kysymys

65468

Jos jokin ei ole hyvä eikä paha....

niin onko se hyvä ja paha?

11

71

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eikös tuo jälkimmäinen ole edeltävän negaatio?

      • supermate

        Ei ole negaatio, sillä voi olla hyvä, mutta ei paha tai vastaavasti paha, mutta ei hyvä.


      • supermate kirjoitti:

        Ei ole negaatio, sillä voi olla hyvä, mutta ei paha tai vastaavasti paha, mutta ei hyvä.

        Mutta, jos on: ei A ja ei B (ei hyvä eikä paha), niin boolen algebran mukaan ei (ei A ja ei B) = A ja B (hyvä ja paha).


      • supermate
        pepep kirjoitti:

        Mutta, jos on: ei A ja ei B (ei hyvä eikä paha), niin boolen algebran mukaan ei (ei A ja ei B) = A ja B (hyvä ja paha).

        Se muuttuu TAI:ksi:

        NOT( ( NOT(A) ) AND ( NOT(B) ) ) = A OR B


        lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Boolen_algebra


      • supermate kirjoitti:

        Se muuttuu TAI:ksi:

        NOT( ( NOT(A) ) AND ( NOT(B) ) ) = A OR B


        lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Boolen_algebra

        hmm. Joo. Taitaakin olla noin. Mutta tuo A AND B sisältyy tuohon A OR B joukkoon. Eli voi olla:
        - hyvä, mutta ei paha
        - paha, mutta ei hyvä
        - paha ja hyvä

        Kunhan ei ole paha ja paha.

        Vastaus aloittajan kysymykseen lienee siten: Voi olla hyvä ja paha.


      • pepep kirjoitti:

        hmm. Joo. Taitaakin olla noin. Mutta tuo A AND B sisältyy tuohon A OR B joukkoon. Eli voi olla:
        - hyvä, mutta ei paha
        - paha, mutta ei hyvä
        - paha ja hyvä

        Kunhan ei ole paha ja paha.

        Vastaus aloittajan kysymykseen lienee siten: Voi olla hyvä ja paha.

        Ja jossai luki muistaakseni, että jos on A ja A, niin sen voi sieventää pelkäksi A:ksi, eli tässä tapauksessa pahaksi.


    • ei yksinkertaista

      Hyvyys ja pahuus riippuu myös näkökulmasta. Voitte olla täysin varmoja, että tuolla naapurissa ollaan omasta mielestä parempia ihmisiä kuin missään muualla, vaikka joillakin on päinvastainen käsitys.

    • voi surkeus

      Onko se nyt niin vaikeeta jummartaa, et joku on osittain jotakin ja osittain jotakin toista?

      • Kai tuokin on määrittely kysymys. Jos hyvä on A ja paha on hyvän vastakohta eli NOT(A). Eli ei hyvä eikä paha on(ei hyvä ja ei paha): NOT(A) AND NOT(NOT(A)) NOT(A) AND A.

        Jokainen voi sitten päissään miettiä, että mitä tarkoittaa tilanne, jossa joku ei ole ja on saman aikaisesti.


    • ajatus

      Elämä pyrkii kauas kärsimyksestä vaikka täytyisi kävellä läpi helvetin...

    • supermate

      Voisiko kysymyksen uudelleenmuotoilla: Ovatko käsitteet hyvä ja paha kaikenkattavia? Ts. jättävätkö ne mitään ulkopuolelleen?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      184
      1362
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      79
      1062
    3. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      869
    4. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      77
      855
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      82
      767
    6. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      744
    7. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      109
      695
    8. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      114
      613
    9. Mennään näin sitten

      Ettei kohdata enää.
      Ikävä
      48
      587
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      18
      548
    Aihe