KOLMINAISUUSOPPI TULI KUMOTUKSI, JO ENNEN SEN SYNTYÄ

Keskustelun avaaja

Keskustelun avaukseksi on syytä laittaa esille kristikunnan uskontunnustuksen pääkulmakiven muodostavan Athanasiuksen uskontunnustuksen, jossa kristikunta määrittelee palvomansa kolmiyhteisden jumaluuden.

Nämä kolme alla olevaa lainausta on poimittu ev.lut. kirkon tunnustuskirjasta: "Athanasiuksen uskontunnustus"

"Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala ..."

"Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias..."

"Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia..."

99

146

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lue se Raamatusta!

Pyhästä Raamatusta poimittuja totuuksia taivaissa olevan Herran Jeesuksen asemasta Isänsä rinnalla. Jeesuksen yläpuolella on häntä korkeampi henki, Kaikkivaltias Jumala. Jeesus ei siten ole Kaikkivaltias, eikä siten samanarvoinen asemassaan kuin mitä hänen Isänsä hänen Jumalanaan on.

Jeesus oli jo taivaissa, Isänsä luona, kun hänen valitsemansa apostoli Paavali kirjoitti kirjeensä seurakunnille. Tässä joitakin kirjeitä, joissa hän viittaa Kaikkivaltiaaseen Jumalaan Jeesuksen Jumalana ja Isänä, ja Jeesukseen Kristukseen Herrana.

"5. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
      6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on" 1. Korinttilaisille 8: 5, 6. http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.8.html

"2. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta
      3. Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,"
      2. Korinttilaisille 1: 2, 3 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Kor.1.html

"2. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!
      3. Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa," Efesolaisille 1: 2, 3.
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ef.1.html

"3. Me kiitämme Jumalaa, Herramme Jeesuksen Kristuksen Isää, aina kun rukoilemme teidän edestänne," Kolossalaisille 1: 3. http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Kol.1.html

” - - kun muistelen teitä rukouksissani,
      17. anoen, että meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala, kirkkauden Isä, antaisi teille viisauden ja ilmestyksen Hengen hänen tuntemisessaan ” Efesolaisille 1:16, 17
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ef.1.html

• 44444444444444444444

OIKEIN ymmärretty, hyvä että niitä vielä löytyy tältä palstalta.

• KOL.2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

JOH.1:1Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        2. Hän oli alussa Jumalan tykönä.
        3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta

JOH.10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."
        JOH:14:9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

Eivät varmasti silloin nähneet luotua olentoa jos on sama kuin on nähnyt Isän

• Samanmielisiä
        totuusvoittaaaina kirjoitti:

KOL.2:9 Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti,

3. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan, ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on.
        14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta

JOH:14:9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?

Kommentoit:
        "JOH.10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."

Mitä tuo tarkoittaa? Raamattu selittää itse itseään,

"21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat," Joh. 17:21

" että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - 23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä," Joh. 17: 22,23

"10. Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus." 1. Kor.1:10 KR-33

"10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä." 1.Kor.1:10 KR-92

"10 Mutta minä kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, että puhuisitte kaikki yhtäpitävästi ja ettei keskuudessanne olisi jakaumia, vaan että olisitte sopivasti yhteen liittyneitä samanmielisinä ja samassa ajatussuunnassa. " 1. Kor. 1:10 UM

• Tullut niin isäänsä

Kommentoit:
        "JOH:14:9. Jeesus sanoi hänelle: "Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua, Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: 'Näytä meille Isä'?"

Mitä tuo tarkoittaa? Raamattu selittää itse itseään.

"19 Jeesus vastasi juutalaisille näin:
        "Totisesti, totisesti: ei Poika voi tehdä mitään omin neuvoin, hän tekee vain sitä, mitä näkee Isän tekevän. Mitä Isä tekee, sitä tekee myös Poika. " Joh. 5:19 KR-38

"28 Niinpä Jeesus jatkoi: "Sitten kun olette korottaneet Ihmisen Pojan, te ymmärrätte, että minä olen se joka olen enkä tee mitään omin neuvoin, vaan puhun niin kuin Isä on minua opettanut." Joh.8:28 KR-38

"15 Hän on näkymättömän Jumalan kuva, esikoinen, ennen koko luomakuntaa syntyny" Kol. 1:15 KR-38

"1. Sittenkuin Jumala muinoin monesti ja monella tapaa oli puhunut isille profeettain kautta,
        2. on hän näinä viimeisinä päivinä puhunut meille Pojan kautta, jonka hän on pannut kaiken perilliseksi, jonka kautta hän myös on maailman luonut
        3. ja joka, ollen hänen kirkkautensa säteily ja hänen olemuksensa kuva ja kantaen kaikki voimansa sanalla, on, toimitettuaan puhdistuksen synneistä, istunut Majesteetin oikealle puolelle korkeuksissa," Hep. 1:1-3 KR-38

• Jeesus selitti

Kommentoit:
        "JOH.1:1Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta"

"5. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
        6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa." 1. Kor. 8:5,6 KR-38.

• ai äm gaad? OMG!
        Samanmielisiä kirjoitti:

Kommentoit:
        "JOH.10:30 Minä ja Isä olemme yhtä."

Mitä tuo tarkoittaa? Raamattu selittää itse itseään,

"21. että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat," Joh. 17:21

" että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä - 23. minä heissä, ja sinä minussa - että he olisivat täydellisesti yhtä," Joh. 17: 22,23

"10. Mutta minä kehoitan teitä, veljet, meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen, että kaikki olisitte puheessa yksimieliset ettekä suvaitsisi riitaisuuksia keskuudessanne, vaan pysyisitte sovinnossa ja teillä olisi sama mieli ja sama ajatus." 1. Kor.1:10 KR-33

"10 Veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimeen kehotan teitä kaikkia pitämään keskenänne yhtä, välttämään hajaannusta ja elämään yksimielisinä." 1.Kor.1:10 KR-92

"10 Mutta minä kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, että puhuisitte kaikki yhtäpitävästi ja ettei keskuudessanne olisi jakaumia, vaan että olisitte sopivasti yhteen liittyneitä samanmielisinä ja samassa ajatussuunnassa. " 1. Kor. 1:10 UM

Sanamiehen mukaan minä,
        joka olen Jeesuksen opetulapsi,
        ja *yhtä*
        hänen kanssaan,
        niinkoska olen yhtä Jeesuksen kanssa ==>
        olenkin siis JUMALA: ??????

• nameless spirit
        Jeesus selitti kirjoitti:

Kommentoit:
        "JOH.1:1Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala.
        14. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta"

6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa." 1. Kor. 8:5,6 KR-38.

YKSI Jumala:Isä.

Yksi Herra, Jeesus Kristus joka
        istuuIsänsä oikealla puolella.

Missäs se pyhä henki istus jos olis kolminaisuus totta?

• Heerne
        nameless spirit kirjoitti:

Jeesus lähetti Pyhän hengen tänne maanpäälle. Olisit kyllä tiennyt tämän jos olisit saanut luvan lukea Raamattua.

• Eli kolmiyhteinen Jumala olisi kumottu jo ennen maailman luomista????

• Missä on?
        Heerne kirjoitti:

Jeesus lähetti Pyhän hengen tänne maanpäälle. Olisit kyllä tiennyt tämän jos olisit saanut luvan lukea Raamattua.

Eikö Pyhä Henki olekaan Jumala, osa kolmiyhteistä jumaluutta? Jumala on taivaassa, miksi Pyhä Henki ei ole myös siellä, jossa Jumala - kolmiyhteinen jumaluutenne on, jos Pyhä Henki on yksi osa kolminaisuudestanne?

• Athanasius

Eli kolmiyhteinen Jumala olisi kumottu jo ennen maailman luomista????

Pesepäs ArTTo ne kaljapärskeet ja pizzaroiskeet lukulaseistasi,
        ja lue otsikko uudemman kerran.
        MITÄ siinä lukeekaan?

Sulla todellakin on vaikeuksia lukemisessa,
        hae jo apua tohon dyslexiaan.

• Sanavoima

Luomattomanko he näkivät arto?Luomaton EI SYNNY tai ole mitenkään synnytettävissä.Jeesus SYNTYI.Jumala ei synny,sillä silloin hän häpäisisi itsensä.Jumala Jahve ei toimi niin.Raamatussa selvästi sanotaan,ETTEI JUMALAA KUOLEMATTA NÄE..2.Moos.33:23.Kun minä sitten siirrän pois käteni,näet sinä minun selkäpuoleni,MUTTA MINUN KASVOJANI EI VOI KUKAAN KATSOA..Jae.20.todistaa samaa.Jumalan kasvoja EI VOI NÄHDÄ..Vain Jeesuksessa voi nähdä Jumalan,sillä hän on Jumalan täydellinen kuva ja kunnia.Jeesus ei silti ole sama,kuin Jahve Jumala.Jeesus raamatussa keskustelee Aabrahamin kanssa,ISÄNSÄ NIMESSÄ.1.Moos.18:22-33..Jeesus itse sanoi:Aabraham,teidän isänne,riemuitsi siitä,että hän oli näkevä minun päiväni,ja hän näki sen ja iloitsi.Joh.8:56..Samoin Jesaja näki Jeesuksen taivaallisessa loistossaan.Jes.6:1-5..hän sanoo häntä kuninkaaksi,EI JUMALAKSI..Tässä on Jeesus ISÄNSÄ NIMESSÄ..Jeesus on Jumalan Jahven Esikoinen ja luotu.Sananl.8.luku.jae.22.ssa hän todistaa itsestään..Jos kolm.oppi olisi Jumalasta,niin miksi Jumala ilmoittaa nimensä yksikössä,ei monikossa?Kyseessä on raamatusta tietämättömien ja Jumalan voimasta tietämättömien harhautus ja tämä väärä henki oli myös saddukeuksilla.Matt.22:29.

• Sanavoima
        nameless spirit kirjoitti:

Älä välitä nm.nameless spirit.Nuo vastustajat EIVÄT OLE LUKENEET ILM.KIRJAA.Pyhää Henkeä EI KUVATA hahmoksi mitenkään,vaan 7.tulisoihduksi ja eläväksi vedeksi.ilm.4:5..Ilm.22:1..Jeesustakaan he eivät tunne.He luulevat tuntevansa,mutta Jeesus itse vastaa heille:Menkää pois minun luotani,te laittomuuden tekijät!En ole koskaan tuntenut teitä..Matt.7:21-23..he tekevät Jeesus nimeä käyttäen tunnustekoja,mutta he eivät edes tunnusta häntä Jumalan Pojaksi,vaan ylentävät häntä Jahven tasolle,jota Jumala ei hyvällä katso..Jes.42:8

• Sanavoima

Eli kolmiyhteinen Jumala olisi kumottu jo ennen maailman luomista????

Aivan.Kolm.oppi on psykologinen harha.Ei ole kolm.oppia raamatussa,ei myös ennen luomista.

• Raaamattu ei ole kumonnut

MATT.28:19. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen

• Etkö käsitä?
        Missä on? kirjoitti:

Eikö Pyhä Henki olekaan Jumala, osa kolmiyhteistä jumaluutta? Jumala on taivaassa, miksi Pyhä Henki ei ole myös siellä, jossa Jumala - kolmiyhteinen jumaluutenne on, jos Pyhä Henki on yksi osa kolminaisuudestanne?

Isä, Poika ja Pyhä Henki ovat kolme eri persoonaa (eli he voivat siis olla eri paikassa eri aikaan). He ovat kuitenkin yksi Jumala. Tämä on kolminaisuuden sisältö. Ei mikään muu.

• En kommentoi

Kovin vähän on syntynyt keskustelua..

• Heerne

""5. Sillä vaikka olisikin niin sanottuja jumalia, olipa heitä sitten taivaassa tai maassa, ja niitä on paljon semmoisia jumalia ja herroja,
      6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on" 1. "

Tässä Paavali tosiaan toteaa, että seurakunnan pää on nyt Herra Jeesus Kristus. On vain yksi Herra eli Jeesus - ei siis Jehova. Tästä syystä me olemme kristittyjä eli Jeesuksen todistajia- Jehovan todistajat ovat jokin oma uskontonsa, joka on ottanut oudolla tavalla vaikutteita kristinuskosta.

Jos myös Jehova olisi seurakunnan pää, niin olisikin jo kaksi Herraa.

Ja tämän Jeesuksen kautta on KAIKKI - ja vain Jumalan kautta on kaikki luotu Jumalan sanalla. Tämä todistaa, että Jeesus on myös Jumala.

• Heerne

"2. Armo teille ja rauha Jumalalta, meidän Isältämme, ja Herralta Jeesukselta Kristukselta
      3. Kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala,"

Tässä muuten Paavali kauniisti todistaa, että Jeesus on Jumalan Poika eli siis Jumala.

• Luetun ymmärtäminen

Minun mielestäsi tuossa 3. jakeessa lukee näin, että "kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä". Eli Herra Jeesus on Kristus, ja hänelläkin on Jumala, hänen Isänsä. Ja tuossa 2. jakeessa Jumala on eri kuin Herra. Jeesuksen olevan Kristus sekä Herra, ja hänen Isänsä olevan Jumala.

Ei tuossa sanota, että Jeesus Kristus olisi Jumala, vaan että hän on Herra. Eikä tuossa sanota Jeesuksen Isän olevan Herra vaan että Jeesuksen Isä on Jumala.

• Heerne
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

Minun mielestäsi tuossa 3. jakeessa lukee näin, että "kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä". Eli Herra Jeesus on Kristus, ja hänelläkin on Jumala, hänen Isänsä. Ja tuossa 2. jakeessa Jumala on eri kuin Herra. Jeesuksen olevan Kristus sekä Herra, ja hänen Isänsä olevan Jumala.

Ei tuossa sanota, että Jeesus Kristus olisi Jumala, vaan että hän on Herra. Eikä tuossa sanota Jeesuksen Isän olevan Herra vaan että Jeesuksen Isä on Jumala.

"Minun mielestäsi tuossa 3. jakeessa lukee näin, että "kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä"."

Hyvin luit!! Näinhän siinä lukee :)

Tämähän merkitsee kuten sanoin, että Jeesus oli Jumalan Poika eli Jumala itsekin. Amen

Lisäksi Jeesus on meihin ihmisiin päin seurakunnan Herra. Tämänkin olit tosi hyvin oivaltanut.

• Johannes 17:3
        Heerne kirjoitti:

"Minun mielestäsi tuossa 3. jakeessa lukee näin, että "kiitetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä"."

Hyvin luit!! Näinhän siinä lukee :)

Tämähän merkitsee kuten sanoin, että Jeesus oli Jumalan Poika eli Jumala itsekin. Amen

Lisäksi Jeesus on meihin ihmisiin päin seurakunnan Herra. Tämänkin olit tosi hyvin oivaltanut.

Ei tuossa noin lue, kuten väännät asiaa. Ei siinä siten lue, että Jeesus oli Jumala itsekin. Ei, vaan siinä lukee niin kuin siinä lukee, että Jeesus on Herra, mutta hänen Isänsä on Jumala, kuten Raamattu kertoo Jeesuksen sanoneen, että " että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

• Johannes 17:5
        Johannes 17:3 kirjoitti:

Ei tuossa noin lue, kuten väännät asiaa. Ei siinä siten lue, että Jeesus oli Jumala itsekin. Ei, vaan siinä lukee niin kuin siinä lukee, että Jeesus on Herra, mutta hänen Isänsä on Jumala, kuten Raamattu kertoo Jeesuksen sanoneen, että " että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen."

Johanneksen 17. lukuun on kirjoitettu ylös opetukseksi Jeesuksen Isälleen esittämä rukous. Tuosta rukouksesta voimme oppia että myöskin varmistua siitä, mikä valtasuhde Jeesuksella on suhteessa Isäänsä. Jeesus rukouksessaan ilmaisee Isänsä olevan AINOA todellinen Jumala. Jeesus ei ilmaissut tuossa yhteydessä olevansa samaa jumaluutta Isänsä kanssa, eikä siten antanut tukea kolminaisuusoppikäsitteelle, joka vallitsee kristikunnan keskuudessa. Jeesus tiesi tuota rukousta esittäessään, että hän oli ollut taivaissa Isänsä luona ennen kuin hänen Isänsä oli lähettänyt hänet maan päälle. Joten hän tiesi missä asemassa hän oli ollut taivaissa ennen maan päälle tuloaan ja mihin asemaan hän pääsisi palattuaan taivaisiin takaisin Isänsä luo. "5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä."

• Heerne
        Johannes 17:3 kirjoitti:

"Ei tuossa noin lue, kuten väännät asiaa. Ei siinä siten lue, että Jeesus oli Jumala itsekin."

Siinä lukee - kuten jo ehdin todetakin - että Jumala on Jeesuksen Isä. Eli Jeesus on Jumalan Poika eli Jeesus on myös se Jumala.

Ihmisen poika on ihminen, kissan poikanen on kissa, hevosen varsa on hevonen, Jumalan Poika on Jumala.

Mot

• Heerne
        Johannes 17:5 kirjoitti:

Johanneksen 17. lukuun on kirjoitettu ylös opetukseksi Jeesuksen Isälleen esittämä rukous. Tuosta rukouksesta voimme oppia että myöskin varmistua siitä, mikä valtasuhde Jeesuksella on suhteessa Isäänsä. Jeesus rukouksessaan ilmaisee Isänsä olevan AINOA todellinen Jumala. Jeesus ei ilmaissut tuossa yhteydessä olevansa samaa jumaluutta Isänsä kanssa, eikä siten antanut tukea kolminaisuusoppikäsitteelle, joka vallitsee kristikunnan keskuudessa. Jeesus tiesi tuota rukousta esittäessään, että hän oli ollut taivaissa Isänsä luona ennen kuin hänen Isänsä oli lähettänyt hänet maan päälle. Joten hän tiesi missä asemassa hän oli ollut taivaissa ennen maan päälle tuloaan ja mihin asemaan hän pääsisi palattuaan taivaisiin takaisin Isänsä luo. "5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä."

"Johanneksen 17. lukuun on kirjoitettu ylös opetukseksi Jeesuksen Isälleen esittämä rukous. Tuosta rukouksesta voimme oppia että myöskin varmistua siitä, mikä valtasuhde Jeesuksella on suhteessa Isäänsä."

Jeesus tosiaan rukoili näin maanpäällä ollessaan eli ollessaan ihminen Jeesus.

Jeesus ei tietenkään ihmisenä ollessaan ollut Jumala, vaan Jeesus ihmisenä ollessaan oli.... hmmmm ..... ihminen :) EIkös olekin yksinkertaista? Nyt varmaan ymmärrät?

Taivaassa ollesaan Jeesus oli tietenkin se sama Jumala kuin Isäkin. Vai väittääkö Jehovan todistajat että on useampi Jumala?

Mistä tiedämme että Jeesus on taivaassa ollessaan Jumala. Sen tiedämme lukemalla Raamattua näin lukien "5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä."

Jeesus anoi takaisin omaa jumaluuttaan ja sitä kirkkautta eli olemusmuotoa, mikä Hänellä oli Jumalan luona jo ennen maailman syntyä. Raamatun mukaan Jeesus on syntynyt .... uskallatko lukea ... SYNTYNYT .... ennenkuin mitään vielä oli. Jeesusta ei siis ole luotu - Jeesus on syntynyt.

• Perustelehan
        Heerne kirjoitti:

"Johanneksen 17. lukuun on kirjoitettu ylös opetukseksi Jeesuksen Isälleen esittämä rukous. Tuosta rukouksesta voimme oppia että myöskin varmistua siitä, mikä valtasuhde Jeesuksella on suhteessa Isäänsä."

Jeesus ei tietenkään ihmisenä ollessaan ollut Jumala, vaan Jeesus ihmisenä ollessaan oli.... hmmmm ..... ihminen :) EIkös olekin yksinkertaista? Nyt varmaan ymmärrät?

Taivaassa ollesaan Jeesus oli tietenkin se sama Jumala kuin Isäkin. Vai väittääkö Jehovan todistajat että on useampi Jumala?

Mistä tiedämme että Jeesus on taivaassa ollessaan Jumala. Sen tiedämme lukemalla Raamattua näin lukien "5 Isä, kirkasta sinä nyt minut, ota minut luoksesi ja anna minulle se kirkkaus, joka minulla oli sinun luonasi jo ennen maailman syntyä."

Jeesus anoi takaisin omaa jumaluuttaan ja sitä kirkkautta eli olemusmuotoa, mikä Hänellä oli Jumalan luona jo ennen maailman syntyä. Raamatun mukaan Jeesus on syntynyt .... uskallatko lukea ... SYNTYNYT .... ennenkuin mitään vielä oli. Jeesusta ei siis ole luotu - Jeesus on syntynyt.

Millä perusteella Jumala?

• Eri asioita
        Heerne kirjoitti:

"Ei tuossa noin lue, kuten väännät asiaa. Ei siinä siten lue, että Jeesus oli Jumala itsekin."

Siinä lukee - kuten jo ehdin todetakin - että Jumala on Jeesuksen Isä. Eli Jeesus on Jumalan Poika eli Jeesus on myös se Jumala.

Ihmisen poika on ihminen, kissan poikanen on kissa, hevosen varsa on hevonen, Jumalan Poika on Jumala.

Mot

Jumala on henki, joten hänen jälkeläisensa ovat henkiä. Ihminen on lihallinen, ja ihmisen jälkeläiset ovat ihmisiä, lihallisia ihmisiä.

Asemaa kuvaavia arvonimiä ovat Jumala, Herra, Kristus, Kuningas, Presidentti.
        Suomen presidentti Sauli Niinistöllä on jälkeläisiä, poikia, ja he ovat Sauli-ihmisen jälkeläisinä ihmisiä, mutta eivät ole presidenttejä, vaikka Sauli Niinistö on presidentti. Presidentti onkin, kuten Jumalakin, arvonimiä, jotka kuvaavat tiettyä asemaa.

Tuossa kun mainitsit hevosen, niin myös niillä voi olla arvonimiä. Joku hevonen voi olla arvonimeltään ravikuningas. Mutta ei ravikuninkaan varsa ole ravikuningas, vaan se on hevonen, kuten on emonsakin.

• Heerne
        Eri asioita kirjoitti:

Jumala on henki, joten hänen jälkeläisensa ovat henkiä. Ihminen on lihallinen, ja ihmisen jälkeläiset ovat ihmisiä, lihallisia ihmisiä.

Asemaa kuvaavia arvonimiä ovat Jumala, Herra, Kristus, Kuningas, Presidentti.
        Suomen presidentti Sauli Niinistöllä on jälkeläisiä, poikia, ja he ovat Sauli-ihmisen jälkeläisinä ihmisiä, mutta eivät ole presidenttejä, vaikka Sauli Niinistö on presidentti. Presidentti onkin, kuten Jumalakin, arvonimiä, jotka kuvaavat tiettyä asemaa.

Tuossa kun mainitsit hevosen, niin myös niillä voi olla arvonimiä. Joku hevonen voi olla arvonimeltään ravikuningas. Mutta ei ravikuninkaan varsa ole ravikuningas, vaan se on hevonen, kuten on emonsakin.

"Jumala on henki, joten hänen jälkeläisensa ovat henkiä. Ihminen on lihallinen, ja ihmisen jälkeläiset ovat ihmisiä, lihallisia ihmisiä. "

Jumalan olemuksesta emme tiedä mitään. Jumala voi myös ilmestyä ihmiselle näkyvästi kuten ne miehet, jotka Aabraham kohtasi.

Kun Jeesus oli ihmisenä, niin Hän oli ihminen. Jeesus oli ottanut orjan muodon eli oli olemukseltaan kuten ihminen.

Jumala on Jumala ja kuten huomasitkin niin Jumalalla on myös arvonimiä - kuten Isä, Kuningas, Luoja, ....Nämä ovat niitä arvonimiä joita kyllä löytyy Raamatusta.

Jumalalla on myös nimi Jahve. Tämän unohdit nyt hetkellisesti kuten Jehovan todistajien on tapana. Eikä arvonimellä oli persoonanimeä. USAssa olevat manipulaattorit ehkä vahingossa .... hmm ... ovat unohtaneet kertoa tämän sinulle.

• Heerne
        Perustelehan kirjoitti:

Millä perusteella Jumala?

Mitähän mun nyt sitten pitäisi perustella? Ei tässä kuule nyt Jehovan todistajille tyypilliset venkoilut nyt enää auta. Olkaa edes rehellisiä kun keskustelette.

• Raamatussa
        Heerne kirjoitti:

"Jumala on henki, joten hänen jälkeläisensa ovat henkiä. Ihminen on lihallinen, ja ihmisen jälkeläiset ovat ihmisiä, lihallisia ihmisiä. "

Jumalan olemuksesta emme tiedä mitään. Jumala voi myös ilmestyä ihmiselle näkyvästi kuten ne miehet, jotka Aabraham kohtasi.

Kun Jeesus oli ihmisenä, niin Hän oli ihminen. Jeesus oli ottanut orjan muodon eli oli olemukseltaan kuten ihminen.

Jumala on Jumala ja kuten huomasitkin niin Jumalalla on myös arvonimiä - kuten Isä, Kuningas, Luoja, ....Nämä ovat niitä arvonimiä joita kyllä löytyy Raamatusta.

Jumalalla on myös nimi Jahve. Tämän unohdit nyt hetkellisesti kuten Jehovan todistajien on tapana. Eikä arvonimellä oli persoonanimeä. USAssa olevat manipulaattorit ehkä vahingossa .... hmm ... ovat unohtaneet kertoa tämän sinulle.

Kirjoitit:
        "Jumalan olemuksesta emme tiedä mitään."

Jumala on ilmaissut itsensä ihmisille Pyhässä Raamatussa.

__

LUE ENSIN RAAMATUSTA:

" 24 Jumala on henki, - -" http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.4.html#24

"17 Herra on Henki, - -" http://www.evl.fi/raamattu/1992/2Kor.3.html#17

Tämä ei tarkoita sitä, että Jumala olisi persoonaton, ruumiiton voima kuten tuuli. Raamattu todistaa kiistattomasti hänen olevan persoona; hänellä on myös olinpaikka, joten Kristus saattoi sanoa olevansa ”menossa Isän luo" ”ilmaantuakseen – – Jumalan kasvojen eteen meidän puolestamme". Ja hän on nimestä tunnistettava Persoona.

LUE SE RAAMATUSTA:

"28 Isän luota minä olen lähtenyt ja tullut tähän maailmaan, ja nyt minä jätän maailman ja menen takaisin Isän luo." http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.16.html#28

"24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme." http://www.evl.fi/raamattu/1992/Hepr.9.html#24

” 43 niin kuule se asuinsijaasi taivaaseen” http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kun.8.html#43

” 4 Herra [ Jehova, JHWH] on pyhässä temppelissään, hänen valtaistuimensa on taivaassa. Hänen silmänsä näkevät kaiken, hänen katseensa tutkii ihmissydämet.” http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.11.html#4

5 Onko ketään Herran [Jehova, JHWH], meidän Jumalamme, vertaista? Hän istuu valtaistuimellaan korkeuksissa 6 mutta näkee alas maan syvyyksiin. Ei ole taivaassa, ei maassa ketään hänen vertaistaan.” http://www.evl.fi/raamattu/1992/Ps.113.html#5

Ensimmäisen Mooseksen kirjan 6:3:ssa Jumala käyttää ilmausta ”minun henkeni” (ru•ḥi′), jonka merkitys voi olla ’minä, henki’, samoin kuin hänen käyttämänsä sanan ”sieluni” (naf•ši′) merkitys on ’minä, persoona’ tai ’persoonani’ (Jesaja 1:14) Näin hän asettaa taivaallisen asemansa henkenä maallisen, lihallisen ihmisen aseman vastakohdaksi.

LUE SE RAAMATUSTA:

” 3. Silloin Herra sanoi: "Minun Henkeni ei ole vallitseva ihmisessä iankaikkisesti, koska hän on liha. Niin olkoon hänen aikansa sata kaksikymmentä vuotta." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Moos.6.html #3

” 14. Minun sieluni vihaa teidän uusiakuitanne ja juhla-aikojanne; - -” http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jes.1.html#14

• Palvonnan kohde
        Heerne kirjoitti:

Mitä tahansa palvonnan kohdetta voidaan sanoa jumalaksi, koska palvoja pitää sitä itseään mahtavampana ja osoittaa sille uskonnollista kunnioitusta.

"19. heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä."
        Fil. 3:19 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Fil.3.html

"8. Ei ole sinun vertaistasi, Herra, jumalien joukossa, eikä ole vertaa sinun töillesi." Psal.86:8 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ps.86.html

6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. " 1.Kor.8:5,6 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.8.html

"5. Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat"
        Psal.96:5 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ps.96.html

• Heerne
        Palvonnan kohde kirjoitti:

Mitä tahansa palvonnan kohdetta voidaan sanoa jumalaksi, koska palvoja pitää sitä itseään mahtavampana ja osoittaa sille uskonnollista kunnioitusta.

"19. heidän loppunsa on kadotus, vatsa on heidän jumalansa, heidän kunnianaan on heidän häpeänsä, ja maallisiin on heidän mielensä."

"8. Ei ole sinun vertaistasi, Herra, jumalien joukossa, eikä ole vertaa sinun töillesi." Psal.86:8 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ps.86.html

6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. " 1.Kor.8:5,6 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.8.html

"5. Sillä kaikki kansojen jumalat ovat epäjumalia, mutta Herra on tehnyt taivaat"

"Kirjoitit:

Jumala on ilmaissut itsensä ihmisille Pyhässä Raamatussa."

Kuten jo ehdin tuolla edellä todeta (et ehkä hoksannut), että Jumalan olemuksesta emme tiedä mitään. Meillä on vain se, mitä Jumala itse sanassaan meille itsestään ilmoittaa.

Jumala ja myös Jeesus käyttää itsestään ilmausta "Minä olen se mikä minä olen" taikka "Minä olen" ja tästä ilmauksesta tulee Jumalan pernoonanimi - Jahve. Samoin Jumala ilmoittaa meille Sanassaan monissa eri yhteyksissä suoraan ja epäsuoraan, että on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Nämä kolme ilmausta ovat monissa kohdin samassa virkkeessä ja on selvää, että näillä kolmella ilmauksella itsestään Jumala haluaa meille paljonkin viestiä. On surullista, että Jehovan todistajat eivät ota todesta sitä mitä Jumala meille niin kauniisti ilmoittaa - ei riitä se että tuo hyviä jakeita tänne meille luettavaksi. Ne täytyisi myös uskoa Jumalan sanana :)

• Heerne
        Palvonnan kohde kirjoitti:

"6. niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä, josta kaikki on ja johon me olemme luodut, ja yksi Herra, Jeesus Kristus, jonka kautta kaikki on, niin myös me hänen kauttansa. " 1.Kor.8:5,6"

Mika jae!! Kannattaa lukea tarkkaan ja myös kannattaisi Jehovan todistajien ottaa tämä jae ihan tosissaan eikä vain robottimaisesti lukea sitä.

Tässä Jumala ilmaisee asetelman seurakuntaansa päin. Meillä on - siis nyt seurakunnassa - yksi Jumala ja yksi Herra - Jeesus Kristus - jonka tehtävä on nyt olla seurakunnan pää eli Herra. Jeesuksen kautta KAIKKI on ja me sitten Jeesuksen kautta. Emme siis Jahven kautta.

• Turhaa, aivan turhaa
        Heerne kirjoitti:

Mitähän mun nyt sitten pitäisi perustella? Ei tässä kuule nyt Jehovan todistajille tyypilliset venkoilut nyt enää auta. Olkaa edes rehellisiä kun keskustelette.

Jehovan todistajille on melko mahdotonta perustella mitään, kun he eivät ymmärrä sitä, että kolme voi olla yksi. He eivät pysty ymmärtämään asioita muuten kuin maailmallisesta näkökulmasta, vaikka haukkuvat muita maailmallisiksi.

• Raamattu paljastaa
        Heerne kirjoitti:

"Kirjoitit:

Jumala on ilmaissut itsensä ihmisille Pyhässä Raamatussa."

Kuten jo ehdin tuolla edellä todeta (et ehkä hoksannut), että Jumalan olemuksesta emme tiedä mitään. Meillä on vain se, mitä Jumala itse sanassaan meille itsestään ilmoittaa.

Jumala ja myös Jeesus käyttää itsestään ilmausta "Minä olen se mikä minä olen" taikka "Minä olen" ja tästä ilmauksesta tulee Jumalan pernoonanimi - Jahve. Samoin Jumala ilmoittaa meille Sanassaan monissa eri yhteyksissä suoraan ja epäsuoraan, että on Isä, Poika ja Pyhä Henki. Nämä kolme ilmausta ovat monissa kohdin samassa virkkeessä ja on selvää, että näillä kolmella ilmauksella itsestään Jumala haluaa meille paljonkin viestiä. On surullista, että Jehovan todistajat eivät ota todesta sitä mitä Jumala meille niin kauniisti ilmoittaa - ei riitä se että tuo hyviä jakeita tänne meille luettavaksi. Ne täytyisi myös uskoa Jumalan sanana :)

Minä olen mikä olen, ei edelleenkään kaikissa kohdin lauseita ilmaise persoonanimeä. Te yritätte hakea ja etsiä oljenkortta, mistä voisitte hakea ennakkokäsityksillenne tukea. Petätte siten tieten tahtoen itseänne omaksi tuhoksenne.

Tarkastellaan asiaa nyt vaikkapa näin:

Israelin keskuudessa vanhan liiton aikaan oli temppelijärjestely, jossa pyhää palvelusta Kaikkivaltiasta palvoen ja palvellen suoritti papisto, ja merkittävin heistä oli ylimmäinen pappi. Kun ylipappi toimitti kaikkein pyhimmässä palvelusta, niin oliko hän osa kolmiyhteistä jumaluutta, jota te kristikunnassa jumalana palvotte?

Tuo temppelijärjestely kaikkine toimituksineen, ylimmäinen pappi mukaanlukien, oli kuva, esikuva siitä todellisuudesta, joka on taivaissa.

Raamattu kertoo tästä tarkemmin Jeesuksen valitseman apostolin Paavalin heprealaiskristityille kirjoittamassa kirjeessä.

"5 Sillä jokainen ihmisten keskuudesta otettu ylimmäinen pappi asetetaan ihmisten puolesta huolehtimaan Jumalaa koskevista asioista, jotta hän uhraisi lahjoja ja teurasuhreja syntien edestä.

Kukaan ei myöskään ota tätä kunniaa omasta aloitteestaan, vaan ainoastaan Jumalan kutsumana niin kuin Aaronkin. 5 Niinpä Kristuskaan ei kirkastanut itseään tulemalla ylimmäiseksi papiksi, vaan hänet kirkasti hän, joka sanoi hänestä: ”Sinä olet minun poikani; minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi”; 6 niin kuin hän sanoo toisessakin paikassa: "Sinä olet pappi ikuisesti Melkisedekin tavan mukaan."

Sillä tämä Melkisedek, Salemin kuningas, Korkeimman Jumalan pappi - -.

Mutta käsiteltävien asioiden pääkohta on tämä: meillä on tällainen ylimmäinen pappi, ja hän on istunut Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle taivaissa, 2 sen pyhän paikan ja tosi teltan julkinen palvelija, jonka pystytti Jehova eikä ihminen.

3 Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan sekä lahjoja että teurasuhreja, minkä tähden oli tarpeellista, että tälläkin on jotakin uhrattavaa. 4 Jos nyt hän olisi maan päällä, niin hän ei olisi pappi, koska on miehiä, jotka uhraavat lahjat Lain mukaan, 5 mutta jotka suorittavat pyhää palvelusta taivaallisten esikuvassa ja varjossa, niin kuin Moosekselle, kun hän oli aikeissa valmistaa teltan, annettiin jumalallinen käsky. Sillä hän sanoo: ”Katso, että teet kaikki sen mallin mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin.

Mutta kun Kristus tuli sen hyvän ylimmäiseksi papiksi, joka on tullut suuremman ja täydellisemmän teltan kautta, joka ei ole käsin tehty, toisin sanoen ei tätä luomakuntaa, 12 niin hän meni, ei vuohien ja nuorten sonnien verta mukanaan, vaan oma verensä mukanaan kerta kaikkiaan pyhään paikkaan ja hankki meille ikuisen vapautuksen. 13 Sillä jos vuohien ja sonnien veri ja hiehon tuhka saastuneiden päälle vihmottuna pyhittää aina lihan puhtauteen asti, 14 niin kuinka paljon enemmän Kristuksen veri, hänen joka ikuisen hengen välityksellä uhrasi itsensä virheettömänä Jumalalle, tuleekaan puhdistamaan meidän omantuntomme kuolleista teoista suorittaaksemme pyhää palvelusta elävälle Jumalalle?

23 Sen tähden oli tarpeellista, että taivaallisten esikuvat puhdistettaisiin näillä keinoin, mutta itse taivaalliset paremmilla teurasuhreilla kuin nämä. 24 Sillä Kristus ei mennyt käsin tehtyyn pyhään paikkaan, joka on todellisuuden jäljennös, vaan itse taivaaseen ilmaantuakseen nyt Jumalan kasvojen eteen meidän puolestamme. "

Jeesus Kristus on taivaallisessa temppelijärjestelyssä Kaikkivaltiaan Jumalan asettama Ylipappi sekä Kuningas, on sitä Melkisedekin tavan mukaan. Hänen pappeutensa on ikuista. Ja hän suorittaa pyhää palvelusta Isänsä, Jumalansa edessä. Jeesus on näin ollen erittäin korkeassa asemassa. Hän on Kuningas Pappi.

• Luetun ymmärtäminen
        Raamattu paljastaa kirjoitti:

Minä olen mikä olen, ei edelleenkään kaikissa kohdin lauseita ilmaise persoonanimeä. Te yritätte hakea ja etsiä oljenkortta, mistä voisitte hakea ennakkokäsityksillenne tukea. Petätte siten tieten tahtoen itseänne omaksi tuhoksenne.

Israelin keskuudessa vanhan liiton aikaan oli temppelijärjestely, jossa pyhää palvelusta Kaikkivaltiasta palvoen ja palvellen suoritti papisto, ja merkittävin heistä oli ylimmäinen pappi. Kun ylipappi toimitti kaikkein pyhimmässä palvelusta, niin oliko hän osa kolmiyhteistä jumaluutta, jota te kristikunnassa jumalana palvotte?

Tuo temppelijärjestely kaikkine toimituksineen, ylimmäinen pappi mukaanlukien, oli kuva, esikuva siitä todellisuudesta, joka on taivaissa.

Raamattu kertoo tästä tarkemmin Jeesuksen valitseman apostolin Paavalin heprealaiskristityille kirjoittamassa kirjeessä.

"5 Sillä jokainen ihmisten keskuudesta otettu ylimmäinen pappi asetetaan ihmisten puolesta huolehtimaan Jumalaa koskevista asioista, jotta hän uhraisi lahjoja ja teurasuhreja syntien edestä.

Kukaan ei myöskään ota tätä kunniaa omasta aloitteestaan, vaan ainoastaan Jumalan kutsumana niin kuin Aaronkin. 5 Niinpä Kristuskaan ei kirkastanut itseään tulemalla ylimmäiseksi papiksi, vaan hänet kirkasti hän, joka sanoi hänestä: ”Sinä olet minun poikani; minusta, minusta on tänään tullut sinun isäsi”; 6 niin kuin hän sanoo toisessakin paikassa: "Sinä olet pappi ikuisesti Melkisedekin tavan mukaan."

Mutta käsiteltävien asioiden pääkohta on tämä: meillä on tällainen ylimmäinen pappi, ja hän on istunut Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle taivaissa, 2 sen pyhän paikan ja tosi teltan julkinen palvelija, jonka pystytti Jehova eikä ihminen.

3 Sillä jokainen ylimmäinen pappi asetetaan uhraamaan sekä lahjoja että teurasuhreja, minkä tähden oli tarpeellista, että tälläkin on jotakin uhrattavaa. 4 Jos nyt hän olisi maan päällä, niin hän ei olisi pappi, koska on miehiä, jotka uhraavat lahjat Lain mukaan, 5 mutta jotka suorittavat pyhää palvelusta taivaallisten esikuvassa ja varjossa, niin kuin Moosekselle, kun hän oli aikeissa valmistaa teltan, annettiin jumalallinen käsky. Sillä hän sanoo: ”Katso, että teet kaikki sen mallin mukaan, joka sinulle vuorella näytettiin.

Mutta kun Kristus tuli sen hyvän ylimmäiseksi papiksi, joka on tullut suuremman ja täydellisemmän teltan kautta, joka ei ole käsin tehty, toisin sanoen ei tätä luomakuntaa, 12 niin hän meni, ei vuohien ja nuorten sonnien verta mukanaan, vaan oma verensä mukanaan kerta kaikkiaan pyhään paikkaan ja hankki meille ikuisen vapautuksen. 13 Sillä jos vuohien ja sonnien veri ja hiehon tuhka saastuneiden päälle vihmottuna pyhittää aina lihan puhtauteen asti, 14 niin kuinka paljon enemmän Kristuksen veri, hänen joka ikuisen hengen välityksellä uhrasi itsensä virheettömänä Jumalalle, tuleekaan puhdistamaan meidän omantuntomme kuolleista teoista suorittaaksemme pyhää palvelusta elävälle Jumalalle?

23 Sen tähden oli tarpeellista, että taivaallisten esikuvat puhdistettaisiin näillä keinoin, mutta itse taivaalliset paremmilla teurasuhreilla kuin nämä. 24 Sillä Kristus ei mennyt käsin tehtyyn pyhään paikkaan, joka on todellisuuden jäljennös, vaan itse taivaaseen ilmaantuakseen nyt Jumalan kasvojen eteen meidän puolestamme. "

Jeesus Kristus on taivaallisessa temppelijärjestelyssä Kaikkivaltiaan Jumalan asettama Ylipappi sekä Kuningas, on sitä Melkisedekin tavan mukaan. Hänen pappeutensa on ikuista. Ja hän suorittaa pyhää palvelusta Isänsä, Jumalansa edessä. Jeesus on näin ollen erittäin korkeassa asemassa. Hän on Kuningas Pappi.

"4 Jos nyt hän olisi maan päällä, niin hän ei olisi pappi, koska on miehiä, jotka uhraavat lahjat Lain mukaan,"

Niin "JOS NYT HÄN OLISI MAAN PÄÄLLÄ", ilmaisee sen, että Jeesus ei ollut enää maan päällä, kun Jeesuksen valitsemä apostoli Paavali kirjoitti nuo sanat, vaan Jeesus oli jo taivaaseen nousseena taivaalliseen tehtäväänsä Isänsä asettamana.

• Heerne
        Luetun ymmärtäminen kirjoitti:

"4 Jos nyt hän olisi maan päällä, niin hän ei olisi pappi, koska on miehiä, jotka uhraavat lahjat Lain mukaan,"

Niin "JOS NYT HÄN OLISI MAAN PÄÄLLÄ", ilmaisee sen, että Jeesus ei ollut enää maan päällä, kun Jeesuksen valitsemä apostoli Paavali kirjoitti nuo sanat, vaan Jeesus oli jo taivaaseen nousseena taivaalliseen tehtäväänsä Isänsä asettamana.

Jeesus oli taivaassa, mutta Hän nimenomaan on yhä se seurakunnan Herra. Näinhän Raamattu osoittaa noissa yllä olevissa jakeissa.

Seurakunnan Herra ei ole nyt Jahve vaan seurakunnan Herra on Jeesus Kristus.

Ja jotta Hän voi olla seurakunnan Herra, niin Hän on myös sitten Jumala. Amen

• Heerne
        Raamattu paljastaa kirjoitti:

"Jeesus Kristus on taivaallisessa temppelijärjestelyssä Kaikkivaltiaan Jumalan asettama Ylipappi sekä Kuningas, on sitä Melkisedekin tavan mukaan. Hänen pappeutensa on ikuista. Ja hän suorittaa pyhää palvelusta Isänsä, Jumalansa edessä. Jeesus on näin ollen erittäin korkeassa asemassa. Hän on Kuningas Pappi."

Täytyy nyt muistaa, että tämä opetus on osa kristinuskoamme - ei siis mikään Vartiotorniseuran oppi.

Jeesus on ihmisiin päin seurakunnan Herra mikä tarkoittaa vanhan Testamentin kielenkäytön mukaan että Jeesus on Jumalan pappi ja Herra seurakuntaan päin. Jeesus on myös seurakunnan ylkä ja seurakunta on morsian. Nämä kaikki tarkoittaa käytännössä samaa asiaa.

Muuten sitten olen vastannut tuohon viestiin tuossa alempana sitten lisää :)

• En löytänyt tekstist
        Heerne kirjoitti:

Jeesus oli taivaassa, mutta Hän nimenomaan on yhä se seurakunnan Herra. Näinhän Raamattu osoittaa noissa yllä olevissa jakeissa.

Tuo perusteluketjusi on vailla Raamatun tekstin tukea. Et ainakaan esittänyt tuon todisteluketjusi tueksi yhtäkään Raamatun jaetta, ja vielä vähemmän yhtäkään jaetta asiayhteyksineen

• Ei korkein vaan..
        Heerne kirjoitti:

Uskontokuntanne hylkäämäksi joutuneessa kirjeessa heprealaisille selvin sanoin ilmaistaan Jeesuksen asema taivaassa. Hän on kuten Jehova on Pojastaan sanonut: "Sinä olet pappi ikuisesti Melkisedekin tavan mukaan."

Jeesuksen asemasta taivaassa kerrotaan heprealaisille kirjoitetussa kirjeessä tällä tavoin: " meillä on tällainen ylimmäinen pappi, ja hän on istunut Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle taivaissa, 2 sen pyhän paikan ja tosi teltan julkinen palvelija, jonka pystytti Jehova eikä ihminen". Majesteetin ollessa Kaikkivaltias Suvereeni Jehova Jumala.

• Heerne
        En löytänyt tekstist kirjoitti:

Tuo perusteluketjusi on vailla Raamatun tekstin tukea. Et ainakaan esittänyt tuon todisteluketjusi tueksi yhtäkään Raamatun jaetta, ja vielä vähemmän yhtäkään jaetta asiayhteyksineen

Lukemalla oppii - jos vaan nimittäin uskaltaa rikkoa Vartiotorniseuran käskyjä ja lukee myös niitä jakeita jotka ovat kiellettyjä.

• Heerne
        Ei korkein vaan.. kirjoitti:

Uskontokuntanne hylkäämäksi joutuneessa kirjeessa heprealaisille selvin sanoin ilmaistaan Jeesuksen asema taivaassa. Hän on kuten Jehova on Pojastaan sanonut: "Sinä olet pappi ikuisesti Melkisedekin tavan mukaan."

Jeesuksen asemasta taivaassa kerrotaan heprealaisille kirjoitetussa kirjeessä tällä tavoin: " meillä on tällainen ylimmäinen pappi, ja hän on istunut Majesteetin valtaistuimen oikealle puolelle taivaissa, 2 sen pyhän paikan ja tosi teltan julkinen palvelija, jonka pystytti Jehova eikä ihminen". Majesteetin ollessa Kaikkivaltias Suvereeni Jehova Jumala.

" Hän on kuten Jehova on Pojastaan sanonut: "Sinä olet pappi ikuisesti Melkisedekin tavan mukaan.""

Juuri näin! Jeesus on seurakuntaan päin pappi Melkisedekin järjestyksen mukaan kuten Raamatussa on sanottu. Kannattaa tosiaan noudattaa Raamatun opetuksia eikä mennä eksymään Vartiotorniseuran opetusten kauheisiin syövereihin.

Jeesus on se Ylimmäinen pappimme eli Herramme Jumalan edessä ja Jeesuksen kautta olemme saaneet sen pelastuksen. Amen

• Isäänsä alempi
        Heerne kirjoitti:

"Jeesus Kristus on taivaallisessa temppelijärjestelyssä Kaikkivaltiaan Jumalan asettama Ylipappi sekä Kuningas, on sitä Melkisedekin tavan mukaan. Hänen pappeutensa on ikuista. Ja hän suorittaa pyhää palvelusta Isänsä, Jumalansa edessä. Jeesus on näin ollen erittäin korkeassa asemassa. Hän on Kuningas Pappi."

Täytyy nyt muistaa, että tämä opetus on osa kristinuskoamme - ei siis mikään Vartiotorniseuran oppi.

Jeesus on ihmisiin päin seurakunnan Herra mikä tarkoittaa vanhan Testamentin kielenkäytön mukaan että Jeesus on Jumalan pappi ja Herra seurakuntaan päin. Jeesus on myös seurakunnan ylkä ja seurakunta on morsian. Nämä kaikki tarkoittaa käytännössä samaa asiaa.

Muuten sitten olen vastannut tuohon viestiin tuossa alempana sitten lisää :)

Kaikkivaltias Suvereeni Jehova Jumala on edelleenkin asemassaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen yläpuolella, eli tämä tarkoittaa sitä, että Poika Jeesus Kristus on Isänsä, Jumalansa alapuolella asemassaan. Isä ja Poika eivät siten ole asemassaan tasavertaisia, vaan Isä on Poikaansa suurempi ja korkeampi.

"Sillä Jumala "alisti kaiken hänen jalkojensa alle". Mutta kun hän sanoo, että 'kaikki on alistettu', niin on selvää, että poikkeuksena on se, joka alisti kaiken hänen alaisuuteensa." (1. Korinttilaisille 15:27)

"Mutta kun kaikki on alistettu hänen alaisuuteensa, sitten Poika itsekin alistuu hänen alaisuuteensa, joka alisti hänen alaisuuteensa kaiken, jotta Jumala olisi kaikki jokaiselle." (1. Korinttilaisille 15:28)

". 3  Mutta tahdon teidän tietävän, että Kristus on jokaisen miehen pää, mutta mies on naisen pää, kun taas Jumala on Kristuksen pää. " (1. Korinttilaisille 11:3)

"21  Olkaa alamaisia toinen toisellenne Kristuksen pelossa. 22  Olkoot vaimot alamaisia miehelleen niin kuin Herralle, 23  sillä mies on vaimonsa pää, niin kuin Kristuskin on seurakunnan pää, hän, tämän ruumiin pelastaja. 24  Mutta niin kuin seurakunta on alamainen Kristukselle, niin olkoot vaimotkin miehelleen kaikessa alamaiset." (Efesolaisiille 5: 21-24)

Siitä huolimatta, vaikka Kristus Jeesus on seurakunnan päänä eli Johtajana, on edelleen hänen Isänsä, Jehova Jumala hänen Päänsä, eli hänen Johtajansa, kuten 1. Kor. kirjeen 11.´:3 sen ilmaisee.

• Odotan vastaustanne

• Sanavoima
        Heerne kirjoitti:

Heerne.Et tajua.Jeesus on yhtä Jumalan kanssa,mutta HÄNESTÄ RAAMATTU EDELLEN SANOO,MYÖS IHMISEKSI,VÄLIMIEHEKSI..1.Tim.2:5.ssä.Sillä yksi on Jumala,yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä,IHMINEN KRISTUS JEESUS..Miksiköhän näin?Eipä ole sanottu.Jumala ja Jumala ihmisten välillä.VAAN IHMINEN!Menikö kalloon?.

• Sanavoima
        Heerne kirjoitti:

Sitä sun pitäs perustella,että teidän kristitty mielisten psykologiset venkoilut on keksitty teidän pahassa sydämessänne.

• Jeesus on Jumala

• Kolmas puuttuu
        Jeesus on Jumala kirjoitti:

Miksi ne pitäisi kumota? Jokainen jae pitää yhtä kolminaisuuden kanssa: yksi Jumala, kolme persoonaa.

"Jumalalta meidän Isältämme [meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala] ja Herralta Jeesukselta Kristukselta" = kaksi persoonaa. Missä kolmas persoona?

• miten niin?
        Kolmas puuttuu kirjoitti:

"Jumalalta meidän Isältämme [meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, laupeuden Isä ja kaiken lohdutuksen Jumala] ja Herralta Jeesukselta Kristukselta" = kaksi persoonaa. Missä kolmas persoona?

Miksi kaikki pitäisi olla samassa kohdassa?

• Käännös

Miten on jumaluus selitettävissä kolminaisuusopin ja suomenkielisen Kirkkoraamatun mukaan esim. Jesaja 61:1

Biblia 1776 - ”Herran, Herran henki on minun päälläni,...” - Huom. kaksi ”Persoonaa” ja yksi ”henki”.

KR 1933/38 - ”Herran, Herran Henki on minun päälläni...” - Kaikki... kolme ”Persoonaa”.

KR 1992 - ”Herran henki on minun ylläni,..” - Mutta nyt... vain yksi ”Persoona” ja yksi ”henki”.

• Hakasulut lainaajan

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jes.61.html
        "1. Herran, Herran [Jehovan] Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan ilosanomaa nöyrille, lähettänyt minut sitomaan särjettyjä sydämiä, julistamaan vangituille vapautusta ja kahlituille kirvoitusta,
        2. julistamaan Herran[Jehovan] otollista vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia murheellisia,"

Rinnakkainen Raamatunkohta:

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Luuk.4.html
        "18. "Herran[Jehovan] Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
        19. saarnaamaan Herran otollista vuotta".

http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.3.html
        "16. Kun Jeesus oli kastettu, nousi hän kohta vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan Hengen tulevan alas niinkuin kyyhkysen ja laskeutuvan hänen päällensä.
        17. Ja katso, taivaista kuului ääni, joka sanoi: "Tämä on minun rakas Poikani, johon minä olen mielistynyt"."

____

Samat UM mukaan

"61 Suvereenin Herran Jehovan henki on minun päälläni, sillä Jehova on voidellut minut kertomaan hyvää uutista sävyisille. Hän on lähettänyt minut sitomaan niitä, joiden sydän on särkynyt, julistamaan vapautusta vangituille ja silmien täyttä avautumista vangeillekin,
        2 julistamaan Jehovan hyvän tahdon vuotta ja meidän Jumalamme kostonpäivää, lohduttamaan kaikkia surevia,"Jesaja 61:1, 2

" 18 ”Jehovan henkeä on minun päälläni, koska hän on voidellut minut julistamaan hyvää uutista köyhille, hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangeille vapautusta ja sokeille näön palautusta, lähettämään muserretut vapautettuina pois, 19 saarnaamaan Jehovan otollista vuotta." Luukas 4:18,19

"16 Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja tulevan hänen päälleen. 17 Katso! Taivaista kuului myös ääni, joka sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani, jonka olen hyväksynyt." Matteus 3:16,17

• Tulipa mieleen

Minkä takia Jehovan todistaja puhuu kolminaisuudesta? Tai ylipäätään kukaan, joka ei siihen usko? Eikö ennemmin kannattaisi julistaa omaa oppiaan kuin kumota jotain toista? Tuolla tyylillä ei oma sanoma mene koskaan perille.

• Heerne

"Minkä takia Jehovan todistaja puhuu kolminaisuudesta?"

Heillä on tarve korostaa omaa "erinomaisuuttaan" vähän samaan tyyliin kun se kuuluisa fariseus rukoili ja toi esiin kuinka oikeassa hän kaikessa onkaan.

uskovat kristityt eivät puhu suoranaisesti kolminaisuudesta, vaan puhumme ykseysopista, joka perustuu Jeesuksen sanoihin "Minä ja Isä olemme yhtä". Amen

• Teidän perinteenne

Puhutaanhan usein kirkon yhteydessä perinteestä ja perinteistä kiinnipitämisestä, harvemmin Raamatun kirjoituksista ja niistä kiinnipitämisestä. Kolminaisuus ja kolmiyhteinen jumaluus on vahva perinne kristikunnen keskuudessa. Siitä he pitävät kiinni "kyntin hampain".

Jo sopivasti heistä sanotaankin Raamatussa:

"Vastaukseksi hän sanoi heille: ”Minkä vuoksi tekin rikotte Jumalan käskyn perinteenne takia"

"Turhaan he jatkavat minun palvomistani, koska he opettavat ihmisten käskyjä oppeina.'"

"Te jätätte Jumalan käskyn sikseen ja pidätte kiinni ihmisten perinteestä."

" Olkaa varuillanne: saattaa kenties olla joku, joka vie teidät saaliikseen filosofialla ja tyhjällä petoksella ihmisten perinteen mukaan, maailman alkeisasioiden mukaan eikä Kristuksen mukaan"

"Juuri siitä syystä ojenna heitä edelleen ankarasti, jotta he olisivat uskossa terveitä 14 eivätkä kiinnittäisi huomiota juutalaisiin taruihin eivätkä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."

• Heerne
        Teidän perinteenne kirjoitti:

Puhutaanhan usein kirkon yhteydessä perinteestä ja perinteistä kiinnipitämisestä, harvemmin Raamatun kirjoituksista ja niistä kiinnipitämisestä. Kolminaisuus ja kolmiyhteinen jumaluus on vahva perinne kristikunnen keskuudessa. Siitä he pitävät kiinni "kyntin hampain".

Jo sopivasti heistä sanotaankin Raamatussa:

"Vastaukseksi hän sanoi heille: ”Minkä vuoksi tekin rikotte Jumalan käskyn perinteenne takia"

"Turhaan he jatkavat minun palvomistani, koska he opettavat ihmisten käskyjä oppeina.'"

"Te jätätte Jumalan käskyn sikseen ja pidätte kiinni ihmisten perinteestä."

" Olkaa varuillanne: saattaa kenties olla joku, joka vie teidät saaliikseen filosofialla ja tyhjällä petoksella ihmisten perinteen mukaan, maailman alkeisasioiden mukaan eikä Kristuksen mukaan"

"Juuri siitä syystä ojenna heitä edelleen ankarasti, jotta he olisivat uskossa terveitä 14 eivätkä kiinnittäisi huomiota juutalaisiin taruihin eivätkä totuudesta pois kääntyvien ihmisten käskyihin."

"Kolminaisuus ja kolmiyhteinen jumaluus on vahva perinne kristikunnen keskuudessa. Siitä he pitävät kiinni "kyntin hampain". "

Tämä on kaiketi myös vain Jehovan todistajien propagandaa.

Kyse ei ole perinteestä, koska kristinuskossa ei ole perinnäissääntöjä ollenkaan.

Ykseysopissa on kyse siitä että Jeesus sanoi kerran että "Minä ja Isä olemme yhtä".

• Ei jakaumia

Kirjoitit: ""Minä ja Isä olemme yhtä""

Mitä nuo sanat Raamatun opetuksen mukaan tarkoittavat? Raamattu selittää itse itseään.

"38 Mutta jos teen niitä, niin vaikka ette uskokaan minua, uskokaa tekoja, jotta tulisitte tietämään ja tietäisitte jatkuvasti, että Isä on minun yhteydessäni ja minä olen Isän yhteydessä." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.10.html

"20 En pyydä ainoastaan näiden puolesta, vaan myös niiden puolesta, jotka uskovat minuun heidän sanansa kautta, 21 jotta he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme, jotta maailma uskoisi, että sinä olet lähettänyt minut. 22 Minä olen myös antanut heille sen kirkkauden, jonka olet antanut minulle, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä, 23 minä heidän yhteydessään ja sinä minun yhteydessäni, jotta he olisivat täydellisesti yhdeksi tulleita, niin että maailma tietäisi sinun lähettäneen minut ja rakastaneen heitä niin kuin olet rakastanut minua." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.17.html

"Mutta minä kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, että puhuisitte kaikki yhtäpitävästi ja ettei keskuudessanne olisi jakaumia, vaan että olisitte sopivasti yhteen liittyneitä samanmielisinä ja samassa ajatussuunnassa" http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.1.html

"Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miespuolista eikä naispuolista, sillä te olette kaikki yhtä Kristuksen Jeesuksen yhteydessä." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Gal.3.html

• Heerne
        Ei jakaumia kirjoitti:

Mitä nuo sanat Raamatun opetuksen mukaan tarkoittavat? Raamattu selittää itse itseään.

"38 Mutta jos teen niitä, niin vaikka ette uskokaan minua, uskokaa tekoja, jotta tulisitte tietämään ja tietäisitte jatkuvasti, että Isä on minun yhteydessäni ja minä olen Isän yhteydessä." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.10.html

"20 En pyydä ainoastaan näiden puolesta, vaan myös niiden puolesta, jotka uskovat minuun heidän sanansa kautta, 21 jotta he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme, jotta maailma uskoisi, että sinä olet lähettänyt minut. 22 Minä olen myös antanut heille sen kirkkauden, jonka olet antanut minulle, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä, 23 minä heidän yhteydessään ja sinä minun yhteydessäni, jotta he olisivat täydellisesti yhdeksi tulleita, niin että maailma tietäisi sinun lähettäneen minut ja rakastaneen heitä niin kuin olet rakastanut minua." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Joh.17.html

"Mutta minä kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, että puhuisitte kaikki yhtäpitävästi ja ettei keskuudessanne olisi jakaumia, vaan että olisitte sopivasti yhteen liittyneitä samanmielisinä ja samassa ajatussuunnassa" http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kor.1.html

"Ei ole juutalaista eikä kreikkalaista, ei ole orjaa eikä vapaata, ei ole miespuolista eikä naispuolista, sillä te olette kaikki yhtä Kristuksen Jeesuksen yhteydessä." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Gal.3.html

"Kirjoitit: ""Minä ja Isä olemme yhtä""

Mitä nuo sanat Raamatun opetuksen mukaan tarkoittavat?"

Raamatun opetuksen mukaan nuo sanat tarkoittavat juuri sitä mitä tuo lause tarkoittaa. :) Siinä Jeesus toteaa olevansa yhtä Isän Jumalan kanssa. Amen

PS. Annan tässä Jehovan todistajillie tosi hyvän neuvon. Jos haluaa tietää mitä Jeesus tarkoittaa jossain kohdin, niin lukekaa se lause sellaisenaan kuin se on sanottu aikoinaan. Eikös olekin nerokas ohje? :)

• Heerne
        Ei jakaumia kirjoitti:

Joh. 17"20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt."

Meidän tulee tosiaan olla niin yhtä keskenämme että maailma uskoisi, että Jumala on Jeesuksen lähettänyt. Meidän tulee olla Jeesuksessa, joka on yhtä Jumalan kanssa ja näin olemme yhtä myös keskenämme samalla tavalla kuin Jeesus on yhtä Jumalan kanssa. Noinhan tuossa sanotaan.

• kerro se
        Heerne kirjoitti:

Joh. 17"20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun,
        21 että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt."

Meidän tulee tosiaan olla niin yhtä keskenämme että maailma uskoisi, että Jumala on Jeesuksen lähettänyt. Meidän tulee olla Jeesuksessa, joka on yhtä Jumalan kanssa ja näin olemme yhtä myös keskenämme samalla tavalla kuin Jeesus on yhtä Jumalan kanssa. Noinhan tuossa sanotaan.

Huomatkaa, että Jeesus sanoi: "niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa,"
        Jos Jeesus olis alempiaevoinen , kuinka Jumala voisi olla hänessä?

• Heerne

"Minä olen mikä olen, ei edelleenkään kaikissa kohdin lauseita ilmaise persoonanimeä. Te yritätte hakea ja etsiä oljenkortta, mistä voisitte hakea ennakkokäsityksillenne tukea. Petätte siten tieten tahtoen itseänne omaksi tuhoksenne."

Jumalan persoonanimi koostuu lauseista "Minä olen se mikä minä olen" taikka "Minä olen". Jos Jehovan todistajat uskaltaisivat taikka saisivat luvan lukea Jumalan ja Mooseksen keskustelun palavan pensaan ääressä, niin itsekin huomaisivat tämän asian.

Myös Jeesus käytti useissa kohdin tätä itsestään tätä Jumalan pernoonanimeä ja nimenoman tästä syystä Jeesus sitten tuomittiin kuolemaan. Kannattaa myös panna merkille, että Jeesus ei kumonnut tätä juutalaisten syytettä, että oli kutsunut itse itseään Jahve-nimellä. Jos Jeesus olisi valehdellut tuossa kohdin, että julisti itsensä Jahveksi, niin Jeesus olisi taatusti korjannut tämän erheensä jo pelkästään totuudellisuuden takia. Mutta Jeesus ei tätä korjannut. Jehovan todistajat nyt yrittää epätoivoisesti korjata Jeesuksen puolesta, mutta me uskovat kristityt emme pidä Jehovan todistajien tapaan Jeesusta dementikkona, että ihmisten pitäisi korjata Jeesuksen kuvitellut erheet.

Ja toivomme etteivät Jehovan todistajatkaan suhtaudu käytännön väittein Jeesukeen näin epäkunnioittavasti. Amen

• Kerrohan

Kuinka monet ihmiset käyttävät joka päiväisessä puheessaan ympäri maapallon lauseissaan sanayhdistelmää "minä olen" viittamatta sillä kuitenkaan ajatuksen hiventäkään jumaluuteen tai Jumalaan??? Entä miten monet ja usein ihmiset käyttävät joka päiväisessä puheessaan Jumalan erisnimeä JHWH, Jahve, Jehova, viittaamatta Jumalaan?

• Heerne
        Kerrohan kirjoitti:

Kuinka monet ihmiset käyttävät joka päiväisessä puheessaan ympäri maapallon lauseissaan sanayhdistelmää "minä olen" viittamatta sillä kuitenkaan ajatuksen hiventäkään jumaluuteen tai Jumalaan??? Entä miten monet ja usein ihmiset käyttävät joka päiväisessä puheessaan Jumalan erisnimeä JHWH, Jahve, Jehova, viittaamatta Jumalaan?

"Kuinka monet ihmiset käyttävät joka päiväisessä puheessaan ympäri maapallon lauseissaan sanayhdistelmää "minä olen" viittamatta sillä kuitenkaan ajatuksen hiventäkään jumaluuteen tai Jumalaan??? "

Lähes kaikki ihmiset käyttävät nykyään ilmaisua "MInä olen", mutta heistä yksikään ei käytä sitä siinä mielessä, että ilmaisee olevansa Jumala kuten Jeesus menetteli aikoinaan maanpäällä ollessaan.

• _minä olen_

Ilmaisivatko tällä tavoin puhuneet ihmiset olevansa itse Jumala, vai puhuivatko he Jumalan nimissä sanomalla lauseessaan "minä olen", vai viittaavatko he lauseessaan Jumalaan sanomalla ”minä olen”?

"Sitten Hanna sanoi: "Anteeksi, herrani! Sielusi elämän kautta, herrani, minä olen se nainen, joka seisoin kanssasi tässä paikassa rukoillakseni Jehovaa."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.1.html

"Silloin Mooses sanoi Jehovan edessä: ”Katso! Minä olen huuliltani ympärileikkaamaton, kuinka siis farao kuuntelisi minua?"
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.6.html

"7 Tällöin Adoni-Besek sanoi: ”Seitsemänkymmentä kuningasta, joiden käsistä oli hakattu pois peukalot ja jaloista isotvarpaat, on ollut keräilemässä ruokaa pöytäni alta. Niin kuin minä olen tehnyt, niin Jumala on maksanut minulle takaisin.” Sen jälkeen he veivät hänet Jerusalemiin, ja siellä hän kuoli."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Tuom.1.html

"Hän sanoi vuorostaan: "_Minä olen_ Ruut, orjattaresi, ja sinun on levitettävä liepeesi orjattaresi yli, sillä sinä olet lunastaja.""
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ruut.3.html

"16 Ja mies sanoi Eelille: "_Minä olen_ tulossa taistelulinjasta, niin, taistelulinjasta _minä olen_ tänään paennut." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.4.html

" 19 Silloin Samuel vastasi Saulille ja sanoi: ”_Minä olen_ se näkijä. "
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.9.html

" 3 Tässä _minä olen_. " http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.12.html

"7 Tähän hänen aseenkantajansa sanoi hänelle: "Tee mitä tahansa on sydämessäsi. Käänny minne tahdot. Katso, _minä olen_ kanssasi sydämesi mukaisesti." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.14.html

"ja Saul sanoi hänelle:"Sinä olet Jehovan siunaama. _Minä olen_ pannut täytäntöön Jehovan sanan." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.15.html

"18 Ja yksi palvelijoista vastasi ja sanoi: "Katso! _Minä olen_ nähnyt betlehemiläisen Iisain pojan, joka on taitava soittamaan, ja hän on urhoollinen, väkevä mies ja sotilas sekä älykäs puhuja ja komeavartaloinen mies, ja Jehova on hänen kanssaan." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.16.html

"39 Ja _minä olen_ tänään heikko, vaikkakin kuninkaaksi voideltu, ja nämä miehet, Serujan pojat, ovat minulle liian kovia."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Sam.3.html

"7 Ja nyt, Jehova, minun Jumalani, sinä olet tehnyt palvelijasi kuninkaaksi isäni Daavidin sijaan, ja _minä olen_ vain pikkupoika" http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kun.3.html

• Tässä ero ja syy
        Heerne kirjoitti:

"Kuinka monet ihmiset käyttävät joka päiväisessä puheessaan ympäri maapallon lauseissaan sanayhdistelmää "minä olen" viittamatta sillä kuitenkaan ajatuksen hiventäkään jumaluuteen tai Jumalaan??? "

Lähes kaikki ihmiset käyttävät nykyään ilmaisua "MInä olen", mutta heistä yksikään ei käytä sitä siinä mielessä, että ilmaisee olevansa Jumala kuten Jeesus menetteli aikoinaan maanpäällä ollessaan.

Ei Jeesus ilmaissut MAAN PÄÄLLÄ OLLESSAAN olevansa Jumala. Te vain keksitte erilaisista yksittäisistä sanoista irrottamalla ne asiayhteydestään, vääriä ilmaisuja, todistaaksenne asian olevan toisin, kuin se on Raamattuun kirjoitettuna.

Miksi te hylkäätte kokonaisen kirjeen? Te hylkäätte Jeesuksen valitseman apostolin kirjoittaman kirjeen, Paavalin kirjeen heprealaiskristityille. Miksi näin teette? Te teette tieten tahtoen Jumalan sanan pätemättömäksi perinteisiinne sidotuin opetuksin. Jumalan sana tulee pätemättömäksi teidän keskuudessanne, ei meidän, jotka otamme koko Raamatun vastaan Jumalan ilmoituksena.

• _minä olen_
        _minä olen_ kirjoitti:

Ilmaisivatko tällä tavoin puhuneet ihmiset olevansa itse Jumala, vai puhuivatko he Jumalan nimissä sanomalla lauseessaan "minä olen", vai viittaavatko he lauseessaan Jumalaan sanomalla ”minä olen”?

"Sitten Hanna sanoi: "Anteeksi, herrani! Sielusi elämän kautta, herrani, minä olen se nainen, joka seisoin kanssasi tässä paikassa rukoillakseni Jehovaa."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.1.html

"Silloin Mooses sanoi Jehovan edessä: ”Katso! Minä olen huuliltani ympärileikkaamaton, kuinka siis farao kuuntelisi minua?"
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Moos.6.html

"7 Tällöin Adoni-Besek sanoi: ”Seitsemänkymmentä kuningasta, joiden käsistä oli hakattu pois peukalot ja jaloista isotvarpaat, on ollut keräilemässä ruokaa pöytäni alta. Niin kuin minä olen tehnyt, niin Jumala on maksanut minulle takaisin.” Sen jälkeen he veivät hänet Jerusalemiin, ja siellä hän kuoli."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Tuom.1.html

"Hän sanoi vuorostaan: "_Minä olen_ Ruut, orjattaresi, ja sinun on levitettävä liepeesi orjattaresi yli, sillä sinä olet lunastaja.""
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ruut.3.html

"16 Ja mies sanoi Eelille: "_Minä olen_ tulossa taistelulinjasta, niin, taistelulinjasta _minä olen_ tänään paennut." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.4.html

" 19 Silloin Samuel vastasi Saulille ja sanoi: ”_Minä olen_ se näkijä. "
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.9.html

" 3 Tässä _minä olen_. " http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.12.html

"7 Tähän hänen aseenkantajansa sanoi hänelle: "Tee mitä tahansa on sydämessäsi. Käänny minne tahdot. Katso, _minä olen_ kanssasi sydämesi mukaisesti." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.14.html

"ja Saul sanoi hänelle:"Sinä olet Jehovan siunaama. _Minä olen_ pannut täytäntöön Jehovan sanan." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.15.html

"18 Ja yksi palvelijoista vastasi ja sanoi: "Katso! _Minä olen_ nähnyt betlehemiläisen Iisain pojan, joka on taitava soittamaan, ja hän on urhoollinen, väkevä mies ja sotilas sekä älykäs puhuja ja komeavartaloinen mies, ja Jehova on hänen kanssaan." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Sam.16.html

"39 Ja _minä olen_ tänään heikko, vaikkakin kuninkaaksi voideltu, ja nämä miehet, Serujan pojat, ovat minulle liian kovia."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Sam.3.html

"7 Ja nyt, Jehova, minun Jumalani, sinä olet tehnyt palvelijasi kuninkaaksi isäni Daavidin sijaan, ja _minä olen_ vain pikkupoika" http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kun.3.html

"22 Ja Elia sanoi edelleen kansalle: "_Minä olen_ jäänyt jäljelle Jehovan profeettana, minä yksin, kun taas Baalin profeettoja on neljäsataaviisikymmentä miestä. " http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kun.18.html

" ”Oi Jehova, Abrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänään tunnetuksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että _minä olen_ sinun palvelijasi ja että sinun sanasi perusteella olen tehnyt kaikki nämä."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kun.18.html

"7 Niin Ahas lähetti sanansaattajia Assyrian kuninkaan Tiglat-Pileserin luo sanomaan: "_Minä olen_ palvelijasi ja poikasi. Tule ja pelasta minut Syyrian kuninkaan kourista ja Israelin kuninkaan kourista, heidän jotka ovat nousemassa minua vastaan." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Kun.16.html

"11 Lisäksi Daavid kutsui papit Sadokin ja Abjatarin sekä leeviläiset Urielin, Asajan ja Joelin, Semajan ja Elielin ja Amminadabin 12 ja sanoi heille: "Te olette leeviläisten isien päämiehiä. Pyhittäytykää, te ja teidän veljenne, ja teidän on tuotava Jehovan, Israelin Jumalan, arkku ylös siihen paikkaan, jonka _minä olen_ sille valmistanut." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Aik.15.html

"12 "Artakserkses, kuninkaiden kuningas, pappi Esralle, taivaiden Jumalan lain jäljentäjälle: Rauha olkoon täydellinen. Ja nyt 13_ minä olen_ antanut käskyn, että valtakunnassani jokaisen Israelin kansaan ja heidän pappeihinsa ja leeviläisiinsä kuuluvan, joka haluaa lähteä kanssasi Jerusalemiin, tulisi lähteä"
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Esra.7.html

"_Minä olen_ sanonut sydämessäni ihmisten pojista, että tosi Jumala valikoi heitä, jotta he näkisivät olevansa itsessään eläimiä."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Saarn.3.html

"8 Sen jälkeen minä kuulin Jehovan äänen sanovan: "Kenet minä lähetän, ja kuka menee meidän puolestamme?" Niin minä sanoin: "Tässä_minä olen_! Lähetä minut." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jes.6.html

"_Minä olen_ se voimakas mies, joka on nähnyt ahdistusta hänen vimmansa kepin takia." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Valit.3.html

"9 Kahdentoista kuukauden kuluttua hän oli kävelemässä Babylonin kuninkaallisen palatsin katolla. 30 Kuningas vastasi ja sanoi: "Eikö tämä ole se suuri Babylon, jonka _minä olen_ väkevyyteni voimalla rakentanut kuninkaallista huonetta varten ja majesteettiuteni kunniaksi?"
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Dan.4.html

"24 Nähdessään, ettei mikään auttanut, vaan että oli pikemminkin nousemassa mellakka, Pilatus otti vettä ja pesi kätensä ihmisjoukon edessä ja sanoi: "_Minä olen_ viaton tämän miehen vereen."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.27.html

• Jumalansa lähettämä
        Tässä ero ja syy kirjoitti:

Ei Jeesus ilmaissut MAAN PÄÄLLÄ OLLESSAAN olevansa Jumala. Te vain keksitte erilaisista yksittäisistä sanoista irrottamalla ne asiayhteydestään, vääriä ilmaisuja, todistaaksenne asian olevan toisin, kuin se on Raamattuun kirjoitettuna.

Miksi te hylkäätte kokonaisen kirjeen? Te hylkäätte Jeesuksen valitseman apostolin kirjoittaman kirjeen, Paavalin kirjeen heprealaiskristityille. Miksi näin teette? Te teette tieten tahtoen Jumalan sanan pätemättömäksi perinteisiinne sidotuin opetuksin. Jumalan sana tulee pätemättömäksi teidän keskuudessanne, ei meidän, jotka otamme koko Raamatun vastaan Jumalan ilmoituksena.

>>Heerne: "ei käytä sitä siinä mielessä, että ilmaisee olevansa Jumala kuten Jeesus menetteli aikoinaan maanpäällä ollessaan."

Ei Jeesus ilmaissut MAAN PÄÄLLÄ OLLESSAAN olevansa Jumala._ _

"Jos rakastaisitte minua, niin te iloitsisitte siitä, että menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi"

"Jeesus sanoi hänelle: "Lakkaa pitämästä minusta kiinni. Sillä en minä ole vielä noussut Isän luo. Mutta mene veljieni luo ja sano heille: 'Minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo ja oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.'"

"30 Minä en voi tehdä yhtään mitään omasta aloitteestani; niin kuin kuulen, niin tuomitsen, ja se tuomio, jonka minä langetan, on vanhurskas, sillä en etsi omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on lähettänyt minut"

"Ja mentyään vähän matkaa eteenpäin hän lankesi kasvoilleen, rukoili ja sanoi: ”Isäni, jos on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Ei kuitenkaan niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä."

"Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on, että minä teen hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut, ja vien päätökseen hänen työnsä"

"sillä minä olen tullut alas taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut"

• Isänsä lähettämänä
        Jumalansa lähettämä kirjoitti:

>>Heerne: "ei käytä sitä siinä mielessä, että ilmaisee olevansa Jumala kuten Jeesus menetteli aikoinaan maanpäällä ollessaan."

Ei Jeesus ilmaissut MAAN PÄÄLLÄ OLLESSAAN olevansa Jumala._ _

"Jos rakastaisitte minua, niin te iloitsisitte siitä, että menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi"

"Jeesus sanoi hänelle: "Lakkaa pitämästä minusta kiinni. Sillä en minä ole vielä noussut Isän luo. Mutta mene veljieni luo ja sano heille: 'Minä nousen oman Isäni ja teidän Isänne luo ja oman Jumalani ja teidän Jumalanne luo.'"

"30 Minä en voi tehdä yhtään mitään omasta aloitteestani; niin kuin kuulen, niin tuomitsen, ja se tuomio, jonka minä langetan, on vanhurskas, sillä en etsi omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on lähettänyt minut"

"Ja mentyään vähän matkaa eteenpäin hän lankesi kasvoilleen, rukoili ja sanoi: ”Isäni, jos on mahdollista, niin menköön tämä malja minun ohitseni. Ei kuitenkaan niin kuin minä tahdon, vaan niin kuin sinä."

"Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on, että minä teen hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut, ja vien päätökseen hänen työnsä"

"sillä minä olen tullut alas taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut"

"Jeesus sanoi heille: "Jos Jumala olisi teidän Isänne, niin te rakastaisitte minua, sillä Jumalan luota minä tulin ja olen täällä. Enkä suinkaan ole tullut omasta aloitteestani, vaan hän on lähettänyt minut" (Johannes 8:42)

"sillä minä olen tullut alas taivaasta, en tekemään omaa tahtoani, vaan hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut" (Johannes 6:38)

"Minä en voi tehdä yhtään mitään omasta aloitteestani; niin kuin kuulen, niin tuomitsen, ja se tuomio, jonka minä langetan, on vanhurskas, sillä en etsi omaa tahtoani, vaan hänen tahtoaan, joka on lähettänyt minut" (Johannes 5:30)

"Jeesus sanoi heille: "Minun ruokani on, että minä teen hänen tahtonsa, joka on lähettänyt minut, ja vien päätökseen hänen työnsä" (Johannes 4:34)

"Lisäksi kukaan ei ole noussut taivaaseen paitsi hän, joka laskeutui taivaasta, Ihmisen Poika" (Johannes 3:13)

Jeesuksen Isä, Jehova Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen maan päälle, ei Jeesus tullut maan päälle omasta aloitteestaan, vaan täyttämään maan päällä Jumalansa tahto. Näin Jeesus ilmaisi Isänsä olevan hänen Jumalansa, ja häntä korkeammassa asemassa hänen vielä ollessa taivaassa, aikana ennenkuin tuli Isänsä tahdosta ja aloitteesta läheteyksi maan päälle.

.

• Heerne
        _minä olen_ kirjoitti:

"22 Ja Elia sanoi edelleen kansalle: "_Minä olen_ jäänyt jäljelle Jehovan profeettana, minä yksin, kun taas Baalin profeettoja on neljäsataaviisikymmentä miestä. " http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kun.18.html

" ”Oi Jehova, Abrahamin, Iisakin ja Israelin Jumala, tulkoon tänään tunnetuksi, että sinä olet Jumala Israelissa ja että _minä olen_ sinun palvelijasi ja että sinun sanasi perusteella olen tehnyt kaikki nämä."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Kun.18.html

"7 Niin Ahas lähetti sanansaattajia Assyrian kuninkaan Tiglat-Pileserin luo sanomaan: "_Minä olen_ palvelijasi ja poikasi. Tule ja pelasta minut Syyrian kuninkaan kourista ja Israelin kuninkaan kourista, heidän jotka ovat nousemassa minua vastaan." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/2Kun.16.html

"11 Lisäksi Daavid kutsui papit Sadokin ja Abjatarin sekä leeviläiset Urielin, Asajan ja Joelin, Semajan ja Elielin ja Amminadabin 12 ja sanoi heille: "Te olette leeviläisten isien päämiehiä. Pyhittäytykää, te ja teidän veljenne, ja teidän on tuotava Jehovan, Israelin Jumalan, arkku ylös siihen paikkaan, jonka _minä olen_ sille valmistanut." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/1Aik.15.html

"12 "Artakserkses, kuninkaiden kuningas, pappi Esralle, taivaiden Jumalan lain jäljentäjälle: Rauha olkoon täydellinen. Ja nyt 13_ minä olen_ antanut käskyn, että valtakunnassani jokaisen Israelin kansaan ja heidän pappeihinsa ja leeviläisiinsä kuuluvan, joka haluaa lähteä kanssasi Jerusalemiin, tulisi lähteä"
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Esra.7.html

"_Minä olen_ sanonut sydämessäni ihmisten pojista, että tosi Jumala valikoi heitä, jotta he näkisivät olevansa itsessään eläimiä."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Saarn.3.html

"8 Sen jälkeen minä kuulin Jehovan äänen sanovan: "Kenet minä lähetän, ja kuka menee meidän puolestamme?" Niin minä sanoin: "Tässä_minä olen_! Lähetä minut." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Jes.6.html

"_Minä olen_ se voimakas mies, joka on nähnyt ahdistusta hänen vimmansa kepin takia." http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Valit.3.html

"9 Kahdentoista kuukauden kuluttua hän oli kävelemässä Babylonin kuninkaallisen palatsin katolla. 30 Kuningas vastasi ja sanoi: "Eikö tämä ole se suuri Babylon, jonka _minä olen_ väkevyyteni voimalla rakentanut kuninkaallista huonetta varten ja majesteettiuteni kunniaksi?"
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Dan.4.html

"24 Nähdessään, ettei mikään auttanut, vaan että oli pikemminkin nousemassa mellakka, Pilatus otti vettä ja pesi kätensä ihmisjoukon edessä ja sanoi: "_Minä olen_ viaton tämän miehen vereen."
        http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Matt.27.html

"Ilmaisivatko tällä tavoin puhuneet ihmiset olevansa itse Jumala, vai puhuivatko he Jumalan nimissä sanomalla lauseessaan "minä olen", vai viittaavatko he lauseessaan Jumalaan sanomalla ”minä olen”?"

Pakanoille "MInä olen " tarkoittaa mitä tarkoittaa, mutta juutalaisille ja siis myös Jeesukselle "Minä olen " tarkoittaa Jumalan persoonanimeä.

• Heerne

"Ei Jeesus ilmaissut MAAN PÄÄLLÄ OLLESSAAN olevansa Jumala. Te vain keksitte erilaisista yksittäisistä sanoista irrottamalla ne asiayhteydestään, vääriä ilmaisuja, todistaaksenne asian olevan toisin, kuin se on Raamattuun kirjoitettuna. "

Jeesus ilmaisi olevansa Jumala käyttämällä Jumalan persoonanimeä useaankin otteeseen. Ymmärrän Jehovan todistajia joilta on kielletty lukemasta ko. jakeita.

Tästä syystähän nimenomaan Jeesus tuomittiin eikä Jeesus mitenkään korjannut asiaa, jos se olisi ollut väärinymmärrys.

• WinksWonks

Mainitset jotain jakeista kertomatta mitä jakeita tarkoitat ???

• Heerne

"Ei Jeesus ilmaissut MAAN PÄÄLLÄ OLLESSAAN olevansa Jumala._ _

"Jos rakastaisitte minua, niin te iloitsisitte siitä, että menen Isän luo, sillä Isä on minua suurempi" "

Mahtava oivallus Jehovan todistajalta, että Jeesus myös ilmaisi olevansa ihminen eli siis Ihmisen Poika. Tuossa jakeessa tulee tämä puoli tosi ihanalla tavalla esiin. Eikö totta? :)

Jeesus siis ilmaisi olevansa - kuten kristinuskossa jo tiedämmekin - että Jeesus oli maanpäällä ollessaan tosi Ihminen ja tosi Jumala samassa persoonassa.

Sovitustyön Jeesus teki tosi Ihmisenä ja sitten samana päivänä ryövärin kanssa paratiisissaollessaan Jeesus oli jo tosi Jumala. Hänellähän oli valtuudet tuomita ryöväri paratiisiin mitä valtuuksia taasen kellään ihmisellä ei ole.

Eikös Jumala tosi hyvin osaa meitä opettaa Sanansa kautta? Vai eikö oikein Jumalan opetus nyt sovellukaan Vartiotorniseuran aatoksiin :)

• Hölynpölyä_tyynni

Puheenne on puuta-heinää vailla logiikkaa

• Heerne

"Jeesuksen Isä, Jehova Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen maan päälle, ei Jeesus tullut maan päälle omasta aloitteestaan, vaan täyttämään maan päällä Jumalansa tahto. Näin Jeesus ilmaisi Isänsä olevan hänen Jumalansa, ja häntä korkeammassa asemassa hänen vielä ollessa taivaassa, aikana ennenkuin tuli Isänsä tahdosta ja aloitteesta läheteyksi maan päälle."

Aika hyvin jo osaatkin tuoda esiin kristinuskon perusoppeja kuten olemme aina opettaneet. Kyllä se Jehovan todistajakin vaan oppii meiltä :)

Jumala tosiaan lähetti Poikansa ottamaan orjan muodon ja olemaan olemukseltaan kuten ihminen. Näin se ihminen Jeesus oli tosiaan alamainen Jumalalle kuten mekin olemme. Jeesus oli kaikessa meidän kaltainen kuten Raamattu ihanasti esiintuo.

• masos.VZ

Yksi on taivaassa Jumala,Jahve!Poika hänellä Jeesus Kristus.Hänen lunastustyön olemme pelastetut kuin Raamattu kirjoittaa.Vaarallisia nämä jälkeenpäin lisätyt tarut joilla ihmisiä sekoitetaan,toisaalta olisko Jumala niin tiukkapipo että viimeisellä tuomiolla puuttuisi näihin muotoseikkoihin Jeesuksen Jumaluudesta jne.Tärkeintä lienee avoin ja rehti pyrkimys totuuteen.Arvot sisällään hyvinkin samat olitpa Jehovan Todistaja tai Helluntaiherätyksen jäsen.En tiedä.Tyypillisiä ihmisten oppiriitoja.

• Käännös

Nimimerkki ”Keskustelun avaaja” kirjoitti 11.6.2014 14:38 ”Keskustelun avaukseksi on syytä laittaa esille kristikunnan uskontunnustuksen pääkulmakiven muodostavan Athanasiuksen uskontunnustuksen, jossa kristikunta määrittelee palvomansa kolmiyhteisden jumaluuden.
      "Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala …" Jne.

Keskusteluketjussa on esitetty kolminaisuusopin (tai myös ”yhteysopin”?) tueksi Raamatun tekstiä ”Minä ja Isä olemme yhtä”. (Joh. 10:30)

Siinä on vain kaksi Persoona... miten todisteet kolmannesta?

”Kristinuskossa on erilaisia suuntauksia, joiden kaikkien alkuperä on kuitenkin kristittyjen pyhän kirjan, Raamatun ja sen Uuden testamentin Jeesuksen opetukset.” - Wikipedia (suom.)

• Pirin_Pärin

” ”Kristinuskossa on erilaisia suuntauksia, joiden kaikkien alkuperä on kuitenkin kristittyjen pyhän kirjan, Raamatun ja sen Uuden testamentin Jeesuksen opetukset.” – Wikipedia (suom.) ”

Siis erilaisia suuntauksia emäkirkon alla…

No näinhän tuon asianlaita on, että roomalaiskatolisella kirkolla, jonka perustaja ei ole Jeesus Kristus, vaan auringonpalvonnan ylipappi Konstantinus Suuri. Roomalaiskatolisen kirkkouskonnon, joka on sekoitusta kristillisyydestä ja auringonpalvonnasta roomalaisten tapaan, alaisuudessa on lukuisia tuohon samaan kristikuntaan kuuluvia lahkoja. Kristikunta on pirstoutunut satoihin useisiin lahkoihin, mutta silti niillä on yhteinen pohja palvonnassaan, kolminaisuusoppi ja risti. Mutta näin ei pitänyt olla Kristuksen alaisessa seurakunnassa. Kristuksen alaisesta seurakunnasta, seurakunnassa tapahtuvasta opetuksesta ja sen mukaan eläneiden elämäntavasta voimme lukea niin Raamatun kuin maallisen historiankirjojen sivuilta.

Raamatun mukaan on vain yksi totuus Jumalasta, Jumalan rakkaudesta ja Jumalan valtakunnasta sekä tuon valtakunnan Kuningas-Papista Jeesuksesta Kristuksesta.

"4 On yksi ruumis ja yksi henki, samoin kuin teidät kutsuttiin yhdessä toivossakin, johon teidät kutsuttiin; 5 yksi Herra, YKSI USKO, YKSI KASTE; 6 yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa." (Efesolaisille 4:3-6)

” Mutta minä kehotan teitä, veljet, Herramme Jeesuksen Kristuksen nimen kautta, että PUHUISITTE kaikki YHTÄPITÄVÄSTI ja ETTEI keskuudessanne OLISI JAKAUMIA, vaan että olisitte sopivasti yhteen liittyneitä samanmielisinä ja SAMASSA AJATUSSUUNNASSA.” (1. Korinttilaisille 1:10)

Miten yllä olevat raamatunkohdat täyttyvät pirstoutuneessa kristikunnassa?

• Pohjoismainen

Olemme ajatelleet omalla päällämme ja luopuneet uskonnollisesta höpötyksestä. Näillä eväillä loimme hyvinvointiyhteiskunnan ilman jumaluusoppeja.

• Hengen Lähde

Pyhä Henki Raamatun Mukaan:

” 2  Ja hänen päälleen on laskeutuva Jehovan henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja väkevyyden henki, tiedon ja Jehovan pelon henki, 3  ja hänen ilonsa on Jehovan pelossa.” (Jesaja 11:2,3)

” Katso! Palvelijani, josta pidän lujasti kiinni! Valittuni, jonka sieluni on hyväksynyt! Olen pannut henkeni häneen. Hän tuo kansakunnille oikeuden.” (Jesaja 42:1)

” 16  Kun Jeesus oli kastettu, hän nousi heti vedestä, ja katso, taivaat aukenivat, ja hän näki Jumalan hengen laskeutuvan kyyhkysen tavoin ja tulevan hänen päälleen. 17  Katso! Taivaista kuului myös ääni, joka sanoi: ”Tämä on minun rakas Poikani, jonka olen hyväksynyt.” (Matteus 3:16)

” 21  Kun nyt kaikkea kansaa kastettiin, Jeesuskin kastettiin, ja hänen rukoillessaan taivas aukeni 22  ja pyhä henki laskeutui ruumiillisessa hahmossa kuin kyyhkynen hänen päälleen, ja taivaasta kuului ääni: ”Sinä olet minun rakas Poikani; olen hyväksynyt sinut.” (Luukas 3:21,22)

” nimittäin Nasaretista olleen Jeesuksen, kuinka Jumala voiteli hänet pyhällä hengellä ja voimalla, ja hän kulki kautta maan ja teki hyvää ja paransi kaikki Panettelijan sortamat, sillä Jumala oli hänen kanssaan.” (Apostolien teot 10:38)

” 28  Mutta jos minä Jumalan hengellä ajan demonit ulos, niin Jumalan valtakunta on todellakin tavoittanut teidät.” (Matteus 12:28)

” Mutta jos minä Jumalan sormella ajan demonit ulos, niin Jumalan valtakunta on todellakin tavoittanut teidät.” (Luukas 11:20)

” vaan te saatte voimaa, kun pyhä henki tulee päällenne,” (Apostolien teot 1:8)

” 49  Ja katso, minä lähetän teille sen, minkä Isäni on luvannut. Pysykää te kuitenkin tässä kaupungissa, kunnes teidät puetaan korkeudesta tulevaan voimaan.” (Luukas 24:49)

” ja he kaikki täyttyivät pyhällä hengellä ja rupesivat puhumaan eri kielillä, sen mukaan kuin henki soi heidän puhua” (Apostolien teot 2:4)

” ja minä pyydän Isältä, ja hän antaa teille toisen auttajan olemaan kanssanne ikuisesti,” (Johannes 14:16)

” Mutta auttaja, pyhä henki, jonka Isä tulee lähettämään minun nimessäni, se opettaa teille kaikki ja palauttaa mieleenne kaiken, minkä minä olen teille sanonut. ” (Johannes 14:26)

” Kun se auttaja saapuu, jonka minä lähetän teille Isän luota, totuuden henki, joka lähtee Isän luota, se todistaa minusta.” (Johannes 15:26)

” Koska hänet siis korotettiin Jumalan oikealle puolelle ja hän sai luvatun pyhän hengen Isältä, hän on vuodattanut tämän, minkä te näette ja kuulette ” (Apostolien teot 2:33)

” Ja lakattuaan puhumasta Mooseksen kanssa Siinainvuorella hän antoi hänelle kaksi Todistuksen taulua, kivitaulua, joihin oli kirjoitettu Jumalan sormella.” (2. Mooseksen kirja 31:18)
      ”Sillä te osoittaudutte Kristuksen kirjeeksi, jonka me palvelijoina olemme kirjoittaneet, jota ei ole kirjoitettu musteella vaan elävän Jumalan hengellä, ei kivitauluihin vaan lihatauluihin, sydämiin.” (2. Korinttilaisille 3:3)

Kaikkivaltias Suvereeni Jehova Jumala on pyhän hengen lähde.

• kerro se

Johannes 14

10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

Jos Jeesus olisi alempiarvoinen kuinka Isä voisi olla hänessä , asua hänessä?

10 Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.

• jatkoa edelliselle
        kerro se kirjoitti:

Johannes 14

10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen.

10 Believest thou not that I am in the Father, and the Father in me? the words that I speak unto you I speak not of myself: but the Father that dwelleth in me, he doeth the works.

2. Kor. 5:19

Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.

• engl.
        kerro se kirjoitti:

Johannes 14

asustaa (v: live, reside)
        oleskella (v: live, reside)
        oleilla (v)
        asua (v: live, reside)sal.96:5 http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Ps.96.htm

eside (Englanti - Suomi)

Määritelmät:
        To dwell permanently or for a considerable time; to have a settled abode for a time; to remain for a long time.
        To have a seat or fixed position; to inhere; to lie or be as in attribute or element.
        To sink; to settle, as sediment.

• Käännös
        kerro se kirjoitti:

Johannes 14

Edelleen vain kaksi "Persoonaa"... miten "kolminaisuusopin" mukaan?

• Heerne
        Käännös kirjoitti:

Edelleen vain kaksi "Persoonaa"... miten "kolminaisuusopin" mukaan?

Sitten Jeesus lähetti Pyhän hengen opettamaan kaiken minkä Jeesus (=Jumala) haluaa meidän tietävän. Eli nyt opettaa Pyhä henki ja tietenkin Hän opettaa sen mitä Jumala. Amen

• ymmärrätkö tämän
        kerro se kirjoitti:

Johannes 14

nimimerkki _kerro se_ kirjoitti:
        "Johannes 14

10 Etkö usko, että minä olen Isässä, ja että Isä on minussa? Niitä sanoja, jotka minä teille puhun, minä en puhu itsestäni; ja Isä, joka minussa asuu, tekee teot, jotka ovat hänen

Jos Jeesus olisi alempiarvoinen kuinka Isä voisi olla hänessä , asua hänessä?"

Sinun teoriasi mukaan myös KAIKKI ne, jotka uskovat Jeesukseen, eivät ole Isää alempiarvoisia. Mutta onko teoriasi sopusoinnussa Raamatun kanssa?

Raamattu kertoo Johannes 14:10 merkityksen Johannes 17:20-23:ssa.

JOHANNES 17:20-23
        "20 "Minä en rukoile vain heidän puolestaan, vaan myös niiden puolesta, jotka heidän todistuksensa tähden uskovat minuun. 21 Minä rukoilen, että he kaikki olisivat yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa. Niin tulee heidänkin olla yhtä meidän kanssamme, jotta maailma uskoisi sinun lähettäneen minut.

22 "Sen kirkkauden, jonka sinä olet antanut minulle, olen minä antanut heille, jotta he olisivat yhtä, niin kuin me olemme yhtä. 23 Kun minä olen heissä ja sinä olet minussa, he ovat täydellisesti yhtä, ja silloin maailma ymmärtää, että sinä olet lähettänyt minut ja että olet rakastanut heitä niin kuin olet rakastanut minua."
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/Joh.17.html#20

Miten selität tämän jakeen ajatuksen?

1.KORINTTILAISILLE 6:15-17
        15 Ettekö tiedä, että teidän ruumiinne ovat Kristuksen ruumiin jäseniä? Ryhtyisinkö siis tekemään Kristuksen jäsenistä porton jäseniä? En ikinä! 16 Ettekö tiedä, että joka yhtyy porttoon, on samaa ruumista hänen kanssaan? Onhan sanottu: "Nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi." 17 Mutta joka liittyy Herraan, on samaa henkeä hänen kanssaan."
        http://www.evl.fi/raamattu/1992/1Kor.6.html#15

• Heerne

"2. Kor. 5:19

Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan."

Tämä on eräs ykseysopin perusjakeita. Jumala oli Kristuksessa kokonaan ja täysin, sillä Kristuksessa ollen Jumala sovitti maailman ITSENSÄ kanssa.

• Käännös

2. Kor. 5:19 suomenkielisen Raamatun tekstin mukaan:

” Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.” (Biblia 1776)

”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.” (KR 1938)

”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.” (KR 1992)

• Heerne
        Käännös kirjoitti:

2. Kor. 5:19 suomenkielisen Raamatun tekstin mukaan:

” Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.” (Biblia 1776)

”Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa eikä lukenut heille heidän rikkomuksiaan, ja hän uskoi meille sovituksen sanan.” (KR 1938)

”Jumala itse teki Kristuksessa sovinnon maailman kanssa eikä lukenut ihmisille viaksi heidän rikkomuksiaan; meille hän uskoi sovituksen sanan.” (KR 1992)

Juuri näin!

• Käännös
        Heerne kirjoitti:

Juuri näin!

Nimimerkki ”Heerne” kirjoitti 17.6.2014 17:51 ”Tämä (2. Kor. 5:19 ) on eräs ykseysopin perusjakeita.”

Onko ”yhteysopin” mukaan jumaluudessa kaksi vai ("kolminaisuusopin") kolme ”Persoonaa”?

• kerro se

9 Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.
        20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
        21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
        22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
        23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
        24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
        25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus. Matt.1

Jeesus on Immanuel, ja nimi Immanuel tarkoittaa :Jumala meidän kanssamme.
        Kyllä se kertoo, että Jeesus on Jumala.

• Heerne
        Käännös kirjoitti:

Nimimerkki ”Heerne” kirjoitti 17.6.2014 17:51 ”Tämä (2. Kor. 5:19 ) on eräs ykseysopin perusjakeita.”

Onko ”yhteysopin” mukaan jumaluudessa kaksi vai ("kolminaisuusopin") kolme ”Persoonaa”?

Kyse on ykseysopista, jossa jumaluudessa on kolme persoona, jotka ovat yhtä.

• Käännös
        kerro se kirjoitti:

9 Mutta kun Joosef, hänen miehensä, oli hurskas, ja koska hän ei tahtonut saattaa häntä häpeään, aikoi hän salaisesti hyljätä hänet.
        20 Mutta kun hän tätä ajatteli, niin katso, hänelle ilmestyi unessa Herran enkeli, joka sanoi: "Joosef, Daavidin poika, älä pelkää ottaa tykösi Mariaa, vaimoasi; sillä se, mikä hänessä on siinnyt, on Pyhästä Hengestä.
        21 Ja hän on synnyttävä pojan, ja sinun on annettava hänelle nimi Jeesus, sillä hän on vapahtava kansansa heidän synneistänsä."
        22 Tämä kaikki on tapahtunut, että kävisi toteen, minkä Herra on puhunut profeetan kautta, joka sanoo:
        23 "Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.
        24 Herättyään unesta Joosef teki, niinkuin Herran enkeli oli käskenyt hänen tehdä, ja otti vaimonsa tykönsä
        25 eikä yhtynyt häneen, ennenkuin hän oli synnyttänyt pojan. Ja hän antoi hänelle nimen Jeesus. Matt.1

Jeesus on Immanuel, ja nimi Immanuel tarkoittaa :Jumala meidän kanssamme.
        Kyllä se kertoo, että Jeesus on Jumala.

Matteus 1:1

”Jeesuksen Kristuksen, Daavidin pojan, Aabrahamin pojan, syntykirja.”
        (KR 1938)

”The book of the generation of Jesus Christ, the son of David, the son of Abraham.”
        (King James; engl.)

Jesus / Ιησους / Iesous ee-ay-sooce' / Jesus =" Jehovah is salvation" - Thayer's Greek Lexicon

Nimen ”Jeesus” merkitys on: ”Jehova on pelastus”.

• TIetoiskut

"Nimen ”Jeesus” merkitys on: ”Jehova on pelastus”."

Jeesus nimi tarkoittaa "Jumala pelastaa" taikka "Jahve on pelastus".

Myös tämä Jeesuksen nimi vahvistaa upeasti, että Jeesus on Jumala.

• Käännös

Totta... Jeesuksen jumaluutta tuskin kukaan kiistääkään.

Jesaja 9:6 - ”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.” (KR 1938)

Se ei kuitenkaan todista sitä, että Jeesus olisi osa kolmiyhteistä jumaluutta?

• juuria myöten
        Käännös kirjoitti:

Totta... Jeesuksen jumaluutta tuskin kukaan kiistääkään.

Jesaja 9:6 - ”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.” (KR 1938)

Se ei kuitenkaan todista sitä, että Jeesus olisi osa kolmiyhteistä jumaluutta?

Jesaja 11

2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.

• Käännös
        juuria myöten kirjoitti:

Jesaja 11

2 Ja hänen päällänsä lepää Herran Henki, viisauden ja ymmärryksen henki, neuvon ja voiman henki, tiedon ja Herran pelon henki.

Luukas 4:8 - ”Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman'."”
        (KR 1938)

• juuria myöten
        Käännös kirjoitti:

Luukas 4:8 - ”Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Kirjoitettu on: 'Sinun pitää kumartaman Herraa, sinun Jumalaasi, ja häntä ainoata palveleman'."”
        (KR 1938)

Matteus 28:
        16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        17 Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat
        epäilivät.

Matteus 28
        8 Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
        9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.

Jeesus ei kieltänyt kumartamasta tai rukoilemasta häntä, eli mitä se osoittaa?

• Käännös
        juuria myöten kirjoitti:

Matteus 28:
        16 Ja ne yksitoista opetuslasta vaelsivat Galileaan sille vuorelle, jonne Jeesus oli käskenyt heidän mennä.
        epäilivät.

Matteus 28
        8 Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
        9 Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.

Matteus 28:8-10:

”Ja he menivät kiiruusti haudalta peloissaan ja suuresti iloiten ja juoksivat viemään sanaa hänen opetuslapsillensa.
        Mutta katso, Jeesus tuli heitä vastaan ja sanoi: "Terve teille!" Ja he menivät hänen tykönsä, syleilivät hänen jalkojaan ja kumartaen rukoilivat häntä.opetuslapsillensa.
        Silloin Jeesus sanoi heille: "Älkää peljätkö; menkää ja viekää sana minun veljilleni, että he menisivät Galileaan: siellä he saavat minut nähdä".”

Tässä ei ole mitään todistetta kolminaisuusopin (tämän keskusteluketjun aihe) puolesta... jos on, niin miten?

• OSOITTaa
        juuria myöten kirjoitti:

Matteus 28:
        epäilivät.

Matteus 28

>>>Jeesus ei kieltänyt kumartamasta tai rukoilemasta häntä, eli mitä se osoittaa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      99
      1546
    2. Kerran oltiin mekin kahdestaan

Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1216
    3. Ozzy Osbourne on kuollut

Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      230
      1200
    4. Persut yritti estää somalinaista väittelemästä lääketieteen tohtoriksi

Yrittivät saada hänet lähihoitajakouluun, vaikka pärjäsi hyvin koulussa. Nyt hän on yliopistossa väitellyt lääketieteen
      Maailman menoa
      267
      1068
    5. Oikeasti, voitais mennä kahville

ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      989
    6. Naiset, naiset

Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      970
    7. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      179
      963
    8. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      949
    9. No mitä nyt

Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      74
      819
    10. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      812
    Aihe