Toisessa keskustelussa oli informaatiota "haamuliikenneruuhkista". Oli sen verran mielenkiintoista että tämä ansaitsee oman keskustelunsa.
What Causes Traffic Jams? - A Week in Science
https://www.youtube.com/watch?v=8ivycTcNvJQ
Tuollaiseen "haamutökkimiseen" riittää siis yksi varomaton/hätäinen autoilija joka saa aikaan sen että aalto lähtee rullaamaan ruuhkassa taaksepäin. Ruuhkassa kaikkien tulisikin ajaa mahdollisimman tasaista ja samaa nopeutta.
Haamuliikenneruuhka - mikä sen aiheuttaa, sinäkö?
56
245
Vastaukset
- tutkittujuttu
Japanilaisten tutkijoiden kuvamateriaalia
https://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M
Myytinmurtajat testasivat samaa
http://www.discovery.com/tv-shows/mythbusters/videos/shockwave-jam/Suomessa sanotaan olevan ruuhkan, kun muuta auto seisoo liikennevaloissa. Toista on suurkaupungeissa missä 10km ajo kestää pari tuntia.
- Vähän--eri--asia
autoilija kirjoitti:
Suomessa sanotaan olevan ruuhkan, kun muuta auto seisoo liikennevaloissa. Toista on suurkaupungeissa missä 10km ajo kestää pari tuntia.
Ruuhka on sitten eri asia kuin tuollainen "haamuaalto" joka tulee yllättäen motarilla vastaan. Tippuu ajonopeus lähes kokonaan ja sitten yhtääkkiä alkaa liikenne taas rullaamaan ja jono vetämään.
- Omia...kokemuksia
Olen kokenut moisen illmiön monta kertaa.
Yksi kerta tulee mieleen jossa aamuruuhkassa radiossa kuulutettiin kolarista. Puoli tuntia myöhemmin kun saavuimme motarilla määränpäätämme kohti, tuli outo hidastuminen keskellä moottoritietä usea kilometri ennen kyseistä kolaripaikkaa. Kyseessä oli siis tuollainen "haamuaalto" joka valui ruuhkassa taaksepäin. - Hauka.liikenteessä
Mä pysähtelen usein hitaasti etenevissä ruuhkissa ja viivyttelen liikkeele lähtöä valoissa. Ruuhkaikaan päästä joka ikisen jalankulkijan ja eläimen suojoatien yli, koska olen niin kohtelias.
Joskus vielä ajan katsastamattoman räppänän kehä 1 poikittain ja puhkon kaikki renkaat ja juoksen karkuun. Hihihiii - Teorian_mukaan
Ei se ole mikään haamu.
Noin liikenneruuhka syntyy. Kun tiellä on tarpeeksi paljon autoja, ihan mitätön nopeusero alkaa kertautumaan ja suma on valmis. Sen purkautuminen vie myös oman aikansa, jota ei millään voi lyhentää.
Näin liikenne toimii joka puolella maailmaa. Koska kuljettaja on ihminen.- LääkekinLöytyisiMutta
Lääke on pitkät turvavälit ja tasainen nopeus. Tämäkin on tiedossa, mutta koska usea kuljettaja on omaa etuaan ajatteleva asennevammainen, niin ei kyetä moiseen ajotyyliin.
- Tila_vain_loppuu
LääkekinLöytyisiMutta kirjoitti:
Lääke on pitkät turvavälit ja tasainen nopeus. Tämäkin on tiedossa, mutta koska usea kuljettaja on omaa etuaan ajatteleva asennevammainen, niin ei kyetä moiseen ajotyyliin.
Periaatteessa kyllä. Silloin kun tielle vielä mahtuu lisää autoja, on mahdollista pitää niitä turvavälejä ja tasaista nopeutta. Sitten kun tielle ei enää mahdu lisää autoja näillä ehdoilla, välit alkavat lyhentyä. Kuljettajan mahdollisuus pitää tasaista nopeutta ja turvaväliä loppuvat ja ruuhkautuminen alkaa. Lopun näet siitä tuulilaista. Asennevammoilla ym. ei ole _mitään_ tekemistä tämän yleismaailmallisen ilmiön toiminnan kanssa.
- Näkee.päivittäin
Tila_vain_loppuu kirjoitti:
Periaatteessa kyllä. Silloin kun tielle vielä mahtuu lisää autoja, on mahdollista pitää niitä turvavälejä ja tasaista nopeutta. Sitten kun tielle ei enää mahdu lisää autoja näillä ehdoilla, välit alkavat lyhentyä. Kuljettajan mahdollisuus pitää tasaista nopeutta ja turvaväliä loppuvat ja ruuhkautuminen alkaa. Lopun näet siitä tuulilaista. Asennevammoilla ym. ei ole _mitään_ tekemistä tämän yleismaailmallisen ilmiön toiminnan kanssa.
Kumma että sitten joka päivä näkee näitä joilla on kova kiire kotisovalle makaamaan etteivät kykene ajamaan muiden kanssa tasaista (suurinta sallitua) vauhtia, vaan on pakko yrittää ajaa muita lujempaa. Homma sujuisi kuitenkin paljon jouhevammin kun kaikki ajavat samaa tasaista vauhtia.
- NIinpä_nii
Näkee.päivittäin kirjoitti:
Kumma että sitten joka päivä näkee näitä joilla on kova kiire kotisovalle makaamaan etteivät kykene ajamaan muiden kanssa tasaista (suurinta sallitua) vauhtia, vaan on pakko yrittää ajaa muita lujempaa. Homma sujuisi kuitenkin paljon jouhevammin kun kaikki ajavat samaa tasaista vauhtia.
Tyhmyyttä ei voi kieltää lailla.
Joka lajista löytyy omat k...päänsä. Siihen täytyy vain tottua. Näkee.päivittäin kirjoitti:
Kumma että sitten joka päivä näkee näitä joilla on kova kiire kotisovalle makaamaan etteivät kykene ajamaan muiden kanssa tasaista (suurinta sallitua) vauhtia, vaan on pakko yrittää ajaa muita lujempaa. Homma sujuisi kuitenkin paljon jouhevammin kun kaikki ajavat samaa tasaista vauhtia.
Kyse taisi edelleenkin olla ruuhkautuneesta (tai ruuhkautuvasta) tilanteesta. Yritä nyt siinä sitten ajaa suurinta sallittua, kun jono etenee 20-100 km/h alle rajoituksen edellä...
- eri-asia
TheRat kirjoitti:
Kyse taisi edelleenkin olla ruuhkautuneesta (tai ruuhkautuvasta) tilanteesta. Yritä nyt siinä sitten ajaa suurinta sallittua, kun jono etenee 20-100 km/h alle rajoituksen edellä...
Mutta kun se jono alkaa hetken päästä taas vetämään ja pääsee ajamaan rajoitusten mukaista vauhtia. Ei siis ollut ruuhka vaan "shockwave traffic jam".
eri-asia kirjoitti:
Mutta kun se jono alkaa hetken päästä taas vetämään ja pääsee ajamaan rajoitusten mukaista vauhtia. Ei siis ollut ruuhka vaan "shockwave traffic jam".
> Silloin kun tielle vielä mahtuu lisää autoja, on mahdollista pitää niitä turvavälejä ja tasaista nopeutta. Sitten kun tielle ei enää mahdu lisää autoja näillä ehdoilla, [...]
Eiköhän kyse ole ruuhkasta, jos tien välityskyky on ylitetty. Ei siis mikään haamuruuhka.
Haamuruuhkat taas aiheutuvat ylimääräisestä jarruttelusta. Jarruttelut voivat olla aiheellisia, toisista kuskeista/muista esteistä johtuvia, tai aiheettomia. Useimmiten kyseessä on aiheeton jarrutus, esimerkiksi kolarin ohi ajaminen aiheuttaa näitä usein. Samoin auringonnousu aamuisin ja lasku iltaisin (no jaa, jos tuulilasi on siinä kunnossa että vastavaloon ei näe, hidastaminen ei ehkä ole aiheetonta — auton käyttö on).- ei-voi-kieltää-ei
NIinpä_nii kirjoitti:
Tyhmyyttä ei voi kieltää lailla.
Joka lajista löytyy omat k...päänsä. Siihen täytyy vain tottua.Ei mutta ajo-oikeutta ei pitäisi tyhmille antaa.
- Chaostheorian
Kerran katsoin telkkarista dokkaria jossa tutkittiin muistaakseni Lontoon liikenneruuhkia ja niiden syntyä. Siinä todettiin ettei mitään yksittäistä syytä ruuhkalle löydy. Kaaosteorian mukaisesti yksityäiset asiat liikenteessä kun vaikuttavat toisiinsa on kaaos valmis. Liikenteen ollessa kyseessä syntyy ruuhka. Liikaa autoja samassa paikassa.
- Pysähdys_aiheuttaa
Yksi olennainen syy on se, että pysähdyksistä lähtien tietyn paikan ohi pääsee selvästi vähemmän autoja kuin tasaisella nopeudella. Jonkinlaisena nyrkkisääntönä yksi kaista pystyy välittämään jatkuvaa liikennevirtaa 30 - 35 autoa minuutissa, mutta vain 20 - 25 pysähdyksistä lähtevää autoa.
Kun ollaan lähellä tien välityskykyä ja jossain kohdassa liikenne pysähtyy, siitä paikasta pääsee siis eteenpäin vähemmän autoja kuin siihen takaapäin tulee. Alkaa ruuhka ja siitä toipuminen vaatii, että tuleva liikennevirta pienenee huomattavasti. Siihen saattaa kulua pitkäkin aika. - Tutkittujuttu
Tässä sen näkee omin silmin. Liian lyhet välit ja sitten riittää että joku poikkeaa tarpeeksi paljon tasaisesta nopeudesta.
https://www.youtube.com/watch?v=Suugn-p5C1M
- ViksustiAjaen
Jonoutuneen liikenteen aikaan pitäisikin huolehtia erityisesti turvavälin pitämisestä, jottei ruuhkia synny tarpeettomasti. Liikenteeseen tulee väkisinkin häiriöitä, välillä ihmisten ja välillä eläinten aiheuttamana.
Turvavälistä huolehtiva aktiivinen kuljettaja näkee jonon hidastavan hyvissä ajoin, jolloin usein riittää pieni moottorijarrutus ja väliaikainen turvavälin lyhentyminen. Tällä tavalla 'hidastusaallot' vaimenevat voimakkaasta jarrutustarpeesta pieniin nopeusmuutoksiin, ja törmäysriski kasvu vaihtuu pienenemiseksi, kunnes jonon päässä riski haihtuu olemattomiin.- tasaistatahtia
Se on juuri noin. Tarpeeksi pitkä turvaväli on paras tapa välttää tökkimiset. Jonossa ajamisessa ei pitäisi tarvita koskea jarrupolkimeen laisinkaan, vaan turvaväli pitää olla sen verran pitkä että pelkällä kaasun käytöllä pystyy hanskaamaan tilanteet.
Aivan näin. Sekunnin luokkaa oleva turvaväli vaaditaan tällaiseen ajamiseen. Jos toisaalta näkee edessämenijän ajavan tappituntumalla, kannattaa omaa turvaväliä hieman pidentää. Tärkeää on toki seurata liikennettä huomattavasti edellämenijää pidemmälle.
Vastaavasti tietysti on olennaista, että jonon lähtiessä taas vetämään, myös itse kiihdyttää ripeästi ja pitää sen turvavälin tasaisena.- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
Aivan näin. Sekunnin luokkaa oleva turvaväli vaaditaan tällaiseen ajamiseen. Jos toisaalta näkee edessämenijän ajavan tappituntumalla, kannattaa omaa turvaväliä hieman pidentää. Tärkeää on toki seurata liikennettä huomattavasti edellämenijää pidemmälle.
Vastaavasti tietysti on olennaista, että jonon lähtiessä taas vetämään, myös itse kiihdyttää ripeästi ja pitää sen turvavälin tasaisena.Mitäpä kommentoitkaan viestissäsi:
" TheRat
15.2.2016 17:25
Mitäs jos tuollaisessa ruuhkassa on esimerkiksi risteys, josta haluaisi joku liittyä kyseiselle tielle? Pitäisikö kaikkien olla päästämättä? Tulee sitten kun ruuhka on ohi..."
Välillä olet huolissasi risteyksestä tulijoista. Nyt et. Ehtiikö sekunnin "turvaväliin" risteyksestä tulemaan? Eikö nyt ½sekuntia riitäkään?
Rotan jutuissa ei ole mitään loogisuutta. Mielipide kumoutuu seuraavassa viestissä. TheSquirrel kirjoitti:
Mitäpä kommentoitkaan viestissäsi:
" TheRat
15.2.2016 17:25
Mitäs jos tuollaisessa ruuhkassa on esimerkiksi risteys, josta haluaisi joku liittyä kyseiselle tielle? Pitäisikö kaikkien olla päästämättä? Tulee sitten kun ruuhka on ohi..."
Välillä olet huolissasi risteyksestä tulijoista. Nyt et. Ehtiikö sekunnin "turvaväliin" risteyksestä tulemaan? Eikö nyt ½sekuntia riitäkään?
Rotan jutuissa ei ole mitään loogisuutta. Mielipide kumoutuu seuraavassa viestissä.Me muut kun pidämme turvaväliä edellämenijään, emmekä siihen autoon, joka oli edellämme kun aluksi lähdimme liikkeelle, niin ongelmaa ei ole.
- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
Me muut kun pidämme turvaväliä edellämenijään, emmekä siihen autoon, joka oli edellämme kun aluksi lähdimme liikkeelle, niin ongelmaa ei ole.
"Me muut kun pidämme turvaväliä edellämenijään, emmekä siihen autoon, joka oli edellämme kun aluksi lähdimme liikkeelle"
On hyvä kun tarkennat että toteutat tätä itsestäänselvyyttä. Lienet kokeillut toistakin tapaa. Pääsitkö perille aikomaasi määränpäähän?
Oletko nyt huolissasi siitä pääseekö risteyksestä liittymään mukaan vai et? Mitä mieltä tällä hetkellä? Mikä olisi sopiva turvaväli nyt? TheSquirrel kirjoitti:
"Me muut kun pidämme turvaväliä edellämenijään, emmekä siihen autoon, joka oli edellämme kun aluksi lähdimme liikkeelle"
On hyvä kun tarkennat että toteutat tätä itsestäänselvyyttä. Lienet kokeillut toistakin tapaa. Pääsitkö perille aikomaasi määränpäähän?
Oletko nyt huolissasi siitä pääseekö risteyksestä liittymään mukaan vai et? Mitä mieltä tällä hetkellä? Mikä olisi sopiva turvaväli nyt?En ole kokeillut. Kukaan sinun lisäksesi ei liene niin tyhmä, että haluaisi kokeilla. Siinä edetään täysin tuurilla muuten.
- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
En ole kokeillut. Kukaan sinun lisäksesi ei liene niin tyhmä, että haluaisi kokeilla. Siinä edetään täysin tuurilla muuten.
Missä kohtaa mainitsin että millä tavalla ja mihin välimatkani pidän? Vastaatko taas kuvitelmiisi?
"Siinä edetään täysin tuurilla muuten". Heh, pitikö mennä kuitenkin kokeilemaan. Et tainnut perille päästä.
Mitä mieltä ristyksestä tulijasta nyt? Juu vai ei? TheSquirrel kirjoitti:
Missä kohtaa mainitsin että millä tavalla ja mihin välimatkani pidän? Vastaatko taas kuvitelmiisi?
"Siinä edetään täysin tuurilla muuten". Heh, pitikö mennä kuitenkin kokeilemaan. Et tainnut perille päästä.
Mitä mieltä ristyksestä tulijasta nyt? Juu vai ei?Tätä katsos kutsutaan tulkinnaksi. Olethan kertonut, että jos ajat jonossa pitäen turvaväliäsi ja joku vaihtaa kaistaa eteesi, ei sinun tarvitse hidastaa. Tämä tarkoittaa, että turvaväli säilyy samana edessäsi menevän edessä menevään nähden. Seuraavan risteyksen jälkeen turvavälissäsi on jo kaksi kuskia, kohta neljä, kahdeksan jne.
Ymmärrän täysin, että pidät aluksi tunneissa laskettavaa turvaväliä, jos käsityksesi turvavälistä ei kohdistukaan edellämenevään autoon, vaan johonkin jonka valitsit referenssipisteeksi liikkeelle lähtiessäsi.- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
Tätä katsos kutsutaan tulkinnaksi. Olethan kertonut, että jos ajat jonossa pitäen turvaväliäsi ja joku vaihtaa kaistaa eteesi, ei sinun tarvitse hidastaa. Tämä tarkoittaa, että turvaväli säilyy samana edessäsi menevän edessä menevään nähden. Seuraavan risteyksen jälkeen turvavälissäsi on jo kaksi kuskia, kohta neljä, kahdeksan jne.
Ymmärrän täysin, että pidät aluksi tunneissa laskettavaa turvaväliä, jos käsityksesi turvavälistä ei kohdistukaan edellämenevään autoon, vaan johonkin jonka valitsit referenssipisteeksi liikkeelle lähtiessäsi.Tulkintasi vaikuttaa rautatieliikenteen tulkinnalta. Siinä vaunut ovat saman välimatkan päässä toisistaan. Jarruttavat ja kiihdyttävät samalla kiihtyvyydellä ja yhtäaikaa.
Kun joskus kokeilet liikenteessä teorioitasi, huomaat ettei rautatietulkinta toimi. Ajoneuvoliikenteessä joskus kiihdytetään tai jarrutetaan/hidastetaan liikennetilanteen takia. Siinä turvavälit korjaantuvat oikeanlaiseksi. Kun välin pitää riittävänä, ei ohittavan auton eteentulo aiheuta toimenpiteitä. Kokeile joskus.
Turvaväli voi olla tunneissakin mitattava jos edessä ei ole ketään. Pitäisikö kutsua joku eteen ajamaan että saa sen ½ sekuntia?
Sinähän kommentoit referenssipisteturvaväliä muutama viesti sitten. Totesit että tuurilla mennään. Miten pystyitkin näin älykkääseen päätelmään? TheSquirrel kirjoitti:
Tulkintasi vaikuttaa rautatieliikenteen tulkinnalta. Siinä vaunut ovat saman välimatkan päässä toisistaan. Jarruttavat ja kiihdyttävät samalla kiihtyvyydellä ja yhtäaikaa.
Kun joskus kokeilet liikenteessä teorioitasi, huomaat ettei rautatietulkinta toimi. Ajoneuvoliikenteessä joskus kiihdytetään tai jarrutetaan/hidastetaan liikennetilanteen takia. Siinä turvavälit korjaantuvat oikeanlaiseksi. Kun välin pitää riittävänä, ei ohittavan auton eteentulo aiheuta toimenpiteitä. Kokeile joskus.
Turvaväli voi olla tunneissakin mitattava jos edessä ei ole ketään. Pitäisikö kutsua joku eteen ajamaan että saa sen ½ sekuntia?
Sinähän kommentoit referenssipisteturvaväliä muutama viesti sitten. Totesit että tuurilla mennään. Miten pystyitkin näin älykkääseen päätelmään?Niinhän minä olen ehdottanut. Sinä olit sitä mieltä, ettei tarvitse hidastaa, jos joku tulee eteen. Yritä nyt pitää sama mielipiteesi edes hetken aikaa... :)
- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
Niinhän minä olen ehdottanut. Sinä olit sitä mieltä, ettei tarvitse hidastaa, jos joku tulee eteen. Yritä nyt pitää sama mielipiteesi edes hetken aikaa... :)
Esitin kysymyksen 31.3:
"Missä kohtaa mainitsin että millä tavalla ja mihin välimatkani pidän? Vastaatko taas kuvitelmiisi?"
Kerro niin voimme keskustella asiasta. Asiaan perustuvat vastineet käyvät vähiin kun pitää turvautua epämääräisiin heittoihin.
Olet ehdottanut mitä? Teorioiden kokeilemista käytännössä vai referenssipistettä turvavälissä?
Olisi mukava jos viestissäsi olisi edes jonkinlainen ajatus. Huonompikin käy, olemme tottuneet. TheSquirrel kirjoitti:
Esitin kysymyksen 31.3:
"Missä kohtaa mainitsin että millä tavalla ja mihin välimatkani pidän? Vastaatko taas kuvitelmiisi?"
Kerro niin voimme keskustella asiasta. Asiaan perustuvat vastineet käyvät vähiin kun pitää turvautua epämääräisiin heittoihin.
Olet ehdottanut mitä? Teorioiden kokeilemista käytännössä vai referenssipistettä turvavälissä?
Olisi mukava jos viestissäsi olisi edes jonkinlainen ajatus. Huonompikin käy, olemme tottuneet.Tässä sinä sen mainitsit: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14118513/haamuliikenneruuhka---mika-sen-aiheuttaa-sinako#comment-83249004
> 4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana
Jos kuvittelisin, että olet jotain muutakin kuin pelkkä trolli joka vaihtaa mielipidettä jatkuvasti, voisin olla huolissani muistisi pituudesta. Tuosta ei ole kuin reilut pari viikkoa...TheRat kirjoitti:
Tässä sinä sen mainitsit: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14118513/haamuliikenneruuhka---mika-sen-aiheuttaa-sinako#comment-83249004
> 4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana
Jos kuvittelisin, että olet jotain muutakin kuin pelkkä trolli joka vaihtaa mielipidettä jatkuvasti, voisin olla huolissani muistisi pituudesta. Tuosta ei ole kuin reilut pari viikkoa...Minä siis olen ehdottanut juuri tätä: "Ajoneuvoliikenteessä joskus kiihdytetään tai jarrutetaan/hidastetaan liikennetilanteen takia. "
Sinä olet se, jonka mukaan ei tarvitse hidastaa, jos edessä vauhti hidastuu. Vai muuttuiko mielipide taas? :)- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
Tässä sinä sen mainitsit: http://keskustelu.suomi24.fi/t/14118513/haamuliikenneruuhka---mika-sen-aiheuttaa-sinako#comment-83249004
> 4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana
Jos kuvittelisin, että olet jotain muutakin kuin pelkkä trolli joka vaihtaa mielipidettä jatkuvasti, voisin olla huolissani muistisi pituudesta. Tuosta ei ole kuin reilut pari viikkoa...Taas lainataan omiin väitteisiin sopivat palat. Kokonaisuudessaan lainaus menee näin:
"4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana. Kun ensimmäinen lähtee liikkeelle, seuraavat ajavat hieman edellistä hitaammin. Jonon matkanopeus otetaan kun riittävä väli edellämenijään on saavutettu."
Aika kulunut kysymys mutta pitää esittää. Oletko ottanut aamu/päivälääkityksen?
Lainaat kirjoittamaani tekstiä väitteidesi tueksi. Eikö omaa löytynyt? (heh!) TheSquirrel kirjoitti:
Taas lainataan omiin väitteisiin sopivat palat. Kokonaisuudessaan lainaus menee näin:
"4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana. Kun ensimmäinen lähtee liikkeelle, seuraavat ajavat hieman edellistä hitaammin. Jonon matkanopeus otetaan kun riittävä väli edellämenijään on saavutettu."
Aika kulunut kysymys mutta pitää esittää. Oletko ottanut aamu/päivälääkityksen?
Lainaat kirjoittamaani tekstiä väitteidesi tueksi. Eikö omaa löytynyt? (heh!)Päätä jo nyt, pitääkö sitä hidastaa vai ei. Koko hommahan lähti lapasesta, kun sinä kuvittelit, että välin pidentäminen jotenkin maagisesti sallii ajonopeuden pitämisen vakiona ruuhkassa. Sehän pätee vain, jos välin antaa lyhentyä kun eteen tulee muita, eli kyse ei olekaan turvavälistä vaan jostain ihan muusta...
- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
Päätä jo nyt, pitääkö sitä hidastaa vai ei. Koko hommahan lähti lapasesta, kun sinä kuvittelit, että välin pidentäminen jotenkin maagisesti sallii ajonopeuden pitämisen vakiona ruuhkassa. Sehän pätee vain, jos välin antaa lyhentyä kun eteen tulee muita, eli kyse ei olekaan turvavälistä vaan jostain ihan muusta...
Sinulla on homma lähtenyt lapasesta jo ensimmäisellä näppäinpainalluksella. On hyvä että kerrot homman lähteneen hanskasta. Mutta pitikö ne hanskat vielä hukatakin?
Etkö osaa lukea vai etkö halua? Vai ymmärtäminenkö tässä on ongelma?
Vielä kerran:
"4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana. Kun ensimmäinen lähtee liikkeelle, seuraavat ajavat hieman edellistä hitaammin. Jonon matkanopeus otetaan kun riittävä väli edellämenijään on saavutettu."
Mikähän se muu voisi olla? Olenko senkin jo kirjoittanut? - TheSquirrel
Lisätään tähän vielä kokonaisuudessaan viesti mitä rotta siteeraa:
" TheSquirrel
15.2.2016 18:12
Entä jos risteyksestä tuleva auto on vaaleanpunainen? Taasko haaveilet äärettömästä määrästä autoja jotka tulevat tasaisin välein tielle joka ei pääty mihinkään?
Oletetaan että kuljettaja joutuu jarruttamaan. Seuraava lyhentää turvaväliään ja jarruttaa. Sitä seuraavalla on ensimmäiseen hidastajaan kaksinkertainen matka, hänelle riittää jalan nosto kaasulta hetkeksi. 4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana. Kun ensimmäinen lähtee liikkeelle, seuraavat ajavat hieman edellistä hitaammin. Jonon matkanopeus otetaan kun riittävä väli edellämenijään on saavutettu.
Jos ajellaan tappituntumalla, jokaiselle tulee edelläkulkijan teot yllätyksenä. Mitä taaemmaksi jonossa mennään, sitä kiireempi on toimia. Kunnes rysähtää tai riittävän turvavälin ansiosta ehtii tilanteeseen reagoida ilman paniikkijarrurusta.
Huomaa ettei rotalla ole ajokokemusta."
Viestin ajankohdasta rotta kommentoi 3.4.2016:
"Tuosta ei ole kuin reilut pari viikkoa..."
Pari viikkoahan on mennyt siitä kun oli helmikuun puoliväli. Rotalla on kalenterissakin opittavaa.
Mitäs jos tuollaisessa ruuhkassa on esimerkiksi risteys, josta haluaisi joku liittyä kyseiselle tielle? Pitäisikö kaikkien olla päästämättä? Tulee sitten kun ruuhka on ohi...
Jos siinä jonkun eteensä päästää, niin turvaväli pitää heti ottaa uudestaan. Silloin joutuu hidastamaan, samoin kuin takana tuleva, ja hänen takanaan tuleva, ja... Jossain vaiheessa se jono vain pysähtyy siellä takana, varsinkin jos tulijoita on enemmän.- TheSquirrel
Entä jos risteyksestä tuleva auto on vaaleanpunainen? Taasko haaveilet äärettömästä määrästä autoja jotka tulevat tasaisin välein tielle joka ei pääty mihinkään?
Oletetaan että kuljettaja joutuu jarruttamaan. Seuraava lyhentää turvaväliään ja jarruttaa. Sitä seuraavalla on ensimmäiseen hidastajaan kaksinkertainen matka, hänelle riittää jalan nosto kaasulta hetkeksi. 4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana. Kun ensimmäinen lähtee liikkeelle, seuraavat ajavat hieman edellistä hitaammin. Jonon matkanopeus otetaan kun riittävä väli edellämenijään on saavutettu.
Jos ajellaan tappituntumalla, jokaiselle tulee edelläkulkijan teot yllätyksenä. Mitä taaemmaksi jonossa mennään, sitä kiireempi on toimia. Kunnes rysähtää tai riittävän turvavälin ansiosta ehtii tilanteeseen reagoida ilman paniikkijarrurusta.
Huomaa ettei rotalla ole ajokokemusta. TheSquirrel kirjoitti:
Entä jos risteyksestä tuleva auto on vaaleanpunainen? Taasko haaveilet äärettömästä määrästä autoja jotka tulevat tasaisin välein tielle joka ei pääty mihinkään?
Oletetaan että kuljettaja joutuu jarruttamaan. Seuraava lyhentää turvaväliään ja jarruttaa. Sitä seuraavalla on ensimmäiseen hidastajaan kaksinkertainen matka, hänelle riittää jalan nosto kaasulta hetkeksi. 4. autoilija ei tee mitään koska tilanne edessä normalisoituu turvavälin lyhenemisen aikana. Kun ensimmäinen lähtee liikkeelle, seuraavat ajavat hieman edellistä hitaammin. Jonon matkanopeus otetaan kun riittävä väli edellämenijään on saavutettu.
Jos ajellaan tappituntumalla, jokaiselle tulee edelläkulkijan teot yllätyksenä. Mitä taaemmaksi jonossa mennään, sitä kiireempi on toimia. Kunnes rysähtää tai riittävän turvavälin ansiosta ehtii tilanteeseen reagoida ilman paniikkijarrurusta.
Huomaa ettei rotalla ole ajokokemusta.> 4. autoilija ei tee mitään
Ja törmää täten kolmannen perään. Sehän hidasti... Vai lyheneekö turvaväli edellä kaikilla? Ei ihme, että haaveilet kilometrien mittaisesta turvavälistä. Se on ilmeisesti tilanne kun lähdet liikkeelle, sitten se pienenee aina kun joku tulee eteen. Ajelet ilmeisesti siinä toivossa, että pääset perille ennen kuin turvavälisi kutistuu nollaan...- TheSquirrel
TheRat kirjoitti:
> 4. autoilija ei tee mitään
Ja törmää täten kolmannen perään. Sehän hidasti... Vai lyheneekö turvaväli edellä kaikilla? Ei ihme, että haaveilet kilometrien mittaisesta turvavälistä. Se on ilmeisesti tilanne kun lähdet liikkeelle, sitten se pienenee aina kun joku tulee eteen. Ajelet ilmeisesti siinä toivossa, että pääset perille ennen kuin turvavälisi kutistuu nollaan...Hohoijaa, tämähän on kuin teinin kanssa väittelemistä. Niin taitaa ollakin.
- Ne-kuuluisat-turvavälit
Ei tuollaista tapahdu jos turvavälit on kunnossa. Lähes jokaisen auton väliin voi tulia liittyä. Kun matka jatkuu kasvaa jälleen turvaväli pikku hiljaa isommaksi liittyjän molemmin puolin. Ongelmia tulee kun ajetaan liian lyhyillä turvaväleillä.
- hauka.liikenteessä
Kyllähän henkiolentoja on liikenteen seassa. Siitä en ole varma, minkälaisilla kulkuneuvoilla he liikkuvat.
- qwedfcwewww
Jännä ilmiö, ns ilmiö siis. Näet kaukana että jono pysähtyy tuossa x kohdassa. Sitten jono taas liikkuu siellä ja kun saavut samaan kohtaan missä jono jokin aika sitten pysähtyi niin jono stoppaa taas samassa kohtaa.
Ratkaisu, menkää ohi näistä kököttäjistä ja ihmettelijöistä. Ne saa aikaan sen että koko liikenne sekoaa, yksi ohitus on palvelus jo ties kuinka monille että liikenne sujuu.
Mokailla voi monin eri tavoin, kuten kun ollaan liittymässä isomman tien liikenteeseen kiihdytyskaistalla yms ja ajetaan liian lähellä toisia eikä se ns aasijono mahdu kerralla yhtä aikaa sinne päätielle niin siihen homma kusee, kaikilla. Niin liittymästä tulijoilla menee homma perseelleen ja päätien liikenne sekoaa myös. Kun pitäisi päästä vetoketjuperiaatteella siitä menemään niin ette voi kaikki tollot mennä yhtenä tiiviinä jonona.- Melkein-nauratti
Miten menet ohi kun molemmat kaistat tökkivät ja pysähtelevät? Taas yksi järjen jättiläinen kirjoittelemassa fantasioitaan.
- älänaura
ENNEN kuin on ruuhkaa sen kököttäjän takia, ei sille sitten enää mitään voi kuin on jo housussa.
- ViksustiAjaen
Tämä vetoketjuperiaate olisi tärkeä ymmärtää. Niin monta kertaa on kiihdytyskaistan jälkeen moottoritiellä useita autoja samalla kaistalla ajamassa 100-120 km/t ja välimatkat toisiin vain muutaman metrin luokkaa. Kovasti luotetaan onneen ja siihen, ettei kukaan tee pahempia virheitä. "Ei oo mul koskaan sattunt mittä, vaik oon ain ajant tälviisii."
- Phantomoftheruuhka
Ei se stoppaa samassa kohtaa, vaan se "stoppikohta" valuu pikku hiljaa ruuhkassa taaksepäin. 10 min kuluttua sen on jo pitkällä takanapäin siitä missä se aluksi oli.
- Jälleen.taas
Tänä aamuna oli taas haamuaalto liikkeellä. Yhtä äkkiä tippui motarilla nopeus ja köröteltiin joitain satoja metrejä 50 km/h kunnes lähti jono taas pikku hiljaa vetämään.
- 2.Er.Autok
Autokomppaniassa moottorimarsseilla huomasi usein miten monta ajoneuvoa kun on peräkkäin ja yrittävät edetä tasaisesti siitä vaan ei tule mitään. Vaikka marssin ensimmäinen auto ajaisi miten tasaista vauhtia sen takana tulevien vauhti ja välimatka alkavat " elämään " ja ajoneuvojen nopeudet alkavat vaihtelemaan. Samoin käy etäisyyksien kanssa. Tästä seuraa nk. haitari-ilmiö. Mitä taaempana jonossa ajaa sitä enemmän joutuu jarruttelemaan ja taas kiihdyttämään yhä uudestaan ja uudestaan. Vaikka ensimmäisenä ajava ajaisi marssinopeudeksi määrättyä 50km/h niin takimmaisetjoutuvat välillä vetämään maastokuorma-autoillaan hampaat irvessä lähemmäs satasta että pysyisi näköetäisyydellä edellä ajavaan. Niin se vaan aina meni vaikkakäskynjaossa ennen moottorimarssille lähtöä korostettiin että välimatkat on pidettävä muuttumattomina ja on ajettava tasaista, ennalta määrättyä nopeutta. Määräykset eivät vaan koskaan kunnolla toteutuneet. Samanlaiset on ongelmat normiliikenteessäkin jonossa ajettaessa. Pienikin nopeudenmuutos jonon alkupäässä kertaantuu mitä taaemmas autojonossa siirrytään.
- LongLiveVakkari
Tuollaista ei tapahdu jos nopeudet ovat tasaiset.
25 päivänä jumala keksi vakionopeudensäätimen. - 2Er.Autok
LongLiveVakkari kirjoitti:
Tuollaista ei tapahdu jos nopeudet ovat tasaiset.
25 päivänä jumala keksi vakionopeudensäätimen.Ongelma on juuri siinä että kuljettaja ei pysty pitämään yllä täysin samaa ja tasaista nopeutta vaikka haluaisinin ja jo pienikin muutos etummaisilla autoilla kertautuu sitä mukaan mitä enemmän autoja on jonossa. Jos olisit itse joskus ajanut armeijassa moottorimarsseilla ymmärtäisit tilanteen. Ja vinkiksi se että armeijan ajoneuvoissa harvemmin on vakionopeussäätimiä. Eikä ainakaan maastokuorma-autoissa joita moottorimarsseissa runsaasti käytetään.
- LongLiveVakkari
2Er.Autok kirjoitti:
Ongelma on juuri siinä että kuljettaja ei pysty pitämään yllä täysin samaa ja tasaista nopeutta vaikka haluaisinin ja jo pienikin muutos etummaisilla autoilla kertautuu sitä mukaan mitä enemmän autoja on jonossa. Jos olisit itse joskus ajanut armeijassa moottorimarsseilla ymmärtäisit tilanteen. Ja vinkiksi se että armeijan ajoneuvoissa harvemmin on vakionopeussäätimiä. Eikä ainakaan maastokuorma-autoissa joita moottorimarsseissa runsaasti käytetään.
Ei ole armeijan kalustossa ei mutta lähes joka toisessa siviiliautossa niitä on nykyään. Helppo käyttää ja tasainen vauhti on sen jälkeen "pala kakkua". Jos ei osaa ilman vakkaria, on sit syytä käyttää sitä.
Tuo vauhdin kertautuminen on myös havaittavissa kun jono saavuttaa paikan jossa on ohituskaista. Ensimmäinen auto lähtee hitaammasta ohi. Seuraava joutuu jo nostamaan omaa nopeutta jonkin verran suuremmaksi. Yli viisi autoa taaksepäin joutuu jo ajamaan melkoista vauhtia että ennättävät tekemään ohituksen ennen kuin kaista loppuu. Luulevat että hitaasti ajava nosti omaa nopeuttaan vaikka todellisuudessa näin ei tapahtunut. LongLiveVakkari kirjoitti:
Ei ole armeijan kalustossa ei mutta lähes joka toisessa siviiliautossa niitä on nykyään. Helppo käyttää ja tasainen vauhti on sen jälkeen "pala kakkua". Jos ei osaa ilman vakkaria, on sit syytä käyttää sitä.
Tuo vauhdin kertautuminen on myös havaittavissa kun jono saavuttaa paikan jossa on ohituskaista. Ensimmäinen auto lähtee hitaammasta ohi. Seuraava joutuu jo nostamaan omaa nopeutta jonkin verran suuremmaksi. Yli viisi autoa taaksepäin joutuu jo ajamaan melkoista vauhtia että ennättävät tekemään ohituksen ennen kuin kaista loppuu. Luulevat että hitaasti ajava nosti omaa nopeuttaan vaikka todellisuudessa näin ei tapahtunut.> Luulevat että hitaasti ajava nosti omaa nopeuttaan vaikka todellisuudessa näin ei tapahtunut.
Kun olen aika monta kertaa lähtenyt tuollaista jonon vetäjää ohittamaan sijalta 2 tai 3, niin voin kertoa, että useimmiten se johtaja sitä nopeuttaan nostaa. Yleensä toki vain luokkaa 5 km/h, mutta pahimmillaan olen nähnyt sen nousevan (ilmeisesti vahingossa siis) luokkaa 30 km/h...
Eri asia ovat vielä ihmiset, jotka ovat päättäneet oikean nopeuden ohituskaistaosuuksien välille ja yrittävät aktiivisesti estää ohitukset. Heitä ei onneksi tapaa kovin usein ja yleensä noistakin on ohi päässyt viimeistään yllättämällä. :)- Res.kulj.au
TheRat kirjoitti:
> Luulevat että hitaasti ajava nosti omaa nopeuttaan vaikka todellisuudessa näin ei tapahtunut.
Kun olen aika monta kertaa lähtenyt tuollaista jonon vetäjää ohittamaan sijalta 2 tai 3, niin voin kertoa, että useimmiten se johtaja sitä nopeuttaan nostaa. Yleensä toki vain luokkaa 5 km/h, mutta pahimmillaan olen nähnyt sen nousevan (ilmeisesti vahingossa siis) luokkaa 30 km/h...
Eri asia ovat vielä ihmiset, jotka ovat päättäneet oikean nopeuden ohituskaistaosuuksien välille ja yrittävät aktiivisesti estää ohitukset. Heitä ei onneksi tapaa kovin usein ja yleensä noistakin on ohi päässyt viimeistään yllättämällä. :)Kyllä noita ohituskaistoilla kiihdyttäjiä tuntuu riittävän ainakin täällä Tampereen lähistöllä.
Yleensä on helpompi ohittaa vasta ohituskaistan jälkeen, kun niiden vauhti on taas pudonnut siihen 15 km/h alle suurimman sallitun. - tasatahtiin
> Kyllä noita ohituskaistoilla kiihdyttäjiä tuntuu riittävän ainakin täällä Tampereen lähistöllä.
Sama tyyli on ihan koko valtakunnassa. Eikä rajoitu ohituskaistohin...
Esim moottoritiellä kun päästelen vaikka tasan 120 lasissa (GPS), saavutan n. 110 ajavan auton, vaihdan kaistaa tökkään vielä vakionopeussäätimeen pari pykälää lisää vauhtia, etten jäisi vasemman kaistan tukkeeksi... niin kas kummaa, just kun olen 10-5 m sen toisen auton takana eli paikassa, jossa ilmaannun sivupeilin näkymään, niin tämä ohitettava alkaa kiihdyttämään. Useimmiten sovittavat nopeutensa tasan tarkaan samaksi kuin minulla ja päädymme ajamaan tasatahtia aivan rinnakkain.
Jos muuta liikennettä (lue: ohittajia) ei ole niin olen "törmäyttänyt" näitä kiihdyttelijöitä rekkoihin. Eli en ole lisännyt nopeuttani enempää -> olemme ajaneet rinnakkain minuuttitolkulla. Kunnes olemme saavuttamassa rekan. Tässä vaiheessa oikealla kaistalla ajava lisää nopeuttaan, tarkoituksenaan kiilata teeni. Mutta metsä vastaa kuten sinne huutaa - nyt on MINUN vuoroni sovittaa nopeuteni tasantarkkaan samaksi kuin viereisellä kaistalla ajavalla. Ja hups, kiihdyttelijä ei pääsekään vaihtamaan kaistaa, vaan joutuu tekemään hätäjarrutuksen. ;-D
Edelle näitä kiihdyttelijöitä ei ikinä saa päästää, koska heillä tämä vauhdin tasaus toimii myös toisinpäin - kun itsekseen 110 ajanut auto lähtee ohittamaan rekkaa, niin sehän hidastaa vauhtiaan jonnekin 85-90 lukemiin ohituksen ajaksi. Jolloin ohitus kestääkin 20 s sijaan 2 minuuttia. Rekan ohi päästyään voi taas kiihdyttää 110 .... tai jos takana on jonoa, jopa 120-130 lukemiin asti, ettei se jono kerkiä ohi ennen kuin sama sankari siirtyy taas köröttämään vasemmalla kaistalla 90 lasissa. - oudoltakuulostaa
Res.kulj.au kirjoitti:
Kyllä noita ohituskaistoilla kiihdyttäjiä tuntuu riittävän ainakin täällä Tampereen lähistöllä.
Yleensä on helpompi ohittaa vasta ohituskaistan jälkeen, kun niiden vauhti on taas pudonnut siihen 15 km/h alle suurimman sallitun.Kummaa, en ole moisiin törmännyt edes Tampereen seudulla.
- haitariliike
Voisiko suomalainen nimitys olla haitariaalto?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä682186Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721732Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on711430Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2461417Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2401363- 831222
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3651161Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3331115