Ylinopeutta ajavat häiritsevät motarilla

l-0-0-l

Se on jokapäiväinen ongelma että ylinopeutta ajavat häiritsevät laillista nopeutta ajavien sujuvaa etenemistä.

Ei kaikkien tarvitse ajaa tismalleen samaa nopeutta (vaikka hyvä olisi jos ajaisivat). Riittää että kukaan ei aja ylinopeutta. Fakta on että jotkut ajavat rajoituksia hiljempaa. Ei ylinopeutta ajavien tarvitse lisätä nopeuseroja entiestään ja vaikeuttaa muiden ajoa.

Usein kun itse motarilla ohittaa laillista nopeutta ajaen jonkun hitaamman, niin kohta on joku ylinopeusyrjö takapuskurissa vaatimassa baanaa itselleen.

Ja joo, mittarivirhe on tiedossa ja navi käytössä, jote turha siitä on urputtaa.

76

546

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei ainakaan minua häiritse ollenkaan ylinopeutta ajavat. Laitan nopeudenrajoittimeen haluamani nopeuden ja ajelen sitä. Ohittelen sitten hitaammin ajavia, kuorma-autoja, jotka ajelevat suunnilleen nopeutta 80-89 km/h, linja-autoja, jotka ajelevat max.100 km/h jne. Jos takaa tulee joku nopeampi, on hänen asiansa odottaa kunnes olen ohitukseni tehnyt. Joskus tosin joku on valojaan vilkutellut mutta mitä sitten. Näin keväällä on autoni joskus epähuomiossa tuollaisessa tapauksessa lipsahtanut reunaviivan yli, aiheuttaen aikamoisen pölypilven vilkuttelijan eteen, mutta vahingossahan kaikkea saattaa sattua.

      • Esteenä_sujuvuudelle

        Kyllä minua häiritsee se että joutuu kytkemään vakkarin pois päältä vähän väliä kun ei pysty sujuvasti ohitustilanteessa vaihtamaan vasemmalle kaistalle kun noita ylinopeutta ajavia on siellä tiellä.

        Ajan suurinta nopeutta ja pitäisi lähteä hitaammasta ohitukseen, niin sitten takaa tule yksi tai useampi ylinopeutta ajava jotka estävät sujuvan kaistanvaihdon. Joudun siis hiljentämään ja odottamaan että lainrikkojat ovat tehneet oman ohituksensa. Sujuva ajoni kärsii siis.


      • etOlePoliisiVaikkaYrität

        Miksi et paina kaasua ja ohita joustavasti. Sinunlaisten takia vasen kaista ei vedät ja keräät letkaa perääsi. Ruuhka-aikoina vasemmalla kaistalla on jostain syystä aina enemmän jonoa kuin oikealla kaistalla, kun hitaat jurraavat letkan kärjessä itsekkäästi. Kyllä vauhti pitää sovittaa muiden tahtiin, niin useimmat ja muut huomioon ottavat tekevät.


      • Esteenä_sujuvuudelle kirjoitti:

        Kyllä minua häiritsee se että joutuu kytkemään vakkarin pois päältä vähän väliä kun ei pysty sujuvasti ohitustilanteessa vaihtamaan vasemmalle kaistalle kun noita ylinopeutta ajavia on siellä tiellä.

        Ajan suurinta nopeutta ja pitäisi lähteä hitaammasta ohitukseen, niin sitten takaa tule yksi tai useampi ylinopeutta ajava jotka estävät sujuvan kaistanvaihdon. Joudun siis hiljentämään ja odottamaan että lainrikkojat ovat tehneet oman ohituksensa. Sujuva ajoni kärsii siis.

        Tee kuten minä kerroin tekeväni, Käytän vilkkaassa liikenteessä nopeudenrajoitinta, en vakionopeudensäädintä. Silloin on helppoa hidastaa tarpeen mukaan, ja taas painaa kaasua rajoittimeen asti.


      • Maksiminopeuttamennään
        etOlePoliisiVaikkaYrität kirjoitti:

        Miksi et paina kaasua ja ohita joustavasti. Sinunlaisten takia vasen kaista ei vedät ja keräät letkaa perääsi. Ruuhka-aikoina vasemmalla kaistalla on jostain syystä aina enemmän jonoa kuin oikealla kaistalla, kun hitaat jurraavat letkan kärjessä itsekkäästi. Kyllä vauhti pitää sovittaa muiden tahtiin, niin useimmat ja muut huomioon ottavat tekevät.

        Ylinopeutta ajavat tekevät sen jonon saavuttamalla suurinta sallittua ajavan. Miksi et aja maksimissaan suurinta sallittua?! Ylinopeusyrjöjen takia ne jonot sinne syntyvät.


      • Esteenä_sujuvuudelle
        ich-bin kirjoitti:

        Tee kuten minä kerroin tekeväni, Käytän vilkkaassa liikenteessä nopeudenrajoitinta, en vakionopeudensäädintä. Silloin on helppoa hidastaa tarpeen mukaan, ja taas painaa kaasua rajoittimeen asti.

        Ei minua kiinnosta nopeusjojoilu. Minua kiinnostaa ajaa sujuvaa tasaista tahtia. Miksi joillekin on niin vaikeaa noudattaa sääntöjä ja rajoituksia?


      • kiessus
        Esteenä_sujuvuudelle kirjoitti:

        Kyllä minua häiritsee se että joutuu kytkemään vakkarin pois päältä vähän väliä kun ei pysty sujuvasti ohitustilanteessa vaihtamaan vasemmalle kaistalle kun noita ylinopeutta ajavia on siellä tiellä.

        Ajan suurinta nopeutta ja pitäisi lähteä hitaammasta ohitukseen, niin sitten takaa tule yksi tai useampi ylinopeutta ajava jotka estävät sujuvan kaistanvaihdon. Joudun siis hiljentämään ja odottamaan että lainrikkojat ovat tehneet oman ohituksensa. Sujuva ajoni kärsii siis.

        Vai estävät sujuvan kaistanvaihtosi.. ehkä asia on kuitenkin niin että näillä teillä ajaa muitakin kuin pelkästään sinä ja joskus se vasen kaista vaan on varattu. Silloin odotat sopivaa rakoa ja menet hitaamman ohitse. Mikä tässä on niin vaikeaa? Pitääkö sinun päästä sillä jumalan sekunnilla kun se sinulle on sujuvaa vasemmalle ohittaaksesi jonkun mutta muiden tulisi levittää sinulle punaista mattoa ja odottaa SINUA kun vilkkusi välähtää? Poliisi puuttuu sitten ylinopeuksiin jne rikkeisiin.


      • sinnevaan
        Esteenä_sujuvuudelle kirjoitti:

        Kyllä minua häiritsee se että joutuu kytkemään vakkarin pois päältä vähän väliä kun ei pysty sujuvasti ohitustilanteessa vaihtamaan vasemmalle kaistalle kun noita ylinopeutta ajavia on siellä tiellä.

        Ajan suurinta nopeutta ja pitäisi lähteä hitaammasta ohitukseen, niin sitten takaa tule yksi tai useampi ylinopeutta ajava jotka estävät sujuvan kaistanvaihdon. Joudun siis hiljentämään ja odottamaan että lainrikkojat ovat tehneet oman ohituksensa. Sujuva ajoni kärsii siis.

        Siirryt sinne ohituskaistalle johonkin väliin. Kyllä se takana ylinopeutta ajava ääliö osaa hidastaa nopeuttaan. Tai jos ei osaa niin oppii äkkiä.


      • veio3
        kiessus kirjoitti:

        Vai estävät sujuvan kaistanvaihtosi.. ehkä asia on kuitenkin niin että näillä teillä ajaa muitakin kuin pelkästään sinä ja joskus se vasen kaista vaan on varattu. Silloin odotat sopivaa rakoa ja menet hitaamman ohitse. Mikä tässä on niin vaikeaa? Pitääkö sinun päästä sillä jumalan sekunnilla kun se sinulle on sujuvaa vasemmalle ohittaaksesi jonkun mutta muiden tulisi levittää sinulle punaista mattoa ja odottaa SINUA kun vilkkusi välähtää? Poliisi puuttuu sitten ylinopeuksiin jne rikkeisiin.

        Katsos, liityin tänään Tuusulanväylälle jossa rajoitus 100.
        Vilasin kiihdytyskaistan alussa tilanteen. Motaria lähestyi neljän auton jono ja ajoivat liian pienillä turvaväleillä. Arvioin ehtiväni hyvin niiden eteen. Kiihdytin sataan ja autojono lähestyi.
        Jouduin kiihdyttämään nopeuteen 120 ennenkuin pääsin liittymään. Mittarini näyttää 3%.
        Vääriä arvioita syntyy koska jotkut ajavat sääntöjen vastaisesti.


      • noudata.sääntöjä
        veio3 kirjoitti:

        Katsos, liityin tänään Tuusulanväylälle jossa rajoitus 100.
        Vilasin kiihdytyskaistan alussa tilanteen. Motaria lähestyi neljän auton jono ja ajoivat liian pienillä turvaväleillä. Arvioin ehtiväni hyvin niiden eteen. Kiihdytin sataan ja autojono lähestyi.
        Jouduin kiihdyttämään nopeuteen 120 ennenkuin pääsin liittymään. Mittarini näyttää 3%.
        Vääriä arvioita syntyy koska jotkut ajavat sääntöjen vastaisesti.

        Teit virhe arvion jonka paikkasit tekemällä liikennettä vaarantavan rikoksen!
        Katsoppas peiliin, sieltä näet pahimman sääntöjen vastaisesti ajaneen.


      • Perusfysiikkaa
        veio3 kirjoitti:

        Katsos, liityin tänään Tuusulanväylälle jossa rajoitus 100.
        Vilasin kiihdytyskaistan alussa tilanteen. Motaria lähestyi neljän auton jono ja ajoivat liian pienillä turvaväleillä. Arvioin ehtiväni hyvin niiden eteen. Kiihdytin sataan ja autojono lähestyi.
        Jouduin kiihdyttämään nopeuteen 120 ennenkuin pääsin liittymään. Mittarini näyttää 3%.
        Vääriä arvioita syntyy koska jotkut ajavat sääntöjen vastaisesti.

        Miksi moinen vaiva ja vielä urputus.

        Nostamalla jalan kaasulta ihan kevyesti olisi
        - päässyt liittymään lähestyvien kaahareiden perään
        - säästänyt polttoainetta
        - välttänyt sääntöjen rikkomisen ja
        - päässyt turvallisesti eteenpäin ilman tällaista turhaa avautumista.

        Ihan pienellä kaasun löysäämisellä saat aikaan hidastuvuuden, jota vastaavaan kiihtyvyyteen autosi ei edes pysty. Mieti tätä...


      • sujuvaa-ajoa
        kiessus kirjoitti:

        Vai estävät sujuvan kaistanvaihtosi.. ehkä asia on kuitenkin niin että näillä teillä ajaa muitakin kuin pelkästään sinä ja joskus se vasen kaista vaan on varattu. Silloin odotat sopivaa rakoa ja menet hitaamman ohitse. Mikä tässä on niin vaikeaa? Pitääkö sinun päästä sillä jumalan sekunnilla kun se sinulle on sujuvaa vasemmalle ohittaaksesi jonkun mutta muiden tulisi levittää sinulle punaista mattoa ja odottaa SINUA kun vilkkusi välähtää? Poliisi puuttuu sitten ylinopeuksiin jne rikkeisiin.

        Jos ajan suurinta sallittua, eli nopeusrajoitusten mukaisesti, ei minun pitäisi tarvita katsoa tai väistää ketään muuta kuin hälytysajoneuvoja. Tällöin voin ihan heittämällä siirtyä vasemmalle ohittaakseni hitaammin ajavan.

        Jos ajetaan sääntöjen ja rajoituksen mukaisesti, ei ole valittamisen aihetta. Asennevammainen ylinopeusyrjö ei tosin tajua että hänen ajo vaikuttaa muihin tielläliikkujiin.


      • sujuvaa-ajoa kirjoitti:

        Jos ajan suurinta sallittua, eli nopeusrajoitusten mukaisesti, ei minun pitäisi tarvita katsoa tai väistää ketään muuta kuin hälytysajoneuvoja. Tällöin voin ihan heittämällä siirtyä vasemmalle ohittaakseni hitaammin ajavan.

        Jos ajetaan sääntöjen ja rajoituksen mukaisesti, ei ole valittamisen aihetta. Asennevammainen ylinopeusyrjö ei tosin tajua että hänen ajo vaikuttaa muihin tielläliikkujiin.

        Vie heti korttisi pois. Jos vasemmalla kaistalla on joku, sinun kuuluu häntä väistää. Ihan riippumatta siitä ajaako hän sinua nopeammin, samaa nopeutta vai hitaammin.

        AINA ennen kaistanvaihtoa katsotaan, että kaistanvaihdolle on tilaa.


      • Minä-en-puolusta
        TheRat kirjoitti:

        Vie heti korttisi pois. Jos vasemmalla kaistalla on joku, sinun kuuluu häntä väistää. Ihan riippumatta siitä ajaako hän sinua nopeammin, samaa nopeutta vai hitaammin.

        AINA ennen kaistanvaihtoa katsotaan, että kaistanvaihdolle on tilaa.

        Puolustatko ylinopeutta ajavia? Puolustatko sitä että voidaan rikkoa sääntöjä ja rajoituksia? Puolustatko liikenneanarkiaa?


      • Hyväperiaate
        kiessus kirjoitti:

        Vai estävät sujuvan kaistanvaihtosi.. ehkä asia on kuitenkin niin että näillä teillä ajaa muitakin kuin pelkästään sinä ja joskus se vasen kaista vaan on varattu. Silloin odotat sopivaa rakoa ja menet hitaamman ohitse. Mikä tässä on niin vaikeaa? Pitääkö sinun päästä sillä jumalan sekunnilla kun se sinulle on sujuvaa vasemmalle ohittaaksesi jonkun mutta muiden tulisi levittää sinulle punaista mattoa ja odottaa SINUA kun vilkkusi välähtää? Poliisi puuttuu sitten ylinopeuksiin jne rikkeisiin.

        Hitaammin ajavan (esim. raskas kalusto) pitää pystyä ohittamaan suurinta sallittua ajaen ilman että ylinopeutta ajavat vaikeuttavat tilannetta. Luulisi olevan päivänselvä asia. Ylinopeus vaikuttaa ympäristöön ja muihin liikkujiin.


      • Minä-en-puolusta kirjoitti:

        Puolustatko ylinopeutta ajavia? Puolustatko sitä että voidaan rikkoa sääntöjä ja rajoituksia? Puolustatko liikenneanarkiaa?

        Sinähän tässä kerroit rikkovasi lakeja ja olevasi välittämättä muista. Älä nyt yritä kääntää tätä niinpäin, että minä puolustelisin mitään.

        Itsehän ajan ylinopeudella säännöllisesti. Mutta eihän se sinua haittaa. Kun pistät vilkun päälle, niin minä hidastan jos olet sen verran kaukana edelläni, että sinulle on tilaa siirtyä eteeni, tai jatkan samalla nopeudella, jos väliä on vähemmän. Jos ajaisin rajoitusten mukaan, sinä joutuisit hidastamaan, nyt pääset nopeammin vasemmalle.

        Ai mutta tietysti, sinähän et varmaan vilkkuakaan käytä. Mitä sitä turhaan. Kyllä sinä tiedät mitä olet tekemässä. Eikä sitä tilaa vasemmaltakaan kannata katsoa, jos kerran ajaa itse suurinta sallittua (tai ainakin melkein)...


      • Hyväperiaate kirjoitti:

        Hitaammin ajavan (esim. raskas kalusto) pitää pystyä ohittamaan suurinta sallittua ajaen ilman että ylinopeutta ajavat vaikeuttavat tilannetta. Luulisi olevan päivänselvä asia. Ylinopeus vaikuttaa ympäristöön ja muihin liikkujiin.

        Totta. Ylinopeus helpottaa kaikkien liikkumista. Alinopeutta ajavat taas hidastavat sekä laillista nopeutta, että ylinopeutta ajavien etenemistä.

        Tänään viimeksi liikenteeseen päätyi yksi laillista nopeutta ajava. Siinä sitä sitten 30 autoa jarrutti (mitä minä huomasin, eiköhän tuo kertautunut), kun 130 km/h etenevän jonon väliin pomppasi pakettiauto hieman alle 100 km/h nopeudella ohittamaan rekkaa. Ohitus toki kesti vain minuutin luokkaa, mutta kyllähän tuo ruuhkassa kertautuu.

        Aika itsekästä, ettei viitsinyt vähän ylinopeuden puolelle nopeutta nostaa. Olisi se paku sen 120 tai 130 km/h kulkenut. Mutta kun muista ei niin väliksi, niin mitäpä sitä voi vaatia.


      • kuspäitäRiittääNäköjään
        Minä-en-puolusta kirjoitti:

        Puolustatko ylinopeutta ajavia? Puolustatko sitä että voidaan rikkoa sääntöjä ja rajoituksia? Puolustatko liikenneanarkiaa?

        Kaistanvaihtajan on aina väistämisvelvollinen ja kaistaa ei saa vaihtaa toisen eteen jos se aiheuttaa vaaraa tai jos toinen joutuu hidastamaan.
        Ei liikennevaloissakaan saa ajaa toisen kylkeen vaikka sinulle vaihtuu vihreät.


      • poiuytrlk
        etOlePoliisiVaikkaYrität kirjoitti:

        Miksi et paina kaasua ja ohita joustavasti. Sinunlaisten takia vasen kaista ei vedät ja keräät letkaa perääsi. Ruuhka-aikoina vasemmalla kaistalla on jostain syystä aina enemmän jonoa kuin oikealla kaistalla, kun hitaat jurraavat letkan kärjessä itsekkäästi. Kyllä vauhti pitää sovittaa muiden tahtiin, niin useimmat ja muut huomioon ottavat tekevät.

        Siis vauhti pitää sovittaa muiden mukaan,eikä rajoitusmerkkien.Jos joku haluaa ajaa satasen alueella 150 taulussa,niin kaikkien sovitettava nopeus tämän höyrypään mukaan.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Totta. Ylinopeus helpottaa kaikkien liikkumista. Alinopeutta ajavat taas hidastavat sekä laillista nopeutta, että ylinopeutta ajavien etenemistä.

        Tänään viimeksi liikenteeseen päätyi yksi laillista nopeutta ajava. Siinä sitä sitten 30 autoa jarrutti (mitä minä huomasin, eiköhän tuo kertautunut), kun 130 km/h etenevän jonon väliin pomppasi pakettiauto hieman alle 100 km/h nopeudella ohittamaan rekkaa. Ohitus toki kesti vain minuutin luokkaa, mutta kyllähän tuo ruuhkassa kertautuu.

        Aika itsekästä, ettei viitsinyt vähän ylinopeuden puolelle nopeutta nostaa. Olisi se paku sen 120 tai 130 km/h kulkenut. Mutta kun muista ei niin väliksi, niin mitäpä sitä voi vaatia.

        Kuin sattumalta jätit ketomasta satuusi liittyneen rajoituksen.

        Aika itsekästä, ettei viitsinyt 100km/h rajoituksen mukaan ajaa. Olisi se ohittaja sen rajoituksen mukaan kulkea. Mutta kun muista ei niin väliksi, niin mitäpä sitä voi vaatia.


      • Minä-en-puolusta
        TheRat kirjoitti:

        Sinähän tässä kerroit rikkovasi lakeja ja olevasi välittämättä muista. Älä nyt yritä kääntää tätä niinpäin, että minä puolustelisin mitään.

        Itsehän ajan ylinopeudella säännöllisesti. Mutta eihän se sinua haittaa. Kun pistät vilkun päälle, niin minä hidastan jos olet sen verran kaukana edelläni, että sinulle on tilaa siirtyä eteeni, tai jatkan samalla nopeudella, jos väliä on vähemmän. Jos ajaisin rajoitusten mukaan, sinä joutuisit hidastamaan, nyt pääset nopeammin vasemmalle.

        Ai mutta tietysti, sinähän et varmaan vilkkuakaan käytä. Mitä sitä turhaan. Kyllä sinä tiedät mitä olet tekemässä. Eikä sitä tilaa vasemmaltakaan kannata katsoa, jos kerran ajaa itse suurinta sallittua (tai ainakin melkein)...

        Sinun ylinopeus ei kenties sitten vaikuta jos itse hiljennät mutta se miten sinä toimit, ei vaikuta siihen miten muut toimivat. Monet ylinopeutta ajavat tulevat hetken päästä takapuskuriin kiinni vaatimaan baanaa itselleen kun itse ohitan hitaamman suurinta sallittua ajaen. Aika asennevammaista vaatia muita ajamaan ylinopeutta. Oma kokemukseni on että enemmistö ylinopeutta ajavien ajo vaikuttaa ja vaikeuttaa laillista nopeutta ajavien ajoon. Hitaamman ohittaminen olisi paljon helpompaa ja sujuvampaa suurinta sallittua ajaen ilman vasemmalla kaistalla ylinopeutta ajavia.

        En muuten missään vaiheessa väittänyt että en väistäisi vasemmalla kaistalla olevia. Luetun ymmärtäminen on ilmeisesti haasteellista. Sitä paitsi käytän kyllä vilkkua aina kun vaihdan kaistaa joten älä tee omia vääriä päätelmiä. Pitäisi varmaan lopettaa vilkuttaminen kun kerta voi valita mitä sääntöjä tai rajoituksia haluaa noudattaa. Kenties pitäisi tietyissä tilanteissa ryhtyä ajamaan vastaantulijoiden kaistalla kun on vähäistä liikennettä koska se edistää omaa sujuvuuttani ja minähän pystyn päättelemään milloin vastavirtaan ajaminen on turvallista.


      • Britti_setä
        poiuytrlk kirjoitti:

        Siis vauhti pitää sovittaa muiden mukaan,eikä rajoitusmerkkien.Jos joku haluaa ajaa satasen alueella 150 taulussa,niin kaikkien sovitettava nopeus tämän höyrypään mukaan.

        Juu ja jos joku haluaa ajaa vastavirtaan, niin kaikkien on sovitettava ajonsa ja ryhtyä ajamaan vastavirtaan. Eläköön vasemman puoleinen liikenne.


      • Minä-en-puolusta kirjoitti:

        Sinun ylinopeus ei kenties sitten vaikuta jos itse hiljennät mutta se miten sinä toimit, ei vaikuta siihen miten muut toimivat. Monet ylinopeutta ajavat tulevat hetken päästä takapuskuriin kiinni vaatimaan baanaa itselleen kun itse ohitan hitaamman suurinta sallittua ajaen. Aika asennevammaista vaatia muita ajamaan ylinopeutta. Oma kokemukseni on että enemmistö ylinopeutta ajavien ajo vaikuttaa ja vaikeuttaa laillista nopeutta ajavien ajoon. Hitaamman ohittaminen olisi paljon helpompaa ja sujuvampaa suurinta sallittua ajaen ilman vasemmalla kaistalla ylinopeutta ajavia.

        En muuten missään vaiheessa väittänyt että en väistäisi vasemmalla kaistalla olevia. Luetun ymmärtäminen on ilmeisesti haasteellista. Sitä paitsi käytän kyllä vilkkua aina kun vaihdan kaistaa joten älä tee omia vääriä päätelmiä. Pitäisi varmaan lopettaa vilkuttaminen kun kerta voi valita mitä sääntöjä tai rajoituksia haluaa noudattaa. Kenties pitäisi tietyissä tilanteissa ryhtyä ajamaan vastaantulijoiden kaistalla kun on vähäistä liikennettä koska se edistää omaa sujuvuuttani ja minähän pystyn päättelemään milloin vastavirtaan ajaminen on turvallista.

        Eli ongelma ei ollutkaan ylinopeus, vaan esimerkiksi takapuskurissa roikkuminen tai muita muuten huomioimaton käytös.

        Olemme pitkälti samalla linjalla. Minä toki näen tuota muista piittaamatonta ja liikennettä vaarantavaa käytöstä muiltakin, kuin ylinopeutta ajavilta. Ehkä suhteessa jopa enemmän, mutta se johtuu varmaan kokemattomuudesta.


      • Minä-en-puolusta
        TheRat kirjoitti:

        Eli ongelma ei ollutkaan ylinopeus, vaan esimerkiksi takapuskurissa roikkuminen tai muita muuten huomioimaton käytös.

        Olemme pitkälti samalla linjalla. Minä toki näen tuota muista piittaamatonta ja liikennettä vaarantavaa käytöstä muiltakin, kuin ylinopeutta ajavilta. Ehkä suhteessa jopa enemmän, mutta se johtuu varmaan kokemattomuudesta.

        Onhan ongelma samalla myös ylinopeus. Ilman ylinpeutta ei kukaan tulisi sinne takapuskuriin roikkumaan kun itse ajaa suurinta sallittua. Loogista ja yksiselitteistä.


      • Minä-en-puolusta kirjoitti:

        Onhan ongelma samalla myös ylinopeus. Ilman ylinpeutta ei kukaan tulisi sinne takapuskuriin roikkumaan kun itse ajaa suurinta sallittua. Loogista ja yksiselitteistä.

        Jos sinäkin ajaisit saman verran ylinopeutta, ei kukaan tulisi sinne takapuskuriin roikkumaan, kun ne ajavat sitä samaa nopeutta. Loogisen yksiselitteisesti ongelma on siis myös se, ettet sinä aja tarpeeksi ylinopeutta.

        Jos sinä et ajaisi ollenkaan, ei kukaan roikkuisi takapuskurissasi. Ongelma on siis se, että sinä ajat.

        Tai sitten ongelma on se roikkuminen ja muut asiat vain mahdollistavat ongelman syntymisen.


      • Rotta_presidentiksi
        TheRat kirjoitti:

        Jos sinäkin ajaisit saman verran ylinopeutta, ei kukaan tulisi sinne takapuskuriin roikkumaan, kun ne ajavat sitä samaa nopeutta. Loogisen yksiselitteisesti ongelma on siis myös se, ettet sinä aja tarpeeksi ylinopeutta.

        Jos sinä et ajaisi ollenkaan, ei kukaan roikkuisi takapuskurissasi. Ongelma on siis se, että sinä ajat.

        Tai sitten ongelma on se roikkuminen ja muut asiat vain mahdollistavat ongelman syntymisen.

        On siinä mellä palstan mestari. Että ongelmien aiheuttajia ovat ne jotka eivät aja ylinopeutta!! Rotan ajatuskuviot ovat kyllä vertaansa vailla. Sääntöjen rikkominen siis vähentää liikenteen ongelmia?!! Vain liikenteen suurmestari Rotta voi tuollaista väittää. Muita nopeammin , siis ylinopeutta ajavat ne jonot muodostaa. Nopeampi saavuttaa aina hitaamman. Ja mitä enemmän on muita nopeammin ajavia sitä enemmän myös muodostuu jonoja. Ja vaikka esim. 10km/h :n verran yli suurimman sallitun ajaisikin niin silti aina perästä tulee joku joka ajaa vielä kovempaa ja taas muodostuu jonoa ja perseessä roikkumista. Ylinopeutta ajamalla et kaikki pysty perästä karistamaan vaan mitä suurempi on nopeus sitä varmemmin ja nopeammin saavuttaa edessä ajavia ja taas mennään tappituntumalla. Toivottavasti Rotan ohjeistuksesta ja opetuksista kukaan ota opikseen. Sen verran vaarallinen kaveri kyseessä.


      • Rotta_presidentiksi kirjoitti:

        On siinä mellä palstan mestari. Että ongelmien aiheuttajia ovat ne jotka eivät aja ylinopeutta!! Rotan ajatuskuviot ovat kyllä vertaansa vailla. Sääntöjen rikkominen siis vähentää liikenteen ongelmia?!! Vain liikenteen suurmestari Rotta voi tuollaista väittää. Muita nopeammin , siis ylinopeutta ajavat ne jonot muodostaa. Nopeampi saavuttaa aina hitaamman. Ja mitä enemmän on muita nopeammin ajavia sitä enemmän myös muodostuu jonoja. Ja vaikka esim. 10km/h :n verran yli suurimman sallitun ajaisikin niin silti aina perästä tulee joku joka ajaa vielä kovempaa ja taas muodostuu jonoa ja perseessä roikkumista. Ylinopeutta ajamalla et kaikki pysty perästä karistamaan vaan mitä suurempi on nopeus sitä varmemmin ja nopeammin saavuttaa edessä ajavia ja taas mennään tappituntumalla. Toivottavasti Rotan ohjeistuksesta ja opetuksista kukaan ota opikseen. Sen verran vaarallinen kaveri kyseessä.

        Ei pitäisi yrittää tällä palstalla ironiaa. Ei näemmä oikein uppoa näihin kantapeikkoihin... Tai ainakaan niihin kovaäänisimpiin.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Jos sinäkin ajaisit saman verran ylinopeutta, ei kukaan tulisi sinne takapuskuriin roikkumaan, kun ne ajavat sitä samaa nopeutta. Loogisen yksiselitteisesti ongelma on siis myös se, ettet sinä aja tarpeeksi ylinopeutta.

        Jos sinä et ajaisi ollenkaan, ei kukaan roikkuisi takapuskurissasi. Ongelma on siis se, että sinä ajat.

        Tai sitten ongelma on se roikkuminen ja muut asiat vain mahdollistavat ongelman syntymisen.

        Tämä on oikea helmi rotan hajatelmien joukossa:
        "Loogisen yksiselitteisesti ongelma on siis myös se, ettet sinä aja tarpeeksi ylinopeutta.
        Jos sinä et ajaisi ollenkaan, ei kukaan roikkuisi takapuskurissasi. Ongelma on siis se, että sinä ajat."

        Sinut ryöstetään kadulla. Syyllinen ei ole ryöstäjä vaan ryöstetty, koska meni samaan paikkaan missä ryöstäjä oli. Olisit pysynyt kotona niin mitään ei olisi tapahtunut. Sinä olet syyllinen.
        Upea logiikka.


      • TheSquirrel kirjoitti:

        Tämä on oikea helmi rotan hajatelmien joukossa:
        "Loogisen yksiselitteisesti ongelma on siis myös se, ettet sinä aja tarpeeksi ylinopeutta.
        Jos sinä et ajaisi ollenkaan, ei kukaan roikkuisi takapuskurissasi. Ongelma on siis se, että sinä ajat."

        Sinut ryöstetään kadulla. Syyllinen ei ole ryöstäjä vaan ryöstetty, koska meni samaan paikkaan missä ryöstäjä oli. Olisit pysynyt kotona niin mitään ei olisi tapahtunut. Sinä olet syyllinen.
        Upea logiikka.

        Minustakin tuo logiikka ontui selvästi. Alleviivasin ontumista oikein kunnolla, että menisi jakeluun. Melkein kaikille taisi mennä, mutta sinä ja Rotta_presidentiksi ette tietenkään tajunneet. Tai no, sinä et varmaan edes lukenut viestiä loppuun. :)


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Minustakin tuo logiikka ontui selvästi. Alleviivasin ontumista oikein kunnolla, että menisi jakeluun. Melkein kaikille taisi mennä, mutta sinä ja Rotta_presidentiksi ette tietenkään tajunneet. Tai no, sinä et varmaan edes lukenut viestiä loppuun. :)

        Ehkä kannattaisi lukea tekstinsä muutamaan kertaan ennen lähetystä. Jos on mielestään "alleviivannut", se viivaus ei näy niille joilla ei ole telepaattista yhteyttä rotan ajatuksiin (hyi olkoon). Ymmärrettävää että luulet muiden ajattelevan samoin kuin sinä. Onhan tämä käynyt selville muissakin kirjoituksissasi. Mutta näin ei ole ja lukija lukee tekstin. Ja tekstissä on esitetty kaksi vaihtoehtoa.

        Ironia on huumorin alalaji. Ymmärrettävästi se on sinulle vaikeaa, joten ei kannata edes yrittää.


      • Satunnainenkulkija
        TheRat kirjoitti:

        Jos sinäkin ajaisit saman verran ylinopeutta, ei kukaan tulisi sinne takapuskuriin roikkumaan, kun ne ajavat sitä samaa nopeutta. Loogisen yksiselitteisesti ongelma on siis myös se, ettet sinä aja tarpeeksi ylinopeutta.

        Jos sinä et ajaisi ollenkaan, ei kukaan roikkuisi takapuskurissasi. Ongelma on siis se, että sinä ajat.

        Tai sitten ongelma on se roikkuminen ja muut asiat vain mahdollistavat ongelman syntymisen.

        Löytyykö aidoisti tämäntasoisia ihmisiä tästä maasta?! Pakko tämä on oltava provokaatio? Jos ei ole, niin ei voi kun kummastella ja ihmetellä.


      • Satunnainenkulkija kirjoitti:

        Löytyykö aidoisti tämäntasoisia ihmisiä tästä maasta?! Pakko tämä on oltava provokaatio? Jos ei ole, niin ei voi kun kummastella ja ihmetellä.

        Minkä tasoisia? Oletko vain oravainen uudella nimimerkillä, vai onko teitä jopa 2-3 jotka ette ymmärrä virheellisen logiikan osoittamista oikein alleviivaavalla esimerkillä? Logiikkahan oli täsmälleen sama kuin viestissä johon vastasin, mutta kun pari sanaa vaihtoi, niin lopputulos olikin järjetön.

        Lue se viimeinen virke uudestaan ja yritä ymmärtää.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Minkä tasoisia? Oletko vain oravainen uudella nimimerkillä, vai onko teitä jopa 2-3 jotka ette ymmärrä virheellisen logiikan osoittamista oikein alleviivaavalla esimerkillä? Logiikkahan oli täsmälleen sama kuin viestissä johon vastasin, mutta kun pari sanaa vaihtoi, niin lopputulos olikin järjetön.

        Lue se viimeinen virke uudestaan ja yritä ymmärtää.

        "Minkä tasoisia?"
        -osaamattomia
        -kokemattomia
        -typeriä
        -ylimielisiä
        -ymmärtämättömiä
        -lapsellisia
        -tärkeileviä

        Valitse se mikä parhaiten kuvaa luonteenpiirteitäsi. Voit valita niin monta vaihtoehtoa kuin haluat. Ennen kuin alat itkemään, tässä on vain vastausvaihtoehdot esittämääsi kysymykseen.


      • sinne_vaan
        kuspäitäRiittääNäköjään kirjoitti:

        Kaistanvaihtajan on aina väistämisvelvollinen ja kaistaa ei saa vaihtaa toisen eteen jos se aiheuttaa vaaraa tai jos toinen joutuu hidastamaan.
        Ei liikennevaloissakaan saa ajaa toisen kylkeen vaikka sinulle vaihtuu vihreät.

        Normaali vauhdin hidastaminen ei aiheuta vaaraa. Ihan voi surutta siirtyä vasemmalle kaistalle tehdäkseen oman ohituksen jos taaksepäin on se 50 metriä tilaa ylinpeutta tulevan ja oman takapuskurin välissä.


      • veio3
        noudata.sääntöjä kirjoitti:

        Teit virhe arvion jonka paikkasit tekemällä liikennettä vaarantavan rikoksen!
        Katsoppas peiliin, sieltä näet pahimman sääntöjen vastaisesti ajaneen.

        Eikö virhe arvio kirjoiteta yhteen eli virhearvion.?


      • veio3
        Perusfysiikkaa kirjoitti:

        Miksi moinen vaiva ja vielä urputus.

        Nostamalla jalan kaasulta ihan kevyesti olisi
        - päässyt liittymään lähestyvien kaahareiden perään
        - säästänyt polttoainetta
        - välttänyt sääntöjen rikkomisen ja
        - päässyt turvallisesti eteenpäin ilman tällaista turhaa avautumista.

        Ihan pienellä kaasun löysäämisellä saat aikaan hidastuvuuden, jota vastaavaan kiihtyvyyteen autosi ei edes pysty. Mieti tätä...

        Kerroin esimerkin missä kaikki olisi mennyt hyvin, jos motarilla ajaneet eivät olisi ajaneet ylinopeutta. Nyt mulle pallo jalkaan maan tavan mukaan.
        Takanani, aivan liian lähellä, kiihdytti auto joka syöksyi motarille arvioimatta tilannetta mitenkään, pyskureita hipoen.
        Toki olisin voinut hidastaa kuten sanoit mutta se ei ollut järkevää normaalissa tilanteessa.


      • noudata.sääntöjä
        veio3 kirjoitti:

        Eikö virhe arvio kirjoiteta yhteen eli virhearvion.?

        Kyllä.
        Silti sen (virhearvion) teit jonka paikkasit sääntörikkomuksella ja siitä vielä ilkeät urputtaa.


      • en.minä.vaan.ne.muut
        veio3 kirjoitti:

        Kerroin esimerkin missä kaikki olisi mennyt hyvin, jos motarilla ajaneet eivät olisi ajaneet ylinopeutta. Nyt mulle pallo jalkaan maan tavan mukaan.
        Takanani, aivan liian lähellä, kiihdytti auto joka syöksyi motarille arvioimatta tilannetta mitenkään, pyskureita hipoen.
        Toki olisin voinut hidastaa kuten sanoit mutta se ei ollut järkevää normaalissa tilanteessa.

        Kaikki olisi mennyt hyvin jos et sinä olisi sortunut helppoon virhearvioon ja olisit liittynyt motarille noiden neljän auton taakse.
        Yritätkö saada jotain "säälipisteitä" kertomalla nyt, että joku muukin sinun lisäksesi, syyllistyi hölmöyksiin kun syöksyi motarille "pyskureita hipoen."


    • älynjuhlaa

      Aloittajan logiikka ei oikein toimi, taitaa olla se "ylinopeus" sellainen asia joka saa sedän pään kiehumaan.
      Sanoit ettei ole väliä vaikka kaikki ei aja tismalleen samaa nopeutta, mieti hieman.
      jos ajetaan esim. 120-130 tai 110-120, niin onko tuo kypän ero jotenkin hankalampi hieman suuremmassa vauhdissa?

      • Ihan_loogista

        Hitaamman pitää pystyä ohittamaan suurinta sallittua ajaen ilman että ylinopeutta ajava sotkee tilannetta.

        Hitaampi on siis se osapuoli joka ajaa suurinta sallittua hitaammin. Jos joku ajaa ylinopeutta, tulee siihen yksi nopeuserotekijä lisää.


      • Sivusta....seurannut

        Jos on 100 rajoitus, niin on se 90 km/h kulkevan rekan ohittaminen huomattavasti hankalampaa 100 km/h ajaen jos vasenta kaistaa tulee letka ylinopeutta ajavia juuri ennen kuin ryhdyt ohitukseen, versus siihen että sieltä ei tulee yhtään ylinopeutta ajavaa. Nopeusero on tällöin ainoastaan ohittajan ja ohitettavan 10 km/h ero.

        Jos siihen tulee ylinopeutta ajavia sekoittamaan pakkaa, niin nopeusero tieosuudella on tällöin 10 km/h ylinopeutta ajavan nopeusero suurimpaan sallittuun (esim. vaikka 120 km/h ajava tekee sitten 30 km/h eron rekkaan).

        Nopeuserot kasvavat kun ylinopeus astuu kuvioon. Ei siis virheitä logiikassa.


    • Öyöy

      Niin mutta minulle (lue minä) sopiva ylinopeus on aina enemmän kuin mitä nopeuttaa muut ajaa, olen ottanut huomioon maan pyörimisnopeuden, tähtien vaikutuksen maapalloon sekä sen että kuinka electronikka myös kuluu antaen siis erheellistä tietoa nopeudesta.

    • miksiMadella

      Enemmän haittaa on matelijoista ihan kaikilla teillä. Pakojänikset bussien kyytiin heti.

      • Ongelma.Vain.Kesäisin

        Onneksi matelijoita ei talvisin teillä näy koska ovat talvihorroksessa.


      • sairaustaMadella

        Meiden teillämme niitä kyllä riittää. Ehkä toisten kyttääminen saa pään sellaiseen raivoon, että se kiehuva pannu saa matelijan kropan pysymään hereillä talvellakin.


      • OngelmaVainKesäisin
        sairaustaMadella kirjoitti:

        Meiden teillämme niitä kyllä riittää. Ehkä toisten kyttääminen saa pään sellaiseen raivoon, että se kiehuva pannu saa matelijan kropan pysymään hereillä talvellakin.

        Mitä matelijoita olet talvella teillämme nähnyt? Käärmeitä, sisiliskoja vai peräti vaskitsoja.


      • työmulkku

        Ihan vittuillakseni ajan NIIN KUIN HALUAN sun puupääs kiusaksi. vituttaako? Sinä paska-aivo et kyllä muita määråile


      • qwedfgbnm
        OngelmaVainKesäisin kirjoitti:

        Mitä matelijoita olet talvella teillämme nähnyt? Käärmeitä, sisiliskoja vai peräti vaskitsoja.

        Näin sinut lapamato. mutta paskansin pois. Ja ongelma vain SINÄ1


      • Väärin.Meni.Sinulla.Taas
        qwedfgbnm kirjoitti:

        Näin sinut lapamato. mutta paskansin pois. Ja ongelma vain SINÄ1

        Näppärä vastaus sinulta mutta lapamato ei ole matelija vaan loinen!


    • neukkumeininkiä

      Monilla tuntuu olevan käsitys, ettää Suomessa olisi vanhan Neuvostoliiton meininki. Oikealla ajaa tavallinen kansa ja vasenta saa käyttää vain politrukit, joilla on omat liikennesääntönsä. Mun puolesta saa ohi mennä, kunhan ei tunkeudu heti eteen roiskimaan nastoja/kiviä/kuraa tuulilasiin. Tosin monet heikkohermoiset niin tekevät, kun takaa tulee se etuoikeutettu politrukki räpsyttelemään valojaan.

      Vaikka ohittajan edessä olisi kilometri tyhjää kaistaa, miksi pitää tunkea eteen heti kun puskurit eivät kiinni ota? Joustavuudella ei ole mitään yhteyttä moiseen ajotapaan.

      • mxcvbnm

        Jos lentää kiviä ja nastoja lasiin
        rekkari ylös ja rikosilmoitus
        ja maksu perään lasin vaihtoon


      • tättärätää
        mxcvbnm kirjoitti:

        Jos lentää kiviä ja nastoja lasiin
        rekkari ylös ja rikosilmoitus
        ja maksu perään lasin vaihtoon

        Aika heikoilla taidat olla ilmoituksesi kanssa.


      • Kivenviskoja
        mxcvbnm kirjoitti:

        Jos lentää kiviä ja nastoja lasiin
        rekkari ylös ja rikosilmoitus
        ja maksu perään lasin vaihtoon

        Kivien ja nastojen irrottaja ei syyllisty mihinkään rikokseen. Renkaista irtoava kivi tai nasta nousee vaan ilmaan jatkaen ko auton suuntaisesti liikettään kunnes liike-energia loppuu ja se putoaa maahan.
        Jos tähän joku törmää on ajanut liian lähellä edellä menevää aiheuttaen vaurion itselleen tahallisesti. Vaurion suuruus riippuu törmäilijän nopeudesta.
        Moottoriteillä ei ole vastaantulijoita eikä kivet/nastat lennä sivusuunnassa normaalisti. Mutkaisella hiekkatiellää tilanne on toinen.


      • Tuulilasi.kovilla
        Kivenviskoja kirjoitti:

        Kivien ja nastojen irrottaja ei syyllisty mihinkään rikokseen. Renkaista irtoava kivi tai nasta nousee vaan ilmaan jatkaen ko auton suuntaisesti liikettään kunnes liike-energia loppuu ja se putoaa maahan.
        Jos tähän joku törmää on ajanut liian lähellä edellä menevää aiheuttaen vaurion itselleen tahallisesti. Vaurion suuruus riippuu törmäilijän nopeudesta.
        Moottoriteillä ei ole vastaantulijoita eikä kivet/nastat lennä sivusuunnassa normaalisti. Mutkaisella hiekkatiellää tilanne on toinen.

        Kyllä nykymalliset renkaat "ampuvat" kiviä taaksepäin aika reippaasti. Ei ne suoraan ylös nouse. Silloinhan ne kopisivat vain auton peräpään pohjaan eikä lentäisi taaksepäin laisinkaan.


      • värvätuli

        Roiskeläppä on silloin ratkaisu ...


      • Kivenviskoja kirjoitti:

        Kivien ja nastojen irrottaja ei syyllisty mihinkään rikokseen. Renkaista irtoava kivi tai nasta nousee vaan ilmaan jatkaen ko auton suuntaisesti liikettään kunnes liike-energia loppuu ja se putoaa maahan.
        Jos tähän joku törmää on ajanut liian lähellä edellä menevää aiheuttaen vaurion itselleen tahallisesti. Vaurion suuruus riippuu törmäilijän nopeudesta.
        Moottoriteillä ei ole vastaantulijoita eikä kivet/nastat lennä sivusuunnassa normaalisti. Mutkaisella hiekkatiellää tilanne on toinen.

        Kyllä ne kivet kuule pomppivatkin. Kiven suunta ja nopeus riipuvat monesta asiasta, kuten siitä, missä kohtaa se renkaasta irtoaa.

        Tietäisit tämän, jos ruuhkaisilla teillä joskus ajaisit.


      • TheSquirrel
        TheRat kirjoitti:

        Kyllä ne kivet kuule pomppivatkin. Kiven suunta ja nopeus riipuvat monesta asiasta, kuten siitä, missä kohtaa se renkaasta irtoaa.

        Tietäisit tämän, jos ruuhkaisilla teillä joskus ajaisit.

        Rotan täydellisellä näöllä ja ilmiömäisellä havointokyvyllä havaitaan jokaisen lentävän esineen lähde, lähtönopeus ja osumakulma ja osuman voimakkuus. Kimmokkeen vaikutuksesta huomioidaan samat asiat.


      • lenteleesinnetänne

        Kyllä ne nastat ja kivet lentävät sivuillekin päin renkaan reunan kohdalle osuessaan. Jos joskus on astunut ulos kaupungin kaduilta ja seissyt soratiellä, kun ohi ajaa auto, huomaa kivien lentelevän vähän joka suuntaan. Motarilla on onneksi vähemmän sepeliä, mutta kyllä sielläkin irtotavaraa on.


    • Ihmetyttääkummastuttaa

      Olen aina ihmetellyt näitä palstan ylinopeutta ajamisen puolustajia ja mistä niitä oikein tulee. Onko kyseessä jokin geenivirhe kun eivät kykene noudattamaan rajoituksia? Ilmeisesti näin on.

    • itsekkäät_kotipoliisit

      Ylinopeutta ajavat ymmärtävät vaihdella nopeuttaa tarpeen mukaan ja osaavat olla joustavia ja ottaa muutkin huomioon.
      Tasanopeutta jyräävät eivät ota ketään huomioon, vaan vetävät perässään pitkiä letkoja jopa ohituskaistalla, sillä poikkeuksetta he ajavat vieläpä alle suurimman sallitun nopeuden. Jos nämä itsekkäät taapertajat väistyisivät sille kaistalle jolle he kuuluvat, niin letka menisi ohi ja kaikilla olisi turvallisempaa ja joustavampaa ajella.

      • Kädetönköolet

        Suurinta sallittua tasanopeutta ajavat eivät ole kenenkään esteenä. Aika jännää jos et pääse tasanopeutta ajavasta ohi edes ohituskaistalla.


      • tasanopeusidiootit

        Tasanopeus = tasakaasu = idiootti ratin takana.

        Todellisuudessa "tasanopeutta" ajavan nopeus seilaa tasamaallakin -10... 5 rajoitukseen verrattuna ja mäkisessä maastossa mennään -20... 10 toleranssilla.

        Ja tämäkin sillä edellytyksellä, että ao kuski tietää, a) mikä on rajoitus b) mikä on autonsa mittarivirhe. Yleistä on sekin, että ajetaan "80-mittarin mukaan" eli todellinen nopeus pumppaa 70-85.

        Erittäin yleistä on, että ajetaan 80-mittarissa myös 100 rajoitusalueilla = todellinen nopeus on rajoitus -30...-15.

        Erittäin yleistä on, että ajetaan 80 mittarissa, kun kohdalle osuu risteysalue, maaseututaajama tai tietyömaa, jossa nopeusrajoitus 50 tai 60. Eli näissä paikoissa tasanopeusidiootit ajavat ihan sujuvasti 20-30 km/h ylinopeudella.

        No, nykyään löytyy myös tasanopeusidiootteja, joilla on autossansa vakionopeussäädin. Nämä sitten köröttävät moottoritiellä joko 120 mittarinopeudella (todellinen nopeus 110-115) tai jopa tasan tarkkaan 120, jos omistavat myös navigaattorin, josta näkee oikean nopeuden. Nämä idiootit lähtevä moottoritiellä ohittamaan, jos saavuttavat edes 1 km/h hitaammin ajavan auton. Parhaat idiootit ajavat aina & koko ajan moottoritien vasenta kaistaa, "koska minulla on oikeus". Nämä idiootit eivät osaa polkea lisää kaasua, joten ohitus kestää minuuttitolkulla.

        Jos vakionopeussäädintä käyttävä tasanopeusidiootti saavuttaa moottoritiellä rekan, tasanopeusidiootti lähtee ohitukseen ja kytkee vakionopeussäätimen pois -> tasanopeusidiootin tasanopeus laskee 90 pintaan ja ohitus kestää taas minuutteja. Kun rekasta on lopulta päästy ohi, tasanopeusidiootti kytkee vakkarin taas päälle ja kiihdyttää takaisin 110-120 marssivauhtiin.

        Tasanopeusidiootti
        - ei tunne autonsa mittarivirhettä
        - ei piittaa nopeusrajoituksista eikä muistakaan säännöistä
        - ei osaa käyttää vakionopeussäädintä

        Tasanopeusidiootit pitäisi kaikki viedä saunan taa


      • Tasaisen-tasaista
        tasanopeusidiootit kirjoitti:

        Tasanopeus = tasakaasu = idiootti ratin takana.

        Todellisuudessa "tasanopeutta" ajavan nopeus seilaa tasamaallakin -10... 5 rajoitukseen verrattuna ja mäkisessä maastossa mennään -20... 10 toleranssilla.

        Ja tämäkin sillä edellytyksellä, että ao kuski tietää, a) mikä on rajoitus b) mikä on autonsa mittarivirhe. Yleistä on sekin, että ajetaan "80-mittarin mukaan" eli todellinen nopeus pumppaa 70-85.

        Erittäin yleistä on, että ajetaan 80-mittarissa myös 100 rajoitusalueilla = todellinen nopeus on rajoitus -30...-15.

        Erittäin yleistä on, että ajetaan 80 mittarissa, kun kohdalle osuu risteysalue, maaseututaajama tai tietyömaa, jossa nopeusrajoitus 50 tai 60. Eli näissä paikoissa tasanopeusidiootit ajavat ihan sujuvasti 20-30 km/h ylinopeudella.

        No, nykyään löytyy myös tasanopeusidiootteja, joilla on autossansa vakionopeussäädin. Nämä sitten köröttävät moottoritiellä joko 120 mittarinopeudella (todellinen nopeus 110-115) tai jopa tasan tarkkaan 120, jos omistavat myös navigaattorin, josta näkee oikean nopeuden. Nämä idiootit lähtevä moottoritiellä ohittamaan, jos saavuttavat edes 1 km/h hitaammin ajavan auton. Parhaat idiootit ajavat aina & koko ajan moottoritien vasenta kaistaa, "koska minulla on oikeus". Nämä idiootit eivät osaa polkea lisää kaasua, joten ohitus kestää minuuttitolkulla.

        Jos vakionopeussäädintä käyttävä tasanopeusidiootti saavuttaa moottoritiellä rekan, tasanopeusidiootti lähtee ohitukseen ja kytkee vakionopeussäätimen pois -> tasanopeusidiootin tasanopeus laskee 90 pintaan ja ohitus kestää taas minuutteja. Kun rekasta on lopulta päästy ohi, tasanopeusidiootti kytkee vakkarin taas päälle ja kiihdyttää takaisin 110-120 marssivauhtiin.

        Tasanopeusidiootti
        - ei tunne autonsa mittarivirhettä
        - ei piittaa nopeusrajoituksista eikä muistakaan säännöistä
        - ei osaa käyttää vakionopeussäädintä

        Tasanopeusidiootit pitäisi kaikki viedä saunan taa

        Tiedän autojeni mittarivirheet, tunnen nopeusrajoitukset ja noudatan niitä ja käytän aina vakionopeudensäädintä. Ajan aina mahdollisuuksien mukaan tasaista suurinta sallittua nopeutta. Revi siitä.


      • kysynvaantäällä

        Hei, VAJAKKI!

        Miksi ajat letkassa?

        Oletko koskaan huomannut sitä, että se on naurettavan näköistä?

        Muutama auto peräkkäin on kuin köyhän talon porsaat!


    • Autobahn

      Älä anna häiritä! Mitä otat murheita muista ihmisistä. Tee oma ajosi.

    • Perus.suomi.kuskit

      Niille joille on epäselvää: Moottoritiellä kummallakin kaistalla on sama nopeusrajoitus voimassa ja vasenkaista on vain ohittamiseen,esim sen rekan tai auton jolla peräkärry joka ajaa sitä noin (tai pitäisi) 80km/h , ei siihen että siellä roikutaan ylinopeutta ajamalla koko matkan ajan.

      • mene.Kainuuseen

        Kyllä etelän motarilla riittää autoja molemmille kaistoille. Pysy kotona, jos motarilla pelottaa tai vaihda se Tojopaska kunnon autoon.


      • Todellinen.Tilanne

        On ruuhkatilanteita jossa saavutan autoletkan ja lähden ohitukseen ja vaihdan siis vasemmalle kaistalle. Kuinka ollakaan, niin oikea kaista on niin täynnä että sinne on haasteellista palata. Lisäksi oikea kaista kulkee alle suurimman sallitun. Jatkan siis vasenta kaistaa pitkin ohitustani suurinta sallittua ajaen. Miten pitkään voin mielestäsi jatkaa ohitustani?


    • veio3

      Siis, miten on.?
      Motarilla oikea kaista ajaa rekkojen nopeutta eli n. 85 km/h
      Ajaako linjurit oikeaa kaistaa rekkojen nopeutta VAI 100 km/h vasenta kaistaa, jossa 120 rajoitus, ja estää muita ajamasta 120 km/h. ???

      • Äikkäope

        Pisteen jälkeen ei voi laittaa kysymysmerkkiä. Saati kolmea turhan välilyönnin jälkeen. Isoja kirjaimia käytetään vain virkkeen aloituksessa.


    • Autobahn

      Kyllä ne vasemmalla kaistalla toisen rinnalla samaa alinopeutta ajavat häiritsevät enemmän. Käyttäkää etanat sitä oikeanpuoleista kaistaa.

      • Harvinaisuuksia-ovat

        Harvemmin olen tuollaisiin törmännyt mutta lähes joka päivä näkee noita takapuskuriin tulevia ylinopeusyrjöjä vaikka itse ajaa suurinta sallittua tai jopa vähän yli sen.


      • Harvinaisuuksia-ovat kirjoitti:

        Harvemmin olen tuollaisiin törmännyt mutta lähes joka päivä näkee noita takapuskuriin tulevia ylinopeusyrjöjä vaikka itse ajaa suurinta sallittua tai jopa vähän yli sen.

        Minä taas näen noita melkein päivittäin, mutta tänään oli taas ensimmäinen kerta piiiitkään aikaan, kun tuollaisen pahemman takapuskurissaroikkujan näin. Ylinopeudesta en lähde sanomaan, kun alle rajoitusten mentiin molemmilla kaistoilla. Kiitos jononvetäjän vasemmalla...


      • Tulivainmieleen
        TheRat kirjoitti:

        Minä taas näen noita melkein päivittäin, mutta tänään oli taas ensimmäinen kerta piiiitkään aikaan, kun tuollaisen pahemman takapuskurissaroikkujan näin. Ylinopeudesta en lähde sanomaan, kun alle rajoitusten mentiin molemmilla kaistoilla. Kiitos jononvetäjän vasemmalla...

        Saattoi hyvin olla "phantom traffic jam" eikä mikään jononvetäjä.


      • Tulivainmieleen kirjoitti:

        Saattoi hyvin olla "phantom traffic jam" eikä mikään jononvetäjä.

        Oli se jononvetäjä. Näkyi pidemmillä suorilla siinä vasemmalla kaistalla ajelevan. Edessä oli tyhjää niin pitkälle kuin silmä kantoi (satoja metrejä).


      • ei.ongelmaa

        Kevyesti oikean nilkan ojennusta, niin perässäajava on jo vähän kauempana. Tehoa vaivaiset 185 kW mutta silti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      193
      4566
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2853
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      324
      2274
    4. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      133
      2260
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1526
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1441
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      30
      1362
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1190
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe