Huimaus/pyörtyminen oksentamisen jälkeen

bulibuli

Kerron aluksi vähän taustoja itsestäni ja omasta ruokahelvetistäni.

Olen 19-vuotias solussa asuva opiskeleva nuori nainen pääkaupunkiseudulta. Bulimiaa on takana vasta reilu vuosi, mutta kierre tuntuu jo ikuisuudelta. Pituutta on 176cm ja painoa tällä hetkellä noin about 67 kg. Syömishäiriötaustaa on ylä-asteajoilta lähtien: vaikeampia ja helpompia anoreksia-aikoja. Välillä olen luullut parantuneeni kokonaan, mutta stressitilanteet laukaisevat sairauden uudelleen.

Varsinaisesti bulimiaan johti kateus hyvän ystäväni nopeasta laihtumisesta vuosi sitten. Eräissä illanvietoissa hän sitten tunnusti tupakalla ollessamme sairastavansa bulimiaa. Tämän jälkeen hän ei koskaan hävennyt oksentamistaan seurassani - pitsalla käynnin jälkeen hän poistui ahdistuneen näköisenä vessaan, pikkuveljen synttäreillä suihkuhuoneeseen "laittamaan pyykkejä" ja niin edelleen. Itkin ja yritin tukea häntä moneen otteeseen, mutta pidemmän syömishäiriöhoitohistorian omanneena hän oli jo hoidossa/vanhemmatkin tiesivät tilanteesta enkä voinut auttaa häntä muuten kuin olemalla syyllistämättä ja perustelemalla, miksi hänen pitäisi lopettaa.

Loppujen lopuksi erinäisistä syistä stressitasoni kasvoivat vuosi sitten ylitsepääsemättömän korkeiksi ja kävin lähellä burn outia. Paastokauden sijasta ahmin itseni ensimmäistä kertaa täyteen ja oksensin. Helvetti pääsi irti siitä.

Laihduin puolessa vuodessa ~20 kiloa kauan tavoitellusta 75kg:n normaalipainosta 53-55kg:oon. Normaalipainossa pysyttiin siis edelleen, mutta ruumiinrakenteeni takia suorastaan huusin syömishäiriötä luut törröttäen ja kasvot turvonneena kaikille tutuille ja tuntemattomille.

Viime maaliskuussa pyörryin kauppareissulla, iskien takaraivoni katukiveyksen reunaan ja seuraavan kerran tulikin herättyä sekavana ambulanssista. Tätä ennen olin juuri oksentanut rajusti ja menossa lähimarkettiin hakemaan lisää mätettävää kaappien tyhjennyttyä. Tämä tapahtuma herätti, mutta varsinaisesti oksentelu alkoi vähentyä tutustuttuani poikaystävääni. Hän ei tiedä bulimiastani, ja muutti tänä syksynä opiskelemaan eri kaupunkiin (olemme kyllä onnistuneesti toimivassa kaukosuhteessa).

Kyseisen muutoksen puitteissa stressi on vaikuttanut siihen, että nykytilanteeni on bulimian ja anoreksian yhdistelmä. Viikolla tulee syötyä noin 500kcal/pv, mutta perjantain olen pyhittänyt bulimialle. Poikaystäväni ollessa paikalla syön normaalisti, normaalia aterioita, ilman ahdistusta ja oksentamista. Oksenneltua tulisi yksin ollessa varmasti enemmänkin, mutta pelkään kämppisteni huomaavan kyseenalaiset tapani. Perjantai on helppo päivä oksentelulle, sillä he ovat yleensä myöhään menossa ja ehdin ahmia sekä pestä vessan rauhassa ennen heidän kotiinpaluutaan. Jättäydyn mielelläni pois omien kavereideni illanvietoista, sillä ahmiminen on paljon ihanampaa - niin sairaalta kuin se kuulostaakin.

---------------------

Varsinainen kysymykseni liittyy kuitenkin huimaukseen/pyörrytykseen.

Onko teillä koskaan rytmihäiriöitä tai näkökentän heittämistä rajun oksentamisen jälkeen (ja onko se pahintaekalla, tokalla vai sillä viimeisellä kerralla kun oksennatte?) Oletteko ikinä pyörtyneet?

Haluaisin kovasti jakaa kokemuksia aiheesta. Omasta pyörtymisestäni jäi paha trauma ja kiinnostaisi tietää, onko joku muu kokenut saman.

3

2236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turska

      Voi kulta pieni kun pääsisit eroon tuosta... varsinkin noi rytmihäiriöt kuulostaa huolestuttavalta. Mun veljen tyttöpuolinen kaveri kuoli juuri puoli vuotta sitten bulimian aiheuttamaan sydänkohtaukseen. :/

      Mutta niin, kyllä mulla esiintyy huimausta, huminaa, pyörrytystä oksentamisen jälkeen. Varsinkin jos joutuu pitkään kakomaan jotain "vaikeampaa ruokaa" ulos.

      Tsempit tulevaan.

    • shh

      Voi ei :( Toivon todella puolestasi, että paranisit! Tiedän millaisella h.elvetillisellä suolla kahlaat parhaillaan, tai no, ainakin itse koen bulimiani olevan jotakin sen kaltaista.

      Huimauksesta sun muusta, itseäni saattaa huippailla jos oikein kauan oksennan, varsinkin monen oksentamattoman (aka syömättömän / n. 300 kcal vedetyn) päivän jälkeen. Pahin on kuitenkin käsien tärinä: yritin eilen epätoivoisesti lakata kynsiäni oksentamisen jälkeen, tuloksena kynsilakkapurkin sisällön leviäminen lattialle sormet vaaleanpunaisina kynsilakasta, kun ei mikään pysynyt käsissä...

      Itselleni muistui tosin mieleen, että ensimmäisenä "syömishäröilykesänäni" sairastaessani anoreksiaa, pyörryin kuumana, hikisenä kesäpäivänä ratsastuskentän laidalle. Eli ehkä jokin suolojen puute vaikuttaa asiaan (eikös bulimiassakin noi aineiden tasapainot heittele)? Don't know, tuli vaan mieleen, että saattaisi olla syy.

    • asdhhsd

      Elektrolyytit päin helvettiä, suosittelen ostamaan kaliumlisää, auttaa sydänoireisiin jne. Myydään tiskin alta, eli pitää kysyä apteekkarilta, joka tenttaa tarvetta.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Hypokalemia

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2810
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      94
      2030
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      42
      1543
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      69
      989
    6. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      901
    7. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      880
    8. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      874
    9. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      785
    10. Ma 30.9 tosiko tv klo 18 suorana Tikkalanmäeltä

      Virastolta suorana. Äänestyksistä sitten puhutaan illalla ja huomenna, onko kepuvasemmisto kuntalaisten tahdon mukaan to
      Pyhäjärvi
      93
      726
    Aihe