Laskeskelin fysiikkaa ja tuli kuva, johon oli piirretty voiman vektori. Tämän vektorin varteen oli piirretty suorakulmainen kolmio, jonka kateetteina olivat 5 ja 12, ja hypoteenusana 13. Hypotenuusa on myös tämän voiman vektorin suuntainen eli hypotenuusa on piirretty osaksi tätä vektoria.
Ratkaisussa komponentteihin jakamisesssa tämä voima oli jaettu tällein:
x-suunta: (5/13)*F
y-suunta: (12/13)*F
Voisiko joku selittää mitä tämä oikeen meinaa ja kuinka tällaista pitäisi tulkita?
Fysiikkaa laskeskelin ja tällainen vastaan
5
149
Vastaukset
- hyviätehtäviäon
Muista 3:4:5 -sääntö, jolloin suorakulmaisissa kolmioissa tulee aina vakio, mutta mitähän tuo kysymys tarkoittaa, joudut käyttämään siniä laskemassa, tai tangenttia ja pyöristämään vastauksen kai.
- fysiikkaa vielä yrit
Taisin itse tajuta, tai ainakin niin luulen kun tarkemmin tutkiskelin.
Tuossa sinA=5/13 olisi y ja cosA = 12/13 olisi x.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/9d/Circle-trig6.svg/338px-Circle-trig6.svg.png
En tiedä sitten kuinka tuo kulma, jonka kautta katsotaan, niin valitaan.... Hämmestelin tätä kun kaikki muut voimat lausuttiin komponentteina ihan normaalisti esim. T*cos, mutta tämä ei.
- 21§2§12§12§12§12§12§
Itse käytän siniä ja kiosinia vaikeissa laskuissa apuna yleensä, tuo on kai joku helppo, jonka on keksinyt joku yliopiston prosessori :D
- ;-)
Periaatteessa sineillä ja vastaavilla lasketaan.
Esimerkkilaskuissa esiintyvät kuitenkin usein kolmion sivuina
3,4,5 ja5,12,13.
Nämä (ja niiden monikerrat) ovat ainoat kokonaisluvut, jotka toteuttavat Pythagoraan lauseen.
Niin ja voihan sitä neliöjuurillakin sivujen suhteita laskea. Kysymys on siitä, että yhden kateetin komponentti on 5 ja toisen kateetin komponentti on 12. Se että hypotenuusa on 13 johtuu vain siitä, että neliöjuuri 5*5 12 * 12 = 13.
Tulkinta on, että kokonais-voima on 13 (Yksiköitä et maininnut).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1901965
- 1131063
- 1141052
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa21775- 53720
Kauhavan häiriköijistä
Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä32663ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann42618Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m175557Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45528- 9492