Äärikristittyjen lapset ajautuvat mielenterveysongelmiin muita herkemmin. Ongelman muodostaa rationaalinen ajattelu, se ei toimi kristinuskon oppien kanssa, jolloin kunnon kristitty vanhempi tietenkin loogisesti pyrkii poistamaan kaiken rationaalisuuden :/
Kristinusko huono kasvuympäristö
7
1448
Vastaukset
- nicci
samaa mieltä!
ne ovat varmaan ne ääri-kristittyjen lapset jotka kadulla potkivat mummoja,rikkovat paikkoja ,kulkevat ajotien yli liikenteessä miten huvittaa,heittävät maahan roskia vaikka roskis on vieressä ja tällä samalla porukalla varmaan on se hedonistinen elämäntapa kaikki-mulle-tänne-heti-nyt juuri tämä porukka sotkee omat ja muitten asiat hedonistisella elämänarvoillaan.
Väärin. Näin toimivat ne lapset joitten vanhemmat ottivat käyttöön hippikommariateistiliberaalien keksinnön nimeltä vapaa kasvatus.Miélenterveysongelmia tulee kun heille ei ole asetuttu rajoja ja rajojen myötä on mennyt kyky erottaa oikea ja väärä ja turvallisuuden tunne ja osa näistää sotkee elämänsä huumeilla.
Keitä sitten pidät ääri-kristittyinä?Lestadiolaisia. Jos verrataan heidän tapaansa kasvattaa lapsia ei-uskovaisten tapoihin ja tuloksia niin ei-uskovaiset häviävät kirkkaasti siinä kuinka monista tulee kunnollisia.
Ja mikäli väitteesi pitää paikkansa niin miksi kaikki tietämäni huonosti käyttäytyvät nuoret tulevat ei-uskovaisista perheistä.- toto
Meillä oli ala-asteella (kaksi koulua 1-4 lk ja toinen 5-6 lk) lestadiolaisten muksuja. Omalla luokallani ollut poika oli kyllä niitä pahimpia koulukiusaajia, tosin pienessä kyläkoulussa se ei vielä kovin suurta rikosta edellyttänyt... Mutta jos siitä 20 ja 50 oppilaiden kouluista pitäisi etsiä väkisin yksi potentiaalinen rikollinen, niin äänestäisi kyllä tätä lessujen poikaa (nykyään hän muuten koulukaverit.comissa kertoo olevansa kirvesmies).
Kirkkoherran poika yläasteelta taas ei ollut koulukiusaaja, mutta ei kyllä ollut suurin osa muistakaan oppilaista. Hän poltti, joi, kävi ravintoloissa yms. normaalia.
- Ainakin mulla.
Ihmettelen että säilytin järkeni.
Ollessani noin 10v vanhempani hurahtivat Helluntailaisiksi.
Sen jälkeen elämä oli painajaista. En nukkunut öisin , oli kaikenlaisia pelkotiloja.
Siitä on nyt 50v, enkä ole vieläkään täysin unohtanut niitä pitkiä pelon täyttämiä öitä. - Tjp
Yrität samaistaa kristinuskon ja äärikristityt?
Eiköhän ääri-minkä-tahansa vanhempien lapsilla ole melko huono kasvuympäristö.
Todellinen kristinusko on rakkautta ja kestäviä arvoja. - valitettavasti
Väitteessäsi on perää fundamantalisti/ääriuskovaisten osalta. Kiihkouskovaisia tulee paradoksin lain mukaan juuri sellaisista ihmisistä, joilla ei ole uskoa sen paremmin Jumalaan itseensä kuin toisiin ihmisiin. Tällaiset ihmiset yrittävät sitten hankkia uskoa rupeamalla itse jumalaksi ( oikean Raamatun/Jumalantulkinnan herruus) ,suorittamalla uskoa ja tuomitsemalla muita( fundamentalismi ja lakihenkisyys) tai kuvittelemalla itsensä Jumalan läheteiksi/viestinviejiksi( hurmahenkisyys).
Tällainen suuriluuloisuuden, syyllisyyden, pelon ja moralismin ilmapiiri on oiva kasvupaikka erilaisille psykooseille.
Usein kuvioon liittyy vielä pakollisten seksuaalisuudenhalveksunnan, naisvihan ja homofobian lisäksi kyvyttömyys tunnistaa ja tunnustaa omaa pahaa ja heijastaa se toisten ominaisuudeksi( esim. irstaat murrosikäiset tyttäret). Onneksi on olemassa myös hyvää kristillisyyttä. Kyllä Jeesuksen opetukset ovat mielestäni ihan hyvä pohja terveelle maailmankatsomukselle. - Nimetön
Mietin mitä tarkoitat äärikristityllä? Kun tällaisista uskontoon liittyvistä asioista haluaa jotain mieltä olla, pitää tarkasti nimetä mitä tarkoittaa, tai muuten mielipidettä ei voi ottaa huomioon. Tulee väärinkäsityksiä ja voi olla että sun asia vaikuttaa mustavalkoiselta paasaukselta.
Olen ollut tekemisissä henkilöiden kanssa joista joillakin on ollut tukahduttava kristillinen kotikasvatus. Tämä kasvatus ei katso "aitausta", he voivat olla luterilaisia, vapaakirkosta, hellareita, körttiläisiä, katolisia jne. Tuhkahduttavuus syntyy siitä kun lapsi pyritään rakastamaan rikki. Vanhemmat ovat itse oman uskontonsa vankeja, vaikka näkevät uskonsa hyvänä ja puhtaana. Tämä hyvä ja puhdas voi kuitenkin ahdistaa lasta jolle ei pahimmassa tapauksessa anneta vaihtoehtoja elämään. Tätä varmaan tarkoitit?
Mutta on olemassa myös perheitä jotka ovat kristittyjä mutta ymmärtävät lapsiaan ja sitä että nämä joutuvat itsenäistyäkseen tekemään omat valintansa. Tähän he eivät voi muuta kuin toivoa parasta. Pitää myös tosin ottaa huomioon että vanhempi voi manipuloida lasta monin keinoin. Yksi on totaalikielto, toinen voi olla hiljainen marttyyriys, joka saa lapsen "omantunnon" kolkuttamaan ja toimimaan juuri niin kuin isä tai äiti tahtoo.
Ei voi liikaa korostaa sitä että uskonto voi olla yhtä lailla ihmistä tukeva kuin romuttavakin ilmiö.
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek184161Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4902305Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1421851- 761474
- 1581446
Alahan tulla paikkaamaan tekojas
Ja lopeta se piilossa oleminen. Olet vastuussa mun haavoista. Vien asian eteenpäin jos ei ala kuulumaan.91204- 106727
Olisitko maailmani?
Ajattelen sinua ja pelkään välillä, että olenko antanut sinulle liikaa kannettavaksi. Olenko vaatinut sinulta aivan liik34724- 27711
Lähdetkö nainen joku päivä mun kanssa Anttilaan?
Katsomaan sisustustarvikkeita ja sit mentäisiin matkatoimistoon katsomaan matkoja?25681