Neandertalien kognitiiviset kyvyt?

Eilen PNAS:ssa julkaistu tutkimus kertoo, että myös neandertalit tekivät mahdollisesti luolataidetta. Gibraltarilla sijaitsevasta Gorhamin luolasta löydettiin kaiverruksia, joita tutkijat pitävät tarkoituksellisen työn tuloksena. Luolataiteen tekeminen viittaa neandertalien mahdolliseen symboliseen ajatteluun ja abstraktiin ilmaisukykyyn, joita on yleisesti pidetty nykyihmiselle kehittyneinä ominaisuuksina.

"It is the last nail in the coffin for the hypothesis that Neanderthals were cognitively inferior to modern humans," said Paul Tacon, an expert in rock art at Australia's Griffith University. Tacon, who was not involved in the study, said the research showed that the engravings were made with great effort for ritual purposes, to communicate with others, or both.”

Emme todellisuudessa tiedä noiden kaiverrusten merkitystä, joten Tacon vain spekuloi, mutta tiedämme kuitenkin, että kuviot ovat säännöllisiä ja ovat vaatineet määrätietoista työstöä.

Pieni epäselvyys on siinä, että uusimpien tutkimusten mukaan nykyihminenkin oli mahdollisesti jo saapunut tuolle alueelle 39 000 vuotta sitten. Tutkijat kuitenkin löysivät kaiverrukset peittävistä maakerroksista vain sellaisia työkaluja, jotka ovat aina yhdistetty neandertaleihin.

"All European Neanderthal fossil sites from this period, including Devil's Tower Rock Shelter just one mile from Gorham's Cave, have this technology associated," he said in an email. "In contrast no modern human site in Europe has this type of technology. So we are confident that the tools were made by Neanderthals."

Muiden uusien tutkimusten mukaan neandertalit hautasivat ainakin joissakin populaatioissa vainajiaan, organisoivat luoliensa käyttötiloja, käyttivät ja valmistivat käyttöesineiden lisäksi myös koriste-esineitä, omasivat puhekyvyn ja kielen, ja huolehtivat heikompiosaisista.

Neandertalien muuttunut kuva on aiheuttanut kreationistien keskuudessa mielenkiintoisia näkemyksiä. Vielä 90-luvulla kreationistit pitivät neandertaleja pääsääntöisesti apinoina, mutta mtDNA:n selvityksen jälkeen vuonna 1997 alkoi takit kääntyä vauhdikkaasti. Ongelma kuitenkin oli siinä, että mtDNA:kin osoitti, etteivät neandertalit olleet nykyihmisiä. Erojen selittämiseksi mtDNA:ssa kreationistit ovat keksineet kaikenlaista hauskaa, kuten esimerkiksi tällaisen selityksen.

"The Bible indicates that people before the Flood lived 900 years and the first few post Flood generations still lived 200-400 years. One theory is that Neanderthals were people who lived in the 300-400 year range. Now as we age our DNA accumulates more mutations, so the differences could be a result of extreme old age.

Given the fact that even in a young Earth model Neanderthals lived more than 3000 years ago the differences could simply represent normal Human genetic drift over the last 3000 years."

Neandertalien koko genomin sekvensointi saatiin valmiiksi vuonna 2010, ja viimeistään siinä vaiheessa oli täysin selvää, etteivät nykyihminen ja neandertalin ihminen ole samaa lajia keskenään, vaikka kummatkin ovat toki ihmisiä.

44

114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Neandertalin ihmisen uudet tutkimukset sekoittavat muutenkin mielenkiintoisesti pakkaa sekä kreationistien että liberaalien uskovaisten ja myös uskonnottomien välillä. Kreationistien on nykyisin pakko väittää neduja nykyihmisiksi, koska fundamentalistinen raamatuntulkinta ei oikein anna tilaa useille eri ihmislajille. Liberaalimmat kristityt taas pitävät korkeaa tietoisuutta ”Jumalan kuvana” ja sieluna, ja ainakin alitajuisesti haluaisivat, että nykyihminen olisi ainoa tuon korkean tietoisuuden tällä planeetalla saavuttanut olento, mieluusti vielä Jumalan avittamana.

      Vaikka en sitä helposti myönnä, niin itse taidan vastaavasti salaa toivoa, että korkea tietoisuus pystyttäisiin osoittamaan täysin naturalistisen evoluutioprosessin tuotokseksi, ja siksi sen varmaan haluasi kehittyneen muillekin lajeille. Jos nykyihminen ei ole ainoa tällä planeetalla elänyt korkeasti tietoinen olento, niin sen luonnollinen kehittyminen on helpommin ymmärrettävissä. En tiedä myöntääkö tätä kukaan muu, mutta minusta tällaisissa kysymyksissä on tämä mielenkiintoinen psykologinen puolikin.

      Vaikka neandertaleilla olisikin ollut korkea tietoisuus, niin ei se tietenkään ole todiste Jumalan vaikutusta vastaan sen kehittymisessä, mutta se puhuu myös luonnollisen kehityksen puolesta. Occamin partaveitsi jne…

      http://www.pnas.org/content/early/2014/08/27/1411529111.full.pdf html?sid=aa6d6401-4ba3-4004-a97c-04a5eb9a8a61

      http://phys.org/news/2014-09-cave-art-neanderthals.html

      http://creationwiki.org/Neanderthal

      • tieteenharrastaja

        Jos tarkoitat minua, olet oikeassa enintään alitajuisesti:

        "Liberaalimmat kristityt taas pitävät korkeaa tietoisuutta ”Jumalan kuvana” ja sieluna, ja ainakin alitajuisesti haluaisivat, että nykyihminen olisi ainoa tuon korkean tietoisuuden tällä planeetalla saavuttanut olento, mieluusti vielä Jumalan avittamana."

        Ainakin tajuisesti uskon Jumalan luoneen (evoluutiolla) koko elämänpuun toivoen sen tuottavan myös lajeja, joilla on kyky nousta korkeaan tietoisuuteen sekä haluten tukea niitä, jotka sitä kohti kehittyvät. Nedujen mukanaolo tässä kehityksessä - millä nykytiedoin voi vain spekuloida - ei minua lainkaan haittaisi, vaikka he olisivat vielä elossakin. Heidän sukupuuttonsa syy askarruttaa minua kyllä, onko se ehkä yhteydessä ihmisen syntiinlankeemukseen.

        En tiedä, kuinka yleinen tuo uskonoppini on "liberaaleilla kristityillä", enkä ole nähnyt julkaistuna mitään tätä asiaa valaisevaa.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Jos tarkoitat minua, olet oikeassa enintään alitajuisesti:

        "Liberaalimmat kristityt taas pitävät korkeaa tietoisuutta ”Jumalan kuvana” ja sieluna, ja ainakin alitajuisesti haluaisivat, että nykyihminen olisi ainoa tuon korkean tietoisuuden tällä planeetalla saavuttanut olento, mieluusti vielä Jumalan avittamana."

        Ainakin tajuisesti uskon Jumalan luoneen (evoluutiolla) koko elämänpuun toivoen sen tuottavan myös lajeja, joilla on kyky nousta korkeaan tietoisuuteen sekä haluten tukea niitä, jotka sitä kohti kehittyvät. Nedujen mukanaolo tässä kehityksessä - millä nykytiedoin voi vain spekuloida - ei minua lainkaan haittaisi, vaikka he olisivat vielä elossakin. Heidän sukupuuttonsa syy askarruttaa minua kyllä, onko se ehkä yhteydessä ihmisen syntiinlankeemukseen.

        En tiedä, kuinka yleinen tuo uskonoppini on "liberaaleilla kristityillä", enkä ole nähnyt julkaistuna mitään tätä asiaa valaisevaa.

        "Jos tarkoitat minua, olet oikeassa enintään alitajuisesti"

        Kävit sinäkin toki mielessä, mutta muistan myös tuon sinun kantasi, jonka mukaan nedujen mahdollinen korkea tietoisuus ei sinua häiritsisi. Olen ainakin jäänyt siihen vaikutelmaan, että monet teistisen evoluution kannattajat nimenomaan haluavat uskoa, että "sielu" (korkea tietoisuus) on se nykyihmisen kaikista muista elävistä olioista erottava tekijä. Sinä olet vienyt ajattelusi vielä pidemmälle.

        " Nedujen mukanaolo tässä kehityksessä - millä nykytiedoin voi vain spekuloida - ei minua lainkaan haittaisi, vaikka he olisivat vielä elossakin."

        Itsekin avauksessa toppuuttelin tekemästä liian pitkälle meneviä oletuksia kaiverrusten merkityksistä, mutta kyllä viime vuosien uudet tutkimukset jotain kertovat.

        "Heidän sukupuuttonsa syy askarruttaa minua kyllä, onko se ehkä yhteydessä ihmisen syntiinlankeemukseen."

        Nedujen sukupuutto on toki mielenkiintoinen aihe. Uusimmat DNA-tutkimukset vihjailevat siiheen suuntaan, että neandertalit olivat suurissa vaikeuksissa jo ennen nykyihmisen tuloa läntiseen Eurooppaan. Voisiko ajatella, että syntiinlankeemus koski koko Homo-sukua? Neandertalit eivät ehkä olleetkaan niin sopeutuvaisia kylmentyneisiin olosuhteisiin, kuin aikaisemmin on oletettu.

        http://phys.org/news/2014-02-neanderthals-extinction-modern-humans-emerged.html

        "En tiedä, kuinka yleinen tuo uskonoppini on "liberaaleilla kristityillä", enkä ole nähnyt julkaistuna mitään tätä asiaa valaisevaa."

        Kuten jo totesin, oman käsitykseni mukaan sinä olet vienyt ajattelusi vielä askeleen pidemmälle kuin "liberaaleilla kristityillä" noin yleisesti ottaen.


      • en voi samaistua
        solon1 kirjoitti:

        "Jos tarkoitat minua, olet oikeassa enintään alitajuisesti"

        Kävit sinäkin toki mielessä, mutta muistan myös tuon sinun kantasi, jonka mukaan nedujen mahdollinen korkea tietoisuus ei sinua häiritsisi. Olen ainakin jäänyt siihen vaikutelmaan, että monet teistisen evoluution kannattajat nimenomaan haluavat uskoa, että "sielu" (korkea tietoisuus) on se nykyihmisen kaikista muista elävistä olioista erottava tekijä. Sinä olet vienyt ajattelusi vielä pidemmälle.

        " Nedujen mukanaolo tässä kehityksessä - millä nykytiedoin voi vain spekuloida - ei minua lainkaan haittaisi, vaikka he olisivat vielä elossakin."

        Itsekin avauksessa toppuuttelin tekemästä liian pitkälle meneviä oletuksia kaiverrusten merkityksistä, mutta kyllä viime vuosien uudet tutkimukset jotain kertovat.

        "Heidän sukupuuttonsa syy askarruttaa minua kyllä, onko se ehkä yhteydessä ihmisen syntiinlankeemukseen."

        Nedujen sukupuutto on toki mielenkiintoinen aihe. Uusimmat DNA-tutkimukset vihjailevat siiheen suuntaan, että neandertalit olivat suurissa vaikeuksissa jo ennen nykyihmisen tuloa läntiseen Eurooppaan. Voisiko ajatella, että syntiinlankeemus koski koko Homo-sukua? Neandertalit eivät ehkä olleetkaan niin sopeutuvaisia kylmentyneisiin olosuhteisiin, kuin aikaisemmin on oletettu.

        http://phys.org/news/2014-02-neanderthals-extinction-modern-humans-emerged.html

        "En tiedä, kuinka yleinen tuo uskonoppini on "liberaaleilla kristityillä", enkä ole nähnyt julkaistuna mitään tätä asiaa valaisevaa."

        Kuten jo totesin, oman käsitykseni mukaan sinä olet vienyt ajattelusi vielä askeleen pidemmälle kuin "liberaaleilla kristityillä" noin yleisesti ottaen.

        Analyysisi mitä kukakin pitää uskona ja jumalana on täysin omia kuvitelmiasi.
        Myös kun kyse on neanderdalilaisesta. Miten oletat päättelysi olevan heidän suhteensa oikeassa vaikka olet älyttömän väärässä niidenkin suhteen joita voit itse haastatella?

        Mystifiot syntiinlankeamisenkin sensijaan että pohtisit psykologian kautta mitä syntiinlankeaminen käytännön esimerkkien valossa ilmentää.

        En voi samaistaa omaa ajatteluani uskonasioihin sopivan sinun kuvittelemaan shapluunaasi. Ei edes liki.
        Enkä tunne ketään muutakaan johon luulosi sopisivat.
        Mikäli se sopii itseesi niin muut ovat syyttömiä siihen.
        Se että moisia esittelet asettaa sinut kategoriaan jonka ääneen mainitsemista vältän jotta en syyllistyisi rangaistavaan tekoon.


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        "Jos tarkoitat minua, olet oikeassa enintään alitajuisesti"

        Kävit sinäkin toki mielessä, mutta muistan myös tuon sinun kantasi, jonka mukaan nedujen mahdollinen korkea tietoisuus ei sinua häiritsisi. Olen ainakin jäänyt siihen vaikutelmaan, että monet teistisen evoluution kannattajat nimenomaan haluavat uskoa, että "sielu" (korkea tietoisuus) on se nykyihmisen kaikista muista elävistä olioista erottava tekijä. Sinä olet vienyt ajattelusi vielä pidemmälle.

        " Nedujen mukanaolo tässä kehityksessä - millä nykytiedoin voi vain spekuloida - ei minua lainkaan haittaisi, vaikka he olisivat vielä elossakin."

        Itsekin avauksessa toppuuttelin tekemästä liian pitkälle meneviä oletuksia kaiverrusten merkityksistä, mutta kyllä viime vuosien uudet tutkimukset jotain kertovat.

        "Heidän sukupuuttonsa syy askarruttaa minua kyllä, onko se ehkä yhteydessä ihmisen syntiinlankeemukseen."

        Nedujen sukupuutto on toki mielenkiintoinen aihe. Uusimmat DNA-tutkimukset vihjailevat siiheen suuntaan, että neandertalit olivat suurissa vaikeuksissa jo ennen nykyihmisen tuloa läntiseen Eurooppaan. Voisiko ajatella, että syntiinlankeemus koski koko Homo-sukua? Neandertalit eivät ehkä olleetkaan niin sopeutuvaisia kylmentyneisiin olosuhteisiin, kuin aikaisemmin on oletettu.

        http://phys.org/news/2014-02-neanderthals-extinction-modern-humans-emerged.html

        "En tiedä, kuinka yleinen tuo uskonoppini on "liberaaleilla kristityillä", enkä ole nähnyt julkaistuna mitään tätä asiaa valaisevaa."

        Kuten jo totesin, oman käsitykseni mukaan sinä olet vienyt ajattelusi vielä askeleen pidemmälle kuin "liberaaleilla kristityillä" noin yleisesti ottaen.

        Voisi ajatella, mutta ei se asiaa muuttaisi:

        "Voisiko ajatella, että syntiinlankeemus koski koko Homo-sukua?"

        Jos nykyihmisten lisäksi myös nedut olisivat valinneet kansanmurhan, se olisi vain nopeuttanut nedujen tuhoa.

        Minusta toisen yksilön mielenmallin ymmärtäminen on korkeamman tietoisuuden piirre kuin neduilta on havaintoja.


      • tieteenharrastaja
        en voi samaistua kirjoitti:

        Analyysisi mitä kukakin pitää uskona ja jumalana on täysin omia kuvitelmiasi.
        Myös kun kyse on neanderdalilaisesta. Miten oletat päättelysi olevan heidän suhteensa oikeassa vaikka olet älyttömän väärässä niidenkin suhteen joita voit itse haastatella?

        Mystifiot syntiinlankeamisenkin sensijaan että pohtisit psykologian kautta mitä syntiinlankeaminen käytännön esimerkkien valossa ilmentää.

        En voi samaistaa omaa ajatteluani uskonasioihin sopivan sinun kuvittelemaan shapluunaasi. Ei edes liki.
        Enkä tunne ketään muutakaan johon luulosi sopisivat.
        Mikäli se sopii itseesi niin muut ovat syyttömiä siihen.
        Se että moisia esittelet asettaa sinut kategoriaan jonka ääneen mainitsemista vältän jotta en syyllistyisi rangaistavaan tekoon.

        Erilainen uskonoppisi on noteerattu. Meistä kummankaan ei tarvitse "todistaa" uskoaan oikeaksi.


      • Jyrtsiboy

        Tiedoksi vain kaikille että neandertalilaisten maan päällä olemisen ajankohta tarkentui, eli muuttui äskettäin 10000 v. aikaisemmaksi uusien tutkimusten myötä jotka kumosivat aiemmat 40 yhtäpitävää iänmääritysmenetelmätulosta.
        Tieteen kuvalehti raportoi että neandertalilaiset näet poistuivat olemassaolosta ennenkuin nykyeurooppalaiset saapuivat niiden asuinsijoille ja siksi meissä ei olekaan neandertalilaisten geenejä kuten aiempi edistynyt tiede tiesi varmuudella kertoa geenitutkimuksiin vahvasti vedoten.


      • , u4ri5toyg
        solon1 kirjoitti:

        "Jos tarkoitat minua, olet oikeassa enintään alitajuisesti"

        Kävit sinäkin toki mielessä, mutta muistan myös tuon sinun kantasi, jonka mukaan nedujen mahdollinen korkea tietoisuus ei sinua häiritsisi. Olen ainakin jäänyt siihen vaikutelmaan, että monet teistisen evoluution kannattajat nimenomaan haluavat uskoa, että "sielu" (korkea tietoisuus) on se nykyihmisen kaikista muista elävistä olioista erottava tekijä. Sinä olet vienyt ajattelusi vielä pidemmälle.

        " Nedujen mukanaolo tässä kehityksessä - millä nykytiedoin voi vain spekuloida - ei minua lainkaan haittaisi, vaikka he olisivat vielä elossakin."

        Itsekin avauksessa toppuuttelin tekemästä liian pitkälle meneviä oletuksia kaiverrusten merkityksistä, mutta kyllä viime vuosien uudet tutkimukset jotain kertovat.

        "Heidän sukupuuttonsa syy askarruttaa minua kyllä, onko se ehkä yhteydessä ihmisen syntiinlankeemukseen."

        Nedujen sukupuutto on toki mielenkiintoinen aihe. Uusimmat DNA-tutkimukset vihjailevat siiheen suuntaan, että neandertalit olivat suurissa vaikeuksissa jo ennen nykyihmisen tuloa läntiseen Eurooppaan. Voisiko ajatella, että syntiinlankeemus koski koko Homo-sukua? Neandertalit eivät ehkä olleetkaan niin sopeutuvaisia kylmentyneisiin olosuhteisiin, kuin aikaisemmin on oletettu.

        http://phys.org/news/2014-02-neanderthals-extinction-modern-humans-emerged.html

        "En tiedä, kuinka yleinen tuo uskonoppini on "liberaaleilla kristityillä", enkä ole nähnyt julkaistuna mitään tätä asiaa valaisevaa."

        Kuten jo totesin, oman käsitykseni mukaan sinä olet vienyt ajattelusi vielä askeleen pidemmälle kuin "liberaaleilla kristityillä" noin yleisesti ottaen.

        Watussi ja eskimo eroavat toisistaan huomattavasti enemmän kuin neanderi ja saku.


      • , u4ri5toyg kirjoitti:

        Watussi ja eskimo eroavat toisistaan huomattavasti enemmän kuin neanderi ja saku.

        Kerro lisää tutkimuksistasi. Kukaan ei ole niistä aiemmin kuullut.


      • tieteenharrastaja
        Jyrtsiboy kirjoitti:

        Tiedoksi vain kaikille että neandertalilaisten maan päällä olemisen ajankohta tarkentui, eli muuttui äskettäin 10000 v. aikaisemmaksi uusien tutkimusten myötä jotka kumosivat aiemmat 40 yhtäpitävää iänmääritysmenetelmätulosta.
        Tieteen kuvalehti raportoi että neandertalilaiset näet poistuivat olemassaolosta ennenkuin nykyeurooppalaiset saapuivat niiden asuinsijoille ja siksi meissä ei olekaan neandertalilaisten geenejä kuten aiempi edistynyt tiede tiesi varmuudella kertoa geenitutkimuksiin vahvasti vedoten.

        Luin eilen tuon Tieteen kuvalehden artikkelin. Kyllä siinä edelleen kerrottiin geenien sekoittumisesta enkä nähnyt mainintaa kertomastasi uudesta ajoituksesta.

        Se kyllä todettiin, että nykyihminen on voinut risteytyä nedujen kanssa jo aikaisemmin Afrikassa.


      • piä ****** kii
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kerro lisää tutkimuksistasi. Kukaan ei ole niistä aiemmin kuullut.

        Älä puhu mitään meidän muiden puolesta.
        Se on rumaa.


      • piä ****** kii kirjoitti:

        Älä puhu mitään meidän muiden puolesta.
        Se on rumaa.

        Ahaa, tämä multinikkihörhö on siis näistä multinikkihörhö2:n (ellei peräti sama hörhö) tutkimuksista kuullut.

        Pistäpä referaatteja ja linkkejä peliin, kiitos.

        Tai no, eihän niitä taida olla. Hörhöillä on hörhöjen huvit.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Luin eilen tuon Tieteen kuvalehden artikkelin. Kyllä siinä edelleen kerrottiin geenien sekoittumisesta enkä nähnyt mainintaa kertomastasi uudesta ajoituksesta.

        Se kyllä todettiin, että nykyihminen on voinut risteytyä nedujen kanssa jo aikaisemmin Afrikassa.

        Kun jyrbä siteeraa painettua lehteä, ei tietenkään ole tarkoitus että joku toinenkin oikeasti lukee hänen omaperäisin tulkinnoin ja lisäyksin lainaamansa artikkelin.


      • tieteenharrastaja kirjoitti:

        Voisi ajatella, mutta ei se asiaa muuttaisi:

        "Voisiko ajatella, että syntiinlankeemus koski koko Homo-sukua?"

        Jos nykyihmisten lisäksi myös nedut olisivat valinneet kansanmurhan, se olisi vain nopeuttanut nedujen tuhoa.

        Minusta toisen yksilön mielenmallin ymmärtäminen on korkeamman tietoisuuden piirre kuin neduilta on havaintoja.

        "Minusta toisen yksilön mielenmallin ymmärtäminen on korkeamman tietoisuuden piirre kuin neduilta on havaintoja."

        Hyväksyn tämän vielä ainakin toistaiseksi :)


      • RepeRuutikallo kirjoitti:

        Kun jyrbä siteeraa painettua lehteä, ei tietenkään ole tarkoitus että joku toinenkin oikeasti lukee hänen omaperäisin tulkinnoin ja lisäyksin lainaamansa artikkelin.

        "Kun jyrbä siteeraa painettua lehteä, ..."

        Niin, hänhän nimenomaan kertoo mitä lehdessä lukee, ei mitä siihen on kirjoitettu...


      • tieteenharrastaja
        solon1 kirjoitti:

        "Minusta toisen yksilön mielenmallin ymmärtäminen on korkeamman tietoisuuden piirre kuin neduilta on havaintoja."

        Hyväksyn tämän vielä ainakin toistaiseksi :)

        Iso piste sinulle, kun näytät muistavan, mitä tuolla tarkoitan. Sivullisia varten kumminkin selitys: Toisen mielenmallin ymmärtäminen tarkoittaa hyvän- ja pahantietoa eli kykyä tajuta tekevänsä sellaista, mikä itsestäkin tuntuu väärältä.


      • Oi vielä lis
        tieteenharrastaja kirjoitti:

        Iso piste sinulle, kun näytät muistavan, mitä tuolla tarkoitan. Sivullisia varten kumminkin selitys: Toisen mielenmallin ymmärtäminen tarkoittaa hyvän- ja pahantietoa eli kykyä tajuta tekevänsä sellaista, mikä itsestäkin tuntuu väärältä.

        Kiitos päähän pänttäämisestä.


      • kyllästytty jo
        antimytomaani_orig kirjoitti:

        Ahaa, tämä multinikkihörhö on siis näistä multinikkihörhö2:n (ellei peräti sama hörhö) tutkimuksista kuullut.

        Pistäpä referaatteja ja linkkejä peliin, kiitos.

        Tai no, eihän niitä taida olla. Hörhöillä on hörhöjen huvit.

        Emme voi hyväksyä luulottelujanne tänne puheenaiheiksi.
        Miksette mene puimaan omia juttujanne johonkin muualle.
        Miksi roskajoukot valtaavat muilta keskusteluareenat omiin tarkoituksiinsa.
        Etsikää joku hiljanen palsta ja siirtykää sinne.


      • kyllästytty jo kirjoitti:

        Emme voi hyväksyä luulottelujanne tänne puheenaiheiksi.
        Miksette mene puimaan omia juttujanne johonkin muualle.
        Miksi roskajoukot valtaavat muilta keskusteluareenat omiin tarkoituksiinsa.
        Etsikää joku hiljanen palsta ja siirtykää sinne.

        Olisit itse hiljaa, kun kommenttisi ei anna mitään lisää tai mitään uutta koko keskusteluun.


      • outo piirre
        antimytomaani_orig kirjoitti:

        Olisit itse hiljaa, kun kommenttisi ei anna mitään lisää tai mitään uutta koko keskusteluun.

        Miksi evokit käyttäytyvät täällä kuin sattumakorpraalit?


    • totuus totuus totuus

      Neanderthalilaisia ei ole edes ollut olemassa. On vain nykyihmisiä.

      • älä jaksa

        älä jaksa


      • Olet nulliteetti. Ketään ei kiinnosta.


      • jrrrrre
        älä jaksa kirjoitti:

        älä jaksa

        Neanderdalilaiset ovat nykyihmisiä.
        Olen keskustellutkin muutaman sieltä kotoisin olevan kanssa.
        Normaaleille hyväätapaiusille näyttivät ainakin ulkoisesti.
        Olivat ehkä vieraskoreita.
        Ennakkoluulosi hälvenisivät jos matkustaisit joskus ihan oikeiden ihmisten pariin niin apinoiden planeettojen oliot karisisivat sinunkin mielikuvitteluistasi.


      • Solonin kootut sadut
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        Olet nulliteetti. Ketään ei kiinnosta.

        Varsinaisia satuja tuo Solon taas tarjoilee.

        Aivan älyttömiä.
        En yhtään ihmettele miksi erääntyyppistä ihmislajia kiinnostavat fiktiiviset asiat kuten elokuvat kaikkine juonien epäloogisuuksineen.

        Arthur Conan Doyle. Hyi hitto!
        Ja hänen Piltdownin miehensä. Evokit ovat vimmattuja satujen raapustelijoita.


    • xxxxxx Neandertalien koko genomin sekvensointi saatiin valmiiksi vuonna 2010, ja viimeistään siinä vaiheessa oli täysin selvää, etteivät nykyihminen ja neandertalin ihminen ole samaa lajia keskenään, vaikka kummatkin ovat toki ihmisiä xxxxx

      Mitään Neandertal-ihmistä ei todellisuudessa ole koskaan ollut olemassakaan.
      Kyse on aivan tavallisista nykyihmistä, joita on ollut maapallolla n. 6.000-10.000 vuoden ajan.
      Kaikkien ihmisten välillä on yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja. Ne eivät tee toisista ihmisistä jotain neandertal-ihmistä. Kaikilla ihmisillä on erilainen sormenjälkikin.
      Toisilla ihmisillä on tumma iho, toisilla vaalea. Joillakin on ruskeat silmät, toisilla siniset . Jotkut ovat lyhyitä, kun taas toiset pitkiä.

      • E.E.Sau

        Vaikka en Jumalaan uskokaan,niin totisesti,totisesti haluaisin olla paikalla,kun tämä Jeesuksen veljen kaima otetaan vastaan Taivaassa,kunhan hän ensin "heittää kupin nurkkaan".
        Hän lienee ainoa suomalainen,joka on kyennyt kumoamaan modernin tieteen saavutukset esimerkiksi evoluution,geologian ja biologian saralla.
        Saavutus on merkittävä,kun ottaa huomioon sen,millainen määrä pitkän koulutuksen ja tutkimusuran tehneitä asiantuntijoita on näiden "teorioiden" takana.
        Taivaaseen ei saavu joka päivä yhtä hurskaita neroja.


      • E.E.Sau kirjoitti:

        Vaikka en Jumalaan uskokaan,niin totisesti,totisesti haluaisin olla paikalla,kun tämä Jeesuksen veljen kaima otetaan vastaan Taivaassa,kunhan hän ensin "heittää kupin nurkkaan".
        Hän lienee ainoa suomalainen,joka on kyennyt kumoamaan modernin tieteen saavutukset esimerkiksi evoluution,geologian ja biologian saralla.
        Saavutus on merkittävä,kun ottaa huomioon sen,millainen määrä pitkän koulutuksen ja tutkimusuran tehneitä asiantuntijoita on näiden "teorioiden" takana.
        Taivaaseen ei saavu joka päivä yhtä hurskaita neroja.

        Niinpä. Mitähän mahtaisi Jaakoppi ajatella, jos Pyhä Pietari antaakin tiketin Jaakopin kouraan sinne alakertaan saatteella "Hurskaudessasi olet niin paljon syntiä tehnyt ja valehdellut vastoin Jumalan tahtoa ..."?


      • Teeskentelet siis ettet ymmärrä, mitä genomin sekvensointi tarkoittaa?

        Eli et muka ymmärrä, että kun olemme geneettisesti niin erilaisia kuin tarkoin tutkimuksin on todettu, olemme eri lajiin kuuluvia ihmisiä?

        Juttusi ulkonäön eroista eivät kuulu tähän asiaan enää lainkaan, vaikka varmasti ovat kovaa kamaa oppimattomien kaatuilijoitten keskuudessa.

        "Usko" saa ihmisen kyllä hirttäytymään aivan hassuihin kuvitelmiin, joista ei luovuta vaikka todellisuus miten pätevästi tahansa toisenlaiseksi todistettaisiin. Onneksi kaltaisiasi on vuosi vuodelta vähemmän.


      • "Mitään Neandertal-ihmistä ei todellisuudessa ole koskaan ollut olemassakaan. Kyse on aivan tavallisista nykyihmistä, joita on ollut maapallolla n. 6.000-10.000 vuoden ajan."

        Jokos nyt saisit vastattua kysymykseen, mitä lajia edustavat ne lukuisat ellei lukemattomat fossiiliset kallot, joissa on selviä kädellisten piirteitä, mutta jotka eivät selvästikään kuulu sen enempää nykyihmiselle kuin millekään nykyapinalle? Ja miksi nykyihminen ja nykyiset apinalajit loistavat poissaolollaan fossiileissa?


      • marsulle opittavaa
        marsunkiillottaja kirjoitti:

        "Mitään Neandertal-ihmistä ei todellisuudessa ole koskaan ollut olemassakaan. Kyse on aivan tavallisista nykyihmistä, joita on ollut maapallolla n. 6.000-10.000 vuoden ajan."

        Jokos nyt saisit vastattua kysymykseen, mitä lajia edustavat ne lukuisat ellei lukemattomat fossiiliset kallot, joissa on selviä kädellisten piirteitä, mutta jotka eivät selvästikään kuulu sen enempää nykyihmiselle kuin millekään nykyapinalle? Ja miksi nykyihminen ja nykyiset apinalajit loistavat poissaolollaan fossiileissa?

        He edustavat fossiilikalloisia.
        Ympyräsuiset edustavat ympyräsuisia.
        Marsut edustavat nököhampaallisia.
        Ei niiden meitä tarvitse edustaakaan kun meillä on jo yli 7 milljardia erimielistä edustajaa keskuudessamme.
        Suomen lentopallojoukkue edusti meitä hyvin mm ottelussa Kuubaa vastaan.


      • Puolimutkaakob

        "Mitään Neandertal-ihmistä ei todellisuudessa ole koskaan ollut olemassakaan.
        Kyse on aivan tavallisista nykyihmistä, joita on ollut maapallolla n. 6.000-10.000 vuoden ajan.
        Kaikkien ihmisten välillä on yhtäläisyyksiä, mutta myös eroja. Ne eivät tee toisista ihmisistä jotain neandertal-ihmistä. Kaikilla ihmisillä on erilainen sormenjälkikin.
        Toisilla ihmisillä on tumma iho, toisilla vaalea. Joillakin on ruskeat silmät, toisilla siniset . Jotkut ovat lyhyitä, kun taas toiset pitkiä."

        Noin ajattelee lapsellinen, denialisti ja älyllisesti epärehellinen tollo, joka haluaa pitää kiinni todellisuuden vastasesta sokeasta uskostaan. Lässytykses ja kuvitelmas eivät todellisuutta muuta haluamaasi suuntaan.


      • marsulle opittavaa kirjoitti:

        He edustavat fossiilikalloisia.
        Ympyräsuiset edustavat ympyräsuisia.
        Marsut edustavat nököhampaallisia.
        Ei niiden meitä tarvitse edustaakaan kun meillä on jo yli 7 milljardia erimielistä edustajaa keskuudessamme.
        Suomen lentopallojoukkue edusti meitä hyvin mm ottelussa Kuubaa vastaan.

        Kretu ei osaa erottaa evoluutiota ja evoluutioteoriaa joten on aivan odotettavaa ettei hän osaa erottaa myöskään marsua ja marsunkiillottajaa.


      • kyllä sää olet niin
        antimytomaani_orig kirjoitti:

        Niinpä. Mitähän mahtaisi Jaakoppi ajatella, jos Pyhä Pietari antaakin tiketin Jaakopin kouraan sinne alakertaan saatteella "Hurskaudessasi olet niin paljon syntiä tehnyt ja valehdellut vastoin Jumalan tahtoa ..."?

        Verrataan nyt vaikkapa Harry Potter-kirjoihin: ilmaiskappaleiden määrä miärätöin, hyvin suuri osuus ostetuista kappaleista luetaan kannen kappaleista (kenties useammankin kerran)
        Niimpä niin, kenties?


      • aatteles ite
        naapurin.kissa kirjoitti:

        Kretu ei osaa erottaa evoluutiota ja evoluutioteoriaa joten on aivan odotettavaa ettei hän osaa erottaa myöskään marsua ja marsunkiillottajaa.

        "Kretu ei osaa erottaa evoluutiota ja evoluutioteoriaa joten on aivan odotettavaa ettei hän osaa erottaa myöskään marsua ja marsunkiillottajaa."

        Eiks ne ole samaa potaskaa? Mites potaska erotetaan potaskasta niin ettei eroon jää potaskaa?


      • aatteles ite kirjoitti:

        "Kretu ei osaa erottaa evoluutiota ja evoluutioteoriaa joten on aivan odotettavaa ettei hän osaa erottaa myöskään marsua ja marsunkiillottajaa."

        Eiks ne ole samaa potaskaa? Mites potaska erotetaan potaskasta niin ettei eroon jää potaskaa?

        "Eiks ne ole samaa potaskaa? Mites potaska erotetaan potaskasta niin ettei eroon jää potaskaa?"

        Siinäpä vankka todistus naapurin.kissan lausuman totuudellisuudesta:

        "Kretu ei osaa erottaa evoluutiota ja evoluutioteoriaa joten on aivan odotettavaa ettei hän osaa erottaa myöskään marsua ja marsunkiillottajaa"


      • tieteenharrastaja
        moloch_horridus kirjoitti:

        "Eiks ne ole samaa potaskaa? Mites potaska erotetaan potaskasta niin ettei eroon jää potaskaa?"

        Siinäpä vankka todistus naapurin.kissan lausuman totuudellisuudesta:

        "Kretu ei osaa erottaa evoluutiota ja evoluutioteoriaa joten on aivan odotettavaa ettei hän osaa erottaa myöskään marsua ja marsunkiillottajaa"

        Puhumattakaan evoluutioteorian ja evoluutiohistorian toisistaan erottamisesta.


    • sivusta seuraaja

      Voisitko ystävällisesti jättää tällaiset trollaamiset pois.
      Itse sanot kreationisteille ettet haluakaan kuulla heidän perustelujaan omaan näkemykseensä.
      Ja sitten sinä tuot täällä omia näkemyksiäsi ikäänkuin ne olisivat luvallisempia kuin muiden mielipiteet!
      Vastaavaa olen havainnut muiden kohdalla mutta sinulta jyrkimmin.

      Ota aikalisä ja mieti miten tämä on mahdollista niin ettet sinä huomaa sitä itse!

      • "Itse sanot kreationisteille ettet haluakaan kuulla heidän perustelujaan omaan näkemykseensä."

        Olet ymmärtänyt väärin. Haluan toki kuulla kreationistien perusteluja, mutta jos teen avauksen tuoreesta tutkimuksesta, jossa kumoutuu jokin kreationistien vuosia sitten esittämä väite, niin en halua kuulla vasta-argumentiksi juuri sitä vuosia vanhaa väitettä, jonka olen juuri kumonnut, ymmärrätkö nyt?

        "Ja sitten sinä tuot täällä omia näkemyksiäsi ikäänkuin ne olisivat luvallisempia kuin muiden mielipiteet!"

        Tuon esille tieteen tuoreimpia näkemyksiä, en hirveän usein enää omiani. Toki välillä esitän omia subjektiivisia näkemyksiäni, mutta ei niillä ole painoarvoa sen enempää kuin muidenkaan vastaavilla.

        "Vastaavaa olen havainnut muiden kohdalla mutta sinulta jyrkimmin."

        Pahoittelen, jos tyylini ei miellytä.

        "Ota aikalisä ja mieti miten tämä on mahdollista niin ettet sinä huomaa sitä itse!"

        Minusta kuitenkin näyttää siltä, että olet käsittänyt jotain väärin.


      • kyllästytty
        solon1 kirjoitti:

        "Itse sanot kreationisteille ettet haluakaan kuulla heidän perustelujaan omaan näkemykseensä."

        Olet ymmärtänyt väärin. Haluan toki kuulla kreationistien perusteluja, mutta jos teen avauksen tuoreesta tutkimuksesta, jossa kumoutuu jokin kreationistien vuosia sitten esittämä väite, niin en halua kuulla vasta-argumentiksi juuri sitä vuosia vanhaa väitettä, jonka olen juuri kumonnut, ymmärrätkö nyt?

        "Ja sitten sinä tuot täällä omia näkemyksiäsi ikäänkuin ne olisivat luvallisempia kuin muiden mielipiteet!"

        Tuon esille tieteen tuoreimpia näkemyksiä, en hirveän usein enää omiani. Toki välillä esitän omia subjektiivisia näkemyksiäni, mutta ei niillä ole painoarvoa sen enempää kuin muidenkaan vastaavilla.

        "Vastaavaa olen havainnut muiden kohdalla mutta sinulta jyrkimmin."

        Pahoittelen, jos tyylini ei miellytä.

        "Ota aikalisä ja mieti miten tämä on mahdollista niin ettet sinä huomaa sitä itse!"

        Minusta kuitenkin näyttää siltä, että olet käsittänyt jotain väärin.

        Emme voi hyväksyä luulottelujanne tänne puheenaiheiksi.
        Miksette mene puimaan omia juttujanne johonkin muualle.
        Miksi roskajoukot valtaavat muilta keskusteluareenat omiin tarkoituksiinsa.
        Etsikää joku hiljanen palsta ja siirtykää sinne.


      • kyllästytty kirjoitti:

        Emme voi hyväksyä luulottelujanne tänne puheenaiheiksi.
        Miksette mene puimaan omia juttujanne johonkin muualle.
        Miksi roskajoukot valtaavat muilta keskusteluareenat omiin tarkoituksiinsa.
        Etsikää joku hiljanen palsta ja siirtykää sinne.

        Jaahas, jo kolmas kerta tätä samaa vuodatusta.


      • mitäs vuadatit?
        antimytomaani_orig kirjoitti:

        Jaahas, jo kolmas kerta tätä samaa vuodatusta.

        Verrataan Harry Potter-kirjoihin: ilmaiskappaleiden määrä mitätön, hyvin suuri osuus ostetuista kappaleista luetaan kannesta kanteen (kenties useammankin kerran)
        Niin kauan kuin evokkeja riittää.
        Hahhahhaa!


      • etsivä löytävä
        mitäs vuadatit? kirjoitti:

        Verrataan Harry Potter-kirjoihin: ilmaiskappaleiden määrä mitätön, hyvin suuri osuus ostetuista kappaleista luetaan kannesta kanteen (kenties useammankin kerran)
        Niin kauan kuin evokkeja riittää.
        Hahhahhaa!

        Vaikka evoluutio jostain ihmeellisestä syystä katoaisi luonnosta ja näin evoluutioteoria ei enään pitäisi paikkaansa, ei se tarkoita että maailma olisi luoto. Teidän pitää vielä todistaa että se on luoto. Kenen toimesta se on luoto. Ja miten tämä luomimisprosessi toimii.

        Mutta koska ette voi, keskitytte vain evokin hakkaamiseen, mitä se sitten tarkoittaakin.

        Myöskin tuollainen typerä loanheitto ei yhtään auta asianne eteenpäin viemisessä, päin vastoin. Te vain todistatte sillä että teillä ei ole mitään todisteita ja hätäännytte kun teille esitetään asioita todistuksien kera.

        No niin. Nyt voit oksentaa taas mitään sanomattoman tekstisi tuohon alle :)


      • tieteenharrastaja
        antimytomaani_orig kirjoitti:

        Jaahas, jo kolmas kerta tätä samaa vuodatusta.

        Ihan selvä suihkulento-tekstiripuli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      138
      1688
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      113
      1315
    3. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1212
    4. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      88
      1137
    5. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      188
      922
    6. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      83
      875
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      94
      837
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      39
      829
    9. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      768
    10. Naantalissa kohahtaa

      Yli 4 vuotta puhelimeen, tietokoneelle murtautumista sekä Whatsapp urkintaa Naantalissa hakkeritiimin jäseniä
      Naantali
      137
      702
    Aihe