Hallituksen perustettava työttömyyskassa

AyKähmiiRahasi

Hallituksen pitäisi heti perustaa kansaneläkelaitokseen ammattiliitoista riippumaton työttömyyskassa. Kassa hoitaisi ansiosidonnaista työttömyysturvaa edullisemmin kassamaksuin kuin liittojen kassat.

Tämä pitäisi toteuttaa pelkästään tasa-arvon vuoksi. Nyt kassamaksut ovat isoja, koska ammattiliitot ovat yksityisiä, eivätkä liity valtioon. Silti valtio maksaa 95% osuuden ansiosidonnaisista päivärahoista. Yksityiset yhdistykset eli ammattiliitot nylkevät voittoja itselleen palkansaajien selkänahasta.

25

87

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ajatuksesti on muuten hyvin järkevä, mutta edullinen YTK eli Loimaan kassa on jo olemassa. Sen jäsenmaksu on saatu pidettyä vieläkin vain 118 eurossa/vuosi, vaikka työttömyys on ollut korkealla muutaman vuoden. Ennen taantumaa heidän vuosimaksunsa oli alle satasen. Nykyisestä maksustakin tulee vain 9,83 euroa/kk, joka on reilusti vähemmän kuin liittojen kassamaksut.

    • älykääpiöt

      Mitenkäs Luimaan työttömyyskassa, sehän ei ole ammattiliittojen rahasampo?

    • TehkääJotain

      Ay huijaus on loputtava. Miksi hallitus sallii kansankusetuksen.

    • Bror-Erik

      Et taida olla tietoinen yhteiskunnan eri alueitten toimijoista suhteessa toisiinsa.
      Pitäisi ja pitäisi ovat avainsanoja kun pullukkatyhmeliini on asialla tekemässä
      oikeita päätöksiä :)

      • Bror-Erik

        Voi voi elämä on muutakin kuin rahanpaskan perässä juoksemista sille joka
        asian käsittää luonnollisesti tai edes inhimillesesti :) Hallitus istuu ja hallitus
        kommentoi,mutta kuinka käy hallitukselta rock & roll?


    • AnssiaKAIKILLE

      > Esko Ahon paperissa oli työehtosopimusten yleissitovuuteen kajoaminen sekä !!! esitys työttömyyskassojen siirtämisestä Kelan hoitoon !!! <

      SSS-hallitus lopettaa AY-liittojen anssirahastuksen.

      Kaikille tulee yleinen ja yhtäläinen ansiosidonnainen.

      Enää ei liitoille kannata maksaa. Siinä menee SAKn SDPn rahoitus.

      "Työttömyysturvan uudistus

      Tavoitteena on parantaa kansalaisten yhdenvertaisuutta, rahoituksen läpinäkyvyyttä ja rahoituksen kestävyyttä erilaisissa suhdannetilanteissa.

      Keskustan työttömyysturvamalli helpottaa työttömän opiskelua, lyhyidenkin työsuhteiden vastaanottamista sekä työttömästä yrittäjäksi tai erilaisiin toimeksiantotehtäviin siirtymistä.

      Näihin haasteisiin vastaisi parhaiten yleinen eli pakollinen työttömyysvakuutus nykyisen vapaaehtoisen sijaan."

      > Jo Esko Ahon 90-luvun työreformissa oli
      !!! esitys työttömyyskassojen siirtämisestä Kelan hoitoon !!! <

      Eli Keskusta on jo pitkälle toistakymmentä vuotta yrittänyt ajaa ansseja valtion Kelan hoidettavaksi.

      • ValuukoKuolaSuusta

        "Tavoitteena on parantaa kansalaisten yhdenvertaisuutta"
        Nyt tulee taas täydeltä laidalta duunarien veriä jatkuvasti seisauttamaan pyrkivän työreformipuolueen ihka oman "vinosuu Viinasen" jorinoita...


    • on_käyttöä

      Kuka tarjoaisi lakiapua, jos riitaantuu tehtaanjohtajan kanssa? Luottaisinko myös valtion tarjoamaan puolustajaan? Ammattiyhdistyksille on käyttöä.

      • nnfnfnnlfnlfld

        No mikä vaan asianajotoimisto tarjoaa! Koska ne kulut peritään aina siltä hävinneeltä puolelta, omaa rahaa ei tartte. Turha sun ay-mafialle tämän takia on maksaa suojelurahaa!


      • KissatVakuutuksillaElää

        Kokoomuksen virittämään YTK-miinaan liittyy erityisen paljon työelämään tulevia nuoria, koska he todellakin luulevat kokoomusta äänestäessään, että vastakkainasettelun aika on ohi Suomessa.
        Voi, voi kuinka karvaasti he tulevatkaan viellä ajan kanssa pettymään,
        Sillä nyky-Suomessa melkein ainut tapa varmistaa, että työnantaja noudattaa työehtoja ja joutuu tilille mahdollisissa väärinkäytöstapauksissa on ammattiliiton jäsenyys.
        Sikäli myös kummasti kuitenkin ne ammattiyhdistystoiminnalla saadut edutkin kelpaa aina vaan vuodesta toiseen.
        Pekkaset, vuosilomat, lomarahat, sairasajanpalkat ym. Ei niitä ainakaan YTK saati sitten kokoomus ole teille hommannut.
        Toisaalta voittehan te YTK:n porukat luopua niistä saavutetuista eduista työnantajan hyödyksi kun niin kovasti tunnutte halpatyövoimaan tähtäävästä villinlännenmeiningistä nauttivan ja sitä kannattavan.


      • lkflfmdmmffllf
        KissatVakuutuksillaElää kirjoitti:

        Kokoomuksen virittämään YTK-miinaan liittyy erityisen paljon työelämään tulevia nuoria, koska he todellakin luulevat kokoomusta äänestäessään, että vastakkainasettelun aika on ohi Suomessa.
        Voi, voi kuinka karvaasti he tulevatkaan viellä ajan kanssa pettymään,
        Sillä nyky-Suomessa melkein ainut tapa varmistaa, että työnantaja noudattaa työehtoja ja joutuu tilille mahdollisissa väärinkäytöstapauksissa on ammattiliiton jäsenyys.
        Sikäli myös kummasti kuitenkin ne ammattiyhdistystoiminnalla saadut edutkin kelpaa aina vaan vuodesta toiseen.
        Pekkaset, vuosilomat, lomarahat, sairasajanpalkat ym. Ei niitä ainakaan YTK saati sitten kokoomus ole teille hommannut.
        Toisaalta voittehan te YTK:n porukat luopua niistä saavutetuista eduista työnantajan hyödyksi kun niin kovasti tunnutte halpatyövoimaan tähtäävästä villinlännenmeiningistä nauttivan ja sitä kannattavan.

        Mitä liitot oikeasti on suomessa saaneet aikaan? Palkkatason, jolla kukaan ei edes elä! Itse olen aina neuvotellut tessiä paremman palkan ja edut. Neuvottelu on helppoa, ei siihen ay-yhdistystä tarvita. Jos ihminen ei osaa puoliaan pitää, työelämä on hänelle muutenkin vähän väärä paikka.


      • AnssiaKaikille

        Ei AY-liikettä olla kieltämässä, vaan kun anssi siirretään Kelaan eli valtion maksettavaksi (kuten nytkin valtio eli veronmaksajat yli 95% maksavat) niin kukaan ei viitsi maksaa ylimääräisiä liiton jäsen maksuja, kun anssin saa ilmankin.

        Tottakai jos joku ihan väkisin haluaa liittyä AY-liittoon ja maksaa sen jäsenmaksun niin mikäs siinä. Aivan yhtähyvin saa liittyä vaikkapa luontoliittoon ja maksella sen jäsenmaksuja omasta pussistaan. Ei sitä kukaan kiellä.

        Epäilenpä vaan ettei kovin moni jaksa maksaa liiton maksuja enää?


      • nnjjhggggch
        lkflfmdmmffllf kirjoitti:

        Mitä liitot oikeasti on suomessa saaneet aikaan? Palkkatason, jolla kukaan ei edes elä! Itse olen aina neuvotellut tessiä paremman palkan ja edut. Neuvottelu on helppoa, ei siihen ay-yhdistystä tarvita. Jos ihminen ei osaa puoliaan pitää, työelämä on hänelle muutenkin vähän väärä paikka.

        Hyvät sulle,paska juttu siis sille 99% jolle se ei onnistu, mutta siis taas sinut voidaan irtisanoa tai palkkasi perua ilman varoitusta. Mitä teet työksesi?


      • nnfnfldldnlfkf
        nnjjhggggch kirjoitti:

        Hyvät sulle,paska juttu siis sille 99% jolle se ei onnistu, mutta siis taas sinut voidaan irtisanoa tai palkkasi perua ilman varoitusta. Mitä teet työksesi?

        Itseasiassa minua ei voi irtisanoa, vaan ymmärtäisin omatoimisesti lähteä siinä vaiheessa kun työtä ei enää ole. Nimittäin mikään ei ole sen rasittavampaa kuin olla tekevinään jotain, silloin kun tekemistä ei oikeasti ole.

        Ja atk-palvelinpuolen hommia duunaan, eipä ole työpaikoista koskaan ollut pulaa.


      • Tyosuojelu.fiOnOsoite

        Lakiapua tarjoaa työsuojelu kaikille ilmaiseksi. Liittojen lakiapua ei tatvitse kukaan normaali ihminen. Jos tarvitsisi, niin sitä ei saa.


      • drgdggd
        nnfnfldldnlfkf kirjoitti:

        Itseasiassa minua ei voi irtisanoa, vaan ymmärtäisin omatoimisesti lähteä siinä vaiheessa kun työtä ei enää ole. Nimittäin mikään ei ole sen rasittavampaa kuin olla tekevinään jotain, silloin kun tekemistä ei oikeasti ole.

        Ja atk-palvelinpuolen hommia duunaan, eipä ole työpaikoista koskaan ollut pulaa.

        Tuntuu vain siltä että olet aika pihalta kaikista duunarijutuista, sen verran naiviit jutut on sinulla.


      • drgdggr
        drgdggd kirjoitti:

        Tuntuu vain siltä että olet aika pihalta kaikista duunarijutuista, sen verran naiviit jutut on sinulla.

        Sen lisäksi ATK-palvelin huoltoja tekevä tyyppi ei ole edes työntekijä vaan enemmänkin jokin pintapuolinen pelle.


      • lfllgds
        nnfnfldldnlfkf kirjoitti:

        Itseasiassa minua ei voi irtisanoa, vaan ymmärtäisin omatoimisesti lähteä siinä vaiheessa kun työtä ei enää ole. Nimittäin mikään ei ole sen rasittavampaa kuin olla tekevinään jotain, silloin kun tekemistä ei oikeasti ole.

        Ja atk-palvelinpuolen hommia duunaan, eipä ole työpaikoista koskaan ollut pulaa.

        Nykyinen lama saattaa riipaista sultakin märkäkorvanörtti duunin ja uutta on vaikea saada koska kaltaisiasi on paljon tarjolla jokaiseen avoimeen työhön.


      • LisääPolakkejaTyömaille
        Tyosuojelu.fiOnOsoite kirjoitti:

        Lakiapua tarjoaa työsuojelu kaikille ilmaiseksi. Liittojen lakiapua ei tatvitse kukaan normaali ihminen. Jos tarvitsisi, niin sitä ei saa.

        Päivän aivopieru ja normaalin puhuvan pään tuulen huminaa korviensa välistä:
        "Liittojen lakiapua ei tatvitse kukaan normaali ihminen. Jos tarvitsisi, niin sitä ei saa."
        Juuh, eipä niitä kukaan oo aikojen saatossa tarvinu eikä tuu tarviimaan ei.
        Siis nää liitothan yritetään nyt ajaa alas vain sen tulevan halpatyövoiman imuttamisen takia, sillä liitot ovat juuri se suurin kanto kaskessa tällä hetkellä halpatyövomaagendan täysimääräiseen toteuttamiseen ja hyödyntämiseen.
        Nää kokoomusta äänestävät nuoretkin tajuaa sen vasta sitten kun ne huomaa sen, ei ennen.


      • 14546

        Työsuojelupiiristä saa selvitysapua, muttei apua oikeudenkäynnissä, korvausvaatimuksiin jne. Aina ei mee kaikki putkeen työnantajan kanssa, kyllä liitosta saa apua niissä tilanteissa. Toki täytyy osata olla aktiivinen.


    • AnssiaKaikille

      Kohta EI tarvi liittyä liittoon koska ansiosidonnainen työttömyysturva tulee kaikille automaattisesti. Keskusta ajaa työreformia, jossa kaikille tulee yleinen anssi.

      Yleinen eli pakollinen työttömyysvakuutus:

      Työttömyysturvan uudistuksen tavoitteena on parantaa kansalaisten yhdenvertaisuutta, rahoituksen läpinäkyvyyttä ja rahoituksen kestävyyttä erilaisissa suhdannetilanteissa.

      Lisäksi keskustan työttömyysturvamalli helpottaa työttömän opiskelua, lyhyidenkin työsuhteiden vastaanottamista sekä työttömästä yrittäjäksi tai erilaisiin toimeksiantotehtäviin siirtymistä.

      Näihin haasteisiin vastaisi parhaiten yleinen eli pakollinen työttömyysvakuutus nykyisen vapaaehtoisen sijaan.

      Tarkoittaa että LIITOILTA viedään rahat! Tästä syystä demarit tarvi saada oppositioon jotta tää menee läpi SSS-hallituksella.

    • lflkjgfs

      Aloittaja on siansonnalle haiseva keputrolli.

    • lfljfds

      HAH HAH HAH HAH HAH vai kelaan uusi työttömyyskassa ja muka edullinen jäsenmaksu HAH HAH HAH HAH HAH... joo voi olla muutaman kuukauden aluksi mutta sitten maksua aletaankin nostaa ja lopulta se kinnataan taivaisiin ja eri puolueiden mandaateilla rahastavia isopalkkaisia kassanjohtajia olisi pilvin pimein ja sihteerit ja muut lorvijat päälle HAH HAH HAH HAH HAH HAH HAH... voi elämän kevät mikä kepusonnalle haiseva idea!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • järjkysymys

      Ansiosidonnainen ja työttömyyskassa ovat turhaa byrokratiaa, mistä on päästävä eroon. Työttömien hallinnoinnin sijasta pitää hallinnoida työmarkkinoita siten, että jokainen pääsee siirtymään tehtävästä toiseen kitkatta ilman työttömyyttä.

      • PakkoTuulettaa

        "pitää hallinnoida työmarkkinoita siten, että jokainen pääsee siirtymään tehtävästä toiseen kitkatta ilman työttömyyttä."
        Nyt alkaa tulla sellaista nuorisoon kohdistettua oikeistopopulismimediapaskaa, että huh, huh.
        Näyttää kauniilta, mutta ei sisällä yhtään mitään muuta kuin pelkkiä tyhjiä korulauseita kun taas sen mädäntyneen sylttyn haju on niin järkyttävä, että hyh, hyh.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      131
      1374
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      103
      889
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. Mitä muistoja teillä on kaivatusta?

      😇
      Ikävä
      51
      615
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      533
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      35
      432
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      399
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      394
    Aihe