Mitä ihmettä tämä lakitehtailu vuosittain alle 6 kk vanhojen tuonnin pykälistä oikein on? Eikö laki voisi olla selkeä: Alle 6 kk vanhoja eivät saa tuoda muut kuin merkkimaahantuojat?
Kuka noita uusia käytettyjä sitten olisi tuomassa jos laki sen sallisi, olisiko kukaan? Eikö kuitenkin kannattavinta olisi tuoda niitä pari-kolme vuotta ajettuja joiden hinta on Euroopassa pudonnut jo puoleen uuden hinnasta. Tosin nykylakihan estää tehokkaasti myös näiden tuomisen omituisilla veromääräyksillään.
Eli kaikista puheista huolimatta tähän maahan halutaan nimenomaan noita kymmenkunta vuotta vanhoja isomoottorisia käytettyjä, koska ainoastaan niiden tuominen on pykälillä tehty kannattavaksi.
Alle 6 kk vanhojen
45
4108
Vastaukset
- tullaaja
Niitä uusia käytettyjä toisi jos laki sen sallisi.
Autohan kannattaisi ostaa maassa jossa alv on pienempi kuin Suomessa.
Ja kyllä ne merkkimaahantuojatkin osaisivat maksaa sen alv.n mieluimmin sinne missä halvemmalla selviää.- kun olen
antanut viisaampien (Ahonen) itselleni kertoa että uuden tuojan pitäisi kuitenkin maksaa se 27 prosentin autovero ja tällöin ei hinta enää olisikaan kilpailukykyinen merkkiliikkeen hintoihin verrattuna.
- yksi viisas
kun olen kirjoitti:
antanut viisaampien (Ahonen) itselleni kertoa että uuden tuojan pitäisi kuitenkin maksaa se 27 prosentin autovero ja tällöin ei hinta enää olisikaan kilpailukykyinen merkkiliikkeen hintoihin verrattuna.
Kysymyshän on nyt siitä, ettei virallisten maahantuojien tarvitse ostaa autojaan ulkomaille rekisteröityinä. Mikäli vero olisi heti rekisteröinnin jälkeen pienempi, toki maahantuojat ne ostamansa autot rekisteröisivät ensin ja silloin jouduttaisiin siihen kierteeseen, miten pitkään niiden pitää olla ulkomailla rekisteröityinä. Päivä, viikko, kuukausi ja paljonko arvo on siellä alentunut ????
Ei kannata asiaa nähdä liian monimutkaisena.
Ahonenkin viisaana tämän ymmärsi ja kai selittikin asiaa. Jotku eivät vain ymmärtäneet, eivätkä näytä ymmärtävän vieläkään. - nyt oikein?
yksi viisas kirjoitti:
Kysymyshän on nyt siitä, ettei virallisten maahantuojien tarvitse ostaa autojaan ulkomaille rekisteröityinä. Mikäli vero olisi heti rekisteröinnin jälkeen pienempi, toki maahantuojat ne ostamansa autot rekisteröisivät ensin ja silloin jouduttaisiin siihen kierteeseen, miten pitkään niiden pitää olla ulkomailla rekisteröityinä. Päivä, viikko, kuukausi ja paljonko arvo on siellä alentunut ????
Ei kannata asiaa nähdä liian monimutkaisena.
Ahonenkin viisaana tämän ymmärsi ja kai selittikin asiaa. Jotku eivät vain ymmärtäneet, eivätkä näytä ymmärtävän vieläkään.Eli 6kk sääntö on siis sen vuoksi että muuten merkkimaahantuojat toisivat "päivän käytettyjä" uusien sijaan?
- minä
nyt oikein? kirjoitti:
Eli 6kk sääntö on siis sen vuoksi että muuten merkkimaahantuojat toisivat "päivän käytettyjä" uusien sijaan?
Entä sitten,jos tuovat? Mitä se muuttaa?
- täälläkin
minä kirjoitti:
Entä sitten,jos tuovat? Mitä se muuttaa?
ihmetellään että minkä ihmeen takia koko 6 kk sääntöä edes tarvitaan? Merkkimaahantuojat saavat kyllä autonsa tehtaalta tolkun hintaan uusina.
- just
nyt oikein? kirjoitti:
Eli 6kk sääntö on siis sen vuoksi että muuten merkkimaahantuojat toisivat "päivän käytettyjä" uusien sijaan?
Joo
Päivän käytettynä alv maksetaan ostomaahan ja Suomeen maksetaan autovero autoveron alvi ja kauppiaan hyödyksi jää alvien erotus (Suomi/Saksa=22/16), ja valtiolta jää saamatta alvi, joka on jo maksettu rekisteröintimaahan. - tätä
just kirjoitti:
Joo
Päivän käytettynä alv maksetaan ostomaahan ja Suomeen maksetaan autovero autoveron alvi ja kauppiaan hyödyksi jää alvien erotus (Suomi/Saksa=22/16), ja valtiolta jää saamatta alvi, joka on jo maksettu rekisteröintimaahan.porsaanreikää sitten yleisesti muiden tuotteiden suhteen. Eihän esim. kodinelektroniikalla ole minkäänlaista 6kk sääntöä. Maksavatko maahantuojat noista pesukoneista, jääkaapeista ja stereoista ALV:t siis halvempiin maihin?
- saksalaisella
täälläkin kirjoitti:
ihmetellään että minkä ihmeen takia koko 6 kk sääntöä edes tarvitaan? Merkkimaahantuojat saavat kyllä autonsa tehtaalta tolkun hintaan uusina.
kauppiaalla on myyntiä Suomeen vähäistä enemmän, maksetaan näistä ALV Suomen verokannan mukaan.
Musikhaus Thomannin sivuilta:
"Kaikki hinnat on laskettu 22% ALV:lla suomalaisille asiakkaille. ALV-rekisteröidyt yhteisöt ja yritykset saavat vähentää ALV:n (Ilmoita Y-tunnus ennen tilausta)."
Eli tuskinpa 6kk sääntö on suunnattu merkkimaahantuojien ALV:n kiertoa vastaankaan.
Jos yksityisen ei kannata tuoda uutta vaikka tuo sääntö poistetaan, eikä merkkituojalle tuosta poistamisesta mitään hyötyä koidu, miksi moinen pykälä on niin tärkeä että sitä täytyy vuosittain uusia? - Seseseko
tätä kirjoitti:
porsaanreikää sitten yleisesti muiden tuotteiden suhteen. Eihän esim. kodinelektroniikalla ole minkäänlaista 6kk sääntöä. Maksavatko maahantuojat noista pesukoneista, jääkaapeista ja stereoista ALV:t siis halvempiin maihin?
Näyttää menevän autovero ja alv hieman sekaisin. Täysin riippumatta siitä, mitä autoverolaissa säädetään, olipa 1 päivä, 3 kk tai 6 kk autoverotuksessa uuden ja käytetyn rajana, niin alv:ssä se raja on ja pysyy 6 kk:n kohdalla. Tämä tulee suoraan direktiivistä. Siis jatkossakin 6 kk:n ikään saakka kannetaan Suomen 22 %:n alv eikä saksan 16 %:n veroa, jos auto on alle 6 kk:n ikäinen. Lisävaatimuksena vielä, että käytetyllä pitää olla ajettuna vähintään 6000 km.
- ja oikeuden ja kohtuuden
Seseseko kirjoitti:
Näyttää menevän autovero ja alv hieman sekaisin. Täysin riippumatta siitä, mitä autoverolaissa säädetään, olipa 1 päivä, 3 kk tai 6 kk autoverotuksessa uuden ja käytetyn rajana, niin alv:ssä se raja on ja pysyy 6 kk:n kohdalla. Tämä tulee suoraan direktiivistä. Siis jatkossakin 6 kk:n ikään saakka kannetaan Suomen 22 %:n alv eikä saksan 16 %:n veroa, jos auto on alle 6 kk:n ikäinen. Lisävaatimuksena vielä, että käytetyllä pitää olla ajettuna vähintään 6000 km.
menee sitten jo tuo "lisävaatimus":
"Lisävaatimuksena vielä, että käytetyllä pitää olla ajettuna vähintään 6000 km."
Se on kaupan este ja selvää autokauppiaiden suojelua kilpailulta - valitettavasti vielä meidän päättäjien toimesta! - Veronkerääjä
ja oikeuden ja kohtuuden kirjoitti:
menee sitten jo tuo "lisävaatimus":
"Lisävaatimuksena vielä, että käytetyllä pitää olla ajettuna vähintään 6000 km."
Se on kaupan este ja selvää autokauppiaiden suojelua kilpailulta - valitettavasti vielä meidän päättäjien toimesta!Taas näitä EU-arvonlisäverodirektiivin vaatimuksia pistetään täällä kuitusten syyksi.
Suomen arvonlisäverolain 6kk 6000km -määräys tulee suoraan EU-direktiivistä ja Suomi ei saa muuttaa tätä määräystä, vaikka tahtoisi. Syykin EU-direktiivin määräykseen ja jopa rajoitusten tasoon on selkeä, kun asiaa miettii vähän. - tuossa
Seseseko kirjoitti:
Näyttää menevän autovero ja alv hieman sekaisin. Täysin riippumatta siitä, mitä autoverolaissa säädetään, olipa 1 päivä, 3 kk tai 6 kk autoverotuksessa uuden ja käytetyn rajana, niin alv:ssä se raja on ja pysyy 6 kk:n kohdalla. Tämä tulee suoraan direktiivistä. Siis jatkossakin 6 kk:n ikään saakka kannetaan Suomen 22 %:n alv eikä saksan 16 %:n veroa, jos auto on alle 6 kk:n ikäinen. Lisävaatimuksena vielä, että käytetyllä pitää olla ajettuna vähintään 6000 km.
6kk säännössä on yhä vain vähemmän järkeä. Miksi ihmeessä tuollaista lakia tarvitaan vuosittain uusia jos kerta ALV raja on joka tapauksessa 6kk?
- ihmeellisempää
Veronkerääjä kirjoitti:
Taas näitä EU-arvonlisäverodirektiivin vaatimuksia pistetään täällä kuitusten syyksi.
Suomen arvonlisäverolain 6kk 6000km -määräys tulee suoraan EU-direktiivistä ja Suomi ei saa muuttaa tätä määräystä, vaikka tahtoisi. Syykin EU-direktiivin määräykseen ja jopa rajoitusten tasoon on selkeä, kun asiaa miettii vähän.Jos kerta arvonlisäverolaissa tuollainen pykälä jo on, miksi erillinen 6kk laki vuosittain?
- Veronkerääjä
ihmeellisempää kirjoitti:
Jos kerta arvonlisäverolaissa tuollainen pykälä jo on, miksi erillinen 6kk laki vuosittain?
Jotta saisimme riittävän määrän virkamiehiä työllistettyä?
Jotta kansanedustajilla olisi muutakin puuhaa kuin esiintyä Uutisvuodossa?
Jotta autokauppiaskapitalistit suojattaisiin vapaalta kilpailulta?
Jotta varmistettaisiin, että maallikot eivät ymmärrä autoverolainsäädäntöä? - Vellit ja jauhot
Veronkerääjä kirjoitti:
Taas näitä EU-arvonlisäverodirektiivin vaatimuksia pistetään täällä kuitusten syyksi.
Suomen arvonlisäverolain 6kk 6000km -määräys tulee suoraan EU-direktiivistä ja Suomi ei saa muuttaa tätä määräystä, vaikka tahtoisi. Syykin EU-direktiivin määräykseen ja jopa rajoitusten tasoon on selkeä, kun asiaa miettii vähän.kuka tässä on puhunut VAIN arvonlisäverosta?
Se Alvi direktiivi on mitä on, mutta muuten auto on EU:ssa käytetty jo ennen 6 kk:n kulumista tai tai 6000 km:n ajamista - tästä oli kysymys! - rumpali
Veronkerääjä kirjoitti:
Jotta saisimme riittävän määrän virkamiehiä työllistettyä?
Jotta kansanedustajilla olisi muutakin puuhaa kuin esiintyä Uutisvuodossa?
Jotta autokauppiaskapitalistit suojattaisiin vapaalta kilpailulta?
Jotta varmistettaisiin, että maallikot eivät ymmärrä autoverolainsäädäntöä?Ovatko nuo perusteita alvidirektiivin 6 kk:n sääntöön, vai poikkeaako alvi autoverosta siten, että sitä varten tarvitaan 6 kk sääntö, mutta autoveroa varten ei ?
- Veronkerääjä
rumpali kirjoitti:
Ovatko nuo perusteita alvidirektiivin 6 kk:n sääntöön, vai poikkeaako alvi autoverosta siten, että sitä varten tarvitaan 6 kk sääntö, mutta autoveroa varten ei ?
Alvidirektiivi on kaikille EU-kansalaisille yhteinen, joten syitä siihen lienee:
1. Jostainhan ne europarlamentaarikkojen matkarahat pitää kerätä.
2. Brysselin virkamiehet ovat tehneet parhaansa alv-direktiiviä muotoillessaan: "Tehdään pojat lopultakin sellainen paragraafi, että sitä ei kukaan oikeasti ymmärretä!"
3. Berlusconi pelkäsi, että italialaiset käyvät ostamassa autonsa Maltalta.
Vakavammin ottaen:
Kulkuneuvojen 6 kk sääntöön ja autojen 6000 km sääntöön ovat ainakin seuraavat syyt:
* Tarvitaan selkeä rajanveto, milloin autokauppias saa myydä esittelyautonsa käytettynä tavarana
* Jos sääntöä ei olisi, autokauppa keskittyisi paperilla halvimpien alv-prosenttien maihin
* Varsinkin veneiden osalta Välimerellä oli aikanaan kansanhuvina jättää alvit kokonaan maksamatta. - rumpali
Veronkerääjä kirjoitti:
Alvidirektiivi on kaikille EU-kansalaisille yhteinen, joten syitä siihen lienee:
1. Jostainhan ne europarlamentaarikkojen matkarahat pitää kerätä.
2. Brysselin virkamiehet ovat tehneet parhaansa alv-direktiiviä muotoillessaan: "Tehdään pojat lopultakin sellainen paragraafi, että sitä ei kukaan oikeasti ymmärretä!"
3. Berlusconi pelkäsi, että italialaiset käyvät ostamassa autonsa Maltalta.
Vakavammin ottaen:
Kulkuneuvojen 6 kk sääntöön ja autojen 6000 km sääntöön ovat ainakin seuraavat syyt:
* Tarvitaan selkeä rajanveto, milloin autokauppias saa myydä esittelyautonsa käytettynä tavarana
* Jos sääntöä ei olisi, autokauppa keskittyisi paperilla halvimpien alv-prosenttien maihin
* Varsinkin veneiden osalta Välimerellä oli aikanaan kansanhuvina jättää alvit kokonaan maksamatta.Eli samoin perustein Suomeen tulevat autot rekisteröitäisiin lähtömaassa, jolloin ne paperilla saataisiin käytetyiksi ja halvemman autoveron piiriin. Esim. VW-Auto voisi perustaa Saksaan tytäryhtiön, joka hoitaisi auton "vanhentamisen" ja samalla voisi haalia tarjousautoja Suomessa myytäviksi.
Ettei tällaistä hyödytöntä, pelkkään veronkiertoon perustuvaa keplottelua syntyisi, tarvitaan jokin muu raja uudelle ja vanhalle kuin rekisteröinti. - rumpali
rumpali kirjoitti:
Eli samoin perustein Suomeen tulevat autot rekisteröitäisiin lähtömaassa, jolloin ne paperilla saataisiin käytetyiksi ja halvemman autoveron piiriin. Esim. VW-Auto voisi perustaa Saksaan tytäryhtiön, joka hoitaisi auton "vanhentamisen" ja samalla voisi haalia tarjousautoja Suomessa myytäviksi.
Ettei tällaistä hyödytöntä, pelkkään veronkiertoon perustuvaa keplottelua syntyisi, tarvitaan jokin muu raja uudelle ja vanhalle kuin rekisteröinti.autoveron lähtökohdaksi tarvitaan uuden auton hinta. miten vero laskettaisiin, mikäli maahan tulisi vain valmistusmaassa rekisteröityjä käytettyjä autoja ?
- Tullimies
Veronkerääjä kirjoitti:
Taas näitä EU-arvonlisäverodirektiivin vaatimuksia pistetään täällä kuitusten syyksi.
Suomen arvonlisäverolain 6kk 6000km -määräys tulee suoraan EU-direktiivistä ja Suomi ei saa muuttaa tätä määräystä, vaikka tahtoisi. Syykin EU-direktiivin määräykseen ja jopa rajoitusten tasoon on selkeä, kun asiaa miettii vähän.Jos kulkuväline (esim. auto, MP, tai vene) on ollut vain vähän aikaa käytössä tai vähän käytetty ennen myyntiä, maksetaan KAUPPAHINNASTA arvonlisävero lopulliseen käyttömaahan. Mutta vain kerran. Esim. Ruotsissa se on 25% mutta Saksassa 16%. Siis Suomeen on edulllista tuoda ALVimielessä "uusi" vähän käytetty Ruotsista, kun alvia tulee maksetuksi vähemmän. Saksasta tuodessa on tilanne päin vastoin.
Tämä on ihan reilu periaate EU:n sisällä, koska silloin todellinen käyttömaa saa alvin.
Mutta tällä uudella ja vanhalla autoverolailla ei ole tämän kanssa mitään tekemistä. Arvonlisäverolaissa riittää, että kilometrit ja 6kk tulee täyteen (ajoneuvon MYYTY yli 6kk ensimmäisen käyttöönoton jälkeen).
Autovero otetaan UUDEN ajoneuvon mukaan (EU:n tuomioistuimen päätöksen vastaisesti), jos auto ei ole ollut rekisteröitynä ja käytössä 6kk. Myyntiajankohdalla tai ajokilometreillä ei ole mitään merkitystä.
ALV:n tapauksessa alvi maksetaan siis vain kerran todellisesta (uuteen nähden alentuneesta)kauppahinnasta "kohdemaahan". Autoveroa maksetaan kuitenkin uuden auton mukaan Suomeen, vaikka ajoneuvon arvo olisi alentunut kuinka paljon tahansa eli siis SYRJIVÄSTI. - Irwin Washington
Veronkerääjä kirjoitti:
Taas näitä EU-arvonlisäverodirektiivin vaatimuksia pistetään täällä kuitusten syyksi.
Suomen arvonlisäverolain 6kk 6000km -määräys tulee suoraan EU-direktiivistä ja Suomi ei saa muuttaa tätä määräystä, vaikka tahtoisi. Syykin EU-direktiivin määräykseen ja jopa rajoitusten tasoon on selkeä, kun asiaa miettii vähän.Tuo sääntö menee niin, että auto katsotaan ALV:n osalta käytetyksi, jos sen ensi rekisteröinnistä on kulunut yli kuusi kuukautta TAI sillä on ajettu yli 6000 km. Jos tuota on muuten tulkittu, ollaan toimittu yksiselitteisesti EY-oikeuden vastaisesti. Kannattasi varmaan ostaa muutaman kk ikäinen auto ja käydä ajelemassa lomalla Euroopassa pari tuhatta km ja tuoda sitten maahan Suomen ALV-vapaana. Muutenhan auto on käytetty, jos se vain on ollut rekisterissä, riippumatta siitä, mitä Suomen autoverolaissa sanotaan nyt tai 1.1.2005 jälkeen. Jos joku laskee, että kannattaa tuoda pari kuukautta vanha auto Saksasta, niin siitä vaan hakemaan ja valitus perään, jos joutuu maksamaan liikaa veroa. Tietyissä kalleissa autoissa säästöä voisi kertyäkin.
- Veronkerääjä
Irwin Washington kirjoitti:
Tuo sääntö menee niin, että auto katsotaan ALV:n osalta käytetyksi, jos sen ensi rekisteröinnistä on kulunut yli kuusi kuukautta TAI sillä on ajettu yli 6000 km. Jos tuota on muuten tulkittu, ollaan toimittu yksiselitteisesti EY-oikeuden vastaisesti. Kannattasi varmaan ostaa muutaman kk ikäinen auto ja käydä ajelemassa lomalla Euroopassa pari tuhatta km ja tuoda sitten maahan Suomen ALV-vapaana. Muutenhan auto on käytetty, jos se vain on ollut rekisterissä, riippumatta siitä, mitä Suomen autoverolaissa sanotaan nyt tai 1.1.2005 jälkeen. Jos joku laskee, että kannattaa tuoda pari kuukautta vanha auto Saksasta, niin siitä vaan hakemaan ja valitus perään, jos joutuu maksamaan liikaa veroa. Tietyissä kalleissa autoissa säästöä voisi kertyäkin.
Sääntö menee päinvastoin. Jos jompikumpi ehdoista ei täyty, auto on uusi. Tarkka lakiteksti kuuluu
"Kuljetusväline on uusi, jos
1) moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi ja muu kuljetusväline enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön; tai
2) moottorikäyttöisellä maakuljetusvälineellä on ajettu enintään 6 000 kilometriä, vesialuksella ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia tai ilma-aluksella lennetty enintään 40 tuntia. " - Irwin Washington
Veronkerääjä kirjoitti:
Sääntö menee päinvastoin. Jos jompikumpi ehdoista ei täyty, auto on uusi. Tarkka lakiteksti kuuluu
"Kuljetusväline on uusi, jos
1) moottorikäyttöinen maakuljetusväline on myyty enintään kuusi ja muu kuljetusväline enintään kolme kuukautta sen jälkeen, kun se ensimmäisen kerran otettiin käyttöön; tai
2) moottorikäyttöisellä maakuljetusvälineellä on ajettu enintään 6 000 kilometriä, vesialuksella ajettu tai purjehdittu enintään 100 tuntia tai ilma-aluksella lennetty enintään 40 tuntia. "En viitsinyt edes tarkistaa, koska en poitänyt edes mahdollisena tuollaista sanamuotoa. Täytyy kuitenkin muistaa, että direktiivikin voi olla EY-oikeuden vastainen eli Perustamissopimuksen vastainen. Jos joku tuo maahan kiistattomasti käytetyn auton, kuitenkin siten, että jompi kumpi ehdoista ei täyty, on perusteltua olettaa että ALV maksetaan ensirekisteröinnin maahan. Jos autolla on ajettu paljon lyhyessä ajassa tai vastaavasti erittäin vähän usean vuoden aikana (harrastusauto), on tuon 33 artiklan kategorinen soveltaminen ristiriidassa ALV-järjestelmän (ja EU:n) tavoitteiden kanssa. ALV-asiantuntija en ole, mutta EY-lain kyllä, joten uskoisin valituksen onnistuvan, jos ei kyse ole tahallisesta veronkierrosta (mittariruuvaus). Onkohan olemassa päätöstä esim. vuoden vanhasta, alle 6 kk autosta?
- idea
Irwin Washington kirjoitti:
En viitsinyt edes tarkistaa, koska en poitänyt edes mahdollisena tuollaista sanamuotoa. Täytyy kuitenkin muistaa, että direktiivikin voi olla EY-oikeuden vastainen eli Perustamissopimuksen vastainen. Jos joku tuo maahan kiistattomasti käytetyn auton, kuitenkin siten, että jompi kumpi ehdoista ei täyty, on perusteltua olettaa että ALV maksetaan ensirekisteröinnin maahan. Jos autolla on ajettu paljon lyhyessä ajassa tai vastaavasti erittäin vähän usean vuoden aikana (harrastusauto), on tuon 33 artiklan kategorinen soveltaminen ristiriidassa ALV-järjestelmän (ja EU:n) tavoitteiden kanssa. ALV-asiantuntija en ole, mutta EY-lain kyllä, joten uskoisin valituksen onnistuvan, jos ei kyse ole tahallisesta veronkierrosta (mittariruuvaus). Onkohan olemassa päätöstä esim. vuoden vanhasta, alle 6 kk autosta?
Kymmenen vuotta vanha auto, sateessa seissyt kesät talvet, ajettu 5999 kilometriä. Uuden verot ja hyvänmiehenlisänä elvit päälle.
- Viki
rumpali kirjoitti:
Eli samoin perustein Suomeen tulevat autot rekisteröitäisiin lähtömaassa, jolloin ne paperilla saataisiin käytetyiksi ja halvemman autoveron piiriin. Esim. VW-Auto voisi perustaa Saksaan tytäryhtiön, joka hoitaisi auton "vanhentamisen" ja samalla voisi haalia tarjousautoja Suomessa myytäviksi.
Ettei tällaistä hyödytöntä, pelkkään veronkiertoon perustuvaa keplottelua syntyisi, tarvitaan jokin muu raja uudelle ja vanhalle kuin rekisteröinti.Et näköjään ymmärrä, mistä tässä on kysymys.
Lue alempana oleva Tullimiehen kansankielinen opastus hitaasti. Siirry seuraavaan lauseeseen vasta kun olet ymmärtänyt edellisen lauseen merkityksen.
Eli EU:n 6 kk:n alvilaki on tarpeellinen, ja se estää päivänvanhojen alvikikkailun täysin ja taspuolisesti.
Tämä ainoastaan Suomen puuhailema 6 kk laki liittyy vain autoveron maksuun. Siinä vähän käytetystä maksetaan autoveroa ENEMMÄN kuin vastaavassa maassa jo olevassa autossa on sitä jäljellä. Koska verrokkihintana ei käytetä vastaavan käytetyn auton todellista markkinahintaa, vaan uuden hinnasta johdettua "lakihintaa". Ja tämä korkeampi verotus on tieten vastoin EY-tuomioistuimen päätöksen kantaa. Ja ainoaksi perusteluksi tälle jää siis virallisen autokaupan suojelu.
Teoriasi horjuu kaikilta osin:
"Eli samoin perustein Suomeen tulevat autot rekisteröitäisiin lähtömaassa, jolloin ne paperilla saataisiin käytetyiksi ja halvemman autoveron piiriin."
Mitäpä siitä pienemmästä autoverosta se tuojayritys hyötyy, kun se joutuu myös käytännössä myymään ne autot uusia halvemmalla!
Vastaavaan "hyötyysi" pääsisi vaikka nytkin, jos toisi maahan hieman halvempia malleja, niin taas "pääsisi halvemman autoveron piiriin". Ai niin, mutta kun se myyntihintakin olisi pienempi! Pieleen meni taas bisneskikkailut, mutta "AINAKIN PÄÄSI HALVEMMAN AUTOVERON PIIRIIN"... - alkuperäinen kysyjä
Viki kirjoitti:
Et näköjään ymmärrä, mistä tässä on kysymys.
Lue alempana oleva Tullimiehen kansankielinen opastus hitaasti. Siirry seuraavaan lauseeseen vasta kun olet ymmärtänyt edellisen lauseen merkityksen.
Eli EU:n 6 kk:n alvilaki on tarpeellinen, ja se estää päivänvanhojen alvikikkailun täysin ja taspuolisesti.
Tämä ainoastaan Suomen puuhailema 6 kk laki liittyy vain autoveron maksuun. Siinä vähän käytetystä maksetaan autoveroa ENEMMÄN kuin vastaavassa maassa jo olevassa autossa on sitä jäljellä. Koska verrokkihintana ei käytetä vastaavan käytetyn auton todellista markkinahintaa, vaan uuden hinnasta johdettua "lakihintaa". Ja tämä korkeampi verotus on tieten vastoin EY-tuomioistuimen päätöksen kantaa. Ja ainoaksi perusteluksi tälle jää siis virallisen autokaupan suojelu.
Teoriasi horjuu kaikilta osin:
"Eli samoin perustein Suomeen tulevat autot rekisteröitäisiin lähtömaassa, jolloin ne paperilla saataisiin käytetyiksi ja halvemman autoveron piiriin."
Mitäpä siitä pienemmästä autoverosta se tuojayritys hyötyy, kun se joutuu myös käytännössä myymään ne autot uusia halvemmalla!
Vastaavaan "hyötyysi" pääsisi vaikka nytkin, jos toisi maahan hieman halvempia malleja, niin taas "pääsisi halvemman autoveron piiriin". Ai niin, mutta kun se myyntihintakin olisi pienempi! Pieleen meni taas bisneskikkailut, mutta "AINAKIN PÄÄSI HALVEMMAN AUTOVERON PIIRIIN"...Eli tuota 6kk lakia jatketaan ja muokataan vuosittain kuitenkin nimenomaan merkkiliikkeiden suojakeinoksi "harmaatuojia" vastaan. Ja Ahosen väitteet lain tarpeettomuudesta ovat osin oikeassa, yksityisen ei siltikään kannattaisi ihan uutta käytettyä lähteä hakemaan.
Menikö vieläkään oikein?
- en minä maa
Maassa on väkeä kai n. viisi (5) miljoonaa eikä kukaan saa aikaiseksi oikeusjuttua ihan yksiselitteisen selvässä asiassa, jossa voi vain voittaa VALTION!!
Tosi aikaansaamatonta porukkaa...- exJoHan
Jos se on niin helppo juttu, niin tee sinä se ! Haasta valtio oikeuteen !
- HeSa
Hesarissa kyllä luki että Snell on jo laittanut aikoja sitten valituksen asiasta menemään . Eli täytyy taas odottaa pari vuotta että jotain tapahtuu.
- Professori
viime vuonna autoverolain uudistuksessa lain 10. §:ssä määritellään, että auto on käytetty jos se on rekisteröity. Siis riittää, että auto on ollut rekisterissä, vaikka yhden päivän. Maahantuojien toivomuksesta (Suomihan on korruptiovapaa maa)kansanedustaja Olavi Ala-Nissilä yhdessä hallitussihteeri Heikki Kuitusen kanssa, kumileimasinta (jota myös eduskunnaksi kutsutaan) hyväksi käyttäen ajoivat vähin äänin läpi asetuksen, jolla lain voimaantuloa siirrettiin vuodella, ts. vuoden 2005 alkuun. Maahantuojien edustajat ovat nyt muistutelleet em. herroja siitä, mitä saunaillassa konjakkiryyppyjä otettaessa sovittiin. Lakia pitää muuttaa! Vaikka se on EU-lainsäädännön vastainen.
- diileri
Rahapiirien valta on mahtavaa,täytyy sanoa.Kuuluu mediassa ja näkyy lainlaadinnassa.Tässähän on kysymys uusien autojen merkkimaahatuojien suojelusta ja kysessähän on käytännössä monopolitoimintaa joka on erittäin kannattavaa...Ja vähäinenkin kilpailu halutaan näköjään estää.
Jos Suomi on korruptiosta vapaa maa,on täällä silti vielä paljon mätää muualla. - Bitter
Lainaus;
Kiitosta vahvan kaupanalan toimintakyvyn säilymisestä Häggkvist jakaa toimialan omille etujärjestöille ja eräille kansanedustajatahoille. Viranomaisille "aivan liian pitkästä ja vielä kesken olevasta prosessista" ei sen sijaan kiitoksia juuri heru. - Veronkerääjä
1. EU-kilpailurajoitusdirektiivi yleisesti--ja lokakuussa 2005 voimaan astuva ryhmäpoikkeusasetut vielä tiukemmin autokaupan osalta--kieltää sellaisen lainsäädännön, jossa maahantuonti sallittaisiin vain ns. "viralliselle" maahantuojalle.
2. Arvonlisäverolaki pitää huolen, että yksityishenkilöiden ei juuri kannata alle 6 kk:n ikäisiä autoja tuoda, vaikka ne autoverolaissa verotettaisiin käytettyinä.
3. Ammattimaisille "harmaa"tuojille sen sijaan alempi autoverotus avaa entistä parempia mahdollisuuksia. Kun he ostavat muutaman kymmenen ylijäämä-, esittely- tai tapahtuma-auton eriä, niin verottomat hinnat voivat olla useita tuhansia euroja halvempia kuin ns. viralliset tukkuhinnat. Jos laki jäisi nykyiselleen, niin tuoja voisia hankkia vielä rekisteröimättömille kilvet ostomaasta vaikka kuljetusauton lavalle ja saavuttaa taas parhaimmillaan jopa tuhannen euron säästön etenkin hyvin varustelluista autoista (joita esittelyautot yleensä ovat).- OOO
Tarkoititko kohdilla 2 ja 3, että Suomessa tosiaankin tarvitaan nykyisen kaltaista tai nyt puuhattavaa lainsäädäntöä erikseen "tuoreita" käytetyjä varten?
Kuka olisi kärsijä, mikäli tällaista lakia ei olisi tai tulisi? - Veronkerääjä
OOO kirjoitti:
Tarkoititko kohdilla 2 ja 3, että Suomessa tosiaankin tarvitaan nykyisen kaltaista tai nyt puuhattavaa lainsäädäntöä erikseen "tuoreita" käytetyjä varten?
Kuka olisi kärsijä, mikäli tällaista lakia ei olisi tai tulisi?Jos lakia ei tulisi, niin kilpailu kanavassa lisääntyy. Tästä taas seuraavat halvemmat hinnat kuluttajille. Hyötyjä nykytilasta ja esitetystä uudesta laista on nykyinen ns. "virallinen" kanava.
- hyvä väri - harmaa
olisi näin kuluttajan/autonkäyttäjän kannalta?
Ensimmäiseksi tulee mieleen halvemmat hinnat ja terveempi/kovempi kilpailu myyjien kesken!
Älä viitsi edes vastata harmaatuojien ja "perinteisten" tuojien eri asemaan vedoten. AUTOKAUPAN meilläkin on syytä MUUTTUA ja viranomaisten on syytä MUUTTAA LAKEJA! - Veronkerääjä
hyvä väri - harmaa kirjoitti:
olisi näin kuluttajan/autonkäyttäjän kannalta?
Ensimmäiseksi tulee mieleen halvemmat hinnat ja terveempi/kovempi kilpailu myyjien kesken!
Älä viitsi edes vastata harmaatuojien ja "perinteisten" tuojien eri asemaan vedoten. AUTOKAUPAN meilläkin on syytä MUUTTUA ja viranomaisten on syytä MUUTTAA LAKEJA!Harmaatuonti on kaikkien muiden etu kuin niiden "virallisten" maahantuojien, jotka toimivat tehottomasti. Suomessa vain tämä yrittäjäryhmä tuntuu olevan valtiovarainministeriön ja eduskunnan erityisessä suojeluksessa.
- Tuoja
Olen tuonut yli 6kk ensirekisteröinnistä myydyn auton Suomeen, joka verotettiin arvonlisäverolain mukaan käytettynä, mutta autoverolain mukaan uutena. Auto oli ollut 4.5 kk
yksityishenkilön käytössä, joka vaihtoi sen
ja sen jälkeen auto oli hieman yli 1.5kk liikkeessä. Auton hinta oli tippunut uudesta n. 30%.
Vaikka auto olisi ollut 6kk miinus päivän ekalla omistajalla ja sitten esim. vuoden autoliikkeessä myytävänä ja sillä olisi ajettu esim. 30000km, se verotetaan täällä autoveron osalta UUTENA! Koska se ei ole ollut "rekisteröitynä ja käytössä" kuutta kuukautta.
Autoverolaki on tältä osin selvästi EU:n tuomioistuimen ja KHO:n päätöksen vastainen ja on siis mitätön: "Mikäli autoverolain soveltaminen johtaa yksittäisessä tapauksessa Euroopan yhteisön perustamissopimuksen 90 artiklassa kiellettyyn syrjintään, autoverolain syrjintään johtavia säännöksiä ei tuossa tapauksessa saa soveltaa." Kuuden kuukauden pykälä on vielä erikseen kielletty. Tulli kuitenkin soveltaa autoverolakia, joten taas valitetaan ja laki tulee murtumaan kuten Siilinin tapauksessa (myös tämä uusi kolmen kuukauden kyhäelmä). Helsingin hallinto-oikeus ottaa asiaan kantaa lähitulevaisuudessa.
http://www.kho.fi/paatokset/17849.htm - lösö
Mikäli Eduskunnan pöytäkirjoihin on uskominen, lakia HE 212/2004 ei jätetty Eduskunnalle 29.10 niinkuin Kuitusen suunnitelma oli.
Seuraava täysistunto 9.11.
Mitä ihmettä ???- rumpali
PTK 116/2004 vp
116. PERJANTAINA 29. LOKAKUUTA 2004 kello 13
Puhetta johtaa puhemies Paavo Lipponen.
..............................
Uudet hallituksen esitykset
Puhemies: Ilmoitetaan, että tasavallan presidentti on tänään antanut eduskunnalle hallituksen esitykset HE 202-229/2004 vp , joista hallituksen esitys n:o 207 on esitys vuoden 2004 kolmanneksi lisätalousarvioksi.
Samalla ilmoitetaan, että lisätalousarvion johdosta tehtävät talousarvioaloitteet on jätettävä keskuskansliaan viimeistään ensi tiistaina 2. päivänä marraskuuta kello 12.
................................ - lösö (lukivirhe)
rumpali kirjoitti:
PTK 116/2004 vp
116. PERJANTAINA 29. LOKAKUUTA 2004 kello 13
Puhetta johtaa puhemies Paavo Lipponen.
..............................
Uudet hallituksen esitykset
Puhemies: Ilmoitetaan, että tasavallan presidentti on tänään antanut eduskunnalle hallituksen esitykset HE 202-229/2004 vp , joista hallituksen esitys n:o 207 on esitys vuoden 2004 kolmanneksi lisätalousarvioksi.
Samalla ilmoitetaan, että lisätalousarvion johdosta tehtävät talousarvioaloitteet on jätettävä keskuskansliaan viimeistään ensi tiistaina 2. päivänä marraskuuta kello 12.
................................Kuulin juuri, että lukivirheet lisääntyy kun seksi vähenee...
- Custom
Sinänsä mielenkiintoista huomata, että täällä VASTUSTETAAN lakia joka 1) selventää veron laskutavan niin että joka iikan pitäisi osata laskea ihan itse paljonko vero on 3-6 kuukauden ikäisille autoille, ja 2) alentaa veroa.
Onpa kummaa urputusta.- customoitu urputus
sinäkin ihmettelet?
Selventää kyllä, mutta laskuperusteet ovat "syvältä" ja laskennan lopputulos hyvin kaukana oikeasta ja kohtuullisesta. Vai oletko sitä mieltä että uuden auton arvo tosiaan alenee 0,8% kuukaudessa?? - Bull
customoitu urputus kirjoitti:
sinäkin ihmettelet?
Selventää kyllä, mutta laskuperusteet ovat "syvältä" ja laskennan lopputulos hyvin kaukana oikeasta ja kohtuullisesta. Vai oletko sitä mieltä että uuden auton arvo tosiaan alenee 0,8% kuukaudessa??Verotusarvo selvitetään autokauppiaiden "markkinahinnoista".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305672Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144284Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403227IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522911Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3271498Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861328- 601249
- 791159
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2221158Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011151