Ota kitarasoinnut haltuun!

soitonopettaja

Kitarasoinnut ja soinnut yleensä on suhteellisen helppo oppia, kun ymmärrät sointujen perusteet. Kaiken tarvittavan tiedon asiasta - sointujen nimet ja tyypit, sointuotteet/grafiikat, sävelet ja intervallit - löydät osoitteesta http://musapaja.net/soinnut/kitarasoinnut.php

17

439

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kiinnostunut asiasta

      Kiitos siitä linkistä. Sointujen rakenne olisikin opeteltava, kun se rakentuu joka perussävelelle eri tavalla?
      Pärjääkö bluesissa pitkälle niillä barre-otteilla joissa otetaan pitkin kaulaa avoimien A:n ja E:n näköinen ote? Tuleeko mollisoinnut noilla samalla tavalla kuin avoimissa A:ssa ja E:ssä?

      • laiskiainen ..

        Harvemmin noita täysiä akkordeja oikeesti tarvitaan bluesissa tai rockissa. Hyvä ne kuitenkin on hallita..


      • caged?

      • NoJust...
        caged? kirjoitti:

        Kuinka näillä kuvan viidellä barre-otteella saadaan mollisoinnut?
        http://www.tyquinn.com/files/wp-content/uploads/2009/05/Dmaj-fretboard-chord-map.png
        Siirretäänkö käsi kitaran kaulalla vaan yksi nauhaväli virittimien suuntaan?

        Samalla logiikalla kun nuo duuri soinnut on rakennettu. Eli kun sulla on avoin sointu, jossa vapaita kieliä soi, niin korvaat nuo vapaiden kielten äänet etusormella ja sormitat nauhoilta soitetut äänet kolmella muulla sormella.
        Siis samaan tapaan myös niillä avoimilla mollisoiunnuilla(perussoinnuilla), voi tuolla barre-tekniikalla muodostaa mollisointuja.

        Siis mihintahansa otellautaa tällaisen barresointu"paketin" viet, soinnun "kirjain" määräytyy sen mukaan, mille sävelelle tuo Rrrällä merkitty pallero osuu;D

        http://www.guitar-chords.org.uk/f-minor-chord.html

        Linkin kuvassa ensimmäisenä oleva tuotos on Fm. Se on siis avoimesta Em sormituksesta tehty barresointu. F on puolisävelaskelta ylempänä kun E joten mikäli haluat muodostaa Em-soinnusta Fm-soinnun, niin sinun tulee "siirtää", Em-sointua puolisävelaskelta ylöspäin, eli yhden nauhavälin.


    • caged?

      "Siis mihintahansa otellautaa tällaisen barresointu"paketin" viet, soinnun "kirjain" määräytyy sen mukaan, mille sävelelle tuo Rrrällä merkitty pallero osuu"

      Jos siirrän sen paketin F:stä yhden nauhavälin ylöspäin niin R eli Root osuisi G molliin, mutta noinko ei kuitenkaan tehdä vaikka sanotaan?

      Tuossa linkissäsi kait oli kuvattu CAGE-mallin barresoinnuista E joka oli muutettu avoimen otteen tapaisesti E-molliksi, A joka oli samoin muutettu A-molliksi, ja D muutettu D-molliksi.
      C ja G -malliset barreotteet puuttuivat, eikö niitä käytetä?

      • NoJust...

        "Jos siirrän sen paketin F:stä yhden nauhavälin ylöspäin niin R eli Root osuisi G molliin, mutta noinko ei kuitenkaan tehdä vaikka sanotaan?"

        Kaksi nauhaväliä niin tulee Gm...yksi nauhaväli, niin tulee F#m.

        Kyllä noin tehdään ja voi tehdä...miksei vois?


      • NoJust...

        Niin ja vielä...siinä linkissä on juu avoimista E-molli, A-molli ja D-molli soinnuista muodostetut F-molli soinnut.

        C-molli ja G-molli sointujen avoimet sointuversiot on/olis niin mutkikkaita, että niihin tarvii neljä sormea jolloin ei jää ylimääräistä sormea korvaamaan barreen tarvittavaa etusormea:D Ne muodostetaan mieluummin suosiolla jostain muun mollisoinnun barresta. Toki ei sitäkään mikään laki kiellä, jos jokun sormet taipuu moiseen agrobatiaan?!:D


      • miten?
        NoJust... kirjoitti:

        "Jos siirrän sen paketin F:stä yhden nauhavälin ylöspäin niin R eli Root osuisi G molliin, mutta noinko ei kuitenkaan tehdä vaikka sanotaan?"

        Kaksi nauhaväliä niin tulee Gm...yksi nauhaväli, niin tulee F#m.

        Kyllä noin tehdään ja voi tehdä...miksei vois?

        Kaks nauhaväliä F;stähän on G. 1 nauhaväli on F# ja Gb.


      • caged? sekaisin
        NoJust... kirjoitti:

        Niin ja vielä...siinä linkissä on juu avoimista E-molli, A-molli ja D-molli soinnuista muodostetut F-molli soinnut.

        C-molli ja G-molli sointujen avoimet sointuversiot on/olis niin mutkikkaita, että niihin tarvii neljä sormea jolloin ei jää ylimääräistä sormea korvaamaan barreen tarvittavaa etusormea:D Ne muodostetaan mieluummin suosiolla jostain muun mollisoinnun barresta. Toki ei sitäkään mikään laki kiellä, jos jokun sormet taipuu moiseen agrobatiaan?!:D

        Ihan kuin että jos noiden em. E, A ja D -barreotteiden Root asetetaan vaikka A-molln kohdalle niin silloin muita sormia ei asetellakaan molliasentoon, mutta muussa tapauksessa otetaan nuo molliotteet jotta saadaan tehtyä mollisointu. Ei kait se näin ole?


      • NoJust...
        caged? sekaisin kirjoitti:

        Ihan kuin että jos noiden em. E, A ja D -barreotteiden Root asetetaan vaikka A-molln kohdalle niin silloin muita sormia ei asetellakaan molliasentoon, mutta muussa tapauksessa otetaan nuo molliotteet jotta saadaan tehtyä mollisointu. Ei kait se näin ole?

        En kyllä tainnut ymmärtää, mutta siis duurisoinnusta saa tietysti duuribarresointuja ja mollisoinnusta mollibarresointuja.

        Voitko vähän tarkentaa?


      • caged sekaisin
        NoJust... kirjoitti:

        En kyllä tainnut ymmärtää, mutta siis duurisoinnusta saa tietysti duuribarresointuja ja mollisoinnusta mollibarresointuja.

        Voitko vähän tarkentaa?

        Otan esim. E-minor -barresoinnun siten että Root on A:ssa jolloin saan siitä A-minor soinnun enkä A-sointua. Otan sitten saman otteen siten että Root on A-minorissa joka on myös G-sharp. Mikä sointu siitä saadaan? Entä minkä soinnun saan jos otan saman otteen siten että Root on A-sharpissa joka on myös B-minor?


      • NoJust...
        caged sekaisin kirjoitti:

        Otan esim. E-minor -barresoinnun siten että Root on A:ssa jolloin saan siitä A-minor soinnun enkä A-sointua. Otan sitten saman otteen siten että Root on A-minorissa joka on myös G-sharp. Mikä sointu siitä saadaan? Entä minkä soinnun saan jos otan saman otteen siten että Root on A-sharpissa joka on myös B-minor?

        Joku tossa sun termistön ymmärryksessä nyt vähän mättää ilmeisesti?!

        Ensimmäinen lause on jotakuinkin oikein, mutt sitt menee lähtee lapasesta. Eli se seuraava lause...A-minorhan on sointu, eikä yksittäinen ääni, johon voisit sen halutun barresoinnun roothin sijoittaa?!
        Jos nyt vaikka puhutaan sotkemisen välttämiseksi soinnusta isolla ja yksittäisestä äänestä pienellä kirjaimella.
        g-sharp(g#) = a-flat(ab),
        G#m(siis sointu...lausutaan englanniks "G sharp minor") = Abm(englanniksi "A flat minor")

        Eli jos esim. otamme sen E-mollisoinnun(Em)...teemme siitä barresoinnun ja nostamme sen nauhalle:
        1 = Fm
        2 = F#m tai Gbm
        3 = Gm
        4 = G#m tai Abm
        5 = Am jne...

        Sama tarkastelu A-mollisoinnusta(Am), muodostetun barresoinnun kanssa, eli nauha:
        1 = A#m tai Bbm
        2 = Bm
        3 = Cm
        4 = C#m tai Dbm
        5 = Dm jne...

        Aukeniko?


      • No just joo huoh.!
        NoJust... kirjoitti:

        Joku tossa sun termistön ymmärryksessä nyt vähän mättää ilmeisesti?!

        Ensimmäinen lause on jotakuinkin oikein, mutt sitt menee lähtee lapasesta. Eli se seuraava lause...A-minorhan on sointu, eikä yksittäinen ääni, johon voisit sen halutun barresoinnun roothin sijoittaa?!
        Jos nyt vaikka puhutaan sotkemisen välttämiseksi soinnusta isolla ja yksittäisestä äänestä pienellä kirjaimella.
        g-sharp(g#) = a-flat(ab),
        G#m(siis sointu...lausutaan englanniks "G sharp minor") = Abm(englanniksi "A flat minor")

        Eli jos esim. otamme sen E-mollisoinnun(Em)...teemme siitä barresoinnun ja nostamme sen nauhalle:
        1 = Fm
        2 = F#m tai Gbm
        3 = Gm
        4 = G#m tai Abm
        5 = Am jne...

        Sama tarkastelu A-mollisoinnusta(Am), muodostetun barresoinnun kanssa, eli nauha:
        1 = A#m tai Bbm
        2 = Bm
        3 = Cm
        4 = C#m tai Dbm
        5 = Dm jne...

        Aukeniko?

        Puhuttais rootista eikä "roothista" ;)


      • caged sekaisin
        NoJust... kirjoitti:

        Joku tossa sun termistön ymmärryksessä nyt vähän mättää ilmeisesti?!

        Ensimmäinen lause on jotakuinkin oikein, mutt sitt menee lähtee lapasesta. Eli se seuraava lause...A-minorhan on sointu, eikä yksittäinen ääni, johon voisit sen halutun barresoinnun roothin sijoittaa?!
        Jos nyt vaikka puhutaan sotkemisen välttämiseksi soinnusta isolla ja yksittäisestä äänestä pienellä kirjaimella.
        g-sharp(g#) = a-flat(ab),
        G#m(siis sointu...lausutaan englanniks "G sharp minor") = Abm(englanniksi "A flat minor")

        Eli jos esim. otamme sen E-mollisoinnun(Em)...teemme siitä barresoinnun ja nostamme sen nauhalle:
        1 = Fm
        2 = F#m tai Gbm
        3 = Gm
        4 = G#m tai Abm
        5 = Am jne...

        Sama tarkastelu A-mollisoinnusta(Am), muodostetun barresoinnun kanssa, eli nauha:
        1 = A#m tai Bbm
        2 = Bm
        3 = Cm
        4 = C#m tai Dbm
        5 = Dm jne...

        Aukeniko?

        Tuo juuri hämmentää kuinka sointu voi olla samaan aikaan sekä duuri että molli? Nauha johon Root kulloinkin sijoittuu määrää yhtä ja barreotteen duuri- tai molli määrää toista, kumpi ja kampi.


      • NoJust...
        caged sekaisin kirjoitti:

        Tuo juuri hämmentää kuinka sointu voi olla samaan aikaan sekä duuri että molli? Nauha johon Root kulloinkin sijoittuu määrää yhtä ja barreotteen duuri- tai molli määrää toista, kumpi ja kampi.

        En pysy taas kärryillä että milln samaan aikaan ja missä kohtaa on tällasta väitetty?!:D

        Jos sinä otat vaikkapa E-duurista muodostetulla barrella kolmannelta nauhalta soinnun niin saat G-duurisoinnun. Jos taas otat siltä samaiselta komannelta nauhalta E-mollista muodostetulla barrella soinnun niin saat tietysti G-mollisoinnun. Eikö tämä nyt ole ihan järkeen käypää?:D


    • caged sekaisin

      Ilmeisesti vain sointu voi olla duurissa tai mollissa. Yksi ääni ei ole kumpaakaan.

      • NoJust...

        No nimenomaan...

        Duurisoinnun ja mollisoinnun erottaa se yksi ääni(terssi), joka mollissa soitetaan puolisävelaskelta matalampana, kun suurisoinnussa. Kun vertaa noiden sointujen sormituksia, on helppo huomata missä kohtaa tuo erottava sävel on:D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      144
      1790
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      40
      1708
    3. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      63
      1440
    4. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1315
    5. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      218
      1201
    6. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      279
      1123
    7. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      71
      1113
    8. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      21
      990
    9. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      955
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      898
    Aihe