Robotin vastuu

SJH56

Lehdissä kirjoitellaan itsenäisesti ajelevista robottiautoista, mutta aina niissä vaaditaan kuitenkin ajokelpoinen kuski valvomaan robotin toimintaa. Tällöinhän robotti on hyödytön. Jotta robottiauto voitaisiin ottaa oikeasti käyttöön, pitäisi etukäteen määritellä ehdot, testit ja vastuukysymykset. Tällaiset määrittelyt tulisivat tietysti viranomaisilta eli lähinnä liikenne- ja oikeusministeriöiltä.
Tietääkö kukaan, että jossain maassa olisi tekeillä tällaista lainsäädäntöä, ja miten silloin vastuu määriteltäisiin? Olisiko vastuussa auton omistaja, valmistaja vai liikennekäyttöön hyväksynyt viranomainen?

4

109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • auto omissa käsissä

Minä auton omistajana en missään tapauksessa hyväksyisi vastuuta tietokoneen aiheuttamasta kolarista.

• Sinä juuri sinä kannat vastuun siitä mitä sinun robotti tekee. Jos sinulla on esim. pysäköinti robotti ja käytät sitä ja se kolhaseekin toista autoa ei ole maksumiehestä mitään epäselvyyttä.

• auto omissa käsissä
        autoilija kirjoitti:

Sinä juuri sinä kannat vastuun siitä mitä sinun robotti tekee. Jos sinulla on esim. pysäköinti robotti ja käytät sitä ja se kolhaseekin toista autoa ei ole maksumiehestä mitään epäselvyyttä.

en minä silloin voi koskaan antaa sen robotin liikuttaa sitä autoa.

• probob
        auto omissa käsissä kirjoitti:

en minä silloin voi koskaan antaa sen robotin liikuttaa sitä autoa.

Niinpä, sitten et käytä robottia. Kuitenkin pysäköintirobotin kanssa kuski on periaatteessa koko ajan kiinni puikoissa, eli reaktioaika on hyvä jos jokin menisi väärin... mutta robottiauton tapauksessa ihminen voi olla vaikka lukemassa lehteä/torkkua/puhumassa puhelimeen tms ja ei ehdi tehdä mitään jos robotti meneekin tilttiin kesken moottoritieajon?

Noh, lentokoneet esimerkiksi lentävät jo suurimmalti osin automaattiajolla- ihminen tarttuu puikkoihin vain jos jotain menee pieleen. Näin se ehkä tulee olemaan tulevaisuuden robottiautoissakin. Autopilotti päälle vaan, sitten jos tartut rattiin niin autopilotti kytkeytyy pois. Vastuu on koko ajan ihmisellä, sillä olisi aika tyhjänpäiväistä haastaa jokin auton ECU tai muu boksi oikeuteen :D Noh, auton valmistajalla tulisi tietenkin myös ohjelmointiin vastuukysymys, eli ohjelmavirheiden osalta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Haluan sinut, kuuletko minua.

Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad
      Ikävä
      67
      1232
    2. Hän on tosi

hyvännäköinen. Ei edes ryppyi oo. :D
      Ikävä
      42
      901
    3. Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että
      Maailman menoa
      336
      701
    4. Rakastan häntä

Jumala, rakastan häntä. Haluan olla hänen omansa. Hänen vierellä. Halata häntä.
      Ikävä
      51
      661
    5. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      116
      646
    6. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      51
      638
    7. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      101
      625
    8. Naiselle Kuuleppa Tämä

Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä
      Ikävä
      38
      605
    9. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      76
      592
    10. Onko mun toinen

Puoliskoni täällä, huhuuu 😍❤️ Ihanista ihanin 😚😚
      Ikävä
      56