eikö kreationisteilla ole mitään selitystä, että miten voimme löytää sellaisia isotooppeja vulkaanisista kivistä, jotka ovat reagoineet ultraviolettisäteilyn kanssa ennen otsonikerroksen muodostumista?

      Tiedämme sen, että yli 2,4 Ga vanhojen sulfaattimineraalien rikki-isotoopit sisältävät massasta riippumattomia fraktioitumisefektejä (MIFs) ja tätä nuoremmat isotoopit fraktioituvat massa mukaan, joten uusi löyty istuu tähän kuin nyrkki päähän.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1046
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      757
    5. 52
      704
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      643
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      608
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      482
    Aihe