Huono matematiikassa ja kielissä sekä huono muisti

....................

Minun on niin vaikea sopeutua yhteiskuntaan. Minun oletetaan olevan mukava ja empaattinen ihminen, kun en ole koskaan ollut hyvä matematiikassa tai kielissä. Äitini on samanlainen ja hän on ammatiltaan lähihoitaja. Poikaystäväni on puolestaan matemaattisesti todella lahjakas ja pärjää todella hyvin kielissä. Ei meillä poikaystävän kanssa ole ongelmia siinä, ettei oltaisi samalla aallonpituudella ja tykätään molemmat keskustella kehittävistä asioista.

Ongelmani on kuitenkin työllistyminen. Tiedostan puutteellisen kieli- ja matematiikkapääni, mutta haluaisin silti tehdä henkisesti jotain haastaavaa työtä. Olen siunattu sellaisilla taidoilla, joilla ei ole mitään hyötyä työelämässä. Osaan olla ymmärtävä ja tukeva ihminen. Minulla on hyvä väri- ja muotosilmä sekä osaan kuulema liikkua kauniisti. Olen aina ollut hyvä liikunnassa. Entinen graduohjaajanikin kehui olemustani, mikä ei hirveästi lämmitä, kun ei pahemmin kiinnosta miten ihmiset kokevat minun ulkoisen olemukseni. Oikeasti ärsyttää se, että osaan monia asioita, joilla ei ole mitään arvoa tässä yhteiskunnassa. Lisäksi muistini on todella heikko. Muistan asiat visuaalisesti, minkä takia minun on aivan mahdoton muistaa yksityiskohtia.

Olen jopa harkinnut itsemurhaa sen takia, koska inhoan sitä tunnetta olla lahjaton niissä tärkeissä asioissa. Esimerkiksi työkaverini selitti minulle jotain työtehtävästään ja totesi hetken päästä, että en kuitenkaan ymmärrä asiaa joten antaa olla. Oli todella musertavaa kuulla tämä, mutta ehkä hän on oikeassa. En siis ole virallisesti töissä, vaan työkokeilussa.

Onko muilla samanlaisia ajatuksia? En kaipaa mitään sääliä, vaan jotain mahdollisia ratkaisukeinoja. En kyllä ole varma, voiko asialleni tehdä muuta kuin oppia hyväksymään asiat.

Olen tähän mennessä tehnyt seuraavat ratkaisut elämäni suhteen: En korosta ulkonäköäni (ei tule sitten siitä kommenttia, vaan keskitytään asiaan), pistin välit poikki isääni (ihmettelee aina sitä kuinka en pärjää kielissä ja matematiikassa, ihan kuin itse nauttisin tilanteesta), välttelen sanomasta mielipiteitä rationaalisista asioista työpaikalla, koska pelkään, että kiinnitän vääriin asioihin huomiota, vietän aikaani yksin (eipähän tarvitse selitellä sitä, että huolimatta idiootin ajattelusta ei ole kiinnostunut puhumaan idioottimaisista aiheista), analysoin ja etsin keinoja miten voin paikata lahjattomuuteni puutteita (olen äärimmäisen järjestelmällinen käytännöntöissä ja puhun hyvin jäsennellysti), koitan hyväksyä itseäni (aivan mahdotonta, kun toinen siskoistani on ekonomi ja toinen insinööri)...

2

126

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suicide scherzo

      Muistaakseni sinulla on myös mielenterveydellisiä ongelmia, vai olenko käsittänyt väärin?

      Miksi haluaisit tehdä älyllisesti haastavaa työtä? Taustasi huomioiden luultavasti pärjäisit huomattasti helpommin ja paremmin jossain vähemmän vaativassa työssä. Naisena et luultavasti ole kiinnostunut niin paljon rahasta?

      Helpommassa työssä pärjäisit ja voit yrittää löytää tarvittavan älyllisen stimulaation yms. jostain työn ulkopuolelta.
      Monilla ihmisillä myös työkaverit ovat tärkeitä sosiaalisesti mutta jos et tule heidän kanssa niin toimeen, niin tämänkin tarpeen tyydytyksen joudut etsimään jostain muualta.

      Nuoruuteen toki kuuluu kaikenlaisia ongelmia eikä niistä välty juuri kukaan.

    • NimbleMind

      Kuulepas nyt. Tärkeät asiat määrittelee jokainen itse. Lahjakkuutta on niin montaa lajia, kuin on maailmassa asioita, joita ihminen voi tehdä. Jos sinun vahvuutesi eivät ohjaa sinua insinööriksi tai ekonomiksi, ehkä voit miettiä tekeväsi jotain muuta? Sinä itse määrität mikä on sinulle tärkeää. Mistä sinä nautit? Mikä on haastavaa, mutta samalla palkitsevaa? Kyllä tässä maailmassa on ammatteja ja työpaikkoja vaikka minkälaisia.

      Ala tanssijaksi tai näyttelijäksi? Liikunnanohjaajaksi? Psykologiksi? Tee jotain kinesteettisesti, visuaalisesti tai kirjallisesti (puhe) vaativaa, jos lahjakkuutesi ovat siellä. Jotain missä olet tekemisissä ihmisten kanssa. Ei tämä nyt niin vaikeaa pitäisi olla kun näin miettii, eihän? :) Tsemppiä sinulle!

      PS. Jos määrittelet itsesi sen kautta, ettet osaa jotain asiaa, et tule sitä takuulla koskaan oppimaan. Jos taas hyväksyt asian NYKYtason ja kehität sitä, tietäen, että voit siinä kehittyä, varmasti kehityt. Samalla kun vapaudut näistä kahleista, noille viimeisen kappaleesi asioillekin tulee tapahtumaan kummia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe