Laskeskelin fysiikkaa ja tuli kuva, johon oli piirretty voiman vektori. Tämän vektorin varteen oli piirretty suorakulmainen kolmio, jonka kateetteina olivat 5 ja 12, ja hypoteenusana 13. Hypotenuusa on myös tämän voiman vektorin suuntainen eli hypotenuusa on piirretty osaksi tätä vektoria.
Ratkaisussa komponentteihin jakamisesssa tämä voima oli jaettu tällein:
x-suunta: (5/13)*F
y-suunta: (12/13)*F
Voisiko joku selittää mitä tämä oikeen meinaa ja kuinka tällaista pitäisi tulkita?
Fysiikkaa laskeskelin ja tällainen vastaan
5
142
Vastaukset
- hyviätehtäviäon
Muista 3:4:5 -sääntö, jolloin suorakulmaisissa kolmioissa tulee aina vakio, mutta mitähän tuo kysymys tarkoittaa, joudut käyttämään siniä laskemassa, tai tangenttia ja pyöristämään vastauksen kai.
- fysiikkaa vielä yrit
Taisin itse tajuta, tai ainakin niin luulen kun tarkemmin tutkiskelin.
Tuossa sinA=5/13 olisi y ja cosA = 12/13 olisi x.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Circle-trig6.svg/338px-Circle-trig6.svg.png
En tiedä sitten kuinka tuo kulma, jonka kautta katsotaan, niin valitaan.... Hämmestelin tätä kun kaikki muut voimat lausuttiin komponentteina ihan normaalisti esim. T*cos, mutta tämä ei.
- 21§2§12§12§12§12§12§
Itse käytän siniä ja kiosinia vaikeissa laskuissa apuna yleensä, tuo on kai joku helppo, jonka on keksinyt joku yliopiston prosessori :D
- ;-)
Periaatteessa sineillä ja vastaavilla lasketaan.
Esimerkkilaskuissa esiintyvät kuitenkin usein kolmion sivuina
3,4,5 ja5,12,13.
Nämä (ja niiden monikerrat) ovat ainoat kokonaisluvut, jotka toteuttavat Pythagoraan lauseen.
Niin ja voihan sitä neliöjuurillakin sivujen suhteita laskea. Kysymys on siitä, että yhden kateetin komponentti on 5 ja toisen kateetin komponentti on 12. Se että hypotenuusa on 13 johtuu vain siitä, että neliöjuuri 5*5 12 * 12 = 13.
Tulkinta on, että kokonais-voima on 13 (Yksiköitä et maininnut).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä2511471Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa524033Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1163237Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1662547Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1082286Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh2061855Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3151130- 66928
Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta18905Toisten elämän moralisointi
Eikö kukin voisi keskittyä lähinnä omaan elämäänsä? Jos jollakulla muulla on tunteita, ajatuksia, tai tekoja oman suhte143815