Kenelle saarnaatte?

vl.kaveri

täällä on jonku verran kritisoijia, niin kysyn heiltä, että mistä he kaikki ovat muuten keksineet tulla meitä kritisoimaan, kun olemme niin yksinkertaista sakkia, että ei me ymmärretäkkään kritiikkiänne.

Eikö teidän kannattaisi mennä käännyttämään niitä harhaopeista, jotka ovat meitä älykkäämpiä ja jotka ehkä voisivat kääntyäkkin. Miksi osa teistä käyttää aikaa juuri täällä, sillä totisesti ette saa ankaralla kritiikillänne aikaan muutakuin vihaa...ainakin itse näin koen. Niin te saatatte meidät vain vihan kiusaukseen...niin mitä apua siitä on?

Eikö teidän kannattaisi mennä sinne, missä teitä kuullaan. Meitä on muutenkin näin vähän ja näytämme olevan harvinaisen itsepäisiä, niin eikö olisi viisaampi mennä nuhtelemaan jotain isompaa liikettä, joka on myös teidän näkökulmastanne väärässä? silloin julistaisitte oppejanne paljon suuremmalla yleisölle ja varmasti älykkäämmällekkin, kun me niin vähän järjellä ajattelemme. Miten olisi vaikka islamilaiset, protestanti tai Jehovat... niitä on paljon enemmän ja ehkä he voisivat ymmärtää paremmin oppinne.

eräs kirjoittaja sanoi:"..Ihmisen resurssit ovat rajalliset ja tällä kertaa käytän aikaani vanhoillislestadiolaisten harhaoppien ruotimiseen. .."

Niin...ihmettelen vaan, että miksi meitä kannattaa ruotia, kun on sellaisiakin, jotka voisivat kuunnella ruotijaa.

Toiseksi ihmettelen sitä, kun niin moni tulee "ankaraan" sävyyn esittämään kritiikkiä meitä kohtaan, mutta ilman rakkautta. En ainakaan itse näe raukkautta kirjoituksissanne, vaikuttaa välillä vähän siltä, että haluaisitte osoittaa vain olevanne oikeassa, eikä tarkoituksenanne olekkaan saattaa meitä oikealle tielle...tunnenkohan oikein?

Ja kun raamatussa on sanottu, että vaikka te tietäisitte kaikki salaisuudet ja puhuisitte ihmisten ja enkelten kielillä, ja jos teillä ei olisi rakkautta, olisitte kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkunen. Ilman rakkauttahan saarnaat menee hukkaan...eikö?

Nimittäin itsekkin olen huomannut, että jos täällä saarnaa vain osoittaakseen, että itse on oikeassa, syntyy vain vihaa...olenkohan huomannut oikein? Jos haluat osoittaa olevasi oikeassa, niin eikö se ole itserakkautta?
Eikö saarna olisi parempi osoittaa lähimmäiselle, eli tehdä se lähimmäisen rakkaudesta...vai miten.
käsittääkseni saarnaa joka on itserakas, tulee käärmeestä, sillä Jumalasta ei tule itserakkautta. Niin mitä hyödyttää puhua totuudelta kuullostavia sanoja, jos ei tee niitä rakkaudella, sillä silloinhan ne sanat ovat sielunvihollisesta...eikö näin?

45

1855

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sinulle ei vl:nä

että olet ihan oikeasti yksi kivoimmista vl-keskustelijoista täällä. Tämä vain tällaisena sivukommenttina.

• vl.kaveri

toi kyllä kannustaa...mutta älkää silti minua kiitelkö, sillä olen niin herkkä ylpistymään. Ja minua ärsyttää aina sydämeni pohjasta, kun oma ylpeys valtaa mielen...siitä on niin vaikea päästä eroon, vaikka kuinka itseleen hokee, että olen huono. Jos joku tietää miten siitä pääsee, niin auttakaa?

• itsestä
        vl.kaveri kirjoitti:

toi kyllä kannustaa...mutta älkää silti minua kiitelkö, sillä olen niin herkkä ylpistymään. Ja minua ärsyttää aina sydämeni pohjasta, kun oma ylpeys valtaa mielen...siitä on niin vaikea päästä eroon, vaikka kuinka itseleen hokee, että olen huono. Jos joku tietää miten siitä pääsee, niin auttakaa?

"Jumala on ylpeitä vastaan, mutta antaa nöyrille armon."

Se auttaa ainakin. Kuka haluaa Jumalan vastustajakseen?

• Sofia
        vl.kaveri kirjoitti:

Pidä kiinni ylpeydestäsi ja hylkää huonous. Ylpeyttä kun on kahta lajia, oikeaa ja väärää. Minusta tuntuu, että sinulla ei ole yhtään sitä oikeaa ylpeyttä. Jos sinulla olisi, sanoisit vain "kiitos", kun sinua kehutaan. Etkä häpeäisi sitä, että ilahdut kiitoksesta. Jokainen ilahtuu sellaisesta, ja niin kuuluu ollakin.

Väärästä ylpeydestä pääsee eroon sillä, että antaa itsensä olla oikealla tavalla ylpeä.

• Jumalalle
        vl.kaveri kirjoitti:

Paavali oli Jumalan valittu ase, jota Jumala käytti paljon. Paavali itse sanoi "mutta Jumalan armosta minä olen, se mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani." 1 kor. 15:10

• vl.kaveri
        Jumalalle kirjoitti:

Paavali oli Jumalan valittu ase, jota Jumala käytti paljon. Paavali itse sanoi "mutta Jumalan armosta minä olen, se mikä olen, eikä hänen armonsa minua kohtaan ole ollut turha, vaan enemmän kuin he kaikki minä olen työtä tehnyt, en kuitenkaan minä, vaan Jumalan armo, joka on minun kanssani." 1 kor. 15:10

mutta kun se liha ottaa niin mielellään kunnnian itselleen.

• vl.kaveri
        Sofia kirjoitti:

Pidä kiinni ylpeydestäsi ja hylkää huonous. Ylpeyttä kun on kahta lajia, oikeaa ja väärää. Minusta tuntuu, että sinulla ei ole yhtään sitä oikeaa ylpeyttä. Jos sinulla olisi, sanoisit vain "kiitos", kun sinua kehutaan. Etkä häpeäisi sitä, että ilahdut kiitoksesta. Jokainen ilahtuu sellaisesta, ja niin kuuluu ollakin.

Väärästä ylpeydestä pääsee eroon sillä, että antaa itsensä olla oikealla tavalla ylpeä.

tiedä mitä vastaisin. En tiedä mitä tarkoittaa huono ja hyvä ylpeys?

• Sofia
        vl.kaveri kirjoitti:

tiedä mitä vastaisin. En tiedä mitä tarkoittaa huono ja hyvä ylpeys?

ehkä sinun kannattaa etsiä kirjoja tästä aiheesta. "Hyvää ylpeyttä" voisi sanoa myös itsetunnoksi. "Huonoa ylpeyttä" voisi ehkä sanoa itserakkaudeksi (joka on negatiivinen sana) tai muiden halveksunnaksi. Jos ihmisellä on hyvää ylpeyttä, hän arvostaa ja kunnioittaa itseään olematta itserakas. Omalta kohdaltani olen huomannut, että kun olen oppinut kunnioittamaan itseäni, ihmissuhteeni ovat parantuneet. Muut pitävät minusta nyt enemmän. Toisaalta vääristyneet ja vahingolliset ihmissuhteet ovat jääneet pois. Kaikkien kanssahan ei voi olla ystävä.

• Puolustaja 3

Olen samaa mieltä kanssasi, vaikka tosin EN itse olekkaan VL.

Ehkä suurin motiivi taitaa sittenkin olla se, että he pelkäävät, että kohta vanhoillislestaadiolaisia on liikaa, ja ehkä heidän ryhmänsä vain pienenee..:)

Nämä solvaajat ovat selkeästi kahta ryhmää: jotkut ovat vain ns. sivullisia, jotka heittävät jonkun heiton eivätkä sen enempää viitsi täällä aikaa tuhlata.

Sitten on nämä ammatikseen tänne kirjoittelevat solvaajat/kärjistäjät/rienaajat, joille VL-ryhmän elinvoimaisuus näyttää jostain käsittämättömästä syystä olevan uhka.

Kehottaisin, että te VL:t ette hirveästi provosoituisi. Teistä levitellään tarkoituksellisesti kaikkinaista pahaa, mutta älkää siitä välittäkö. Tiedän, että se ei ole mukavaa, mutta te olette oikealla asialla.
      Joskus oikein kaipaan takaisin teidän joukoonne,m utta maailmasta on kovin vaikea tulla takaisin.

• Niin.. tuli mieleen, että he saavat yhden voiton toisen perästä. Eikös tuo sopis juuri siihen, miten uskovaiset täällä maailmassa saavat voittoja, siis ei mitään maallista, vaan hengellistä. On myös niin, että autuaita ovat hengellisesti köyhät. Kuinka siis hengessään rikkaat, monipuolisesti "uskomassa" olevat voisivat olla autuaita?

• Torfinn

Kerroit itse, että asialliset ja hyvin Raamatulla perustellut saarnamme aiheuttavat teissä vihaa...-se on kyllä huomattu!

Eikö olisi syytä miettiä, miksi täysin asiallinen, Raamatunmukainen ja totuudenmukainen kirjoitus kiihoittaa sinua vihaan? Onhan aina sanottu, ettei synnin unta nukkuva siedä herättelijää...

Ja toiseksi, niin olen käynyt lukemattoman määrän "rauhallisempia" keskusteluja vanhoillisten kanssa ja tullut huomaamaan, että teidän jääräpäisyytenne on niin syvää, ettette edes SELVISTÄ Raamatun todistuksista muuta välitä, kuin viis veisaatte! teille (yleensä ja useimmiten) on yhdentekevää, vaikka oppinne on Raamatun vastainen, -pidätte siitä kiinni kynsin ja hampain ja käytte sen kimppuun joka tohtii puuttua harhoihinne. Tämäpä ei ole mitään muuta, kuin suurta hengellistä ylpeyttä ja paatuneisuutta. Kun ylenkatsotte Jumalan Sanaa, teille tulee saarnata ensin lakia, että näkisitte puutteenne! Nyt te kuvittelette olevanne hengellisesti rikkaita, mutta voi, miten köyhiä ja alastomia olettekaan kun uskoanne verrataan OIKEAAN kristinuskoon jota esim. ev.lut. kirkko tunnustuksessaan opettaa.

Katsokaa siis omaan kohtaanne ja tehkää parannus, niin teille voidaan saarnata muutakin kuin lakia! Yksikään teistä ei ole osoittanut mitään merkkejä luopuakseen harhaopeistanne, vaikka olette itsekin joutuneet toteamaan, ettette voi mitään vastata, kun teille Jumalan Sanaa näytetään. Silloin te yleensä joko:

a) vaihdatte puheenaihetta

b) alatte sättiä ja parjata kesk. kumppania

c) syytätte "valehtelijaksi"

tai

d) eli vetäydytte pois keskustelusta

Pelkäätte siis valoon tulemista, koska silloin joutuisitte tunnustamaan, että vanh. lest. oppinne on totaalisesti harhaa ja tekojen vanhurskautta. Ymmärrän toki, että se on kova paikka tunnustaa, mutta onko kestävä tie sittenkään alkaa "vihaamaan" sitä, joka teille oikeaa tietä osoittaa?

• puuttuu

Ja huomaa sen olevan toisella/toisilla lähimmäisillä, en yhtään ihmettele jos käyttäytyminen saattaa olla mitä eriskummallisinta.

• paikkaan
        puuttuu kirjoitti:

Ja huomaa sen olevan toisella/toisilla lähimmäisillä, en yhtään ihmettele jos käyttäytyminen saattaa olla mitä eriskummallisinta.

avauksen alle tarkoitin tän.

• ei-vl

Itse tulet tänne väittämään itsäsi täysin oikeaoppiseksi fariseukseksi ja kirjanoppineeksi ja väität lestaadiolaisia harhaoppisiksi.

Mieti omaa hyökkäävää käyttäytymistäsi..

Ei todellakaan vakuuta.

En ole mikään vl, mutta sydän sanoo että heillä on asiat ihan kohdillaan. Mutta en väitä todellakaan ketään harhaoppisiksi ym.

Hyökkäävä käyttäytymisesti oudoksuttaa.

• Torfinn
        ei-vl kirjoitti:

Itse tulet tänne väittämään itsäsi täysin oikeaoppiseksi fariseukseksi ja kirjanoppineeksi ja väität lestaadiolaisia harhaoppisiksi.

Ei todellakaan vakuuta.

En ole mikään vl, mutta sydän sanoo että heillä on asiat ihan kohdillaan. Mutta en väitä todellakaan ketään harhaoppisiksi ym.

Pitääpä ruveta oikein laskemaan noita sinun nimimerkkejäsi, tämä taitaa olla tänään jo ainakin kolmas, vai miten on?

Turha sinun on joka viestissäsi vakuutella "ettet ole vl" -tuollehan nyt nauraa jo naurismaan aidatkin! Vl mikä vl!

Taidat tehdä vain hallaa muille vl:lle noilla kiihkoisilla kirjoituksillasi...

• ei-vl
        ei-vl kirjoitti:

Ei todellakaan vakuuta.

taidat itse tehdä hallaa itsellesi.

Niin ja en tosiaankaan ole vl. Luuletko, että vuoksesi valehtelisin.. Never!

Laskeppa muuten huviksesi omat nimimerkkisi..vaikkapa viimeisten kuukausien ajalta tällä palstalla.

Vastaan täysin yksityishenkilönä kirjoituksiini, niin kuin tekevät ne jotka oikeasti ovat vl-porukkaa. Siis: typerää yleistää.. vai mitä?

• ei ole pelkoa

Kukaan todellinen totuutta rakastava kristitty ei loukaannu, kun Jumalan sanaa tuodaan esille, kirjoittipa sen vl tai muu uskovainen. Eihän näissä keskusteluissa aina edes mainita vl:ää, vaan Raamatun totuuksia, mutta "se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa." Henkilökohtaisesti olen valmis ottamaan "ojennusta", joka perustuu Raamattuun, keneltä tahansa, myös vl-uskovaisilta.

"Sillä me emme voi mitään totuutta vastaan, vaan totuuden puolesta."

• täällä käyminen?
        ei-vl kirjoitti:

Ei todellakaan vakuuta.

Sanot: "En ole mikään vl, mutta sydän sanoo, että asiat ovat heillä ihan kohdillaan." Minun mielestäni uskovaiselle ylin auktoriteetti on Jumalan sana, eivät omat ajatukset ja järjen päätelmät.

Itsekin kunnioitan vl-uskovaisia monista asioista. Mielestäni on kunnioitettavaa toisten pilkan uhallakin pitää kiinni Raamatun "hengestä", esimerkiksi ettei olla maailmallisia ja että otetaan lapset vastaan Jumalan lahjana. Tosin en usko, että ehkäisy on synti ja sen käyttö on henkilökohtainen asia, johon kenelläkään ei ole oikeutta puuttua. Samoin kuin TV:n omistaminen.

Mikä kuitenkin on herättänyt ihmetystä, on:

1) oppi syntienanteeksisaamisesta

2) ylemmyydentunto toisiin uskovaisiin verrattuna

3) huono Raamatun tuntemus

4) kummallinen syntikäsitys, pääpaino ulkoisissa silmin nähtävissä asioissa. Lisäksi nämä käsitykset ovat muuttuneet vuosien kuluessa. Näillä sitten mitataan uskoasi. Näiden määräysten noudattaminen ei useimmilla tule sydämestä, vaan on "pakko".

5) ihmisten silmien edessä eläminen

6) syvällisen henkilökohtaisen uskonelämän puuttuminen, esimerkiksi ei ymmärrystä pyhityksestä ja Kristuksen ruumiista (morsiammesta) maan päällä.

Tällaisia ajatuksia on herännyt. Oikaiskaa jos olen väärässä.

• vl.kaveri

myönnän, että olemme jääräpäisiä, ylpeitä ja paatuneita. Emme haluaisi olla, mutta niin se vaan on, että se käärme meidät ihmiset saattaa sellaisiin synteihin.

Mutta vaikka sinä puhuisit kuinka raamatun sanan mukaan, sinulla olisi kaikki usko, ja olisit maailman paras saarnaamaan, ja jos sinulla ei olisi rakkautta, olisit kuin helisevä vaski tai kilisevä kulkunen..et olisi mitään. Eikö sellaiset saarnat, jotka ovat ilman läihmmäisen rakkautta, ole käärmeestä peräisin. Sillä Jumalasta ei tule pahaa itserakkautta..eikö?

Niin, jos tuollaisin sanoin yrität meitä opettaa, niin eikö tämä saarnasi ole meidän korvissamme kulukusten kilinää...sillä haukut vain meitä synneistämme, vaikka synnin tunto meillä on. En huomaa rakauttasi meihin...olenkohan huomannut väärin?

sanoit:"Eikö olisi syytä miettiä, miksi täysin asiallinen, Raamatunmukainen ja totuudenmukainen kirjoitus kiihoittaa sinua vihaan?"
        Vaikka kirjoituksesi olisi prikulleen totta ja näyttäisitkin meille totuutta, niin ei se olisi mitään, jos siinä ei ole rakkautta...eikö?
        Niin eikö rakkauden vastakohta ole viha? Eli jos kirjotus ei ole rakkaudesta, niin silloin se on vihasta, sillä vihan ja rakkauden välimuotoa ei ole. Ja lihani puolesta vastaan pahaan pahalla...sen takia synnyn vihaan. Sydämestäni yritän silti tätä vihaa välttää, sillä sanottu on, rakastakaa vihamiehiännekin.

• vl.kaveri
        Torfinn kirjoitti:

Pitääpä ruveta oikein laskemaan noita sinun nimimerkkejäsi, tämä taitaa olla tänään jo ainakin kolmas, vai miten on?

Turha sinun on joka viestissäsi vakuutella "ettet ole vl" -tuollehan nyt nauraa jo naurismaan aidatkin! Vl mikä vl!

Taidat tehdä vain hallaa muille vl:lle noilla kiihkoisilla kirjoituksillasi...

auttaako sinun sanoa "ei-vl":lle - tuollehan nyt nauraa jo naurismaan aidatkin!

Eikö tällaiset sanat ovat ivaavia ja pilkkaavia?
        Tuleeko Kristuksesta tällaisia sanoja?
        Ja se mikä ei tule Kristuksesta, se tulee käärmeestä.

Mitä siis auttaa, vaikka puhuisitkin totuutta, jos sanasi eivät tule Herrasta, sillä Herran sanat ovat rakkaudessa...eikö?

• Syy

on syytä kertoa Raamatun totuuksista, koska niistä harvoin saarnataan rauhanyhdistyksellä.

• raamattua lukeva

Harvoin? Jos ajat ovat todellakin muuttuneet radikaalisti viime ja toissavuodesta, voihan olla että seurasaarnojen aloituksena ja pohjana ei pidetä enää raamattua. Olen kulkenut vl-seuroissa lapsuudestani lähtien (en kylläkään enää) ja kuulin sitä raamattua joka seuroissa.
        Samoin opin, niin kuin suurin osa suomalaisista, lukemaan jopa alle 10-vuotiaana :), mikä on mahdollistanut minulle raamatun itsenäisen lukemisen aina silloin kun olen siihen tarvetta tuntenut. Lestadiolaisuudessa kehoitetaan lukemaan hengellistä kirjallisuutta ei karttamaan sitä! Ihmisten laiskuutta on tosin hyvin hankala kontrolloida.

• O.M

Joo totta on, että jos ei ole rakkautta, ei saa muuta kuin toisen "nousemaan takajaloilleen". Tämä ei tosin koske vain palstan epäuskoisia kirjoittajia, vaan liian usein itsekin provosoituu kirjoittamaan "lakihenkisesti". Tusinanimimerkit vastaavat siihen sitten sikailulla ja lopputuloksena on kaikkien osapuolten pysyminen lähtökohdissaan, mutta sielunviholliselle monta voittoa turmeluksen muodossa.

Luulen, että palstalla veeällistä virheitä etsivä porukka on marginaaliryhmä. Veeälliin heidän kirjoituksensa vaikuttavat siten, että satunnaislukija näkee palstalla järjestelmällisen laajan vainon uskovaisia kohtaan. Koska Raamattu ennustaa sellaista, tusinanimimerkit haluamattaan itse asiassa vahvistavat veeällien uskoa. Ehkä heilläkin on siksi osansa Jumalan pelastussuunnitelmassa, tutkimattomat on Herran tiet.

• Kysymys

uskovainen?

• O.M
        Kysymys kirjoitti:

uskovainen?

...on ihminen, jolla on Pyhä Henki ja jonka sielu kelpaa Jumalalle.

Toisen, ehkä useammin käytetyn määritelmän mukaan uskovaisiksi kutsutaan kaikkia niitä, jotka uskovat Jumalaan.

On tärkeää ymmärtää ero näiden kahden uskovaismääritelmän välillä: "Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat." (Jaak.2:19)

• Kysymys
        O.M kirjoitti:

...on ihminen, jolla on Pyhä Henki ja jonka sielu kelpaa Jumalalle.

Toisen, ehkä useammin käytetyn määritelmän mukaan uskovaisiksi kutsutaan kaikkia niitä, jotka uskovat Jumalaan.

On tärkeää ymmärtää ero näiden kahden uskovaismääritelmän välillä: "Sinä uskot, että yksi Jumala on, sen sinä oikein teet; perkeleet myös sen uskovat ja vapisevat." (Jaak.2:19)

joku herätysliike varaamaan Pyhän Hengen vain kyseisen herätysliikkeen jäsenille jättäen kaikki muut uskovaiset ilman Pyhää Henkeä?

• Onnellinen uskovainen
        Kysymys kirjoitti:

joku herätysliike varaamaan Pyhän Hengen vain kyseisen herätysliikkeen jäsenille jättäen kaikki muut uskovaiset ilman Pyhää Henkeä?

Jumalalla on vain yksi valtakunta, jossa Hänen Pyhä Henkensä asuu. Sillä ei ole mitään näkyviä rajoja, vaan se kulkee sydämestä sydämeen niissä ihmisissä, jotka ovat saaneet uskoa armoevankeliumin Jeesuksen nimessä ja veressä omalle kohdalleen.
        Ja emme tietenkään ole niin itsekkäitä, että haluaisimme pitää sen vain itsellämme. Rukoilemme, että mahdollisimman moni löytäisi elävän evankeliumin Jumalan valtakunnasta ja saisi Pyhän Hengen sydämelleen ja rauhan omalle tunnolleen.

rakkaudella minä

• Kysymys
        Onnellinen uskovainen kirjoitti:

Jumalalla on vain yksi valtakunta, jossa Hänen Pyhä Henkensä asuu. Sillä ei ole mitään näkyviä rajoja, vaan se kulkee sydämestä sydämeen niissä ihmisissä, jotka ovat saaneet uskoa armoevankeliumin Jeesuksen nimessä ja veressä omalle kohdalleen.
        Ja emme tietenkään ole niin itsekkäitä, että haluaisimme pitää sen vain itsellämme. Rukoilemme, että mahdollisimman moni löytäisi elävän evankeliumin Jumalan valtakunnasta ja saisi Pyhän Hengen sydämelleen ja rauhan omalle tunnolleen.

rakkaudella minä

"Jumalalla on vain yksi valtakunta, jossa Hänen Pyhä Henkensä asuu. Sillä ei ole mitään näkyviä rajoja, vaan se kulkee sydämestä sydämeen"

Totta kirjoitat. Hyvä, että sinäkin olet Raamatun linjoilla tuossa kysymyksessä. Tälläkin hetkellä tämä sydämestä-sydämeen kulkeva uskovien ketju sulkee sisäänsä miljoonittain ihmisiä ympäri maailmaa. Siinä on mustaa ja valkoista, siinä on rikasta ja köyhää, siinä on nuorta ja vanhaa, siinä on miestä ja naista. Monenlaista ihmistä.

Ikävä kyllä tällä palstalla esiintyy toisenlaistakin opetusta, joka katsoo vain omaan napaansa eikä Jumalan sanaan.

• vl.kaveri
        Kysymys kirjoitti:

"Jumalalla on vain yksi valtakunta, jossa Hänen Pyhä Henkensä asuu. Sillä ei ole mitään näkyviä rajoja, vaan se kulkee sydämestä sydämeen"

Totta kirjoitat. Hyvä, että sinäkin olet Raamatun linjoilla tuossa kysymyksessä. Tälläkin hetkellä tämä sydämestä-sydämeen kulkeva uskovien ketju sulkee sisäänsä miljoonittain ihmisiä ympäri maailmaa. Siinä on mustaa ja valkoista, siinä on rikasta ja köyhää, siinä on nuorta ja vanhaa, siinä on miestä ja naista. Monenlaista ihmistä.

Ikävä kyllä tällä palstalla esiintyy toisenlaistakin opetusta, joka katsoo vain omaan napaansa eikä Jumalan sanaan.

kuinka moni on uskomassa...vai voimmeko?
        sillä emmehän voi nähdä toisten sydämeen.
        ainoastaan Pyhän Hengen yhteydellä voimme toiset tuntea uskovaiseksi..eikö näin.

• O.M
        Kysymys kirjoitti:

Pyhän yhteisen seurakunnan tunnistaa yksimielisyydestä, pyhien yhteydestä ja Pyhästä Hengestä. Ilmeisestikään se ei ole välttämättä fyysistä yhteyttä tai edes toisen olemassaolon tiedostamista, koska Itä-Karjalan uskovaisiin ei yhteyttä neuvostoaikana pidetty. Ei uskovaisten joukko ole mikään ajallinen organisaatio.

Vl ei välttämättä tarkoita uskovaista. Tiedän kokemuksesta, koska olen itse ollut koko ikäni vl, mutta pariinkin otteeseen mätä kala, maailmanrakkaus sydämellä.

Vastaavasti on mahdollista, että löydämme jostain uskovaisten joukon, jotka ovat samassa hengessä meidän kanssamme. Emme tienneet Itä-Karjalan uskovaisista ennen NL:n hajoamista, mutta meillä on sama henki heidän kanssaan.

• huomioitsija
        O.M kirjoitti:

Pyhän yhteisen seurakunnan tunnistaa yksimielisyydestä, pyhien yhteydestä ja Pyhästä Hengestä. Ilmeisestikään se ei ole välttämättä fyysistä yhteyttä tai edes toisen olemassaolon tiedostamista, koska Itä-Karjalan uskovaisiin ei yhteyttä neuvostoaikana pidetty. Ei uskovaisten joukko ole mikään ajallinen organisaatio.

Vl ei välttämättä tarkoita uskovaista. Tiedän kokemuksesta, koska olen itse ollut koko ikäni vl, mutta pariinkin otteeseen mätä kala, maailmanrakkaus sydämellä.

Vastaavasti on mahdollista, että löydämme jostain uskovaisten joukon, jotka ovat samassa hengessä meidän kanssamme. Emme tienneet Itä-Karjalan uskovaisista ennen NL:n hajoamista, mutta meillä on sama henki heidän kanssaan.

Pyhän yhteisen seurakunnan tunnistaa yksimielisyydestä, pyhien yhteydestä ja Pyhästä Hengestä.

Vanhoillislestadiolaisten seurakuntaan ei sovi yksikään noista kriteereistä.

• ...
        huomioitsija kirjoitti:

Pyhän yhteisen seurakunnan tunnistaa yksimielisyydestä, pyhien yhteydestä ja Pyhästä Hengestä.

...

• O.M
        huomioitsija kirjoitti:

Itse tunnen hengen yhteyttä muiden veeällien kanssa. Huomasin asian myös valtameren takana käydessä, samoin venäläisten kanssa, vaikka kulttuurieroja on. Muiden kanssa en ole tuntenut hengen yhteyttä koskaan, mutta en tyrmää mahdollisuutta. Linjoissa voi olla vikaa. Tutkimattomat ovat Herran tiet.

• Melperi
        O.M kirjoitti:

Itse tunnen hengen yhteyttä muiden veeällien kanssa. Huomasin asian myös valtameren takana käydessä, samoin venäläisten kanssa, vaikka kulttuurieroja on. Muiden kanssa en ole tuntenut hengen yhteyttä koskaan, mutta en tyrmää mahdollisuutta. Linjoissa voi olla vikaa. Tutkimattomat ovat Herran tiet.

taannoin Los Angelesissa ja osuin sattumoisin siellä latinojen kirkkoon ja hengelliseen tilaisuuteen, jossa oli mukana monta sataa uskovaista. Oli upea tunne olla mukana heidän tilaisuudessaan. Ei tarvinnut kyräillä millään "vain me" mielellä vaan saattoi nauttia yhteisestä uskosta ja Jumalan lapseudesta.

Niin sitä on uskoa ja uskoa!

• vl.kaveri
        O.M kirjoitti:

niin se on. Vaikka emme tunnekkaan muiden kanssa Pyhän Hengen yhteyttä, emme silti saa tuomita heitä, vaikka pelkäämmekin heidän uskon puolesta

• vl.kaveri
        Melperi kirjoitti:

taannoin Los Angelesissa ja osuin sattumoisin siellä latinojen kirkkoon ja hengelliseen tilaisuuteen, jossa oli mukana monta sataa uskovaista. Oli upea tunne olla mukana heidän tilaisuudessaan. Ei tarvinnut kyräillä millään "vain me" mielellä vaan saattoi nauttia yhteisestä uskosta ja Jumalan lapseudesta.

Niin sitä on uskoa ja uskoa!

mitä O.M kirjoitti
        hän sanoi:"Muiden kanssa en ole tuntenut hengen yhteyttä koskaan, mutta en tyrmää mahdollisuutta"

eli "vain vanhollislestadiolaiset on mahdollisuus pelastua" ei ole hänenkään mielestä oikein. Sanoit, että se on meidän virallinen oppimmme, vaikka sillä ei täälläkään ole oikeastaan kannattajia.

• ymmärrä
        vl.kaveri kirjoitti:

niin se on. Vaikka emme tunnekkaan muiden kanssa Pyhän Hengen yhteyttä, emme silti saa tuomita heitä, vaikka pelkäämmekin heidän uskon puolesta

Puhut paljon Hengen yhteydestä. Mitä sillä oikeastaan tarkoitat? Jotain sielujen sympatiaa?

• tiukasti asiassa
        O.M kirjoitti:

Nythän ei ole puhe sinun tuntemastasi yhteydestä, vaan pyhäin yhteisen seurakunnan tuntomerkeistä. Ne ovat eri asioita.

• vl.kaveri
        ymmärrä kirjoitti:

Puhut paljon Hengen yhteydestä. Mitä sillä oikeastaan tarkoitat? Jotain sielujen sympatiaa?

esimerkiksi, että kun puhut uskovaisen kanssa kahden, niin molemmilla on samat ajatukset ja samat sanat.

Niin kuin sanottu on - avatkaa suunne, niin minä täytän sen.

Eli kun puhut uskovaisen kanssa, ja sanot jotain, niin ystäväsi sanoo jatkoksi sellaista, minkä olisit juuri kohta itsekkin sanonut...esimerkiksi. Eli Pyhä Henki on yhdistävä tekijä. Se neuvoo kaikkia ihmisiä hyvää ja totuuteen. Ja kun uskovaiset kuuntelee tätä Pyhää Henkeä, he alkavat tulemaan samankaltaisiksi teoissansa ja sanoissansa. Pyhästä Hengestä lähtee rakkaus ja totuus, ilman Pyhää Henkeä oikeutta/hyviä tekoja ei tule, sillä ihmisessä ei asu mitään hyvää. Uskovainen haluaa kuunnella Pyhän Hengen ääntä ja kun hän tapaa vastaavanlaisen ihmisen, niin heidän "päämääränsä" on sama, mikä heitä sitten yhdistää. Eli kun olen uskottoman ihmisen kanssa, niin silloin me olemme erihengen alaisena...uskoton ei rakasta lähimmäistään pelkästä ilosta , se ei ota totuutta vastaan sellaisena, kuin Jumala sen on säätänyt, vaan omien mielihalujen mukaan.
        Mutta itse puolestaan Pyhän Hengen voimasta haluaisi juuri näitä tehdä ja sitten kun vastaan tulee samanlainen henkilö, niin pystyt kuvittelemaan minkälainen yhteys siitä syntyy - esim. sanon, että ei viitsi mennä oikeen tuonne, niin lähimmäiselleni heti on samaa mieltä, koska Pyhä Henki on ilmoittanut ne asiat samanlailla meille, koska on vain yksi Pyhä Henki.
        Se on meidän neuvontantajamme, teoissamme, sanoisamme ja ajatuksissamme, että totuus ei katoaisi muuttumaton Jumalan sana ei katoisi ja maanpäällä hyvä säilyisi maan aikojen alusta loppuun asti. Pystyt kuvittelemaan, miten nopeasti syntyisi ihmisten välillä erimielisyyksiä, jos Pyhää Henkeä ei olisi. ihmisen mieli on ailahteleva, mutta Jumalan ei, jonka takia hänen henkensä on meitä ohjaamassa.
        Moni aina ihmettelee - miksi ne lestat ovat niin samanlaisia. Moni tajuaa, että jotain erikoista noissa on, mutta ei silti ymmärrä mistä se johtuu...tämä olemus ei ole aina helppo selittää järjelläkään. Kun tämä yhteys on vaan jostain tullut, ei kukaan meistä ole keksinyt, että "hei, yritetäänpä käyttäytyä samalla tavalla." Vaan se on tullut automaattisesti...se tässä on outoa.

No, sitten meidän lihamme rikkoo tätä Pyhää Henkeä vastaan, josta syntyy kaikki eripura, viha, kateus ja kaikki muutkin synnit. Eli sen takia meilläkin on erimielisyyksiä, mutta Pyhän Hengen eli Jumalan Hengen ansioista haluamme hyljätä syntimme ja uskoa ne anteeksi.
        varmaan ymmärrät, että käärme tekee kaikkein kiivaiten tuhoa Jumalan lapsissa...eikö? Sillä kun hän saisi uskovaiset maailmaan, niin koko maailma olisi hänen...niihän.
        Sen takia meidätkin on peitetty, valheen, pahuuden, typeryyden, itsepäisyyden, ylpeyden ja kateuden alle. Itsekkin monesti ihmettelen ja tajuankin sen, että kuinka absurdi uskonto me olemme muiden silmissä. Kun siirrään näkökulmanne teidän paikalle, huomaan että pahaa vain näkyy...totisesti on perkele onnistunut tavoitteesaan . Mutta sitten kun taas siirrän näkökulman taas tämän hakomajan sisälle, niin huomaan, että tämän kaiken perkeleen aiheuttaman synnin alla on kumminkin ihan syvimpänä se rakkaus. Ja tämä rakkaus ja Herran rauha tekevät meistä onnellisia, sen voin sanoa ilman minkään näköistä valhetta...saatat ajatella, että hyväpä on kirjoittajan mielikuvistus...no kun siirrän näkökulman teidän paikalle, niin totean itsekkin, että näin on...en yhtään ihmettele sitä, että tämä vaikuttaa silmissänne vaan mielikuvitukselta ja peitetyltä vääryydeltä jne, sillä valtavat seitit on perkele kutonut hakomajan ympärille.

• Melperi
        vl.kaveri kirjoitti:

mitä O.M kirjoitti
        hän sanoi:"Muiden kanssa en ole tuntenut hengen yhteyttä koskaan, mutta en tyrmää mahdollisuutta"

eli "vain vanhollislestadiolaiset on mahdollisuus pelastua" ei ole hänenkään mielestä oikein. Sanoit, että se on meidän virallinen oppimmme, vaikka sillä ei täälläkään ole oikeastaan kannattajia.

tiedämme, miten vl-herätysliike opettaa asiat.

O.M kirjoitti:

"Muiden kanssa en ole tuntenut hengen yhteyttä koskaan"

Herää kysymys: Kenessä on väärä henki?

• O.M
        tiukasti asiassa kirjoitti:

Nythän ei ole puhe sinun tuntemastasi yhteydestä, vaan pyhäin yhteisen seurakunnan tuntomerkeistä. Ne ovat eri asioita.

Pyhä yhteinen seurakunta, Pyhä Henki, pyhäin yhteys, yksimielisyys, yhteinen rakkaus, yhdenkaltainen oppi.

Lätkäjoukkueiden paremmuudesta toki kiistellään meidänkin keskuudessamme. :-)

• O.M
        Melperi kirjoitti:

tiedämme, miten vl-herätysliike opettaa asiat.

O.M kirjoitti:

"Muiden kanssa en ole tuntenut hengen yhteyttä koskaan"

Herää kysymys: Kenessä on väärä henki?

"15. Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
        16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
        17. Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen." (Ap.t.8:15-17)

• Melperi
        O.M kirjoitti:

"15. Jotka, kuin he sinne tulivat alas, rukoilivat niiden edestä, että he olisivat saaneet Pyhän Hengen;
        16. (Sillä ei hän ollut vielä yhdenkään niiden päälle laskettu alas, vaan olivat ainoastaan Herran Jesuksen nimeen kastetut.)
        17. Niin he panivat kätensä heidän päällensä, ja he saivat Pyhän Hengen." (Ap.t.8:15-17)

samat jakeet olisin minäkin voinut lyödä lavaan ja sanoa sinulle: "En koe kanssasi samaa henkeä. Olet vääräoppinen."

Minä vain en ole niin röyhkeä enkä pysty näkemään sydämeesi kuten veeällät pystyvät näkemään kaikkien Suomen uskovaisten sydämeen ja tuomitsemaan nämä helvetin polulle.

• A. Acimlainen

...pahentaa tai paranataa sanovat vanhoillislestadiolaiset usein palstalla.

• vl.kaveri

jossa ei ole rakkautta, ei voi muutakuin pahentaa..vai miten?

vaikka puhuisit ihmisten ja enkelten kielellä, sinulla olisi kaikki tieto, ja jos sinulta puuttuisi rakkaus, olisit kuin kilisevä kulkunen.

Kuinka kilisevä kulkunen voisi parentaa jotakin?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      16
      2310
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      168
      2249
    3. Archie ja Iida ero.

Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      112
      1808
    4. Olen levoton takiasi

Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      149
      1789
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      479
      1389
    6. Lakkaa haaveilemasta.

Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      92
      1215
    7. Ois kiva nähdä

Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      55
      1011
    8. Syntymän ja kuoleman aallot

Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      420
      933
    9. Älä stressaa. Rakastan sua

Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      921
    10. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      236
      874
    Aihe