Hei itä.Merenneito!
Kysyit mielipidettäni kielilläpuhumisesta tänä aikana.
Kielilläpuhuminen on yksi armolahjoista, joten tuon ensin esiin sen kokonaiskysymyksen toimivatko armolahjat meidän aikanamme.
" Kuuluvatko armolahjat nykyaikaan?
Armolahjat ovat monin paikoin kiistelyn kohteena. Osa kristillisen kentän teologeista vastaisi ainakin ns. ihmearmolahjojen osalta otsikon kysymykseen jyrkän kieltävästi. Heidän käsityksensä mukaan armolahjojen oli tarkoitus ainoastaan vahvistaa Jumalan ilmoituksen ja alkaneen kristillisen liikehdinnän autenttisuus. Nämä teologit kannattavat jotain muotoa ns. cessationismista, kuten oppia nimitetään. He tulkitsevat 1. kirjeen korinttilaisille 13. luvun opetuksen siitä, miten vajaa lakkaa täydellisen tullessa, siten, että kyseessä on profeetallinen sana, joka toteutui Raamatun kaanonin vahvistamisessa. Täydellisen tulo, eli Raamatun kaanonin vahvistaminen lopetti siis niin priofetian kuin kielillä puhumisen armolahjatkin, poistaen niiden tarpeen.
Tässä kohdassa on todettava, etteivät useimmat cessationistit suinkaan ajattele niin, ettei Jumala enää tekisi lainkaan ihmeitä, hän ei vain käytä enää niiden tekemiseen ihmistä välikappaleena.
Osa uskovista taas vastaa otsikon kysymykseen innokkaan myöntävästi. He vetoavat Jumalan muuttumattomuuteen, jota Raamattu opettaa. Jumalan rakkaus etsii tänäänkin kanavansa kohdatakseen yksittäistä uskovaa hänen henkilökohtaisessa tarpeessaan, on se sitten parantumisen, rohkaisun, lohdutuksen tai avun tarve.
Armolahoja nykyään harjoittavat uskovat eivät katso, että Raamatun kaanonin vahvistaminen olisi se täydellisyys, joka lakkauttaa vajavuuden. Heidän ymmärryksensä mukaan täydellinen tulee vasta kun Jeesus Kristus tulee takaisin. Vasta kun uskova saa kohdata Jeesuksen, kasvoista kasvoihin, vajaa lakkaa ja alkaa täydellisyys.
1. Kor 13: 8. "Rakkaus ei koskaan häviä; mutta profetoiminen, se katoaa, ja kielillä puhuminen lakkaa, ja tieto katoaa.
9. Sillä tietomme on vajavaista, ja profetoimisemme on vajavaista.
10. Mutta kun tulee se, mikä täydellistä on, katoaa se, mikä on vajavaista.
11. Kun minä olin lapsi, niin minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli, ja minä ajattelin kuin lapsi; kun tulin mieheksi, hylkäsin minä sen, mikä lapsen on.
12. Sillä nyt me näemme kuin kuvastimessa, arvoituksen tavoin, mutta silloin kasvoista kasvoihin; nyt minä tunnen vajavaisesti, mutta silloin minä olen tunteva täydellisesti, niinkuin minut itsenikin täydellisesti tunnetaan.
13. Niin pysyvät nyt usko, toivo, rakkaus, nämä kolme; mutta suurin niistä on rakkaus."
Cessationismi jättää ottamatta huomioon asiayhteyden, jonka mukaan samassa täydellisen tulossa, jossa vajavaisuus lakkaa, lakkaa myös tieto ja ihminen tulee tuntemaan Jeesuksen Kristuksen täydellisesti. Kuka meistä voi sanoa tuntevansa Jeesuksen täydellisesti ja tiedon käynneen turhaksi? Raamatun kokonaisilmoituksen mukaan vajavaisuus lakkaa vasta, kun me saamme kohdata Jeesuksen Kristuksen, kasvoista kasvoihin. Siihen asti me joudumme elämään tässä vajavuuden maassa kantaen mukanamme kaikenlaista, mitä ei voi hyvälläkään tahdolla sanoa kristillisessä ja kiitettävässä mielessä täydelliseksi.
Hepr. 13: 8. "Jeesus Kristus on sama eilen ja tänään ja iankaikkisesti."
Raamatun mukaan Jeesus on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Jeesus on lihaksi tullut Jumala, joka paransi sairaita, herätti kuolleita, profetoi, rohkaisi, avusti, jakoi tietoa ja viisautta, teki voimallisia tekoja ja sai uskon sanan kautta aikaan ihmeitä ilman määrää. Jumala ei siis muutu. Ei hänen toimintatapansa, eikä hänen olemuksensa, joka on rakkaus. On kysyttävä, lakkauttaisiko Jumala terveeksitekemisen lahjat vain siksi, että Raamatun eri kirjat tuli kootuksi yksien kansien väliin? Pohdinnan arvoista on myös se, mitä se kertoisi Jumalan rakkaudesta meitä kohtaan.
Tarkasteltaessa armolahjoja on huomattava, että ne kuuluvat Pyhän Hengen hallinta-alueelle. Pyhän Hengen toiminta on kokonaisvaltaista. Me emme voi valikoida hänen työstään mieluisia ja hylätä niitä, mistä emme pidä. Pyhä Henki on Jumala meidän kanssamme ja hänellä on auktoriteetti tässäkin asiassa. Armolahjojen pakettiin kuuluvat ihmearmolahjojen lisäksi niin opettaminen, rohkaiseminen kuin avustaminenkin, tuskin kovinkaan moni meistä on sitä mieltä, että niitä ei enää tarvita seurakunnan keskuudessa.
Sen, että sielun vihollinen pyrkii tuottamaan erilaisia omia versioitaan armolahjoista eksyttääkseen meitä ei pitäisi estää meitä tavoittelemasta sitä, mikä on aitoa. Sen sijaan, että hylkäämme koko armolahja asian eksymisen pelossa, on meidän syytä juurtua entistäkin syvemmin sanaan, jotta osaamme koetella kaiken ja pitää sen, mikä on hyvää, kuten Raamattu kehottaa.
Armolahjat ovat nykyaikaan varten, kuten pelastuskin. Kuten olen todenut jo aiemmin, on suurin armolahja ja todellinen ihme se, että syntinen ihminen saa kohdata Jeesuksessa pelastuksen."
http://www.kristinusko.fi/kuuluvatko-armolahjat-nykyaikaan/
Itä.Merenneidolle vastaus kiel.puhumiseen liittyen
42
63
Vastaukset
- Trumppappaa
Itä.Merenneito 8.3.2016 12:37
"Seurakuntaa kutsutaan Kristuksen ruumiiksi, mutta epätäydellisten ihmisten kesken se muuttuu kuin keskitysleiriksi, missä uskontovereista ,jotka tietävät vaatimukset ja tuntevat toisensa, ovat toisilleen pahimpia vanginvartijoita, jotka näykkivät koko ajan: "Tuossa teit syntiä!. Paranna tätä! Jos sinulla on aikaa siihen, niin sinulla on aikaa parempaankin! Katso, miten taitava ja vanhurskas sisaresi on! Mikset ole yhtä hyvä kuin veljesi!" .... "
Miten onkaan Itämerenneito kirjannut vartiotorniuskonnon seurakunnan ! Tulee veljesseura.org -foorumi mieleen, mutta olen luullut, että lahkoseurakuntaa ei saa aktiivitodistaja kuvata.
Siellähän tosiaan hajotetaan perheitään, jo perheellisyys, perheen yhteisyys ja eheys kumoutuu ja uskoutumissuunta kulkee perheenjäsenstä lahkovanhimpaan päin eikä perheenjäsenten kesken. Siellä käräyttävät perheenjäsenetkin toisiaan lahkon rikoksista, joista pahin on ajattelurikos, eli vartiotornin epäileminen.
Ja sitten laitetaan jopa perheenjäsenetkin mököttämään toisilleen, ei saa vastata tervehdyksiinkään, mikä erityisesti toteutuu kylläkin eri perheiden välisissä suhteissa. Minä puhun mielelläni kielellä. Tuossa esim.pyhän henken viesti kalattalaisille pääsiäisjuhlan aikaan.
" Örppölörp pöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppu pöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppu pöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppupöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppu."- ValoisaaLeipää
Raamattu opettaa, että kaikki kuolleet tulevat saamaan ylösnousemuksen; joko "Elämän ylösnousemuksen" tai "tuomion ylösnousemuksen". Tämä käy esille myös jakeissa Ilm 20:13,14, missä meri, Kuolema ja Tuonela antoivat kaikki
kuolleensa tuomittaviksi; ei sanota, että joku olisi säästynyt tältä tapahtumalta.
Kristuksessa kuolleet oli herätetty kaikki jo ensimmäisessä ylösnousemuksessa.
Ilmestyksen 3:12 kertoo uuden Jerusalemin, joka on se taivaallinen perintö ja ikuisen
elämän asumus, laskeutuvan alas Jumalan tyköä. Sen sanotaan laskeutuvan alas, mutta ei nykyisen maan päälle: "Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan: sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas Jumalan tyköä..."
Mitä tarkoitetaan sillä, että entisten taivaan ja maan sijaan on luotu uusi taivas ja maa?
Ja mihin tämä iankaikkinen kaupunki sitten laskeutuu? - Raamattu puhuu kirjaimellisen taivaan ja maan katoamisesta muissakin kohdin, joten emme voi pitää sitä ainoastaan vertauskuvallisena tapahtumana. Esim. "Herran päivä on tuleva niinkuin varas, ja silloin taivaat katoavat pauhinalla, ja alkuaineet kuumuudesta hajoavat, ja maa ja kaikki, mitä siihen on tehty, palavat. Kun siis nämä kaikki näin hajoavat, millaisia tuleekaan teidän olla pyhässä vaelluksessa ja jumalisuudessa, teidän, jotka odotatte ja joudutatte Jumalan päivän tulemista, jonka voimasta taivaat hehkuen hajoavat ja alkuaineet kuumuudesta sulavat! Mutta hänen lupauksensa mukaan me odotamme uusia taivaita ja uutta maata, joissa vanhurskaus asuu" (2 Piet 3:9-13).
Myös Jeesus viittaa kirjaimellisen taivaan ja maan katoamiseen (Matt 5:18; 24:35). Samoin Psalmi 102:26 ja Jesajan 51:6,16. - baabelinkielet
"Myös Jeesus viittaa kirjaimellisen taivaan ja maan katoamiseen (Matt 5:18; 24:35). Samoin Psalmi 102:26 ja Jesajan 51:6,16."
Kumpi puhuu ristiin itsensä kanssa Jumala vai Jeesus-Jumala vai molemmat vai Jumalan poika Jeesus, joka kertoi tulleensa tekemään taivaissa olevan isänsä tahdon, ei omaansa? Hieman skitsoa sivupersooninene kaikki tuo.
Raamattu kertoo Jumalan sanoneen kirjaimellisen maan luodun pysyväksi (Ps 78:69; 104:5; 119:90; Sr 1:4)
Jeesus käytti paljon kuvauksia, kuten taivaiden pahat vallat ja vastaavat maan syvyyksien vallat ja ihmismeren kuohunta jne. eli sopisi paremmin vertauskuvallisiin maahan ja taivaisiin.
Edellisestä riippumatta fundis-fanaatikot vauuttavat Jumalan polttavan maan poroksoi, vaikka Jumala on täysin toista vakuuttanut.- Rauhoitu
Joh. 3:12 Jos te ette usko, kun puhun teille tämän maailman asioista, kuinka voisitte uskoa, kun puhun taivaallisista!
Joh. 3: 13 Kukaan ei ole noussut taivaaseen, paitsi hän, joka on taivaasta tänne tullut: Ihmisen Poika. - cucculuuruutaas
KYllä olet pahasti sekaisin!??
Mene hoitoon!
- NetiKetti
mitäs sääntöjenvastaista täälä on kirjootettu,
kun tämmönen snta kuiteskin saa olla
ja loukata ihmisten hengellisä tunteita ?
==>
---kookoo2
8.3.2016 16:42
Minä puhun mielelläni kielellä. Tuossa esim.pyhän henken viesti kalattalaisille pääsiäisjuhlan aikaan.
" Örppölörp pöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppu pöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppu pöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppupöpöytkylä löopökoöt ykykykyk ökkypökky lirppularppu."---- verensyöjät
NeitiKetti ei nyt ymmärrä että hengellisä tunteita voi loukata paljon, myös kun tulee oman uskontonsa nimissä tuputtamaan ainoaa oikeaa uskontoa toiseen uskontoon kuuluvalle.
Uskon vapaus.
Neiti menee saarnoineneen käännyttämään ISI jäseniä, niin ymmärtää hengellisien tunteiden lokkausten seuraukset. - Verettäkin
verensyöjät 11.3.2016 12:22
" voi loukata paljon, myös kun tulee oman uskontonsa nimissä tuputtamaan ainoaa oikeaa uskontoa "
Mutta olemme keskustelupalstalla. Tuputtaminen ei hienolta kuulosta jos sitä on, mutta mieleipiteistä ollaan uteliaita. Olen samaa mieltä verta imemättäkin, että jos ovikelloa soittaen tullaan tuputtamaan "ainoaa oikeaa uskontoa" kristinopin Pyhällä Kirjalla ratsastaen, sitä kuitenkin väärentäen, niin loukkaus on lievä sana. - Anna-MariaL
verensyöjät kirjoitti:
NeitiKetti ei nyt ymmärrä että hengellisä tunteita voi loukata paljon, myös kun tulee oman uskontonsa nimissä tuputtamaan ainoaa oikeaa uskontoa toiseen uskontoon kuuluvalle.
Uskon vapaus.
Neiti menee saarnoineneen käännyttämään ISI jäseniä, niin ymmärtää hengellisien tunteiden lokkausten seuraukset.tää siis on vanhoillislestadiolaisten kirjekaverin hakupalsta
täällä epileptiset vajaamieliset intialaiset hakee kirjeenvaihtokavereita kehitysvammaisista rauhanyhdistysläisistä
jokos kirjoitit vastauksen ?
- Kielillä.puhun.paljon
Kiitos MariaEliisa eritäin selväsanaisesta opetuksesta.
Tässä videossa kaikille samassa Hengessä puhuttu sanoma:
https://www.youtube.com/watch?v=WY0xez1ANCY
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 663245
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai272303Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan
Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä681869Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa
Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t281785Tiedän, että emme yritä mitään
Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian161421- 281381
Näin pitkästä aikaa unta sinusta
Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni61276Mitä, kuka, hä .....
Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja291271Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik101187Noh joko sä nainen oot lopettanut sen
miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu631177