Homoja vihitään kirkossa 1. 3. 2017

luterilainen_

Suomen laki sallii homojen avioliitot 1. 3. 2017 alkaen. Myöskään kirkkolaki ja -järjestys eivät kiellä näitä avioliittoja, joten homoja vihitään tulevaisuudessa myös kirkossa. Jos homojen vihkiminen halutaan kieltää kirkossa, tähän tarvitaan kirkolliskokouksessa kolmen neljäsosan enemmistö. Tällaista enemmistöä ei löydy.

116

280

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kirkolliskokouskieltää

Kirkon toiminnasta päättää kirkolliskokous, ei Suomen laki.

• Kirkon toimintaa säätelee laki.

Tuon lain muuttaminen on kirkon itsensä käsissä.

Ja tuo laki, jonka muuttaminen on kirkon itsensä käsissä (eli kirkolliskokouksen), ei ellä tällä hetkestä vihkimästä samaa sukupuolta olevia.

• YksinkertaistaEiköVain kirjoitti:

Kirkon toimintaa säätelee laki.

Tuon lain muuttaminen on kirkon itsensä käsissä.

Ja tuo laki, jonka muuttaminen on kirkon itsensä käsissä (eli kirkolliskokouksen), ei ellä tällä hetkestä vihkimästä samaa sukupuolta olevia.

"Ja tuo laki, jonka muuttaminen on kirkon itsensä käsissä (eli kirkolliskokouksen), ei kiellä tällä hetkestä vihkimästä samaa sukupuolta olevia."

Kirkkojärjestys / tunnustus kyllä kieltää.

• pertsa2012 kirjoitti:

"Ja tuo laki, jonka muuttaminen on kirkon itsensä käsissä (eli kirkolliskokouksen), ei kiellä tällä hetkestä vihkimästä samaa sukupuolta olevia."

Kirkkojärjestys / tunnustus kyllä kieltää.

Kirkkojärjestys ei kiellä.

Kirkkojärjestys ei kiellä.

Kirkkojärjestyksessä mainitaan mm. apostoliset kirjat ja siellä tuomitaan homosuhteet ylipäätänsä saatikka aviot :-) :-)
        Jokainen lukutaitoinen löytää nuo kiellot tuosta nivaskasta.

Kirkkojärjestys 8.11.1991/1055 v. 1993
        Kirkolliskokous on kirkkolain (1054/93) 2 luvun 1 §:n 2 momentin nojalla hyväksynyt kirkkojärjestyksen seuraavasti:
        I Osa
        Yleisiä määräyksiä
        1 luku
        KIRKON TUNNUSTUS JA JÄSENET
        1 §
        Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu JUMALAN PYHÄÄN SANAAN, VANHAN ja UUDEN TESTAMENTIN PROFEETALLISIIN ja APOSTOLISIIN kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että KAIKKEA OPPIA kirkossa on tutkittava ja arvioitava JUMALAN PYHÄN SANAN mukaan.

• pertsa2012 kirjoitti:

Kirkkojärjestyksessä mainitaan mm. apostoliset kirjat ja siellä tuomitaan homosuhteet ylipäätänsä saatikka aviot :-) :-)
        Jokainen lukutaitoinen löytää nuo kiellot tuosta nivaskasta.

Kirkolliskokous on kirkkolain (1054/93) 2 luvun 1 §:n 2 momentin nojalla hyväksynyt kirkkojärjestyksen seuraavasti:
        I Osa
        Yleisiä määräyksiä
        1 luku
        1 §
        Suomen evankelis-luterilainen kirkko tunnustaa sitä kristillistä uskoa, joka perustuu JUMALAN PYHÄÄN SANAAN, VANHAN ja UUDEN TESTAMENTIN PROFEETALLISIIN ja APOSTOLISIIN kirjoihin, ja joka on ilmaistu kolmessa vanhan kirkon uskontunnustuksessa sekä muuttamattomassa Augsburgin tunnustuksessa ja muissa luterilaisen kirkon Yksimielisyyden kirjaan otetuissa tunnustuskirjoissa. Kirkko pitää korkeimpana ohjeenaan sitä tunnustuskirjojen periaatetta, että KAIKKEA OPPIA kirkossa on tutkittava ja arvioitava JUMALAN PYHÄN SANAN mukaan.

Samaa sukupuolta olevien avioliittoa ei kiellä edes Raamattu.

Samaa sukupuolta olevien avioliittoa ei kiellä edes Raamattu.

Kauhistusten tekijöiden synnintekoa ei voi raamatullisessa mielessä siunata.

• pertsa2012 kirjoitti:

Kauhistusten tekijöiden synnintekoa ei voi raamatullisessa mielessä siunata.

Raamattu ei tosin taida tuotakaan kieltää.

• qwertyilijä kirjoitti :
        Kirkkoon näyttää syntyvän erikoinen tilanne. Varmaa on, että osa papeista vihkii kaikki parit ja varmaa on sekin, että osa vetää siitä herneet nenään.

Heillä on kuitenkin aina toivoa katumuksen kautta palata Kristuksen
        veren suojaan.
        Tehkää siis parannus sillä se mahdollistaa myös hyvän elämän.

Johannes :
        14:6 Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani.

• >> kyseessä on vain tilanne jossa akanat erotellaan jyvistä <<

Sinun taivaaseen ei ole asiaa kuin sinulla. Perushihhulin taivaaseen pääsee vain sen saman lahkon kohtalotoverit etc.

Eli mitä hemmetin väliä sillä kenellekään on, että jotkut laisesi aidot uskovat diskaatte jonkun jo sata kertaa diskaamanne vielä yhden kerran. Ei mitään.

Toiseksi, muut vähät välittää siitä, mitä sinä uskot tai olet uskomatta, koska muista, että et ole heidän mielestään edes kristitty.

• qwertyilija kirjoitti:

>> kyseessä on vain tilanne jossa akanat erotellaan jyvistä <<

Sinun taivaaseen ei ole asiaa kuin sinulla. Perushihhulin taivaaseen pääsee vain sen saman lahkon kohtalotoverit etc.

Eli mitä hemmetin väliä sillä kenellekään on, että jotkut laisesi aidot uskovat diskaatte jonkun jo sata kertaa diskaamanne vielä yhden kerran. Ei mitään.

Toiseksi, muut vähät välittää siitä, mitä sinä uskot tai olet uskomatta, koska muista, että et ole heidän mielestään edes kristitty.

"Toiseksi, muut vähät välittää siitä, mitä sinä uskot tai olet uskomatta, koska muista, että et ole heidän mielestään edes kristitty."

Heidän mielipiteillään ei ole tähän asti ollut mitään totuusarvoa.

• Itse asiassa kirkkojärjestys kieltää mitä jyrkimmin homojen ja lesbojen avioliitot ja tuota estettä roskaväki ei ole vielä raivannut pois.
      Jos he kuitenkin vihkivät(vihkipappi) niin myyvät samalla kertaa
      myös kunniansa koska rikkovat papin valansa.

I Osa
      Yleisiä määräyksiä
      1 luku
      1 §

• körttipappi

Me toimimme juuri kirkkojärjestyksen mukaisesti kun vihimme homoja avioliittoon.

• körttipappi kirjoitti:

Me toimimme juuri kirkkojärjestyksen mukaisesti kun vihimme homoja avioliittoon.

Tutki nyt sitten mitä esim. apostoliset kirjat kertovat avioliitosta.

• pertsa2012 kirjoitti:

Tutki nyt sitten mitä esim. apostoliset kirjat kertovat avioliitosta.

1.Korinttolaiskirje :
        7:2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

• Rakkautta.kehiin

Miksi Pertsa vihaat homoja?

• pertsa2012 kirjoitti:

1.Korinttolaiskirje :
        7:2 mutta haureuden syntien välttämiseksi olkoon kullakin miehellä oma vaimonsa, ja kullakin naisella aviomiehensä.

Paavali kirjoitti noin silloin kauan aikaa sitten, nyt joku muu kirjoittaa jotain toisenlaista. Emme elä aina Paavalin ohjeiden mukaan, joka sanoo, että naisen on oltava alamainen, koska lakikin niin sanoo. Raamatun ihmisten käsitykset kaikesta on jäänyt jo kauas.

Kun kirkko ja papit vihkivät tänäänkin pareja, niin se on Raamatun vastaista, sillä ei Raamatussa kukaan pappi avioliittoon vihi.

• Rakkautta.kehiin kirjoitti:

Miksi Pertsa vihaat homoja?

Kirjoitukset tuomitsevat homoilut ja lesboilut.Minä olen vain viestin
        tuoja.
        Siis harrastakaa haureutta tai tehkää siitä parannus.
        Elosteluja ei Raamattu tue.

• pertsa2012 kirjoitti:

tuoja.

Väärin, kirjoitukset eivät tuomitse vaan sinun tulkintasi kirjoituksista.
        Se on eri asia.

• voi.pertsa.pertsa
        pertsa2012 kirjoitti:

1.Korinttolaiskirje :

Pilkot jakeet päreiksi, kuin Jehovan Todistajat. Älä pilkkaa Jumalan Sanaa.

• voi.pertsa.pertsa kirjoitti:

Pilkot jakeet päreiksi, kuin Jehovan Todistajat. Älä pilkkaa Jumalan Sanaa.

Minähän tuon Sanaa esiin - tuo sinäkin perusteluiksesi :-)

• pertsa2012 kirjoitti:

Minähän tuon Sanaa esiin - tuo sinäkin perusteluiksesi :-)

Koska tuot asiat esiin sinun haluamallasi tavalla, niin se antaa huonon vaikutelman. Minusta Raamattua pitää lukea kirjaimellisesti, mutta sinulla on ikävä tapa esittää omat näkökantasi. Tyylisi vesittää alkuperäisen tarkoituksen.

Yksi esimerkki, kun et hyväksy Raamattua, vaan haluat lisätä omin ajatuksin miehetkin syyllisiksi aviorikokseen. Tapasi on tehdä tulkintoja.

• >> kirkkojärjestys kieltää mitä jyrkimmin homojen ja lesbojen avioliitot <<
        Tiedä kirkkojärjestyksestä, mutta kirkkolaki ei sitä estä.

• qwertyilija kirjoitti:

>> kirkkojärjestys kieltää mitä jyrkimmin homojen ja lesbojen avioliitot <<
        Tiedä kirkkojärjestyksestä, mutta kirkkolaki ei sitä estä.

Kirkon järjestys ja tunnustus estää hinttariaviot.

• pertsa2012 kirjoitti:

Kirkko tuomitsee laisesi helvettiin kun et edes kirkon kolmiyhteiseen Jumalaan usko.
        Tervemenoa!

• kristitty_mies
        pertsa2012 kirjoitti:

Eivät estä. Sehän nähdään 1. 3. 2017

• vastuusanoista
        pertsa2012 kirjoitti:

tuoja.

"Kirjoitukset tuomitsevat homoilut ja lesboilut.Minä olen vain viestin
        tuoja."

Älä pakene Raamatun taakse. Sinä olet samaa mieltä noiden kirjoitusten kanssa, eli voisi yhtä hyvin tulla omasta suustasi.

• vastuusanoista kirjoitti:

"Kirjoitukset tuomitsevat homoilut ja lesboilut.Minä olen vain viestin
        tuoja."

Älä pakene Raamatun taakse. Sinä olet samaa mieltä noiden kirjoitusten kanssa, eli voisi yhtä hyvin tulla omasta suustasi.

"Älä pakene Raamatun taakse. Sinä olet samaa mieltä noiden kirjoitusten kanssa, eli voisi yhtä hyvin tulla omasta suustasi."

• pertsa2012 kirjoitti:

"Älä pakene Raamatun taakse. Sinä olet samaa mieltä noiden kirjoitusten kanssa, eli voisi yhtä hyvin tulla omasta suustasi."

"Kirjoitukset" tuomitsevat vaikka mitä, mutta ei niillä ole mitään tekemistä avioliittojen solmimisen kanssa.

Miten voitkin olla noin sekava ja sekoitat asiat!

• kristitty_mies kirjoitti:

Eivät estäkkään , sillä jo nyt jotkut luopiopapit kehuskelevat vihkivänsä homopareja 01.03.2017 jälkeen.

Suuri eksytys etenee - katsokaa uskovat ettei se nielaise myös teitä.
        Tarkistakaa asiat Raamatusta(!) ja jättäkää "pappien " puheet niille
        kuuluvaan roskalaatikkoon.

• vastuusanoista
        pertsa2012 kirjoitti:

"Minun mielipiteilläni ei ole merkitystä - tuon ain esiin lähettäjäni
        tahdon."

Näh, varmistat vain selustasi.

• pertsa2012 kirjoitti:

Jos oppisit vielä sen, että antaisit lähettäjäsi sanomat sellaisinaan lisäämättä niihin sinun keksimiä omia merkityksiäsi.

• torre12 kirjoitti:

Jos oppisit vielä sen, että antaisit lähettäjäsi sanomat sellaisinaan lisäämättä niihin sinun keksimiä omia merkityksiäsi.

Mitä olen lisännyt?

• pertsa2012 kirjoitti:

Mitä olen lisännyt?

Mitä olen lisännyt, kysyy omien ajatusten lisääjä. Luuletko lisäämiesi merkitysten olevan jo Raamatussa?

• toivottavastiei
        kristitty_mies kirjoitti:

Kansanedustaja Toivonen alkaa jo kannattaa AA-aloitetta, koska uusi spn-laki liitteineen ei ole tasa-arvoinen.

• toivottavastiei kirjoitti:

Kansanedustaja Toivonen alkaa jo kannattaa AA-aloitetta, koska uusi spn-laki liitteineen ei ole tasa-arvoinen.

Tarkoitatko euroedustaja Toivosta, synt. 1937?

Hänellä ei ole avioliittolakiin mitään valtuuksia.

• olen-pahoillani

Olen pahoillani sekä homojen että lesbojen puolesta, mutta en voi millään hyväksyä tilannetta, että kirkossa kävelee vihittäväksi naispari tai miespari. Minusta se on jo avioliittosakramentin häväistystä. Miksi ihmeessä tämä vähemmistö haluaa häväistä koko kirkollisuuden? Miksi he eivät vain vihitytä itseään pariksi maistraatissa, niinhän tekevät monet heterotkin.

Pääasia. että tulee liiton laillisuus toteen näytetyksi ja lakiasiat reilassa.

Ei Kreikkalaiskatolilaiset eikä Roomalaiskatolilaiset hyväksyisi moista.

• Eituohon

Jumalanpilkkaan lähde mukaan kuin luterilainen kirkko!

• En ole itse muuta kuullut kuin että professorit ja papisto ovat ottaneet kantaa homoparien vihkimisen kirkossa. Homoilta ei ole kysytty mitään.

• Takas.rippileirille

Avioliitto ei ole sakramentti!

• luterilainen_

"Avioliittosakramentti"?????

Luterilaisessa kirkossa ei ole tuollaista sakramenttia. Sakramentteja ovat vain kaste ja ehtoollinen.

Mutta käytännössä monet erityisesti fundamentalistit ovat tehneet maallisesta asiasta, kuten avioliitosta, armonvälineen eli sakramentin. Esimerkiksi vivamolaisuudessa (KRS) tuollainen harhaopeus on yleistä. Valitettavaa ihmisten harhauttamista.

• Pirkko_kuulolla
        luterilainen_ kirjoitti:

"Avioliittosakramentti"?????

Luterilaisessa kirkossa ei ole tuollaista sakramenttia. Sakramentteja ovat vain kaste ja ehtoollinen.

Mutta käytännössä monet erityisesti fundamentalistit ovat tehneet maallisesta asiasta, kuten avioliitosta, armonvälineen eli sakramentin. Esimerkiksi vivamolaisuudessa (KRS) tuollainen harhaopeus on yleistä. Valitettavaa ihmisten harhauttamista.

Tasa-rvoisen avioliiton vastustaminen johtuu fundamentalistien homovihasta. Heteroseksuaalisesta avioliitosta on haluttu nähdä ja tehdä sakramentti eli armonväline. Ja koska homoja ei haluta päästää taivaaseen heille ei sallittaisi avioliittoakaan.

Kun muistamme ettei avioliito ole missään muodossa sakramentti eikä edes hengellinen vaan maallinen ja yhteiskunnallinen juridinen asia, niin palaamme luterilaiseen tunnustukseen.

• >> Olen pahoillani sekä homojen että lesbojen puolesta, mutta en voi millään hyväksyä tilannetta, että kirkossa kävelee vihittäväksi naispari tai miespari. <<

Ole hyväksymättä, kukaan asianosainen kun ei kaipaa eikä ole edes kiinnostunut hyväksymisestäsi.

>> Minusta se on jo avioliittosakramentin häväistystä. <<
        Aivan sama muille, mitä se sinun mielestäsi on.

>> Miksi ihmeessä tämä vähemmistö haluaa häväistä koko kirkollisuuden? <<
        Se häpäisy tapahtuu sinun ahdasmielisen pääsi sisällä. Tuolla yksi pervopertsa ahdistuu ja häpäistyy paljon pienemmästäkin.
        Otan osaa, mene terapeutille.

>> Miksi he eivät vain vihitytä itseään pariksi maistraatissa, niinhän tekevät monet heterotkin. <<
        Valtaosa varmaankin tekeekin niin, mutta muutama haluaa tehdä sen kirkossa. Mitä sitten. Vaikka sinun elämäsi taitaa romahtaa jo kun yksikin homopari vihitään kirkon alttarilla avioliittoon. Otan osaa.

>> Ei Kreikkalaiskatolilaiset eikä Roomalaiskatolilaiset hyväksyisi moista. <<
        Ala katolilaiseksi kuten Timo T.A. Soini teki.

• >> Homoja vihitään kirkossa 1. 3. 2017 <<
      Näin tapahtuu. Kirkon fundamentalistit joutuvat aivan uuteen tilanteeseen.

• siinäihmettelevätsit

Ei kait ne kirkkoon kuulu muutenkaan ovat siellä omassa perunakellari-lahkossa odottelemassa maailmanloppua. Voi tietenkin olla että uteliaisuuttaan menevät kirkkoon noita pareja pällistelemään kun kiinnostus ainakin ollut ihan huipputasoa.

• Itse, vaikka liittyisin kirkkoon, en saisi kirkkohäitä. Koska olemme rek. parisuhteessa, niin vihkimistä ei suoriteta, vaan tehdään pelkkä ilmoitus Maistraattiin, ja ollaan aviopari.

• "Itse, vaikka liittyisin kirkkoon, en saisi kirkkohäitä. Koska olemme rek. parisuhteessa, niin vihkimistä ei suoriteta, vaan tehdään pelkkä ilmoitus Maistraattiin, ja ollaan aviopari."

Olette anusholeaviossa.

• pertsa2012 kirjoitti:

"Itse, vaikka liittyisin kirkkoon, en saisi kirkkohäitä. Koska olemme rek. parisuhteessa, niin vihkimistä ei suoriteta, vaan tehdään pelkkä ilmoitus Maistraattiin, ja ollaan aviopari."

Olette anusholeaviossa.

Eli vaikka ei anuksen kanssa ole mitään tekemistä parisuhteessa, niin silti ollaan "anusholeaviossa".

Kerro minulle millä periaatteella aivosi toimivat?

• torre12 kirjoitti:

Eli vaikka ei anuksen kanssa ole mitään tekemistä parisuhteessa, niin silti ollaan "anusholeaviossa".

Kerro minulle millä periaatteella aivosi toimivat?

Etkö tosiaan osaa sanoa miten aivosi toimivat?

• torre12 kirjoitti:

Etkö tosiaan osaa sanoa miten aivosi toimivat?

Ei ne toimi ollenkaan...ihailemaansa satukirjaa pertsi seuraa ilman ensimmäistäkään omaa ajatusta..

• hihhulismi.kärsi.tappion

Hihhulit ovat täällä nyt hätää kärsimässä kun heidän idolinsa Ahvio ja Auvinen osoittautuivat aivan sekopäiksi eilisessä keskustelussa. Näiden kanssa ei voinut keskustella millään tasolla järkevästi.

• kirkko-ole-vaihtoehto

Tämä on jotenkin kertakaikkisen hölmöä, sillä aivan varmasti on ajateltu pelkästään miestä ja naista vihkikaavan yhteydessä. Eli näinkin naurettava perustelu menee siis läpi.

Mutta kirkko olkoon nyt rohkeasti erilainen kuin muu yhteiskunta, nyt kun yhteiskunnan lait alkavat erkaantua kristillisyydestä.

• Niinhän sitä joskus ajateltiin tasa-arvostakin että se koskee vain varakkaita miehiä.

Eikös olekin jännä että asiat muuttuu kun ihmisten ymmärrys kasvaa.

• "Mutta kirkko olkoon nyt rohkeasti erilainen kuin muu yhteiskunta"

Kato ku ei se voi olla koska verotulot vähenee hälyttävää vauhtia :)

• luterilainen_

Ymmärrän moralismin asenteeksi jossa ihminen näkee itsensä ja omat valintansa ja ratkaisunsa ainoina oikeina muillekin. Hän asettaa itsensä muillekin mittapuuksi. Tämä on empatiakyvyttömyyttä jossa ihminen ei näe lähimmäistään itseltään. Tämä on myös joissakin uskonsuunnissa vallitseva luonteenpiirre joka ilmenee selvimmin juuri homoseksuaalien syrjintänä ja monenlaisena kiusaamisena.

Muistan tapauksen jolloin syntyi kova meteli siitä oliko parisuhteensa rekisteröineen lesboparin kanssa vietetty hengellinen tilaisuus rukoushetki vai siunaus. Mitä eroa niillä on? Rukoushetkessä on tapana lukea myös Herran siunaus. On huomattava että me ihmiset emme siunaa ketään, vaan pyydämme rukouksessa Jumalan siunausta, tässä tapauksessa pareille, jotka haluavat rakastaa toisiaan ja elää yhdessä. Mitä pahaa siinä on?

Homoseksuaalien lähimmäistemme syrjiminen, syyllistäminen tms. on isku itse kirkon perussanomaa evankeliumia vastaan. Jos rakastamme Jumalaa, rakastamme myös lähimmäistämme niin kuin itseämme. Emme voi rakastaa Jumalaa jota emme ole nähneet, jos emme rakasta lähimmäistämme jonka olemme nähneet. Rakkauden kaksoiskäsky on kokonaisuus, sitä ei pidä pilkkoa.

Kristillinen etiikka oikein ymmärrettynä on parasta mitä maailmassa voi olla kaiken epätoivon ja kurjuuden keskellä. Se luo toivoa paremmasta. Tästä osoituksena on mm. Jeesuksen kertomus laupiaasta samarialaisesta. Tämä opetus on edelleen hyvin ajankohtainen: Teoistaan te tunnette heidät (Matt. 7:16). Laupias suomalainen – missä hän on? Ei ainakaan Ahvion eikä Auvisen joukoissa.

• Tätä.Ei.Voi.Kumota

Raamattu erittelee ne asiat, jotka ovat hyviä. Ne ovat lähimmäisen rakkaus, rakkaus Jumalaa kohtaan, rehellisyys, lainkuuliaisuus, rakkaus avioliitossa jne.

Sitten Raamattu säätää synniksi epäjumalanpalveluksen, valehtelun, varastamisen, homoseksin jne.

Homoilla ei ole oikeutta harjoittaa himoaan, koska sen on Jumala kieltänyt. Ne papit, jotka vihkivät homopareja, eivät pääse taivaaseen. Homoparisuhteessa eläneet uskovat seurakuntalaiset eivät pääse taivaaseen. Homolla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin elää selibaatissa yksinään, niin silloin vois usko pelastaa.

1 Kor 6:9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.

Mooseksen laki kieltää homoseksin. Jeesus sanoi, että ne jotka eivät noudata Mooseksen lakia eivät pääse taivaaseen.

Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

Jeesus sanoi, ettei Jumalan sanaa voi tehdä tyhjäksi. Jeesus vaati noudattamaan lakia Uuden liiton aikana, koska Jeesus oli itsekin tullut toteuttamaan eli tottelemaan Mooseksen lakia:

Mt 5: 17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Tämän takia Paavalikin noudatti Uuden liiton aikana jokaista Mooseksen lain käskyä:

Ap.t 25: 7 Paavalin saavuttua kerääntyivät Jerusalemista tulleet juutalaiset hänen ympärilleen ja ahdistivat häntä monin raskain syytöksin. He eivät kuitenkaan kyenneet näyttämään syytöksiään toteen. 8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

• Tätä.Ei.Voi.Kumota kirjoitti:

Raamattu erittelee ne asiat, jotka ovat hyviä. Ne ovat lähimmäisen rakkaus, rakkaus Jumalaa kohtaan, rehellisyys, lainkuuliaisuus, rakkaus avioliitossa jne.

Sitten Raamattu säätää synniksi epäjumalanpalveluksen, valehtelun, varastamisen, homoseksin jne.

Homoilla ei ole oikeutta harjoittaa himoaan, koska sen on Jumala kieltänyt. Ne papit, jotka vihkivät homopareja, eivät pääse taivaaseen. Homoparisuhteessa eläneet uskovat seurakuntalaiset eivät pääse taivaaseen. Homolla ei ole muuta mahdollisuutta, kuin elää selibaatissa yksinään, niin silloin vois usko pelastaa.

1 Kor 6:9 Ettekö tiedä, että vääryydentekijät eivät saa omakseen Jumalan valtakuntaa? Älkää eksykö! Jumalan valtakunnan perillisiä eivät ole siveettömyyden harjoittajat eivätkä epäjumalien palvelijat, eivät avionrikkojat, eivät miesten kanssa makaavat miehet, 10 eivät varkaat eivätkä ahneet, eivät juomarit, pilkkaajat eivätkä riistäjät.

Mooseksen laki kieltää homoseksin. Jeesus sanoi, että ne jotka eivät noudata Mooseksen lakia eivät pääse taivaaseen.

Mt 7:21. Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon.
        22. Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?'
        23. Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te LAITTOMUUDEN tekijät'.

Jeesus sanoi, ettei Jumalan sanaa voi tehdä tyhjäksi. Jeesus vaati noudattamaan lakia Uuden liiton aikana, koska Jeesus oli itsekin tullut toteuttamaan eli tottelemaan Mooseksen lakia:

Mt 5: 17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan. 18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. 19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi. 20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.

Tämän takia Paavalikin noudatti Uuden liiton aikana jokaista Mooseksen lain käskyä:

Ap.t 25: 7 Paavalin saavuttua kerääntyivät Jerusalemista tulleet juutalaiset hänen ympärilleen ja ahdistivat häntä monin raskain syytöksin. He eivät kuitenkaan kyenneet näyttämään syytöksiään toteen. 8 Paavali kiisti ne sanoen: "Mitään väärää en ole tehnyt, en juutalaisten lakia, en temppeliä enkä keisaria vastaan."

J.Nasaretilainen ei kirjoitusten mukaan kuitenkaan toteuttanut VT:n Jumalan tekoja kansan- lasten- ja naistensurmista vaan päinvastoin kehoitti rakastamaan vihollisiaankin. Pientä ristiriitaa.

• KazuKa
        Tätä.Ei.Voi.Kumota kirjoitti:

"Homoilla ei ole oikeutta harjoittaa himoaan, koska sen on Jumala kieltänyt."

Ei liity homojen avioitumiseen mitenkään.

"Ne papit, jotka vihkivät homopareja, eivät pääse taivaaseen."

Minkä mukaan?

• "Ne papit, jotka vihkivät homopareja, eivät pääse taivaaseen."
        Minkä mukaan?"

• pertsa2012 kirjoitti:

"Ne papit, jotka vihkivät homopareja, eivät pääse taivaaseen."
        Minkä mukaan?"

Tarvitaan vaan ne homoparit roomalaiskirjeeseen. Läpi kirjeen heitä ei ole. Muutama villiintynyt hetero mainitaan; he syttyivät toisiinsa.

• Toivottavastiei

Eräs mies sanoi rakastavansa, sai tyttären ja erosi. Kolmen vuoden päästä hän haluaa homohäät kirkossa. Yhteiskunnan pitäisi arvostaa miesparia yhtä paljon kuin rehellistä avioparia.

Rehellinen aviopari, Aidossa Avioliitossa, tuntee tulleensa petetyksi.

• >Rehellinen aviopari, Aidossa Avioliitossa, tuntee tulleensa petetyksi.

Jaa siis millä logiikalla?

• kui2

Ovatko Heteroparin esim. kaikki kolme avioliittoa ns. aitoja avioliittoja, jotka kaikki Jumala siunaa vaikka on naitu erottu, naitu, erottu taas naitu eli menty avioliittoon 3. kerta, eli Jumala kyllä siunaa eikä kirkkoa häpäistä ja Salliiko Raamattu?

• kui2 kirjoitti:

Ovatko Heteroparin esim. kaikki kolme avioliittoa ns. aitoja avioliittoja, jotka kaikki Jumala siunaa vaikka on naitu erottu, naitu, erottu taas naitu eli menty avioliittoon 3. kerta, eli Jumala kyllä siunaa eikä kirkkoa häpäistä ja Salliiko Raamattu?

Matti Nykänen on ollut kuusi kertaa naimisissa: monta aitoa avioliittoa.

• Toivottavastiei
        RepeRuutikallo kirjoitti:

>Rehellinen aviopari, Aidossa Avioliitossa, tuntee tulleensa petetyksi.

Jaa siis millä logiikalla?

Logiikka. Jos voimassa olevaa lakia muutetaan, uusi laki kumoaa voimassa olevan avioliittolain. Uusi laki liitteineen vaikuttaa takautuvasti. Aidon Avioliiton aikaisemmin solmineet joutuvat noudattamaan uusia määräyksiä.

Lesboparille pitää laatia oma laki. Homoparille pitää laatia oma laki. Erilaisia perheitä on mahdotonta sovittaa samaan lakiin, jos halutaan tasa-arvoa.

• Toivottavastiei kirjoitti:

Logiikka. Jos voimassa olevaa lakia muutetaan, uusi laki kumoaa voimassa olevan avioliittolain. Uusi laki liitteineen vaikuttaa takautuvasti. Aidon Avioliiton aikaisemmin solmineet joutuvat noudattamaan uusia määräyksiä.

Lesboparille pitää laatia oma laki. Homoparille pitää laatia oma laki. Erilaisia perheitä on mahdotonta sovittaa samaan lakiin, jos halutaan tasa-arvoa.

>Aidon Avioliiton aikaisemmin solmineet joutuvat noudattamaan uusia määräyksiä.

Ööh, miten? Millä tavalla avioliittoni muuttuu 1.3.2017 ja mitä uusia määräyksiä Rouvani ja minä joudumme noudattamaan?

>Lesboparille pitää laatia oma laki. Homoparille pitää laatia oma laki.

Mitään tämänsuuntaisia suunnitelmia ei ole vireillä millään merkittävällä puolueella eikä missään päin lainvalmistelukoneistoja. Päinvastoin asia on loppuun käsitelty pitkäksi aikaa heti kun Aa-aloite on tuhkattu ja ripoteltu Töölönlahteen.

>Erilaisia perheitä on mahdotonta sovittaa samaan lakiin, jos halutaan tasa-arvoa.

Ikävä kyllä aatoksesi kärsivät pahasta kannattajien vajauksesta. Sekä määrän että ehkä vähän laadunkin osalta.;)

• RepeRuutikallo kirjoitti:

>Aidon Avioliiton aikaisemmin solmineet joutuvat noudattamaan uusia määräyksiä.

Ööh, miten? Millä tavalla avioliittoni muuttuu 1.3.2017 ja mitä uusia määräyksiä Rouvani ja minä joudumme noudattamaan?

>Lesboparille pitää laatia oma laki. Homoparille pitää laatia oma laki.

Mitään tämänsuuntaisia suunnitelmia ei ole vireillä millään merkittävällä puolueella eikä missään päin lainvalmistelukoneistoja. Päinvastoin asia on loppuun käsitelty pitkäksi aikaa heti kun Aa-aloite on tuhkattu ja ripoteltu Töölönlahteen.

>Erilaisia perheitä on mahdotonta sovittaa samaan lakiin, jos halutaan tasa-arvoa.

Ikävä kyllä aatoksesi kärsivät pahasta kannattajien vajauksesta. Sekä määrän että ehkä vähän laadunkin osalta.;)

Tuota tasoa aitoavioliittolaiset ovat.

Ei mitään tolkkua.

• Toivottavastiei kirjoitti:

"Logiikka."

Älä käytä termejä joita et tunne alkuunkaan. Ainakin viestisi perusteella voi päätellä näin :)

• eksytysten-aika

Täysin käsittämätöntä, että homot haluavat luterilaiseen kirkkoon vihittäviksi.

Ei Lutheri olisi teitä vihkinyt ikinä.
      Olisi tosi hienoa, kun ottaisitte Askolan ja Mäkelän mukaan ja perustaisitte oman kirkkonne. Miksi, ette muodosta omaa laajaa kirkkokuntaanne, kun kannatuksenne on ylen korkea? Ainakin niin kerrotte, teitähän olisi enemistö, eikä missään tapauksessa Lutheria kirkkonne nimeksi.
      http://apprising.org/2009/08/30/martin-luther-on-homosexuality/

• >Täysin käsittämätöntä, että homot haluavat luterilaiseen kirkkoon vihittäviksi.

Vain osa niistä jotka kuuluvat kirkkoon. 30 paria vuodessa, on arvioitu.

>Ei Lutheri olisi teitä vihkinyt ikinä.

Tuskin hänellä olisi ollut Suomessa pätevää vihkimisoikeuttakaan.

>Olisi tosi hienoa, kun ottaisitte Askolan ja Mäkelän mukaan ja perustaisitte oman kirkkonne.

Maksaisitko kovinkin mielelläsi nykyisestä triplattua kirkollisveroa – jos siis leikitään että kuulut kirkkoon? Vai myisitkö mieluummin kirkkorakennuksia vaikkapa tanssiravintoloiksi, jotta änkyräminikirkkosi saisi käyttörahaa?

• eksytyksen-aika

>Täysin käsittämätöntä, että homot haluavat luterilaiseen kirkkoon vihittäviksi.

Vain osa niistä jotka kuuluvat kirkkoon. 30 paria vuodessa, on arvioitu.

>Ei Lutheri olisi teitä vihkinyt ikinä.

Tuskin hänellä olisi ollut Suomessa pätevää vihkimisoikeuttakaan.

>Olisi tosi hienoa, kun ottaisitte Askolan ja Mäkelän mukaan ja perustaisitte oman kirkkonne.

Maksaisitko kovinkin mielelläsi nykyisestä triplattua kirkollisveroa – jos siis leikitään että kuulut kirkkoon? Vai myisitkö mieluummin kirkkorakennuksia vaikkapa tanssiravintoloiksi, jotta änkyräminikirkkosi saisi käyttörahaa?

Kirkko on saanut nimensä saksalaisen uskonpuhdistaja Martti Lutherin mukaan.
        Ei edesmennyt Lutheri halua, että homot hänen nimensä alla saavat siunauksen ja vihkimisen.

Mikä siinä, että ette voi nimetä omalle nimellene kirkkoa, homokirkko.
        Häpeätekö nimeänne niin kovasti. On Lutherin nimi tietysti paljon arvokkaampi, kun esim.RepeRuutukalliokirkko tai homokirkko. Mutta, kun ollette jonkin näköisiä uskonmuutajia/puhdistajia vanhasta hapatuksesta, niin kirkkonne kaipaa sen mukaista nimeä.

Muutosta kirkon nimeen kuitenkin kaivataan, jos haluatte osan luterilaisista kirkoista, niin muuttakaa nimi! Eihän tommonen peli vetele.

Tai jääköön pienempi osa kirkoista luterilaiseksi ja isompi osa teille ja valtion rahoitus tyystin pois. Se aika on ohi. Muutos on tultava. Ovatko kaikki luterilaiset nössojä homojen vaatimuksiin nähden.

• eksytyksen-aika kirjoitti:

Ei edesmennyt Lutheri halua, että homot hänen nimensä alla saavat siunauksen ja vihkimisen.

Häpeätekö nimeänne niin kovasti. On Lutherin nimi tietysti paljon arvokkaampi, kun esim.RepeRuutukalliokirkko tai homokirkko. Mutta, kun ollette jonkin näköisiä uskonmuutajia/puhdistajia vanhasta hapatuksesta, niin kirkkonne kaipaa sen mukaista nimeä.

Muutosta kirkon nimeen kuitenkin kaivataan, jos haluatte osan luterilaisista kirkoista, niin muuttakaa nimi! Eihän tommonen peli vetele.

Tai jääköön pienempi osa kirkoista luterilaiseksi ja isompi osa teille ja valtion rahoitus tyystin pois. Se aika on ohi. Muutos on tultava. Ovatko kaikki luterilaiset nössojä homojen vaatimuksiin nähden.

Homokirkko, biseksuaalikirkko, heterokirkko.

Todella nerokasta!

• eksytyksen-aika kirjoitti:

>Ovatko kaikki luterilaiset nössojä homojen vaatimuksiin nähden.

Useimmat ymmärtävät, että kyse ei ole homojen vaatimuksista lainkaan vaan siitä mitä järki ja omatunto sanovat.

• väkevä-eksytys

>Ovatko kaikki luterilaiset nössojä homojen vaatimuksiin nähden.

Useimmat ymmärtävät, että kyse ei ole homojen vaatimuksista lainkaan vaan siitä mitä järki ja omatunto sanovat.

Siksi ei homokirkko nimi oikein sovi tai heterokirkko..
        Nimeksi voisi laittaa askolankirkko tai mäkelänkirkko.
        Kaikki voisivat omantuntonsa ja järkensä mukaan valita joko luterilaisen tai askolankirkon. Ihmisillä pitää olla valinnan vapaus. Lutherin nimen alle ei voi tuoda sellaisia tapoja, jota Lutheri millään muotoa olisi hyväksynyt. Se on kuoleen häpäisemistä käyttää hänen nimeään sellaisen toiminnan alla, jota hän ei hyväksyisi. Eikö sen nyt järkikikin sano tai omatunto?

Tässä olisi esimerkki; molemmat seurakunnat voisivat esim. käytää samoja tiloja ja Jumalan palvelukset alkaisivat klo 10:00 ja toisilla klo 12:00 ja näitä voisi vaihdella.
        Homoavioliitton kannattajapapittaret ja papit siirtyisivät palvelamaan askolan seurakuntaa ja toiset luterilaista seurakuntaa. Jäsenet voisivat valita kummalle haluavat maksaa omatuntonsa ja järkensä mukaan ja siirtyä jommalle kummalle seurakunnalle tai vaikka molempiin. Huomioida pitäisi järki ja omatunto.
        Määritellään tilojen vuokrat ja kummatkin seurakunnat maksavat käyttönsä mukaan vuokraa yhteistilille, josta maksetaan korjauskulut...

Valtion rahoja ei enää käytettäisi. Eikä kirkollisveroja verottaja enää perisi. Jäsenet huolehtivat omista kuluistaan. Hautapaikat siirtyisi valtiolle.

Jos ei jakoa haluta niin ainakin nimen vaihto on ajankohtainen. Luterilaisuus pois nimestä. Valtion verotus pois.

Homoseurakunta nopeasti kuolisi, mutta askolan seurakunta kasvaisi ja olisi luterilaista seurakuntaa suurempi. Eikö tämä malli sopisi jossa otettaisiin seurakuntalaiseten järki ja omatunto huomioon samoin pappien ja viellä edesmennyt Lutheri.

• väkevä-eksytys kirjoitti:

Siksi ei homokirkko nimi oikein sovi tai heterokirkko..
        Nimeksi voisi laittaa askolankirkko tai mäkelänkirkko.
        Kaikki voisivat omantuntonsa ja järkensä mukaan valita joko luterilaisen tai askolankirkon. Ihmisillä pitää olla valinnan vapaus. Lutherin nimen alle ei voi tuoda sellaisia tapoja, jota Lutheri millään muotoa olisi hyväksynyt. Se on kuoleen häpäisemistä käyttää hänen nimeään sellaisen toiminnan alla, jota hän ei hyväksyisi. Eikö sen nyt järkikikin sano tai omatunto?

Tässä olisi esimerkki; molemmat seurakunnat voisivat esim. käytää samoja tiloja ja Jumalan palvelukset alkaisivat klo 10:00 ja toisilla klo 12:00 ja näitä voisi vaihdella.
        Homoavioliitton kannattajapapittaret ja papit siirtyisivät palvelamaan askolan seurakuntaa ja toiset luterilaista seurakuntaa. Jäsenet voisivat valita kummalle haluavat maksaa omatuntonsa ja järkensä mukaan ja siirtyä jommalle kummalle seurakunnalle tai vaikka molempiin. Huomioida pitäisi järki ja omatunto.
        Määritellään tilojen vuokrat ja kummatkin seurakunnat maksavat käyttönsä mukaan vuokraa yhteistilille, josta maksetaan korjauskulut...

Valtion rahoja ei enää käytettäisi. Eikä kirkollisveroja verottaja enää perisi. Jäsenet huolehtivat omista kuluistaan. Hautapaikat siirtyisi valtiolle.

Jos ei jakoa haluta niin ainakin nimen vaihto on ajankohtainen. Luterilaisuus pois nimestä. Valtion verotus pois.

Homoseurakunta nopeasti kuolisi, mutta askolan seurakunta kasvaisi ja olisi luterilaista seurakuntaa suurempi. Eikö tämä malli sopisi jossa otettaisiin seurakuntalaiseten järki ja omatunto huomioon samoin pappien ja viellä edesmennyt Lutheri.

Aina ennen on kukin saanut valita itselleen sopivimman kirkkokunnan. Eikä edes Raamatussa panna homoja ulos; miksi siis nyt halutaan homot kirkosta ulos?

• Suomen laki sallii homojen avioliitot 1. 3. 2017 alkaen. Myöskään kirkkolaki ja -järjestys eivät kiellä näitä avioliittoja, joten homoja vihitään tulevaisuudessa myös kirkossa. Jos homojen vihkiminen halutaan kieltää kirkossa, tähän tarvitaan kirkolliskokouksessa kolmen neljäsosan enemmistö. Tällaista enemmistöä ei löydy.

• Aha. Mutta se ei ole siis ratkaisevaa, koska papit voivat siitä huolimatta vihkiä myös homopareja.

• torre12 kirjoitti:

Aha. Mutta se ei ole siis ratkaisevaa, koska papit voivat siitä huolimatta vihkiä myös homopareja.

Voivat vihkiä , mutta eivät siunata(syntiä).

• luterilainen_
        pertsa2012 kirjoitti:

Voivat vihkiä , mutta eivät siunata(syntiä).

Vihkimisseremoniaan kuuluu Herran siunaus. On syytä muistaa ettemme me ihmiset siunaa ketään vaan pyydämme JUMALAN SIUNAUSTA. Muuta epäselvää?

• luterilainen_

Eivät kiellä. Kirkkolaki, -järjestys ja luterilainen tunnustus eivät kiellä homojen vihkimistä.

• luterilainen_ kirjoitti:

Vihkimisseremoniaan kuuluu Herran siunaus. On syytä muistaa ettemme me ihmiset siunaa ketään vaan pyydämme JUMALAN SIUNAUSTA. Muuta epäselvää?

Kirkkojärjestyksen / kirkon tunnustuksen mukaan siunaaminen ei
        ole sallittua.

Eivät kiellä. Kirkkolaki, -järjestys ja luterilainen tunnustus eivät kiellä homojen vihkimistä.

Tuossa alla apostolisetkin kirjat kieltävät kauhistusten tekijäin
        siunaamiset.

I Osa
        Yleisiä määräyksiä
        1 luku
        1 §

• Kirkon kannalla ei ole tässä asiassa sikäli merkitystä, että pappi on lainsäädännön kannalta vihkiessään kuin kuka tahansa vihkioikeuden omaava virkamies ja nimenomaan virkamies, ei pappi. Eli hänen(kin) suorittama vihkiminen on juridisesti pätevä kunhan se on maallisten lakiemme mukaisesti suoritettu.

Tämän vuoksi ei pappeja voida kieltää vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja. Pakkoa ei kuitenkaan ole toisin kuin maistraatin virkamiehillä joten eiköhän se omatunnon vapauskin ole täten turvattu.

Omissa tiloissaan kirkko voi toki kieltää samaa sukupuolta olevien vihkimiset, yksityisissä tiloissa tapahtuvia ei. Tai voi kieltää mutta lain suojaa tällaisella kiellolla ei ole koska mitään rikosta ei tapahdu.

Mahdolliset oikeusjutut tulevatkin sitten käsittelemään kirkon kurinpitotoimien lainmukaisuutta, ts. sitä voiko kirkko virkavastuulla toimivan virkamiehen valtion hänelle lain suomien oikeuksien turvin suorittamista laillisista virkatehtävistä rangaista. Epäilen ettei voi.

• pertsa2012 kirjoitti:

Tuossa alla apostolisetkin kirjat kieltävät kauhistusten tekijäin
        siunaamiset.

I Osa
        Yleisiä määräyksiä
        1 luku
        1 §

Ja onko joskus muilta kuin homopareilta evätty siunaus ja avioliitto liittyen kirkon tunnuskirjoihin?

• pertsa2012eikirj
        a-teisti kirjoitti:

Kirkon kannalla ei ole tässä asiassa sikäli merkitystä, että pappi on lainsäädännön kannalta vihkiessään kuin kuka tahansa vihkioikeuden omaava virkamies ja nimenomaan virkamies, ei pappi. Eli hänen(kin) suorittama vihkiminen on juridisesti pätevä kunhan se on maallisten lakiemme mukaisesti suoritettu.

Tämän vuoksi ei pappeja voida kieltää vihkimästä samaa sukupuolta olevia pareja. Pakkoa ei kuitenkaan ole toisin kuin maistraatin virkamiehillä joten eiköhän se omatunnon vapauskin ole täten turvattu.

Omissa tiloissaan kirkko voi toki kieltää samaa sukupuolta olevien vihkimiset, yksityisissä tiloissa tapahtuvia ei. Tai voi kieltää mutta lain suojaa tällaisella kiellolla ei ole koska mitään rikosta ei tapahdu.

Mahdolliset oikeusjutut tulevatkin sitten käsittelemään kirkon kurinpitotoimien lainmukaisuutta, ts. sitä voiko kirkko virkavastuulla toimivan virkamiehen valtion hänelle lain suomien oikeuksien turvin suorittamista laillisista virkatehtävistä rangaista. Epäilen ettei voi.

Olet väärässä kirkko voi kieltää vihkimisen Herran siunauksen kera
        mutta muutoin papin on vihittävä laillisessa mielessä virkamiehenä
        ellei kirkko luovu vihkioikeudestaan.

• luterilainen_
        pertsa2012 kirjoitti:

Kirkkojärjestyksen / kirkon tunnustuksen mukaan siunaaminen ei
        ole sallittua.

Tuollaiset hörhöilyt ovat ainoastaan sinun omien korviesi välissä. Missään muualla ei homoparien vihkimistä kielletä.

Tuollaiset hörhöilyt ovat ainoastaan sinun omien korviesi välissä. Missään muualla ei homoparien vihkimistä kielletä.

Markuksen evankeliumi:
        12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?

• pertsa2012eikirj kirjoitti:

Mainitsinko jotakin siunauksista? En maininnut. Vaan eipä niistä siunausten toivotteluista tulla meillä yhtäkään pappia tiilenpäitä lukemnaan tuomita vaikka varnasti siunaamaan tulevatkin. Usko pois vaan.

• pertsa2012 kirjoitti:

Markuksen evankeliumi:
        12:24 Jeesus sanoi heille: "Ettekö te siitä syystä eksy, kun ette tunne kirjoituksia ettekä Jumalan voimaa?

No etpä tosiaan näytä tuntevan kirjoituksia. Ne ovat sinulle jotain muuta kuin mitä niissä todella lukee. Olet pahoin eksynyt.

"Älä tee mitään askaretta, karjakin saa levätä" tarkoittaa sinulle sitä, että voit tehdä joitakin askareita sapatinpäivänä.

• luterilainen_
        pertsa2012 kirjoitti:

Markuksen evankeliumi:

Jos homoparien vihkiminen kirkossa halutaan kieltää, edellyttää se kirkolliskokouksen 3/4 enemmistön äänimäärää ja kiellon kirjaamista kirkkolakiin ja -järjesykseen. Nyt sellaista kieltoa ei ole.

• pertsa2012eikirj kirjoitti:

Ei papin ole pakko vihkiä samaa sukupuolta olevia. Ortodoksisessa kirkossammehan on kirkon mielestä naimakelvottomia pilvin pimein sieläkin eikä heitä vihitä eikä voida pakottaa pappia vihkimään.

Tässä suhteessa uskonnollisilla yhteisöillä on erityisoikeuksia ja maalaisjärjellä kun ajattelee olisi erittäin epäloogista elleivät nämä erityisoikeudet koskisi myös sitä virkakuntaa joka näitä organisaatioita edustaa.

Sellaista ei tule siis tapahtumaan jotta ketään pappia nyt pakotettaisiin vihkimään samaa sukupuolta olevia mutta ei sellaistakaan , että linnaan laitettaisiin jos ja kun vihkii.

• a-teisti kirjoitti:

Ei papin ole pakko vihkiä samaa sukupuolta olevia. Ortodoksisessa kirkossammehan on kirkon mielestä naimakelvottomia pilvin pimein sieläkin eikä heitä vihitä eikä voida pakottaa pappia vihkimään.

Tässä suhteessa uskonnollisilla yhteisöillä on erityisoikeuksia ja maalaisjärjellä kun ajattelee olisi erittäin epäloogista elleivät nämä erityisoikeudet koskisi myös sitä virkakuntaa joka näitä organisaatioita edustaa.

Sellaista ei tule siis tapahtumaan jotta ketään pappia nyt pakotettaisiin vihkimään samaa sukupuolta olevia mutta ei sellaistakaan , että linnaan laitettaisiin jos ja kun vihkii.

Taidat olla sikälikin oikeassa ettei vihkimispakkoa ole missään
        mielessä.

• kui2
        pertsa2012 kirjoitti:

Taidat olla sikälikin oikeassa ettei vihkimispakkoa ole missään
        mielessä.

Saarnaa sinäkin nyt välillä jo niille "oikeauskosille" eroaville ja taas aviotuville h e t e r o i l l e, heitä on seurakunnat pullollaan kautta linjan, eikä kukaan sano että Raamattu k i e l t ä ä. - Niin vain ollaan oikeuskoista ja matkalla taivaaseen, fyi fabian mitä kaksinaamaisuutta!

Kerro nyt miten he tekevät tuosta sen parannuksen ja kuka sitä vaatii??

• kui2
        kui2 kirjoitti:

Saarnaa sinäkin nyt välillä jo niille "oikeauskosille" eroaville ja taas aviotuville h e t e r o i l l e, heitä on seurakunnat pullollaan kautta linjan, eikä kukaan sano että Raamattu k i e l t ä ä. - Niin vain ollaan oikeuskoista ja matkalla taivaaseen, fyi fabian mitä kaksinaamaisuutta!

Kerro nyt miten he tekevät tuosta sen parannuksen ja kuka sitä vaatii??

p.s. onko ns.oikeauskoisena itseään pitävän heteron eroaminen ja uudelleen vihkiminen vaikka kolmekin kertaa "syntihyväksyntää" mielestäs? yhtään ei housut silti tutise näillä että pääsevätköhän taivaaseen, kyllä on outoa! Pitäähän niiden nyt saada mällätä, oikeauskoisten heteroiden - vai mitä.

• jopas-nyt
        kui2 kirjoitti:

p.s. onko ns.oikeauskoisena itseään pitävän heteron eroaminen ja uudelleen vihkiminen vaikka kolmekin kertaa "syntihyväksyntää" mielestäs? yhtään ei housut silti tutise näillä että pääsevätköhän taivaaseen, kyllä on outoa! Pitäähän niiden nyt saada mällätä, oikeauskoisten heteroiden - vai mitä.

3-kertaako on sinut kirkossa vihitty?

• kui2
        jopas-nyt kirjoitti:

3-kertaako on sinut kirkossa vihitty?

kerro nyt vaan onko se eroaminen "syntihyväksyntää", kai99999 :D

• kui2
        kui2 kirjoitti:

kerro nyt vaan onko se eroaminen "syntihyväksyntää", kai99999 :D

Vai etkö osaa lukea, kai99999?

• ilmanpäätä

Oletko saatanan kätyri?

• STOP-STOP

STOP, STOP

• rkop

Piispat päättäneet, ettei kirkko ala vihkimään homoja. Se on vain maalisen vallan päätöksiä ja ovat vihjailleet, ettei se toteudukaan!

• Toivottavastiei

Aito Avioliitto voittaa äänestyksen eduskunnassa. Luonnon laki on vahvempi kuin uudet tasa-arvolait.

• 20 valtiossa on jo uudet avioliittolait astuneet voimaan. Täällä Espanjassakin 11 vuotta sitten. Ja arvaa vaan, että oli samaa uskovien vastustusta kuin tekin harjoitatte lakia vastaan.

• ForEverWithGo

Laki muuttuu rikolliseksi jos niin käy. Tarvitsemme Putinia ottamaan osaa keskusteluun lainmuutokseksi?

• Mitä rikollista on kahden aikuisen avioliitossa?

Ja Putin sanoi Suomen vierailullaan, että heillä on omat lakinsa ja Suomella omansa. Niihin ei ole syytä puuttua.

Taisi olla kyse juuri tästä laista.

• Toivottavastiei

Geenimuuntelu on lisääntynyt kymmenessä vuodessa rajusti. Lapsettomuusklinikat saavat lisää asiakkaita, jos uusien perhemuotojen suosio kasvaa. Jos huomataan, että klinikan lapset menestyvät paremmin kuin AidonAvioliiton lapset, niin mitä sitten?

• oikeusistuin

Ei vihitä.Sellaiset papit saavat lähteä kirkon palveluksesta välittömästi. Heräännäisyydessä körttipapit kai vihkivät ensi kesän herättäjäjuhlilla.
      Heissä on liperaaleja eniten. Aika näyttää kuin käy`?
      Kirkon raju hajaannus odottaa !

• Näin.asia.on

Jos kirkon pappi lähtee Raamatun opetusten tielle, hänet erotetaan kirkosta. Jopa raamatulliselle kasteelle meneminen riittää erottamisen syyksi. Mutta homoja saa hyysätä, ja sanoa, ettei kukaan joudu helvettiin. "Kaikki pääsevät taivaaseen!"
      Sanon vaan, että on mahdotonta kuulua kirkkoon ja olla Jumalan tahdon tiellä. Niiden yhteen sovittaminen on täysi mahdottomuus.

• Pudis54
    • perutaanhäät.perutaankai

Ei oo totta. Oottako te hulluja?

• Toivottavastiei

Miksi julkkishomot vetää mukanaan tavikset, joille nykykäytäntö on sopiva? Ei kaikki homot halua noudattaa samaa lakia kuin perinteisen, naisen ja miehen välisen avioliiton lakia. Naisen ja miehen väliseen avioliittoon sisältyy syvempi tarkoitus. Vaikka kirkossa olisikin homoja, ei homoja ole pakko vihkiä kirkossa.
      Äänestäkää Aito Avioliitto voittoon. Jani (eienääepätoivola)myös!

• Mitähän höpisit.

Itse kun tapasin mieheni vuonna 2007, niin avioliitto oli haaveissa. Ensi vuonna 2017 pääsemme vihdoin avioliittoon; kaksi tavista.

Jos jonkun avioliitossa on "syvempi tarkoitus", niin ei se ole meiltä pois.

• itsekäsihminen
        torre12 kirjoitti:

Mitähän höpisit.

Itse kun tapasin mieheni vuonna 2007, niin avioliitto oli haaveissa. Ensi vuonna 2017 pääsemme vihdoin avioliittoon; kaksi tavista.

Jos jonkun avioliitossa on "syvempi tarkoitus", niin ei se ole meiltä pois.

Ajattelee vain itseään.

• torre11
        itsekäsihminen kirjoitti:

Ajattelee vain itseään.

Kyllä vaan on itsekästä mennä vihdoin viimein avioliittoon, jota on haaveillut.

• Homosynti.pois.Suomesta

Jumala viheltää PELIN POIKKI homo"avioliitto"asiassa tavalla tai toisella. Vaikkapa Venäjän väliintulolla. Isovihakin kuritti Suomen kansaa kääntymään Jumalan puoleen ja tekemään parannuksen. Tuli suuret herätykset. Synnin kanssa ei ole leikittelemistä!

• "Toimittajan kommentti: Kirkko odottaa maaliskuuta kortit levällään

Luterilainen kirkko on uuden avioliittolain kanssa pulassa, eikä piispojen selonteko auta asiaa.

Avioliittolaki muuttuu 1.3.2017 sukupuolineutraaliksi. Lainmuutosta osattiin odottaa monta vuotta, mutta kirkko reagoi siihen uskomattoman myöhään.

Nyt piispojen ohjeistus näyttää olevan ristiriidassa tulevan lain kanssa. Pappi ei saa vihkiä, sanovat piispat. Saa vihkiä, sanoo laki. Jos ette vihi, saattaa tulla syyte syrjinnästä, sanoo professori Urpo Kangas.

Voisi olla toisinkin. Kirkko olisi voinut selvittää asian juridiset yksityiskohdat vuosia sitten ja pitää meteliä siitä, että uuteen lakiin ei jäisi epäselvyyksiä.

Nyt on jo myöhäistä. Kirkolliskokous kokoontuu ennen lainmuutosta enää kerran, 8.–11. marraskuuta. Kirkolliskokouksen ei ole mahdollista muuttaa kirkkojärjestystä tai -käsikirjaa yhden istunnon aikana.

Niinpä kirkko ottaa maaliskuun vastaan kortit levällään ja juristien yhteydenottoja odotellen.

Topias Haikala"

http://www.valomerkki.fi/uutiset/piispat-kirkollinen-avioliitto-kuuluu-vain-naiselle-ja-miehelle

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      112
      1742
    2. Pormestari käräjille?

Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      55
      1257
    3. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      141
      1182
    4. Millaista naista ikävöit

Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      47
      908
    5. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      114
      856
    6. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      73
      849
    7. Nyt on hyvä laittaa

kirjaimet kohdilleen. Kuka kaipaa ja ketä. Onko oma kaivattu täällä ?
      Ikävä
      52
      804
    8. Voisimmeko seuraavan kerran kun

Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      36
      797
    9. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      62
      762
    10. Kuinka nättinä

Sitä pitää olla että huomataan 🙃
      Ikävä
      56
      751
    Aihe