Viikingit meni Ameriikkaan ennen Kolumbusta.

Pokellajjaari

Meille syötettiin väärää tietoa koulussa. Opettajat eivät olleet ajantasalla. Viikingit menivät 1000-1100 jo Ameriikkaan ja Kanadaan. Jos puhutaan kovista jätkistä, niin kyllä Viikingit ovat niitä.
He olivat ehkä maailman parhaimpia veneenrakentajia ja tietääkseni mm. köli on Viikinkien keksintö. Heidän normiveneensä oli n. 15-20 metrinen, n.s. isovene jopa 40 metriä. Viikingit ovat lähtöisin Skandinaviasta, siis Ruotsista, Norjasta ja Tanskasta, myös Islannista. Suomalaiset ovat itäbaltteja, Uraalin takaa laskeutunu ryssään kuuluva ja sennäkönenkin naamaltaan ainaki oleva kyykyssä kulukeva hyssys, ssys porukka tänäpäivänä.

17

236

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on.se.historiaa

      Kolumbus rantautui vahingossa Amerikkaan kun sen ajan navigaattorit olivat vielä kehitysvaiheessa. Kolumbus hämmästyi melkoisesti kun amerikkalaiset huusivat rannalle ilmestyneiden veneiden väelle: "tämä on Amerikan maa, olette löytäneet meidät". Amerikkalaiset olivat helpottuneita kun eivät olleet enää kateissa. Siitä sitten on jaksettu kirjoitella lasten historian kirjoissa, vaikka Kolumbuksen piti mennä Intiaan. Kolumbus löysi Amerikan. Viikingit olivat käyneet Amerikassa jo satoja vuosia aiemmin.

    • Pokelajjaari

      Justhan minä kirjutin. Kolumbus oli pelekkä pelle, joka toi kupat ja tippurit Eurooppaan. Viikingit tekivät vaihtokauppaa Intiaanien kanssa ja toivat biisoninnahkoja, pähkinöitä ja kaktuksenmaitoa, sekä suuria kaloja, joita intiaanit pyydystivät Ameriikan suorastaan älyttömän suurista joeista. Sinne Atlantin lohi sai uida kaikessa rauhassa siihen aikaan ja Intiaanit ampuivat jousella.

      • Pohiskellaan-sakila

        Ampuko intijaanit jousella? Oliko se niin jotta kun viikinkit meni ameriikkaan niin intijaanit ampu viikinkijä Volvo Vikingin takajousella vaiko etu? Valamistettiinko Volvo Viikinkijä jjo sillon? Nykyjäänhän ei.
        Niivvan kun eihän vikingit voinu mennä Ameriikkaan enne Kolumpulusta, koska Amerikkaahan ei ollu olemassakaa ennen Kolunpulusta. Ameriikkahan sai nimenki vasta kun Kolunpulus oli sen sille antanu. Se Kolunpulus oli sellanen mies (kuappihomo) jotta se anto sen nimen tämänpähän Americo Vespukkin mukaan. Onkohan Ameriikalla ollu itentiteettikriisi kun ei ollu nimmee?
        Minne ne viikinkit siis mäni kun Ameriikalla ei olle ehkeeis nimmee? Tai siis sillä paikalla jonne ne mäni ei ollu mittään nimmee.
        On vaikkee assia nyt.


    • ivaa-odotellen

      Katsokaan maapallon rahenne, mehän elämme laatoilla jotta kaikki menneet jutut on kaikki temmatuja -dna testein nykyisin voidaan jotakin päätellä ja tulevaisuudessa vielä nekin muuttuvat.

      elämähän on harhan oikomista ja jatkuvaa sekä ikuista

      olemus on nyt ja tuhat vuotta, näin muodostuu kaikille se kohtalon iva

    • tietäjät.ohoi

      Missä tietäjät ovat tietoineen tästä asiasta.

    • Tiettävästi ensimmäinen oli Leif Erikson (tai Ericson) non vuoden 1000 aikoihin.

      • Että-silleen-taas

        Äläs jauha taas. Ensimmäiset menivät sinne jo yli 10000 vuotta sitten kävellen, kun nyttemmin Herra Beringin mukaan nimetty salmi ei ollut salmi vaan siinä oli maa/jääkannas.
        Sen jälkeen Amerikka on "löydetty" useita kertoja, eikä ensimmäinen TIETTÄVÄSTI ollut Leif Erikson.
        Lue muutakin kuin Aku Ankkaa niin ei tarvitse kertoilla vanhoja tietoja ja siten nolata nimimerkkiä ka, mutta ja.


      • mummo.ankka
        Että-silleen-taas kirjoitti:

        Äläs jauha taas. Ensimmäiset menivät sinne jo yli 10000 vuotta sitten kävellen, kun nyttemmin Herra Beringin mukaan nimetty salmi ei ollut salmi vaan siinä oli maa/jääkannas.
        Sen jälkeen Amerikka on "löydetty" useita kertoja, eikä ensimmäinen TIETTÄVÄSTI ollut Leif Erikson.
        Lue muutakin kuin Aku Ankkaa niin ei tarvitse kertoilla vanhoja tietoja ja siten nolata nimimerkkiä ka, mutta ja.

        Oliko se Ameriikan löytäjä sitten Aku vai Roope sinun tietojesi mukaan kun kerran haet sieltä tietosi.


      • piski.tse
        Että-silleen-taas kirjoitti:

        Äläs jauha taas. Ensimmäiset menivät sinne jo yli 10000 vuotta sitten kävellen, kun nyttemmin Herra Beringin mukaan nimetty salmi ei ollut salmi vaan siinä oli maa/jääkannas.
        Sen jälkeen Amerikka on "löydetty" useita kertoja, eikä ensimmäinen TIETTÄVÄSTI ollut Leif Erikson.
        Lue muutakin kuin Aku Ankkaa niin ei tarvitse kertoilla vanhoja tietoja ja siten nolata nimimerkkiä ka, mutta ja.

        Sekarotuine piski taas räkyttää.


      • Että-silleen-taas
        piski.tse kirjoitti:

        Sekarotuine piski taas räkyttää.

        Hyvinkin sekarotuinen. Ainakin neljää (varmaan useampaakin) eri kansallisuutta ja kahdesta maanosasta. Ei siis kuudennen polven, "puhtaaksi jalostettu" lieksalainen.
        Ja tuolle edelliselle pahville huomautus. Minä en sanonut lukevani Aku Ankkaa tms.
        Hyllyssä (luettuna) on jo pelkästään ihmisen (homo sapiens) kehityshistoriaa peräti 16 nidettä. Uusin on tullut painosta viime vuoden lopulla.
        Lisäksi on lukuisa määrä teoksia joissa sivutaan tuota aihetta.
        Vanhimmat ovat 20-luvulta ja sisällöltään kieltämättä aika absurdia.
        Kyllä se on poijjaat niin, että minun kanssani saa alakaa väittelemään jos siltä tuntuu. Minä olen perehtynyt ihan helvetin monipuolisesti moniin asioihin ja jos esitän väitteen niin pystyn sen myös perustelemaan.
        Historialliset, jopa esihistorialliset, asiat (myös geologia) ovat mielettömän kiinnostavia ja siksi ihan simppeleitä juttuja. Ne tulevat vastaan tiedotusvälineissä harva se päivä, ja jos aihe ei ole läpituttu niin aina tulee tarkistettua mistä on kysymys. Joskus sitten käy niinkin, että voi ilmoittaa jutun tehneelle toimittajalle, että sun jutussas on virhe.
        Astro- ja hiukkasfysiikkaakin ymmärrän jokin verran ja päihittelen melkeinpä maalikon kuin maallikon, mutta em. fyysikoiden kyydissä olen pelkkä matkustaja.

        Niin kuka löysi Amerikan? Nimeä ei tiedetä, mutta "jäljet" on löydetty.


      • hissan.hissi
        Että-silleen-taas kirjoitti:

        Hyvinkin sekarotuinen. Ainakin neljää (varmaan useampaakin) eri kansallisuutta ja kahdesta maanosasta. Ei siis kuudennen polven, "puhtaaksi jalostettu" lieksalainen.
        Ja tuolle edelliselle pahville huomautus. Minä en sanonut lukevani Aku Ankkaa tms.
        Hyllyssä (luettuna) on jo pelkästään ihmisen (homo sapiens) kehityshistoriaa peräti 16 nidettä. Uusin on tullut painosta viime vuoden lopulla.
        Lisäksi on lukuisa määrä teoksia joissa sivutaan tuota aihetta.
        Vanhimmat ovat 20-luvulta ja sisällöltään kieltämättä aika absurdia.
        Kyllä se on poijjaat niin, että minun kanssani saa alakaa väittelemään jos siltä tuntuu. Minä olen perehtynyt ihan helvetin monipuolisesti moniin asioihin ja jos esitän väitteen niin pystyn sen myös perustelemaan.
        Historialliset, jopa esihistorialliset, asiat (myös geologia) ovat mielettömän kiinnostavia ja siksi ihan simppeleitä juttuja. Ne tulevat vastaan tiedotusvälineissä harva se päivä, ja jos aihe ei ole läpituttu niin aina tulee tarkistettua mistä on kysymys. Joskus sitten käy niinkin, että voi ilmoittaa jutun tehneelle toimittajalle, että sun jutussas on virhe.
        Astro- ja hiukkasfysiikkaakin ymmärrän jokin verran ja päihittelen melkeinpä maalikon kuin maallikon, mutta em. fyysikoiden kyydissä olen pelkkä matkustaja.

        Niin kuka löysi Amerikan? Nimeä ei tiedetä, mutta "jäljet" on löydetty.

        Niin ja sinullahan on ne tammenlehvämitalit ja Mannerheimin kunniakirja. Kun olet noin ylivoimaisen viisas meihin tyhmiin verrattuna niin kait joskus osaat laittaa kuvat niistä. Itseäsi kyllä osaat kehua muta näyttöä ei löydy. Onko taas lääkityksessäsi vai juopottelussasi katko HISSANMAIKK.


      • Että-silleen-taas
        hissan.hissi kirjoitti:

        Niin ja sinullahan on ne tammenlehvämitalit ja Mannerheimin kunniakirja. Kun olet noin ylivoimaisen viisas meihin tyhmiin verrattuna niin kait joskus osaat laittaa kuvat niistä. Itseäsi kyllä osaat kehua muta näyttöä ei löydy. Onko taas lääkityksessäsi vai juopottelussasi katko HISSANMAIKK.

        1. Onko minulla tammenlehvämitalit ja Mannerheimin kunniakirja? Enpä tiennytkään, mutta kiva jos näin on. Täytyypä alkaa etsiskellä, osaatko sanoa mihin olen ne laittanut?
        2. Totta helkkarissa minä kehun itseäni, niinhän te kaikki muutkin teette.
        Ongelmana on näemmä se, että minä pistän välillä hanttiin teidän (näennäis)viisauksillenne, ja olen vielä oikeassakin. Eniten tuntuu veetuttavan se, että tietonne taso eli luulo, paljastuu.
        3. Lääkityksessä ei ole vara pitää taukoja jos meinaan että sydän lyö tasaisesti. Juopottelussa on katko - ollut jo edelliseltä vuosikymmeneltä.
        4. Minä en ole HIS-SAN-MAIK-KA!


      • Tsisipitiiri
        Että-silleen-taas kirjoitti:

        1. Onko minulla tammenlehvämitalit ja Mannerheimin kunniakirja? Enpä tiennytkään, mutta kiva jos näin on. Täytyypä alkaa etsiskellä, osaatko sanoa mihin olen ne laittanut?
        2. Totta helkkarissa minä kehun itseäni, niinhän te kaikki muutkin teette.
        Ongelmana on näemmä se, että minä pistän välillä hanttiin teidän (näennäis)viisauksillenne, ja olen vielä oikeassakin. Eniten tuntuu veetuttavan se, että tietonne taso eli luulo, paljastuu.
        3. Lääkityksessä ei ole vara pitää taukoja jos meinaan että sydän lyö tasaisesti. Juopottelussa on katko - ollut jo edelliseltä vuosikymmeneltä.
        4. Minä en ole HIS-SAN-MAIK-KA!

        Älä yritä vedättää. Kirjoitat juuri samalla tavalla kuin hissanmaikk selvinä hetkinään. Ei mitään eroa tyylissä. Taidat muutenkin olla hieman yksinkertainen. Luehan hieman virallisia historioita mikä oli Kolumbuksen teko josta hänet muistetaan. On eri asia kuka on ollut ensimmäinen ihminen alueella ja kuka sen on löytänyt. Sama mitä (olemattomia) kirjoja sinulla on hyllyllä niiden (olemattomien) tammenlehvämitalien ja Mannerheimin kunniakirjan kanssa. Olet vain suuri uneksija ja unelmiesi totuutena kertoja.


      • Että-silleen-taas
        Tsisipitiiri kirjoitti:

        Älä yritä vedättää. Kirjoitat juuri samalla tavalla kuin hissanmaikk selvinä hetkinään. Ei mitään eroa tyylissä. Taidat muutenkin olla hieman yksinkertainen. Luehan hieman virallisia historioita mikä oli Kolumbuksen teko josta hänet muistetaan. On eri asia kuka on ollut ensimmäinen ihminen alueella ja kuka sen on löytänyt. Sama mitä (olemattomia) kirjoja sinulla on hyllyllä niiden (olemattomien) tammenlehvämitalien ja Mannerheimin kunniakirjan kanssa. Olet vain suuri uneksija ja unelmiesi totuutena kertoja.

        Voi, voi kun pitikin sattua kohdalle tuollainen "nero" joka tunnisti minut heti.

        Ja höpöhöpöhöpö ja höpö. Taitaa sattua pahasti.


    • Sen verran syytä nyt Lieksaakin ajatella, että taidan olla itte yksi viikinkisukujen kaukaisia jälkeläisiä. Siis ulkonäöstänikin päätellen;) Hurja vielä luonnoltanikin ja en kuppiin sylje.

      Mielestäni kamuttajan hissan tuntemus on jälleen oikeimmassa. Viikingit ryöstelivät retkillään jo 600 luvulla Skotlannin ja Englannin uskovaisia ja hakivat sieltä orjia Norjaan. Ei olisi ihme, jos olisivat jotkut heistä neljäsataa vuotta myöhemmin Atlantinkin ylittäneet Thorin voimin;)

    • Hymyilyttää, mutta ei naurata yhtään teidän ironia ja tavallaan huvittavuus ja osatuhmuus.
      Kyllä se on niin, että eskimot löysivät Amerikan, tai mikä se nyt sitten olikin silloin. Tuossa edellä taisin puolenyön jälkeen olla hieman ”huulekkaalla” tuulella.

      Ja eivät alun perin menneet sinne venheillä, vaan ihan jäitä pitkin hiihdellen. Sitten tuli näitä muita perässähiihtäjiä jotka veivät sinne kaiken maailman taudit. Nyt pitää sitten todeta vain että onpa suurta kaikki ongelmatkin siellä. Irmasta lähtien. Saati muista Trumpeista.

      PS. On hyvinkin taas Lieksan palstalle kuuluva. Jos olisin mode. Olisin alun perin heittänyt hissan osioon;)

    • Ja onhan sitä syytä olla tietoinen vaikka turakoista. Turakot ovat Afrikassa elävä käkilintuheimo;) Katson parasta aikaa luonto-ohjelmaa Valkoisen Niilin alkulähteiltä. Mielenkiintoista. Kyllä kannattaa katsoa näitä opettavia ohjelmia.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1054
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      794
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      261
      570
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      472
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      417
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      406
    Aihe