TV7 luomiskertomus

uskoa vai ei

6000 vuoden kertomus tuli tv7 hetki sitten,
mihin pitäisi uskoa.

81

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei muuhun

"mihin pitäisi uskoa."

Todisteisiin. Ei vanhaan kirjaan.

• * Mihin pitäisi uskoa ?
        * Raamattuun ! Matt.11: 25,26.

• Helluntailais-karismaattinen Tv7 lienee esittänyt luomiskertomuksen, kuten se on Raamattuun kirjoitettu. Raamatun luomiskertomuksen voi ymmärtää myös vertauskuvallisesti. Jumalalle yksi päivä on määräämätön aika ja noihin vuosimääriin ei sen vuoksi tarvitse kiinnittää niin paljon huomiota. Näin voidaan tieteen ja Raamatun tieto yhdistää samaksi oikeaksi tiedoksi koskien maailman syntymistä.

• Ei voida yhdistää raamattua ja tiedettä. Mitään puhuvaa käärmettä ei ole ollut eikä ihmistä ole luotu kylkiluusta tai tomusta.

Suosittelen perehtymään evoluutioon ettet enää puhuisi höpöjä.

Raamattu sopii hengelliseksi ravinnoksi mutt mikään tiedekirja se ei ole, ei tod.ole.

• Siinä ei ole järkeä

Miksi tieteelliseen tietoon pitäisi yhdistää Raamattu/Koraani tms. uskonnollinen teos? Eikö sellainen ole tarpeetonta?

• Mohikaani_27
        sarisusannass73 kirjoitti:

Ei voida yhdistää raamattua ja tiedettä. Mitään puhuvaa käärmettä ei ole ollut eikä ihmistä ole luotu kylkiluusta tai tomusta.

Suosittelen perehtymään evoluutioon ettet enää puhuisi höpöjä.

Raamattu sopii hengelliseksi ravinnoksi mutt mikään tiedekirja se ei ole, ei tod.ole.

* Ja sinäköhän sen tiedät ? Jos itse olet harhassa, ei sun tarvii sitä muille tarjota.

• Totta on?

Raamatusta löytyy, puhuvia puita ja orjantappuroita. Tuom.9:8-15. Puut lähtivät voitelemaan itsellensä kuningasta. Ja he sanoivat öljypuulle: Ole sinä meidän kuninkaamme. Mutta öljypuu vastasi heille: Jättäisinkö lihavuuteni, josta jumalat ja ihmiset minua ylistävät, mennäkseni huojumaan ylempänä muita puita!.....

• to..

Raamatun kirjoittamisaikoihin ei ollut keksitty että pitää sanoa "olipa kerran" kun alkaa kertoa tarinaa. VT:ssä on paljon tarinoita, omia ja lainoja, jotka aikalaiset todennäköisesti ymmärsivät tarinoiksi, mutta myöhemmin ja usein toisiin uskontoihin kuuluvat alkoivat ottaa ne sanasta sanaan tosiksi koska ne olivat "Raamatussa" Siten yhä vielä monet kristityt puolustavat VT:n maailmankuvaakin , maapallo ei ole kuin 6000v vanha, evoluutio ei ole totta se on "ateismia" jne

• .utelias
        to.. kirjoitti:

Raamatun kirjoittamisaikoihin ei ollut keksitty että pitää sanoa "olipa kerran" kun alkaa kertoa tarinaa. VT:ssä on paljon tarinoita, omia ja lainoja, jotka aikalaiset todennäköisesti ymmärsivät tarinoiksi, mutta myöhemmin ja usein toisiin uskontoihin kuuluvat alkoivat ottaa ne sanasta sanaan tosiksi koska ne olivat "Raamatussa" Siten yhä vielä monet kristityt puolustavat VT:n maailmankuvaakin , maapallo ei ole kuin 6000v vanha, evoluutio ei ole totta se on "ateismia" jne

Onko raamattu oikeassa jos on niin kerro miten..

• ulkopuolinen jossain

Nyt olen ällikällä lyöty! Käsitykseni helluntailaisista muuttui sata pistettä parempaan suuntaan kertaheitolla!

Olen kuvitellut että helluntailaiset jos ketkä olisivat niitä sekopääfundamentalisteja jotka sormet korvissa ja kädet silmillä kiistävät kaiken sen valtavan todistusaineíston joka osoittaa evoluution todeksi. Mutta olin kait väärässä kun täällä kaksi ilmeisesti helluntailaista kirjoittaa ihan järkeviä asiasta. Loistavaa!

Hassua että vielä nykyisin televisiossa voidaan esittää jotain lapsellisia 6000 vuotta vanhan maan luomissatuja. Mielestäni jopa lastenohjelmissa olisi syytä kertoa asiat niin kuin ne ovat. Eli että maapallo on miljardeja vuosia vanha ja eri eliöt ovat kehittyneet piiiitkien aikojen saatossa prosessissa jota kutsumme evoluutioksi.

• niin se on

Joo katoin vähän aikaa aamulla, Darwin sai kyytiä, mirmuliskot kuolivat vedenpaisumuksessa 4500 vuotta sitten.
        Ja kalenteria muutetaan tarpeen mukaan, vuosi on miljoona vuotta, minkä takia ei käytetä oikeeta kalenteria.
        Miksi kouluissa ei opeteta luomistarinaa..siksi että sadut ei kuulu kouluihin.

• Tutkiva oppiminen
        niin se on kirjoitti:

Joo katoin vähän aikaa aamulla, Darwin sai kyytiä, mirmuliskot kuolivat vedenpaisumuksessa 4500 vuotta sitten.
        Ja kalenteria muutetaan tarpeen mukaan, vuosi on miljoona vuotta, minkä takia ei käytetä oikeeta kalenteria.
        Miksi kouluissa ei opeteta luomistarinaa..siksi että sadut ei kuulu kouluihin.

Kyllä kouluissa tietysti voidaan tutustua eri luomiskertomuksiin ja tutkia niiden yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia. Voidaan myös puhua siitä, mistä Raamatun luomiskertomus on peräisin. Eivätkös juutalaiset kuulleet sen mesopotamialaisilta? Tai ehkä se oli joku muu kansa...

Viisaammat voivat valistaa meitä.

• Vilase
      • +++:(

Darwidin tieteellinen malli on täysin hyväksytty maailmalla, tietysti löytyy epäilijöitä tässä niinkuin muissakin asioissa.
        Esim.jumalaan uskovien määrässä,

• Näin menee
        +++:( kirjoitti:

Darwidin tieteellinen malli on täysin hyväksytty maailmalla, tietysti löytyy epäilijöitä tässä niinkuin muissakin asioissa.
        Esim.jumalaan uskovien määrässä,

Sinun sukusi voi olla simpanssista peräisin. Minun sukuni on Jumalasta, Kaikkivaltiasta, Herrojen Herrasta. Amen.

• #¤%&/
        Näin menee kirjoitti:

Sinun sukusi voi olla simpanssista peräisin. Minun sukuni on Jumalasta, Kaikkivaltiasta, Herrojen Herrasta. Amen.

Ei minun sukuni ainakaan ole simpanssista peräisin.
        Kuka sellaista väittää?
        Ei toisin Jumalastakaan. Se väite kun on vielä typerämpi.

• Etkö tiedä mitään?
        Näin menee kirjoitti:

"Sinun sukusi voi olla simpanssista peräisin."

Kenenkään suku ei ole simpanssista peräisin. Eikä kukaan sellaista väitäkään.

• onko...??
        Etkö tiedä mitään? kirjoitti:

"Sinun sukusi voi olla simpanssista peräisin."

Kenenkään suku ei ole simpanssista peräisin. Eikä kukaan sellaista väitäkään.

Ihminen on kotoisin sieltä mistä elämä alunperin on alkanut

• Minä en ole

"Darwin ei ole Jumala. Ihminen ei ole ihmisen luoma, eikä räkäpallosta alkanut. Piste."

Oletko joskus tavannut ihmisen, joka olisi edes yhtä noista asioista väittänyt tosissaan?

• #¤%&/
        onko...?? kirjoitti:

Ihminen on kotoisin sieltä mistä elämä alunperin on alkanut

EI ole. Siellä missä elämä alunperin alkoi, ei ollut ihmisiä.

• Asiaa täältä
    • voi tavaton

Voi tavaton mikä mies,hävettää kuunnella hänen puheitaan.
      En kestä kuunnella linkkiä.

• Että sikäli

Älä hyvä ihminen katso linkkiä, jos tuntuu siltä, että saat väärää oppia. Lähetä meille sen sijaan kuva esi-isästäsi simpanssista. Onko sinussa samaa näköä jäljellä? Entä elämäntapasi? Monella olen tavannut nykyisin tapojen muistuttavan metsän eläimiä.

• "#¤%&/
        Että sikäli kirjoitti:

Älä hyvä ihminen katso linkkiä, jos tuntuu siltä, että saat väärää oppia. Lähetä meille sen sijaan kuva esi-isästäsi simpanssista. Onko sinussa samaa näköä jäljellä? Entä elämäntapasi? Monella olen tavannut nykyisin tapojen muistuttavan metsän eläimiä.

Miksi jankutat simpanssista?
        Oletko taas katsonut TV7:n "tiedeohjelmia?

• Rapanhapakko

Eilen satuin katsomaan TV-seiskaa. Joka toisaalta antaa käsityksen hihhulismista (masentavan sellaisen) mutta toisaalta vie kanavapaikan vaikkapa ilmaiselta uutis- musiikki- tai urheilukanavalta, joita ennen digiuudistusta näkyi ilmaiseksi kaapelitalouksissa enemmän. Miten lienee mokoma huuhaa listoille päässyt, maksullinenhan tuon pitäisi olla.

No, eilen siellä selvästi TV:n oikeiden historiadokumenttien malliin joku proffatyyppinen äijä (taisi olla joku Nunn) kulki kameroiden kera Siinailla ja Palestiinassa. Aiheena pako Egyptistä ja Kanaanin maan valloitus. Ja suu hymyssä puhui niin paljon paaaskaa kuin sielu sietää. Hymyile, valehtele ja hymyile, sehän on uskovaisten ihanne.

No tämä ketku esitti historiallisena tosiasiana, että peräti 600 000 juutalaista miestä naisineen ja lapsineen lisäksi pakeni Egyptistä. Kumma kyllä kukaan muu ei ole huomannut, että yli puolet Egyptin silloisista asukkaista lähti lätkimään :-) Sitten äijä osoitteli ihan asiaankuulumattomia raunioita, antoi ymmärtää niiden liittyvän Exodukseen ja kuulemma "Jumalan Tuomioon". Kävipä "Siinain vuorellakin" vaikka kukaan ei tiedä mikä vuori se olisi ollut (Helkkarin rumia vuoria kyllä) . Jooosuan tekemät kansanmurhat ikäänkuin sivuutti.

Siiis mies valehteli, valehteli, valehteli ja valehteli.
      Kun tosiasiassa arkeologia, ei edes siellä eniten tonkineet israelilaiset arkeologit, ei ole löytänyt niin yhtään mitäään jäänteitä paosta Egyptistä, vaikka niiin suuri kansanjoukko niitä pakosta tuottaisi. Ja Kanaanin maan kaupunkeja on tuhottu paljon pidemmällä aikavälillä, kanaanilaisten keskinäisissä nahinoissa. Juutalaisetkin olivat yksi kanaanilaisheimo, ja koko Exodus-tarina on jäljitetty myöhemmäksi sepitetyksi valtionhistoriaksi valtapoliittisiin tarpeisiin.

Mutta eihän uskovaista todellisuus kiiinnosta, vain haluamansa uskonnon propaganda. Jota lukevat "Totuuksina" hihhulismiin sitoutuneista kirjoista tai katsovat TeeveeSeiskasta, kiinnostumatta oikeasta tieteestä.

Evoluutiopuolella taas vaikkapa nuo Puolimatka ja Reinikainen ovat samanlaisia vääristelijöitä. Sekaisin totuuksia, puolitotuuksia, suoranaisia valheita, tahallisia evoluutioteorian väärinymmärryksiä.... pseudotieteellisen knoppiviisastelun kera. Varmaan menee täydestä ymmärtämättömälle hihhulille, joka jo valmiiksi haluaa uskoa huuhaahan. Muut sitten syystäkin nauravat noille pelleille.

Reinikainen jossakin kirjoituksessaan itse asiassa paljasti ideologisen syynsä. Reinikaisesta olisi vastenmielistä, jos kaikki ei olisikaan ihmislajia (ja tietenkin juuri Reinikaista) varten "Luomakunnan kruununa" tehty. Ja siihen ideologiaan ei sovi, että Jumala olisi käyttänyt vuosimiljardeja hommaan. Joten Nuoren Maan Kreationismi. Lähtökohtana ei siis ole rehellinen tiedonhalu vaan törkeä itsetärkeys ja asioiden väkisin ja teennäisesti sovittaminen siihen. Mutta kaipa sellainen valheellisuus on uskovaisilla hyve?

Tuolla edesmenneellä "Kirkko Kuulolla" palstalla muuten ilmeni sellainenkin, että liberaalit evlut papit jotka sanovat uskovansa miljardien vuosien maailmaan ja evoluutioon, eivät itse asiassa ymmärrä evoluutiosta yhtään mitään! Heilläkin on käsitys, että evoluutio olisi ohjattua ja sen tarkoitus oli lopulta tehdä juuri ihmislaji. Ja että Raamatun Jumala se siinä naruja veteli.

Kun evoluutio EI pyri mihinkään tavoitteisiin eikä ole ohjattua. Jos ei olisi nykylajeja ja ihmistä, olisi jotain muuta lajeja. Ja tulee olemaankin ihmislajin kadottua tai muunnuttua uusiksi lajeiksi.Mutta evoluutiossa luonnonvalinta myöskään EI ole sattumaa. Ei ole sattumaa millaiset olennot pärjäävät ja lisääntyvät vaihtuvissa oloissa, ja niin lajinkehitys tapahtuu.

Mutta se ei siis myöskään ole tavoitteisiin pyrkivää eikä ohjattua. Vain näennäinen paradoksi, jota uskovaisten on ilmeisesti mahdoton ymmärtää.

• Rapanhapakko

Raamatun Luomiskertomuksesta (oikeastaan siellä on kaksi peräkkäin väkisin ympättyä) sanoisin, että mikä tarve on kokea ne "vertauskuvallisina" siinä mielessä kuin niissä kuitenkin olisi jotain tietoa? Niin kai minäkin ihan kakruna mietin, että mikähän kohta viittaisi mihinkä todelliseen luonnonhistorian asiaan.

Nyttemmin olen tajunnut, että eihän niissä mitään salatietoa tarvitse olla. Kunhan ovat paikoitellen komeaa pronssikauden mytologiaa kuten muutkin luomismyytit.

Nimimerkille "Että sikäli":
        Jospas vaivautuisit selvittämään, mitä oikeastaan luulet arvostelevasi. Ihminen ei tietenkään polveudu simpanssista tai mistäään nykyisestä apinalajista sen enempää kuin sinä polveudut serkuistasi. Mutta meillä kaikilla ihmisapinalajeilla (joihin myös ihminen eläinkunnan ihan virallisessa luokituksessa luetaan) oli yhteinen esi-isä, joka oli apina. Ja sitten ihmisapinoilla ja meille kaukaisemmilla häntäapinoilla oli myös yhteinen esi-isä, joka oli myös apina.

Joten me todellakin polveudumme aikaisemmista apinalajeista ja olemme itsekin apinoita. Eikä siinä ole mitään loukkaavaa. Minä olen apina, sinä olet apina, mutsis on apina. Ja melkoista itsensä ylentämistä ja muiden lajien halveksuntaa tuollainen leukailu sinulla. Esimerkiksi miekkavalaat saattavat olla jopa meitä älykkäämpiä, ne eivät vain ole tarvinneet meidän apinoiden käsiä.

Simpansseilla on älyä ja niiden käytös ja kulttuuri muistuttaa hieman ihmistä. Mutta ei kukaan siis väitä, että ihminen polveutuisi simpansseista! Eikä että rinnakaislajimme simpanssi polveutuu ihmisestä.

Mahtanetko seuraavaksi esittää sen kerationistihihhulien kaikkein typerimmän aivopiarun: "Jos ihminen polveutuu apinoista, miksi vielä on apinoita?" Luulisi vitsiksi. No mietipä pöljä itse :-)

• Tuuraaja
        Rapanhapakko kirjoitti:

Raamatun Luomiskertomuksesta (oikeastaan siellä on kaksi peräkkäin väkisin ympättyä) sanoisin, että mikä tarve on kokea ne "vertauskuvallisina" siinä mielessä kuin niissä kuitenkin olisi jotain tietoa? Niin kai minäkin ihan kakruna mietin, että mikähän kohta viittaisi mihinkä todelliseen luonnonhistorian asiaan.

Nyttemmin olen tajunnut, että eihän niissä mitään salatietoa tarvitse olla. Kunhan ovat paikoitellen komeaa pronssikauden mytologiaa kuten muutkin luomismyytit.

Nimimerkille "Että sikäli":
        Jospas vaivautuisit selvittämään, mitä oikeastaan luulet arvostelevasi. Ihminen ei tietenkään polveudu simpanssista tai mistäään nykyisestä apinalajista sen enempää kuin sinä polveudut serkuistasi. Mutta meillä kaikilla ihmisapinalajeilla (joihin myös ihminen eläinkunnan ihan virallisessa luokituksessa luetaan) oli yhteinen esi-isä, joka oli apina. Ja sitten ihmisapinoilla ja meille kaukaisemmilla häntäapinoilla oli myös yhteinen esi-isä, joka oli myös apina.

Joten me todellakin polveudumme aikaisemmista apinalajeista ja olemme itsekin apinoita. Eikä siinä ole mitään loukkaavaa. Minä olen apina, sinä olet apina, mutsis on apina. Ja melkoista itsensä ylentämistä ja muiden lajien halveksuntaa tuollainen leukailu sinulla. Esimerkiksi miekkavalaat saattavat olla jopa meitä älykkäämpiä, ne eivät vain ole tarvinneet meidän apinoiden käsiä.

Simpansseilla on älyä ja niiden käytös ja kulttuuri muistuttaa hieman ihmistä. Mutta ei kukaan siis väitä, että ihminen polveutuisi simpansseista! Eikä että rinnakaislajimme simpanssi polveutuu ihmisestä.

Mahtanetko seuraavaksi esittää sen kerationistihihhulien kaikkein typerimmän aivopiarun: "Jos ihminen polveutuu apinoista, miksi vielä on apinoita?" Luulisi vitsiksi. No mietipä pöljä itse :-)

Rapanhapakko alias off1000 ja tuhat ja yksi. Lienee aika uusia sinun uskoontulosi, jonka teit taannoin.

• Rapanhapakko
        Tuuraaja kirjoitti:

Rapanhapakko alias off1000 ja tuhat ja yksi. Lienee aika uusia sinun uskoontulosi, jonka teit taannoin.

Minä olen esiintynyt vain tällä "Rapanhapakko" -nikillä. "Profetia"-osuutta ihmetellessäni muistan ainakin sieltä "1000 ja yksi" -nimimerkin. Joka tiesi paljon minua enemmän Raamatun ja sen alueen historiasta. Omaan koulutukseeni yleisessä historiassa ne ajat ja paikat ei niin kuuluneet. Mutta jäipä siitä koulusta käsitys lähdekritiikistä, ja arvostan sitä "1000 ja 1" -nikkiä. Minä siis en ole hän enkä minä hänen veroisensa alan tietomäärässä. Tietäväinen oli myös nimimerkki "inhottava realisti". Hyvin ylessivistävää!

• Kumpi ja kampi
    • uskoa vai ei

kuullostaa ikävältä vetää jumala evoluutio keskusteluun,kun sitä ei ole hyväksytty muualla kuin pienessä uskovien piiriissä.

Rapanhapakko antoi hyvän esitelmän,10 pistettä

• 0 pistettäpäs

JOHAN ON IHMETTÄ KERRAKSEEN!!!!!

Mitä tekemistä on alla olevalla viestillä helluntailaisuus palstalla?

Evoluutio- ja ateistien foorumit erikseen.

Tämä on helluntailaisuudelle nimetty foorumi. Helluntailaisuus perustuu Raamattuun. Ei siis voisi olettaa Raamatun väheksymistä sivustolla.
        Vielä vähemmän ateistien ja evoluutioteorioiden kannattajia 10 pisteen kannatuksineen.

ELLET USKO RAAMATTUUN, OLET VÄÄRÄLLÄ FOORUMILLA HERJOINESI,
        sillä et voi kirjoittaa helluntailaisuudesta ilman Raamatun sanaa.

uskoa vai ei
        16.2.2014 15:23

Sulje
        kuullostaa ikävältä vetää jumala evoluutio keskusteluun,kun sitä ei ole hyväksytty muualla kuin pienessä uskovien piiriissä.

Rapanhapakko antoi hyvän esitelmän,10 pistettä

• tiedän sen

Historiassa on nähty kun uskovat joutuvat luopumaan maailman katsomuksista miksi, siksi kun tiede tuo asiat oikeasti oikeat asiat esiin ilman vääristelyä.

• Rapanhapakko

Kiitos kitoksesta. Mutta minähän kirjoittelen vanhasta muistista nyt kiireisenä päivänä ja ja kaksisormijärjestelmälläni aina typotan. Lisäksi taidan jo tarvita lukulasit, kun en tuon vastauslootan pienestä tekstistä paljoa näekään omia näppäilyvirheitäni.

No niin.
      Jotkut uskovaiset tosissaan väittävät, että nykyajan luonnontieteellisen käsityksen ja Raamatun Luomiskertomuksen välillä ei ole ristiriiitaa. Että ne vahvistavat toisensa.

He eivät taida tuntea sen enempää Luomiskertomusta kuin (varsinkaan) tieteen käsitystä.

Tieteen selityksen mukaan järjestys oli tämä:

1.) Alkuräjähdys. Jossa ei valoa näkynyt heti ennen kuin tilaa oli.
      2.) Ensimmäisen sukupolven tähdet
      3.) Toisen sukupolven tähdet raskaampia alkuaineita sisältävine planeettoineen, ml meidän aurinkomme jonka ympärille tiivistyivät planeetat, myös Maa. Ja onhan niitä muitakin planeettakuntia jo löydetty.

Maa-planeetan elämä polveutumisjärjestyksessä, siis JÄRJESTYKSESSÄ sinunkin sukuhistoriaasi. Vaikka muitakin haarautumia toki oli ja on, tämä on meidän sukumme:

4.) Elämän alkusynty, yksisoluiset eliöt
      5.) Monisoluiset eliöt
      6) Selkäjänteiset ja selkärankaiset
      7.) Kalat
      8.) Sammakkoeläimet (siirtyivät ensimmäisinä jo maalle)
      9.) Matelijat
      10.) Nisäkkäät ja linnut
      11. Nisäkkäistä apinat, joista yhtenä lajina ihminen

1. Moos Luomiskertomuksen järjestys on aivan toinen

1.) Maa ja Taivas, vettä (tämä planeetta ehkä, vaikkeivat siihen aikaan muusta tienneet?)
      2.) Valo. Päivä ja yö.
      3.) Taivaankansi vesiä erottamaan
      4.) Mannerten ja merien erottaminen
      5.) Kasveja, ml hedelmäpuita (todellisuudessa hedelmäpuut olivat myöhäinen kehitysvaihe, ei merkitystä ennen siemeniä levittäviä eläimiä)
      6.) Nyt vasta Aurinko ja Kuu, haloo!! Siis planeettamme ja elämän synnyn jälkeen? Eiköhän mennyt vähän toisinpäin :-)
      7.) Vesieläimet ja linnut. Siis matelijoista polveutuvat, nisäkkäille rinnakkaiset linnut muka ennen muita maaeläimiä? Vaikka linnut ovat myöhempi versio juurikin niitä edeltäneista maaeläimistä, matelijoista.
      8.) Maaeläimet, mukaan lukien "karjaeläimet", jotka oikeasti ovat ihmisten jalostamia
      9.) Ihminen

• Rapanhapakko

Kreationistisella "tieteellä" ei juurikaan ole omaa teorianmuodostusta, saati todisteita väitteilleen. He tyytyvät vain arvostelemaan evoluutioteoriaa, sitä usein ymmärtämättä ja vääristellen.

Otetaan esimerkki, johon kreationistien "tieteellä" ei ole vastausta.

Nuoren Maan kreationismiin (ja oikeastaan kai myös Vanhan Maan kreationismiin) kuuluu Nooan maailmanlajuinen tulva ja kaikki eläinlajit Arkissa. Jätetään nyt huomiotta maailmanlaajuisen tulvan mahdottomuus ja todistamattomuus, ja mietitään niitä eläimiä.

Monet kreationistit myöntävät, että kaikki eläinlajit eivät olisi sopineet Nooan Arkkiin. Heidän mukaansa sinne otettiiin kantalajeja eli "baramineja", jotka sitten suorastaan hypernopealla evoluutiolla (niin nopealla ettei tiede pidä mahdollisena) haarautuivat nykyisiksi lajeiksi.

Olisiko kreationisteilla esittää fossiiliaineistoa niin nopeasta lajiutumisesta? Pitäisi olla tosi tuoreita fossiileja ihan viime vuosituhansilta. Ai ei ole näyttää? Kas kummaa :-)

Mahtuvatpa kaikki lajit Arkkiin tai ei, niidenhän olisi täytynyt kulkea Araratilta kukin nykyiselle kotiseudulleen osuen ja silloin vain joitakin tuhansia vuosia sitten. Olisiko kreationisteilla esittää reitit miten levisivät, miten kaikki uimakyvyttömät ja lähes kävelykyvyttömät eläimet kulkivat (Esim. koalat Australiaan ja laiskiaiset Etelä-Amerikkaan asti) . Ja taas kerran fossiiliaineiston kera, kiitos. Ai ei ole näyttää? Kas kumma taas! :-)

• niin missä

esim. pyramiineja rakennettiin ennen vedenpaisumusta,rakentaminen jatkui paisumuksen jälkeen elikkä missä rakentajat olivat tulvan aikana

• Ymmärrystä

Apinoiden räjähdyksistä ei ole tämä foorumi nimetty. Katsokaa vähän ja etsikää itsellenne sopiva aihealue S-24 valikosta.
      Kunnioittakaa sentään Raamattuun uskovia heille nimetyllä foorumilla edes.

• Rapanhapakko

"Ymmärrrystä". ymmärrä itse:

Ketjun aiheena oli helluntailaistyyppisten uskovaisten TV-kanavan kreationistiohjelma. Kuuluu tänne ja miksi se ja uskovaisten luonnontieteellinen käsitys olisi arvostelun ulkopuolella? Koska sinä haluat? Ja sinulle tulee voi voi sentään paha mieli?

Ja miksi kunnioittaa teitä pahantahtoisia patologisia valehtelijoita? On se jo aika herätellä teitä tunkkaisesta itsetyytyväisestä umpiostanne.

• HUOM!

Pitänee uusia netti kokonaan, sillä edelleenkin minulla lukee otsikkona tässä foorumissa:
      Kristinusko / Helluntailaisuus

ja erikseen

Uskonnot ja uskomukset / Kreationismi ja älykäs suunnittelu
      http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3509

• Rapanhapakko

Mutta eikös kreationismi KUULU helluntailaisuuteen, ja aloitushan oli HELLUNTAILAISTEN TV-kanavan ohjelmasta. Vai meinaatko, että jotkut osat juuri helluntailaisten itsensä ilmoittamasta ideologiasta eivät muka kuulukaan helluntailaisuuteen? Eihän koko kreationismia juuri muut esitäkään kuin uskovaiset, , muut pitävät sellaista uskontona, joten eiköhän kuulu uskovaisten nettifoorumille? Saavathan uskovaisetkin laittaa juttujaan jopa maallisille tiedefoorumeille. Vai onko sittenkin kyse että loukkaannutte jos uskontoanne ei hyväksytäkään?

• Jo on otsaa

Vai niin. Vai helluntaityyppisten. Enpähän ole vielä ennen kuullut moista.
        Ja kreationistiohjelmako kuuluukin tänne?

"Ketjun aiheena oli helluntailaistyyppisten uskovaisten TV-kanavan kreationistiohjelma. " sanot.

No kuuluukos sitten mielestäsi helluntailaisten keskustelut kreationismi ja älykäs suunnittelu sivustolle?

Rapanhapakko: HÄPEÄ.

Kuinka ihmeessä voi noin sekavaa porukkaa olla vapaana?

• Toooope
        Rapanhapakko kirjoitti:

Mutta eikös kreationismi KUULU helluntailaisuuteen, ja aloitushan oli HELLUNTAILAISTEN TV-kanavan ohjelmasta. Vai meinaatko, että jotkut osat juuri helluntailaisten itsensä ilmoittamasta ideologiasta eivät muka kuulukaan helluntailaisuuteen? Eihän koko kreationismia juuri muut esitäkään kuin uskovaiset, , muut pitävät sellaista uskontona, joten eiköhän kuulu uskovaisten nettifoorumille? Saavathan uskovaisetkin laittaa juttujaan jopa maallisille tiedefoorumeille. Vai onko sittenkin kyse että loukkaannutte jos uskontoanne ei hyväksytäkään?

KUUNTELE JA LUE NYT TARKASTI.
        HELLUNTAILAISUUS PERUSTUU VAIN JA AINOASTAAN RAAMATTUUN JA RAAMATUN OPPEIHIN. ET VOI OLLA HELLARI, JOS ET USKO ISÄÄN, POIKAAN JA PYHÄÄN HENKEEN, SEKÄ RAAMATUNMUKAISEEN LUOMISOPPIIN.

On halventavaa tulla sotkemaan asioita ymmärtämättä asiasta enempää kuin sika hopealusikasta.

• Rapanhapakko
        Jo on otsaa kirjoitti:

Vai niin. Vai helluntaityyppisten. Enpähän ole vielä ennen kuullut moista.
        Ja kreationistiohjelmako kuuluukin tänne?

"Ketjun aiheena oli helluntailaistyyppisten uskovaisten TV-kanavan kreationistiohjelma. " sanot.

No kuuluukos sitten mielestäsi helluntailaisten keskustelut kreationismi ja älykäs suunnittelu sivustolle?

Rapanhapakko: HÄPEÄ.

Kuinka ihmeessä voi noin sekavaa porukkaa olla vapaana?

Juuri sanoin, että uskovaiset postaavat ja saavat postata jopa maallisille tiedefoorumeille uskontoonsa perustuvia kreationismikäsityksiä.

Katso:

http://www.tiede.fi/keskustelu/8/alue/evoluutio_ja_fossiilit

Samaten uskovaisethan tunkevat nykyäään vaikka mille maallisille keskustelufoorumeille saarnaamaan. Missä minä tapaan käydä, edes Petri Paavolaa ei ole bannattu.

Totean taas uudestaan, että aloitus oli uskovaisten kanavan TV-ohjelmasta. ja että kreationismia yleisesti pidetään uskontonne osana. Ja koko kreationismi-aatetta ei yleisesti pidetä tieteenä vaan uskontona. Jos kerran itsekin luomisoppianne esitätte omissa TV-ohjelmissannekin, niin eiköhän senkin uskontonne osan käsittely kuulu MYÖS tänne? Samaten kuin raamattukritiikki, ja jumalakäsityksenne kritiikki kun kerran itse Raamattuun ja sen Jumalaan vetoatte.

Ei se teidän maailmanselityksenne ole mikään maailman perusoletus muuten kuin oman kulttinne sisällä, vaan teidän USKONTOANNE. Heti haluatte oltavan hiljaa, kun itse jotain sanotte ja kas, juttujenne perättömyys näytetään. Neuvostoliitto-tyylin meininkiä.

Hävetkää itse huuhaahihhulit! Elättekö niin umpiossa, että luulette omia harhojanne joksikin perusasioiksi ja loukkaannutte kun huijauksenne paljastetaan? Voi voi sentään.

• Rapanhapakko
        Rapanhapakko kirjoitti:

Juuri sanoin, että uskovaiset postaavat ja saavat postata jopa maallisille tiedefoorumeille uskontoonsa perustuvia kreationismikäsityksiä.

Katso:

http://www.tiede.fi/keskustelu/8/alue/evoluutio_ja_fossiilit

Samaten uskovaisethan tunkevat nykyäään vaikka mille maallisille keskustelufoorumeille saarnaamaan. Missä minä tapaan käydä, edes Petri Paavolaa ei ole bannattu.

Totean taas uudestaan, että aloitus oli uskovaisten kanavan TV-ohjelmasta. ja että kreationismia yleisesti pidetään uskontonne osana. Ja koko kreationismi-aatetta ei yleisesti pidetä tieteenä vaan uskontona. Jos kerran itsekin luomisoppianne esitätte omissa TV-ohjelmissannekin, niin eiköhän senkin uskontonne osan käsittely kuulu MYÖS tänne? Samaten kuin raamattukritiikki, ja jumalakäsityksenne kritiikki kun kerran itse Raamattuun ja sen Jumalaan vetoatte.

Ei se teidän maailmanselityksenne ole mikään maailman perusoletus muuten kuin oman kulttinne sisällä, vaan teidän USKONTOANNE. Heti haluatte oltavan hiljaa, kun itse jotain sanotte ja kas, juttujenne perättömyys näytetään. Neuvostoliitto-tyylin meininkiä.

Hävetkää itse huuhaahihhulit! Elättekö niin umpiossa, että luulette omia harhojanne joksikin perusasioiksi ja loukkaannutte kun huijauksenne paljastetaan? Voi voi sentään.

Ja vielä: Voitteko puhua mitäään siitä Jumalastanne tai uskostanne ja sen maailmanselityksestä ILMAN että siihen liittyy luonnontieteellisiä ja historiallisia väitteitä? Ettekö käsitä, että niillä ei sitten ole mitään erivapautta samasta arvioinnista ja kritiikistä kuin muillakin luonnontieteellisillä ja historiallisilla väitteillä? Ei vaikka miten parkuisitte, että se on uskoaaa, USKOAAAAA äyväy äiti pojat kiusaa :-)

Tuo teidän tyyli on omavaltaista röyhkeyttä joka on nähty ja paljastettu , eikä sitä ole mitään syytä kunnioittaa. Vaikka projisoitte pähänpinttymänne jumalanne arvovaltaan, itse nöyrää poseeraten.

• Lue, älä huuda
        Toooope kirjoitti:

KUUNTELE JA LUE NYT TARKASTI.
        HELLUNTAILAISUUS PERUSTUU VAIN JA AINOASTAAN RAAMATTUUN JA RAAMATUN OPPEIHIN. ET VOI OLLA HELLARI, JOS ET USKO ISÄÄN, POIKAAN JA PYHÄÄN HENKEEN, SEKÄ RAAMATUNMUKAISEEN LUOMISOPPIIN.

On halventavaa tulla sotkemaan asioita ymmärtämättä asiasta enempää kuin sika hopealusikasta.

Hyvä Caps Lockin ystävä:

Tässä ketjussa keskustellaan nimenomaan tuosta raamatunmukaisesta luomisopista. Huomaat sen, jos luet ketjun kirjoitukset.

• Rapanhapakko
    • Näin on

Mitä pirua sinä sekoilet?

HELLAREIDEN KIRJA ON RAAMATTU, EIKÄ SE SKEIDAN LEVITTÄMISELLÄ MUUKSI MUUTU. VAIKEUKSIA USKOA ,VAI?

Onko sulla mahdollisesti kysymys tästä?

'Kanadalaisessa Manitoban yliopistossa tehty ja helmikuun alussa julkaistu tutkimus pyrki selvittämään suoraan, ovatko trollailuun eli keskustelupalstojen häirintään taipuvat ihmiset muita manipuloivampia, narsistisempia, psykopaattisempia ja sadistisempia.

Tuloksia on vaikea vähätellä. Tutkimus paljasti useita yhteyksiä, välillä hyvin selviäkin, näiden ominaisuuksien ja verkkohäiritsijöiden väliltä.'

Aivan turha on asioita laajentaa. Mene vain itseesi, sillä itsestäsi olet vastuussa. Tietysti edesvastuuttomana se on vaikeaa.

Pulinat pois ja asiaan.

• tätä mieltä

Kyllä raamattua voi arvostella siinä missä muitakin kirjoja se ei ole pyhä koska on ihmisten kirjoittama,
        Uskon tietosana kirjaan koska siinä puhutaan faktaa, ei kertomuksia, raamatussa on romaaniin muistuttavia kertomuksia.
        Toiseksi täällä voi kirjoittaa kuka tahansa, niinhän tekin tuhkette omia ajatuksia toisten palstoille, vai ettekö kestä toisin ajattelijoita.

• Rapanhapakko

Näin on:

Puhuisit itse asiaa. Te uskiksethan niitä trolleja olette, ihan kosmisella tasolla. Tosiaan mikä poru ja järkytys jos lintukotonne, siis hassun kultin käsityksiä arvostellaan? Miten säkki päässä elätte jos käsitätte kummallisten käsitystenne kritiikin vain "trollaukseksi"?

Taasko pitää sanoa, että tässähän puhutaan nimenomaan uskovaisten luonnontieteelisistä käsityksistä, sellaisina kuin uskovaiset ne itse kertovat? Joten eiköhän mahdollisesti kuulu nimenomaan uskovaispalstalle?

Mahtanetko tietää, että USA.ssa vaatimukset kreationismin opettamisesta kouluissa on jopa uskovaisten tuumarien päättämänä torjuttu, koska tuomioistuimet katsovat sellaisen uskonnoksi? Jota taas USA:n kirkko-irti-valtiosta perustuslain mukaan ei saa kouluissa siellä opettaa.

Tässäkin itsekin uskovainen tuomari hoksasi kreationistien härskin ja uskontoon perustuvan vääristelyn:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kitzmiller_v._Dover_Area_School_District

• Eiinttämistäturhasta
        Rapanhapakko kirjoitti:

Näin on:

Puhuisit itse asiaa. Te uskiksethan niitä trolleja olette, ihan kosmisella tasolla. Tosiaan mikä poru ja järkytys jos lintukotonne, siis hassun kultin käsityksiä arvostellaan? Miten säkki päässä elätte jos käsitätte kummallisten käsitystenne kritiikin vain "trollaukseksi"?

Taasko pitää sanoa, että tässähän puhutaan nimenomaan uskovaisten luonnontieteelisistä käsityksistä, sellaisina kuin uskovaiset ne itse kertovat? Joten eiköhän mahdollisesti kuulu nimenomaan uskovaispalstalle?

Mahtanetko tietää, että USA.ssa vaatimukset kreationismin opettamisesta kouluissa on jopa uskovaisten tuumarien päättämänä torjuttu, koska tuomioistuimet katsovat sellaisen uskonnoksi? Jota taas USA:n kirkko-irti-valtiosta perustuslain mukaan ei saa kouluissa siellä opettaa.

Tässäkin itsekin uskovainen tuomari hoksasi kreationistien härskin ja uskontoon perustuvan vääristelyn:

http://en.wikipedia.org/wiki/Kitzmiller_v._Dover_Area_School_District

Helluntailaisuudessa ei ole kysymys myyteistä, eikä Raamatun kyseenalaistamisesta.
        Ko. aiheet asianmukaisiin osioihinsa.

• Myytit perustana
        Eiinttämistäturhasta kirjoitti:

Helluntailaisuudessa ei ole kysymys myyteistä, eikä Raamatun kyseenalaistamisesta.
        Ko. aiheet asianmukaisiin osioihinsa.

Helluntailaisuus perustuu myytteihin! Juurihan tuossa ylempänä joku hellari korosti, että heidän uskonsa perustuu Raamattuun.

• ..,

”Myytti ilmaisee ja vahvistaa yhteisön uskonnollisia arvoja ja normeja, tarjoaa seurattavia käyttäytymismalleja, todistaa käytännöllispäämääräisen rituaalin tehon ja perustelee kultin pyhyyden. Myytin varsinainen elinympäristö on riitti, uskonnollinen seremonia.” – Lauri Honko, ”Uskontotieteen oppisanastoa” -vihkonen, Uskontotieteen laitos, Turun Yliopisto, Turku 1971; termistä ”Myytti”.

Raamatun luomiskertomusta ei ole kirjoitettu nykyaikaiseksi tieteelliseksi kuvaukseksi maailman alusta vaan, kuten kaikki luomiskertomukset, se on myytti. Ja sen yhteydessä on mainittu se tärkein riittikin, jota varten 7-päiväinen luomiskertomus on kirjoitettu: sapatti ja sen vietto; j.14 viittaa myös muihin kalendaaririitteihin, juhliin (hpr. mo’adim, yks. mo’ed ”appointed time, place, meeting”; KR38 ”aikoja”; KR92 ”määräaikoja”). Myytti on kuin ruokaresepti, jonka avulla voi valmistaa itselleen ja muille jotain annetusta maailmasta nautittavaa tai koettavaa. Oikea tapa antaa arvoa Raamatun luomismyytille ja viettää aikaansa sen parissa on vaikka sytyttää perjantai-iltana sapattikynttilät ja ryhtyä viettämään sapattia, ei haaskata aikaansa esim. alkamalla kirjoittaa taas yhtä pseudo-tieteellistä todistelua sen tieteellisestä pätevyydestä.

• tätä mieltä.

Normi ihmisellä on perusarvot ja käsitys oikeasta ja vääräästä,miten raamattu tekisi sen paremmaksi.

Toisekseksi raamatun luomiskertomuksella ei ole perusteita mihin se voisi nojata, kyllä asioilla pitää olla järjellinen selitys,

• Voi, voi

Jos aiot kunnioittaa S-24 palstajakoa ja helluntailaisia, huomioit molemmat.
      Jos aiot kritisoida Raamattua, siirry aihealueeseen
      Suomi24 / Yhteiskunta / Uskonnot ja uskomukset / Kristinusko / Raamattu

http://keskustelu.suomi24.fi/debate/3441

KYSYT: 'vai ettekö kestä toisin ajattelijoita.'

Kysymys aseteltu väärin, sillä sen pitäisi kuulua näin
      - ettekö kestä trolleja ja sekopäisten kirjoituksia?

Kyllä on Suomi ja suomalaiset epäonnistuneet kasvatustehtävässään. Ei minkäänlaisia rajoja, ei minkäänlaista vastuuta tekemisitä. Kaikki on luvallista minulle, eikä muita ihmisiä tarvitse huomioida, saati kunnioittaa. Siitä vaan yli, koska MINÄ haluan.

Raamattua ei ole lupa arvostella helluntailaisuudessa, saati kyseenalaistaa.
      Mikäli niin tekee, ei kysymys ole helluntailaisuudesta enää. Eri ryhmille onkin omat osionsa.

• Rapanhapakko

MIKSI minä "kunnioittaisin" helluntailaisuutta, saati miettisin mitä "helluntailaisuudessa on lupa arvostella" kun kerran en helluntailainen ole? Uskovaiset tosiaan tunkevat ihan maallisillekin foorumeille, ja se yleensä sallitaan... niin mikä herkkähipiäisyys teillä?

Siis mitä tuo on, että julkisesti koko maailman nähtävillä esitätte loukkaavia väitteitä toisten uskonsuuntien ja uskonnottomien "ikuisuuskohtalosta" ja esitätte uskontoonne perustuvia kyseenalaisia luonnontieteellsiä ja historiallisia väitteitä, ja sitten niitä teidän omia väitteitänne ei saakaan arvostella, vaikka on hyvin perustein eri mieltä?

Siis tuotako se "usko" on? Haluta pahoja asioita ja kummallisia maailmanselityksiä, lukkiutua siihen ja sitten kauheasti ihmetellä jos kaikki ei leikikään mukana, vaan nettiaikana lukee ja kommentoi?

Jo se on aikakin, että ylimielisyyttänne ravistellaan.

• Valitse omasi

Mitä ihmeen soopaa sinä suollat? Joku menee heikoille jäille niin sinäkin menet. Oletko trolli vai idiootti. Jompaa kumpaa olet kuitenkin. Muuten ymmärtäisit ja kunnioittaisit jotakin muutakin kuin itseäsi.

Tässä määritelmät sinulle:

Trolleista tutkittua tietoa.
      'Trollit olivat onnistuneet yhdistämään kolme pimeää persoonallisuustyyppiä. Sadismin, eli muiden kärsimyksestä iloitsemisen, psykopatian, eli antisosiaalisen persoonallisuushäiriön ja Machiavellianismin, eli tunteettomuuden ja petollisuuden.'

1800- ja 1900-luvun lääketieteessä ja psykologiassa idiootiksi määriteltiin henkilö, joka oli vaikeasti kehitysvammainen ja jonka älykkyysosamäärä oli alle 35. Idiotian vanha suomenkielinen nimitys oli tylsämielisyys. Nykyään suositeltava ilmaus on vaikea älyllinen kehitysvammaisuus.[2] Sana idiootti on nykyisin jäänyt pois tieteellisestä käytöstä.

• Rapanhapakko

Minä kunnioitan monia asioita, ajatuksia, sekä ihmisiä että eläimiä.
        Mutta minä en kunnioita hihhuliuskovaisia, koska ovat pahantahtoisia valehtelijoita ja luultavasti ymmärtävät sen itsekin. Kunhan sellainen vain kulttuuriinsa kuuluu. Jos saavat takaisin ansionsa mukaan, niin itsepä tilasivat.

Tuollaisethan aivopesevät lapsensakin kulttiiinsa ja yrittävät maailmalla hallita kaikkia muitakin. Politiikassa ja taiteen, tieteen ja koulutuksen sensuroinnissa. Eivät ne ansaitse minkäänlaista kunnioitusta. Ainakaan niin kauan kuin jatkavat valehteluaan ja haluvat pahaa ja sairasta maailmanselitystään, johon useimmiten kuuluu ikuinen kärsimys muille. Sehän on kuin katujätkä sanoisi tuntemattomalle: "Isäsi imee Pirun *PIIP* Helevetissä" ja sitten kauhiasti hämmästelisi ja järkyttyisi jos turpiin tulee.

Ja mitä tuokin oli edellä että "Raamattua ei ole lupa arvostella helluntalaisuudessa"? Fundamentalistihihhulit ne kaikkein vähiten kunnioittavat Raamatun tekstien alkuperäisiä merkityksiä, vaan teennäisesti tekaisevat siihen päälle oman dogmatiikkansa, jonka valehtelevat tulevan Jumalata.

Ja mitä kummaa "lupa arvostella" Lupa keneltä ellei kulttinne johtajilta ja nimenomaan teiltä itseltänne? Josta olette ihan itse vastuussa omista haluistanne, ei mikään kansantarujen Jumala. Jonka nöyrää teeskennellen projisoitte jumalkäsitykseenne ja sitten feikkaatte tietämistä ja arvovaltaa sen kautta.

• tiedesusko on sairas

Älä unohda, että tieteen nimissä vammaisia hoidettiin eristämällä heidät pakkolaitoksiin. Masentuneita ja mielenvikaisia pistettiin puiden latvoihin kyhättyihin lavereihin makaamaan, jotta luonto hoitaa. Voi hyvää päivää näitä tiedeuskovaisia, jos kaikki se hulluus mitä tieteen nimissä revittäisiin päivänvaloon, niin hullutkin näyttäisivät ihan terveiltä.

• ei trolli.

Aloitus koski mistä elämä on tullut, Eikö tämä tule selväksi jo alakoulussa ja materiaalia löytyy.
      Raamaattu käsittelee elämän syntyä kuvitteelisesti,sitä en ymmärrä että tv7 lapsille kerrotaan tosiasiana.

• Tässä totuus

Näin se meillä kristityillä ja meillä hellareilla menee. Tämä Raamatun sana ei muutu millään herjauksella. Materiaalina on Raamattu. Se joka on Jumalan inspiroimana kirjoitettu. Uskoitpa tahi et, niin Jumalan sana säilyy.
      22:17 Ja Henki ja morsian sanovat: "Tule!" Ja joka kuulee, sanokoon: "Tule!" Ja joka janoaa, tulkoon, ja joka tahtoo, ottakoon elämän vettä lahjaksi. >> Jakeen lisätiedot
      22:18 Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;
      22:19 ja jos joku ottaa pois jotakin tämän profetian kirjan sanoista, niin Jumala on ottava pois sen osan, mikä hänellä on elämän puuhun ja pyhään kaupunkiin, joista tässä kirjassa on kirjoitettu.
      22:20 Hän, joka näitä todistaa, sanoo: "Totisesti, minä tulen pian." Amen, tule, Herra Jeesus!
      22:21 Herran Jeesuksen armo olkoon kaikkien kanssa. Amen

1.Mooseksen kirja:
      Alussa loi Jumala taivaan ja maan.
      Ja maa oli autio ja tyhjä, ja pimeys oli syvyyden päällä, ja Jumalan Henki liikkui vetten päällä.
      Ja Jumala sanoi: "Tulkoon valkeus." Ja valkeus tuli.
      Ja Jumala näki, että valkeus oli hyvä; ja Jumala erotti valkeuden pimeydestä.
      Ja Jumala kutsui valkeuden päiväksi, ja pimeyden hän kutsui yöksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, ensimmäinen päivä.
      Ja Jumala sanoi: "Tulkoon taivaanvahvuus vetten välille erottamaan vedet vesistä."
      Ja Jumala teki taivaanvahvuuden ja erotti vedet, jotka olivat taivaanvahvuuden alla, vesistä, jotka olivat taivaanvahvuuden päällä; ja tapahtui niin.
      Ja Jumala kutsui vahvuuden taivaaksi. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, toinen päivä.
      Ja Jumala sanoi: "Kokoontukoot vedet, jotka ovat taivaan alla, yhteen paikkaan, niin että kuiva tulee näkyviin." Ja tapahtui niin.
      Ja Jumala kutsui kuivan maaksi, ja paikan, mihin vedet olivat kokoontuneet, hän kutsui mereksi. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
      Ja Jumala sanoi: "Kasvakoon maa vihantaa, ruohoja, jotka tekevät siementä, ja hedelmäpuita, jotka lajiensa mukaan kantavat maan päällä hedelmää, jossa niiden siemen on." Ja tapahtui niin:
      maa tuotti vihantaa, ruohoja, jotka tekivät siementä lajiensa mukaan, ja puita, jotka lajiensa mukaan kantoivat hedelmää, jossa niiden siemen oli. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
      Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kolmas päivä.
      Ja Jumala sanoi: "Tulkoot valot taivaanvahvuuteen erottamaan päivää yöstä, ja olkoot ne merkkeinä osoittamassa aikoja, päiviä ja vuosia,
      ja olkoot valoina taivaanvahvuudella paistamassa maan päälle." Ja tapahtui niin:
      Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman valon hallitsemaan päivää ja pienemmän valon hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
      Ja Jumala pani ne taivaanvahvuuteen, paistamaan maan päälle
      ja hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeästä. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
      Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, neljäs päivä.
      Ja Jumala sanoi: "Viliskööt vedet eläviä olentoja, ja lentäkööt linnut maan päällä, taivaanvahvuuden alla."
      Ja Jumala loi suuret merieläimet ja kaikkinaiset liikkuvat, vesissä vilisevät elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikkinaiset siivekkäät linnut, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä. >> Jakeen lisätiedot
      1:22 Ja Jumala siunasi ne sanoen: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää meren vedet, ja linnut lisääntykööt maan päällä."
      1:23 Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, viides päivä.
      1:24 Ja Jumala sanoi: "Tuottakoon maa elävät olennot, kunkin lajinsa mukaan, karjaeläimet ja matelijat ja metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan." Ja tapahtui niin:
      1:25 Jumala teki metsäeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja karjaeläimet, kunkin lajinsa mukaan, ja kaikki maan matelijat, kunkin lajinsa mukaan. Ja Jumala näki, että se oli hyvä.
      1:26 Ja Jumala sanoi: "Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme; ja vallitkoot he meren kalat ja taivaan linnut ja karjaeläimet ja koko maan ja kaikki matelijat, jotka maassa matelevat."
      1:27 Ja Jumala loi ihmisen omaksi kuvaksensa, Jumalan kuvaksi hän hänet loi; mieheksi ja naiseksi hän loi heidät.
      1:28 Ja Jumala siunasi heidät, ja Jumala sanoi heille: "Olkaa hedelmälliset ja lisääntykää ja täyttäkää maa ja tehkää se itsellenne alamaiseksi; ja vallitkaa meren kalat ja taivaan linnut ja kaikki maan päällä liikkuvat eläimet."
      1:29 Ja Jumala sanoi: "Katso, minä annan teille kaikkinaiset siementä tekevät ruohot, joita kasvaa kaikkialla maan päällä, ja kaikki puut, joissa on siementä tekevä hedelmä; olkoot ne teille ravinnoksi.
      1:30 Ja kaikille metsäeläimille ja kaikille taivaan linnuille ja kaikille, jotka maassa matelevat ja joissa on elävä henki, minä annan kaikkinaiset viheriät ruohot ravinnoksi." Ja tapahtui niin.
      1:31 Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. Ja tuli ehtoo, ja tuli aamu, kuudes päivä.

• Koskee Raamattua

Ilm. 22:18
      Minä todistan jokaiselle, joka tämän kirjan profetian sanat kuulee: Jos joku panee niihin jotakin lisää, niin Jumala on paneva hänen päällensä ne vitsaukset, jotka ovat kirjoitetut tähän kirjaan;

Rinnakkaisviitteet
      5Moos. 4:2 Älkää lisätkö mitään siihen, mitä minä teille määrään, älkääkä ottako siitä mitään pois, vaan noudattakaa Herran, teidän Jumalanne, käskyjä, jotka minä teille annan.
      5Moos. 12:32 Kaikkea, mitä minä käsken, noudattakaa tarkoin. Älkää siihen mitään lisätkö älkääkä siitä mitään ottako pois."
      5Moos. 29:19 niin että, se joka kuulee tämän valan sanat, siunaisi itseänsä sydämessään sanoen: 'Minun käy hyvin, vaikka vaellankin sydämeni paatumuksessa.' Siten hän hukuttaisi kaikki, sekä kostean että kuivan maan. >
      5Moos. 29:20 Herra ei tahdo antaa hänelle anteeksi, vaan silloin suitsuaa Herran viha ja kiivaus sitä miestä vastaan, ja kaikki se kirous, joka on kirjoitettu tähän kirjaan, laskeutuu hänen päällensä, ja Herra pyyhkii pois hänen nimensä taivaan alta.
      Sananl. 30:6 Älä lisää hänen sanoihinsa mitään, ettei hän vaatisi sinua tilille ja ettet valhettelijaksi joutuisi

• (olli)

Vastaavia kirjoituksia pystytään kirjoittamaan milloin vain, ihmiset (melkein kaikki) käyttävät nykyään järkeä ja nuo kirjoitukset on kirjoitettu aikana jolloin elettiin ymmärrystä vailla.

• voi pahvin möivät
        (olli) kirjoitti:

Vastaavia kirjoituksia pystytään kirjoittamaan milloin vain, ihmiset (melkein kaikki) käyttävät nykyään järkeä ja nuo kirjoitukset on kirjoitettu aikana jolloin elettiin ymmärrystä vailla.

Ole hyvä ja kirjoita vastaava kirja niin sitten näemme kuinka onnistut. Sitä odotellessa taitaa suomen valtion velka olla jo biljoonissa....

• rajat ne on apinalla

Mielenkiintoista lukea täällä kuinka ateistit taas inisee. Ensinnäkin kaikki haastatellut olivat tohtori tai professori miehiä eli tieteen tekijöitä. Toisekseen ne jotka ovat aloittaneet tieteiden teon ovat olleet kristittyjä koska kreikkalaiseen filosofiseen mietiskelyyn ei soveltunut asioiden tekeminen tai käsien likaaminen, vaan niiden pohdiskelu. Kolmanneksi, voisiko joku ateisti kertoa missä on todistettu yhdenkään kalaeläimen tullene kuivalle maalle ja jääneen eloon? Saati jonkin alkuelilön kehittyneen älykkääksi ja puheliaaksi henkilöksi ja nyt ei riitä vastaukseksi, että miljardi vuotta sinne ja tänne, sillä tarinalla voi perustella vaikka ladan muuttumiseksi mersuksi! Te itse uskotte miljardi vuosi satuihin ilman mitään todisteita. Kuvaavaa on mun Mary Schweizer löysy vuonna 2006 dinosauruksen verta tämä todiste aineisto sivuutettiin. Kun hän kysyi, mitkä todisteet näille evoluutio uskoville riittävät, vastaus oli " ei mitkään". Niinpä, niin olette raha professoreiden vankeja, jotka eivät luovu miljardi vuosi hulluudestaan vaikka heidät heitettäisiin yliluonnolliseen maailmaan katsomaan! Itse olette täysin sokaistuneita ja uskotte apina humpuukin. Sanoohan sen nyt jo järkikin, kun apinaa katsoo, että ei tuo ole minun sukulaiseni! Näin sitä vaan alkulima uskovaiset täällä riepoo ja hilluu ja itse uskovat vaikka mitä alkulima / apina satuja!!

• (olli)

Todistakaa jumalan olemassa olo muistakaa raamattu on ihmisten kirjoittama,
        Tiede pystyy todistamaan tästä maailmasta, raamattu ei todista vc paperin vertaa.

• ookkona zoolandiasta?
        (olli) kirjoitti:

Todistakaa jumalan olemassa olo muistakaa raamattu on ihmisten kirjoittama,
        Tiede pystyy todistamaan tästä maailmasta, raamattu ei todista vc paperin vertaa.

todista yksikin apina joka muuttui ihmiseksi! Ja jos ei löydy niin tiede ei ole todistanut muuta kuin hulluutta ja apina satuja!

• (olli)
        ookkona zoolandiasta? kirjoitti:

todista yksikin apina joka muuttui ihmiseksi! Ja jos ei löydy niin tiede ei ole todistanut muuta kuin hulluutta ja apina satuja!

Ilmam tiedettä ei olisi sivistystä, eläisimme aavikolla nuotion ääressä palvoen jumalia.

• Rapanhapakko
        (olli) kirjoitti:

Ilmam tiedettä ei olisi sivistystä, eläisimme aavikolla nuotion ääressä palvoen jumalia.

"Rajat ne on apinalla":
        Minä olen apina, sinä olet apina. Eläinkunnan luokittelun mukaan, riippumatta uskotko evoluutioon vai et. Yhtä hyvin voisi inttää, ettei naakka ole varislintu.

Tieteellinen luokittelu

Domeeni: Aitotumaiset Eucarya
        Kunta: Eläinkunta Animalia
        Pääjakso: Selkäjänteiset Chordata
        Alajakso: Selkärankaiset Vertebrata
        Luokka: Nisäkkäät Mammalia
        Alaluokka: Theria
        Osaluokka: Istukkanisäkkäät Eutheria
        Lahko: Kädelliset Primates
        Alalahko: Haplorrhini
        Osalahko: Apinat Simiiformes
        Yläheimo: Ihmisapinat Hominoidea
        Heimo: Isot ihmisapinat Hominidae
        Suku: Ihmiset Homo
        Laji: sapiens

Sitten tuo on ihan lapsellista vedota auktoriteettiin kreationistien oppiarvoista. harva niistä on Suomessakaan on alan miehiä. Ihan muuta tai sitten jotain sivuraidetta, johon ei evoluutio liity. Lääkärien varsinkin kun opintovaatimukset kastsoo, niin sehän on lähinnä mekaniikkaa ja vikojen korjausta kuin automönttööörillä. Paljon pinnallisempi luonnontieteen ymmärrys kuin biologeilla (tiiän kun olen siinäkin koulussa ollut. Tosin keskeytin biologian 2,5 vuoden jälkeen kun tajusin ettei muistini ikinä riiittä kasvintunnistustentteihin. Vaihdoin historiaan, josta valmistuin) Mutta joo siis lääkärin koulutuksessa ei ole mitäään, mikä estäisi uskomasta vaikka Litteään Maahan, jos niikseen tulee. "Ufojen kontaktikenkilö" Rauni-Leena Luukanenkin on lääkäri!

Sitten muistihan Nokia Mission Markku Koivistokin aina kehua olevansa "teologian tohtori". Lahjakkaasti unohtanut teologisen sinänsä hyvän eksegeettisen ja historiallis-kriittisen raamatuntutkimuksen. Ehkä pakkopullana tenttinyt ja sitten heittänyt hurlumheihihhuliksi, tekopyhäksi sellaiseksi.

Ei tohtorin paperitkaan ole niin ihmeellinen asia kuin suuri kansa luulee. Ensin räpistelee maisteriksi vaikka miten huonoin arvosanoin. Sitten kaiken sen voi unohtaa, ja tehdäään väitöskirja jostain ihan pienestä erikoiskysymyksestä. Sellainen ei tee ihmisestä kaikkien alojen asiantuntijaa eikä edes oman alansa asiantuntijaa.

>>>> missä on todistettu yhdenkään kalaeläimen tullene kuivalle maalle ja jääneen eloon

• Simpassiko

Kumpaan ryhmään sinä kuulut?

Apinat (Simiiformes) ovat kädellisten (Primates) lahkoon kuuluvia nisäkkäitä. Ryhmä jaetaan uuden maailman apinoihin (Platyrrhini) ja vanhan maailman apinoihin (Catarrhini).

Vanhan maailman apinat[muokkaa wikitekstiä]

Vanhan maailman apinoista käytetään myös nimeä kapeanenäapinat. Ryhmään kuuluvat lajit ovat alun perin kotoisin Afrikasta ja Aasiasta.
      Yläheimo Cercopithecoidea – vanhan maailman häntäapinat. Ryhmään kuuluu 253 lajia häntäapinoiden heimosta (Cercopithecidae), muun muassa makakit ja paviaanit.
      Yläheimo Hominoidea – ihmisapinat. Ryhmään kuuluu 19 lajia gibbonien (Hylobatidae) ja ihmisapinoiden (Hominidae) heimoista muun muassa oranki‚ gorillat, bonobo, simpanssi ja ihminen.

Minä kuulun tähän ryhmään.

1.Mooseksen kirja:
      5:1 Tämä on Aadamin sukuluettelo. Kun Jumala loi ihmisen, teki hän hänet Jumalan kaltaiseksi.
      5:2 Mieheksi ja naiseksi hän heidät loi ja siunasi heidät ja antoi heille nimen ihminen, silloin kun heidät luotiin.

• ..ihminen.

Uskovainen ei näköjään ymmärrä, vaikka rautalankasta vääntäis, usko sokaisee ajattelu kyvyn.
        Onneksi teitä noin ajattelivia on vähän.

• tosi ja epätosi
        ..ihminen. kirjoitti:

Uskovainen ei näköjään ymmärrä, vaikka rautalankasta vääntäis, usko sokaisee ajattelu kyvyn.

Ajattelitko hyljätä Jumalan Luojana?

Sen peräänkö huutelet.

Minkä hedelmän tuot ..... hyvän ... ja pahantiedon puulta .... jossa tullaan jumalina sanomaan sana.

*Siinäkin puun äärellä sanottiin --- sana ---- "onko Jumala sanonut --- sekä --- ette suinkaan ----- kuole.....

Nyt meillä on kaksi sanomaa... kumman puun sanoma on tosi?

• Huuda hiljempaa
        ..ihminen. kirjoitti:

Niinpä. Kyllä apinausko sokaiseekin apinan ajattelukyvyn. Sokaisee, vaikka rautalangasta vääntäis. Onneksi apinoita on niin vähän, vaikka ovatkin kovaäänisiä palstalla.

• Rapanhapakko

Voithan sinä kuvitella kuuluvasi vaikka appelsiinien ryhmään. Mutta ei maailma niin relativistinen ole, että voisit sen itse valita.

Lentävä Spagettihirviö loi ensin vuoren, puun ja kääpiön. Merirosvot ovat pyhiä olentoja. Ilmastonmuutos johtuu tilastollisestikin todistetusti merirosvojen vähenemisestä (Somalirosvot eivät ole oikeita merirosvoja!) Ja pitäisikö uskoa lapsellista vain teoriaa, että joku "painovoima" vetää esineet alas? Ei vaan tietenkin Lentävä Spagettihirviö vetää ne alas näkymättömällä nuudelimaisella ulokkeellaan! Sen todistaa Älykkään Putoamisen Teoria, jota vaadimme kouluopetukseen!

Ymmärrät sitten kun Lentävä Spagettihirviö on koskettanut sinuakin nuudelimaisella ulokkeellaan.

Tuo siis parodiauskonnosta Pastafarismi.

• tyhjyyden päällä
        tosi ja epätosi kirjoitti:

Ajattelitko hyljätä Jumalan Luojana?

Sen peräänkö huutelet.

Minkä hedelmän tuot ..... hyvän ... ja pahantiedon puulta .... jossa tullaan jumalina sanomaan sana.

*Siinäkin puun äärellä sanottiin --- sana ---- "onko Jumala sanonut --- sekä --- ette suinkaan ----- kuole.....

Nyt meillä on kaksi sanomaa... kumman puun sanoma on tosi?

1Mo 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.

Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on!

Heb 1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

2. Moos 20:11 Sillä -----kuutena--- päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja ksaikki, mitä niissä on, .....

Psalmista 104:30 Sinä lähetät henkesi, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon.

Ja mitä satelliittikuvat näyttävät avaruudesta maan, niin se näyttää tältä.

Job 26:7 Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.

http://www.youtube.com/watch?v=_CzBlSXgzqI

Siinäpä Job kertoo sen, mitä nyt näemme avaruudesta.
        Hän loi
        Näin se on, se on ' ' ripustettu tyhjyyden päälle ''' 3500 vuotta sitten kirjoitettuna.

Se on pojjaat niin, että Luoja voi tehdä, ja se toteutuu...

Meidän langennut ymmärrys sitten jakaa käsityskykyynsä tuon luomisen, aloittaen ihmisen sanasta ....

• (olli)
        Huuda hiljempaa kirjoitti:

Niinpä. Kyllä apinausko sokaiseekin apinan ajattelukyvyn. Sokaisee, vaikka rautalangasta vääntäis. Onneksi apinoita on niin vähän, vaikka ovatkin kovaäänisiä palstalla.

Ette pysty todistamaan onko jumalaa niin ette voi todistaa luomisjuttua.
        Tiede taas kertoo miten se on, koska on hyväksytty malli eämälle, teillä kalevalan tapainen opus

• onko outoa
        Rapanhapakko kirjoitti:

Voithan sinä kuvitella kuuluvasi vaikka appelsiinien ryhmään. Mutta ei maailma niin relativistinen ole, että voisit sen itse valita.

Lentävä Spagettihirviö loi ensin vuoren, puun ja kääpiön. Merirosvot ovat pyhiä olentoja. Ilmastonmuutos johtuu tilastollisestikin todistetusti merirosvojen vähenemisestä (Somalirosvot eivät ole oikeita merirosvoja!) Ja pitäisikö uskoa lapsellista vain teoriaa, että joku "painovoima" vetää esineet alas? Ei vaan tietenkin Lentävä Spagettihirviö vetää ne alas näkymättömällä nuudelimaisella ulokkeellaan! Sen todistaa Älykkään Putoamisen Teoria, jota vaadimme kouluopetukseen!

Ymmärrät sitten kun Lentävä Spagettihirviö on koskettanut sinuakin nuudelimaisella ulokkeellaan.

Tuo siis parodiauskonnosta Pastafarismi.

Luin juuri uutisia tutkimusten mukaan vain 12% suomalaista pitää evoluutiota vääränä, onko yllättävää

• to..
        tyhjyyden päällä kirjoitti:

1Mo 1:1 Alussa loi Jumala taivaan ja maan.

Joh. 1:1 Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on!

Heb 1:10 Ja: "Sinä, Herra, olet alussa maan perustanut, ja taivaat ovat sinun kättesi tekoja;

2. Moos 20:11 Sillä -----kuutena--- päivänä Herra teki taivaan ja maan ja meren ja ksaikki, mitä niissä on, .....

Psalmista 104:30 Sinä lähetät henkesi, ja ne luodaan; ja sinä uudistat maan muodon.

Ja mitä satelliittikuvat näyttävät avaruudesta maan, niin se näyttää tältä.

Job 26:7 Pohjoisen hän kaarruttaa autiuden ylle, ripustaa maan tyhjyyden päälle.

http://www.youtube.com/watch?v=_CzBlSXgzqI

Siinäpä Job kertoo sen, mitä nyt näemme avaruudesta.
        Hän loi
        Näin se on, se on ' ' ripustettu tyhjyyden päälle ''' 3500 vuotta sitten kirjoitettuna.

Se on pojjaat niin, että Luoja voi tehdä, ja se toteutuu...

Meidän langennut ymmärrys sitten jakaa käsityskykyynsä tuon luomisen, aloittaen ihmisen sanasta ....

Itse asiassa sinä ei puhuta pohjoisesta vaan vuoresta nimeltä Zaphon joka ensin oli kaananilaisjumalten vuori, sitten JHWH;n, ja puhe on vanhasta kaananilaisesta luomismyytistä jossa on tuo tyhjyys, joka ei suinkaan tarkoita avaruutta.

"Pohjoisesta (oik. Zaphon -vuorelta) tulee kultainen hohde, pelottava loiste ympäröi Jumalaa" Job 37:22

"Taivaan peruspylväät vavahtelevat pelosta, kun hän ärjyy.

12 Voimallaan hän on taltuttanut meren, taidollaan hän on murskannut itsensä Rahabin*. [

13 Henkäyksellään hän pyyhkäisee taivaan kirkkaaksi, hänen kätensä lävistää kiitävän käärmeen "Job 26 :11

• Tyhmää vain

Onko outoa- tyhmä kysymys.
      Suomi, suomalaiset ovat kristitty kansa vuosisatojen takaa. Viimeiset vuosikymmenet, muutaman sukupolven ajan jo on lapsia "aivopesty" koulussa luopumaan isiensä ja esi-isiensä uskosta. Tilalla annettu apina - oppia muka totuutena. Vanhemmat sukupolvet poistuu luonnollisesti kuvioista ja jäljelle jää vain nämä aivopestyt sukupolvet, jotka eivät totuudesta tiedä mitään. Sitten onkin hyvä kysyä, että kuinka monta % suomalaisista pitää evoluutiota vääränä. Mikähän on hypoteesi? N-liitossa oli sama meininki aikoinaan. Samat vastaukset ja %mielipidekyselyyn. Miksihän?
      Onko suomalaiset näin tyhmiä todellakin.

• hyvä näin

Jumalaa uskovia ei todennäköisesti ei ole tulevaisuudessa

• Rapanhapakko

Suomalaisten esi-isät palvoivat Ukko Ylijumalaa ja muita Kalevalan Jumalia. Ainakin 1200-luvulle asti. Minä polveudun äitini puolelta viikingeistä (itse asiassa viimeisestä pakanallisesta Tanskan kuninkaasta Gorm Vanhasta, (mutta siinä ei ole kehumista, niin tekevät tuhannet muutkin tavikset ja geenithän on sekoittuneet muihin sukuihin), joten sen sukuni jumalia olisivat Odin ja Thor.

Kristinuskohan se "aivopestiin" pakolla suomalaisille. Ja huomaa hellari että teitä varmaan häiritsevästi se oli ennen 1500-lukua KATOLISUUTTA! Kunnes Kustaa Vaasa vaihtoi luterilaisuuteen. Saadakseen luterilaisuuden lupaaman Jumalan vallan hallitsijalle ja tietenkin kirkon varallisuuden takavarikoidakseen.

Mutta äääääks!!! Suomalaiset eivät silloinkaan olleet aikuiskastettuja "uudestisyntyneitä" helluntailaisia! Kylläpä Helevettiin menijöitä riitti :-)

Kummallista, että sen uhrilihan käryä haistelleen ja massamurhanneen heimojumala Jahven ja hänen oletetun poikansa kultti levisi tänne peräpohjolaankin. No, koska Rooman keisarit lopulta poliittista syyistä säätivät sen uskonnon valtionuskonnokseen omien yhtä hurlumhei-kulttiensa sijaan, ja se levisi koko Rooman alueelle ja Rooman perinteen vaikutuspiirin alueelle. Ollen siis katolisuutta, nehän ne kokosivat Raamatunkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      113
      1828
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      151
      1287
    3. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1277
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      49
      992
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      126
      952
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      75
      896
    7. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      824
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      807
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      792
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      771
    Aihe