Pakkoruotsin ikeessä reki on raskas Lapsellesi

JaNTUS

Te RKP läiset sekä etenkin perussuomalaiset; Miksi ette tee tälle asialle mitään? Miksi asia koetetaan vaientaa. Onhan tämä asia joka koskee kymmeniä tuhansia lapsia ;

On todella ikävää ja jopa traagista että maamme lapset ja nuoret joutuvat yhä opiskelemaan pakollisena ruotsia. Tämä on aihe joka tulee ottaa yhteiskunnalliseen tarkasteluun paljon vakavammin kuin mitä on tähän asti suostuttu tekemään(!)

On älyllisesti epärehellistä väittää yhä että ruotsilla olisi oikeassa elämässä hyötyä kotimaassamme. Ja vielä älyttömämpää on vaatia kokonaisia ikäluokkia opiskelemaan tuota vähemmistökieltä. Elämme taloudellisesti todella kovia aikoja. Siitäkään huolimatta maamme valtaapitävät eivät katsoneet tarpeelliseksi ede keskustella pakkoruotsin poistamisesta. Haluan tietää mitkä tahot ajavat RKP;n lisäksi tätä hulluutta maassamme! Ja miten on mahdollista että he saivat ujutettua pakkoruotsin aloitusajan sellaiseksi että se alkaa jo 6:lta luokalta? Tätä voi itse kukin ihmetellä.

Olen tavannut kymmeniä tuttaviani yhteiskunnan eri toimialoilta; Yrityselämästä, tehdastyöstä, ulosottovirastosta, opettajista, politiikasta jne. On irvokas tosiasia että kukaan ei osannut nimetä tilannetta jossa ruotsin kieltä olisi todella tarvittu.

On myös tapahtunut sitä että jotkut opiskelija tuttavistani on lopettanut opintonsa tai heidän opintonsa ovat viivästyneet pakkoruotsin vuoksi. Heillä on ollut luovuttamaton periaate että he eivät suostu opiskella ruotsia vain siksi että poliittinen koneisto ei suostu tekemään päätöstä pakkoruotsin poistamisesta.

On tullut aika vaatia eri poliittisilta toimijoilta perusteluja pakkoruotsin ylläpitämiselle! Onko todella näin että jatkamme samaa polkua ja annamme lastemme kärsiä tästä melkoisen turhasta kielestä. He ovat maamme tulevaisuus.

Minulle ja tuhansille muille vanhemmille ei ole yhdentekevää mitä jälkikasvu opiskelee ja miksi. Emme elä Neuvosto-liitossa emmekä Venäjällä. Poliittisia lehmänkauppoja meillä EI PITÄISI olla , mutta näin vain on päässyt käymään. Nämä tällaisen lehmänkaupat ovat tulossa kalliiksi yhteiskunnallemme, mutta ennenkaikkea lapsillemme. Aikanaan he luultavasti kysyvät ; "Äiti, miksi minä jouduin opiskella ruotsia. Kun sitä ei ole tarvinnut käyttää kun kerran siellä ruotsissa" Mitä sinä vanhempi vastaisit tuohon?

89

981

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Aikanaan he luultavasti kysyvät ; "Äiti, miksi minä jouduin opiskella ruotsia. Kun sitä ei ole tarvinnut käyttää kun kerran siellä ruotsissa" Mitä sinä vanhempi vastaisit tuohon?"

Minä sanoisin että "Voi hyvä lapsi, elämä on! Ymmärrän tuskasi mutta ethän sinä osaa edes suomea!"

• kielivirheitätäynnä

Huomasin toki aloittajankin tekstissä virheitä, mutta sinä olet kyllä täysin väärä henkilö valittamaan virheistä! Kannattaa aloittaa pilkkusääntöjen opiskelusta.

• valkkuhan.se
        kielivirheitätäynnä kirjoitti:

Huomasin toki aloittajankin tekstissä virheitä, mutta sinä olet kyllä täysin väärä henkilö valittamaan virheistä! Kannattaa aloittaa pilkkusääntöjen opiskelusta.

Moktar.Gubta se siinä kielivirheitätäynnä- puskanikillään vauhdissa taas. Vallankin välkkynä.

• kiitosteille

Hyvä aloitus!

• normallife

Minä osaan nimetä lukuisia tilanteita, jossa olen tarvinnut ruotsia: Olin Ruotsissa aikoinaan opiskelijavaihdossa. Tuttuni on naimisissa Tukholmassa ruotsalaisen kanssa. Olin kerran laivalla 2 kk töissä. Ja sulle sanoisin vielä, että tässä ei ole mitään "irvokasta", tämä on ihan normaalia elämää.

• demokratianpuolesta

Ja minä olen naimisissa ruotsalaisen kanssa ja osaan vastustaa suomen kieltä syrjivää kieliPOLITIIKKAA. Sinäkin saat valita vapaasti, opiskeletko ruotsia vai et. Joten et ainakaan mitään häviä, koska sinulla on mahdollisuus tarpeidesi mukaan opiskella mitä tahansa kieltä siinä vaiheessa, kun Suomessa vallitsee oikeudenmukainen kielipolitiikka.

• kielten_puolesta
        demokratianpuolesta kirjoitti:

Ja minä olen naimisissa ruotsalaisen kanssa ja osaan vastustaa suomen kieltä syrjivää kieliPOLITIIKKAA. Sinäkin saat valita vapaasti, opiskeletko ruotsia vai et. Joten et ainakaan mitään häviä, koska sinulla on mahdollisuus tarpeidesi mukaan opiskella mitä tahansa kieltä siinä vaiheessa, kun Suomessa vallitsee oikeudenmukainen kielipolitiikka.

Olen sen ikäinen, että olen jo kielivalintani tehnyt. Osaan ruotsin lisäksi sujuvasti ranskaa ja englantia, ja tietenkin suomea. Ruotsi ei ole vienyt mitään pois, vaan se on ollut yksi kieli muiden joukossa.

• demokratianpuolesta
        kielten_puolesta kirjoitti:

Olen sen ikäinen, että olen jo kielivalintani tehnyt. Osaan ruotsin lisäksi sujuvasti ranskaa ja englantia, ja tietenkin suomea. Ruotsi ei ole vienyt mitään pois, vaan se on ollut yksi kieli muiden joukossa.

Just. Minä puhun vielä noidenkin lisäksi viroa, romaniaa, espanjaa, saksaa, venäjää ja portugalia (viimeisintä en tosin sujuvasti). Tämä ei vaikuta mitenkään käsitykseeni Suomen syrjivästä kielipolitiikasta ja demokratian puutteista! Tai sillä tavoin tosin vaikuttaa, että tuskinpa ilman ruotsin kielen taitoani samalla tavoin kielipolitiikan epäoikeudenmukaisuuksia huomaisinkaan.

Jos sinä et ole tutustunut kielipolitiikkaan ja alistut sille, ei muiden kielivapauden ja demokratian siltikään pitäisi sinun elämääsi mitenkään liikuttaa!

• nuija14

Kannattaisko nyt vähän ajatella ennen kun kirjoittaa tollaista, opeta lapsillesi irakia sit koska kohta niitä on enemmän kuin ruotsiapuhuvia. Ja jos tuttavasi ovat tollaisia niin tuskin pitkälle suomella pärjäävät, tietenkin aina on näitä kun kertovat että olin roomassa ja kysyin et missä olivat ne kuuluisat rappuset ja ne ei ymmärtänyt mutta eihän se mua haittanut kun eivät ymmärtäneet, rappuset voin käydä katsomassa ensikerralla.

• päivännaurutttt

"On myös tapahtunut sitä että jotkut opiskelija tuttavistani on lopettanut opintonsa tai heidän opintonsa ovat viivästyneet pakkoruotsin vuoksi. Heillä on ollut luovuttamaton periaate että he eivät suostu opiskella ruotsia vain siksi että poliittinen koneisto ei suostu tekemään päätöstä pakkoruotsin poistamisesta."
      Päivän naurut tästä kommentista :) Jos joku luopuu pakkoruotsin takia opinnoista, niin hän on jo valmiiksi luovuttanut. Keskivertosuomalainen lukee pakkoruotsin ilman suurempia ongelmia, vaikka se välillä kismittääkin, ja menee eteenpäin elämässä! Hän ei myöskään 30-40 v. myohemmin muistele katkerana: "Oi, jospa vain en olisi lukenut pakkoruotsia, niin mitäköhän olisinkaan saavuttanut..."
      Pakkoruotsia voi ja saa kritisoida, mutta ei näillä naurettavilla argumenteilla!

• "Pakkoruotsia voi ja saa kritisoida, mutta ei näillä naurettavilla argumenteilla! "

Pakkoruotsin perustelut ovat ihan omaa luokkaansa.

• Äiti_kulta

"Äiti, miksi minä jouduin opiskella ruotsia. Kun sitä ei ole tarvinnut käyttää kun kerran siellä ruotsissa" Mitä sinä vanhempi vastaisit tuohon?"

Voi Äiti, miksi minä jouduin opiskelemaan integraalilaskentaa, en ole koskaan tarvinnut sitä myöhemmin. Voi Äiti kulta, miksi minä jouduin opiskelemaan maantietoa tai biologiaa, en ole niitäkään kaivannut koulun jälkeen. Osaan kyllä erottaa kalan linnuista ja tiedän kyllä missä olen, GPS ei valehtele. Äiti, äiti mitä minä teen kielitaidoillani? Siihen olen kyllä löytänyt ratkaisun, käytän noita eri kieliä töissäni, vapaa ajallani ja matkustellessani. On niin mukava jutella paikallisten kanssa vaikkapa vajaalla kielitaidolla. Nään eri kielten myötä maailman aivan erilaisena jos olisin jämähtänyt pelkkään suomenkielen varaan, on se netissäkin mukava seurata vaikkapa BBC:tä tai lukea Expresseniä. Voi Äiti, olet kultainen kun et kieltänyt minua opiskelemasta etenkään kileiä.

• eiolekysevainkielit

Pakkoruotsissa ei ole kyse pelkästään kielitaidosta, vaan poliittisesta oppiaineesta, joka asettaa Suomen kansalaiset eriarvoiseen asemaan, nostaa yhden vähemmistön ja puolueen jalustalle etuoikeuksineen.

• Sveko_Kulta

Taas nettisveko sortui tuohon onnettomaan ja kauan sitten jo kumottuun pakkomatematiikka-argumenttiin!?

Tositetaan siis: Matematiikka kuten maantieto ja biologia ovat universaaleja kouluaineita, joita luetaan kaikissa maissa, Mutta vain Suomessa luetaan pakkoruotsia. Tajuatko?

Yleissivistykselliset aineet kuuluvat kouluun. Äidinkieli tietysti kuuluu mukaan. Mutta kieliaineet ovat täysin eri asia. Niitä tulee lukea vain tarpeen mukaan ja mieluummin vapaavalintaiselta pohjalta.

Ruotsin kieli ei ole suomalaiselle tarpeellinen verrattuna suuriin maailmankieliin. ja sitä ei lueta vapaaehtoisesti vaan pakkona kaikille.

• esimme
        Sveko_Kulta kirjoitti:

Taas nettisveko sortui tuohon onnettomaan ja kauan sitten jo kumottuun pakkomatematiikka-argumenttiin!?

Tositetaan siis: Matematiikka kuten maantieto ja biologia ovat universaaleja kouluaineita, joita luetaan kaikissa maissa, Mutta vain Suomessa luetaan pakkoruotsia. Tajuatko?

Yleissivistykselliset aineet kuuluvat kouluun. Äidinkieli tietysti kuuluu mukaan. Mutta kieliaineet ovat täysin eri asia. Niitä tulee lukea vain tarpeen mukaan ja mieluummin vapaavalintaiselta pohjalta.

Ruotsin kieli ei ole suomalaiselle tarpeellinen verrattuna suuriin maailmankieliin. ja sitä ei lueta vapaaehtoisesti vaan pakkona kaikille.

Sveitsissä luetaan ranskankielisellä alueella pakkosaksaa enismmäisenä vieraana kielenä. Suomessa ei lueta pakkosaksaa. Tässä siis vastausta siihen, miksi meilläkin luetaan "ei-universaalia"ainetta.

• Tanskassa

Tanskassa luetaan pakkosaksaa eikä kukaan valita. Saksa on rajanaapuri ja kielet sekoittuvat aika laajoilla alueita rajan tuntumassa luovalla positiivisella tavalla.

• Dddddu

Saksa onkin eu:ssa hyödyllinen (suuri) kieli ruotsi on hyödytön (pieni) kieli . Tarpeettoman kielen pakko-opetus on kiusantekoa .

• Finlandilainen
        Dddddu kirjoitti:

Saksa onkin eu:ssa hyödyllinen (suuri) kieli ruotsi on hyödytön (pieni) kieli . Tarpeettoman kielen pakko-opetus on kiusantekoa .

Finska är ett ännu minde och onödigare språk. Varför skall då svenskspråkiga finländare lära sig finska om ni fennopellen inte en vill lära er landets andra språk dvs. svenska? Inte kommer du långt med finska i övriga Norden, vilket man gör med svenska :)

• aaaaa212121
        esimme kirjoitti:

Sveitsissä luetaan ranskankielisellä alueella pakkosaksaa enismmäisenä vieraana kielenä. Suomessa ei lueta pakkosaksaa. Tässä siis vastausta siihen, miksi meilläkin luetaan "ei-universaalia"ainetta.

Ranskankielisellä alueella luetaan pakollisena kielenä jotain kolmesta muusta virallisesta kielestä, ei välttämättä saksaa

• KieletKielet
        Sveko_Kulta kirjoitti:

"Niitä tulee lukea vain tarpeen mukaan ja mieluummin vapaavalintaiselta pohjalta."

Suomessa - eikä missään maailman maassa - lueta kieliä koulussa vain omaan tarpeeseen (- miten joku voi luulla jotakin tällaista...?!)..Jos näin tapahtuisi, olisi Suomen kilpailukyky romahtanut aikapäiviä sitten.

Koulussa luetaan kieliä etupäässä työelämän tarpeita varten. Jokainen päättää koulun jälkeen itsenäisesti, mitä kieltä/kieliä lähtee kehittämään eteenpäin. Koulussa saa hyvän pohjan.

Kielitaito on valttia työmarkkinoilla: Mitä kielitaitoisempi työnhakija, sitä paremmat mahdollisuudet hänellä on työnsaantiin, meillä ja muualla.

• nuija14

Niin ja jos et ole huomannut niin suomi on kaksikielinen maa ja jos ei kelpaa niin ainahan voi mennä saunantaakse. Ja jos tämä ei olisi julkinen yhteisö niin sanoisin että a... Itses mutta kun on niin tyydyn sanomaan että muuta pois sinne missä puhutaan kieltä mitä ainoastaan haluat puhua.

• Ddddduuu

Tai mennä ahvenanmaalle sehän on yksikielinen , ai niin sinnehän ei suomenkielinen saa muuttaa .

• Finlandilainen
        Ddddduuu kirjoitti:

Tai mennä ahvenanmaalle sehän on yksikielinen , ai niin sinnehän ei suomenkielinen saa muuttaa .

Sprit inte lögner. Visst får finskspråkiga flytta till Åland. Däremot så får vi fastlänningar oberoende om man är svenskspråkig eller finskspråkig köpa bostad, mark eller grunda företag på Åland om man ite har bott där minst 3 år eller är gift med en ålänning. Om du inte visste det så har Åland självstyre och det kan Finland inte ändra på¨, och tur är det för annars skulle ni fennopellen förstöra ön :)

• rAMSAYhUNT

"Voi Äiti, miksi minä jouduin opiskelemaan integraalilaskentaa..."

Ei taida älykkyys yltää kovin pitkälle kun rinnastetaan universaalit aineet poliittisen propagandan aiheuttamaan pakkoruotsiin. Ikävää että tämä kansa on tässä asiassa liian kiltti. Se maksaa todella paljon.

• JABER

Ei kestä tämä yhteiskuntamalli pitkään tälläista "palvelujen" verkostoa. Mutta on se ihme että muusta ollaan oltu ja ollaan valmiita säästämään- vaan ei pakkoruotsista. Olisi ymmärrettävää mikäli tästä olisi aidosti hyötyä.

• huaha56

"Niin ja jos et ole huomannut niin suomi on kaksikielinen maa"

Kyllä kyllä ,vetoat lakiin. Miten olisi niiden lakien muutto, vai ajatteletko että lait ja asetukset ovat jotain niin ylhäistä että niitä ei voida muuttaa?

• LaitonLaki

Aivan. Mitä virkaa on lailla, joka sortaa suurta enemmistöä?

• pyydän_
        LaitonLaki kirjoitti:

Aivan. Mitä virkaa on lailla, joka sortaa suurta enemmistöä?

Siinä on sellainen vika, että suuri enemmistö ei koe olevansa sorrettu. Ainoastaan nettifenno kokee alistamista, sortoa ja diktatuuria. Jos et sotkisi esim. minua enää tähän sotkuiseen vyyhtiisi, kiitos!

• OlenkoFenno

Minun ei tullut opiskeltua venäjää pakkoruotsin takia. Periaatteessa olisin kyllä voinut ottaa sen neljännen vieraan kielen, mutta jätin sitten ottamatta. Siinä tilanteessa vain toivoin, ettei ruotsi olisi ollut pakollinen.
      Senpä takia nytkin täällä kirjoittelen ja asia kiinnostaa ja haluan siihen muutosta, ettei oma lapseni joudu samaan tilanteeseen.
      Myös tunsin muutaman nuoren, jotka lopettivat lukion kesken, koska eivät olleet kielellisesti lahjakkaita. Englannista olisivat ehkä selvinneet, mutta se ruotsi oli liikaa.
      Kai mäkin olen sellainen fenno sit?

• OlenkoFenno

Olisin lukiossa siis voinut ottaa sen viidennen kielen! Tuli virhe tuossa.
        Eli englanti, pakkoruotsi, saksa ja ranska minulla oli jo.

• EmmeVäsy

Todella turha kieli. Me emme väsy- kysyttävää tästä?

• Töitätekevä

Suomen kansa on jakautunut kahteen. Toinen osa valittaa, valittaa ja valittaa. Toinen osa tekee töitä ja rakentaa parempaa Suomea. Valitettavasti valittajat ovat fennoja mutta ovat onneksi selkeä vähemmistö. Suoraselkäiset töitä tekevät suomalaiset ovat suuri luotettava enemmistö ja sen varassa tulemme menestymään.

• EmmeVäsyWaasassa

Näinhän se asia on. aloittajan kanssa samaa mieltä. Olisi toiminnan aika viimein.
      Vaalitkin jälleen tulossa.

• Rehdit

Suomalainen tuntee fennoluonteen varsin hyvin ja siksi tuo itkuvalittajaryhmä ei saa koskaan otetta valtaan eikä päätöksentekoon. Vastuu ja valta eivät kuulu fennovalittajille. Fennovalitus ei liity rehtiin suomalaisuuteen.

• EeroVähänen

Koittakaa ymmärtää että valtaenemmistö ei enää halua pakollista ruotsia. Inho vain yltyy kun pakkosyötetään. Pehmeät keinot käyttöön niin tulostakin voi syntyä. pakko ei vain toimi nykypäivänä.

• " pakko ei vain toimi nykypäivänä. "

Hyvin toimii.
        On pakko maksaa veroja.
        On pakko kuolla.
        On pakko opiskella ruotsia.

Valtio-opillinen pyhä kolmiyhteys :-)

• Toisasteista

Mitä ilmeisimmin aloittaja ei kuulu päätöksentekijöihin eikä hänellä ole kontakteja päättäjiin. Opiskellaanko turhaan vai tarpeeseen koko kansan kouluissa on aina relevantti kysymys. Kaikille annetaan sama koulutus, joten mistään tarpeeseen tähtäävästä ammattikoulutuksesta ei ole kysymys. Päättäjät eli kansanedustuslaitos lähtee kouluopetuksen valinnoista siitä, minkä katsovat olevan tarpeen koko Suomelle ja kaikille Suomen kansalaisille. Koska Suomi on perustuslain mukaisesti kaksikielinen, on katsottu maan ja kansalaisten edun mukaiseksi, että kaikilla olisi edes jonkinlaista osaamista molemmista kielistä. Maantieteellisellä sijainnillamekin on tietenkin merkitystä opetusvalintoihin. Näitä lähtökohtia eivät fennovalittajat voi muuttaa miksikään. He valittavat vain toisasteisista asioista eli onko jollakin oppiaineella henkilökohtaista hyötyä vai ei.

• ManiaF

Fenno ei tietenkään jaksa miettiä asioita loppuun asti. Fennoilu ilman vastuuta on nykyfennomanian perusta.

• Trykve

Suomi on lakien mukaan kaksikielinen ruotsin ja suomenkielinen , mutta ahvenanmaalla on suomenkieli lopetettu ? Miten se voi olla mahdollista ?

• höttöpuheita
        Trykve kirjoitti:

Suomi on lakien mukaan kaksikielinen ruotsin ja suomenkielinen , mutta ahvenanmaalla on suomenkieli lopetettu ? Miten se voi olla mahdollista ?

Suomen kieltä ei ole missään lopetettu, vaan sen voi valita halutessaan yhä.

• QManner

Aloittajalla on kova kiihko päällä :) mutta asiaan...
      mielestäni pakkoruotsi tulisi todellakin poistaa. Saattaisin itse kiinnostua aidosti Ruotsin kielestä sillä tulevaisuudessa muutto Norjaan tai Ruotsiin ei ole poissuljettua. Mutta pakollisena aineena kun se on ja oli, tuntui se hyvin vastenmieliseltä propagoinnilta joten aika vähälle jäi ruotsin opinnot. Ainakin minun kohdalla pakollisuus teki huonoa jälkeä. Todellista intoa ei syntynyt.

• Luototon

"Jos ruotsi on pakollinen niin en opiskele mutta, jos se olisi vapaaehtoinen opiskelisin kyllä". Tuo kertoo enemmän fennosta kuin mistäään muusta. Eli fenno valehtelee aina. Kukaan ei luota fennon.

• wiieieeee

Kielten opiskelussa ei ole kyse siitä, onko aine pakollinen vai vapaaehtoinen. Kielten opiskelussa ja oppimisessa on kyse ainoastaan ja vain siitä, onko oppilas motivoitunut opiskelemaan. Koulussa oppilaalla on velvollisuuksia - koulu ei ole päiväkoti, jossa vain leikitään, pelataan pelejä ja lusmuillaan, jos opetus ei kiinnosta (- tätä ei tehdä edes päiväkodissa). Meillä on maailman paras kielten opetus, mutta koulun jälkeen jokainen on velvollinen huolehtimaan kielitaidon säilymisestä itse. Jos kielet eivät kiinnosta, siitä ei voi syyttää enää yhteiskuntaa tai koulua.

• 2019vai2020

Latvian asukkaista 34 % on venäjänkielisiä. Ainoa virallinen kieli on latvia. Muutama vuosi sitten oli kansanäänestys siitä, otetaanko venäjä toiseksi viralliseksi kieleksi. Selvä enemmistö päätti että sen kokoinen vähemmistö ei voi edellyttää että kieli olisi virallinen. Koskahan Suomeen tulee tämä kansanäänestys? Kukaan Latviassa ei ehdota että kouluissa venäjänkieli olisi kaikille pakollinen.

• Kappasvuan

Ruotsia ei voida pitää väkivaltaisen valloittajan, aiemman ja yhä potentiaalisen, kielenä kuten venäjää heillä ja meillä.

• ovat.syyllisiä
        Kappasvuan kirjoitti:

Ruotsia ei voida pitää väkivaltaisen valloittajan, aiemman ja yhä potentiaalisen, kielenä kuten venäjää heillä ja meillä.

Selvä asia että kun Stalin aikoinaan jyräsi niin nykyiset venäjänkieliset asukkaat pannaan kärsimään. Pahat teot kostetaan kolmanteen ja neljänteen polveen määrää Raamattukin.

• Kappasvuan

Opiskelu ja erityisesti kielen opiskelu tekee ihmiselle hyvää. Itsekin vastustin aikoinaan kiivaasti ruotsin opiskelua. Sittemmin aloin saada karvoja genitaaleihin ja aikuistuin muutenkin. Nyt harmittaa vain etten opiskellut ruotsia riittävällä tarmolla. Ei olisi paljoa vaatinut ja hyötyä siitä olisi.

• Trykve

Kielten osaamisesta olisi hyötyä ja monesti se olisi välttämätöntäkin , mutta kun meiltä suomenkielisiltä viedään se mahdollisuus pakottamalla kaikki opiskelemaan tarpeetonta ruotsinkieltä !
        Millä perusteella ahvenanmaalaiset voitiin vapauttaa suomenkielen opiskelusta ?
        Millä perustella suomenkieliset pakotetaan edelleen opettelemaan ruotsinkieltä ?
        Kaksi helppoa kysymystä jollekkin joka sattuu tietämään perustelut .

• ItkuaPiisaa
        Trykve kirjoitti:

Kielten osaamisesta olisi hyötyä ja monesti se olisi välttämätöntäkin , mutta kun meiltä suomenkielisiltä viedään se mahdollisuus pakottamalla kaikki opiskelemaan tarpeetonta ruotsinkieltä !
        Millä perusteella ahvenanmaalaiset voitiin vapauttaa suomenkielen opiskelusta ?
        Millä perustella suomenkieliset pakotetaan edelleen opettelemaan ruotsinkieltä ?
        Kaksi helppoa kysymystä jollekkin joka sattuu tietämään perustelut .

"Kielten osaamisesta olisi hyötyä ja monesti se olisi välttämätöntäkin , mutta kun meiltä suomenkielisiltä viedään se mahdollisuus pakottamalla kaikki opiskelemaan tarpeetonta ruotsinkieltä "

Varjelkoon mitä soopaa! Suomessa on vähintään 50 vuotta KAIKKI koululaiset voineet lukea useita vieraita kieliä.

Nyt tilanne on entisestään parantunut: Oppilas voi halutessaan lukea 5 vierasta kieltä koulussa ja valita parhaimmillaan yli 10 eri kielestä!

P.S. Kyllä on elämä jollain taas niin vaikeaa....

• faktaa_eimutua

Milloinka joku kieli on tarpeeton, mene kysymään vaikka saamelaisilta , onko heidän kieli tarpeeton! Mikään kieli ei ole koskaan tarpeeton, paitsi jos ihmiskunta taantuu aasin tasolle jolloinka erilaisten ja eri asteisten äänteiden määkiminen kattaa koko eläimellisen kanssakäymisen kirjon.

Kyllä ihminen pystyy omaksumaan hyvinkin monta kieltä jos on halua ja myös kykyä ja mahdollisuus opiskella:
      http://www.hs.fi/kotimaa/a1305956100048
       Vasta 16-vuotias lohjalainen kirjoitti kymmenen laudaturia ylioppilaskirjoituksissa.
      Tämä yo kirjoitti lyhyestä venäjästä eximian, eli toiseksi parhaan arvosanan. Kielten laudaturit hän nappasi suomen lisäksi englannista, ruotsista, saksasta ja espanjasta. Tähän eivät kaikki (ainakaan laiskat) pysty.

• Trykve

Joillakin poikkeusyksilöillä on kuulemma esim. ns. valokuvamuisti tai voi olla myös muunlaisia käsittämättömiä ominaisuuksia ihmisillä .
        Mutta antaa heidän olla ominaisuuksinensa onnellisia .
        Meille tavallisille tallaajille olisi paljon tärkeämpiäkin kieliä opittaviksi kuin ruotsi , jota ilman pärjää ruotsissakin .
        Pakkoruotsi ja virkamiesruotsi on meille taviksille ehdottomasti turha riippakivi .

• Nettiviisaudet

Jos Suomi alkaa toimia heikoimpien ja laiskimpien fennojen asettamilla ehdoilla, voimme valmistautua henkiseen ja taloudelliseen romahdukseen. Parempi vaan, jos fennojen viisaudet pysyvät nettikeskustelujen heittoina eivätkä vaikuta käytännön elämään millään tavoin.

• Taawin

Aivan totta, esim en haluaisi joutua jonkun heikkotasoisen lääkärin hoidettavaksi. Onneksi tilanne Suomessa on toinen kiitos tehokkaan sisäänpääsyjärjestelmän ( esim pitkän matematiikan Laudaturista saa 2X enemmän lähtöpisteitä kuin lyhyen matematiikan) jossa heikompi aines karsiutuu lähes automaattisesti. Menköön raksalle töihin virolaisten apupojiksi jos ei opiskelu jaksa kiinnostaa.

• olette.säälittäviä
        Nettiviisaudet kirjoitti:

Jos Suomi alkaa toimia heikoimpien ja laiskimpien fennojen asettamilla ehdoilla, voimme valmistautua henkiseen ja taloudelliseen romahdukseen. Parempi vaan, jos fennojen viisaudet pysyvät nettikeskustelujen heittoina eivätkä vaikuta käytännön elämään millään tavoin.

Surut ovat heikkoja jotka tarvitsevat jatkuvasti tukea joka paikasta. Lisäksi suru-oppilaat ovat myös laiskoja koulussa, kuten eräs tutkimus osoitti. Ja pääsevät vähemmillä pisteillä korkeakouluihin.

• suomenkielinen
        olette.säälittäviä kirjoitti:

Surut ovat heikkoja jotka tarvitsevat jatkuvasti tukea joka paikasta. Lisäksi suru-oppilaat ovat myös laiskoja koulussa, kuten eräs tutkimus osoitti. Ja pääsevät vähemmillä pisteillä korkeakouluihin.

Tosi säälittävää on kylläkin valehdella ja vääristellä ja jankuttaa samaa roskapropagandaa RKP-palstalla. Todella surkeeta touhua, ei uskoisi aikuisiksi.

• aika.sama
        olette.säälittäviä kirjoitti:

Åbo Akademiin pääsee yli 30 % hakioista, Tampereen Yliopistoon 8 %.

• aika.sama kirjoitti:

Åbo Akademiin pääsee yli 30 % hakioista, Tampereen Yliopistoon 8 %.

Kiitti vinkistä! Taas yksi hyvä syy opiskella ruotsia!

• Tasa-Puolinen

95% : n enemmistöstä ei erityisemmin tukea löydy. Onneksi Suomen kansalaiset ovat tasa-arvoisia lain mukaan.

• Finlandilainen
        Ankdam kirjoitti:

Kiitti vinkistä! Taas yksi hyvä syy opiskella ruotsia!

Fattas ännu bara att svenskspråkiga skulle få skattelättnader pga. att man inte får service på eget modermål från olika myndigheter fast de är skyldiga att betjäna på svenska. Det är ju ändå landets andra språk.

• Lukemalla
        Trykve kirjoitti:

Joillakin poikkeusyksilöillä on kuulemma esim. ns. valokuvamuisti tai voi olla myös muunlaisia käsittämättömiä ominaisuuksia ihmisillä .
        Mutta antaa heidän olla ominaisuuksinensa onnellisia .
        Meille tavallisille tallaajille olisi paljon tärkeämpiäkin kieliä opittaviksi kuin ruotsi , jota ilman pärjää ruotsissakin .
        Pakkoruotsi ja virkamiesruotsi on meille taviksille ehdottomasti turha riippakivi .

"Pakkoruotsi ja virkamiesruotsi on meille taviksille ehdottomasti turha riippakivi ."

Tyttäreni lukee koulussa keskipitkää ruotsia, eli A2-ruotsia. Hän on oppinut ruotsia hyvin. Sen lisäksi englantia ja ranskaa. Ihan "tavis" hänkin on. Koulukaverit lukevat kaikki useampaa kieltä. Ja miksi eivät lukisi, kun kerran siihen on hyvä mahdollisuus meillä Suomessa (tosin ei valitettavasti ihan kaikissa kunnissa).

• sleiubng
        Lukemalla kirjoitti:

"Pakkoruotsi ja virkamiesruotsi on meille taviksille ehdottomasti turha riippakivi ."

Tyttäreni lukee koulussa keskipitkää ruotsia, eli A2-ruotsia. Hän on oppinut ruotsia hyvin. Sen lisäksi englantia ja ranskaa. Ihan "tavis" hänkin on. Koulukaverit lukevat kaikki useampaa kieltä. Ja miksi eivät lukisi, kun kerran siihen on hyvä mahdollisuus meillä Suomessa (tosin ei valitettavasti ihan kaikissa kunnissa).

Voisiks mitenkään antaa tän älyttömän ketjun jo mennä pois? Eikai oo ihan PAKKO kokoajan nostaa sitä ylös? Hei, oikeesti, lopeta jo.

• mitä.teet.täällä
        sleiubng kirjoitti:

Voisiks mitenkään antaa tän älyttömän ketjun jo mennä pois? Eikai oo ihan PAKKO kokoajan nostaa sitä ylös? Hei, oikeesti, lopeta jo.

Mikäköhän pakko sulla on tulla edes tälle palstalle? Anna ihmisten keskustella, ja mene itse pois, jos et kestä, että joku kirjoittaa tänne.

• rautalankaa
        mitä.teet.täällä kirjoitti:

Mikäköhän pakko sulla on tulla edes tälle palstalle? Anna ihmisten keskustella, ja mene itse pois, jos et kestä, että joku kirjoittaa tänne.

Etkö tajua, et pakkomielteiset pölhöt tekee näitä hyvin kielteisiä jopa sairaalloisia aloituksia, ja saavat kiksejä kun tällaiset pysyvät näkyvissä palstalla. Pilaavat palstaa ja yrittävät saada muut uskomaan et ihmiset on muka samaa mieltä esim. tämän sekopäisen "Pakkoruotsin ikeessä reki" jne. roskapropagandan kanssa.
        Älä auta valeuutisten levityksessä, vastaa asiallisiin aloituksiin, jätä höttö omaan arvoonsa.

• oewiopiropieori
        rautalankaa kirjoitti:

Etkö tajua, et pakkomielteiset pölhöt tekee näitä hyvin kielteisiä jopa sairaalloisia aloituksia, ja saavat kiksejä kun tällaiset pysyvät näkyvissä palstalla. Pilaavat palstaa ja yrittävät saada muut uskomaan et ihmiset on muka samaa mieltä esim. tämän sekopäisen "Pakkoruotsin ikeessä reki" jne. roskapropagandan kanssa.
        Älä auta valeuutisten levityksessä, vastaa asiallisiin aloituksiin, jätä höttö omaan arvoonsa.

Sanoisin tähän, että voi olla päinvastianen vaikutus sillä, että joku nostaa älyttömän fennomaani-aloituksen ja siihen vastataan ASIALLISESTI. Moni palstan ulkopuolinenkin on huomannut tämän aloituksen, ja tullut sen takia palstalle ja kirjoittanut asiallinen viestin vastineeksi. Tämä on hyvä vihje kyseisen aloituksen laittajalle olla nostamatta tällaisia viestejä enää ylös: suurin osa suhtautuu niihin kielteisesti.

Ja tälle aloituksen laatijalle, oli hän kuka tanansa, antaisin neuvon: opettele suomen kieltä! "Äiti miksi minä jouduin opiskella ruotsia" ei ole suomea.

• järkikäteen

Ruotsissa käydessä on ollut ihan mukava osata vähän ruotsiakin, vaikka englannilla tietysti pärjää. Siihen käyttöön riittää tosin vähäisempikin määrä ruotsin kielen opintoja, eikä nykymäärälläkään mitään ruotsinkielen taitoista virkamiestä saada aikaan. Joko ruotsin kielen opiskelu on aloitettava jo päiväkodissa tai sitten voidaan luopua tästä ns virkamiesruotsin vaatimuksesta, joka on epärealistinen tavoitteeltaan ja yhtä tyhjän kanssa nykyisellä vaatimustasollaan.

• Sekakieli

Suomalaiset haluavat säilyttää molemmat kansalliskielet elävinä kielinä maassamme. "Yhtä tyhjän kanssa" asenteilla ei meillä ole kohta yhtään elävää kansalliskieltä. On vain jonkinlaista englantia muistuttavaa sekakieltä.

• osaamme_kyllä

"Siihen käyttöön riittää tosin vähäisempikin määrä ruotsin kielen opintoja"

Suomessa ei opiskella ruotsia sen takia, että joku turisti menee Ruotsiin. Ruotsissa opiskellaan työelämän ja kilpailukyvyn tarpeisiin.

Maamme on lisäksi tasa-arvoinen näissä asioissa. Se, että suomenkielinen osaa ruotsia, takaa sen, että työmarkkinoilla ei kielen osaamattomuuden takia sorreta ketään. Monissa töissä ruotsin osaaminen on ehdoton etu, ja työnantaja laittaa tämän myös ilmoitukseensa. Näitä näkee jatkuvasti, onhan ruotsi kysytyin kieli suomen ja englannin jälkeen.

• Trykve

Ruotsinkielen vaatiminen johtuu siitä suomessa on olemassa myös "virkamiesruotsipakko". Keinotekoinen ruotsinkielen osaamispakko joka johtuu samoista kelvottomista lehmänkaupoista kuin itse pakkoruotsikin .
        Niin ja meinasi unohtua kysyä onko kaksikielisen suomen ahvenanmaalla vastaavasti suomenkielipakko ja "virkamiessuomipakko"?

• Joustoinen
        Trykve kirjoitti:

Ruotsinkielen vaatiminen johtuu siitä suomessa on olemassa myös "virkamiesruotsipakko". Keinotekoinen ruotsinkielen osaamispakko joka johtuu samoista kelvottomista lehmänkaupoista kuin itse pakkoruotsikin .
        Niin ja meinasi unohtua kysyä onko kaksikielisen suomen ahvenanmaalla vastaavasti suomenkielipakko ja "virkamiessuomipakko"?

Trykve mäkättää vanhaa fennojorinaa ilman päätä ja häntää. Ruotsin osaamista edellytetään viroissa, joissa todella tarvitaan ruotsin osaamista. Toinen asia on tutkintovaatimukset. Trykve ei ole huomannut, että tutkintovaatimukset eivät juuri koskaan ole sama kuin ammatin tai viranhoidon asettamat vaatimukset. Pakkofennomaaniset eivät ole hyviä ammattilaisia, koska he ovat liian yksisilmäisiä ja vähäjoustoisia.

• qpoieoiowe
        Joustoinen kirjoitti:

Trykve mäkättää vanhaa fennojorinaa ilman päätä ja häntää. Ruotsin osaamista edellytetään viroissa, joissa todella tarvitaan ruotsin osaamista. Toinen asia on tutkintovaatimukset. Trykve ei ole huomannut, että tutkintovaatimukset eivät juuri koskaan ole sama kuin ammatin tai viranhoidon asettamat vaatimukset. Pakkofennomaaniset eivät ole hyviä ammattilaisia, koska he ovat liian yksisilmäisiä ja vähäjoustoisia.

Totta, jokaisessa virassa on olemassa omat, erilliset tutkintovaatimuksensa ja kielen osaamisen vaatimukset ruotsin osalta. Kaikissa viroissa ei edellytetä sujuvaa ruotsia.

Yksityisellä puolella on paljon työpaikkoja, joissa ruotsia edellytetään eri tasoisesti. Nämä nimim. "trykve" unohtaa sujuvasti.

• Asentajat

Pakkofennot eivät ymmärrä edes sitä, mikä ero on koko kansan yhteisellä koululla ja ammattikouluilla.

• ZJJJ

En ole lukenut tätä osastoa aikaisemmin. Oli aika raskasta lukea.
      Joku kirjoitti aikaisemmin, että suomenkieli on ruotsiakin hyödyttömämpää
      osata, jos asiaa pohtii kansainvälistymisen kannalta. Alkeellinenkin ruotsinkielen
      taito on portti muihin kieliin. Sitä porttia on pelkästään suomella aika hankala avata.
      Jokainen lienee kuullut ns. "tankerovitsejä".
      Juuri sellaiselta monen puhuttu englanti nykyisellään kuulostaa. Ruotsista on apua
      intonaatioihin ja vaikkapa vain suhuääniin.

• Totta_On_

Vieraiden kielten osaaminen hyödyttää aina uuden kielen oppimista, etenkin jos kielet sattuvat olemaan samaa kieliryhmää. Kannattaa siis arvostaa kielitaitoa ja eri kielten osaamista, eikä halveksua sitä, kuten "eräät" tällä palstalla tekevät.

• Pakkoruotsi on erinomainen keino jättää Dimitri Hagertien työpaikkahakemukset huomiotta.
      Samoin turvapaikanhakijat jäävät virkauran ulkopuolelle. Perussuomalaisissa on tapahtunut käänne ja pakkoruotsi säilyy opinto-ohjelmassa. Lukion uudistus tulee lisäämään ruotsin opiskelua.
      Tämä on maahanmuuttajien kannalta vaikeaa ja Suomi säilyy Euroopan vaikeimpana maana kotoutua.

• fantasiointi

"Perussuomalaisissa on tapahtunut käänne ja pakkoruotsi säilyy opinto-ohjelmassa."

Sun olisi hyvä ymmärtää, että persut ei tässä maassa päätä asioista, vaan asiat päätetään demokratioissa yhdessä,

• Puutosta

Rekitaakkaa kehittävät ja nostavat ainoastaan pakkofennomaanivanhemmat. Myönteisesti suhtautuvat vanhemmat keventävät reen iloiseen vauhtiin. Lapset ovat itsessään iloisia, reippaita ja oppivaisia. Pakkofennomaanivanhemmat ovat syyllistyneet mielilestäni rekitaakan lietsomiseen ja se on kohdistunut lapsiin. Näillä vanhemmilla on puutteellinen järki ja omatunto.

• Kaikkivoimainen

Raskas reki on vienyt Persulta voimat. Ja sen huomaa kaikki.

• ruotsalainenkin.osaa

Pakkoruotsiasia poistuu lähiaikoina itsestään. Pian kaikki osaavat englantia sen verran kuin tarvitaan. Nyt Ruotsin kouluissa on sen takia pakkoenglanti.

• lopeta.jo.höpötyksesi

"Pian kaikki osaavat englantia sen verran kuin tarvitaan"

Keistä mahdat puhua? Suomessa ovat kaikki kansalaiset lukeneet englantia jo 50 vuotta kouluissa.

Voisitko siis lopettaa naiivit juttusi, kiitos.

• Lätinät

Kuten kaikki huomaavat: voimatonta on vanha lätinä.

• Lukiolaislikka
        lopeta.jo.höpötyksesi kirjoitti:

"Pian kaikki osaavat englantia sen verran kuin tarvitaan"

Keistä mahdat puhua? Suomessa ovat kaikki kansalaiset lukeneet englantia jo 50 vuotta kouluissa.

Voisitko siis lopettaa naiivit juttusi, kiitos.

Scandinaviassa opiskellaan englantia ihan homona. Ruotsi on listan ykkösenä maista, jossa englantia osataan parhaiten. Myös Norja ja Tanska ovat Suomea edellä, mikä on tipahtanut sijalle 8. Scandinaviassa pärjää siis erinomaisen hyvin ilman ruotsin taitoa. Suomalaiselle onkin ajan ja vaivan tuhlaamista opiskella ruotsia. Minun lapseni tulevat opiskelemaan muita kieliä, kuin ruotsia.
        Kouluissa ruotsi on valitettavasti pakollisena opetusohjelmassa, mutta varmasti se joudutaan poistamaan.

• Kivinen-

Lukiolaislikan lapset tipahtivat jo ennen kieliopintojaan sijan 8 huonommalle puolelle. Likan lapsilla on raskas kivireki vedettävänään äidin yksinkertaisuuden takia. Mutta näinhän se maailmassa menee.

• Vetoapu

Tyhmyyttä on vetää kivirekeä perässään kuten pakkofennot.

• musrv

Paskaketjua nostetaan "asiallisilla" kommenteilla.

• Anonyymi
        Vetoapu kirjoitti:

Tyhmyyttä on vetää kivirekeä perässään kuten pakkofennot.

Sinun pakkofennot haluavat vapautua kivireestään, siksi kielivapaus.

• Anonyymi

Pakkoruotsilla ei sijaa ole ollut kymmeniin vuosiin. Ei luottoa.

• Anonyymi

Pakkoruotsin on loputtava. Huomaatte että tulokset paranevat. Ette saa pakolla kuin vihat niskaan

• Anonyymi

Tämä on huomattu todellakin että pakollisena Ruotsin opiskelu on aiheuttamassa vain ja ainoastaan vihaa.

Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos tienaaminen koneella kiinnostaa niin lue!

Olen kerrännyt muutaman linkin kyselysivustoille. Vastaa kyselyihin ja tienaa rahaa! Minimikotiutus on sivuilla 10e ja v
      Työ ja opiskelu
      5
      8905
    2. Kimmo Kiljunen sekoili täysin - joutuu nyt syrjään

HS: Kimmo Kiljunen syrjään ulkoasiainvaliokunnan johdosta. SDP:n eduskuntaryhmä aikoo vaihtaa ulkoasiainvaliokunnan puh
      Maailman menoa
      418
      2291
    3. Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!

Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      1809
    4. Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!

Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku
      Kotimaiset julkkisjuorut
      35
      1776
    5. Kimmo Kiljunen

"Kimmo Kiljunen, sdp, esittää rajuja väitteitä. Hän tapasi suomenvenäläisiä. Julki tulleella videolla hän vaatii rajaa
      70 plus
      302
      1464
    6. Mitä haluaisit sanoa

kaivatullesi juuri nyt?
      Ikävä
      79
      1216
    7. Herätät kyllä

Tunteita vaikka missä muodossa. Tiedät että meidän on vaikea vastustaa toisiamme.
      Ikävä
      73
      1103
    8. Salassapito luottamuselimissä. Missä kulkee raja?

Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila (kesk) kyselee, mitä minulle oma väki aikoo tehdä, kun toin hallituksen
      Haapavesi
      69
      890
    9. Kauan aiot vielä vastustella minua?

Miehelle kysymys.
      Ikävä
      47
      846
    10. Miksi teet tästä niin vaikeaa?

Olisin sinun, jos haluaisit. Antaisin sinulle koko sydämeni. Et halua kohdata minua, vaikka kuitenkin haluat. Yritä jo p
      Ikävä
      26
      844
    Aihe