Mitä tarkoittaa sukuun naiminen?

Hmmmh

Joskus törmää sellaiseen asiaan, että sanotaan jonkun vävyn tai miniän olevan "sukuun naitu". En ole kuullut selitystä termille, joten mistähän on kyse?

9

526

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moupi

Kysymyksesi oikeastaan sisältää jo vastauksen, eli vävy tai miniä on tullut osaksi puolison sukua "naimalla" eli avioliiton kautta.

• Hmmmh

Vaikken olekaan löytänyt selvää selitystä tälle sanonnalle, se, mitä olen netin tiedonrippeiden perusteella käsittänyt, kyse on syvemmästä ilmiöstä.

Se on kai vanhan agraariyhteiskunnan aikana käytetty sanonta, jolla tarkoitetaan, että jokin suku on hyvin tiivis, suljettu ja sukurakas yhteisö, ja kun siihen sukuun liitetään avioliiton kautta vävy tai miniä, tätä tarkkaillaan ja tätä pyritään sopeuttamaan suvun vanhoihin tapoihin ja normeihin.

Tällaista henkilöä pidetään jollain tapaa ulkopuolisena, jos hänellä on eri ajatukset ja tavat kuin sukukollektiivilla, ja jos hän ei sopeudu suvun tavoille, hänestä käytetään halveksivaa nimitystä "sukuun naitu" ja yhteydet häneen pyritään katkaisemaan ja pyritään eristämään hänet suvun yhteisistä tapaamisista ja suvun sisäisestä tiedonkulusta.

En siis ole varma asiasta, mutta näin olen tämän vanhana sanonnan ymmärtänyt. Kaipaan tarkempaa tietoa.

• Itse en koskaan ole moista kuullut kerrottavan miniöistä ja vävyistä, hehän ovat jo määritelmän puolesta sukuun naituja sukulaisia.

Aivan toinen asia on sitten se, kun kerrotaan esimerkiksi tädin olevan sukuun naitu. Tästähän selviää, että ko. täti ei ole kertojalle verisukulainen, vaan isän tai äidin veljen puoliso.

• dippadaadappadii

"Itse en koskaan ole moista kuullut kerrottavan miniöistä ja vävyistä, hehän ovat jo määritelmän puolesta sukuun naituja sukulaisia."
        Eihän tuo aivan noin ole. Avioliittolakihan sallii jo serkkujen avioliiton, jolloin molemmat puolisot kuuluvat samaankin sukuun. Eipä tuota "sukuun naitu"-termiä taida paljoa nykyisin kuulla kuin kesäisissä sukukokouksissa, jonka avauspuheen pitäjä saattaa kiittää kunniasta sanomalla "vaikka en sukuun kuulukaan, vaan olen sukuun naitu".

• kauhistuttavallinen

- siis sukurunttasia , uskovaisissa on paljon sukurunttasta naimakauppaa , kantsii paskantaa raamatunkansien väliin ,jollei kelpaa lestadialaiseen sukuun.

• alkumerkitys

Ei tällä vanhalla sanonnalla muuhun pyritä kuin erittelemään verisukulaisuus suvussa tai korostamaan tai vähättelemään naimakauppoja.

• Olen törmännyt tuohon sanaan lähinnä sellaisissa yhteyksissä, joissa puhutaan jonkinlaisessa "asemassa" olevasta henkilöstä, esimerkiksi perheyrityksen johtajasta tai maatilan isännästä voidaan sanoa noin.

• dippadaadappadii

Meillä päin tuollaisia on iät ajat kutsuttu kotivävyiksi.

• Sisä_Siitto_eli_SS

"Mitä tarkoittaa sukuun naiminen?"

No se tarkoittaa tuota perSulisääntymis tapaa. Eli naidaan siskoa tai mutsia, niin sukusolut säilyvät suvun sisäpiirissä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?

Mikä on sun mielestä suurin kusetus maailmassa?
      Ikävä
      337
      32680
    2. Voima biisejä, mikä antaa hyvää mieltä ja vomaannuttaa

Mikä antaa voimaa ja hyvää mieltä, jos tuntuu hankalalta ja vaikealta, voima biisi tai biisejä?
      Ikävä
      63
      2573
    3. Hallitus pyrkii rajoittamaan kaupan omien halpamerkkien myyntiä

Helsingin Sanomien mukaan hallitus valmistelee lakihanketta, joka suitsii kaupan valtaa ja rajoittaa omien halpamerkkien
      Yhteiskunta
      84
      2075
    4. Kysy jotain kaivatultasi

Tämä ketju on sitä varten.
      Ikävä
      207
      1787
    5. Huomenna sähkö maksaa jo yli 60 snt/kWh. Milloin ALV putoaa?

Kysynkin persuilta, että milloin aiotte pudottaa sähkön arvonlisäveron kuten Marinin hallitus teki sähkön hinnan noustes
      Maailman menoa
      171
      1692
    6. Varmaan koet, ettet ole tehnyt mitään väärää

Mutta olet sinä tehnyt.
      Ikävä
      58
      1534
    7. Persut päättivät hiilivoimaloiden alasajosta

Persut ovat Suomen kansan vastainen putinistiporukka, josta nyt maksamme kovaa hintaa.
      Maailman menoa
      99
      1274
    8. Mitä ajattelet hänestä

Millaisena pidät kaivattuasi?
      Ikävä
      122
      1078
    9. Sinkkusiskoni pliis kertokaa

Sinkkunaisena haluaisin joskus normaalia läheisyyttä ja yhdessäoloa, ilman velvoitteita. Olen vapaa ja lapseton, eikä ex
      Sinkut
      103
      1031
    10. Tapettu

On joku kangaskadulla perjantaina
      Sotkamo
      32
      1020
    Aihe