Heräsin aamulla vasemman rinnan kohdalla (sisäisesti) tuntuvaan kipuun, joka ei mennyt ohi. Otin kaksi Primaspan tablettia ja kuitenkin tunnen kipua, mutta nyt se tuntuu mielestäni rintalihaksissa?
Olen "kopeloinnut" rintani ja mitään poikkeavaa ei käsiini tuntunut.
Hitsi, että on alkanut peloittamaan. Onko minullakin sepelvaltimotauti, kuten isälläni, joka kuoli siihen 72-vuotiaana? Hän tosin kärsi siitä kauan.
Tosin ikäisilläni sukulaisille on tehty ohitusleikkauksia/pallolaajennuksia ja ties mitä, mutta sydämeen ne viittaa? Enojani ja heidän lapsiaan on kuollut aika nuorena äkisti, siis , ...tai mistä minä tiedän..., mitä oireita heillä on ollut?
"Kuka auttaisi muumia"? Kertokaa kokemuksianne, että rauhoitun. Typerää on mennä lauantaina johonkin päivystykseen, että hieman koski rintaan!
Oletko kokenut ohitusleikkauksen?
5
<50
Vastaukset
- Lorena
Koskaan ei ole typerää mennä lääkärin vastaanotolle varsinkin kun on kysymys rintakivusta, joka joskus voi säteillä myös vasempaan käsivarteen sekä kaulan alueelle. Primaspan on kyllä ensiapulääke joka vaikutuksesta veri ohenee. Suosittelen lääkäri käyntiä syynä pitkittynyt rintakipu asiasi on akuuti..
Olen kokenut ohitusleikkauksen v 2000. Siis 14 v sitten ja saanut olla melko oireettomana sen jälkeen. Joitakin rajoituksia koen kylmällä pakkasilmalla, se supistaa hengitystiehyeitä, ja estää hapen saantia, mutta ei aiheuta sydänkipuja.
Jos potisit angina pektorista, (sydän ja verisuonitautia) oireesi olisivat rintakivut rasituksessa. Yleensä angina pektoris kohtaukset tuntuvat keskellä rintakehää puristavana kipuna, joka ajaa kyllä lääkäriin. Tosin voivat kuulema tuntua jopa leukaperässä ja vasemmassa käsivarressa.
Kuitenkaan ei ole turhaa ottaa selvää mistä oireet johtuvat, nykyään pystytään jo verikokeesta näkemään, onko kyseessä infarkti. Suosittelen ilman pelkoa konsultoimaan lääkäriä, tänä päivänä ohitusleikkaukset onnistuvat 98%, heippa!
PS. Jatkuva rintakipu on aina syy mennä päivystykseen, tai soittaa 112 ja kertoa tilanne! Kyllä he saavat jo kotona selville onko kysymyksessä sydänoire.Kiitos teille, sirkku ja lorena, koska teidän kirjoituksia arvostan aina. Onneksi ei ollut.."jatkuva"..siis katson huomiseen.
Monta vaivaa olen onnistuneesti hoitanut kotikonstein, koska olen kotoisin maaseudulta, jossa lääkäriin ei menty pikku nirhamien takia, eikä ainakaan, jos flunssa iski?
Kyllä ne kotonakin paranee, mutta aikaa se vie, paitsi sydänoireet?
Äidilläni oli olkapäävaiva kauan, kuten minullakin. Minulle määrättiin leikkaus, johon en mennyt muuttoni vuoksi, mutta niin on vain parantunut itsestään.
Jotenkin ounastelen, että nykyisin mennään heti "terkkariin", jos nenä on tukossa??? Isäni sentään osasi hoitaa siskoni kirveen iskemän isovarpaaseen, vaikka ruma arpi jäikin?
Uskoisin, että teidän ikäisillä, siis sirkku ja lorena on paljonkin muistoja, kuinka ennen hoidettiin näitä vammoja?
Kiitos luottamuksestasi, hyvä kun kipusi hellitti. Tuohon muistoihin entisajan hoitomuodoista, ei minulla kaupunkilaisena ole tietoa. Kotonani käännyttiin lääkärin puoleen jos oli tarvetta, ei tietenkään pikkuvammoissa. Normaali puhtaus ja haavojen hoito sujui kotikonstein.
Äidilläni oli kyllä mökkiaikana saaristossa muutamia ohjeita,mm. isäni paiseen tyhjentämisessä kuumaa vettä sisältäneen pullonsuun asettamisessa tiukasti paiseen päälle, jolloin pullonlasi jäähtyessään imaisi ajoksen tyhjäksi. Aika steriiliä tuokin"kotikonsti" :)
Nyt onkin saunaan meno, joten:
Mukavaa lauantainillan viettoa!Ohitusleikkauksia kuten pallolaajennuksiakin tehdään yleensä sepelvaltimo ym valtimotukosten takia.
Se on osittain sukuvikakin, johtuen siitä että eräät nälkävuosista selvinneet suvut ovat kehittäneet kyvyn tuottaa kolesterolia melkein pettuleivästäkin, joten sitä tulee helposti vahingollisia määriä nykyisillä hyvillä eväillä.
Kantsii mennä tutkimukseen, itse olin puoltoista vuotta sitten. Kun eivät enää muuta keksineet ja kivut vain jatkuivat, laittoivat sitten varjoainekuvaukseen.
Se on tutkimusmenetelmä, mutta jos tukos siinä havaitaan, tekevät pallolaajennuksen saman tien.
Se oli kannattava toimenpide, kivut lakkas ja elämisen laatu parani :)
Hyvä diagnoosi jonka voi itse tehdä yhteistyössä lääkärin kanssa on pyytää nitroja, jos kipu kaikkoaa nitron avulla, on kyse sydän/sepelvaltimo-vaivasta.
Kyllä nitron voi pyytää ohi lääkärinkin joltakin joka käyttä; se on lääke josta ei tule mitään haittavaikutuksia vaikka ottaisi turhaakin.
Jos ei nyt lasketa sitä, että verenpainetta se laskee toisinaan hetkellisesti niin että voi alkaa huippaamaan, kantsii siis istua tai ainakin olla tuolin lähettyvillä kun ottaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain617520Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1232946- 1421776
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651659Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1151458Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1671404- 1311163
- 77853
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 52745