Tapansa mukaan ... synagoogaan

synagoogalaiset

[KR38: Luuk. 4:16]
16. Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.


[KR38: Ap. t. 17:2]
2. Ja tapansa mukaan Paavali meni sisälle heidän luoksensa ja keskusteli kolmena sapattina heidän kanssansa, lähtien kirjoituksista,


Nämä jakeet ovat olleet kovassa kulutuksessa adventismissa, mutta vaikka niillä on perusteltu PÄIVÄÄ, on PAIKKA jätetty tykkänään huomioon ottamatta!

Itse asiassa en tunne yhtään adventistia, jolla olisi tapanaan mennä sapattisin synagoogaan!

Ja kuitenkin Suomessa on kaksikin synagoogaa, yksi Turussa ja yksi Helsingissä.

Ja jos adventtikirkon kaikki kiinteistöt myytäisiin, voitaisiin hankkia lisää synagoogia.

Niidenhän ei tarvitse olla suuren suuria.

Ja neuvottelut juutalaisten seurakuntien kanssa synagoogien yhteiskäytöstä mooseksenuskoisten ja adventistien välillä olisi syytä aloittaa mitä pikimmiten.

Onhan näillä kahdella uskonnolla paljonkin yhteistä. Esimerkiksi Vanhan Testamentin arvostus.

Toki juutalaiset inhoavat Paavalia, mutta on se monen adventistinkin suhtautuminen Paavaliin ambivalenttia.

Omin korvin olen kuullut adventtikirkon palveluksessa olevan, nyt jo edesmenneen henkilön sanovan, että hänen mielestään Raamattuun ei olisi tarvinnut sisällyttää yhtään Paavalin kirjettä, ne kun vain sotkevat Jaakobin kirjeen selvää sanomaa.

39

326

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pyhpyh

      Kyllä kuule me menemme sapattina synagogaan. Sinä et vain tajua, että synagoga = kokoushuone = kirkko.

      • hurraatajuutalaisille

        Minä olen ollut synagoogassa ainakin kolmessa eri maassa.

        pyhpyh ei ilmeisesti yhdessäkään. Jos olisi ollut, ei laittaisi yhtäläisyysmerkkiä synagogan ja kirkon välille.

        On niissä sen verran eroa!


      • pyhpyh

        Eipäs ole.


      • Paljon.nähnyt
        hurraatajuutalaisille kirjoitti:

        Minä olen ollut synagoogassa ainakin kolmessa eri maassa.

        pyhpyh ei ilmeisesti yhdessäkään. Jos olisi ollut, ei laittaisi yhtäläisyysmerkkiä synagogan ja kirkon välille.

        On niissä sen verran eroa!

        Sinä joka olet ollut synagoogassa ainakin kolmessa eri maassa ja et laittaisi yhtäläisyysmerkkiä synagogan ja kirkon välille.
        --
        Kuinka monissa eri suuntien kirkoissa olet ollut?


      • omalehmä
        pyhpyh kirjoitti:

        Eipäs ole.

        Etkös sinä, arvoisa "pyhpyh" näe synagogassa ja kirkossa muuta kuin rakennuksen tyhjät kuoret - siis tilan, jossa on seinät, katto ja lattia?


      • mitäluulet
        omalehmä kirjoitti:

        Etkös sinä, arvoisa "pyhpyh" näe synagogassa ja kirkossa muuta kuin rakennuksen tyhjät kuoret - siis tilan, jossa on seinät, katto ja lattia?

        Luuletko että tämä järjen jättiläinen näkee yhtään muutakaan yhtään missään saati sitten olisi edes sivistynyt millään tapaa? Jos todellakin ihan pokalla väittää suoraan lainaten että "synagoga = kokoushuone = kirkko" niin päätelkääpä itse.


    • pyhpyh

      Sinä olet vain Jeesuksen ja Paavalin vastustaja. Adventtikirkossa arvostetaan Paavalia (valheistas viis).

      • ompa.vaikeaa

        Mutta minullapa on tuolle kuulemalleni repliikille todistaja, vieläpä hyvämaineinen adventisti, ties kuinka monessa adventtikirkossa puhumaan päästetty.

        Ja toinenkin todistaja, entinen adventisti.

        Ja jos keskustelu olisi nauhoitettu, arvattavasti pyhpyh väittäisi sitä nauhoitusta feikiksi.


      • pyhpyh

        Valhees ei hetkauta eikä yhden harhautuneen mukapastoriin löpinät. Paavali on ja pysyy seitsemännen päivän adventistina.


      • omalehmä
        pyhpyh kirjoitti:

        Valhees ei hetkauta eikä yhden harhautuneen mukapastoriin löpinät. Paavali on ja pysyy seitsemännen päivän adventistina.

        Eikös se Paavalin kirje älyttömille galatalaisille ollutkaan osoitettu Galatian adventtikirkolle?


      • mahdotontahöpinää
        pyhpyh kirjoitti:

        Valhees ei hetkauta eikä yhden harhautuneen mukapastoriin löpinät. Paavali on ja pysyy seitsemännen päivän adventistina.

        Eihän Paavali voi olla adventisti koska hän kuoli n. 1800 vuotta ennen tätä yhdysvaltalaista lahkoa. Jos olisit edes halunnut saada jonkin näköistä tolkkua tuolle niin olisit sanonut että "Paavali OLI adventisti"


    • Hiljaisuudessa.kotona

      Jeesus meni synagogaan tapansa mukaan, koska oli itse juutalainen ja juutalaisten miesten tapana oli mennä synagogaan ja on heidän tapana vieläkin.
      Suomalaisten tapana on mennä sunnuntaina kirkkoon ja se on suomalaisten tapa.
      Se, että onko kirkkoon tai synagogaan meneminen hyvä tapa, siitä Raamattu ei puhu mitään, eikä Raamattu missään kehota ketään menemään minnekään lepopäivänä.
      Oikeastaan Raamattu ilmaisee, että lepopäivä tulisi viettää hiljaisuudessa kotona.

      • pyhpyh

        Olet väärässä. Sapatti on PYHÄpäivä ja silloin mennään jumalanpalvelukseen eikä nyhjötetä kotinurkissa.


      • pyhpyh

        Suomalaisten tavat eivät meitä kiinnosta.

        Me teemme näin: "Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä [Jeesuksessa], tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli." (1. Joh. 2:6)


      • omalehmä
        pyhpyh kirjoitti:

        Suomalaisten tavat eivät meitä kiinnosta.

        Me teemme näin: "Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä [Jeesuksessa], tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli." (1. Joh. 2:6)

        >>Me teemme näin: "Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä [Jeesuksessa], tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli." (1. Joh. 2:6)>>
        Ette taatusti tee! Ei kukaan elä nykypäivänä siten kuin Jeesus eli!


      • ettäsillee

        "Älköön kukaan teistä tuomitko sapatista...." Joten sapattivouhkaajat saavat mennä kirkkoonsa vaikka koska ja myös sapattinaan ja tehköön niin.

        Mutta koska kristitylle ovat kaikki päivät saman arvoisia ei sapattivouhkaajatkaan saa tuomita sunnuntaina kirkkoon meneviä.


      • ettäsillee kirjoitti:

        "Älköön kukaan teistä tuomitko sapatista...." Joten sapattivouhkaajat saavat mennä kirkkoonsa vaikka koska ja myös sapattinaan ja tehköön niin.

        Mutta koska kristitylle ovat kaikki päivät saman arvoisia ei sapattivouhkaajatkaan saa tuomita sunnuntaina kirkkoon meneviä.

        Eihän tässä ole kenenkään tuomitsemisesta kyse..
        Mietihän hetki - jos se ei tuota ylivoimaisia vaikeuksia.
        Sapatilla on oma tarkoituksensa Raamatussa ja siten myös Raamatun evankeliumissa (eli "Raamatun kokonaissanomassa") - ja jos sapatti sapatin poistetaan .. se poistaa luonnollisesti myös sapatin tarkoituksen evankeliumista.
        Tänään niitä Raamatun kohtia jotka aivan selvästi on tarkoitettu sapatin ymmärtämiseksi, käytetään useimpien kirkkojen ja lahkojen taholta sunnuntain pyhittämiseen (ja sunnuntaitahan yleisesti jopa kutsutaan "pyhäpäiväksi").
        Nyt voidaan olla kovastikin eri mieltä siitä mitä sapatilla tarkoitetaan - ja se on asia erikseen - mutta että Raamattu kutsuu lauantaita sapatiksi - se pitäisi kai jokaisen tunnustaa .. Yhä tänään kutsutaan lauantaita sapatiksi ehkä kymmenissä kielissä ja sunnuntaita kutsutaan ylösnousemuspäiväksi.

        Voimme siis ihan rehellisesti sanoa, että sapatti on täysin eri asia kuin sunnuntai ja niitä ei kannata edes yrittää samaistaa. Monet viettävät ylösnousemuspäivää Jeesuksen kuolleista heräämisen muistoksi - se ei kuitenkaan tee sunnuntaista sapattia ja siksi on väärin käyttää niitä raamatunpaikkoja joissa puhutaan sapatista .. sunnuntain pyhittämiseen .. se on se mikä on mennyt pieleen ja siitä täytyy syyttää sitä kirkkoa joka alkoi käyttämään näitä raamatunpaikkoja väärin .. ja että kirkko samaan aikaan hyväksyi opin sielun luontaisesta kuolemattomuudesta - se ei tee asiaa paremmaksi.

        alex


      • rumarilluma
        pyhpyh kirjoitti:

        Suomalaisten tavat eivät meitä kiinnosta.

        Me teemme näin: "Sen, joka sanoo pysyvänsä hänessä [Jeesuksessa], tulee myös elää samalla tavoin kuin hän eli." (1. Joh. 2:6)

        No miksei "pyhpyh" tee niin, että elää edes Jeesuksen, tai Paavalin opetuksen mukaan, vaan nalkuttaa kuin "piski koira" omalla reviirillään sanomatta ei mitään muuta kuin pelkkää asiattomuutta, toistaen satoja ja taas satoja kertoja samoja lauseitaan, joille ei yksinkertaisinkaan henkisesti kehitysvammainen ihminen osaisi suhtautua kuin, että nauraisi, ja toteaisi mielessään, että onkohan tuo pyhpyh "mahdollisesti" samalta hoito-osastolta yrittänyt jotakin sanoa kenties?


    • tänäänhuomennaaina

      JEESUS KRISTUS ON HERRA.

    • Exap

      Oliko Jeesuksella siis tapana mennä pyhäkköön VAIN sapattisin ?
      Matt 26:55 "Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan. JOKA PÄIVÄ MINÄ OLEN ISTUNUT PYHÄKÖSSÄ OPETTAMASSA, ettekä ole ottaneet minua kiinni."
      Mark 14:49 "JOKA PÄIVÄ minä olen ollut teidän luonanne OPETTAEN PYHÄKÖSSÄ, ettekä ole ottaneet minua kiinni. Mutta tämä tapahtuu, että kirjoitukset kävisivät toteen."
      Luuk 19:47 "JA HÄN OPETTI JOKA PÄIVÄ PYHÄKÖSSÄ. Mutta ylipapit ja kirjanoppineet sekä kansan ensimmäiset miettivät, miten saisivat hänet surmatuksi;"
      Luuk 22:53 "Minä olen JOKA PÄIVÄ ollut teidän kanssanne PYHÄKÖSSÄ, ettekä ole ojentaneet käsiänne minua vastaan. Mutta tämä on teidän hetkenne ja pimeyden valta."
      Entä alkuseurakunta ? Oliko pyhäkköön tapana mennä VAIN sapattisin ?
      Apt 2:46 "Ja he olivat alati, JOKA PÄIVÄ, yksimielisesti PYHÄKÖSSÄ ja mursivat kodeissa leipää ja nauttivat ruokansa riemulla ja sydämen yksinkertaisuudella,"
      Apt 5:42 "Eivätkä he lakanneet, vaan OPETTIVAT JOKA PÄIVÄ PYHÄKÖSSÄ ja kodeissa ja julistivat evankeliumia Kristuksesta Jeesuksesta."
      Entä Paavali ? Hän varmaan meni synagoogaan VAIN sapattisin ?
      Apt 17:17 "Niin hän keskusteli synagoogassa juutalaisten ja jumalaapelkääväisten kanssa ja torilla joka päivä niiden kanssa, joita hän siellä tapasi."
      Jos nyt sanotaan ihan aikuisen oikeasti, niin sapatin perusteleminen Jeesuksen tai Paavalin MUKA erityiseksi synagoogapäiväksi on asia jolla ei ole kertakaikkiaan MITÄÄN Raamatun tukea.
      Jeesuksella, alkuseurakunnalla ja myös Paavalilla oli TAPANA mennä pyhäkköön (synagoogaan) opettamaan ihan joka ikinen päivä.
      Luuk 4:16 "Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan."
      Totta kai. Jeesus saapui Nasaretiin ja lauantaina Hän sitten meni tapansa mukaan synagoogaan, aivan kuten Hänellä oli tapana tehdä ihan joka ikinen päivä. Se todellinen syy miksi sapatti tässä yhteydessä edes erikseen mainitaan, löytyy seuraavissa jakeissa; koska silloin tapahtui jotain erityistä:
      "17 Niin hänelle annettiin profeetta Esaiaan kirja, ja kun hän avasi kirjan, löysi hän sen paikan, jossa oli kirjoitettuna:
      18 "Herran Henki on minun päälläni, sillä hän on voidellut minut julistamaan evankeliumia köyhille; hän on lähettänyt minut saarnaamaan vangituille vapautusta ja sokeille näkönsä saamista, päästämään sorretut vapauteen,
      19 saarnaamaan Herran otollista vuotta".
      20 Ja käärittyään kirjan kokoon hän antoi sen palvelijalle ja istuutui; ja kaikkien synagoogassa olevien silmät olivat häneen kiinnitetyt.
      21 Niin hän rupesi puhumaan heille: "Tänä päivänä tämä kirjoitus on käynyt toteen teidän korvainne kuullen"."
      Joten eiköhän olisi aika lakata puolustelemasta sapattia muka Jeesuksen tai Paavalin opettamaksi erityispäiväksi. Jeesus itse sanoi että Hän ja Isä tekevät yhäti työtä, sapattisinkin. Jeesuksen tekemiset sapattina eivät eronneet muista päivistä.

      • valoonpäin

        Oli Jeesuksella tapana mennä sapattina synagoogaan.
        Luuk. 4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.

        Opettaminen ja evankeliumin vieminen on tarkoitettu vietäväksi joka päivä maailmaan. Se ei tee päivästä pyhää.

        Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt sapattina. Pyhäpäivänä ei tehdä arkiaskareita.


      • Exap
        valoonpäin kirjoitti:

        Oli Jeesuksella tapana mennä sapattina synagoogaan.
        Luuk. 4:16 Ja hän saapui Nasaretiin, jossa hänet oli kasvatettu, ja meni tapansa mukaan sapatinpäivänä synagoogaan ja nousi lukemaan.

        Opettaminen ja evankeliumin vieminen on tarkoitettu vietäväksi joka päivä maailmaan. Se ei tee päivästä pyhää.

        Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt sapattina. Pyhäpäivänä ei tehdä arkiaskareita.

        "Oli Jeesuksella tapana mennä sapattina synagoogaan."
        Oli Jeesuksella tapana mennä joka päivä synagoogaan.
        "Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt sapattina."
        Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt toiminta-aikanaan ilmeisesti lainkaan.
        Jeesus paransi sapattina, Hän ja Hänen opetuslapsensa rikkoivat fariseusten ja kirjanoppineiden mukaan sapattia, tekemällä aivan samoin ihan jokaisena päivänä. Jeesus itse sanoi olevansa myös sapatin Herra, me tiedämme että Jeesus on aivan jokaisen päivän Herra, ja jokaisen luodun olennon Herra, niidenkin jotka ovat kääntyneet Häntä vastaan palvelemaan Hänen vastustajaansa.
        UT ei yksinkertaisesti esitä yhdessäkään kohdassa sapattia mitenkään erityiseksi päiväksi kristityille. Vastaavasti, vaikka sunnuntaista onkin edes hieman paremmat perustelut UT:ssä kuin sapatista, ei UT kuitenkaan esitä sunnuntaitakaan miksikään nimenomaiseksi Jumalanpalveluspäiväksi.
        Kaikkein vahvimmat argumentoinnit koko sapattiasiaan tulevat Paavalilta, joka mm. toteaa ettei ihmistä pidä tuomita sapatin vuoksi. Kyllä sapattinakin siis saa palvella Jumalaa tai pitää Jumalanpalveluksen - ei se ole ongelma.
        Tuossa jo aiemmin esille tuomassani Apt 2:46:ssa tulee esiin myös leivän murtaminen joka päivä; samoin tuo Paavalin lähdön yhteyteen osuvan viikon ensimmäisen päivän kokouksen yhteydessä pidettiin ehtoollinen. Jos siis haluamme seurata apostolista esimerkkiä, ehtoollinen pitäisi viettää aina kun ihmiset kokoontuvat Jeesuksen nimessä, eikä vain kerran neljänneksessä kuten nykyään tuppaa a-kirkoissa olemaan.
        Jos adventistinen mytologia ei palvelisi tuota tekovanhurskautta jalkojenpesuhegemonioineen, se varmaan voitaisiinkin järjestää viikottain kuten useissa muissa pienissä seurakunnissa joissa ollaan tässäkin asiassa paljon lähempänä alkuseurakunnan esimerkkiä.


      • valoonpäin
        Exap kirjoitti:

        "Oli Jeesuksella tapana mennä sapattina synagoogaan."
        Oli Jeesuksella tapana mennä joka päivä synagoogaan.
        "Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt sapattina."
        Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt toiminta-aikanaan ilmeisesti lainkaan.
        Jeesus paransi sapattina, Hän ja Hänen opetuslapsensa rikkoivat fariseusten ja kirjanoppineiden mukaan sapattia, tekemällä aivan samoin ihan jokaisena päivänä. Jeesus itse sanoi olevansa myös sapatin Herra, me tiedämme että Jeesus on aivan jokaisen päivän Herra, ja jokaisen luodun olennon Herra, niidenkin jotka ovat kääntyneet Häntä vastaan palvelemaan Hänen vastustajaansa.
        UT ei yksinkertaisesti esitä yhdessäkään kohdassa sapattia mitenkään erityiseksi päiväksi kristityille. Vastaavasti, vaikka sunnuntaista onkin edes hieman paremmat perustelut UT:ssä kuin sapatista, ei UT kuitenkaan esitä sunnuntaitakaan miksikään nimenomaiseksi Jumalanpalveluspäiväksi.
        Kaikkein vahvimmat argumentoinnit koko sapattiasiaan tulevat Paavalilta, joka mm. toteaa ettei ihmistä pidä tuomita sapatin vuoksi. Kyllä sapattinakin siis saa palvella Jumalaa tai pitää Jumalanpalveluksen - ei se ole ongelma.
        Tuossa jo aiemmin esille tuomassani Apt 2:46:ssa tulee esiin myös leivän murtaminen joka päivä; samoin tuo Paavalin lähdön yhteyteen osuvan viikon ensimmäisen päivän kokouksen yhteydessä pidettiin ehtoollinen. Jos siis haluamme seurata apostolista esimerkkiä, ehtoollinen pitäisi viettää aina kun ihmiset kokoontuvat Jeesuksen nimessä, eikä vain kerran neljänneksessä kuten nykyään tuppaa a-kirkoissa olemaan.
        Jos adventistinen mytologia ei palvelisi tuota tekovanhurskautta jalkojenpesuhegemonioineen, se varmaan voitaisiinkin järjestää viikottain kuten useissa muissa pienissä seurakunnissa joissa ollaan tässäkin asiassa paljon lähempänä alkuseurakunnan esimerkkiä.

        Kun Jeesus alkoi opettamaan n.30-v., ei hän enää tehnyt puusepäntöitä.
        Onko sairaan parantaminen hyvän tekemistä tai opettaminen hyvän tekemistä?
        Jeesus kertoi, että sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Sapatti on kristityille Jeesuksen seuraajalle pyhä päivä, koska sen on pyhittänyt ja siunannut Herra Jeesus, Luoja.

        Ei Jeesus joka päivä ollut synägoogassa. Ensimmäisen kerran Jeesus kävi synägoogassa 12-vuotiaana.

        Jeesus oli isänsä Joosefin tavoin rakennusmies tai puuseppä ja Jeesus aloitti julkisen toimintansa/opettamisen n. 30-vuotiaana.
        Opettamisaikoinaan Jeesus oli mm kalastamassa ja opetti muuallakin kun synägoogassa.

        Jeesus tuomitsee, ei ihmisen tarvitse tuomita ainakaan ulkopuolella olevia. Uskovan tulee viedä heille evankeliumia ja oikaista vääriä opetuksia, kuten sinun.
        Sinun opetukset eivät pure uskoviin, jotka raamattuun ja Jeesukseen laittavat toivonsa.

        Ehtoollisen vietolle ei ole asetettu päivää, eikä kertoja. Ihmiset yrittävät laittaa kaikenlaisia ehtoja toiminnoille.

        Sunnuntai ei ole raamatunmukainen lepopäivä/pyhä. Siitä ei mainita mitään Jumalan 10-käskyssä. Se ei ole sapatti. Viikojärjestelmä on Jeesuksen aikaan saannos ja seitsemäs päivä on Herra sinun Jumalasi sapatti. Herra Jeesus on sen antanut ihmistä varten.

        Viikon ensimmäinen päivä on Jeesuksen ylösnousemuspäivä ja korostaa tulisi Jeesusta eikä päivää. Viikon ensimmäinen päivä ei ole pyhä. Ylösnousemus on voitto kuolemasta ja joka päivä tämän tulisi uskovan ihmisen muistaa ja viedä evankeliumia ihmisille pelastukseksi tai tiedoksi. Kaikki eivät ota pelastusta vastaan.


      • Exap
        valoonpäin kirjoitti:

        Kun Jeesus alkoi opettamaan n.30-v., ei hän enää tehnyt puusepäntöitä.
        Onko sairaan parantaminen hyvän tekemistä tai opettaminen hyvän tekemistä?
        Jeesus kertoi, että sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Sapatti on kristityille Jeesuksen seuraajalle pyhä päivä, koska sen on pyhittänyt ja siunannut Herra Jeesus, Luoja.

        Ei Jeesus joka päivä ollut synägoogassa. Ensimmäisen kerran Jeesus kävi synägoogassa 12-vuotiaana.

        Jeesus oli isänsä Joosefin tavoin rakennusmies tai puuseppä ja Jeesus aloitti julkisen toimintansa/opettamisen n. 30-vuotiaana.
        Opettamisaikoinaan Jeesus oli mm kalastamassa ja opetti muuallakin kun synägoogassa.

        Jeesus tuomitsee, ei ihmisen tarvitse tuomita ainakaan ulkopuolella olevia. Uskovan tulee viedä heille evankeliumia ja oikaista vääriä opetuksia, kuten sinun.
        Sinun opetukset eivät pure uskoviin, jotka raamattuun ja Jeesukseen laittavat toivonsa.

        Ehtoollisen vietolle ei ole asetettu päivää, eikä kertoja. Ihmiset yrittävät laittaa kaikenlaisia ehtoja toiminnoille.

        Sunnuntai ei ole raamatunmukainen lepopäivä/pyhä. Siitä ei mainita mitään Jumalan 10-käskyssä. Se ei ole sapatti. Viikojärjestelmä on Jeesuksen aikaan saannos ja seitsemäs päivä on Herra sinun Jumalasi sapatti. Herra Jeesus on sen antanut ihmistä varten.

        Viikon ensimmäinen päivä on Jeesuksen ylösnousemuspäivä ja korostaa tulisi Jeesusta eikä päivää. Viikon ensimmäinen päivä ei ole pyhä. Ylösnousemus on voitto kuolemasta ja joka päivä tämän tulisi uskovan ihmisen muistaa ja viedä evankeliumia ihmisille pelastukseksi tai tiedoksi. Kaikki eivät ota pelastusta vastaan.

        Kuten Paavali sanoi, ihmisiä ei pidä tuomita syömisestä tai juomisesta eikä sapatin viettämisestä. Saat aivan hyvin viettää sapattia, älä ole noin huolissasi asiasta.


      • omalehmä
        valoonpäin kirjoitti:

        Kun Jeesus alkoi opettamaan n.30-v., ei hän enää tehnyt puusepäntöitä.
        Onko sairaan parantaminen hyvän tekemistä tai opettaminen hyvän tekemistä?
        Jeesus kertoi, että sapattina on lupa tehdä hyvää.

        Sapatti on kristityille Jeesuksen seuraajalle pyhä päivä, koska sen on pyhittänyt ja siunannut Herra Jeesus, Luoja.

        Ei Jeesus joka päivä ollut synägoogassa. Ensimmäisen kerran Jeesus kävi synägoogassa 12-vuotiaana.

        Jeesus oli isänsä Joosefin tavoin rakennusmies tai puuseppä ja Jeesus aloitti julkisen toimintansa/opettamisen n. 30-vuotiaana.
        Opettamisaikoinaan Jeesus oli mm kalastamassa ja opetti muuallakin kun synägoogassa.

        Jeesus tuomitsee, ei ihmisen tarvitse tuomita ainakaan ulkopuolella olevia. Uskovan tulee viedä heille evankeliumia ja oikaista vääriä opetuksia, kuten sinun.
        Sinun opetukset eivät pure uskoviin, jotka raamattuun ja Jeesukseen laittavat toivonsa.

        Ehtoollisen vietolle ei ole asetettu päivää, eikä kertoja. Ihmiset yrittävät laittaa kaikenlaisia ehtoja toiminnoille.

        Sunnuntai ei ole raamatunmukainen lepopäivä/pyhä. Siitä ei mainita mitään Jumalan 10-käskyssä. Se ei ole sapatti. Viikojärjestelmä on Jeesuksen aikaan saannos ja seitsemäs päivä on Herra sinun Jumalasi sapatti. Herra Jeesus on sen antanut ihmistä varten.

        Viikon ensimmäinen päivä on Jeesuksen ylösnousemuspäivä ja korostaa tulisi Jeesusta eikä päivää. Viikon ensimmäinen päivä ei ole pyhä. Ylösnousemus on voitto kuolemasta ja joka päivä tämän tulisi uskovan ihmisen muistaa ja viedä evankeliumia ihmisille pelastukseksi tai tiedoksi. Kaikki eivät ota pelastusta vastaan.

        >>Ei Jeesus joka päivä ollut synägoogassa. Ensimmäisen kerran Jeesus kävi synägoogassa 12-vuotiaana.>>
        Älä sotke synagogaa ja temppeliä. Evankeliumissa puhutaan muistaakseni temppelissä käynnistä eikä synagogasta.


      • Exap kirjoitti:

        "Oli Jeesuksella tapana mennä sapattina synagoogaan."
        Oli Jeesuksella tapana mennä joka päivä synagoogaan.
        "Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt sapattina."
        Puusepäntöitä ei Jeesus tehnyt toiminta-aikanaan ilmeisesti lainkaan.
        Jeesus paransi sapattina, Hän ja Hänen opetuslapsensa rikkoivat fariseusten ja kirjanoppineiden mukaan sapattia, tekemällä aivan samoin ihan jokaisena päivänä. Jeesus itse sanoi olevansa myös sapatin Herra, me tiedämme että Jeesus on aivan jokaisen päivän Herra, ja jokaisen luodun olennon Herra, niidenkin jotka ovat kääntyneet Häntä vastaan palvelemaan Hänen vastustajaansa.
        UT ei yksinkertaisesti esitä yhdessäkään kohdassa sapattia mitenkään erityiseksi päiväksi kristityille. Vastaavasti, vaikka sunnuntaista onkin edes hieman paremmat perustelut UT:ssä kuin sapatista, ei UT kuitenkaan esitä sunnuntaitakaan miksikään nimenomaiseksi Jumalanpalveluspäiväksi.
        Kaikkein vahvimmat argumentoinnit koko sapattiasiaan tulevat Paavalilta, joka mm. toteaa ettei ihmistä pidä tuomita sapatin vuoksi. Kyllä sapattinakin siis saa palvella Jumalaa tai pitää Jumalanpalveluksen - ei se ole ongelma.
        Tuossa jo aiemmin esille tuomassani Apt 2:46:ssa tulee esiin myös leivän murtaminen joka päivä; samoin tuo Paavalin lähdön yhteyteen osuvan viikon ensimmäisen päivän kokouksen yhteydessä pidettiin ehtoollinen. Jos siis haluamme seurata apostolista esimerkkiä, ehtoollinen pitäisi viettää aina kun ihmiset kokoontuvat Jeesuksen nimessä, eikä vain kerran neljänneksessä kuten nykyään tuppaa a-kirkoissa olemaan.
        Jos adventistinen mytologia ei palvelisi tuota tekovanhurskautta jalkojenpesuhegemonioineen, se varmaan voitaisiinkin järjestää viikottain kuten useissa muissa pienissä seurakunnissa joissa ollaan tässäkin asiassa paljon lähempänä alkuseurakunnan esimerkkiä.

        Exap esittää mielenkiintoisen argumentin siitä, että Jeesus olisi käynyt joka päivä synagoogassa. Todisteeksi löytyy tekstejä, joissa hän ja myöhemmin opetuslapset ovat joka päivä pyhäkössä. Tässä on kuitenkin suuri ero. Pyhäkkö oli päivittäiseen opetukseen sopiva paikka, synagooga ei sitä välttämättä ollut. Mainitun Paavali esimerkin kohdallakin on todennäköisintä, että synagooga opetus liittyi sapattiin ja torilla tapahtunut opetus oli päivittäistä.

        Näin ei ollut siksi, etteikö synagoogassa olisi voinut olla toimintaa muinakin päivinä. Synagoogissa toimi lain opetus lapsille (pojille). Synagogassa juhlittiin kansallisia tai alueellisia tai paikallisten juutalaisten johtajien ilo- ja surujuhlia. Synagogissa toimi paikallinen juutalainen oikeus. Jeesuskin viittaa siihen, että opetuslapsia raahattaisiin synagoogiin tuomittavaksi. Mutta synagoogissa ei toiminut Jeesuksen tai apostolien opetus - paitsi siinä tapauksessa, että synagoogan esimies (tai synagoogasta vastuuta kantavat kaupungin isät) sitä kannattivat.

        Hyvä esimerkki edelläolevasta on Paavalin toiminta Pisidian Antiokiassa. Siellä synagoogan esimies pyytää häntä puhumaan ja toisenakin sapattina hän puhuu. Sitten tulee stoppi. Juutalaisten johtoporukka hermostuu siitä, että pakanat innostuvat liikaa. Muutamat jumalaa pelkääväiset juutalaisetkin menevät Paavalin mukaan kuulemaan hänen opetustaan vaikka joka päivä ja pakanat hurraavat, kun hekin saavat lähteä tätä uutta opetusta kuulemaan. Taitaa olla Apt 13.

        En nyt muista yhtään tekstiä, jossa viitattaisiin selkeästi siihen, että Jeesus tai kukaan apostoleista olisi kertaakaan opettanut synagoogassa muuna kuin sapattina.

        Kai


      • Exap
        Kai_A kirjoitti:

        Exap esittää mielenkiintoisen argumentin siitä, että Jeesus olisi käynyt joka päivä synagoogassa. Todisteeksi löytyy tekstejä, joissa hän ja myöhemmin opetuslapset ovat joka päivä pyhäkössä. Tässä on kuitenkin suuri ero. Pyhäkkö oli päivittäiseen opetukseen sopiva paikka, synagooga ei sitä välttämättä ollut. Mainitun Paavali esimerkin kohdallakin on todennäköisintä, että synagooga opetus liittyi sapattiin ja torilla tapahtunut opetus oli päivittäistä.

        Näin ei ollut siksi, etteikö synagoogassa olisi voinut olla toimintaa muinakin päivinä. Synagoogissa toimi lain opetus lapsille (pojille). Synagogassa juhlittiin kansallisia tai alueellisia tai paikallisten juutalaisten johtajien ilo- ja surujuhlia. Synagogissa toimi paikallinen juutalainen oikeus. Jeesuskin viittaa siihen, että opetuslapsia raahattaisiin synagoogiin tuomittavaksi. Mutta synagoogissa ei toiminut Jeesuksen tai apostolien opetus - paitsi siinä tapauksessa, että synagoogan esimies (tai synagoogasta vastuuta kantavat kaupungin isät) sitä kannattivat.

        Hyvä esimerkki edelläolevasta on Paavalin toiminta Pisidian Antiokiassa. Siellä synagoogan esimies pyytää häntä puhumaan ja toisenakin sapattina hän puhuu. Sitten tulee stoppi. Juutalaisten johtoporukka hermostuu siitä, että pakanat innostuvat liikaa. Muutamat jumalaa pelkääväiset juutalaisetkin menevät Paavalin mukaan kuulemaan hänen opetustaan vaikka joka päivä ja pakanat hurraavat, kun hekin saavat lähteä tätä uutta opetusta kuulemaan. Taitaa olla Apt 13.

        En nyt muista yhtään tekstiä, jossa viitattaisiin selkeästi siihen, että Jeesus tai kukaan apostoleista olisi kertaakaan opettanut synagoogassa muuna kuin sapattina.

        Kai

        "En nyt muista yhtään tekstiä, jossa viitattaisiin selkeästi siihen, että Jeesus tai kukaan apostoleista olisi kertaakaan opettanut synagoogassa muuna kuin sapattina."
        Jeesus sanoi selkeästi opettaneensa synagoogissa ja pyhäköissä. Se nyt on vaan niin, että Jeesus teki samaa joka puolella, joka päivä. Se, missä hän sitä teki riippui vain siitä missä oli ihmisiä koolla.
        Jos tänä päivänä haluaisin opettaa jossakin, menisin toki adventtikirkkoon vain sapattisin, koska muina päivinä siellä ei adventisteja yleensä ole - poikkeuksena jotkut harvat seurakunnat joissa on toimintaa muutoin kuin sapattisin. Mutta Jesus valitsi paikaksi siis aina sen missä väkeä oli - ei ole järkevää mennä saarnaamaan tyhjille seinille.
        No, saat mennä Jeesuksen tapaan toki sapattisin synagoogaan käymään, jos juutalaiset sinulle sen sallivat. Me muut voimme sitten mennä vaikka joka päivä pyhäkköön, kuten Jeesuksella, Paavalilla ja apostoleilla oli tapana.
        Ymmärrykseni mukaan adventisti menevät sapattisin omaan pyhäkköönsä, eikä synagoogaan, mikä heidän mukaansa Jeesuksella oli tapana. Näin ollen adventistit eivät seuraa Jeesuksen esimerkkiä.
        Ei voi kuin ihmetellä miten tekstejä käytetään näin väärin perustelemaan jotakin sellaista joka ei tosiaankaan uuteen liittoon kuulu.


    • Historiaan

      Paavali piti sunnuntaita vain tavallisena työpäivänä, jolloin sopi tarkastella tilikirjoja ja "jokainen kotonaan" voi panna talteen keräystä varten puutteessa oleville uskonystäville 1.Kor. 16:1,2

      • wanhalevy

        Rahalle perso kun oli.


    • halooooooo

      Matt 26:55 "Sillä hetkellä Jeesus sanoi joukolle: "Niinkuin ryöväriä vastaan te olette lähteneet minua miekoilla ja seipäillä vangitsemaan. JOKA PÄIVÄ MINÄ OLEN ISTUNUT PYHÄKÖSSÄ OPETTAMASSA, ettekä ole ottaneet minua kiinni."
      "Älä sotke synagogaa ja temppeliä. Evankeliumissa puhutaan muistaakseni temppelissä käynnistä eikä synagogasta."
      Synagoga ja pyhäkkö sama paikka UT:n mukaan. Mistä sait tuon temppelin? Ei teksteissä mitään mainintaa temppelistä?

      • templar

        Vuoden 1992 käännös kyllä puhuu temppelistä:

        "Minä olen joka päivä istunut temppelissä opettamassa, ettekä te ole ottaneet minua kiinni. " Matt 26:55


      • omalehmä

        >>Synagoga ja pyhäkkö sama paikka UT:n mukaan. Mistä sait tuon temppelin? Ei teksteissä mitään mainintaa temppelistä?>>
        Sekin vielä, että (muistini mukaan) 12 vuotias Jeesus oli pitemmän aikaa kadoksissa Marian ja Joosefin palatessa juhlilta, osoittaa, että oltiin pitemmällä reissulla (Jerusalemissa). Synagogiahan oli jokaiszessa kaupunkipahasessa, joten jos sellaisesta olisi oltu palaamassa, ei Jeesus olisi ehtinyt päiväkausiksi vanhemmiltaa hävitä.


      • Kyllä.jämti.on.näin
        templar kirjoitti:

        Vuoden 1992 käännös kyllä puhuu temppelistä:

        "Minä olen joka päivä istunut temppelissä opettamassa, ettekä te ole ottaneet minua kiinni. " Matt 26:55

        Juutalaisten synagogaa voidaan kutsua monilla eri nimillä. Aivan kuten kirkkojamme voidaan nimittää temppeleiksi ja pyhäköiksi.
        "Synagogiahan oli jokaisessa kaupunkipahasessa, joten jos sellaisesta olisi oltu palaamassa, ei Jeesus olisi ehtinyt päiväkausiksi vanhemmiltaan hävitä."
        Vuotuiset juhlat olivat Palestiinassa sen verran merkittäviä tapahtumia ja niissä niin paljon kansaa, että kyllä sinne yksi 12 vuotias poika hyvin hukkuu. Sitä paitsi Jeesuksen vanhempien seurue oli myös suuri ja seurue oli jo kerennyt lähtemään kotimatkalle ja Jeesuksen vanhemmat olettivat, että Jeesus oli mukana seurueessa. Eipä ollut ja vanhemmat joutuivat palaamaan takaisin etsimään Jeesusta. Ärtymys oli luonnollisesti suuri, kun poika oli niskuroinut, eikä pysynyt joukon mukana.


      • omalehmä
        Kyllä.jämti.on.näin kirjoitti:

        Juutalaisten synagogaa voidaan kutsua monilla eri nimillä. Aivan kuten kirkkojamme voidaan nimittää temppeleiksi ja pyhäköiksi.
        "Synagogiahan oli jokaisessa kaupunkipahasessa, joten jos sellaisesta olisi oltu palaamassa, ei Jeesus olisi ehtinyt päiväkausiksi vanhemmiltaan hävitä."
        Vuotuiset juhlat olivat Palestiinassa sen verran merkittäviä tapahtumia ja niissä niin paljon kansaa, että kyllä sinne yksi 12 vuotias poika hyvin hukkuu. Sitä paitsi Jeesuksen vanhempien seurue oli myös suuri ja seurue oli jo kerennyt lähtemään kotimatkalle ja Jeesuksen vanhemmat olettivat, että Jeesus oli mukana seurueessa. Eipä ollut ja vanhemmat joutuivat palaamaan takaisin etsimään Jeesusta. Ärtymys oli luonnollisesti suuri, kun poika oli niskuroinut, eikä pysynyt joukon mukana.

        Luukkaan toisen luvun mukaan Jeesuksen perhe oli Jerusalemissa pääsiäisjuhlilla. Jerusalemissa oli temppeli, joten melko suurella varmuudella voi olettaa pääsiäisjuhlien keskittyneen sinne ( jos nyt sitten Jerusalemissa temppelin aikaan synagogaa olikaan ???).
        Tämä vatvominenhan alkoi siitä, että "valoonpäin" kirjoitti: >>Ei Jeesus joka päivä ollut synägoogassa. Ensimmäisen kerran Jeesus kävi synägoogassa 12-vuotiaana.>> ja sitä minä rupesin oikomaan. - Ellei nyt sitten "valoonpäillä" loe jotain muuta Luukkaalta yli menevää tietoa.


      • KaiAa
        Kyllä.jämti.on.näin kirjoitti:

        Juutalaisten synagogaa voidaan kutsua monilla eri nimillä. Aivan kuten kirkkojamme voidaan nimittää temppeleiksi ja pyhäköiksi.
        "Synagogiahan oli jokaisessa kaupunkipahasessa, joten jos sellaisesta olisi oltu palaamassa, ei Jeesus olisi ehtinyt päiväkausiksi vanhemmiltaan hävitä."
        Vuotuiset juhlat olivat Palestiinassa sen verran merkittäviä tapahtumia ja niissä niin paljon kansaa, että kyllä sinne yksi 12 vuotias poika hyvin hukkuu. Sitä paitsi Jeesuksen vanhempien seurue oli myös suuri ja seurue oli jo kerennyt lähtemään kotimatkalle ja Jeesuksen vanhemmat olettivat, että Jeesus oli mukana seurueessa. Eipä ollut ja vanhemmat joutuivat palaamaan takaisin etsimään Jeesusta. Ärtymys oli luonnollisesti suuri, kun poika oli niskuroinut, eikä pysynyt joukon mukana.

        Siinä, että synagogia voitaisiin kutsua temppeliksi tai pyhäköksi on kyllä harha. Nykyään juutalaiset saattavat kutsua synagogaa kyllä monilla nimillä: beit k'nesset, kokoontumispaikka, shul [chasidim juutalaisten käyttämä jiddishläinen sana, saksan sanasta koulu], pikku temppeli [= temppelin korvike, kun varsinainen temppeli oli tuhottu, termiä käyttävät erityisesti uudistusmieliset juutalaiset], synagoga [ortodoksijuutalaisten suosima sana, kokoontumispaikka, kreikkalainen käännös sanoista beit k'nesset]. Vanhoja rabbien käyttämiä termejä oli esim. bet 'amma, kansan talo, keneset [kokoontumispaikka] tai kanisha [arameankielinen muoto kokoontumispaikasta], tai mo'ade el, Jumalan kokouspaikka. Joitakin näistä termeistä otettiin VTn teksteistä, joilla ei todennäköisesti ollut mitään tekemistä synagogan kanssa.

        Jerusaleissa synagogia oli kaupungin tuhon aikaan (70 jKr) 394 (tai toisen perimätiedon mukaan 480. Monella kansan alaryhmällä oli oma synagogansa.

        Minua ainakin on vaikea saada uskomaan sitä, että kukaan Juutalainen temppelin vielä ollessa voimissaan tai edes heti temppelin hävityksen jälkeen olisi kutsunut synagogaa temppeliksi tai pyhäköksi. Temppeli oli pelastuksen kanava, sitä juutalaiset pitivät pyhänä ja siellä käyntiä elämän ehtona. Synagogissa kyllä opetettiin, mutta niitä käytettiin myös maallisiin tarkoituksiin, eikä synagogasta poissaoloa pidetty ollenkaan yhtä pahana. Kaiken lisäksi niiden tarjoamat tilat olivat pieniä suuria massakokouksia ajatellen.

        Kai


      • omalehmä
        KaiAa kirjoitti:

        Siinä, että synagogia voitaisiin kutsua temppeliksi tai pyhäköksi on kyllä harha. Nykyään juutalaiset saattavat kutsua synagogaa kyllä monilla nimillä: beit k'nesset, kokoontumispaikka, shul [chasidim juutalaisten käyttämä jiddishläinen sana, saksan sanasta koulu], pikku temppeli [= temppelin korvike, kun varsinainen temppeli oli tuhottu, termiä käyttävät erityisesti uudistusmieliset juutalaiset], synagoga [ortodoksijuutalaisten suosima sana, kokoontumispaikka, kreikkalainen käännös sanoista beit k'nesset]. Vanhoja rabbien käyttämiä termejä oli esim. bet 'amma, kansan talo, keneset [kokoontumispaikka] tai kanisha [arameankielinen muoto kokoontumispaikasta], tai mo'ade el, Jumalan kokouspaikka. Joitakin näistä termeistä otettiin VTn teksteistä, joilla ei todennäköisesti ollut mitään tekemistä synagogan kanssa.

        Jerusaleissa synagogia oli kaupungin tuhon aikaan (70 jKr) 394 (tai toisen perimätiedon mukaan 480. Monella kansan alaryhmällä oli oma synagogansa.

        Minua ainakin on vaikea saada uskomaan sitä, että kukaan Juutalainen temppelin vielä ollessa voimissaan tai edes heti temppelin hävityksen jälkeen olisi kutsunut synagogaa temppeliksi tai pyhäköksi. Temppeli oli pelastuksen kanava, sitä juutalaiset pitivät pyhänä ja siellä käyntiä elämän ehtona. Synagogissa kyllä opetettiin, mutta niitä käytettiin myös maallisiin tarkoituksiin, eikä synagogasta poissaoloa pidetty ollenkaan yhtä pahana. Kaiken lisäksi niiden tarjoamat tilat olivat pieniä suuria massakokouksia ajatellen.

        Kai

        No, siinä sekin selvisi! Kiitos "KaiAa"


    • synagogisti

      "Synagogalaitos sai todennäköisesti alkunsa Babylonian maanpakolaisuuden aikana, kun juutalaiset joutuivat eroon Jerusalemissa sijaitsevasta temppelistään. [1] Synagogan pohjapiirros noudattaa ilmestysmajan pohjapiirrosta, joka oli ensimmäisen temppelin edeltäjä. "

      https://fi.wikipedia.org/wiki/Synagoga

    • ilmestyskirja

      Galatalaiskirjeet selventää . Ristiinnaulittu on noussut kuolleista. Jeesus sapatin herra ja sapatti ihmistä varten . Sunnuntaina muistetaan JEESUKSEN TAIVAASEEN ASTUMISTA ootteko ees kristittyjä yhtään. Joka kieltää Pojan....antikristus.

    • ahneus

      Jeesus ajoi rahanvaihtajat myyntipöydät ulos temppelistä olivat tehneet siitä RAHANVAIHTAJIEN LUOLAN .Se tuhottiin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mieleni harhailee sinussa

      Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei
      Tunteet
      21
      5614
    2. Taposta murhaksi

      Mitä tästä tapauksesta tiedetään?
      Kajaani
      53
      1705
    3. Grilli lopettaa?

      Pitääkö huhu paikkaansa että grilli lopettaa lähiaikoina?
      Suomussalmi
      21
      1183
    4. Pitääkö luovuttaa?

      Sano nyt edes jotain 👾
      Ikävä
      69
      1027
    5. Mitä teet nainen

      Jos saat tietää että mies on elänyt yksinäistä ja rauhallista elämää sinua kaivaten, ei ole ollut muiden naisten kanssa,
      Ikävä
      53
      997
    6. Joko Martinalla uusi aviomies hakusessa

      Onko jo Raya sovellukseen laitettu uusi vetoomus vetämään... ja mistähän maasta mahtaa olla seuraava sulhasehdokas. Suom
      Kotimaiset julkkisjuorut
      162
      968
    7. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      48
      918
    8. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      57
      910
    9. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      129
      906
    10. Missä olitte kun oli teidän tähän saakka kaunein yhteinen hetki?

      Me olimme rannalla erään kiven päällä❤️
      Ikävä
      58
      858
    Aihe