Hämärien puotien kuja..

Tämä aloitus on kirjojen lukijoille, kuten demeter ja muille kirjallisuudesta kiinnostununeille.

Oletteko lukeneet Patrick Modianon kirjoja, mitä pidItte niistä.

Luin juuri loppuun Modianon kirjan Hämärien puotien kuja. Tapanamme on Petzen kanssa lukea samoja kirjoja, ja keskustella niistä, mutta nyt emme löytäneet Korven kirjastosta Modianon kirjojen enganninkielisiä käännöksiä.

20

407

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1eero

Wilbur Smithin kirja Valkoiset miehet ja Leopardi kulkee yössä on kesken, häen kirjojaan oon lukenu, varmaan parikymmentä on selattu läpi.
      Aihe seikkailu omainen sijoittuu Afrikkaan eri vuosisadoille, jos et ole lukenu nii vilkaseppas joskus, luulisi löytyvän vähän joka kirjastosta.

• de-meter

Pistitpä oivan aiheen, korppis. Yritän vastata ennen salille lähtöä - kunnonkohotus meneillään, katsos...
      Modiano on minulle tuntematon. Täytyypä laittaa nimi muistiin. Sinne se taitaa kyllä jäädäkin, kun tuo lukemattomien kirjojen pino vain kasvaa..))
      Wilbur Smith on myös minulle tuntematon.
      Meillä on kirjapiirissä seuraavaksi Elaine N Aronin kirja "Erityisherkkä ihminen". Se on ollut keskustelun aiheena muuallakin..Olen oikein innoissani kirjasta, koska se avaa positiivisen näkökulman kaikille oudoille oireilleni...)) Kiinnostuneiden kannattaa tehdä testi - siis "Oletko erityisherkkä". Googlaamalla löytyy.
      Pidin alkuun juttua ihan huuhaana, tekaistuna, mutta kirja muuttaa kyllä kaiken aikaa käsitystäni asiasta. Takana on tieteellistä tutkimusta ja paljon asiantuntijuutta.

Pidin koko käsitettä alkuun vähän huuhaana, tekaistuna, mutta

• de-meter

Äh. Jotain häikkää taas. Outo rivi tuolla viimeisenä. En koskaan totu tähän uuteen koneeseen. Sohlommilla näppäimillä en ole koskaan kirjoittanut. Kaiken aikaa pitää korjailla ja deletoida...

• staka

Olen huomannut saman. Annas olla kun tekstiään meinaa korjata niin se jo lipsahtaakin ihan issekseen täysin väärään kohtaan, tms. Kirjoittaessa täytyy olla tosi tarkkana.Tekstinkäsittely- ym. koneen vakio-ohjelmissa en ole tätä ilmiötä huomannut, joten vika ei ole ehkä oman koneen näppylöinnissä vaan ohjelmassa?
        FB:ssä on muuten sama juttu, mutta siellähän on tekstin korjausmahdollisuuskin mikä on hyvä asia mielestäni - fiboja tulee kaikille mutta on keljun näköistä jos ne jäävät tekstiin ikuisiksi ajoiksi... ainakin omat ;-))

• Patrick Modiano on ranskalainen kirjailija. Modianolle myönnettiin vuonna 2014 Nobelin kirjallisuuspalkinto.

Lukeman kirja Hämärien puotien kuja sai vuonna 1978 Ranskassa Goncourt-palkinnon.

Kirja kertoo muistinsa menettäneestä keski-ikäisestä miehestä, joka alkaa etsimään identtiteettiään. Millaisen persoonan hän itsestään löytää käy lukijalle selväksi tai epäselväksi kuten hänelle itselleekin.

Kun suljin kirjan mietin kirjan henkilöitä ja miten he liittyivät toisiinsa. Jouduin selailemaan uudelleen läpi useita kirjan lukuja, hahmottaakseni kokonaisuuden, joka tuli tavallaan hyvin selvältä, mutta samalla epäselkeältä, jättäen kirjan päähenkilön persoonasta avoimia kysymyksiä.

Kuka hän itseasiassa oli ja oliko sillä tiedolla enää mitään merkitystä.

• de-meter
        staka kirjoitti:

Olen huomannut saman. Annas olla kun tekstiään meinaa korjata niin se jo lipsahtaakin ihan issekseen täysin väärään kohtaan, tms. Kirjoittaessa täytyy olla tosi tarkkana.Tekstinkäsittely- ym. koneen vakio-ohjelmissa en ole tätä ilmiötä huomannut, joten vika ei ole ehkä oman koneen näppylöinnissä vaan ohjelmassa?
        FB:ssä on muuten sama juttu, mutta siellähän on tekstin korjausmahdollisuuskin mikä on hyvä asia mielestäni - fiboja tulee kaikille mutta on keljun näköistä jos ne jäävät tekstiin ikuisiksi ajoiksi... ainakin omat ;-))

Kerroit joskus, että Seitsemännen portaan enkelillä on jatko-osa. Nappasin sen kirjaston poistohyllystä tänään. Saa nähdä, koska lukemaan ehdin.
        Kaikki hyvin lastenlasten kanssa ?

• de-meter
        korppis kirjoitti:

Patrick Modiano on ranskalainen kirjailija. Modianolle myönnettiin vuonna 2014 Nobelin kirjallisuuspalkinto.

Lukeman kirja Hämärien puotien kuja sai vuonna 1978 Ranskassa Goncourt-palkinnon.

Kirja kertoo muistinsa menettäneestä keski-ikäisestä miehestä, joka alkaa etsimään identtiteettiään. Millaisen persoonan hän itsestään löytää käy lukijalle selväksi tai epäselväksi kuten hänelle itselleekin.

Kun suljin kirjan mietin kirjan henkilöitä ja miten he liittyivät toisiinsa. Jouduin selailemaan uudelleen läpi useita kirjan lukuja, hahmottaakseni kokonaisuuden, joka tuli tavallaan hyvin selvältä, mutta samalla epäselkeältä, jättäen kirjan päähenkilön persoonasta avoimia kysymyksiä.

Kuka hän itseasiassa oli ja oliko sillä tiedolla enää mitään merkitystä.

Tästä näet harrastuneisuuteni nykytilan korppis. En muistanut, että Mondiano on Nobel-kirjailija. Mielenkiintoiseltahan tuo kuulostaa. Läheskään kaikkiin Nobel-kirjailijoihin en ole tutustunut ja jos olen, en ole välttämättä tykästynyt.

• eppu2

Paljon olen kirjoja elämäni aikana lukenut. En varmaan kaikkia muistakaan, nuorena olen aloittanut.
      Noita edellä mainittuja en tunne.
      Eilen kävin kirjastossa. Löysin tuommoisen Marja Korhosen Häivähdyksiä nimisen kirjan.
      Vielä en ole aloittanut , mutta kertoo elämästään. 42-vuotiaana sai aivorunkotukoksen ja hoitovirheen seurauksena neliraajahalvauksen.
      Selosteen mukaan, kirja on kirjoitettu otsahiirellä kirjain kerrallaan.

• de-meter

Arvelinkin, että kyllä täällä lukijoita on, eppu2. Joskus on annettu kirjavinkkejäkin toisillemme.

Erilaisen elämän eläneet ovat kiinnostaneet minuakin. Jukka Sariolan "Hyväosainen" muistuu heistä mieleen, samoin Kalle Könkkölän tähänastiset muistelmat. Molemmat ovat monivammaisia, päädiagnoosia en muista.

• Oletko koskaan asettanut itsellesi kysymystä miksi luet kirjoja vielä?
      Kirjoja menneisyydestä.
      60 on jo kaiken nähnyt, kokenut, tuntenut.
      On myös outoa, jos hän tuntee omaavansa vielä aikaa tuhlaamiseen.
      Minä ajattelin lainata Stephen Hawking:in kirjan:
      Ajan lyhyt historia.
      Mutta hetken mietittyäni luovuin ajatuksesta.
      Liian vanhaa huttua minulle.

"Katselin elokuista taivasta, yhtä tähteä taivaalla.
      Olin nähnyt tuon tähden monta kertaa aikaisemmin.
      Kauankin aikaa sitten.
      Se ei ole muuttunut yhtään.
      Mikä minua vaivaa?
      Kysyin itseltäni.
      Miksi minä olen muuttunut niin paljon, niin monta kertaa?
      Eihän tähdenkään tarvitse.
      Minussa täytyy olla jotain vikaa, ja paljon.
      Minun on noustava"

H.

• Luen uteliaisuudesta, luen ajanvietteeksi, luen menneistä ajoista se auttaa ymmärtämään nykyaikaa. Luenpa menneestä tai tulevasta ihminen ei muutu ihmisenä ja aina voi oppia jotain uutta..

• "korpikirjailija"

Jaa, mitähän alat ymmärtää?
        Miksi tuhlaat vähäistä aikaasi?

"60 on jo kaiken nähnyt, kokenut, tuntenut"

yst.

H.

• Hunksz
        Minä luen paljon kirjoja, koska opiskeluni silloin nuorena oli hieman hatara ja historian tietämys oli, sanoisin nolla.

Tuo, josta sanoit/kirjoitit, että 60 on jo kaiken nähnyt, ilman kirjoja lukematta, ei pidä paikkaansa.

Maalamatta piruja "seinille", niin sinullekin tekisi hyvää, että sota tulisi Suomeen. Kaupunkilaisena kokisit ensimmäisenä sen ruoan puutten ja hädän, kun ruoka ei riitä ja "maajussit" söisivät niitä "sikojaan" ja keittäisivät huttua rukiista!!

Jos mainitsen mieleeni jääneet kirjat nyt, niin se on "Leningraadin piiritys 900 pv" ja "Sofian maailma". "Sofia" ehkä kaikkein arvoituksellisin, koska siinä pureuduttin niin paljon filosofiaan?

• "Kristiina23"

Korppis kyselee vaan rauhassa.

"Kristiina23"

Minä olen syntynyt "maalla".
        Lemin lehmillä varttunutkin.

Tapasi kirjoittaa on liian vanhaa.
        Liian kaukana 60 maailmasta.
        Kommentoit vähän kuin korppis.
        Osittain kuin feikki-teevee.
        Vähän on jotain pirreilyäkin.
        Joitain muitakin nousee mieleeni.

Saat 60-lukulaisen hipin nauramaan.
        Älä kuvittele naurustani liikoja.

H.

• hunksz kirjoitti:

"Kristiina23"

Korppis kyselee vaan rauhassa.

"Kristiina23"

Minä olen syntynyt "maalla".
        Lemin lehmillä varttunutkin.

Tapasi kirjoittaa on liian vanhaa.
        Liian kaukana 60 maailmasta.
        Kommentoit vähän kuin korppis.
        Osittain kuin feikki-teevee.
        Vähän on jotain pirreilyäkin.
        Joitain muitakin nousee mieleeni.

Saat 60-lukulaisen hipin nauramaan.
        Älä kuvittele naurustani liikoja.

H.

Kysyit minulta ja minä vastaan.

Jaa, mitähän alat ymmärtää?
        Alan ymmärtää yhtä sun toista.

Miksi tuhlaat vähäistä aikaasi?
        Kuluisiko aikani hitaammin jos en lukisi?

"60 on jo kaiken nähnyt, kokenut, tuntenut"
        Ei ole esim. me, jotka vielä luemme emme ole kokeneet dementiaa.

yst.

Korpikirjailija

• "korpikirjailija"

Minun mielestäni höpö-kirjat olisi pitänyt lukea nuorena.
        Kuten minä luin.
        Tähän olisi helppo heittää kökkö-herja:
        Oletko todella jäänyt noin paljosta paitsi?
        Mutta minä en noin tee, enkä sinusta ajattelekaan.
        Kirjallisuudessakin te naiset olette ongelma.
        Mies tuunaa autostaan "ralli-autoa", Jari-Matti Latvalaa ja aikaansa seuraten.
        Naiset tekevät nukke-koteja :)
        Pyh! Lukekaa sitten, minä teistä vaivaa nää enää.
        Pahemmin.
        Olis kiva kun olis enemmän miehiä kirjoittamassa.
        Miehekkäitä miehiä tarkoitan.

yst.

H.

• Korppis1
        hunksz kirjoitti:

"korpikirjailija"

Minun mielestäni höpö-kirjat olisi pitänyt lukea nuorena.
        Kuten minä luin.
        Tähän olisi helppo heittää kökkö-herja:
        Oletko todella jäänyt noin paljosta paitsi?
        Mutta minä en noin tee, enkä sinusta ajattelekaan.
        Kirjallisuudessakin te naiset olette ongelma.
        Mies tuunaa autostaan "ralli-autoa", Jari-Matti Latvalaa ja aikaansa seuraten.
        Naiset tekevät nukke-koteja :)
        Pyh! Lukekaa sitten, minä teistä vaivaa nää enää.
        Pahemmin.
        Olis kiva kun olis enemmän miehiä kirjoittamassa.
        Miehekkäitä miehiä tarkoitan.

yst.

H.

Van kun niitä kirjoja joita nykyisin lue ei ollut silloin kun olin nuori. Lapsena luin maalaishiiren seikkailuista hieman vartuttuani Tiina-kirjoja sekä teininä Angelikan seikkailuja. Höpöt on luettu. Jari.Matti Latvala nimeä en ole ikinä kuullutkaan. Ei varmaankaan urheilukirjailija?

Nukkekoti saa huomiota keraamisen wc-n pöntön verran. Pöntön, jonka olen muotoillut savesta ja se on poltossa. Maanantai-iltana se siirtyy omalle paikalleen.

• Nyt on taas hyvin aika lukea, mutta läheskään kaikkia aloittamiani kirjoja en viitsi kahlata loppuun, vain sellaiset mitkä koukuttavat niin että lukemista ei voi lopettaa. Ihan sama juttu kuin tv-ohjelmien kanssa; harvoin jaksan katsoa loppuun asti, katson vain ne mitkä pitävät kiinni sohvassa eivätkä päästä pois...
      Viime aikoina lukemistani kirjoista suosittelen Cheryl Strayed'in Villiä vaellusta. Se on juuri tullut elokuvateattereihinkin, ja odotan elokuvaa kovasti myös tänne - ei näy lähiteatterin ohjelmistossa ainakaan vielä. Pitänee matkustaa kauemmas, sillä 'alan harrastajat' ovat kovasti suositelleet elokuvaa, joka on kuulemma kirjalle hyvinkin uskollinen. Voi hyvin siis katsoa ensin elokuvan ja lukea sitten kirjan, tai päin vastoin. Elokuvan ensi-ilta oli pari viikkoa sitten.

• Korppis1

Vilkaisin vikistä kirjaa Villi vaellus.

"Kuvitelmat sielukkaasta itsensä etsimisestä ja meditatiivisen eteerisistä iltahetkistä vaihtuvat lihaskipuun, hiertymiin ja kovaan fyysiseen väsymykseen."

Noinkohan tykkäisin.

• staka
        Korppis1 kirjoitti:

Vilkaisin vikistä kirjaa Villi vaellus.

"Kuvitelmat sielukkaasta itsensä etsimisestä ja meditatiivisen eteerisistä iltahetkistä vaihtuvat lihaskipuun, hiertymiin ja kovaan fyysiseen väsymykseen."

Noinkohan tykkäisin.

En voi tietää. Mutta enpä itsekään noiden kuvausten perusteella olisi ehkä kirjaa lainannut. Jos elokuva sattuu kohdille niin se varmaan kannattaa katsoa, olen nimittäin kuullut monen innostuvan kirjasta nyt kun ovat katsoneet elokuvan.
        Jos ei ole yhtään 'vaellushenkinen' niin aihepiiri ei tietysti kiinnosta yhtään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kunnissa - siis myös kaupungeissa - viihtyvät ovat kommunisteja

Nehän ovat osa yhteiskunnan tuottamia instansseja, joista on vain haittaa veronmaksajille ja yrittäjlle, kuten ollaan ve
      Kommunismi
      11
      2942
    2. Järkevä ehdotus: reilun 8 miljardin euron veronkorotukset

Nykyinen hallitus on päästänyt valtion tulopuolen rappeutumaan, vaikka varallisuutta on Suomessa enemmän kuin koskaan. U
      Maailman menoa
      46
      1921
    3. Iski taas katumus kun en jutellut sun kanssa

Silloin kun halusit. Mutta en enää voi sille mitään, en saa muutettua sitä hetkeä..
      Ikävä
      141
      1703
    4. SDP todellisuudessa pahin pettäjä koskaan - se syyllistyi valtiopetokseen 1918

kun aloittivat kapinan maan laillista valtiojärjestystä vastaan. Punaiset saivat tukea Neuvosto-Venäjän bolsevikeilta,
      Maailman menoa
      101
      1703
    5. Miksi vasemmisto ei vastusta ulkomaisen halpatyövoiman maahantuontia

joka heikentää suomalaisten duunarien työmarkkina-asemaa ja rasittaa Suomen julkista taloutta? Vasemmistolla ideologin
      Maailman menoa
      76
      1428
    6. Uusi mahdollisuus

Mitä tekisit toisin, jos saisit siihen mahdollisuuden?
      Ikävä
      71
      981
    7. Martina Aitolehti murtui Erikoisjoukoissa Matias Petäistön käsittelyssä - Tästä oli kyse

Yksi Erikoisjoukot-kauden julkkiskisaajista on yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti. Aitolehti on pärjän
      Tv-sarjat
      11
      898
    8. Miksi kaikki avioeronneet miehet eivät kunnioita naisia?

Niin. Miksi avioeronneet miehet kohtelevat huonosti naisia, jotka lähestyvät heitä? Tämä on kokemuksen rintaääntä. Tämä
      Sinkut
      185
      856
    9. Tiedätkö hänen pituuden??

Et tiedä!!
      Ikävä
      54
      792
    10. Poliisioperaatio

Pääsiäisenä...... ja sit kahvila suljettu???
      Somero
      17
      764
    Aihe