Mitä järkeä on sisätilalämmittimessä?

Lämmöt harakoille

Lohkolämppäri ei jaksa lämmittää moottoria lämpimäksi. Lämpö ei siirry, koska neste ei kierrä. Samalla sisätilalämmitin huutaa pari tuntia ja lämpöä ehtii mennä harakoille 99,9%.

Kun auto käynnistetään, auton sisätilan puhallin puskee kylmän loman kabiiniin.

Tuloksena kylmä kabiini ja kylmä moottori.

Oman kokemukseni mukaan vain Webasto ja Eber oikeasti lämmittävät. Ne tekevätkin autosta aikamoisen saunan. Ja niiden käytettävyyskin on ihan eri planeetalta.

74

3944

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tyhmä avaus

      Tee sama kesäloman aikaan, tulee lämmin loma kabiiniin.

      • Nyky pikku lämppäreistä ei ole mitään hyötyä, mutta jos saat jostain toimivan ison lämppärin mitä oli myynnissä vielä 5 vuotta sitten on hyötyä.

        Suurin hyöty on ettei tarvitse raaputtaa laseja puhtaaksi huurteesta, mutta nykylämppärit ei sulata niiden teho ei yksinkertaisesti riitä puhaltavat vain haaleaa ilmaa


      • olethan pelle
        autoilija kirjoitti:

        Nyky pikku lämppäreistä ei ole mitään hyötyä, mutta jos saat jostain toimivan ison lämppärin mitä oli myynnissä vielä 5 vuotta sitten on hyötyä.

        Suurin hyöty on ettei tarvitse raaputtaa laseja puhtaaksi huurteesta, mutta nykylämppärit ei sulata niiden teho ei yksinkertaisesti riitä puhaltavat vain haaleaa ilmaa

        Sinulta pelle ei taaskaan kysytty mitään.


      • kokemus kertoo
        autoilija kirjoitti:

        Nyky pikku lämppäreistä ei ole mitään hyötyä, mutta jos saat jostain toimivan ison lämppärin mitä oli myynnissä vielä 5 vuotta sitten on hyötyä.

        Suurin hyöty on ettei tarvitse raaputtaa laseja puhtaaksi huurteesta, mutta nykylämppärit ei sulata niiden teho ei yksinkertaisesti riitä puhaltavat vain haaleaa ilmaa

        Eihän sisätilnlämmitimen ole edes järkevää paahtaa kabiini kuumaksi. Kaikki sulanut lumi auton päältä ja ikkunoista valuu lasin alalaitaan ja oven sisään, pyyhkijä jäätyvät piukasti kiinni, lukot jäätyy ja jne...
        Siksi nykyiset säätyvät automaattisesti sopivaan lämpötilaan ja lämmittää vain sopivan verran ilamn että siitä tulee muita ongelmia.


      • BMW Kusipää
        olethan pelle kirjoitti:

        Sinulta pelle ei taaskaan kysytty mitään.

        Jaaa, eli onko ap:n mielestä ihan sama meneekö -20 asteiseen autoon vai 2 asteiseen... itsestäni ei ainakaan.Lisäksi ei tarvitse raapata ikkunoita vaan ne ovat aina sulat ja puhtaat.Siinä vaiheessa kun lämppärin luoma vähäkin lämmin alkaa häviämään, alkaa auto oma lämppäri toimimaan.

        Itselläni on myös töissä mahdollista lämmittää koko työpäivän autoa, jota teen yli -20 pakasessa.Ei ole muuten kylmä eikä jäinen lähtiessä! ;D


      • rcfr
        autoilija kirjoitti:

        Nyky pikku lämppäreistä ei ole mitään hyötyä, mutta jos saat jostain toimivan ison lämppärin mitä oli myynnissä vielä 5 vuotta sitten on hyötyä.

        Suurin hyöty on ettei tarvitse raaputtaa laseja puhtaaksi huurteesta, mutta nykylämppärit ei sulata niiden teho ei yksinkertaisesti riitä puhaltavat vain haaleaa ilmaa

        Nykyisistä PTC vastuksella varustetuista sisätilanlämmittimistä hyvät löytyvät väliltä 1400-1800w ainakin farmariautoihin. Suurempitehoiset sisätilanlämmittimet ovat tehokkaampia jo minimiteholla kuin pienitehoiset sisätilanlämmittimet suurimmalla teholla.


      • Anonyymi
        BMW Kusipää kirjoitti:

        Jaaa, eli onko ap:n mielestä ihan sama meneekö -20 asteiseen autoon vai 2 asteiseen... itsestäni ei ainakaan.Lisäksi ei tarvitse raapata ikkunoita vaan ne ovat aina sulat ja puhtaat.Siinä vaiheessa kun lämppärin luoma vähäkin lämmin alkaa häviämään, alkaa auto oma lämppäri toimimaan.

        Itselläni on myös töissä mahdollista lämmittää koko työpäivän autoa, jota teen yli -20 pakasessa.Ei ole muuten kylmä eikä jäinen lähtiessä! ;D

        kyllä sisälämppäri puhaltaa ikkunat sulaksi ja lämmittää sisältä


    • järkeä sullekkin

      Samaa olet koittanut joskus aiemminkin sepittää, mutta asiahan ei pidä ihan suoraan paikkaansa.
      Sähkölämmittimet tekevät juuri sen mitä tarvitsee, eli lohko esilämmitetään ettei moottori kulu kylmäkäynnistyksessä ja se käynnistyy hyvin. Sisätiloja ei ole järkevää paahtaa kuumaksi, vaan sen verran, että ikkunat sulavat tai ovat helppo puhdistaa.
      Webastot ovat hyviä vain silloin jos ajomatkat ovat riittävän pitkiä, että akku kerkiää latautumaan. Ei ole kovin harvinaista kun Webaa on huudatettu ja auto ei käynnisty kun akku on kypsä.
      Eli jokaisen kannattaa miettiä tarpeensa ja ajonsa ja valita sen jälkeen sopiva lämmitin.

      • E220 CDI

        Minkä auton Webasto (=oikea Webasto, eikä mikään Pendolino-maasta haalittu Ardic) muka vetää starttiakun tyhjäksi tajuamatta akkujännittee alenemista?


      • Eihän se webastin monen kilowatin poltin todellakaan tee yhtään sähköä. Ei wattiakaan, se laite vaan kuluttaa akkua... Oot sä kyllä fiksu äijä, pakko myöntää :D


      • Ei ongelmia

        Jos webasto on tehdasasennettu se toimii oikein eikä tyhjennä akkua niin että auto ei käynnistyisi. Jos autolla ajelee vain lyhyitä matkoja voi autossa pitää ylläpitolaturia ja huolehtia akun varauksesta kun on sähköpistokkeen lähettyvillä. Laturi on ollut autossa vuosia mutta käytössä vain pari kertaa varmuuden vuoksi. Kylmissä olosuhteissa akkujen kapasiteetin täytyisi olla muutenkin suurempi.
        Eiköhän nuo höpinät Webaston akun tyhjennyksestä ole noita jälkiasennuksina väärin asennetuista vempaimista.
        Webaston käyttö kaukosäätimellä on kätevää ja järkevää. Sisältä kotona tai toimistosta paina lämmityksen päälle ja auto on lämmin juuri silloin kuin haluaa. Kantosäde noin 1000m ylensä riittää


      • The Köle
        Ei ongelmia kirjoitti:

        Jos webasto on tehdasasennettu se toimii oikein eikä tyhjennä akkua niin että auto ei käynnistyisi. Jos autolla ajelee vain lyhyitä matkoja voi autossa pitää ylläpitolaturia ja huolehtia akun varauksesta kun on sähköpistokkeen lähettyvillä. Laturi on ollut autossa vuosia mutta käytössä vain pari kertaa varmuuden vuoksi. Kylmissä olosuhteissa akkujen kapasiteetin täytyisi olla muutenkin suurempi.
        Eiköhän nuo höpinät Webaston akun tyhjennyksestä ole noita jälkiasennuksina väärin asennetuista vempaimista.
        Webaston käyttö kaukosäätimellä on kätevää ja järkevää. Sisältä kotona tai toimistosta paina lämmityksen päälle ja auto on lämmin juuri silloin kuin haluaa. Kantosäde noin 1000m ylensä riittää

        Ootte te tyhmiä..... vaikka webasto ei enää toimisikaan akun jännitteen aleneman takia, se on jo riittävän tyhjä hiipuakseen, jos starttaillaan liian lyhyitä matkoja.

        -sillä että ei olisi tehdasasennettu ei ole paskaan väliä!


      • E220 CDI
        The Köle kirjoitti:

        Ootte te tyhmiä..... vaikka webasto ei enää toimisikaan akun jännitteen aleneman takia, se on jo riittävän tyhjä hiipuakseen, jos starttaillaan liian lyhyitä matkoja.

        -sillä että ei olisi tehdasasennettu ei ole paskaan väliä!

        Köle saattaa olla inhimillisen avun tavoittamattomissa, mutta kertaan silti toiminnan vielä ettei kenellekään lukutaitoiselle jää epäselvyyttä:

        Webaston katkaisuraja on mitoitettu mahdollistamaan käynnistys normaalissa talvikelissä. Ellei akkua ehditä lyhyellä ajomatkalla ladata, ei Webasto enää käynnisty ennen kunnollista latausta. Se ei siis vaikuta seuraavaan käynnistykseen millään tavoin, koska katkaisurajan alla auto käynnistyy, mutta Webasto ei.

        Terve akku toipuu startista tavallista nopeammin, koska sitä lataa tavallista järeämpi vesijäähdytetty laturi tarvittaessa niin suurella virralla, että latausvirta riittää lämmittää akkua ottamaan paremmin virtaa vastaan.

        Luonnollisesti Webaston ohjaus tarkkailee myös polttoainemäärää ja kieltäytyy myös polttamasta tankkia tyhjäksi.

        Totta kai puolen korttelin mittaiset ajot tulipalopakkasella vetävät vähitellen minkä tahansa akun tyhjäksi. Mutta Webaston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        Kysy toki lisää, jos jäi jotain ymmärtämättä.


      • The Köle
        E220 CDI kirjoitti:

        Köle saattaa olla inhimillisen avun tavoittamattomissa, mutta kertaan silti toiminnan vielä ettei kenellekään lukutaitoiselle jää epäselvyyttä:

        Webaston katkaisuraja on mitoitettu mahdollistamaan käynnistys normaalissa talvikelissä. Ellei akkua ehditä lyhyellä ajomatkalla ladata, ei Webasto enää käynnisty ennen kunnollista latausta. Se ei siis vaikuta seuraavaan käynnistykseen millään tavoin, koska katkaisurajan alla auto käynnistyy, mutta Webasto ei.

        Terve akku toipuu startista tavallista nopeammin, koska sitä lataa tavallista järeämpi vesijäähdytetty laturi tarvittaessa niin suurella virralla, että latausvirta riittää lämmittää akkua ottamaan paremmin virtaa vastaan.

        Luonnollisesti Webaston ohjaus tarkkailee myös polttoainemäärää ja kieltäytyy myös polttamasta tankkia tyhjäksi.

        Totta kai puolen korttelin mittaiset ajot tulipalopakkasella vetävät vähitellen minkä tahansa akun tyhjäksi. Mutta Webaston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        Kysy toki lisää, jos jäi jotain ymmärtämättä.

        "Kysy toki lisää, jos jäi jotain ymmärtämättä."

        Ok... tosin taidat olla sellainen inttäjä, joka ymmärrä lukemaansa, vaan oman napansa (johtotähtensä)......

        En ymmärrä, mitä tekemistä Webaston katkaisurajalla on enää siinä vaiheessa kun "akkua ehditä lyhyellä ajomatkalla ladata"..??? -akku on jo katkaisurajalla ja tulee taas käynnistys, usein penkinlämmitin, lasinlämmittimet jne. laitetaan päälle. Sitten ajetaan pari km ja taas seisotetaan kylmäksi. -jossain vaiheessa se stoppi tulee.....

        -tämä on ihan normaalia meidän köyhempien kansalaisten keskuudessa, että diesel-autossa on Webasto/Eber vakiona lisälämmittimenä, mutta sen käytön rajallisuutta ei ymmärretä. -useampi huoltomies on sanonut, että näissä autoissa akku on usein vaihtokunnossa 2v. kun akku on talvella jatkuvasti vajaakapasiteettinen, eikä kestä sellaista.....

        E220 CDI kirjoittaa mm.

        "Terve akku toipuu startista tavallista nopeammin, koska sitä lataa tavallista järeämpi vesijäähdytetty laturi tarvittaessa niin suurella virralla, että latausvirta riittää lämmittää akkua ottamaan paremmin virtaa vastaan."

        "Kylmällä ilmalla kytkeytyvät ilmakanaviin asennetut yli tuhannen watin sähkövastukset lämmittämään tuloilmaa jo ennen kuin moottorista on saatavana hukkalämpöä"

        "Kun autossa on sähköinen moottorinlämmitin sisäpistokkeella ja siihen yhdistetyllä akkulaturilla,"

        No juu, olet keskustelutaidoton, jos et ymmärrä, että mainitsemiasi asioita ei löydy juuri muiden autoista, kuin omastasi. -ylläpitolaturi, joka löytyy mm. itseltä ei ole minkään auton vakiovaruste.

        Ei minulla ole mitään ongelmaa, Toyotassani ei ole sähkövastuksia kanavissa, eikä vesijäähdytettyä laturia, mutta Eber kauko-ohjauksella, sähköinen moottorinlämmitin sisäpistokkeella ja siihen yhdistetyllä akkulaturilla LÖYTYY. -Niillä parjään oikein hyvin.


      • E220 CDI
        The Köle kirjoitti:

        "Kysy toki lisää, jos jäi jotain ymmärtämättä."

        Ok... tosin taidat olla sellainen inttäjä, joka ymmärrä lukemaansa, vaan oman napansa (johtotähtensä)......

        En ymmärrä, mitä tekemistä Webaston katkaisurajalla on enää siinä vaiheessa kun "akkua ehditä lyhyellä ajomatkalla ladata"..??? -akku on jo katkaisurajalla ja tulee taas käynnistys, usein penkinlämmitin, lasinlämmittimet jne. laitetaan päälle. Sitten ajetaan pari km ja taas seisotetaan kylmäksi. -jossain vaiheessa se stoppi tulee.....

        -tämä on ihan normaalia meidän köyhempien kansalaisten keskuudessa, että diesel-autossa on Webasto/Eber vakiona lisälämmittimenä, mutta sen käytön rajallisuutta ei ymmärretä. -useampi huoltomies on sanonut, että näissä autoissa akku on usein vaihtokunnossa 2v. kun akku on talvella jatkuvasti vajaakapasiteettinen, eikä kestä sellaista.....

        E220 CDI kirjoittaa mm.

        "Terve akku toipuu startista tavallista nopeammin, koska sitä lataa tavallista järeämpi vesijäähdytetty laturi tarvittaessa niin suurella virralla, että latausvirta riittää lämmittää akkua ottamaan paremmin virtaa vastaan."

        "Kylmällä ilmalla kytkeytyvät ilmakanaviin asennetut yli tuhannen watin sähkövastukset lämmittämään tuloilmaa jo ennen kuin moottorista on saatavana hukkalämpöä"

        "Kun autossa on sähköinen moottorinlämmitin sisäpistokkeella ja siihen yhdistetyllä akkulaturilla,"

        No juu, olet keskustelutaidoton, jos et ymmärrä, että mainitsemiasi asioita ei löydy juuri muiden autoista, kuin omastasi. -ylläpitolaturi, joka löytyy mm. itseltä ei ole minkään auton vakiovaruste.

        Ei minulla ole mitään ongelmaa, Toyotassani ei ole sähkövastuksia kanavissa, eikä vesijäähdytettyä laturia, mutta Eber kauko-ohjauksella, sähköinen moottorinlämmitin sisäpistokkeella ja siihen yhdistetyllä akkulaturilla LÖYTYY. -Niillä parjään oikein hyvin.

        Ohoh, aliarvioin sinut, Köle. Anteeksi! Olen sanomastasi lähes täysin samaa mieltä, joten teen vain muutaman täsmennyksen.

        Keskustelutapaani tosiaan kuuluu osana myös mielestäni kohtuuttomien yleistyksien alasampuminen. Sen teen mielestäni reilusti todellisten esimerkkien enkä urbaanien legendojen nojalla. Herne meni nenään yleistyksestäsi, ettei eri lämmitinasennuksilla ole eroa. Mielestäni on, tämän vuoksi:

        TehdasWebaston katkaisuraja on mitoitettu sen startin ja moottorin koon perusteella, mille sähköä pitää akkuun jättää. Jälkiasennuslämmitin joko ei ota huomioon akun varaustilaa lainkaan, tai jos ottaa, se tekee sen yleismallisen lämmittimen keskimääräistyksillä, jolloin raskaan dieselin ison startin kanssa voi tulla ylläri. Tämän perusteella olen edelleen sitä mieltä, että tehdasversio todella suojelee akun varaustilaa paremmin kuin tarvikelämmitin, vaikka olisi sama kamiinakin. Eihän sekään tietenkään mitään takaa äärimmäisessä pätkäajossa.

        Ja viimein, elitististä et minun autostani tähdestä huolimatta saa. Maksoin toissa vuoden mallisesta autostani hieman alle uuden Avensiksen hinnan ja se myös kuluttaa noin litran verran uutta Avensista vähemmän, eli tasan normilukemansa. Jos tuo on kallis, melko moni uusi Passat, Avensis ja Mondeo on vielä äveriäämpi.

        En pidä Passatin, Avensiksen tai Mondeon ostajaa ajattelemattomana, mutta minä vain halusin mieluummin tuollaisen. Auto se silti vain on, vaikka tässä suhteessa kieltämättä sangen toimiva.


      • foordisti
        E220 CDI kirjoitti:

        Köle saattaa olla inhimillisen avun tavoittamattomissa, mutta kertaan silti toiminnan vielä ettei kenellekään lukutaitoiselle jää epäselvyyttä:

        Webaston katkaisuraja on mitoitettu mahdollistamaan käynnistys normaalissa talvikelissä. Ellei akkua ehditä lyhyellä ajomatkalla ladata, ei Webasto enää käynnisty ennen kunnollista latausta. Se ei siis vaikuta seuraavaan käynnistykseen millään tavoin, koska katkaisurajan alla auto käynnistyy, mutta Webasto ei.

        Terve akku toipuu startista tavallista nopeammin, koska sitä lataa tavallista järeämpi vesijäähdytetty laturi tarvittaessa niin suurella virralla, että latausvirta riittää lämmittää akkua ottamaan paremmin virtaa vastaan.

        Luonnollisesti Webaston ohjaus tarkkailee myös polttoainemäärää ja kieltäytyy myös polttamasta tankkia tyhjäksi.

        Totta kai puolen korttelin mittaiset ajot tulipalopakkasella vetävät vähitellen minkä tahansa akun tyhjäksi. Mutta Webaston kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

        Kysy toki lisää, jos jäi jotain ymmärtämättä.

        Ei se mitään tankkia tarkkaile sen imuputki ei vaan yllä pohjaan asti joten se ei voi halutessaankaan imeä sitä tyhjäksi.

        En ole kuullut vesijäähdytteisiä latureita olevan missään ajoneuvossa.


      • E220 CDI
        foordisti kirjoitti:

        Ei se mitään tankkia tarkkaile sen imuputki ei vaan yllä pohjaan asti joten se ei voi halutessaankaan imeä sitä tyhjäksi.

        En ole kuullut vesijäähdytteisiä latureita olevan missään ajoneuvossa.

        Tavalla tai toisella tehtyjä alarajojahan kaikki resurssivalvonnat ovat. Hyvä toteutus myös kertoo käyttäjälle, mitä on tekeillä. Ei tarvi ihmetellä miksei vaikkapa lämmitin toimi, kun auto kertoo selvästi, mitä on väliaikaisesti disabloitu minkä puutteen vuoksi.


      • mbman

      • The Köle
        E220 CDI kirjoitti:

        Ohoh, aliarvioin sinut, Köle. Anteeksi! Olen sanomastasi lähes täysin samaa mieltä, joten teen vain muutaman täsmennyksen.

        Keskustelutapaani tosiaan kuuluu osana myös mielestäni kohtuuttomien yleistyksien alasampuminen. Sen teen mielestäni reilusti todellisten esimerkkien enkä urbaanien legendojen nojalla. Herne meni nenään yleistyksestäsi, ettei eri lämmitinasennuksilla ole eroa. Mielestäni on, tämän vuoksi:

        TehdasWebaston katkaisuraja on mitoitettu sen startin ja moottorin koon perusteella, mille sähköä pitää akkuun jättää. Jälkiasennuslämmitin joko ei ota huomioon akun varaustilaa lainkaan, tai jos ottaa, se tekee sen yleismallisen lämmittimen keskimääräistyksillä, jolloin raskaan dieselin ison startin kanssa voi tulla ylläri. Tämän perusteella olen edelleen sitä mieltä, että tehdasversio todella suojelee akun varaustilaa paremmin kuin tarvikelämmitin, vaikka olisi sama kamiinakin. Eihän sekään tietenkään mitään takaa äärimmäisessä pätkäajossa.

        Ja viimein, elitististä et minun autostani tähdestä huolimatta saa. Maksoin toissa vuoden mallisesta autostani hieman alle uuden Avensiksen hinnan ja se myös kuluttaa noin litran verran uutta Avensista vähemmän, eli tasan normilukemansa. Jos tuo on kallis, melko moni uusi Passat, Avensis ja Mondeo on vielä äveriäämpi.

        En pidä Passatin, Avensiksen tai Mondeon ostajaa ajattelemattomana, mutta minä vain halusin mieluummin tuollaisen. Auto se silti vain on, vaikka tässä suhteessa kieltämättä sangen toimiva.

        Anteeksipyyntö hyväksytty!

        PS. Isäni (eläkeläinen) teki ihan saman ratkaisun kuin sinä.... osti 2v. vanhan E220Cdi:n 7-lovisella automaatilla ja sai uuteen Avensikseen verrataessa varmasti todella huippuluokan auton, reilu 30te hinnalla......Avensista kun ei saa automaattina dieselinä alle 40 tontun....


      • webas
        E220 CDI kirjoitti:

        Ohoh, aliarvioin sinut, Köle. Anteeksi! Olen sanomastasi lähes täysin samaa mieltä, joten teen vain muutaman täsmennyksen.

        Keskustelutapaani tosiaan kuuluu osana myös mielestäni kohtuuttomien yleistyksien alasampuminen. Sen teen mielestäni reilusti todellisten esimerkkien enkä urbaanien legendojen nojalla. Herne meni nenään yleistyksestäsi, ettei eri lämmitinasennuksilla ole eroa. Mielestäni on, tämän vuoksi:

        TehdasWebaston katkaisuraja on mitoitettu sen startin ja moottorin koon perusteella, mille sähköä pitää akkuun jättää. Jälkiasennuslämmitin joko ei ota huomioon akun varaustilaa lainkaan, tai jos ottaa, se tekee sen yleismallisen lämmittimen keskimääräistyksillä, jolloin raskaan dieselin ison startin kanssa voi tulla ylläri. Tämän perusteella olen edelleen sitä mieltä, että tehdasversio todella suojelee akun varaustilaa paremmin kuin tarvikelämmitin, vaikka olisi sama kamiinakin. Eihän sekään tietenkään mitään takaa äärimmäisessä pätkäajossa.

        Ja viimein, elitististä et minun autostani tähdestä huolimatta saa. Maksoin toissa vuoden mallisesta autostani hieman alle uuden Avensiksen hinnan ja se myös kuluttaa noin litran verran uutta Avensista vähemmän, eli tasan normilukemansa. Jos tuo on kallis, melko moni uusi Passat, Avensis ja Mondeo on vielä äveriäämpi.

        En pidä Passatin, Avensiksen tai Mondeon ostajaa ajattelemattomana, mutta minä vain halusin mieluummin tuollaisen. Auto se silti vain on, vaikka tässä suhteessa kieltämättä sangen toimiva.

        Tehdaswebastoissa oleva katkaisuraja ei eroa jälkiasennetuista.Katkaisuraja on juuri se, jonka asentaja laitteeseen määrittää.Tuo, että se olisi jotenkin mitoitettu johonkin erityiseen tarpeeseen laturin tai moottorin takia on täyttä tuubaa.
        Itse olen määrittänyt webastoni katkaisurajan 11.8 volttiin.Käytössäni on REMUC kontrollisofta, joten voin määrittää sen itse netissä.Muut joutuvat käymään huollossa..Volttimäärä ei kerro todellisesta virran riittävyydestä oikeastaan mitään.
        Tehdasversion, sekä mainitsemasi "tarvikemallin?" välillä ei nykypäivänä juuri ole eroa.Erot itse laitteessa ovat yleensä olleet tehdasversioissa lähinnä häiriöalttiuteen liittyvää.Eli jälkiasennettu on ollut parempi riippuen automerkistä, sekä yksilöstä.
        Ainoa ero on toimivuudessa automaatti-ilmastoinnin kanssa.On huomioitava myös se, että jälkiasennettu ei ole "naimisissa" auton sähköjärjestelmien kanssa muuten kuin virransaannin osalta.

        Terveiset sinne Essonbaariin.


      • E220 CDI
        webas kirjoitti:

        Tehdaswebastoissa oleva katkaisuraja ei eroa jälkiasennetuista.Katkaisuraja on juuri se, jonka asentaja laitteeseen määrittää.Tuo, että se olisi jotenkin mitoitettu johonkin erityiseen tarpeeseen laturin tai moottorin takia on täyttä tuubaa.
        Itse olen määrittänyt webastoni katkaisurajan 11.8 volttiin.Käytössäni on REMUC kontrollisofta, joten voin määrittää sen itse netissä.Muut joutuvat käymään huollossa..Volttimäärä ei kerro todellisesta virran riittävyydestä oikeastaan mitään.
        Tehdasversion, sekä mainitsemasi "tarvikemallin?" välillä ei nykypäivänä juuri ole eroa.Erot itse laitteessa ovat yleensä olleet tehdasversioissa lähinnä häiriöalttiuteen liittyvää.Eli jälkiasennettu on ollut parempi riippuen automerkistä, sekä yksilöstä.
        Ainoa ero on toimivuudessa automaatti-ilmastoinnin kanssa.On huomioitava myös se, että jälkiasennettu ei ole "naimisissa" auton sähköjärjestelmien kanssa muuten kuin virransaannin osalta.

        Terveiset sinne Essonbaariin.

        Esson Paari kiittää :-)

        Tehtaan asennuksen katkaisuraja on asetettu tehtaan kyseiselle automallille hyväksi näkemään arvoon, mutta saman Webasto AG:n valmistaman kamiinan tarvikeasentajana sinä laitat katkaisurajan johonkin sopivaksi katsomaasi arvoon. Se 11.8 voi olla sama kuin tehtaan tai voi olla olematta.

        Kumpikaan raja ei tietenkään valitettavasti mittaa oikeasti tarvittavaa suuretta, eli akun jäljellä olevaa purkausvirtaa, joten kumpikin on vain kokemuspohjainen paras arvio.

        Sähkön kulutuksen ja lämmityksen kannalta alkuperäinen ja tarvikeasennus eroavat myös lämmityksen priorisointien suhteen, Kaikki eivät jälkiasennuksessa laita mitään kontrollia moottorin ja ohjaamon lämmityskierron priorisoimiseksi, vaan oletusarvoisesti lämmittävät aina molempia, mikä ei kovalla kelillä ihan pöljä idea ehkä olekaan? Toiset taas ohittavat tehtaan asennuksesta tuon venttiilin, jonka toiminnasta eivät tykkää tai huijaavat sitä elektronisesti. Loput kikkailevat auton lämmityslaitteen säädöillä minimoidakseen lämmitysjakson mahdollisimman lyhyeksi.

        Kyllä täällä Esson Paarissa on edelleen vahva käsitys, että vaikka tehdasasenteinen ja tarvikelämmitin olisivatkin samoja, voi toiminnassa olla merkittäviä eroja sekä lämmityksen että sähkönkulutuksen kannalta. Mutta sen verran voin peruuttaa, että riippuu kelistä kumpi toimii missäkin käyttötarkoituksessa paremmin.


      • Virtaa riittää

    • Nykyisin lohkolämmittimestä on jäljellä vain nimi. Lohkolämmitin asennettiin ennen moottorin vesitilaan jolloin se todella lämmitti jäähdytysnestettä. Nykyiset ovat moottorin kylkeen ulkopuolelle kiinnitettyjä. Niiden lämmitysteho on pieni verrattuna entisiin.

      • Eri malleja

        Tai lohkon sisällä ilmatilassa tai vesiletkussa tai...


    • on se kiva

      Sulat lasit ja lämmintä heti puskeva moottori. Kateelliselle!

    • Sähkölämmittäjä

      Moottori lämpenee nopeammin esilämmitettynä ja liikkeelle lähtiessä toimii paremmin, kuin täysin kylmä.
      Sisätilat ei jäähdy heti, kun se auton oma puhallin on alkuun vain sen verran puhaltamassa, että ikkunat eivät huurru.
      Omassa on napin takana lisäksi eberi, jota käytän liikkeelle lähtiessä 10 min kun pakkaset alkaa olemaan -20 kieppeillä ( herkistelykäytöt n. kerran kuussa), kello/kauko-ohjain liian kallis ja vakiautopaikoilla tolppa kuuluu hintaan.

      Joskus kabiinissa on liikaakin lämpöä, jos sattuu olemaan lumisateita, niin pienelläkin tehoa se sulaa laseista ja jäätyy muualle, joka on sitten taas riesa.

    • kuten ennenkin

      Siis nämä nykyiset lohkolämmittimet ovat aivan samanlaisia kuin ennenkin, vesitilaan asennettava kierukka tai vastaan tyyppinen härpäke.
      Myös letkuun asennettavat ovat samanlaisia kuin ennenkin.
      Toki saa sellaisia kylkiasenteisiakin, mutta kuka sellaista.

      • nou probleemo

        Jos mielestäsi sisätilanlämmitin on turha ja häiritsee, ota se pois, se on helpisti irroitettavsiisa. luulen kullä, että asennat sen pian takaisin, kun huomaat, että on se väh'n mukavampi lähteä liikkelle, kun tarve jäiden raaqppaaamiseen ikkunoista vähäisempi, helpompaa ja ei palelekaan autossa ihan niin paljoa alkumetreillä...


      • kuten ennenkin
        nou probleemo kirjoitti:

        Jos mielestäsi sisätilanlämmitin on turha ja häiritsee, ota se pois, se on helpisti irroitettavsiisa. luulen kullä, että asennat sen pian takaisin, kun huomaat, että on se väh'n mukavampi lähteä liikkelle, kun tarve jäiden raaqppaaamiseen ikkunoista vähäisempi, helpompaa ja ei palelekaan autossa ihan niin paljoa alkumetreillä...

        Enhän minä ole mistään sisätilalämppäreistä edes maininnutkaan, mitä tämä tarkoittaa.


      • Anonyymi
        nou probleemo kirjoitti:

        Jos mielestäsi sisätilanlämmitin on turha ja häiritsee, ota se pois, se on helpisti irroitettavsiisa. luulen kullä, että asennat sen pian takaisin, kun huomaat, että on se väh'n mukavampi lähteä liikkelle, kun tarve jäiden raaqppaaamiseen ikkunoista vähäisempi, helpompaa ja ei palelekaan autossa ihan niin paljoa alkumetreillä...

        samaa mieltä itselläni vanha auto en aio vaihtaa pitäisikö siihen asentaa vebasto kiitos ei hyvin on toiminut sisälämppäri ja sen saa otettuu pois jos haluaa en itse halua raapia ikkunoita


    • 239 cu

      Kyllä monien moottoreiden pinnassa on kiinnityspaikka ruuveineen lohkolämmittimelle, eli siihen moottorin pintaan asennettava vastus.

      Vanhassa kaarassani se lämmitysmutka asennettiin vesibrikan reikään .
      Vesi kiertää lohkon ja lämmityskennon välillä, koska lämmin neste nousee ylöspäin, jne. Syyläriinkin pääsee pikkasen, koska termostaatissa on / oli joissain malleissa pieni reikä ohivirtaukselle.

      • vaikea hahmotttaa?

        No vielä kerran, kaikkia moottorilämmitintyyppejä on edelleen mahdollista saada ja se mikä kuhunkin automallin moottoriin sopii, vaihtelee. Minulle laitettiin juuri lämmitin letkuun ja lämmitinvalmistajat valitsevat parhaan mahdollisen vaihtoehdon mitä tarjoavat kuhunkin moottorityyppiin.

        Menikö jo vihdon hitaillekin perille?


    • Ishmael.

      Paskanjauhantaa koko puheesi AP.

      Sisätilalämmittimestä on hyvinkin suuri hyöty. Jää ja lumi sulavat pois ikkunoista, auto lämpenee hyvin sisäpuolelta.

      Lämmöt eivät mene harakoille kun auto käynnistetään. Eikä "kabiiniin" tule kylmä ellei sisäpuhallin ole täysillä päällä heti käynnistyksen jälkeen. Itse ajan sisäpuhallin poissa päältä tai minimiteholla kunnes moottori on saavuttanut suunnilleen normaali käyntilämpötilan. Toisinaan ajan jopa 60km ilman sisäpuhaltimen käyttöä koska ajon aikana ilma vaihtuu "kabiinista" riippumatta sisäpuhaltimen säätöasetuksista. Silti lämmityksen säätö vaikuttaa "kabiinin" sisäpuolelle tulevaan ilman lämpötilaan. Yli 24c lämpötilalle ainakaan minulla ei ole mitään tarvetta, tämäkin on vain harvoin käytössä. Useimmiten käytän lämmityksen lämpötilaa väliltä 19-23c. 25c ja yli on jo aivan liian kuuma lämpötila.

      Ilman lohkolämmittimen käyttöä minun autoni saavuttaa normaalin käyntilämpötilansa lähes 10 minuuttia myöhemmin kuin lohkolämmittimen käytön jälkeen.Tai ainakin jäähdytysnesteen lämpötilan viisari näyttää näin nousemalla lämpömittarin noin puoleen väliin asti, tämä on käsittääkseni autoni normaali käyntilämpötila.

      Arvatenkin AP ajaa diesel moottorilla varustetuilla autoilla. Minä en koskaan osta dieseliä niin kauan kun bensalla toimivia autoja on mahdollista ostaa ja ylläpitää ilman järjettömiä lisäkuluja.

      • saunat erikseen

        Mitä järkeä on lämmittää kabiini kovin lämpimäksi jos ulkona on -20? Pitää riisua takit ja silti on nivuset hiessä. Pakkasilla riittää kunhan auto lämpenee jonnekkin 15-19 asteiseksi.


      • E220 CDI

        Tämä ei ole mikään bensa vastaan diesel keskustelu, koska molemmista saa lämpimän tai kylmän valmistajan tavoitteesta ja osaamistasosta riippuen.

        Hallusinaatio dieselin hyötysuhteesta joka ei jätä hukkalämpöä auton lämmittämiseen on vain niiden valmistajien selittelyä, jotka eivät osaa tai näe tarpeelliseksi tehdä toimivaa lämmityslaitetta.

        Henkilöauton nokalla raksuttavan dieselmoottorin hukkaenergialla lämmittää useamman omakotitalon -20 asteen pakkasella, jos sen osaa ottaa talteen. Auton lämmittämiseen riittää pieni osa.

        Jotkut ei vaan osaa tai viitsi.


    • 2000wattinen mies

      Heh taitaa aloittaja olla kateellinen naapurille jolla sisälämppäri. Ainakin omassa taloyhtiössä kateus on käsinkosketeltavaa kun minulla 2000 wattinen lämppäri paahtaa sisätilat 20 asteiseksi vaikka olisi yli 10 pakkasta. Se on nääs taloyhtiön pussista pois.

      • 2000wattinen mies

        Nin ja lohkolämmitin tais olla 550 wattia, siis oikea lohkolämmitin ei mikää säteily.


    • persaukiset

      Palelee ja kärsii eturauhasvaivoista, syövästä. Pintajätkän penkki lämmin jo lähtiessä!

    • Kyllä sähköverkkoon kytkettävä ainakin lämmittää. Ainakin jää sulaa laseista, mikä on tärkeintä.

    • 19001

      Mun autossa säätö, jolla voi laittaa ilman sisä kierron päälle.
      Tällöin ilma kiertää vain sisätiloissa ja pitää ikkunat auki, eikä lämmin ilma poistu ulos.
      Vasta sitten kun lasiin alkaa tulla kosteutta, laitan ilmanoton siten, että ulkoa tulee saitista ilmaa sisään.
      Vanhemmisa autoissa tämä säätö oli vivulla, jonka voi tehdä portaattomasti, nykyään taitaa kaikissa autoissa
      olla vain joko sisäkierto taikka raitisilma asento.

    • E220 CDI

      Aika monta arvausta tässä keskustelussa ei ole yleispäteviä.

      Lämmittimiä oli ja on edelleen monen sorttisia. Nykyiseen autooni ei saa lohkoon asennettavaa uppokuumenninta, mutta letkuun asennettu vesilämmitin nostaa jäähdytysnesteen lämpötilan tunnissa -5 -> 25 asteeseen. Eli kevyestä talvikelistä lämmin kesästartti, moottorin osalta.

      Kun auto käynnistetään, lämmittämättä tai ilman, puhallin ei tietenkään puske kylmää ilmaa konttoriin, vaan automatiikka seuraa tuloilman lämpötilaa ja maksimoi lämmitystehon jo alusta lähtien, eikä puhalla kenties jo sisälämmittimellä tehtyä lämpöä hukkaan.

      Kylmällä ilmalla kytkeytyvät ilmakanaviin asennetut yli tuhannen watin sähkövastukset lämmittämään tuloilmaa jo ennen kuin moottorista on saatavana hukkalämpöä. Kylmää autoa siis EI JÄÄHDYTETÄ puhaltimella ja sinne KYLLÄ TULEE lämmintä pikavauhtia sähkövastuksista. Ellei sitä ole lämmitetty jo valmiiksi Webastolla.

      Webaston lämmitysteho on sähkölämmittimiä suurempi, mutta senkin lämmitysteho on priorisoitu matkustamon eduksi, mikä ei ole kovalla kelillä ihan optimitilanne, koska moottori ei ehdi lämmetä kovin paljoa, vaikka matkustamo lämmin onkin. Webastokaan ei tee autosta saunaa, koska termostaattiohjattu sekin on, ja lämmittää vain sen verran kuin on pyydetty.

      Kun autossa on sähköinen moottorinlämmitin sisäpistokkeella ja siihen yhdistetyllä akkulaturilla, auton sähköjärjestelmään integroitu Webasto ja PTC vastukset ilmakanavissa, on omaa laiskuutta, jos auto ei ole lämmin aina kun sitä kaipaa.

    • cabin heater

      On sisätilanlämmittimestä huomattavaa hyötyä. Esim. itsellä voin vain kotona käyttää sisätilanlämmitintä kun työpaikalla sen käyttö on kielletty. Auton sisätilat ovat huomattavasti lämpimämmät kotipihalta lähtiessä kun taas työpaikalla joutuu istumaan kovilla pakkasilla syväjäätyneelle penkille ainakin käynnistyksen ajaksi, onneksi on istuinlämmitin...

    • veke2

      joopajuu webasto on rikkaiden harrastus joka talvi on rikki tai aukusta loppuu virta.

      • Läskikuski

        Pitää paikkansa...Meidänkin firman kuorma-autoihin nuo vepat "huolletaan" joka syksy ja kyllä ne meinaa sipata ennen kevättä monet.Onhan se tehokas kun toimii mutta omaan autoon en tarvitse.
        Pitää myös muistaa että nuita on pirun montaa mallia ja jotku jopa toimii vuosia.


    • jo 20v

      Mulla sisätilanlämmitin lämmittää ajastimella vain moottoritilan.Hyvin pelaa.

    • Jo 40 vuotta

      Avuttomat pellet.

      • Nyt Webasto

        Aiemmin oli lohkolämmitin oikeasti lohkossa ja sisätilalämmitin. Kyllä sisätilalämmitin helpottaa lasin raapimista vaikka sisälle ei tulisikaan lämmin kun ei ole autokatosta. Vikaherkkiä koska tuon tuosta 220 V pistokkeissa sen verran kosteutta että nykyaikaiset talon sähkökeskuksen vikavirtasuojat katkoo virrat pois.

        Nyt jo kolmas auto, jossa Webasto. Mukavuus on huippua, kaukosäätimellä päälle kun juo aamukahvia tai kun alkaa panna kenkiä jalkaan töistä lähtiessä. Lohkolämpärillä pitää tietää menonsa 2 tuntia etukäteen. Akku ei ole koskaan hiipunut, koska olen asettanut Webaston maksimikäyntiajaksi 20 min. Kohtuupakkasilla jo reilu 10 min on tarpeeksi. Siis sitä 5 kW kaminaa ei tarvitse polttaa tuntitolkulla niin kuin pikkuruisia muutaman sadan watin sähkölämmittimiä. Eli veikkaan että moni tyhjäksi käytetty akku on ollut Webaston käyttövirhe, siis poltettu suotta tuntitolkulla niin kuin 220 V lämmittimiä.

        Itse Webastoissa ei ole ollut koskaan vikaa mutta yksi kaukosäädin reistasi.

        Sitäpaitsi moottorinlämmitin, sisätilapistoke ja sisätilanlämmitin maksaa uuteen autoon 600 - 700 eur ja parhaimmillaan kauko-ohjatun Webaston on saanut tarjouksessa tonnilla.


      • molempi parempi
        Nyt Webasto kirjoitti:

        Aiemmin oli lohkolämmitin oikeasti lohkossa ja sisätilalämmitin. Kyllä sisätilalämmitin helpottaa lasin raapimista vaikka sisälle ei tulisikaan lämmin kun ei ole autokatosta. Vikaherkkiä koska tuon tuosta 220 V pistokkeissa sen verran kosteutta että nykyaikaiset talon sähkökeskuksen vikavirtasuojat katkoo virrat pois.

        Nyt jo kolmas auto, jossa Webasto. Mukavuus on huippua, kaukosäätimellä päälle kun juo aamukahvia tai kun alkaa panna kenkiä jalkaan töistä lähtiessä. Lohkolämpärillä pitää tietää menonsa 2 tuntia etukäteen. Akku ei ole koskaan hiipunut, koska olen asettanut Webaston maksimikäyntiajaksi 20 min. Kohtuupakkasilla jo reilu 10 min on tarpeeksi. Siis sitä 5 kW kaminaa ei tarvitse polttaa tuntitolkulla niin kuin pikkuruisia muutaman sadan watin sähkölämmittimiä. Eli veikkaan että moni tyhjäksi käytetty akku on ollut Webaston käyttövirhe, siis poltettu suotta tuntitolkulla niin kuin 220 V lämmittimiä.

        Itse Webastoissa ei ole ollut koskaan vikaa mutta yksi kaukosäädin reistasi.

        Sitäpaitsi moottorinlämmitin, sisätilapistoke ja sisätilanlämmitin maksaa uuteen autoon 600 - 700 eur ja parhaimmillaan kauko-ohjatun Webaston on saanut tarjouksessa tonnilla.

        Kumpikin on hyviä, riippuu käyttötarpeesta ja ajomatkoista.
        Sähköpeli on huoleton ja toimii aina, ei ole ikinä vikavirrat tai sulakkeet poksahtanut.
        Veba on hyvä jos ei ole sähkö saatavana. Huoltoa ne tarvitsevat joskus, toislla usein ja toisilla harvoin.


    • minäminäminä

      Missään, mitä MINÄ omassa rajoittuneessa ymmärryksessäni en ole hyväksi ja järkeväksi todennut, ei ole mitään järkeä.

    • mbman

      Mä pistän mesen kaukosäätimellä käyntiin ja kun 10 minuutin päästä menen autolle, se on mukavan lämmin.

      • lapset tykkää

        Wauh, onkos se se kuuluisen V8 tykkipeli?


    • On järkeä

      Pysyy sisätilat kuivina syksyllä ja talvella

    • Ruostuttaa

      Joka tapauksessa sisätilan lämmittimet ovat autojen ruostumisen kannalta pahinta sitten nastarenkaiden irroittaman tiepölyn. Sisälämmitin sulattaa kaiken lumen muuttaen sen auton sisällä höyryksi, joka sitten huurustuu varsinkin ovien sisäpinnoille. Näin ovien alareunat ovat koko talven märkinä aiheuttaen nopean ruostumisen sisältä päin.

      • Mutta,

        On se sen arvoista!


      • kaikkea kanssa

        No voi pyhä sylvi. Korin ulkopinnaltahan se lumi sulaa.
        15 vuotta vanha auto, jossa aina käytetty sisälämppäriä, eikä ole moisia ruosteongelmia.

        Ja mitenköhän se nastarenkaiden irroittama tiepöly sitten ruostuttaa?


      • naurettavinta

        mitä koskaan kuullut
        Toki jos ajat lämmitys pois päältä ja viilentilet täysillä, ettei mene plussan puolelle ajossa, niin sitten yhtälösi toimii.
        PAREMMINHAN SE AJOSSA EHTII KUIVUA KUN JO BALMIIKSI PLUSSALLA KU LÖHTEE LIIKKEELLE!
        taitaa olla sama pelle ku laittaa E10 bensan sekaan jäänestoainetta!


      • Mitenkäs se
        Mutta, kirjoitti:

        On se sen arvoista!

        auton oma lämmityslaite sulattaa ne sinun sinne tuomat lumikokkareet ym. Jotenkin silleen ettei auto ruostu? Siis ihanko oikeesti väität sisätilalämmittimen ruostuttavan auton?
        On näitä ; autoilijoita voi vttu.


      • Näinhän se
        Mitenkäs se kirjoitti:

        auton oma lämmityslaite sulattaa ne sinun sinne tuomat lumikokkareet ym. Jotenkin silleen ettei auto ruostu? Siis ihanko oikeesti väität sisätilalämmittimen ruostuttavan auton?
        On näitä ; autoilijoita voi vttu.

        Joo mutta auton oman lämmityslaitten teho perustuu läpivirtaavaan lämmitettyyn ilmaan, joka siirtää kaiken kosteden saman tien auton ulkopuolelle. Sisätilan erillislämmitin jättää kaiken kosteuden auton sisään ja se tiivistyy kylmimille pinnoille, jotka ovat pääsääntöisesti ovien sisäpinnat. Mietenkas se - lienet vielä nuori, etkä ymmärrä kovinkaan paljon termodynamiikan alkeita.


      • Hyvin pitkä kokemus
        kaikkea kanssa kirjoitti:

        No voi pyhä sylvi. Korin ulkopinnaltahan se lumi sulaa.
        15 vuotta vanha auto, jossa aina käytetty sisälämppäriä, eikä ole moisia ruosteongelmia.

        Ja mitenköhän se nastarenkaiden irroittama tiepöly sitten ruostuttaa?

        Nastarenkaiden irroittama hieno pöly, joka on bitumia, kivipölyä, nastoista irronnutta rautapölyä ym. muodostaa kostealla ilmalla liimamaisen sidoksen auton kaikille ulkopinnoille, myös pieninpiinkin rakoihin. Se ei lähde pois kuin mekaanisesti veden kanssa hankaamalla ja alustasta ei juuri millään. Tämä mössö pysyy kosteana lähes aina aiheuttaen auton nopean ruostumisen.

        Suomalaiset hakevatkin Saksasta (jossa mm. suolataan teitä enemmän per kaistakilometri kuin Suomessa) ruosteesta vapaita autoja koska samanikäiset autot ovat Suomessa puhkiruostuneita nastamössön vuoksi.

        Puhdas suola lähtee auton alustasta aina seuraavassa vesikelissä huutoutumalla alustaan lentävän veden liuottamana. Näin auton alusta on aina puhdas "santsikoloja" myöti (koska myöskään nastamössöä ei Saksassa ole olemassa). Suomessa ja Venäjällä autot ovat koko talvikauden kylkiään ylös saaka karhean tienvärisen nastamössön kuorruttamat, puhumattakaan alustasta.

        Jokainen joka on auton Saksasta tuonut, tai siellä eri vuodenaikoina autolla liikkunut varmasti tietää asian olevan näin.


    • Pelaa kuten pitää

      En tiedä millaisilla autovehkeillä aloittaja pelaa, mutta minun autoissani sisätilalämmitin lämmittää matkustamon mukavan lämpöiseksi ja lohkolämppäri helpottaa käynnistystä. Tätä on kokeiltu 1,4-3,3 -litran autoilla ja vaikutus on samankaltaisena. Ei tietenkään ihan sama kaikissa. Lämppäri pitää valita matkustamon tilavuuden mukaan.

    • wernerska

      Nykyiset lämmittimet on säteilylämmittimiä ja teho on kolmasosa lohkolämmittimestä ja vaikutus sen mukainen. Sen kyllä huomaa kovilla pakkasilla. Letkulämmittimet ei sovi kaikiin uusiin autoihin, nykyaikaisen auton moottorinohjauselektoniikka menee siitä sekaisin. Jälkiasennettu webastokaan ei aina toimi optimaalisesti. Paras lämmitysjärjestelmä on uuden auton mukana tullut webasto

      • halkoska

        Nykyiset lämmittimet ovat ihan samanlaisia kuin ennenkin, vesitilaan asennettavia kierukoita tjs.
        Letkuun asennettava lämmitin on myös hyvä, uusissa autoissa sen voi huoletta asentaa/asennuttaa.
        Webasto tai vastaava ei ole vakiovarusteena autoissa.


      • siirry nykyaikaan
        halkoska kirjoitti:

        Nykyiset lämmittimet ovat ihan samanlaisia kuin ennenkin, vesitilaan asennettavia kierukoita tjs.
        Letkuun asennettava lämmitin on myös hyvä, uusissa autoissa sen voi huoletta asentaa/asennuttaa.
        Webasto tai vastaava ei ole vakiovarusteena autoissa.

        "Nykyiset lämmittimet ovat ihan samanlaisia kuin ennenkin, vesitilaan asennettavia kierukoita tjs.
        Letkuun asennettava lämmitin on myös hyvä, uusissa autoissa sen voi huoletta asentaa/asennuttaa."

        et taida olla aivan nykyajassa.
        toki on vesikierrollakin moottorinlämmittimiä sähköisiö, eivät vaan toimi ja letkut katkeaa,,,,,,, silloin pitää heti sammutta kone


    • diipadaii

      Vebasto on vähän sama kuin Bobcat. Ne on vaan merkkejä. Ei kaikki polttoaine lämmittimet ole vebastoja eikä kaikki bobcatilta näyttävät vehkeet ole bobcatteja.

      • Höyh

        Eikä kaikki kopiokoneet Xeroxeja tai kuntopyörät Tuntureita. Esimerkkejä kyllä riittää.


    • Öyestä

      Ei ihan selvinnyt, että mikä oli pointtisi?

      Kuitenkin mulla ainakin sisätilalämppäri sulattaa tuulilasit eikä siihen tarvita kahta tuntia. Lisäksi lämppärissä on kaksi eri tehoa.

    • kiva köyhäillä

      kun et arvosta sisälämmittimiä, et varmaan arvosta vanhoja autojakaan, se on aina valinta ja rahakysymys, mihin sijoittaa, minkälaista ajoa on, jne.

      ite ostan uusia perusmalleja, käteisellä ja hyvällä alennuksella, kyllä uusi on ekan 2 v ja 40 000 todella aivan ihana ja parempi ajaa kuin vanhempi.

      Jos ostaa varusteita, niistä ei saa neljäsosaakaan. Ja useimmiten myyn sen uutena ostamani auton ite, kun on takuuta 1 v jäljellä, myyntiaika 1-4 viikkoa, pisin kuukausi, lyhin 1 pv.

    • eturauhassyövät?

      Johtuuko suuri määrä näistä jäisistä penkeistä?

      • ILMALÄMPÖ PUMPPU ON HYVÄ SÄHKÖN SÄÄSTÄJÄ


    • Sisätilan lämmitin.

      On hyvä. Auto on valmiiksi sisätiloiltaan lämmin ja kaikki kosteus on poissa. Ajatellaanpa autoa jossa ei ole sisätilan lämmitintä. Pakkasella auton verhoillut ovat kylmiä, joten auton sisätilojen lämpiämiseen menee huomattavasti pidempi aika,kuin autossa jossa on sisätilan lämmitin. Autoni on katoksessa, joten lumet eivät sula autoni päälle. Lämmitin on erinomainen lisävaruste.

    • Termodynamiikan laki

      Kaikki kosteus mitä sisätilan läppäri on lattiolla olevasta lumesta sulattanut onkin näennäisesti poissa. Se on huuruna peltikorin sisäpinnilla, koska sietä ei ole poistettu autosta ulos puhaltimella.

      Kun vielä otetaan huomioon, että pakkasilmalla auton muutaman m3 kokoiseen ilmatilaan voi sitoutua n.10gr kosteutta niin parin teelusikallisen lumimäärän on pakko tiivistyä ja huurtua auton korin sisäpinnoille. Tietysti jos joka kerta autoon astuessasi harjaat jokaisen lumihiutaleen kengistäsi auton ulkopulelle ja puhdstat vielä harjankin niin silloin on ok, eikä sisätilan lämmitin aiheuta oleellista korroosiolisää autoosi.

      • mit'ä tapahtuu?

        Kun ajat autoa ja se lämpiää? Mihin silloin kosteus menee. Ihan samahan se..


    • totuutta

      Läpivirtaustuuletuksen kautta menee ajaessa kaikki kosteus poies auton sisältä, kunhan tuuletus on auki ja mahdollisesti ainakin pysähtyessä myös tuuletin.

      • ei sen kummemin

        Lämppärillä tulee ylipaine ja poistuu se silloinkin.

        Kiva lämmitin huomenaamulla, kun nyt sataa vettä ja alkaa pakastaa.. Varaa sinä jääkirves.. Mulla sula auto!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

      Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      306
      7718
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

      Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      85
      6019
    3. Jos olisit täällä

      Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      173
      3571
    4. Kyllä se taitaa olla nyt näin

      Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee
      Ikävä
      32
      2057
    5. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

      Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      195
      1911
    6. Odotan että sanot

      Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san
      Ikävä
      22
      1906
    7. Paljon niitä puheita

      susta liikkuu. 🤮
      Tunteet
      36
      1679
    8. Olet kiva

      Olet kiva :)
      Ikävä
      44
      1494
    9. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

      Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      55
      1452
    10. Miksi haluat alentaa muita?

      Luulin sinua niin erilaiseksi, poikkeavan hyväksi, olin väärässä.
      Ikävä
      22
      1441
    Aihe